Bokt als bron bij nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:40

Overigens geldt wat eerder hierboven is genoemd ook voor mij.
Er is volop waardering en begrip voor de inzet van de vrijwilligers die zich bezighouden met de nieuwspagina's.
Het zijn volgens mij stuk voor stuk mensen die zich vanuit goede bedoelingen nuttig proberen te maken.
Het feit dát ze met zoveel inzet hun werk doen, maakt echter nog niet dat wat ze schrijven, het resultaat van die inzet, goed is.

Is het niet een idee als Bart eens een keer met een boekenbon/goede fles wijn/ander geschikt cadeau bij ze langsgaat om die waardering te laten blijken, en te zeggen: "Dank je voor jullie inzet al die jaren, het was een mooie tijd, maar het is wel goed zo."?

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:41

Weet ik, ik ben ook ex-mod. Maar ik begrijp het huidige beleid echt niet meer.

Ik kreeg ook een PB omdat ik kritisch had gereageerd op een nieuwsstuk, met als samenvatting 'dat ik negatief op bokt aanwezig was'. Op mijn wedervraag: "Op héél bokt? Waar dan? Geef eens een voorbeeld?' moet ik nog steeds antwoord krijgen.

Ja ik ben kritisch, en ik kan bloody scherp uit de hoek komen. Maar ik denk wel na, controleer feiten, en heb enige wetenschappelijke kennis. En als ik wat roep, is dat zo goed als ik kan onderbouwd.

En die onderbouwing mist dan wel heel erg als je iemand denkt op de vingers te moeten tikken :D

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:51

ynskek schreef:
Ik kan inhoudelijk niet reageren op de kwesties omtrent de bronnen maar wil op het bovenstaande nog wel inhaken.

Wat mijn ervaring het afgelopen jaar is is dat er vaker vanuit gebruikers slechts een deel van de in een OW gegeven aanleiding gemeld wordt als ze hier over posten op het forum.

Vanuit het team is de afspraak dat wij communicatie tussen het moderatorteam en gebruikers niet delen met andere gebruikers. Hierdoor kunnen wij vaak als team niet op specifieke gevallen in gaan.

Doordat gebruikers lang niet altijd de gehele onderbouwing van een OW delen met anderen maar vaak slechts een deel ontstaat er een scheef beeld van de onderbouwing van bepaalde OW's en dat vind ik oprecht jammer.

Een OW wordt niet enkel gegeven omdat iemand kritiek uit. Vaak gaat daar andere communicatie aan vooraf, is het de toon die de muziek maakt of worden er eerder gegeven moderatoraanwijzingen genegeerd.


Het feit dat er nu geschermd wordt met het feit dat er niet gesproken wordt over OW's schetst wel een vervelend beeld bij mij. Je zet Oomens nu weg als persoon die halve waarheden verteld, wees dan open en eerlijk. Ik vind dit echt onder de gordel en zeer onprofessioneel.

Ibbel schreef:
Ik kreeg ook een PB omdat ik kritisch had gereageerd op een nieuwsstuk, met als samenvatting 'dat ik negatief op bokt aanwezig was'. Op mijn wedervraag: "Op héél bokt? Waar dan? Geef eens een voorbeeld?' moet ik nog steeds antwoord krijgen.


Nou ja zeg, Ibbel! Ik kan een hoop mensen noemen die negatief aanwezig zijn op Bokt maar jij zit niet in dat lijstje. Dus zolang je een vrijwilliger bent wordt de gebruiker de mond gesnoerd maar zodra je vrijwilliger af bent kun je in de drek zakken. Zo komt het in ieder geval over op mij.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:00

Tazzey schreef:
ynskek schreef:
Ik kan inhoudelijk niet reageren op de kwesties omtrent de bronnen maar wil op het bovenstaande nog wel inhaken.

Wat mijn ervaring het afgelopen jaar is is dat er vaker vanuit gebruikers slechts een deel van de in een OW gegeven aanleiding gemeld wordt als ze hier over posten op het forum.

Vanuit het team is de afspraak dat wij communicatie tussen het moderatorteam en gebruikers niet delen met andere gebruikers. Hierdoor kunnen wij vaak als team niet op specifieke gevallen in gaan.

Doordat gebruikers lang niet altijd de gehele onderbouwing van een OW delen met anderen maar vaak slechts een deel ontstaat er een scheef beeld van de onderbouwing van bepaalde OW's en dat vind ik oprecht jammer.

Een OW wordt niet enkel gegeven omdat iemand kritiek uit. Vaak gaat daar andere communicatie aan vooraf, is het de toon die de muziek maakt of worden er eerder gegeven moderatoraanwijzingen genegeerd.


Het feit dat er nu geschermd wordt met het feit dat er niet gesproken wordt over OW's schetst wel een vervelend beeld bij mij. Je zet Oomens nu weg als persoon die halve waarheden verteld, wees dan open en eerlijk. Ik vind dit echt onder de gordel en zeer onprofessioneel.

Ibbel schreef:
Ik kreeg ook een PB omdat ik kritisch had gereageerd op een nieuwsstuk, met als samenvatting 'dat ik negatief op bokt aanwezig was'. Op mijn wedervraag: "Op héél bokt? Waar dan? Geef eens een voorbeeld?' moet ik nog steeds antwoord krijgen.


Nou ja zeg, Ibbel! Ik kan een hoop mensen noemen die negatief aanwezig zijn op Bokt maar jij zit niet in dat lijstje. Dus zolang je een vrijwilliger bent wordt de gebruiker de mond gesnoerd maar zodra je vrijwilliger af bent kun je in de drek zakken. Zo komt het in ieder geval over op mij.


Laat ik voorop stellen dat mijn bericht absoluut niet bedoeld is als reactie op een specifieke situatie maar als reactie op de opmerking dat er OWs worden uitgedeeld enkel omdat iemand een kritische opmerking plaatst.

Dit is in basis zeker niet het geval. Voordat er een OW naar een gebruiker gestuurd wordt is er veelal eerder communicatie geweest richting een gebruiker en het is zeker niet een eerste bericht wat ontvangen wordt.

Zijn er gebruikers die naar aanleiding van hun bijdrages onder nieuwsberichten een bericht van ons ontvangen hebben, ja.

Zijn deze berichten enkel gestuurd om een kritische opmerking, veelal niet.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:11

Ibbel schreef:
Weet ik, ik ben ook ex-mod. Maar ik begrijp het huidige beleid echt niet meer.

Ik kreeg ook een PB omdat ik kritisch had gereageerd op een nieuwsstuk, met als samenvatting 'dat ik negatief op bokt aanwezig was'. Op mijn wedervraag: "Op héél bokt? Waar dan? Geef eens een voorbeeld?' moet ik nog steeds antwoord krijgen.

Ja ik ben kritisch, en ik kan bloody scherp uit de hoek komen. Maar ik denk wel na, controleer feiten, en heb enige wetenschappelijke kennis. En als ik wat roep, is dat zo goed als ik kan onderbouwd.

En die onderbouwing mist dan wel heel erg als je iemand denkt op de vingers te moeten tikken :D


Herkenbaar. Bij mij precies zo.
Ik kreeg op mijn opmerking "google vertaling? met een :+ " de opmerking dat ik me al een aantal malen negatief had uitgelaten op nieuwsberichten. Dat dat niet mag in een nieuwsbericht. Daar mogen alleen positieve en opbouwende reacties geplaatst worden. En dat je dan maar moet reageren naar de BNR.
Ik dacht echt *Wtf* Waar dan?? Ik heb alle nieuwsberichten teruggelezen waar ik in heb gereageerd en ik kan ze echt niet ontdekken. Wel kritisch, maar altijd op de inhoud.
Waarop mijn reactie was dat dat censuur is en dat we niet in Rusland leven, waar alle kritische media is opgedoekt. Viel niet in goede aarde. Ook de clownsmiley werd verkeerd opgevat.
Beleid? Het beleid van bokt staat in de boktregels. Maar daar valt dit niet onder. Het zijn zelf verzonnen regels van de redactie. Het zijn geen bokt regels. Bokt laat kritische reacties toe, zowel positief als negatief zolang onderbouwd.
Het is onzin dat mijn reactie uit het topic werd geveegd, ook omdat er ook anderen hadden gereageerd.
Omdat het bericht gewoon voldoet aan de boktregels heb ik het weer teruggezet in het topic.
En nu heb ik dan een OW.
Ik kan me echt niet aan de indruk onttrekken dat dit persoonlijk is opgevat. En het was gewoon maar een grapje.... Sorry, maar hier moet je als moderator boven staan. Ik heb respect voor de vrijwillige inzet van de moderators maar niet voor deze manier van reageren. De manier van onze wil is wet.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-07-22 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:12

ynskek schreef:
Voordat er een OW naar een gebruiker gestuurd wordt is er veelal eerder communicatie geweest richting een gebruiker en het is zeker niet een eerste bericht wat ontvangen wordt.

Om maar vooral wel op specifieke gevallen in te gaan, ja, er is inderdaad communicatie aan voorafgegaan. Sterker nog, die voorafgaande communicatie vanuit het team, en hoezeer die de plank missloeg, was de directe aanleiding waarom ik het gewraakte bericht had geplaatst.
Juist de reactie vanuit het moderatorteam op iedere vorm van kritiek op ieder (non-)nieuwsbericht de laatste tijd, is de reden waarom ook dit topic bestaat.

En ook hier wordt er maar zeer beperkt ingegaan op het gebrek aan kwaliteit, nieuwswaarde, vertaalvaardigheid, originaliteit en vermelding van de oorspronkelijke bronnen, en is de standaardreactie vanuit het team weer het weinig zelfkritische "maar heb dan eens begrip voor hoe moeilijk het voor ons, arme vrijwilligers is om het goed te doen".

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:20

Ik mis vooral nu een duidelijke reactie vanuit de NR. Ik snap dat deze niet zo even vanuit een heel team te plaatsen is door iemand. Maar ik heb ook nog niemand van de NR zien zeggen ‘bedankt voor alle inbreng, we gaan hier over praten, op *datum* komen we er op terug’. Vooral reacties vanuit personen zelf met verdedigingen in plaats vanuit het team als geheel met een duidelijk verhaal welke keuzes er vanaf nu gemaakt worden en waarom. En dát is nu juist wat gevraagd wordt!

Volgens mij is vanuit alle reacties op nieuwsberichten en in deze topic wel duidelijk wat de belangrijkste punten zijn:
- Wat is het doel van een nieuwsbericht? Informeren, discussie starten, column, etc..
- Wat is de nieuwswaardigheid? Heeft dit onderwerp echt een eigen topic nodig of is het bijv. iets voor een wekelijks verzameltopic met kleine nieuwtjes.
- Wat zijn de bronnen? Bij een vertaling kan rustig geplaatst worden dat het een vertaling is van artikel *link*. Bij een informatief stuk dan graag doorlinken naar pagina’s met meer info. Bij columns duidelijk plaatsen dat het column is geschreven door *persoon* en eerder is verschenen op *link*.
Dit ivm juridische redenen. Maar ook gewoon fatsoensnormen.
- kwaliteit vertaling: pas hier bijvoorbeeld het twee ogen principe toe. Laat iemand anders het stuk nog even nalezen op leesbaarheid en onjuiste vertalingen voor het artikel geplaatst wordt.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:22

linoleum schreef:
Ik mis vooral nu een duidelijke reactie vanuit de NR. Ik snap dat deze niet zo even vanuit een heel team te plaatsen is door iemand. Maar ik heb ook nog niemand van de NR zien zeggen ‘bedankt voor alle inbreng, we gaan hier over praten, op *datum* komen we er op terug’. Vooral reacties vanuit personen zelf met verdedigingen in plaats vanuit het team als geheel met een duidelijk verhaal welke keuzes er vanaf nu gemaakt worden en waarom. En dát is nu juist wat gevraagd wordt!


Dat is wel gedaan. Zie eerdere reactie van Firelight. Het is in beraad. Maar het mag best wat sneller.
Want dit speelt al even.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:36

Ow toch wel. Had nog even snel terug gekeken. Maar niet goed genoeg. Dan vooral wel benieuwd naar een update wanneer we meer kunnen verwachten.

Berdien

Berichten: 64558
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 18:23

Dit topic heeft heel wat meer los gemaakt dan ik van tevoren had gedacht := Maar ik ben wel héél blij met alle reacties, want het laat zien dat het echt wel leeft.

En ik denk dat de NR én het Beheer hier echt wel wat mee zullen moeten. Want los of het mag of niet (ik blijf het heel erg schimmig vinden, sorry), is het de vraag of je dit moet willen. Wat dat betreft sluit ik me volledig aan bij de redenen die hier al voor gegeven zijn.

En de gegeven OW's of 'foei PB's' vind ik alleen maar heel erg treurig. Juist voor een platform als Bokt, waarbij zoveel kennis aanwezig is, zoveel verschillende meningen en zienswijzes. Koester dat juist, en ga niet OW's geven aan mensen die een kritische noot plaatsen. Zonde hoor.

Berdien

Berichten: 64558
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 19:04

In dit artikel: [VN] Honden op een paardenevenement: lijn ze aan!

Staan meerdere quotes. Het lijkt me niet dat deze op deze manier overgenomen mogen worden, uitgaande van wat ik hier eerder in het topic heb gelezen? Of zijn deze uitspraken letterlijk zo tegen een reporter van Bokt.nl gedaan?

prugelpiet

Berichten: 12591
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:06

oomens schreef:
Overigens geldt wat eerder hierboven is genoemd ook voor mij.
Er is volop waardering en begrip voor de inzet van de vrijwilligers die zich bezighouden met de nieuwspagina's.
Het zijn volgens mij stuk voor stuk mensen die zich vanuit goede bedoelingen nuttig proberen te maken.
Het feit dát ze met zoveel inzet hun werk doen, maakt echter nog niet dat wat ze schrijven, het resultaat van die inzet, goed is.

Is het niet een idee als Bart eens een keer met een boekenbon/goede fles wijn/ander geschikt cadeau bij ze langsgaat om die waardering te laten blijken, en te zeggen: "Dank je voor jullie inzet al die jaren, het was een mooie tijd, maar het is wel goed zo."?


Nouja, al die jaren... Er zit precies 1 persoon bij de NR die "langer" NR lid is, en dat is ook nog geen jaren.

Verder ga ik er niet zo op in. Ben nog steeds verbaasd dat er niet word ingegrepen. Beheer: hoelang laten jullie de soap NR nog duren voordat iemand zijn of haar hoofd uit het zand trekt? Tel zelf eens terug hoelang dit al voort duurt? Echt te lang om nog serieus genomen te worden.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:14

Ik vind het bizar om te lezen hoeveel mensen om deze reden op de vinger worden getikt.
Natuurlijk horen we maar één kant, die van de gebruikers, maar het is niet één ervaring maar diverse op rij. En dat vormt een trend.


Jullie benoemen meerdere keren: het is de toon die de muziek maakt. En ja dat is absoluut waar. Maar het is geschreven woord, zou het niet goed mogelijk zijn dat de ontvangende partij al vanuit defensief oogpunt leest? Waardoor ook opbouwende kritiek al snel als negatief wordt gelezen terwijl de zender heel andere muziek heeft bedoelt?
Juist door dit defensieve beleid rond de "kritiek" creëer je onbegrip en wordt de defensieve houding die je zelf als team aanneemt gespiegeld.
Maar aanvullend zie ik nooit dat iemand aangevallen wordt of voor rotte vis wordt uitgemaakt, persoonlijk of gericht op het hele team. In mijn tijd als teamlid was kritiek ook echt wel heel pittig van tijd tot tijd maar werd er ook een vorm van incasseringsvermogen verwacht van teamleden, zolang het uiteraard binnen de grenzen bleef. Part of the job. Die grens lijkt (maar wederom: alleen gebaseerd op wat ik zie) steeds meer op te schuiven.


Verder terug op het topic: ik lees argumenten dat alle vragen vanuit gebruikers zijn beantwoord, maar ik heb nog geen antwoorden gezien;

Citaat:
En komt de vraag: wie toetst de feiten en hoe worden feiten getoetst? Wanneer is het objectief en wanneer subjectief?
En ook nog: wat is precies het bezwaar van doorlinken naar de bron of minimaal de bron te vermelden?

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:53

Ik ben een tijdje wat rustiger geweest op bokt omdat ik de toxische sfeer niet zo goed meer trok. Deze sfeer werd veroorzaakt door zowel gebruikers als beleid, en ik zie nog weinig veranderingen. Ik haak even in in dit topic omdat ik veel herken, maar ben niet van plan fulltime actief terug te komen.

Ook ik heb waarschuwingen gehad vanwege kritiek op nieuwsberichten. Geen OW voor zover ik weet, maar meerdere keren op de vingers getikt, terwijl alles onderbouwt en opbouwend was (mijns inziens natuurlijk).

TeMs op nare, toxische berichten en gebruikers worden vaak terzijde geschoven. En dan houd je meestal maar een klein clubje over helaas.

Ik denk dat dit probleem een stuk dieper ligt dan alleen de NR en misschien wel doorgetrokken kan worden naar de hele paardenwereld. Want hoe goed kunnen mensen in de paardenwereld tegen kritiek? Waarom denk je dat je in In The Picture alleen maar oh en ah mag zeggen? Hoe hard kletsen aan de tand gevoelde trainers zich om de vragen heen? Ik denk dat bokt een verlengde is van die tendens in de paardenwereld en dat de NR daar geen uitzondering op is.

Heel erg jammer, en het zorgt ervoor dat veel mensen uit de paardenwereld, die écht wel goede dingen te zeggen hebben, vertrekken.

Er valt een hoop te winnen maar dan moet je wel willen, als organisatie zijnde. En ja, ook ik heb respect en dankbaarheid voor de tijd die vrijwilligers in Bokt stoppen, echt waar. Maar dat moet geen Get Out Of Jail Card worden, wat het nu misschien eigenlijk al is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:04

Ik vraag me af hoeveel bronnen dan hiervoor geraadpleegd zijn: [VN] [AG] Het mysterie van de afgeslachte Dartmoors

Aangezien het eigenlijk gewoon een samenvatting is van dit artikel: https://www.devonlive.com/news/history/ ... re-7236282
Even googlen laat zien dat er op wel meer plekken over geschreven is, maar die artikelen zie ik niet echt terugkomen in het artikel hier op Bokt. Mij lijkt dat als je het wilt presenteren als nieuw en origineel artikel, je ook wel wat meer moeite moet doen dan iets vertalen en andere artikelen voor kennisgeving aannemen of er één of twee kleine elementen uit overneemt.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12751
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:13

Even los van bron vermelding / overnemen van artikelen, want daar heb ik geen kaas van gegeten en kan ik ook geen antwoorden op geven, wat zouden jullie graag willen zien op de voorpagina?

Doorlink artikelen zien we op dit moment niet veel op de voorpagina, omdat in het verleden duidelijk werd dat gebruikers daar niet blij van werden. Daarna werd er veel nieuws op de voorpagina gepost, n.a.v. feedback van gebruikers is de NR kritischer is gaan kijken wat er wel/niet gepost zou gaan worden. Er wordt dus wel degelijk naar feedback geluisterd maar het is ook lastig omdat iedereen er een andere mening/idee over heeft.


Zelf vind ik community artikelen leuk, omdat ze origineel en uniek zijn en je ze niet op andere nieuwssites tegen komt. Daarnaast klik ik bijvoorbeeld wel het kleine nieuws uit NL aan om te lezen, terwijl ik in dit topic voorbij zie komen dat er voorgesteld wordt om dat te bundelen in 1 topic om per week daar een overzicht van te maken. Zou ik jammer vinden, terwijl er blijkbaar Bokkers zijn die dat een verbetering zouden vinden.
Ik vind fokkerij/sport nieuws niet interessant en over het algemeen ken ik 90% van de ruiters en paarden niet waar over gesproken wordt in artikelen. Die artikelen klik ik dan ook bij voorbaat al niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:26

Wat mij betreft: knip en plak zoveel je wilt, maar geef gewoon de bronnen erbij. We weten allemaal dat de NR geen journalisten in dienst heeft en dat er maar weinig nieuwsberichten op VN staan die niet zijn overgenomen van een andere site. Wees daar gewoon open en transparant over, met het oog op de verifieerbaarheid van wat er gepost wordt, uit fatsoen, maar ook omdat sommige mensen het op prijs stellen om het volledige verhaal te lezen.

Dat topic dat ik hierboven aanhaal, bijvoorbeeld, heeft maar een heel kort artikeltje, terwijl het artikel van Devon Live veel langer is. Nu is dat imo niet zo'n heel boeiend stuk, maar soms staat er (cruciale) informatie in bronartikelen die verloren gaat in de, even heel oneerbiedig, samenvatting die op Bokt terechtkomt.

"Klein" nieuws sla ik ook over, maar ik weet dat er mensen zijn die dat inderdaad wel leuk vinden, dus dat heeft denk ik wel een waarde voor NR. Sport- en fokkerijnieuws mag wat mij betreft wat diverser en meer in balans. Het zwaartepunt ligt nu heel erg bij warmbloeden en bij dressuur en springen (en recentelijk dan ook de Friezen), terwijl er nog zat andere disciplines en rassen met een actieve fokkerij zijn. Tegelijkertijd zie je ook dat disciplines als endurance, eventing en de rensport eigenlijk alleen in het Boktnieuws komen als er iets negatiefs gebeurt, en dat is imo ook niet correct. Het is ook niet zo dat de outlets voor dat nieuws onbekend of niet te vinden zijn voor en door de NR, want in het verleden zijn daar ook artikelen van geplaatst.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:29

Er zit een verschil in doorlink artikelen zoals voorheen werden geplaatst. Dat waren een paar zinnen en dat was het.

Ik snap niet hoe jullie van daar naar dit zijn gekomen. Het enige wat mensen vroegen was een uitgebreider artikel niet om de bronnen weg te halen

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12751
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:37

Mkango schreef:
Wat mij betreft: knip en plak zoveel je wilt, maar geef gewoon de bronnen erbij. We weten allemaal dat de NR geen journalisten in dienst heeft en dat er maar weinig nieuwsberichten op VN staan die niet zijn overgenomen van een andere site. Wees daar gewoon open en transparant over, met het oog op de verifieerbaarheid van wat er gepost wordt, uit fatsoen, maar ook omdat sommige mensen het op prijs stellen om het volledige verhaal te lezen.

Dat topic dat ik hierboven aanhaal, bijvoorbeeld, heeft maar een heel kort artikeltje, terwijl het artikel van Devon Live veel langer is. Nu is dat imo niet zo'n heel boeiend stuk, maar soms staat er (cruciale) informatie in bronartikelen die verloren gaat in de, even heel oneerbiedig, samenvatting die op Bokt terechtkomt.

"Klein" nieuws sla ik ook over, maar ik weet dat er mensen zijn die dat inderdaad wel leuk vinden, dus dat heeft denk ik wel een waarde voor NR. Sport- en fokkerijnieuws mag wat mij betreft wat diverser en meer in balans. Het zwaartepunt ligt nu heel erg bij warmbloeden en bij dressuur en springen (en recentelijk dan ook de Friezen), terwijl er nog zat andere disciplines en rassen met een actieve fokkerij zijn. Tegelijkertijd zie je ook dat disciplines als endurance, eventing en de rensport eigenlijk alleen in het Boktnieuws komen als er iets negatiefs gebeurt, en dat is imo ook niet correct. Het is ook niet zo dat de outlets voor dat nieuws onbekend of niet te vinden zijn voor en door de NR, want in het verleden zijn daar ook artikelen van geplaatst.


Dank voor deze uitgebreide reactie! Heel duidelijk en waardevol :j


@Amber_anne, het gedeeltelijk overnemen van artikelen heeft te maken met afspraken die zijn gemaakt. Wanneer de afspraak is dat alleen de intro overgenomen mag worden, dan houdt het inderdaad op bij een summier bericht en daarna een linkje om verder te lezen.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:54

Maar er is dus geen optie om zelf een bericht te typen met meer inhoud (zoals nu dus gedaan wordt) en een link te plaatsen?

Het is alleen summier bericht met link

Of uitgebreid bericht zonde link

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12751
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:56

Amber_anne schreef:
Maar er is dus geen optie om zelf een bericht te typen met meer inhoud (zoals nu dus gedaan wordt) en een link te plaatsen?

Het is alleen summier bericht met link

Of uitgebreid bericht zonde link



Zoals ik al aangaf kan ik daar geen antwoord op geven omdat ik te weinig af weet van het hoe en wat :)

De vragen over bron vermelding wordt later op terug gekomen.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:49

Mjetterd schreef:
Even los van bron vermelding / overnemen van artikelen, want daar heb ik geen kaas van gegeten en kan ik ook geen antwoorden op geven, wat zouden jullie graag willen zien op de voorpagina?

Doorlink artikelen zien we op dit moment niet veel op de voorpagina, omdat in het verleden duidelijk werd dat gebruikers daar niet blij van werden. Daarna werd er veel nieuws op de voorpagina gepost, n.a.v. feedback van gebruikers is de NR kritischer is gaan kijken wat er wel/niet gepost zou gaan worden. Er wordt dus wel degelijk naar feedback geluisterd maar het is ook lastig omdat iedereen er een andere mening/idee over heeft.


Zelf vind ik community artikelen leuk, omdat ze origineel en uniek zijn en je ze niet op andere nieuwssites tegen komt. Daarnaast klik ik bijvoorbeeld wel het kleine nieuws uit NL aan om te lezen, terwijl ik in dit topic voorbij zie komen dat er voorgesteld wordt om dat te bundelen in 1 topic om per week daar een overzicht van te maken. Zou ik jammer vinden, terwijl er blijkbaar Bokkers zijn die dat een verbetering zouden vinden.
Ik vind fokkerij/sport nieuws niet interessant en over het algemeen ken ik 90% van de ruiters en paarden niet waar over gesproken wordt in artikelen. Die artikelen klik ik dan ook bij voorbaat al niet aan.



Persoonlijk vind ik dat artikelen op de voorpagina of echt een hoge nieuwswaarde nodig hebben of een discussie waarde. Een artikel als dit: [VN] Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp heeft beide bv. Je wil iets er over zeggen en weten.

Vind dat er nog erg vaak sport en rasberichten op de voorpagina staan die eigenlijk beter in de betreffende subfora terecht kunnen. Ik vermoed dat dat die fora ook een boost zal geven.
Een verslag van de wran bv zal echt heel interessant zijn voor mensen op het westernfora, maar op de voorpagina is het een inpopulair klikker. Wanneer je dan op de voorpagina de berichten over laat die daar niet bij horen of die echt mega belangrijk zijn. Trek je waarschijnlijk wel extra kliks en gesprekken. Mikken op dingen die alle paarden mensen leuk vinden. Niet op die alleen sportruiters ofvrasliefhebbers willen. Die groep is klein.

Die doorklik artikelen hadden gewoon ook echt het probleem dat ze te weinig informatie hadden. Er stond net niks. Maar de nu herschreven tekst mist vaak ook dingen. Om te beginnen hebben ze vaak geen intro. De context moet uit de tekst komen dan, maar ook dan mist het. Voeg er een klickbate titel aan toe en vaak geen passende foto... Ineens is het gewoon een stuk tekst met samengeraapte zinnetjes. En dat is geen nieuws.

paars

Berichten: 5607
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 00:56

Gaat hier ws steeds meer om de clicks? Daar worden adverteerders heel blij van. Kleine forums worden weliswaar groot…ze worden niet altijd beter. Topic zoals dat van de dartmoor pony’s idd. Of een door een paard overlopen slachtoffer aan de andere kant van de wereld bol. Beetje juicy. Hoeft van mij iig niet. Daar zijn andere sites voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 01:15

Veulen84 schreef:
Mjetterd schreef:
Even los van bron vermelding / overnemen van artikelen, want daar heb ik geen kaas van gegeten en kan ik ook geen antwoorden op geven, wat zouden jullie graag willen zien op de voorpagina?

Doorlink artikelen zien we op dit moment niet veel op de voorpagina, omdat in het verleden duidelijk werd dat gebruikers daar niet blij van werden. Daarna werd er veel nieuws op de voorpagina gepost, n.a.v. feedback van gebruikers is de NR kritischer is gaan kijken wat er wel/niet gepost zou gaan worden. Er wordt dus wel degelijk naar feedback geluisterd maar het is ook lastig omdat iedereen er een andere mening/idee over heeft.


Zelf vind ik community artikelen leuk, omdat ze origineel en uniek zijn en je ze niet op andere nieuwssites tegen komt. Daarnaast klik ik bijvoorbeeld wel het kleine nieuws uit NL aan om te lezen, terwijl ik in dit topic voorbij zie komen dat er voorgesteld wordt om dat te bundelen in 1 topic om per week daar een overzicht van te maken. Zou ik jammer vinden, terwijl er blijkbaar Bokkers zijn die dat een verbetering zouden vinden.
Ik vind fokkerij/sport nieuws niet interessant en over het algemeen ken ik 90% van de ruiters en paarden niet waar over gesproken wordt in artikelen. Die artikelen klik ik dan ook bij voorbaat al niet aan.



Persoonlijk vind ik dat artikelen op de voorpagina of echt een hoge nieuwswaarde nodig hebben of een discussie waarde. Een artikel als dit: [VN] Merrie met gebroken been moest in springring half uur wachten op hulp heeft beide bv. Je wil iets er over zeggen en weten.

Vind dat er nog erg vaak sport en rasberichten op de voorpagina staan die eigenlijk beter in de betreffende subfora terecht kunnen. Ik vermoed dat dat die fora ook een boost zal geven.
Een verslag van de wran bv zal echt heel interessant zijn voor mensen op het westernfora, maar op de voorpagina is het een inpopulair klikker. Wanneer je dan op de voorpagina de berichten over laat die daar niet bij horen of die echt mega belangrijk zijn. Trek je waarschijnlijk wel extra kliks en gesprekken. Mikken op dingen die alle paarden mensen leuk vinden. Niet op die alleen sportruiters ofvrasliefhebbers willen. Die groep is klein.

Die doorklik artikelen hadden gewoon ook echt het probleem dat ze te weinig informatie hadden. Er stond net niks. Maar de nu herschreven tekst mist vaak ook dingen. Om te beginnen hebben ze vaak geen intro. De context moet uit de tekst komen dan, maar ook dan mist het. Voeg er een klickbate titel aan toe en vaak geen passende foto... Ineens is het gewoon een stuk tekst met samengeraapte zinnetjes. En dat is geen nieuws.
Ik zie dat juist anders. Liefhebbers van de betreffende disciplines of rassen weten die subfora wel te vinden, maar juist door ze een groter podium te geven op VN trek je ook de aandacht van andere mensen. Ik ben bijvoorbeeld helemaal geen westernruiter, heb er 0 verstand van en kom om die reden niet op de westernfora, maar als er een verslag op VN voorbij komt, ben ik wel geneigd om erop te klikken en het te lezen. Ik reageer misschien niet, maar ik lees het wel. Zo heeft VN ook meteen een meer educatieve waarde.

Als je alleen nog maar heel algemene artikelen op VN plaatst, houd je weinig over denk ik, behalve dus van dat soort topics met "schandalen" (hoewel dat ook weer bij een FEI-evenement was, dus ook sportgerelateerd) of "klein nieuws," zoals Mjetterd mooi omschreef.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 02:57

Hier ook iemand die het vermijden van bron vermelding echt matig sjiek vind. Fijn dat er nu serieus naar dat beleid wordt gekeken.

Verder, laat vooral de grote variatie aan typen artikelen bestaan. Want vergeet niet dat verreweg de meeste lezers niet (hier) kritisch reageert. Dus 'gemopper' hier zegt niet alles over hoe de bredere community het waardeert. Aanklikken en lezen is bepaald niet verplicht, staat het je niet aan dan lees je het gewoon niet :o