Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:17

JudithGigi schreef:
Ik zal eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk schokkend vond dat de mods in dat Temu topic eigenlijk het goedkeurde dat daar met lof over gepraat wordt, met alle gevolgen waaronder het uitbuiten van mensen.

Ik mag toch hopen dat uitbuiting voor iedereens moraal kompas een probleem is? :?


Nee hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat de werkomstandigheden in bedrijf x in land y mij geen ene moer kunnen schelen. Probleem van de regelgeving van dat land, niet van mij.

Ikzelf ben dan weer (selectief?) attenter op dierenwelzijn terwijl anderen daar dan weer uitermate laks mee omgaan.

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:18

Poekkie schreef:
JudithGigi schreef:
Ik zal eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk schokkend vond dat de mods in dat Temu topic eigenlijk het goedkeurde dat daar met lof over gepraat wordt, met alle gevolgen waaronder het uitbuiten van mensen.

Ik mag toch hopen dat uitbuiting voor iedereens moraal kompas een probleem is? :?


Nee hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat de werkomstandigheden in bedrijf x in land y mij geen ene moer kunnen schelen. Probleem van de regelgeving van dat land, niet van mij.

Ikzelf ben dan weer (selectief?) attenter op dierenwelzijn terwijl anderen daar dan weer uitermate laks mee omgaan.


Dat vind ik behoorlijk heftig, dat je anderen zo onbelangrijk vindt.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:21

neetoch schreef:
Ik vind het eerder verontrustend dat als men zijn mening wilt geven, dit over het algemeen niet bij een keer laat. Als men gewoon eenmalig op normale wijze aangeeft wat er mis is met iets, dan moet dat prima zijn en dat is het dan ook. Het als bijna een soort van geloof gaan lopen drammen en door de virtuele strot blijft duwen, terwijl de terminologie ook met de de berichten steeds naarder wordt, ja daar wordt men zat van en is niet gewenst.

Eenmalig je mening geven is dan ook prima , maar de continue virtuele moraalridder vanuit de luie stoel uit gaan lopen hangen en een topic proberen te verzieken, vind ik persoonlijk dan weer zeer onfatsoenlijk. Ga dan gewoon lekker met een bord met je grieven erop bij Den Haag staan.

+1

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:28

Poekkie schreef:
JudithGigi schreef:
Ik zal eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk schokkend vond dat de mods in dat Temu topic eigenlijk het goedkeurde dat daar met lof over gepraat wordt, met alle gevolgen waaronder het uitbuiten van mensen.

Ik mag toch hopen dat uitbuiting voor iedereens moraal kompas een probleem is? :?


Nee hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat de werkomstandigheden in bedrijf x in land y mij geen ene moer kunnen schelen. Probleem van de regelgeving van dat land, niet van mij.

Ikzelf ben dan weer (selectief?) attenter op dierenwelzijn terwijl anderen daar dan weer uitermate laks mee omgaan.


En het is je nooit opgevallen dat die zaken hand in hand gaan? Een land dat de eigen bevolking uitbuit geeft nog minder om dieren dan om de eigen bewoners. Om over de leefomgeving van mens en dier maar te zwijgen.

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:31

Voor mij zit er wel verschil tussen dingen die bijvoorbeeld ook strafbaar zijn en echt niet mogen, en dingen waar men bezwaar tegen heeft maar wat wel legaal is.

Spullen uit China bestellen is niet illegaal, dit mag je als particulier gewoon doen, dan zie ik het nut niet voor bokt om nog strenger te zijn als dat.
Muziek en films gratis downloaden, verspreiden etc. Wat wel illegaal is en ook strafbaar, mag op bokt ook niet worden besproken, dan vind ik ook wel weer logisch.

Discrimineren en haatzaaien mag niet, het zou mij dan ook verbazen als een topic over de kkk dan zou mogen. Homeopathie is niet strafbaar, readings laten doen ook niet, het hebben van een geloof ook niet... van al die toegestane onderwerpen kan je uiteraard wat vinden, maar als dat voor de wet allemaal is toegestaan, hoezo zou je je wil dan aan een ander (of in dit geval, een hele groep anderen) willen opleggen dat zij iets niet zouden mogen?

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:52

Mooi topic Nikass, ik kan me alleen maar bij je aansluiten.

Janneke2

Berichten: 22802
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:02

Hoei...

Als we het hebben over een moreel kompas, dan vind ik de volgende opmerking wel pittig, kan ik zeggen:
Citaat:
Ik moet eerlijk zeggen dat de werkomstandigheden in bedrijf x in land y mij geen ene moer kunnen schelen. Probleem van de regelgeving van dat land, niet van mij.

... en natuurlijk kun je snedig doen:
'Dat geloof ik grif, het is niet jouw probleem,
het is in jouw voordeel.'

Charles Marx zei het al: je portemonnee wil nog wel eens je standpunt bepalen "Goedkoop voor mij, dus kijk ik niet meer naar hoe het spul zo goedkoop kon worden."

En in het ene geval betaalt een kind in Jemen of Pakistan de rekening,
in het andere geval een dier of "Moeder Natuur zelf"
(bijvoorbeeld gif lekker in de rivier pleuren).

Maar de kompasnaald wijst volgens mij dan niet meer netjes naar het Noorden...

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:11

Maar dat is offtopic. En ook een beetje verheven, je gaat Poekkie nu vertellen dat haar kompas niet zo recht is als dat van jou.

Wat lost dat op?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 19:16

Telpeva discriminatie en haatzaaien mag niet. Maar stellen dat asielzoekers crimineel zijn, wat is dat dan?

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:24

Nikass schreef:
Telpeva discriminatie en haatzaaien mag niet. Maar stellen dat asielzoekers crimineel zijn, wat is dat dan?

Imo zou zo'n opmerking ook niet moeten kunnen nee, het verbaasd mij dan ook dat dat blijkbaar ergens op bokt wel mag blijven staan, ik vind dat niet logisch nee.

Laatst zag ik ook een flinke beschuldiging van fraude voorbij komen, van een bokker richting een andere bokker, een persoonlijke aanval op basis van aannames. Daar heb ik ook op getemd maar die tekst staat er ook nog, dat verbaasd mij dus ook.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:29

Poekkie schreef:
JudithGigi schreef:
Ik zal eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk schokkend vond dat de mods in dat Temu topic eigenlijk het goedkeurde dat daar met lof over gepraat wordt, met alle gevolgen waaronder het uitbuiten van mensen.

Ik mag toch hopen dat uitbuiting voor iedereens moraal kompas een probleem is? :?


Nee hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat de werkomstandigheden in bedrijf x in land y mij geen ene moer kunnen schelen. Probleem van de regelgeving van dat land, niet van mij.

Ikzelf ben dan weer (selectief?) attenter op dierenwelzijn terwijl anderen daar dan weer uitermate laks mee omgaan.


Het is niet dat bij Temu en co geen dierenleed komt kijken ofzo :o
En de klimaatcrisis is ook een heel groot probleem voor al het dierenwelzijn.

Janneke2

Berichten: 22802
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:31

Telpeva schreef:
Voor mij zit er wel verschil tussen dingen die bijvoorbeeld ook strafbaar zijn en echt niet mogen, en dingen waar men bezwaar tegen heeft maar wat wel legaal is.

Spullen uit China bestellen is niet illegaal, dit mag je als particulier gewoon doen, dan zie ik het nut niet voor bokt om nog strenger te zijn als dat.
(...) maar als dat voor de wet allemaal is toegestaan, hoezo zou je je wil dan aan een ander (of in dit geval, een hele groep anderen) willen opleggen dat zij iets niet zouden mogen?


Op zich een goede vraag.
Als iets legaal is, mag/ kun/ wil je het dan alsnog verbieden...?

Aan de andere kant: je kunt als mens ook mazen in de wet opzoeken ('het mag') maar eigenlijk is het niet in de haak.
Of soms is iets totaal niet verboden (je glipt niet door een maas heen)
maar toch is het niet in de haak.

Want dat is wel hoe ik de vraag van dit topic lees: 'wat te doen als het misschien wel mag, maar het niet goed ('in de haak zijn') voelt?'
Dan gaat het over een moreel kompas en ik vind dat belangrijk.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:37

Nikass schreef:
Telpeva discriminatie en haatzaaien mag niet. Maar stellen dat asielzoekers crimineel zijn, wat is dat dan?


Volgens is me eens verteld dat er wordt gemod op de vorm en niet op de inhoud.

Ladyson

Berichten: 3226
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:47

Ik moest Temu even googlen.. maar is Temu bewezen slechter dan bijv de Action? Of is dat een aanname die wordt gedaan? Ik kan daar zo 123 niks over vinden namelijk en dat maakt het naar mijn idee ook dat je niet stellig kunt zeggen dat iets 'slecht' is.

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:51

Het is niet hetzelfde als de action, de spullen die bij de action liggen moeten nog voldoen aan Europese standaarden ofwel keurmerken en die worden indien nodig ook teruggeroepen. Temu is volgens mij meer vergelijkbaar met Aliexpress

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:54

Telpeva schreef:
Het is niet hetzelfde als de action, de spullen die bij de action liggen moeten nog voldoen aan Europese standaarden ofwel keurmerken en die worden indien nodig ook teruggeroepen. Temu is volgens mij meer vergelijkbaar met Aliexpress


Ik vind action net zo slecht omdat het erg gericht is op consumeren en de weggooimaatschappij.
Qua veiligheid is het beter maar moreel niet.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik heilig ben en er nooit wat koop. Maar goed om in je achterhoofd te houden zodat je eerlijke keuzes kan maken.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:55

Maar zowel bij de Action als bij Temu zul je spullen krijgen die door dwangarbeiders gemaakt zijn. Maar dat geldt ook voor de meeste telefoons.

Het is lastig om alles perfect en goed te doen, zeker als je weinig te besteden hebt.

Maar ik vind Temu en ook Ali wel echt extreem extreem kak en extreem slecht.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:05

Mijn grootste probleem met Temu (en andere zaakjes waarvan je direct door kan hebben dat die prijs slecht nieuws is) is dat je rechtstreeks strafkampen aan het financieren bent. Ik vond het oprecht raar dat die discussie dood is geslagen en dat je daar alleen leuk en aardig op mag reageren. Vooral omdat het meeste ook gewoon echt onnodige prullaria is, of dingen die na een paar keer dragen uit elkaar gaan vallen.

Maargoed, ik mag daar schijnbaar wel wat van zeggen omdat ik een fairphone heb en geen auto. *\o/*

Grapje natuurlijk, maar sommige dingen slaan gewoon echt uit naar het verkeerde eind van het morele kompas. Ik dacht dat iedereen strafkampen in die hoek had zitten. :)

Ladyson

Berichten: 3226
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:14

Ik ben even aan het googlen geslagen en zie bijv dat Patagonia en Primark in dezelfde fabriek fabriceren. De kostprijs (en salaris, omstandigheden etc) zal dan dus hetzelfde zijn, maar de verkoopprijs van Patagonia ligt een stuk hoger. Is het daardoor beter om bij Patagonia te kopen en ben je slecht als je bij Primark koopt?

Ik vind het absurd als je mensen van een slecht moreel kompas beschuldigt terwijl het allemaal zo intransparant en niet zwart/wit is.

En ik vind het dus logisch dat de mods zich hier in afzijdig houden.

KSHancox
Berichten: 1261
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:15

Het voorbeeld uit de OP is Temu, dat is behoorlijk zwart/wit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:20

JudithGigi schreef:
Ja ik wist al dat er een whataboutism aankwam :D echter heb ik een telefoon (Fairphone, die een betere voetafdruk heeft) en een auto nodig om in deze samenleving te kunnen leven. Prul uit China niet.

Waar denk jij dat jouw Fairphone geproduceerd wordt…China :D

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:21

Ik vond het Temu topic op een gegeven moment overgenomen worden door mensen die tegen temu/ali of shein zijn.
Als men er verder over wilden discussiëren dan had men beter een topic kunnen openen en daar verder gaan met de tegenstanders van temu.

Dit was gewoon puur een mening opdringen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:21

janderegelaa schreef:
JudithGigi schreef:
Ja ik wist al dat er een whataboutism aankwam :D echter heb ik een telefoon (Fairphone, die een betere voetafdruk heeft) en een auto nodig om in deze samenleving te kunnen leven. Prul uit China niet.

Waar denk jij dat jouw Fairphone geproduceerd wordt…China :D


China is niet per definitie slecht.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:22

Wikipedia knip en plak in Bokt: Productie
Voor de fabricage contracteerde Fairphone een fabriek in China, die openheid beloofde in het productieproces. Nadat er uit een onafhankelijk rapport toch sprake bleek van onder meer kinderarbeid en problemen met brandveiligheid, werden afspraken met de fabriek gemaakt voor diverse verbeteringen. Fairphone richtte hierbij een arbeidersfonds op, omdat een niet-communistische vakbond in China niet toegelaten is.[20]

Janneke2

Berichten: 22802
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:23

Ladyson schreef:
De kostprijs (en salaris, omstandigheden etc) zal dan dus hetzelfde zijn, maar de verkoopprijs van Patagonia ligt een stuk hoger. Is het daardoor beter om bij Patagonia te kopen en ben je slecht als je bij Primark koopt?

Ik vind het absurd als je mensen van een slecht moreel kompas beschuldigt terwijl het allemaal zo intransparant en niet zwart/wit is.


... je zou zelfs kunnen zeggen dat je in dit geval beter bij Primark koopt.
Want dan pomp je minder geld in een rottig systeem.

Blijft natuurlijk staan dat geen van beide ideaal is.

En juist als dingen ondoorzichtig zijn, vind ik het belangrijk om te praten over dit soort kwesties.