Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:34

Als je wilt voorkomen dat 'prikkelende' posts van ondertussen gebande bokkers omhoog worden gehaald door ze te quoten (waardoor er in principe weer een herhaling van felle zetten zou kunnen optreden, zij het dan zonder de gebande bokker), is het misschien het meest eenvoudige om bij een gebande gebruiker de quote-functie (en de PB-functie) buiten werking te stellen. Mooist zijn zou met een pop-up die zegt: "deze persoon is geband en kan dus niet meer reageren" maar het feit dat je iemand niet kunt citeren zou op zich helder genoeg moeten zijn.

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:39

Ibbel schreef:
Als je wilt voorkomen dat 'prikkelende' posts van ondertussen gebande bokkers omhoog worden gehaald door ze te quoten (waardoor er in principe weer een herhaling van felle zetten zou kunnen optreden, zij het dan zonder de gebande bokker), is het misschien het meest eenvoudige om bij een gebande gebruiker de quote-functie (en de PB-functie) buiten werking te stellen. Mooist zijn zou met een pop-up die zegt: "deze persoon is geband en kan dus niet meer reageren" maar het feit dat je iemand niet kunt citeren zou op zich helder genoeg moeten zijn.

Werkt niet. Je kan namelijk ook gewoon quoten zonder quote-knopje, en zou je de naam in een quote-tag weten te blokkeren dan zijn daar ook nog wel opties voor als iemand dat wil.

Ibbel schreef:
Je kan BB-code gewoon zelf intikken en aanpassen in een post

.Ibbel schreef:
En bij het blokkeren van een naam zet je er gewoon een extra teken in

Ibbel schreef:
Of wat BB-code die niet opvalt tussen de quotes erbij


Code van de laatste. Let op de voor dikgedrukt. Omdat de naam bij een quote altijd al dikgedrukt is valt het niet op, maar er staat niet "Ibbel" als naam in de code
Code
[quote="[b]Ibbel[/b]"]
Of wat BB-code die niet opvalt tussen de quotes erbij
[/quote]

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:40

Popstra schreef:
Ik vind het vaak van 2 kanten erg botsen. Er lijkt in discussies geen tussenweg..
Constant discrimineren kan niet maar constant mensen die anders denken de mond snoeren is ook zwaar irritant. Dat zijn namelijk ook altijd dezelfden persomen die dat doen. Voelen zich vaak verheven ook boven anderen. Arrogantie druipt vaak van hun reacties af. Die mensen die daar voor ,onder doen, worden dan ook getriggerd omdat ze zich niet gehoord voelen. In de hoek gezet door de haantjes die het allemaal beter denken te weten.

Gelukkig kun je internet ook gewoon uit zetten....


Inderdaad steeds hetzelfde groepje
Er heerst nogal wat vriendjespolitiek op bokt.

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:49

Verschil van mening zou geen grond mogen zijn van een ban en is volgens mij ook nooit het geval.
Ik ben een van de temmers van Elnienjo. Niet op posts waar we een ander standpunt hadden. Wel op posts die ronduit racistisch/in strijd van artikel 1 van de grondwet zijn.
Dat hier actie op ondernomen is kan voor sommigen aanvoelen als vriendjespolitiek. Voor mij voelde het tegenovergesteld. Alsof het tot deze week gewoon op dit platform getolereerd werd.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:57

Cer ik ben het helemaal met je eens (en met de gebruikers die je in een post noemde), scheelt mij typen ;)
En ook mij verbaast het van 1 van de 2 niet echt maar eigenlijk wel van de ander.
Als ik dan wel eens lees wat mensen voor pb's ontvangen waar de mods dan niets tegen (kunnen/mogen) doen, vind ik dit best een lastige kwestie merk ik. Van wat ik van elnienjo heb gezien, was het niet persoonlijk, laat staan dat dreigementen zijn geuit. En haar meningen (voor zover ik die gelezen heb) hoor ik ook om me heen en op tv en ook deze mensen tellen mee. En als ik me teveel aan iemand erger dan is er de foei. Maar iemand persoonlijk uitschelden en echt dreigen via pb, vind ik erger. En als iemand dat doet, maar zich op het forum zelf keurig gedraagt, dan komt er geen ban. Nogmaals, ik vind het best lastig...

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:03

Exitium schreef:
Ibbel schreef:
Als je wilt voorkomen dat 'prikkelende' posts van ondertussen gebande bokkers omhoog worden gehaald door ze te quoten (waardoor er in principe weer een herhaling van felle zetten zou kunnen optreden, zij het dan zonder de gebande bokker), is het misschien het meest eenvoudige om bij een gebande gebruiker de quote-functie (en de PB-functie) buiten werking te stellen. Mooist zijn zou met een pop-up die zegt: "deze persoon is geband en kan dus niet meer reageren" maar het feit dat je iemand niet kunt citeren zou op zich helder genoeg moeten zijn.

Werkt niet. Je kan namelijk ook gewoon quoten zonder quote-knopje, en zou je de naam in een quote-tag weten te blokkeren dan zijn daar ook nog wel opties voor als iemand dat wil.

Ibbel schreef:
Je kan BB-code gewoon zelf intikken en aanpassen in een post

.Ibbel schreef:
En bij het blokkeren van een naam zet je er gewoon een extra teken in

Ibbel schreef:
Of wat BB-code die niet opvalt tussen de quotes erbij


Code van de laatste. Let op de voor dikgedrukt. Omdat de naam bij een quote altijd al dikgedrukt is valt het niet op, maar er staat niet "Ibbel" als naam in de code
Code
[quote="[b]Ibbel[/b]"]
Of wat BB-code die niet opvalt tussen de quotes erbij
[/quote]


Ja, dat snap ik.
Maar het werpt wel een barriere op waardoor mensen mogelijk even gaan nadenken.
En ja, die 48 punts knalrode waarschuwing van 'er is 14 dagen niet gereageerd' wordt ook wel eens genegeerd. Maar - mag ik aannemen - in 80-90% van de gevallen werkt het toch hopelijk wel. Anders kan-ie wel weg.

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:08

Cer schreef:
Je kan het oneens zijn, uiteraard.. .. Ik denk dat de duidelijke zaken objectief te beoordelen zijn, maar daarna kom je in heel veel nuances terecht die je naar mijn idee niet heel makkelijk kunt beoordelen. Of althans, daar denken mensen dan anders over..

Dat je aangeeft dat 'mensen nu eenmaal snel getriggerd zijn...." is generaliserend en geeft jouw mening weer, ik denk niet dat het een feit is. En het zegt wat over jouw idee of mensen zichzelf in de hand hebben ja of nee. Ook een beetje waar sommigen het over hebben, namelijk 'wie vind dat ie gelijk heeft'

Citaat:
Je zou de hoeveelheid tems als graadmeter kunnen nemen (en ik denk zomaar dat dat al gebeurd). Als er veelvuldig op bepaalde posts of bepaalde gebruikers wordt getemd door meerdere, andere gebruikers kan je het er wel over eens zijn dat de posts of gebruikers als storend worden ervaren door meerdere gebruikers.

..weet ik niet... als je een groepje mensen laat mass-flaggen omdat iets je niet zint, heb je ook veel gebruikers die ogenschijnlijk 'iets vinden'.. maar de vraag is of dat terecht is of niet.
Dan zou er gekeken moeten worden naar de samenstelling van die groep, zijn het steeds dezelfde of anderen. En wat is veel.. 10 of 1000?

En voor de rest vind ik er niet meer zoveel van :)


Dan blijf je toch bij die objectieve zaken? Zodra je in nuances terecht komt is het blijkbaar grijs gebied. Ik blijf erbij dat je best bepaalde regels kan handhaven daarin.

En wbt generaliserend: ja natuurlijk. Ik denk dat je van sommige personen aka op individueel niveau best kan verwachten dat ze dingen kunnen negeren. Maar er lezen zo veel meer mensen mee. Ik denk dat het echt onrealistisch is om te verwachten dat alle discussiedeelnemers en alle meelezers állemaal die storende, opruiende posts gaan negeren. Het is al zo vaak gebeurd dat mensen roepen 'negeer het nou maar gewoon' en toch gebeurt het niet. Waardoor zou dat komen denk je, als negeren wél een realistische mogelijkheid is? En dan heb je ook nog de distinctie tussen 'kunnen negeren' (aka de capaciteit/mogelijkheid hebben) en het daadwerkelijk uitvoeren van dat negeren (aka of het gebeurt of niet). Iedereen heeft die capaciteit. Maar om nu van alle mensen die meeposten of meelezen te verwachten dat ze het daadwerkelijk uitvoeren, is onrealistisch.

Ook bij het mass-flaggen kan je nog steeds objectieve standaarden vasthouden. Een minimaal aantal tems, of gewoon het aantal negeren en naar de getemde berichten kijken om te zien of die de objectieve regels/richtlijnen overtreden / aan bepaalde voorwaarden voldoen. Het verschil tussen 'met zijn allen op 1 persoon springen vanwege een afwijkende mening' en 'een persoon die zich storend gedraagt' is echt wel te beoordelen.

OleJon schreef:
Inderdaad daar gaat het ook om.
Want deze mensen moeten de mond worden gesnoerd.
Want stel je voor dat er meer mensen in gaan geloven.
Dat kunnen we niet hebben.
Net zoals de stempel "Racisme" hou toch op. Dus als je kritisch bent. Ben je meteen een racist.

Niemand "word de mond gesnoerd". N.a.v. discussies met mods op Forumzaken is overduidelijk geworden dat bokt niet op misinformatie gaat modden. Het enige waarop gemod wordt is de manier van communiceren. Dus als jij op nette manier met respect voor anderen die misinformatie blijft delen, dan loop je totaal geen risico op een ban. Echter zie je vaak dat mensen die wat extremere, afwijkendere meningen hebben ook geen fijne manier van communiceren hebben (om het even zachtaardig te zeggen). Dan lijkt het voor sommige mensen net of die afwijkende meningen de reden zijn voor de ban, maar dat is niet zo.

Zeedraakje schreef:
Cer ik ben het helemaal met je eens (en met de gebruikers die je in een post noemde), scheelt mij typen ;)
En ook mij verbaast het van 1 van de 2 niet echt maar eigenlijk wel van de ander.
Als ik dan wel eens lees wat mensen voor pb's ontvangen waar de mods dan niets tegen (kunnen/mogen) doen, vind ik dit best een lastige kwestie merk ik. Van wat ik van [naam] heb gezien, was het niet persoonlijk, laat staan dat dreigementen zijn geuit. En haar meningen (voor zover ik die gelezen heb) hoor ik ook om me heen en op tv en ook deze mensen tellen mee. En als ik me teveel aan iemand erger dan is er de foei. Maar iemand persoonlijk uitschelden en echt dreigen via pb, vind ik erger. En als iemand dat doet, maar zich op het forum zelf keurig gedraagt, dan komt er geen ban. Nogmaals, ik vind het best lastig...

Dat die meningen elders wel worden geuit op de manier waarop dat hier ook gebeurt, wil niet zeggen dat het wenselijk of niet storend is. Persoonlijk worden of niet is wat mij betreft heel wat anders dan op storende wijze communiceren. Twee verschillende dingen waarop je kan modden.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:52

Nou ik snap wel wat Olejon bedoelt want ik was het op best veel punten eens met Dino en Elnienjo. En ja, ze zeiden het vaak op een nogal botte manier maar ik vond er zeker waarheid in zitten. Of in ieder geval zaken waar ik achter stond. Ik deel over die zaken veelal dezelfde mening. Misschien net wat minder zwart wit maar wel het grootste deel. Ik vind het jammer dat deze meningen nu inderdaad de kop worden ingedrukt, zo voelt het voor mij ook wel eigenlijk. Want wanneer is iets racistisch? Als je een kritisch woord zegt over buitenlanders of asielzoekers ben je meteen racistisch?

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:58

Joh, dat 'prettig' communiceren is ook maar relatief. Ik ben in de meest nette bewoordingen uitgemaakt voor van alles hoor. Pagina's lang. Je vind mij bijna niet meer in politieke topics. Terwijl ik ( maar misschien mis ik zelfreflectie :+ ) best netjes kan discussiëren. Toch werkte mijn andere mening bij sommigen als een rode lap en kwamen er vergelijkingen tot en met de 2e wereldoorlog uit. Maar niet op zijn 'Elnienjo's' , maar met grote nette zinnen waardoor het minder erg lijkt. Boodschap was gewoon hetzelfde hoor.

Het feit dat iets bestempeld word als een 'extreme of afwijkende mening' is al een boeiende veroordeling opzich :)

Dit topic heeft weer een hoog 'high horse' gehalte, maar hey: ik zie het maar zo: straks heeft die groep niemand meer om mee te discussiëren omdat een deel geband is en het andere deel denkt: laat maar.

Kun je lekker blijven geloven in de 'afwijkende mening' van anderen omdat je jezelf alleen maar omringt met mensen die hetzelfde denken, voelt vast fijner :D

@NPS, de TS geeft foutieve informatie wel aan als reden in haar openongspost. Jij vind dat niet, dat is duidelijk. Maar TS heeft het wel over zaken 'rechtzetten'

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:25

ruitje schreef:
Joh, dat 'prettig' communiceren is ook maar relatief. Ik ben in de meest nette bewoordingen uitgemaakt voor van alles hoor. Pagina's lang. Je vind mij bijna niet meer in politieke topics. Terwijl ik ( maar misschien mis ik zelfreflectie :+ ) best netjes kan discussiëren. Toch werkte mijn andere mening bij sommigen als een rode lap en kwamen er vergelijkingen tot en met de 2e wereldoorlog uit. Maar niet op zijn 'Elnienjo's' , maar met grote nette zinnen waardoor het minder erg lijkt. Boodschap was gewoon hetzelfde hoor.

Het feit dat iets bestempeld word als een 'extreme of afwijkende mening' is al een boeiende veroordeling opzich :)

Dit topic heeft weer een hoog 'high horse' gehalte, maar hey: ik zie het maar zo: straks heeft die groep niemand meer om mee te discussiëren omdat een deel geband is en het andere deel denkt: laat maar.

Kun je lekker blijven geloven in de 'afwijkende mening' van anderen omdat je jezelf alleen maar omringt met mensen die hetzelfde denken, voelt vast fijner :D

@NPS, de TS geeft foutieve informatie wel aan als reden in haar openongspost. Jij vind dat niet, dat is duidelijk. Maar TS heeft het wel over zaken 'rechtzetten'

Helemaal met jou eens @Ruitje. Men vergeet dat er niet gediscussieerd kan worden als slechts 1 mening gehoord mag worden en de rest verwijderd. Je kunt ook niet voetballen als slechts 1 voetbalploeg mag meedoen. Maar ja, Bokt is gratis en de eigenaar van Bokt mag bepalen wie er wel en wie er niet iets op mag zetten.Ik laat het momenteel ook maar bij uitsluitend paard- of diergerelateerde onderwerpen en voor andere zaken heb ik andere sites nu.Die weten dan weer niets van paarden.Okay,schoenmaker blijf bij je leest...

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:40

Suzanne F. schreef:
Nou ik snap wel wat Olejon bedoelt want ik was het op best veel punten eens met Dino en Elnienjo. En ja, ze zeiden het vaak op een nogal botte manier maar ik vond er zeker waarheid in zitten. Of in ieder geval zaken waar ik achter stond. Ik deel over die zaken veelal dezelfde mening. Misschien net wat minder zwart wit maar wel het grootste deel. Ik vind het jammer dat deze meningen nu inderdaad de kop worden ingedrukt, zo voelt het voor mij ook wel eigenlijk. Want wanneer is iets racistisch? Als je een kritisch woord zegt over buitenlanders of asielzoekers ben je meteen racistisch?


En het dikgedrukte is precies waar het nu om gaat. Niet om die afwijkende mening. Of er waarheid in die statement zit is compleet irrelevant.

@Ruitje: in sommige gevallen misschien, maar er is best aan te wijzen wanneer iets heel duidelijk over de schreef gaat qua manier van communiceren. En dat is bij deze bokkers meermaals voorgekomen, dus ik sta er niet van te kijken dat er nu een ban is. En als mensen (ook op nette manier!) toch persoonlijke sneren geven, dan staat het je vrij die te temmen en je case te maken naar de mods. Ik verwacht echter dat hier ook een verschil zit in hoe vaak dat soort dingen gedaan worden en of er dus gekozen wordt voor een waarschuwing (die jij niet ziet), een tijdelijke ban of een permanente ban.

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:49

Deze discussie is al heel veel vaker gevoerd. Dat er geen meningen gehoord mogen worden vind ik, met alle respect, nogal nonsens. Als je een nogal controversiele mening hebt wordt inderdaad wel gevraagd om je standpunt of mening te (en willen) onderbouwen. Dat wil niet zeggen dat je mening (of jij!) er niet mag zijn. Als je je ronduit stom gedraagt en er zijn meerdere mensen die dat vinden, plús een heel aantal mods, wordt je geband. Ook dat heeft niks met je mening te maken maar vooral met je gedrag. Ik vind dat altijd zo'n zielige kaart, boehoe, ik mag niks zeggen, ze zijn gemeen tegen me.

Over het doodbloeden van topics - Als je nooit inhoudelijk in mag gaan op elkaar slaat de discussie dood, als mensen zich niet geaccepteerd voelen en dus niet meer reageren slaat de discussie dood. Potato, potato.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:57

Het banbeleid is al een tijdje geleden stevig aangescherpt. Vroegâh kreeg je na 3? OWs pas een dagban, volgende OW was een weekban, nog een OW, dan had je een maandban, nóg eens een OW dan kreeg je een jaarban. Dan had je dus al 7 keer een officiele waarschuwing gehad en mocht je alsnog na een jaar terugkomen. Dat werkte duidelijk onvoldoende.

Nu is het: 1 OW, geen gevolgen, 2e OW weekban, 3e OW weekban, 4e OW weekban en laatste waarschuwing, en bij nummer 5 kun je permanent wieberen. OWs blijven ook 2 jaar staan.

Naar mijn gevoel werkt het nu beter: een OW heeft nu effect, omdat de 'straf' op doorgaan vrij snel naar de uitgang wijst.

En ja, als je dan 4 keer een 'gesprek met de directeur' hebt gehad, toch doorgaat en dan 'van school wordt gestuurd', aan wie ligt dat dan?

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:03

Suzanne F. schreef:
Nou ik snap wel wat Olejon bedoelt want ik was het op best veel punten eens met Dino en Elnienjo. En ja, ze zeiden het vaak op een nogal botte manier maar ik vond er zeker waarheid in zitten. Of in ieder geval zaken waar ik achter stond. Ik deel over die zaken veelal dezelfde mening. Misschien net wat minder zwart wit maar wel het grootste deel. Ik vind het jammer dat deze meningen nu inderdaad de kop worden ingedrukt, zo voelt het voor mij ook wel eigenlijk. Want wanneer is iets racistisch? Als je een kritisch woord zegt over buitenlanders of asielzoekers ben je meteen racistisch?


Het komt er gewoon op neer sommige mensen hun hart op hun tong hebben. Daar is niks mis mee. Die mensen zijn tenminste duidelijk.
Of je het daar nu mee eens bent of niet.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:41

Imandra er wordt vaker, ook in andere topics, gecommuniceerd door vaak dezelfde personen op een wijze die storend wordt gevonden. Door mij maar ook door anderen die dat dan daadwerkelijk aangeven (ik laat het gewoonlijk maar gaan) alleen heeft het dan geen politieke lading. Als al die mensen geband zouden worden, is bokt meteen een heel stuk kleiner. Wordt bokt ook weer gezelliger door maar dat zie ik niet gebeuren.
Jij hebt dus een andere mening dan ik heb hierover en dat kan en mag maar ik ben het nog steeds eens met eerder genoemden en met OleJon, ruitje, Anjali en Suzanne.

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:19

Zeedraakje schreef:
Imandra er wordt vaker, ook in andere topics, gecommuniceerd door vaak dezelfde personen op een wijze die storend wordt gevonden. Door mij maar ook door anderen die dat dan daadwerkelijk aangeven (ik laat het gewoonlijk maar gaan) alleen heeft het dan geen politieke lading. Als al die mensen geband zouden worden, is bokt meteen een heel stuk kleiner. Wordt bokt ook weer gezelliger door maar dat zie ik niet gebeuren.
Jij hebt dus een andere mening dan ik heb hierover en dat kan en mag maar ik ben het nog steeds eens met eerder genoemden en met OleJon, ruitje, Anjali en Suzanne.


Dan is de vraag: is het objectief storend of het storend omdat zij kritisch zijn op bijv jou?
Want daar zit ook nog een heel groot verschil tussen. En als het het eerste is: wie zegt dat zij niet al een waarschuwing hebben gehad en dus 'op het traject' wat ibbel hierboven aangeeft?

Die eerdergenoemden praten, sorry dat ik het zeg, onzin. Het is écht de manier waarop dingen gezegd worden waarop wordt gemod, niet op wát wordt gezegd. Jullie praten toch alle vijf nog gewoon op bokt mee, en zijn niet gebanned? Ondanks het hebben van een andere mening? Zeker jij Olejon zit toch vaak dingen te roepen die gewoon objectief onjuist zijn, en je praat hier toch ook gewoon mee? Hoe kom je er dan bij dat de mond gesnoerd zou worden? Idem met Anjali die toch soms behoorlijk andere/controversiële meningen heeft op sommige vlakken. (ik noem even namen omdat zij hier ook meepraten, dus neem even aan dat ik ze dan als voorbeeld mag benoemen).

Popstra schreef:
Het komt er gewoon op neer sommige mensen hun hart op hun tong hebben. Daar is niks mis mee. Die mensen zijn tenminste duidelijk.
Of je het daar nu mee eens bent of niet.

Er is niks mis met hun mening, of mensen die hun mening veel en duidelijk ventileren. Er is blijkbaar wél iets mis met de manier waarop ze die mening formuleren.

Ik sta er echt van te kijken dat mensen oprecht denken dat meningen de mond gesnoerd worden terwijl er toch nog aardig wat mensen met flink afwijkende meningen hier gewoon meeposten.

nps schreef:
Deze discussie is al heel veel vaker gevoerd. Dat er geen meningen gehoord mogen worden vind ik, met alle respect, nogal nonsens. Als je een nogal controversiele mening hebt wordt inderdaad wel gevraagd om je standpunt of mening te (en willen) onderbouwen. Dat wil niet zeggen dat je mening (of jij!) er niet mag zijn. Als je je ronduit stom gedraagt en er zijn meerdere mensen die dat vinden, plús een heel aantal mods, wordt je geband. Ook dat heeft niks met je mening te maken maar vooral met je gedrag. Ik vind dat altijd zo'n zielige kaart, boehoe, ik mag niks zeggen, ze zijn gemeen tegen me.


Precies dit.

Ongeacht mening moet je je gewoon niet stom gedragen. Gedraag jij je netjes, hoef je je geen zorgen te maken over een ban. Dan heb ik het niet eens over dingen onderbouwen (want daar ontbreekt het ook nog wel eens aan bij mensen met een flink afwijkend wereldbeeld) maar gewoon op de manier waarop je die mening formuleert en hoe jij je mengt in het gesprek.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:49

Er zit absoluut een verschil tussen "je hart op de tong hebben/duidelijk zijn" en "je kwetsend uitdrukken".
Ik ben over het algemeen ook duidelijk, maar heb nog nooit een OW gehad.

En ik weet dat elnienjo op dat kwetsen ook door gewone gebruikers in lopende topics is aangesproken. Dus ik kan me goed voorstellen dat mods dat in de vorm van een OW of wat ook wel gedaan hebben.

En bij mijn weten krijg je geen permaban op bokt zonder eerst die 5 OWs binnen 2 jaar verzameld te hebben.
Er is een 'artikel 5' waardoor in theorie het modteam iemand buiten kan zetten zonder die OWs (bedoeld tegen 'zuigers' die zo op de rand gaan zitten dat ze zelden of nooit een OW krijgen en dus nét aan de veilige grens blijven zitten) maar - alweer bij mijn weten - heeft er nog nooit iemand mogen wieberen op basis van 'artikel 5'.

Dus ga er maar van uit dat beide genoemde gebruikers buiten mogen spelen vanwege 5 OWs.

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:53

Ik begrijp de bezwaren ook niet zo goed. Op dit forum moet je het echt heel bont maken wil je een ban krijgen, het is niet voor 1 keer wat verkeerds zeggen. En blijf je doorgaan, is dit de consequentie. So be it.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:00

Maar wat is verkeerd?
Dat is maar net aan wie je het vraagt.

Ik vind dat ruitje dat heel goed uitlegd. En sluit ik me dan ook echt bij aan.

Ik kom in sommige topics ook niet meer.
In nette bewoording word daar op je neer gekeken en je eigenlijk ook uit het topic gedondert.
Ik heb dan nog liever de recht voor de raap post, waar je niet omheen kunt wat er word bedoeld. Als dat mooi verwoord maar uiteindelijk veel viezer van toon.
En bijna iedereen weet het.
Maar door de nette woorden valt er blijkbaar niet op te modden.
Dus ja de ene groep blijft weg, geen zin in een ban. De ander krijgt een ban.
En de eensgezinde blijven over. Misschien denkende dat iedereen wel met ze eens is? Want er is geen weerwoord meer...

Maar daar heeft het een poos terug ook over gegaan. Nu nog een paar gebande erbij. Dus dit aanhalen heeft geen zin.

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:39

Dat blijf je maar herhalen. Ik zie dat niet en ik voel dat nergens, dus dat is kennelijk heel subjectief. En ach, over een jaar kunnen de "permanent gebanden" toch gewoon weer terug komen als ze dat willen? Op dit forum posten is toch ook geen eerste levensbehoefte, ik ben ook jaren vrijwillig weggeweest en heb het niet gemist. Er is meer in het leven dan bokt.

En dan even on topic: van mij hoeven er geen merkjes, streepjes of waarschuwingen of wat dan ook te komen, als er geen reactie komt kun je even in iemands profiel kijken of er al dan niet een ban is, zo makkelijk is het.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:45

rien10 schreef:
Oh wow, permanent geband... dat had ik helemaal niet meegekregen.

Sluiten lijkt mij prima. Als je dan verder wilt discussiëren, kan je een soortgelijk topic openen.


Kan iemand mij ook uitleg geven? Wat is een permanente ban? Kunnen deze met bv een ander account weer terug?

Ik kom niet dagelijks op Bokt maar wel jarenlang en bij vlagen. En merk wel echt een groot verschil.

Ik vind wel dat er een soort verharding optreedt veelal in discussies die eerder niet was. Wat ik eerder niet zo sterk heb ervaren als afgelopen keren. Ben daar echt van geschrokken.

Ik denk nu wel 3x na of ik nog wel een discussie zou willen aanzwengelen..

Alsof er veel meer haat en weinig begrip of respect voor ander iemand meer te vinden is. En men heel gauw boos wordt en schuld geeft, en veroordeeld. Ik zit serieus te denken of ik dit nog wel leuk vind zo sfeertje..of dat dit vooral nu een stel vingerwijzende kinderen zijn.

Ik zat toevallig nog te bedenken, toen ik begon met Bokt (zo 20 jaar terug!) was het vele jaren terug echt wel anders. Of misschien is iemand net 11 en denkt dan te weten hoe het zit. Zoiets zou je begrijpen als je dat in het echt real life ziet maar in zo forum toch lastig..
Laatst bijgewerkt door Sabri op 20-10-22 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

ikkedus
Berichten: 3303
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Berichten van permanent gebande Bokkers markeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:09

Ik ervaar die verharding en het doordrammen door een bepaalde groep mensen zeker ook. Ik ben daardoor echt veel minder gaan reageren. Ik heb namelijk geen zin om de kliek over me heen te krijgen als ik een iets afwijkende mening heb.
Wb de melding over de ban; die is in mijn ogen zo ook wel duidelijk genoeg.

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:35

Ik denk dat mensen –zeker die met een meer afwijkende mening- vaak emotioneel reageren op het moment dat discussiepartners tegen die mening ingaan en dat kunnen onderbouwen. Dan krijgen sommige mensen het gevoel dat de toon die wordt gebruikt door de ander vies of gemeen is, diegene niet welkom is of uit het topic wordt gepest omdat ze die kritiek heel persoonlijk opvatten, maar 9/10 keer is het -in mijn optiek iig- niet meer dan dat: een (onterecht) gevoel. Dat wil ook zeggen dat sommige mensen door dat gevoel ineens heel hard en wél daadwerkelijk persoonlijk uithalen naar de discussiepartner, met het gevolg dat andere discussiedeelnemers en/of mods op die manier van communiceren kritiek hebben of dat er zelfs een ban of OW op volgt. Dan denken deze mensen dat er sprake is van vriendjespolitiek, van het monddood maken van meningen, terwijl het puur een consequentie is van het gedrag wat ze vertonen.

En sorry DP, maar jij trekt/trok je sommige posts ook heel persoonlijk aan terwijl die voor zover ik kon lezen niet zo waren bedoeld of geformuleerd. Dus je zegt wel dat er op je neer wordt gekeken en je uit een topic wordt gedonderd, maar dat is -van wat ik zoal mee heb gekregen iig- vooral een emotioneel gevoel van jou ipv een daadwerkelijke situatie. Als jij een -onterecht- rotgevoel krijgt n.a.v. een discussie, moet dat dan altijd de schuld van een discussiepartner zijn?

Wanneer er daadwerkelijk pestgedrag is (en ook iemand die geen deelnemer is aan de discussie dit zo leest en ervaart) dan mag daar uiteraard hard tegen worden opgetreden door mods, want ook dat is storend communiceren wat mij betreft. Wat de 'oorzaak' van dat pestgedrag ook moge zijn.

Verharding is er zeker, maar volgens mij is dit een maatschappijbrede trend en niet iets wat beperkt is tot Bokt. Overigens vanuit beide kanten, niet alleen de kant die die afwijkende mening niet heeft.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:46

En dat ben ik dus totaal niet met je eens. Niet eens een beetje.
Het is niet omdat men denkt te kunnen onderbouwen en de ander daardoor geraakt word, het onderbouwen zo sterk is. En daardoor de ander boos word oid. Echt niet integendeel zelfs. Men is het gewoon niet eens met wat er dan gezegd wordt. Maar dat lijkt niet begrepen te worden dat een ander gewoon een ander idee over iets heeft.

En deze post spreekt voor mij, wederom, wel wat er bedoeld word.
Kijk die ander--> die dit en dat, wij onderbouwen goed.
En nu leg je het op mijn bordje dat het mijn foute gevoel is ipv te kijken, goh meerdere in dit topic, in eerdere topics geven dit aan, zou ik eens naar mijn bordje moeten kijken??
Maar daar lijkt het ego te groot voor, want wij kunnen goed onderbouwen. Punt!

En ook hier stap ik weer uit het topic. Niet omdat je nu zoveel waarheid spreekt imo en onderbouwd, nope.
Ben ik emotioneel, nee hoor.
Maar de tijd dat ik hier tegenin ga heb ik wel gehad. Kan mijn energie wel beter gebruiken dan tegen iemand praten die, vast niet expres, het toch niet begrijpt.
Dus ik leg het nu op het bord van de modjes :j

Edit; En ondanks dat ik het vaak met de 2 waar het topic over ging niet mee eens was.
Zijn ze voor mijn gevoel onterecht geband, voor wat ik hier voor de schermen zag. Over er achter kan ik niets zeggen.
Want hun sterkte mening mag van mij gewoon. Net zoals andere een sterke mening hebben, dat dan netjes verpakken, van mij ook geen ban hoeven.

En van mij hoeft niet verduidelijkt te worden bij een naam dat iemand een ban heeft.

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:52

Ik zeg ook niet per definitie dat het komt door dat onderbouwen, of dat die onderbouwing per definitie sterk is, dus als dat zo overkomt, zo bedoelde ik het niet. Grootste punt wat ik wilde maken is dat kritiek an sich op die afwijkende mening vaak heel persoonlijk op wordt gevat, waardoor de persoon met de afwijkende mening 'storend' kan gaan reageren op die kritiek. En dat ik persoonlijk merk (maar misschien zien jij en anderen dit volledig anders) dat wanneer iemand die kritiek ook nog kan onderbouwen (ongeacht of die onderbouwing goed is overigens) die reactie soms nog wel eens nog heftiger kan zijn omdat ze zich dóór de aanwezigheid van een onderbouwing (extra) aangevallen voelen in hun mening.

En als je het dan over ego hebt, waarom niet ook hand in eigen boezem steken? Als we het iig over dezelfde situatie(s) hebben, dan hebben ook ánderen meermaals aangegeven dat reacties niet persoonlijk bedoeld waren (en zo ook niet gelezen worden) maar wel zo opgevat werden, en dat een overdreven reactie op die kritiek dus niet nodig is/was. Waarmee ik overigens niet zeg dat de mensen zonder afwijkende mening niet ook gewoon kritisch naar hun eigen communiceren moeten kijken.

(Overigens vind ik het persoonlijk ook niet helemaal fair in deze discussie om het gelijk op een (te) groot ego van de discussiepartner te gooien, wat helaas vaak gebeurt om deze negatief weg te kunnen zetten en de schuld af te wijzen)

Edit: Maar DP, het gaat hier helemaal niet over de (sterke) mening die ze verkondigden. Het gaat om de manier waaróp die (sterke) mening werd verkondigd..