Bokt als bron bij nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A_nouk

Berichten: 11639
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:09

Sorry hoor maar uiteindelijk is het enige wat daar achter de schermen gebeurd is een overleg tussen jullie over wat vanuit jullie de beste handeling en manier van handelen is om uit te gaan voeren. Zo ook het beleid over hoe jullie de NR aan willen sturen en wat jullie wel en niet doen. Het is echt niet dat jullie alles 100% juridische uitpluizen voordat er dingen gebeuren/uitgevoerd worden.

Het komt net over alsof het een overheidsorgaan is waar de meest geheime dingen worden besproken.. je hebt een hele boel gebruikers die meerdere malen al heel kritisch zijn over hoe en wat en vanuit de beste wil jullie tippen zelfs over de risico’s over de manier hoe jullie het nu doen :=

Tuurlijk jullie zijn vrijwilligers, en dat is mooi dat Bokt een bestaan heeft op basis van vrijwilligers maar kom op joh haal je hoofd uit het zand en doe constructief iets met de feedback ipv te blijven schermen dat iets negatief is en er best wel eens wat meer begrip mag zijn. Volgens mij voelen de gebruikers dat andersom net zo.. sommige onderwerpen komen niet voor niets veel vaker terug…..

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:12

Ibbel: ik snap dat je voorzichtig bent met het hier plaatsen van info mbt contact wat je hebt gehad met een gebruiker. Dat hoort ook gewoon niet, dat kun je als teamlid niet doen.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:13

Ailill schreef:
Zou het kunnen dat jullie Bokt als bron gebruiken voor de 'clicks', het geld moet tenslotte ergens vandaan komen?

Nou de kachel bij Bart zal toch ergens van moeten roken, het is een vast geen speelplaats voor vrijwilligers :') dus in dat opzicht snap ik je vraag en ben ik ook wel benieuwd of dat 1 van de achterliggende gedachtes kan zijn

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:21

Ibbel schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik begrijp dat het voor gebruikers soms kan voelen alsof wij 'maar iets doen', alleen werken wij met meer informatie dan jullie (in algemene zin) tot je beschikking hebben. Informatie die bij gebruikers dus niet bekend is, maar die wel relevant is voor de beslissingen die wij maken.


Kun je mij uitleggen waarom jullie zo geheimzinnig moeten doen over een nieuwsplatform en de redenen waarom je wel of niet iets plaatst? Het zijn toch geen staatsgeheimen die hier geopenbaard worden?

Jullie hebben informatie die relevant is, maar wij als gebruikers mogen dat niet weten? Waarom in hemelsnaam niet?


Eens.
En jullie maken het veel groter dan het is. Waarom? Als jullie gewoon aan bronvermelding doen ben je voldoende "afgedekt".
Neemt niet weg dat je natuurlijk wel je bronnen moet checken.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27269
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:24

Marjo schreef:
Firelight schreef:
sasja0705 wij hebben uitgebreid contact gehad over het artikel wat jij hebt ingezonden. Daar is je uitgelegd dat een Facebookgroep als bron voor ons echt niet voldoende is en dat we het zeker gaan plaatsen als er meer bronnen zijn.
Wij kunnen niet controleren of wat er op die Facebookgroep wordt geplaatst waar is en dat heeft weinig met tijd te maken.

RVO is de Rijksdienst van Ondernemend Nederland, hoe betrouwbaar wil je het hebben :')

Als RVO de bron zou zijn geweest zou dat fantastisch geweest zijn maar die is alleen maar bron voor enkele afbeeldingen.
Ook op Ondernemend Nederland staat het nieuws niet.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:27

Firelight schreef:
Marjo schreef:
RVO is de Rijksdienst van Ondernemend Nederland, hoe betrouwbaar wil je het hebben :')

Als RVO de bron zou zijn geweest zou dat fantastisch geweest zijn maar die is alleen maar bron voor enkele afbeeldingen.
Ook op Ondernemend Nederland staat het nieuws niet.

Dat betekent dus dat jullie zelf wat onderzoek zullen moeten doen :Y)
Je kan bv contact opnemen met de beheerder van de pagina, en met de bewijzen die op de pagina geleverd staan, is duidelijk uit te halen wat het probleem is.

En het leuke is nog, als je daar een artikel om schrijft, ben je daadwerkelijk zélf de bron.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:32

Amaryllis schreef:
Ailill schreef:
Zou het kunnen dat jullie Bokt als bron gebruiken voor de 'clicks', het geld moet tenslotte ergens vandaan komen?

Nou de kachel bij Bart zal toch ergens van moeten roken, het is een vast geen speelplaats voor vrijwilligers :') dus in dat opzicht snap ik je vraag en ben ik ook wel benieuwd of dat 1 van de achterliggende gedachtes kan zijn



En als dat zo is, dan is het ook prima toch. De vraag is alleen of het beleid daar ook op gebaseerd wordt of dat er vanuit een bepaalde overtuiging beslissingen worden genomen rondom het beleid. En ook dat is prima. Alleen niet altijd te begrijpen als wij die overtuiging niet weten. En inderdaad, dat is toch geen staatsgeheim? Als je begrip verwacht, dan zul je ook duidelijkheid moeten geven en niet van die vage politiek correcte antwoorden. Begrip werkt 2 kanten op. En alles valt en staat met communicatie. Maar zolang er zo krampachtig wordt vastgehouden aan het grote geheim achter de schermen, gaat dat niet veranderen. En ja, persoonsgegevens en persoonlijke informatie hoort ook geheim te blijven. Dat is prima. Maar het geheim houden waarom er een keuze wordt gemaakt hoe en wat er met een nieuwspagina gebeurt en dan ook nog begrip verwachten, dat gaat niet zo goed samen. Zo spannend is het allemaal echt niet en kun je in mijn ogen prima open over communiceren.

Maar wat ik ook enorm mis is een bepaalde zelfreflectie, het open willen staan voor verbetering, een visie en groei. Het feit dat Flarum al zoveel jaar uitgerold zou worden is daar een mooi voorbeeld van. Dat duurt enorm lang, veel beloftes en nog steeds geen Flarum. En niemand weet eigenlijk waarom, er wordt zelden iets over gecommuniceerd. Er is notabene iemand apart voor aangesteld. Dan zou je toch denken dat zoiets in een paar maanden wel gerealiseerd kan zijn…
Om maar een voorbeeld te noemen.

En zo gebeurt dat al jaren. En elke keer als er een nieuw fris team is, begint het hele cirkeltje van beleid en richting uitvinden opnieuw. En iedereen vanuit zijn eigen goede bedoeling. Dat siert de vele vrijwilligers. Maar verder komen doet Bokt amper, en steeds wordt dezelfde kritiek geuit want er gebeurt niks mee (uiteraard na veel overleg). Wat uiteindelijk weer zorgt voor irritatie en frustratie. Dan volgt er een periode dat er weer veel teamleden opstappen, dan komt er weer een fris nieuw team en begint de hele cyclus weer opnieuw.

En ik vind het eeuwig zonde. Bokt is een fantastisch uniek platform, voor gebruikers én teamleden. Het verdient vooruitgang en bestaanszekerheid. En dat ga je niet alleen met de huidige gebruikers, het huidige beleid en clicks redden.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:06

Spijker op zijn kop Amanda.

Begrip voor de vrijwilligersfunctie: absoluut. 12,5 jaar begrip hier. Het is keihard werken voor onoplosbaar onbegrip vanuit gebruikers simpelweg omdat de vrijwilligers aan handen en voeten gebonden zijn door beleid en techniek.

Kritische opmerkingen en vragen zijn van alle tijd maar worden steeds weer vermeden. Als team blijf je als een gek om de hete brij heendraaien, er komen fantastische ideeën voorbij, het stagneert vervolgens, teamleden stappen op en nieuwe teamleden beginnen weer met frisse moed en het klokje draait weer rond.

Ondertussen blijft het hangen en komt het niet verder. Of dat nu op techniek is, op inhoud of verdieping.
Zo ontzettend jammer.

Nu in dit topic wordt er weliswaar scherp en kritisch maar wel op de inhoud. Nergens zie ik dat de inzet van vrijwilligers wordt afgevallen of ondermijnd. Iedereen is het er over eens dat de vrijwilligers op Bokt hun stinkende best doen. Maar dat betekent niet dat er geen suggesties voor verbetering op beleid of uitvoering mogen worden gedaan.
Uiteindelijk is het toch voor de gebruikers dat het werk gedaan wordt, de ontvangende kant van het verhaal?

sasja0705
Berichten: 2056
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:53

Firelight schreef:
Als RVO de bron zou zijn geweest zou dat fantastisch geweest zijn maar die is alleen maar bron voor enkele afbeeldingen.
Ook op Ondernemend Nederland staat het nieuws niet.



Dan heb je nog steeds niet gelezen
( of de moeite genomen het schrijven plus opmerkingen van RVO te openen )
of niet begrepen.


De lijst verkregen via WOB van de RVO IS de bron voor het onderzoek en dus worden de uitkomsten gepubliceerd
na controle.

En dat op de site van de RVO er niets staat over "het nieuws" lijkt vrij logisch zolang er ook hun nu onderzoek moeten doen
- of meen je niet ?

sasja0705
Berichten: 2056
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:02

Marjo schreef:
Dat betekent dus dat jullie zelf wat onderzoek zullen moeten doen :Y)
Je kan bv contact opnemen met de beheerder van de pagina, en met de bewijzen die op de pagina geleverd staan, is duidelijk uit te halen wat het probleem is.

En het leuke is nog, als je daar een artikel om schrijft, ben je daadwerkelijk zélf de bron.


En dat is nou precies dat wat ik bedoelde toen ik de nieuwsredactie tipte :)

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38789
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:05

We zijn zeker hartstikke blij met kritiek, en zeker wanneer deze opbouwend en respectvol is geschreven. Nog mooier wanneer deze via de juiste kanalen wordt doorgezet, kritiek nemen we altijd mee om te kijken of we er iets mee kunnen doen :) Maar deze kritiek heeft heel vaak een negatieve en verharde emotie richting het team, de toon doet echt veel. Nu hebben we het hier over de NR, maar ook richting onze andere teamleden zien we dit terug. En heel terecht, doet dat wat met het team en dat vind ik ook echt ontzettend jammer. Negatief gespuide irritatie en/of kritiek doet de meeste mensen bevriezen, terwijl wat we hier doen juist leuk en gezellig zou moeten zijn, we doen dit werk tenslotte voor iedereen, buiten dat het gewoon onwijs leuk is om vrijwillig iets meer te doen voor Bokt dan gebruiker zijn.

Daihyo en Leo, ik begrijp wat jullie daar zeggen, ergens is er niet heel veel veranderd met als je een aantal jaar terugkijkt, het blijven dezelfde middelen waarmee we kunnen werken. En inderdaad met steeds een nieuwe aanwas tussen de teamleden. Dat betekend soms ook wat stappen terug zetten of zelfs een andere koers gaan varen en het beste ervan maken met elkaar.

Zal Bart vragen een update te doen mbt Flarum, als ik wat had kunnen roepen had ik dat zeker gedaan :)

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:24

Ods schreef:
Daihyo en Leo, ik begrijp wat jullie daar zeggen, ergens is er niet heel veel veranderd met als je een aantal jaar terugkijkt, het blijven dezelfde middelen waarmee we kunnen werken. En inderdaad met steeds een nieuwe aanwas tussen de teamleden. Dat betekend soms ook wat stappen terug zetten of zelfs een andere koers gaan varen en het beste ervan maken met elkaar.

Maar eigenlijk is dat wel heel jammer. Want dat stagneert vooruitgang, maar óók creativiteit van je teamleden. Nu proberen er veel elke keer het wiel uit te vinden, terwijl ze eigenlijk vast zitten. Of vastgezet zijn. En dat doet geen recht aan al het werk wat er wordt gedaan. Nogmaals, het is een fantastisch platform en uniek in zijn soort, team en gebruikers. Dat zou gekoesterd moeten worden. Ipv elke keer een soort van opgelapt met dezelfde roestige spijker en rotte planken. Dat gaat een keer niet meer lukken en dan ben je te laat.

Maar goed, ook dit soort topics hebben een cyclus en komen eens in de zoveel tijd terug. Dat is niet voor niets. En ook dat is jammer.

Overigens vind ik het met de negativiteit tegen teamleden hier echt wel meevallen. Ik lees genoeg positieve steun aan het team, maar vooral kritiek op het beleid en de achteruitgang stilstand van Bokt als platform.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 01-07-22 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:24

Natuurlijk is het belangrijk dat de toon respectvol is en kritiek opbouwend, maar hoewel de kritische noot in dit topic echt wel geslagen wordt, zie ik niemand respectloos naar het team reageren. Of ik lees het compleet anders, dat kan. Ik lees het met een andere bril en vanuit een andere positie, maar bedenk ook dat niet alle feedback of kritiek geschreven is met een aanvallende of vervelende toon vanuit de verzender.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:31

Ods, ik kruip even onder de meelees steen vandaan. De kritiek die hier geuit wordt is keurig onderbouwd en heel correct gebracht. Toch worden de vragen van deze mensen niet beantwoord, er wordt omheen gedraaid. De kritiek wordt totaal niets mee gedaan en dat wordt weggewuifd met de mededeling dat het hier om vrijwilligers gaat. Van kritiek, zeker als het zo goed onderbouwd is als dat hier in dit topic gebeurt, kun je leren, dit is heel waardevol. Dat het niet leuk is om veel kritiek te krijgen begrijpen wel allemaal maar dat is wel een heel duidelijk teken aan de wand dat er echt iets mis is. Het zijn van vrijwilliger houdt niet in dat je op het randje van de wet mag balanceren, dat je je best niet hoeft te doen en dat iedereen maar ja en amen moet roepen.
Ik heb veel respect voor iedereen die hier vrijwillig werkt aan Bokt, maar de vrijwilligers vergeten soms dat het de gebruikers zijn die maken dat je überhaupt een leuke job als vrijwilliger hebt. Het feit dat er OW's gestuurd worden aan personen die met onderbouwde kritiek proberen mee te denken is echt zeer onfatsoenlijk.

Er wordt gedaan alsof de vrijwilligers totaal niet gewaardeerd worden en dat vind ik niet terecht. Er is, in mijn ogen, zeer terechte kritiek, maar nergens lees ik dat er enkel negativiteit wordt gespuid naar de vrijwilligers.

Ook jouw bericht onderstreept dit gevoel.

Er worden een hoop tips gegeven, zeker over het hele copy/paste verhaal en toch verschijnd er een artikel op de voorpagina over een man die overleden is door een aanvaring met een clydesdale die nagenoeg 1 op 1 is gekopieerd van het originele artikel. Ook bij dat artikel kun je niet hardmaken dat je zelf de bron bent.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38789
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:37

Ja enerzijds wel, anderzijds blijft het ontzettend leuk om te doen wat we doen binnen de mogelijkheden die we wel hebben.

Wat je zegt is zeker waar, het laait eens in de zoveel tijd op. Dat is begrijpelijk en ook wel prima, het zet iedereen weer even op scherp. En zeker ook mooie en positieve reacties gelezen en daar trekken we echt wel de vruchten van. En eerlijk, van de negatieve reacties ook, want tussen de regels door is die kritiek echt wel waardevol om bij ons als team verbeteringen aan te brengen of juist te laten liggen. Daarom meld het gerust met een positieve insteek en dan komen we een heel eind.


Leo en Tazzey, jullie kwamen er tussen door :)
En om even goed te duiden, ik heb het niet alleen hier over dit topic, dat had ik even beter moet toelichten. Ik doelde voornamelijk reacties die vaak onder de artikelen worden geplaatst.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6683
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:47

Ik ben wel benieuwd welke vragen er nu nog precies open liggen. In de openingspost wordt er helderheid gevraagd over het gebruiken van Bokt.nl als bron bij nieuwsberichten. Die vraag is op de eerste pagina beantwoord door Firelight (zie: Firelight @ [FZ] Bokt als bron bij nieuwsberichten). Vervolgens komt daaruit de vraag naar voren of de originele bronnen niet kunnen/mogen worden gelinkt. Firelight geeft daarbij aan dat ze dat niet weet en dat ze dit gaat navragen (zie: Firelight @ [FZ] Bokt als bron bij nieuwsberichten).

Hoewel ik niet zeker weet of ik antwoord kan geven op alle vragen, wil ik wel graag het gesprek aangaan. Ik zie veel voorbij komen dat we antwoord geven vermijden en ons kop in het zand steken, maar voor mijn gevoel zijn ook de vragen die hier voorbij zijn gekomen beantwoord. Op de tweede vraag is nog geen concreet antwoord gekomen, maar dat komt als de jurist tijd heeft gevonden om die vraag te beantwoorden.

Edit: ik bedenk nu dat er ook gevraagd is of Bokt.nl als bron gebruikt wordt om clicks te vergaren en op die manier geld te verdienen. Daar zou ik echt geen antwoord op kunnen geven, dus die vraag zou ik dan moeten doorspelen naar Bart zelf denk ik.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38789
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:53

Tazzey schreef:
Er wordt gedaan alsof de vrijwilligers totaal niet gewaardeerd worden en dat vind ik niet terecht. Er is, in mijn ogen, zeer terechte kritiek, maar nergens lees ik dat er enkel negativiteit wordt gespuid naar de vrijwilligers.

Ook jouw bericht onderstreept dit gevoel.

Even dit er tussen uit halende. En niet puur op jouw reactie maar ik zie het vaker voorbij komen en wil daar graag even op reageren.

We werken idd met vrijwilligers, imo is dat wel belangrijk om aan te halen. Het zijn wel mensen die zich enorm inzetten voor ons, en voor jullie als gebruiker. In hun eigen dure tijd en daar zijn we zeker dankbaar voor. Ter gelijker tijd vervullen zij een functie waarin ze het heus niet altijd eens zijn met het Boktbeleid en in bepaalde gevallen, zich moeten houden aan regels waar ze wellicht een andere mening over hebben. Dat is soms een spagaat en best lastig. Als je als vers teamlid stappen wil maken zal je zo nu en dan ook eens op je neus vallen, geeft niets, fouten maken we allemaal en daar kunnen we alleen maar van leren nietwaar? Maar wat dan niet tof is wanneer men daar dan zo vreselijk over valt en verhard kan reageren. Dan maakt het wel een verschil aan incasseren of het je betaalde baan is of dat je het uitvoert als vrijwilliger. Los van het feit dat het imo (en dat zeg ik vooral als mens) not done is om zo verhardend je te uiten naar een ander, wat schiet iedereen er mee op om iemand zo'n rot gevoel te geven? Dat helpt toch niemand?

En ja, daarin heb je ook helemaal gelijk Tazzey, gebruikers maken OOK Bokt.nl tot wat Bokt.nl is! En wij als teamlid hebben inderdaad een leuke taak aan het hier zo gezellig mogelijk te houden. Feit is dat we elkaar nodig hebben! En iedereen, gebruikers en teamleden, ontzettend veel plezier halen om hier onze tijd te verdrijven :)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27269
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:59

We hebben redelijk recent onze aanpak veranderd. Voorheen was er veel kritiek op de doorlink-artikelen en die hebben we (zo goed als helemaal) in de ban gedaan. In plaats daarvan zijn we ons nu meer gaan richten op het zelf schrijven en vertalen van artikelen. Dit is voor ons nieuw, dus we zijn daarin ook nog lerende.

We zien dat deze berichten beter bekeken worden dan de berichten die voorheen door de NR werden geplaatst. Ook zien we dat er meer gereageerd wordt dan voorheen. We proberen dit enigszins als leidraad aan te houden, aangezien we daar de meeste informatie vandaan kunnen halen in hoeverre de artikelen 'gewaardeerd' worden. We zien ook nog steeds veel kritiek voorbij komen, maar dit lijkt niet altijd te stroken met de toenemende cijfers die we ook zien. Wij blijven daarom ook zoekende in wat 'goed´ is, want we kunnen het zeer waarschijnlijk niet iedereen naar de zin maken helaas.

Over het wel of niet plaatsen van bronnen wachten we inderdaad nog op onze juriste, dus daar wil ik graag even jullie geduld voor vragen.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:03

Ik heb het ook niet over harde en niet onderbouwde kritiek. Daar kun je niets mee, dat is vaak "zeiken om het zeiken", daar ben ik het mee eens. Maar ook de netjes onderbouwde kritiek wordt van tafel geveegd onder het mom van het zijn vrijwilligers en dat schiet in het verkeerde keelgat. Vrijwilligers zijn heel waardevol en echt goede vrijwilligers zijn schaars. Maar, nogmaals, dat maakt niet dat er geen onderbouwde kritiek mag komen op die vrijwilligers. Het is geen totalitaire staat en ik kan me best voorstellen dat het bij sommige gebruikers wel zo kan overkomen, zeker als je een OW krijgt na het aandragen van kritiek dat geeft echt een heel verkeerd en rottig beeld.

Je zegt dat we elkaar, gebruikers en teamleden, nodig hebben. Ik denk dat het belangrijk is dat het team dat onthoudt want dat is echt waar. Door je gebruikers tegen het been te schoppen door OW's uit te delen als de kritiek je niet zint of om censuur toe te passen als het je even niet uitkomt dat past niet in dat plaatje van elkaar nodig hebben om het leuk te houden. Dit laatste is niet naar jou persoonlijk maar naar de teamleden die zich hier wel aan schuldig maken.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:11

Maar Firelight, dan ben ik wel nieuwsgierig waarom het wel of niet plaatsen van bronnen afhangt van het antwoord van de juriste, maar dat je zelf niet zegt: we plaatsen voortaan de bron erbij, want het is fatsoenlijker naar de oorspronkelijke auteur. Hoe zou jij het als auteur vinden als je tijd en moeite in een goed artikel stopt en een site als Horses of Hoefslag neemt het over, past wat zinnen links en rechts aan en plaatst het zonder bronvermelding van jou/Bokt? Vind je dat dan ook fatsoenlijk omdat het juridisch mag?

Ods: dank voor je antwoord. Ik ken de spagaat. Maar als je kijkt naar de kritiek die er komt, is het al jaren in de kern wel hetzelfde: het beleid, de visie. Dat vind ik toch wel een heel opvallend signaal. Ik heb het in mijn teamtijd ook een aantal keer gezien en nee, dat was juist door die spagaat echt niet altijd even leuk, omdat er gewoon een kern van waarheid in zat. Maar je kunt als vrijwilliger wel de spreekwoordelijke klap opvangen. En dat is niet fijn. Dan kan er nog een team van vrijwilligers achter je staan, het is gewoon niet tof om elke keer die klap op te vangen.
Daarbij vind ik dit topic oprecht constructief. Ja, het is kritiek. Maar ik vind het wel concreet gebracht, zonder aanval naar het team. Scherpe vragen, ja. Kritiek, ja. Opbouwend, ook. En ook complimenten naar het team.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:53

Daihyo schreef:
Maar Firelight, dan ben ik wel nieuwsgierig waarom het wel of niet plaatsen van bronnen afhangt van het antwoord van de juriste, maar dat je zelf niet zegt: we plaatsen voortaan de bron erbij, want het is fatsoenlijker naar de oorspronkelijke auteur. Hoe zou jij het als auteur vinden als je tijd en moeite in een goed artikel stopt en een site als Horses of Hoefslag neemt het over, past wat zinnen links en rechts aan en plaatst het zonder bronvermelding van jou/Bokt? Vind je dat dan ook fatsoenlijk omdat het juridisch mag? <knip>


En hoe serieus word je genomen als je een bericht uit de VS/buitenland als 'bron: bokt' plaatst? Daarmee maak je jezelf toch ontzettend ongeloofwaardig? Iedereen weet dat het van een andere site komt, zéker als het vertaald nieuws uit het buitenland is.
Oók naar (eventuele) professionele samenwerkingspartners als Horse Academy and Horse Event ed staat dit knullig. Je prijst je daarmee volkomen uit de markt lijkt me...

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:05

Ik zit al een tijdje op mijn handen maar moet zeggen dat ik dit topic met verbazing volg.
Verbazing, vooral over de verdediging van de BNR leden.

Los van of het juridisch wel of niet mag, het is voor mij gewoon een fatsoensdingetje. Ere wie ere toekomt, bokt is maar 1 van de bronnen en vrijwel nooit de hoofdbron. Feitelijk is bokt de bron die er het minste aan heeft gedaan (heeft alleen hier en daar een zinnetje hoeven aanpassen of door een vertaalprogramma te halen) en zou dan alleen alle credits krijgen? Ongeloofwaardig.

Maar mijn grootste verbazing gaat nog over het uitdelen van OWs aan bokkers die een kritische noot hebben laten horen in een nieuwsbericht. Ik heb de opmerkingen waarvoor de OW is uitgedeeld gezien voordat ze werden verwijderd en werkelijk mijn broek zakt er van af. Echt ongepast om daarvoor met een "machtsmiddel" als een OW voor te gaan zwaaien. En ook bizar dat iemand een kritische opmerking op een artikel heeft, deze door groen wordt verwijderd omdat dit off topic is (kennelijk al dan niet vergezeld van een OW). Kritiek mag alleen achter de schermen met een knop naar de redactie. Maar als er een net zo inhoudsloos en off topic compliment wordt uitgedeeld over een artikel, dan mag dit wel openbaar op het forum en hoeft dat niet achter de schermen via een knop. Meten met 2 maten en censuur noem ik dat.

Maar degene die om zo'n futiliteit nu een OW hebben gekregen, we hebben het hier wel over gebruikers van Bokt die een meer dan gemiddelde bijdrage leveren aan jullie content. Ja dat zijn kritische gebruikers, maar ook gebruikers die veel te melden hebben en die op velerlei onderwerpen zinvol en onderbouwend meepraten (en wel aan bronvermelding doen als ze hun informatie ergens vandaan hebben gehaald). Oftewel de gebruikers die Bokt inhoud en waarde geven. Zonder dergelijke gebruikers is Bokt voor heel veel gebruikers (ik spreek in ieder geval voor mijzelf) totaal oninteressant. Want echt de scherpe discussies waarin deze bokkers deelnemen zijn voor mij heel veel interessanter dan 99% van de nieuwsberichten die ik tegenkom.

Ja het is vrijwilligerswerk. Ja ik heb er respect voor dat er mensen zijn die hier veel tijd in steken zonder er voor betaald te krijgen. Maar dat je er vrijwillig tijd in steekt geeft je niet het recht om mensen de mond te snoeren als hun mening je niet aanstaat. Modereren is voor als discussies gierend de bocht uitvliegen, niet voor futiliteiten.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:24

oji schreef:
*knip*

Maar mijn grootste verbazing gaat nog over het uitdelen van OWs aan bokkers die een kritische noot hebben laten horen in een nieuwsbericht. Ik heb de opmerkingen waarvoor de OW is uitgedeeld gezien voordat ze werden verwijderd en werkelijk mijn broek zakt er van af. Echt ongepast om daarvoor met een "machtsmiddel" als een OW voor te gaan zwaaien. En ook bizar dat iemand een kritische opmerking op een artikel heeft, deze door groen wordt verwijderd omdat dit off topic is (kennelijk al dan niet vergezeld van een OW). Kritiek mag alleen achter de schermen met een knop naar de redactie. Maar als er een net zo inhoudsloos en off topic compliment wordt uitgedeeld over een artikel, dan mag dit wel openbaar op het forum en hoeft dat niet achter de schermen via een knop. Meten met 2 maten en censuur noem ik dat.

Maar degene die om zo'n futiliteit nu een OW hebben gekregen, we hebben het hier wel over gebruikers van Bokt die een meer dan gemiddelde bijdrage leveren aan jullie content. Ja dat zijn kritische gebruikers, maar ook gebruikers die veel te melden hebben en die op velerlei onderwerpen zinvol en onderbouwend meepraten (en wel aan bronvermelding doen als ze hun informatie ergens vandaan hebben gehaald). Oftewel de gebruikers die Bokt inhoud en waarde geven. Zonder dergelijke gebruikers is Bokt voor heel veel gebruikers (ik spreek in ieder geval voor mijzelf) totaal oninteressant. Want echt de scherpe discussies waarin deze bokkers deelnemen zijn voor mij heel veel interessanter dan 99% van de nieuwsberichten die ik tegenkom.

*knip*.



Tazzey schreef:
*knip*

ik kan me best voorstellen dat het bij sommige gebruikers wel zo kan overkomen, zeker als je een OW krijgt na het aandragen van kritiek dat geeft echt een heel verkeerd en rottig beeld.

Je zegt dat we elkaar, gebruikers en teamleden, nodig hebben. Ik denk dat het belangrijk is dat het team dat onthoudt want dat is echt waar. Door je gebruikers tegen het been te schoppen door OW's uit te delen als de kritiek je niet zint of om censuur toe te passen als het je even niet uitkomt dat past niet in dat plaatje van elkaar nodig hebben om het leuk te houden. Dit laatste is niet naar jou persoonlijk maar naar de teamleden die zich hier wel aan schuldig maken.



Ik kan inhoudelijk niet reageren op de kwesties omtrent de bronnen maar wil op het bovenstaande nog wel inhaken.

Wat mijn ervaring het afgelopen jaar is is dat er vaker vanuit gebruikers slechts een deel van de in een OW gegeven aanleiding gemeld wordt als ze hier over posten op het forum.

Vanuit het team is de afspraak dat wij communicatie tussen het moderatorteam en gebruikers niet delen met andere gebruikers. Hierdoor kunnen wij vaak als team niet op specifieke gevallen in gaan.

Doordat gebruikers lang niet altijd de gehele onderbouwing van een OW delen met anderen maar vaak slechts een deel ontstaat er een scheef beeld van de onderbouwing van bepaalde OW's en dat vind ik oprecht jammer.

Een OW wordt niet enkel gegeven omdat iemand kritiek uit. Vaak gaat daar andere communicatie aan vooraf, is het de toon die de muziek maakt of worden er eerder gegeven moderatoraanwijzingen genegeerd.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:32

Bij dezen mijn toestemming om de volledige communicatie voorafgaand aan mijn OW te delen, inclusief de daarbij uit het bewuste topic verwijderde berichten.

Ik heb er geen bezwaar tegen als die privéberichten hier gedeeld worden.
Als daar behoefte aan is, dan mag de naam van de betreffende moderator wat mij betreft geanonimiseerd worden weergegeven.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:32

Oji, ik vind dat je een hele goede post hebt geschreven waar ik het volledig met je mee eens bent .
Vooral dat stuk over die OW's is iets waar ik echt van geschrokken ben en wat niet had gemogen. Zo eens met je, ook je opmerking over hun toegevoegde waarde.
Ik heb er verder niets aan toe te voegen, als dat ik van de week n.a.v een ander topic waar gebruikers aangesproken zijn hetzelfde dacht als met de OW's in dit topic, dat er iets niet goed lijkt te gaan achter de schermen, waar ik nu nog niet de vinger op gelegd krijg.

Dat is voor het eerst sinds ik al lang geleden mod af ben, dat ik dat denk. En ik geef het mee aan het team om daar eens rustig naar te kijken, want jullie werk wordt wel degelijk gewaardeerd ook al wordt er door mij de laatste week tot 2x toe vraagtekens bij gezet.

Het is goed mogelijk dat wij gebruikers zaken minder helder zien, omdat we niet alle in- en outs kennen, zoals ynskerk schrijft. Maar dat overtuigd me nog niet, dat ik het zo slecht zie of aanvoel. Maar het is mogelijk.

Aanvulling, wellicht goed om de bezwarencie hier eens naar te laten kijken. Lijkt me een betere procedure.