Bokt als bron bij nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:55

En tot over een week allemaal.
Details mag ik niet geven, maar iedereen mag ervan vinden wat je ervan wilt vinden.

Een scherpe toon als reactie op herhaaldelijk (!) volstrekt misplaatste communicatie vanuit beheer (mods en eigenaar) is duidelijk niet gewenst.

:wave:

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15114
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:05

Ik heb niet meer gereageerd omdat ik enorm teleurgesteld was in het bericht van Bart en het feit dat er berichten van mij verwijderd zijn die in mijn ogen totaal niet respectloos waren, maar gewoon kritisch.
Blijkbaar kwam dit op anderen anders over en dat is jammer, maar ga dan in ieder geval even met mij het gesprek aan en verwijder het niet klakkeloos. Gemiste kans volgens mij, want ik sta altijd open om daarover in gesprek te gaan.

Volgens mij is ook het beleid dat als je meepost in een topic dat je dan niet mag 'modereren'. Geldt dit ook voor beheer? Oprechte vraag.

Daarbij staat in het bericht van Bart o.a. dat we teamleden te kakken zetten, volgens mij zijn we kritisch op het beleid, en niet op de vrijwilligers. Hoeveel veren moeten we in hun kont stoppen? Volgens mij past er weinig meer bij hoor... :D Want iedereen hier ziet dat de wil er wel is en dat er écht wel geluisterd wordt door deze groep mensen.
Echter, als zij van hogere hand een 'nee' krijgen staan zij ook met lege handen..

Ik heb het beste voor met Bokt, ik zet me immers tot op de dag van vandaag nog steeds in als fotograaf. Maar Bart zijn bericht voelt niet fijn en geeft mij het idee dat, ondanks al het oprecht harde werk van de vrijwilligers eronder (want ik zie echt dat jullie hier proberen mee te denken en dat er stappen gemaakt worden, complimenten!), er puntje bij paaltje weinig gaat veranderen.

Ik word er echt een beetje verdrietig van... -O-
Laatst bijgewerkt door Muurp op 14-07-22 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Berichten: 11859
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:11

Maar doelgroepen beleid en "wij gebruikers" is nu wel door een klein groepje gebruikers hier telkens benoemd ;)
Het merendeel hoor of zie je niet.
Dat kan betekenen dat die het niet uitmaakt/tevreden is of niet weet dat hier deze discussie loopt en dus niet mee kan doen.
Dat kan simpelweg opgelost worden door een poll op de hoofdpagina te zetten maar bestaat wel de kans dat wederom dezelfde gebruikers naar voren komen en de rest niks laat horen.

En wat als merendeel van de gebruikers daaruit aangeeft het allemaal wel prima te vinden zo ?
Er wordt hier door een aantal flink gesproken over doelgroep/we/ons/enz, wellicht een idee het op jezelf te betrekken ?

En dat is niet als aanval op wie dan ook bedoeld. Ik vraag me simpelweg af waarom er perse een verandering in beleid afgedwongen MOET worden als "je" bij elk antwoord een tegenargument hebt waarom het antwoord alsnog niet goed is. Bij elke discussie op FZ zie je regelmatig dezelfde gebruikers terugkomen die het niet eens zijn met het beleid (of ik het er inhoudelijk mee eens ben laat ik in het midden) als je geloofd dat het niet gaat veranderen.. of er gaat of kan ook daadwerkelijk niks veranderen. Waarom dan niet kiezen voor de X ? Het is geen verplichting hier te zijn toch ? Het dreigen weg te gaan snap ik niet. Of je gaat of je gaat niet. Het is tenslotte maar een forum meer niet.

Er worden verdomd mooie en goede ideeën aangedragen hier en de reactie van Bart snap ik allerminst... het weghalen van berichten zonder een modopmerking, bericht naar personen dat er iets weg is gehaald (ervan uitgaande wat zij typen) maar vind het persoonlijk ook niet gepast om dat te doen, gaat de mods voorbij in hun taak (Zitten voor hun al zoveel regels aan) en geeft een bepaalde tik op vingers aan mensen die juist de vraag hebben waar Bart blijft. (Iets wat vaker is gevraagd). Dat antwoord zou nog gegeven worden, evenals een Flarum vraag (ook in een ander topic) maar dat wordt genegeerd... tik op vingers en wegwezen.

Er zijn er hier die wel echt nette mooie duidelijke onderbouwde reacties plaatsen, mods en NR die hun best doen naar elkaar te luisteren en kijken hoe ze naar elkaar toe kunnen komen. Gaat dat naar iedereens wens zijn... bij lange na niet.
De optie om duidelijk te zijn we gaan het op deze manier doen en zo zal het ook blijven is er ook. Dit is wat ik voor ogen heb en hierin is ruimte om te verbeteren.
Duidelijkheid.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15114
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:15

Mondy schreef:
Maar doelgroepen beleid en "wij gebruikers" is nu wel door een klein groepje gebruikers hier telkens benoemd ;)
Het merendeel hoor of zie je niet.
Dat kan betekenen dat die het niet uitmaakt/tevreden is of niet weet dat hier deze discussie loopt en dus niet mee kan doen.
Dat kan simpelweg opgelost worden door een poll op de hoofdpagina te zetten maar bestaat wel de kans dat wederom dezelfde gebruikers naar voren komen en de rest niks laat horen.

En wat als merendeel van de gebruikers daaruit aangeeft het allemaal wel prima te vinden zo ?
Er wordt hier door een aantal flink gesproken over doelgroep/we/ons/enz, wellicht een idee het op jezelf te betrekken ?

En dat is niet als aanval op wie dan ook bedoeld. Ik vraag me simpelweg af waarom er perse een verandering in beleid afgedwongen MOET worden als "je" bij elk antwoord een tegenargument hebt waarom het antwoord alsnog niet goed is. Bij elke discussie op FZ zie je regelmatig dezelfde gebruikers terugkomen die het niet eens zijn met het beleid (of ik het er inhoudelijk mee eens ben laat ik in het midden) als je geloofd dat het niet gaat veranderen.. of er gaat of kan ook daadwerkelijk niks veranderen. Waarom dan niet kiezen voor de X ? Het is geen verplichting hier te zijn toch ? Het dreigen weg te gaan snap ik niet. Of je gaat of je gaat niet. Het is tenslotte maar een forum meer niet.


Ik snap wat je zegt en ben het hier ook wel gedeeltelijk mee eens, maar dit wordt gedaan uit een bepaalde mate van betrokkenheid en interesse. En ja, er zitten altijd 'bashers' bij die meedoen om herrie te schoppen, dat ontken ik niet. Volgens mij neemt een overgroot gedeelte van de gebruikers hier de moeite om te reageren, om mee te denken en om te kijken naar oplossingen. En nee, dat kan niet altijd naar iedereens zin.
Maar is dit niet zoals het altijd gaat op het moment dat er kritiek is op een bepaald beleid? Los van het feit dat het een internetforum is. Dit gaat niet anders bij een beleid vanuit de overheid of bedrijven.

Mondy

Berichten: 11859
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:25

@Muurp Klopt zeker :j Maar verschil bij overheid/bedrijf is dat het je dagelijks leven kan beïnvloeden.. dit is simpelweg maar een site.
Als het je dusdanig belemmerd/tegenstaat is het toch niet leuk meer om er aanwezig op te zijn lijkt mij ?
Degene die echt proberen mee te denken naar een bepaalde oplossing en met een interesse/betrokkenheid zijn ook niet degene die ik bedoel in mijn bericht, als je de balans kan vinden tussen zoeken naar een beter bokt maar wel je weg er nog prima kunnen vinden als het nog niet zo is als je graag zou willen dan is het prima toch.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:27

Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd maar zag nog geen reden om te reageren. Veel van de zaken die ik zou plaatsen zijn al benoemd, onder andere door Oomens, Oji en Babootje. Dit topic begon over het onderwerp NR maar ging uiteindelijk meer de diepgang in, of eigenlijk meer de hoogte in. Omdat volgens mij daar de daadwerkelijke angel zit.
Zoals ik dit topic lees gaat het niet om de NR an sich, iedereen hier weet dat er vrijwilligers aan werken die hun uiterste best doen. Waar men (volgens mij) vooral over valt is het beleid van bovenaf. En dat is niet nieuw, en zoals ik nu in dit topic lees gaat dat ook niet veranderen.
Dan kan er inderdaad benoemd worden dat er wantrouwen spreekt uit dit topic maar als we het verloop van Bokt eens goed bij benadering nemen, dan zie je dat het eigenlijk altijd al zo is geweest. Gebruikers (waar Bokt op draait) uiten hun ongenoegen, bijvoorbeeld over het niet kunnen verwijderen van berichten want dan zouden er gaten in het topic vallen (terwijl topics van 10 jaar terug vaak dusdanig verouderd zijn dat ze eigenlijk niet meer relevant zijn) Deze uitingen van ongenoegen worden vervolgens weggewuifd of er wordt een millimeter meer toegestaan wat in mijn optiek overkomt als pappen en nat houden. (In de huiskamer kunnen volgens mij nu wel berichten verwijderd worden)
Aan de ivoren toren wordt echter niet gesleuteld terwijl daar de pijnpunten zitten en vooral het idee dat er niet naar de gebruikers geluisterd wordt. Ik lees veel op Bokt, vrijwel dagelijks omdat de discussies erg leuk zijn. Maar als iemand mij zou vragen of ik tevreden ben over het beleid bij Bokt, wat door de beheerder Magische Pixiedust genoemd wordt, zou ik wel zeggen dat ik dat erg jammer vindt. Ik vind de topics leuker dan dat ik het beleid/beheer/inrichting (geef het een naam) matig vind dus daarom kom ik wel iedere keer terug omdat er geen alternatief is. En dat is volgens mij DE kracht van Bokt. Er is geen concurrent en dus ook geen vrees voor gebruikers die met bosjes vertrekken.

Meten met twee maten is gewoon niet netjes, beleid geeft structuur. Structuur en langetermijnvisies zijn essentieel, cruciaal voor een bedrijf. Structuur geeft duidelijkheid. Niet alleen voor de gebruikers maar ook voor de mods. Als er voor hen duidelijkheid is wat er van bovenaf besloten wordt/ gehandhaafd wordt dan kunnen zij dit ook uitdragen aan de voorkant. Dan hoeven zij ook geen vangnet zijn voor opmerkingen van gebruikers over bepaalde zaken hier op Bokt. Dan is het voor iedereen een stuk plezieriger.

Het is een lange post geworden en ik wil alsnog benadrukken dat ik hiermee geen directe kritiek wil uiten richting mods of nieuwsredactie.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:31

Dit laatste bericht licht mooi het pijnpunt uit: een inhoudelijk super mooie post, maar de nadruk wordt enorm gelegd op "maar het is echt geen kritiek hoor!!". Dit is dus hoe een angstcultuur wordt gecreëerd.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:38

Allereerst: ook ik vind de reactie van Bart teleurstellend. Het voelt zo een beetje alsof het Bokt beheer (niet de mods!) geen moeite voor haar gebruikers wil doen en dat kritische opmerkingen snel worden afgewimpeld of zelfs verwijderd. Misschien is dat niet de intentie van het bericht, maar zo komt het wel op mij over. En dat is jammer. Wel heel fijn dat veel mods en vrijwilligers hier meepraten en echt wat proberen te doen voor de gebruikers, dat is wel een compliment waard :j

Wbt. mensen die hier meepraten: vergeet ook niet dat hoewel er maar een relatief klein mensen hierover vocaal is, dat het meerendeel misschien wel verandering wil of op zijn minst fijn zou vinden maar geen zin of tijd heeft om daarover mee te praten.

Uiteindelijk zijn beleidsveranderingen voor veel meer mensen fijn dan alleen de groep die er specifiek om vraagt. Dus dat hier maar een klein -vast- groepje meepraat vind ik geen reden om te zeggen dat het niet gewild zou zijn.

Bovendien, het kan goed zijn dat als je het in een poll zet dat veel mensen het wel prima vinden zo. Maar dat wil niet zeggen dat verbeteringen -zoals Flarum of qua NR- niet op prijs worden gesteld. Veel gebruikers moeten het eerst ervaren voordat ze denken 'oh ja dat is inderdaad beter' (en dan praat ik niet alleen over Bokt, maar UX-breed).

Ik vraag me trouwens hardop af, kan VuurVleugels niet op meerdere vlakken meedenken? Als communicatiewetenschapper heb je ook kennis van, tja, communiceren. En dat is op heel Bokt van toepassing, niet alleen de NR. Dus ze zou -als ze daar zin in heeft natuurlijk- ook mee kunnen denken op het communicatieaspect binnen beleid.

Sowieso is een strategisch beeld van wat Bokt is, wie de gemiddelde gebruiker is en wat het toekomstbeeld is niet verkeerd om te hebben. Een duidelijke propositie/positionering eigenlijk. Ook als niet-professionele organisatie bestaande uit vrijwilligers. Je kan met die achtergrond zo hele duidelijke richtlijnen neerzetten en een veel beter frame naar je vrijwilligers én je gebruikers communiceren, zodat het duidelijk is waarom je als platform bepaalde keuzes maakt. Die strategie maak je platform-breed zodat alles wat daaronder ligt consistent blijft, maar kan je n.a.v. die strategie ook specifiek regels of communicatie uitwerken voor de NR. Élke organisatie heeft hier baat bij, zowel professioneel als niet-professioneel. Ik snap dat je er geen geld aan uit wil geven, maar als zoiets met vrijwilligers opgepakt kan worden?

Als Bokt serieus wil nadenken over een bepaalde strategie of beleid, wil ik als (communicatie)strateeg best meedenken, als daar behoefte aan is. Maar dan wel op voorwaarde dat dit serieus wordt opgepakt/aangepakt. Niet dat dit voor de vorm wordt gedaan maar vervolgens in de ijskast blijft liggen "voor later".

Mondy

Berichten: 11859
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:48

@IMANDRA ik weet niet of je mijn berichtje bedoelde als reactie op "om te zeggen dat het niet gewild zou zijn" ,zo niet dan excuus !!

Ik zeg ook zeker niet dat het perse niet gewild is. Maar zeg ook niet dat het perse moet voor iedereen. Het lijkt alleen nu wel zo over te komen uit sommige berichten. Daarom is de poll (weet niet meer wie m eerder aanhaalde) wellicht zo'n gek idee niet.

Precies om deze hele discussie(s) ben ik eigenlijk ook zo benieuwd naar het hele Flarum. Wat is daar nu eigenlijk nog van bezig en wat gaat ervan komen.
Maar ook wellicht een beleid/visie ding. Wat is daar mogelijk of duidelijker wat nu niet kan/is.
Duidelijkheid.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:52

Nee hoor, niet specifiek! Dus vat het zeker niet persoonlijk op. Maar ik lees vaker cynische berichten van 'ja waarom zouden we hier iets mee moeten doen want het is altijd een vast groepje wat klaagt'. Jouw bericht vond ik veel genuanceerder en beter afgewogen :D.

Een poll kan je goed doen (zéker om input vanuit gebruikers te verzamelen als men met beleid van start wil gaan) maar het is wel goed om te bedenken dat verandering voor veel mensen eng is en de kans groot is dat ze zeggen 'het werkt nu wel oké, dus het mag zo blijven'. Terwijl als die veranderingen worden doorgevoerd deze personen juist heel blij kunnen zijn daarmee, omdat ze zien dat er dingen verbeterd zijn. Of je moet een heel verkeerd en niet bij-gebruikers-aansluitend beleid bepalen natuurlijk :D

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15114
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:53

IMANDRA schreef:
Nee hoor, niet specifiek! Dus vat het zeker niet persoonlijk op. Maar ik lees vaker cynische berichten van 'ja waarom zouden we hier iets mee moeten doen want het is altijd een vast groepje wat klaagt'. Jouw bericht vond ik veel genuanceerder en beter afgewogen :D.

Een poll kan je goed doen (zéker om input vanuit gebruikers te verzamelen als men met beleid van start wil gaan) maar het is wel goed om te bedenken dat verandering voor veel mensen eng is en de kans groot is dat ze zeggen 'het werkt nu wel oké, dus het mag zo blijven'. Terwijl als die veranderingen worden doorgevoerd deze personen juist heel blij kunnen zijn daarmee, omdat ze zien dat er dingen verbeterd zijn. Of je moet een heel verkeerd en niet bij-gebruikers-aansluitend beleid bepalen natuurlijk :D


En nog belangrijker, er moet een intentie zijn om het beleid ook daadwerkelijk te veranderen.... :+

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:53

Wat betreft beleid, ik wilde het niet posten, maar ik ga het toch doen. Een jaar of 4/5 geleden heb ik een beleidsplan geschreven voor Bokt. Visie, missie, doelgroep, meerjarenplan.
Het is inmiddels verouderd, maar volgens mij nog prima bruikbaar met wat updates. Het wiel hoeft echt niet opnieuw uitgevonden te worden.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15114
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:55

Daihyo schreef:
Wat betreft beleid, ik wilde het niet posten, maar ik ga het toch doen. Een jaar of 4/5 geleden heb ik een beleidsplan geschreven voor Bokt. Visie, missie, doelgroep, meerjarenplan.
Het is inmiddels verouderd, maar volgens mij nog prima bruikbaar met wat updates. Het wiel hoeft echt niet opnieuw uitgevonden te worden.


Dat is toen ook op de papierstapel gekomen... Zo zonde, jullie hadden er enorm veel tijd in gestoken.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:56

Muurp schreef:
En nog belangrijker, er moet een intentie zijn om het beleid ook daadwerkelijk te veranderen.... :+

Zeker eens :j


Daihyo schreef:
Wat betreft beleid, ik wilde het niet posten, maar ik ga het toch doen. Een jaar of 4/5 geleden heb ik een beleidsplan geschreven voor Bokt. Visie, missie, doelgroep, meerjarenplan.
Het is inmiddels verouderd, maar volgens mij nog prima bruikbaar met wat updates. Het wiel hoeft echt niet opnieuw uitgevonden te worden.

Dit soort input kan zéker worden gebruikt lijkt me. Wiel opnieuw uitvinden is dan zeker niet nodig, hooguit wat tweaken of moderniseren waar nodig. En doortrekken naar specifieke onderdelen van Bokt, als dat nodig is.

Mondy

Berichten: 11859
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:59

IMANDRA schreef:
Nee hoor, niet specifiek! Dus vat het zeker niet persoonlijk op. Maar ik lees vaker cynische berichten van 'ja waarom zouden we hier iets mee moeten doen want het is altijd een vast groepje wat klaagt'. Jouw bericht vond ik veel genuanceerder en beter afgewogen :D.

Een poll kan je goed doen (zéker om input vanuit gebruikers te verzamelen als men met beleid van start wil gaan) maar het is wel goed om te bedenken dat verandering voor veel mensen eng is en de kans groot is dat ze zeggen 'het werkt nu wel oké, dus het mag zo blijven'. Terwijl als die veranderingen worden doorgevoerd deze personen juist heel blij kunnen zijn daarmee, omdat ze zien dat er dingen verbeterd zijn. Of je moet een heel verkeerd en niet bij-gebruikers-aansluitend beleid bepalen natuurlijk :D


He... misschien werkt dat ook wel verfrissend :D

Ik snap wat je zegt, nadeel is wel dat er dan alsnog iets "afgedwongen" (lees m niet al te heftig :D ) gaat worden voor iets wat misschien helemaal niet hoeft... mensen kunnen daadwerkelijk tevreden zijn met hoe iets loopt.
Poll ook niet doen zonder optie te kunnen reageren bijv.
Niet iedereen vind verandering eng of vervelend of ...
Snap je dat daar het knelpunt al zit.
Voor ieder een ander smaakje.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:06

Muurp schreef:
Daihyo schreef:
Wat betreft beleid, ik wilde het niet posten, maar ik ga het toch doen. Een jaar of 4/5 geleden heb ik een beleidsplan geschreven voor Bokt. Visie, missie, doelgroep, meerjarenplan.
Het is inmiddels verouderd, maar volgens mij nog prima bruikbaar met wat updates. Het wiel hoeft echt niet opnieuw uitgevonden te worden.


Dat is toen ook op de papierstapel gekomen... Zo zonde, jullie hadden er enorm veel tijd in gestoken.


Wauw, daar valt mijn mond wel even van open. Mijn aanbod werd als 'te professioneel' geacht voor de nieuwsredactie en dat is prima als er meer een community-based benadering wordt beoogd voor de NR, gewoon doen dan. Maar dat er een heel beleidsplan voor bokt op de plank is belandt terwijl de vraag naar verbetering al jaren speelt, ja dat is gewoon doodzonde. Tuurlijk zijn er altijd twee kanten aan een verhaal, maar dit speelt toch echt al jaren.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15114
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:07

Er werden toch altijd gebruikerenquêtes uitgezet vroeger? Waarom is ervoor gekozen om hiermee te stoppen? Dat gaf altijd best wel mooie feedback en er kwamen ook wel concrete punten uit.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:09

oomens schreef:
En tot over een week allemaal.
Details mag ik niet geven, maar iedereen mag ervan vinden wat je ervan wilt vinden.

Een scherpe toon als reactie op herhaaldelijk (!) volstrekt misplaatste communicatie vanuit beheer (mods en eigenaar) is duidelijk niet gewenst.

:wave:


Als mijn vermoeden dat jij een ban van een week hebt gekregen klopt dan laat het beheer momenteel wel zien dat ze geen enkele vorm van kritiek dulden en het liefst een soort dictatoriaal beleid voeren.

Het feit dat het aanbod van Vuurvleugels aan de kant is geschoven en blijkbaar een totaal beleidsplan dat door Daihyo is geschreven in het ronde archief is beland toont mijns inziens wel aan dat dit een beetje trekken aan een dood paard is geworden. Ja, er wordt kritiek geleverd maar dit is geen ongefundeerd gezeik, dit is goed onderbouwde kritiek waar je écht wat mee kunt, dit is waardevol voor het beheer. Je krijgt op een presenteerblaadje aangereikt wat er speelt bij je leden, maak daar gebruik van in plaats van het als een persoonlijke aanval op te vatten.
Bokt kan alleen bestaan als de leden actief blijven, zodra die vertrekken zit je met een leeg platflorm dat ook geen cent meer binnenbrengt, dat is verlies voor alle partijen. Ondanks dat Bokt soms het bloed onder mijn nagels vandaan kan halen is het absoluut een waardevol forum, er is heel veel kennis aanwezig bij bepaalde leden waar anderen heel veel van kunnen leren. Zou Bokt ophouden te bestaan dan is de kennis die zijn in de jaren hebben geplaatst op het forum verloren en dat zou zo zonde zijn.

Ik denk dat het tijd wordt dat Bart uit zijn ivoren torentje vandaan komt en eens kijkt naar wat er écht speelt en beseft dat de leden wellicht te gast zijn, maar dat hij moet zorgen voor een gastvrije omgeving. En dat doe je niet door gewaardeerde leden onterechte OW's en bans te geven.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:11

In iemands profiel is te zien of iemand een ban heeft, direct onder de gebruikersnaam. Onder de naam van oomens is te zien dat hij inderdaad een ban van een week heeft gekregen, helaas.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:13

Mijn misschien wat te chagrijnige toon kom doordat er ook in dit FZ topic behoorlijk wordt doorgezaagd voorbij het punt dat het nut heeft. Ja, er gingen dingen niet goed met de bronvermelding bij FZ berichten, maar is het dan nodig om daar iedere keer weer een schepje bovenop te doen ipv b.v. even af te wachten wat er uit b.v. een NR overleg komt?

Ik kan me goed voorstellen dat het niet heel erg spreekt uit mijn vorige bericht maar ja, ik, en wij als team, zijn natuurlijk heel blij met de Bokt.nl gebruikers. Er gebeuren ontzettend veel mooie, leuke, ontroerende, nuttige en fijne dingen op Bokt, daar zetten we ons graag voor in. De hele site en alles dat we op de site doen draait om de gebruikers.

Door een aantal flink aantal mensen wordt hier ook kritisch maar constructief gereageerd, ook uit een flinke betrokkenheid bij Bokt. Daar zijn we super blij mee, daar wordt heus naar geluisterd en waar mogelijk/verstandig kijken we ook waar we iets kunnen met de suggesties en wensen.

Dat gaat lang niet altijd en daarbij komt het vaak neer op beperkingen die we hebben binnen de organisatie, en 'organisatie' is daarbij een erg groot woord. Ik krijg het idee dat een deel van Bokt denkt dat we een bedrijf zijn met een aantal afdelingen vol met mensen die enthousiast een de slag kunnen met de wensen van Bokkers. Daardoor gaan een hoop zaken, zeker op technisch gebied, heel veel langzamer dan we zouden willen en dat levert niet alleen aan jullie kant teleurstelling en frustratie op. Met wat we hebben proberen we te zorgen voor een zo fijn mogelijke site.


Mijn 'je bent hier te gast' is een dubbele. Bokt.nl dankzij de gebruikers en voor de gebruikers, maar dat betekent niet automatisch dat je dus maar alles mag, ook niet onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Een winkel bestaat ook bij gratie van haar klanten, maar als je vervolgens de kassière of een andere klant voor rotte vis uitmaakt dan mag je vertrekken. Naar mijn idee zijn we erg gastvrij, er is veel mogelijk op Bokt, ook als het gaat over kritiek richting mij of het team, maar er zijn grenzen.

Het aangeven van die grenzen is in het geval van dit topic niet goed gegaan. Dit is in ieder geval heel anders gelopen dan de bedoeling was en achteraf verstandig was geweest. De bedoeling was een korte klap en verder op een constructieve manier, maar daar heeft uiteindelijk teveel tijd tussen gezeten. Hierdoor kwamen er meer berichten dan van te voren bedacht in die 'korte klap' terecht. Niet handig, vooral niet netjes en dit had ik niet met mijn bijzonder roestige modvaardigheden aan moeten vliegen. Mijn oprechte excuses daarvoor, dat had anders gemoeten.


En ik stel het wat (te) scherp in mijn reactie, natuurlijk hebben beleid en visie heel veel nut. Wat ik vooral bedoel is dat er tegenwoordig bij alles dat niet goed gaat op Bokt wordt geroepen 'jaaaa, maar Bokt.nl heeft vast geen duidelijk beleid en visie'. Dat beleid (voor het operationele deel) is er gewoon, voor de moderators zijn er een aantal heel heldere overkoepelende kaders die goed gebruikt worden om richting te geven aan het modereren en om zaken in te vullen als er in de regels niet duidelijk wordt welke kant het op moet. In dit geval (over de bronvermeldingen) was het zo dat het beleid er wel was maar niet duidelijk genoeg was. Verder lijkt het erop dat de visie mbt de NR van Bokt niet aansluit bij de verwachtingen/wensen van een aantal mensen in dit topic/op Bokt. We hebben geen professionele redactie, die ambitie is er niet en gaat er op afzienbare termijn ook niet komen. Maar o.a. wat de NR betreft moeten we dat misschien duidelijker neerzetten/vormgeven. Zoals gezegd zijn we op dit moment aan het kijken of het tijd is om de visie wat betreft de NR (en breder ook de hoofdpagina) te herzien.

Nog een zijspoor:
@Phonix (en een paar anderen); heel strikt genomen heb je gelijk. Hoe vaker een nieuwstopic wordt bekeken, hoe meer banners er worden vertoond en dat levert meer geld op. In mijn vorige bericht schrijf ik dat wat kort door de bocht op zie ik. In theorie meer geld, maar bij nieuws gaat dat dan eerder over euro's dan over tientjes bij wat meer verkeer. Dat is in ieder geval iets waar niet op wordt gestuurd. Anders zou je op de voorpagina een stuk meer clickbait artikelen/titels zien. De bronvermelding staat sowieso los van de inkomsten.

Verder ben ik nog niet helemaal bijgelezen, niet alles staat hierboven in, maar even tot zover terwijl ik verder bijlees.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15114
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:15

Dank Bart, dit bericht is zoveel fijner om te lezen en zoveel beter afgestemd op de vragen die worden gesteld. :)

Ik denk dat dit bericht ook echt een andere reactie gaat krijgen vanuit de mensen die hier kritisch zijn. Vraag me af of je wat bereikt door nu terug te lezen... Is vooral veel gedoe over je eerdere bericht. :+

Wat betreft je eerste zin; volgens mij is er ook op gegeven moment aangegeven dat het verstandiger was om eerst in overleg te gaan en met een definitief antwoord te komen dan tussendoor dingen te roepen. Dat gebeurde nu net teveel door diverse teamleden waardoor er onrust ontstond. Want er was geen eenduidig antwoord en het was niet beschreven vanuit een beleidsmatige visie.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:18

Dit is een vele malen prettiger bericht dan de eerste, dank daarvoor!

Ik snap overigens niet helemaal wat je bedoelt met 'korte klap', wat je daarmee aan probeert te duiden, maar mocht dat gaan over de verwijderde berichten vind ik persoonlijk dat daar iets meer aandacht naar mag gaan. Want ik snap de verontwaardiging daarover helemaal.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:31

Mondy schreef:
IMANDRA schreef:
Nee hoor, niet specifiek! Dus vat het zeker niet persoonlijk op. Maar ik lees vaker cynische berichten van 'ja waarom zouden we hier iets mee moeten doen want het is altijd een vast groepje wat klaagt'. Jouw bericht vond ik veel genuanceerder en beter afgewogen :D.

Een poll kan je goed doen (zéker om input vanuit gebruikers te verzamelen als men met beleid van start wil gaan) maar het is wel goed om te bedenken dat verandering voor veel mensen eng is en de kans groot is dat ze zeggen 'het werkt nu wel oké, dus het mag zo blijven'. Terwijl als die veranderingen worden doorgevoerd deze personen juist heel blij kunnen zijn daarmee, omdat ze zien dat er dingen verbeterd zijn. Of je moet een heel verkeerd en niet bij-gebruikers-aansluitend beleid bepalen natuurlijk :D


He... misschien werkt dat ook wel verfrissend :D

Ik snap wat je zegt, nadeel is wel dat er dan alsnog iets "afgedwongen" (lees m niet al te heftig :D ) gaat worden voor iets wat misschien helemaal niet hoeft... mensen kunnen daadwerkelijk tevreden zijn met hoe iets loopt.
Poll ook niet doen zonder optie te kunnen reageren bijv.
Niet iedereen vind verandering eng of vervelend of ...
Snap je dat daar het knelpunt al zit.
Voor ieder een ander smaakje.



Snap ik zeker :j
Ik snap ook zeker je term 'afgedwongen', maar toch denk ik dat zoiets meevalt. Zullen er mensen zijn die die veranderingen niet waarderen? Zeker! Maar als je een goed beeld hebt van wie je platform bezoekt/gebruikt en waarom, waarop die veranderingen/verbeteringen gebaseerd worden, dan is de kans heel klein dat zoiets negatief wordt opgevat. Je kán zeggen 'de meerderheid wil geen verandering dus het is vast prima zo', maar als ik zo om me heen kijk op Bokt lijkt er toch behoorlijk wat vraag om verandering te zijn. Op een aantal verschillende vlakken, sure, maar het voelt voor mij niet per se dat veranderingen an sich niet hoeven en dat mensen tevreden zijn met hoe het nu is.

Ik vind er namelijk ook een behoorlijk verschil zitten tussen "het werkt nu voor mij" en "ik heb geen behoefte aan verandering". Ik gok dat er veel gebruikers in die eerste groep zitten, maar niet in die tweede. De vraag om verandering is misschien niet cruciaal voor het bestaan of gebruiken van Bokt, maar zou wel helpen gebruikers tevreden te houden en het platform up-to-date. Die gedachte "het is wel prima zo" zou je kunnen omvormen naar "Bokt is ontzettend fijn in gebruik". Van neutraal naar (zeer) positief, zeg maar.

Ik las trouwens dat iemand ook zei dat Bokt geen concurrentie heeft. Is misschien op dit moment zo (geen idee, zou ik in moeten duiken), maar er kan zó een concurrent opstaan met beheer dat wél naar de veranderende en nieuwe behoeften van gebruikers kijkt en dan is het zo klaar met Bokt.


BartVB schreef:
Mijn misschien wat te chagrijnige toon kom doordat er ook in dit FZ topic behoorlijk wordt doorgezaagd voorbij het punt dat het nut heeft. Ja, er gingen dingen niet goed met de bronvermelding bij FZ berichten, maar is het dan nodig om daar iedere keer weer een schepje bovenop te doen ipv b.v. even af te wachten wat er uit b.v. een NR overleg komt?

Ik snap je, maar denk je niet dat daar een communicatieprobleem aan ten grondslag ligt?
Als gebruikers in het verleden bij andere zaken ook nooit concreet antwoord hebben gehad maar het voor hun gevoel is blijven haken op 'we zoeken het uit en we komen erop terug', dan snap ik dat doorzagen best. Mensen willen gewoon heel graag dat Bokt een fijn platform blijft om te gebruiken. Als daar -voor hun gevoel- niet naar wordt geluisterd, dan ontstaat er frustratie en wordt zoiets (vaak) geuit. Dan is het geduld om (weer) af te wachten ook op, net als jouw geduld opraakte door je frustratie van al die berichten.

Zeker als beheer/mod zou ik persoonlijk heel goed opletten hoe je dit soort dingen communiceert naar de gebruiker. Als beheer/mod wordt je toch aan een andere standaard gehouden wbt. communicatie, of dat nu geheel terecht is of niet.

BartVB schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat het niet heel erg spreekt uit mijn vorige bericht maar ja, ik, en wij als team, zijn natuurlijk heel blij met de Bokt.nl gebruikers. Er gebeuren ontzettend veel mooie, leuke, ontroerende, nuttige en fijne dingen op Bokt, daar zetten we ons graag voor in. De hele site en alles dat we op de site doen draait om de gebruikers.

Door een aantal flink aantal mensen wordt hier ook kritisch maar constructief gereageerd, ook uit een flinke betrokkenheid bij Bokt. Daar zijn we super blij mee, daar wordt heus naar geluisterd en waar mogelijk/verstandig kijken we ook waar we iets kunnen met de suggesties en wensen.

Fijn om te horen!

BartVB schreef:
Dat gaat lang niet altijd en daarbij komt het vaak neer op beperkingen die we hebben binnen de organisatie, en 'organisatie' is daarbij een erg groot woord. Ik krijg het idee dat een deel van Bokt denkt dat we een bedrijf zijn met een aantal afdelingen vol met mensen die enthousiast een de slag kunnen met de wensen van Bokkers. Daardoor gaan een hoop zaken, zeker op technisch gebied, heel veel langzamer dan we zouden willen en dat levert niet alleen aan jullie kant teleurstelling en frustratie op. Met wat we hebben proberen we te zorgen voor een zo fijn mogelijke site.

Maar even realistisch: wat zijn precies de beperkingen?
Het kost hooguit wat tijd en moeite, maar zo te lezen zijn er behoorlijk wat mensen bereid om gratis mee te denken. Waarom daar niet gebruik van maken? Zeker als zij een professionele achtergrond hebben in het gebied waar ze over mee willen denken.

Als je dat combineert met het up-to-date houden van gebruikers wbt. de ontwikkelingen (feitelijk gewoon ontzettend transparant blijft in wat je doet en waarom), dan verwacht ik weinig problemen met dat het wat langzamer zou gaan dan bij grote bedrijven.

Want voor mijn gevoel ligt daar het issue: de beperkte communicatie. Niet per se de snelheid waarmee dat gaat.

BartVB schreef:
Mijn 'je bent hier te gast' is een dubbele. Bokt.nl dankzij de gebruikers en voor de gebruikers, maar dat betekent niet automatisch dat je dus maar alles mag, ook niet onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Een winkel bestaat ook bij gratie van haar klanten, maar als je vervolgens de kassière of een andere klant voor rotte vis uitmaakt dan mag je vertrekken. Naar mijn idee zijn we erg gastvrij, er is veel mogelijk op Bokt, ook als het gaat over kritiek richting mij of het team, maar er zijn grenzen.

Zeker eens, maar er zit wel een verschil tussen 'je hebt maar te accepteren in wat wij beslissen' vs. 'we denken mee met gebruikers maar wel binnen de kaders van Bokt'.

Wat zijn die grenzen eigenlijk? Wat ik hier proef is frustratie, maar geen persoonlijke of gemene aanvallen naar de mods of NR-vrijwilligers. Hooguit frustratie naar jou, maar denk je niet dat je daar zelf ook een klein aandeel in hebt? Oprechte vraag.

BartVB schreef:
Het aangeven van die grenzen is in het geval van dit topic niet goed gegaan. Dit is in ieder geval heel anders gelopen dan de bedoeling was en achteraf verstandig was geweest. De bedoeling was een korte klap en verder op een constructieve manier, maar daar heeft uiteindelijk teveel tijd tussen gezeten. Hierdoor kwamen er meer berichten dan van te voren bedacht in die 'korte klap' terecht. Niet handig, vooral niet netjes en dit had ik niet met mijn bijzonder roestige modvaardigheden aan moeten vliegen. Mijn oprechte excuses daarvoor, dat had anders gemoeten.

Fijn dat jij je excuses aanbiedt :j. Dat is heel netjes vind ik.

BartVB schreef:
En ik stel het wat (te) scherp in mijn reactie, natuurlijk hebben beleid en visie heel veel nut. Wat ik vooral bedoel is dat er tegenwoordig bij alles dat niet goed gaat op Bokt wordt geroepen 'jaaaa, maar Bokt.nl heeft vast geen duidelijk beleid en visie'. Dat beleid (voor het operationele deel) is er gewoon, voor de moderators zijn er een aantal heel heldere overkoepelende kaders die goed gebruikt worden om richting te geven aan het modereren en om zaken in te vullen als er in de regels niet duidelijk wordt welke kant het op moet. In dit geval (over de bronvermeldingen) was het zo dat het beleid er wel was maar niet duidelijk genoeg was. Verder lijkt het erop dat de visie mbt de NR van Bokt niet aansluit bij de verwachtingen/wensen van een aantal mensen in dit topic/op Bokt. We hebben geen professionele redactie, die ambitie is er niet en gaat er op afzienbare termijn ook niet komen. Maar o.a. wat de NR betreft moeten we dat misschien duidelijker neerzetten/vormgeven. Zoals gezegd zijn we op dit moment aan het kijken of het tijd is om de visie wat betreft de NR (en breder ook de hoofdpagina) te herzien.

Maar... als dat geroepen wordt, is die visie misschien niet goed gecommuniceerd naar gebruikers? Volgens mij is namelijk niet alleen de NR een 'probleem'. Het topic lijkt veel verder te gaan dan dat.

Want jij zegt dat die visie en het beleid er wel is: waarom is het beleidsplan wat Daihyo noemde in de ijskast beland? Waarom niet de mensen die dat aanbieden -mits ze een passende achtergrond hebben- even laten meekijken- zodat dit beleid waar nodig geupdate en gemoderniseerd kan worden? Blijkbaar gaan er op communicatievlak dingen mis gezien de reacties en frustratie hier. Waarom niet nog eens kritisch kijken naar die communicatieslag, naar hoe dat beleid vertaald wordt naar de gebruikers en hoe daarover wordt gecommuniceerd?

Inhoudelijk op NR reageer ik niet, de keuze dat er geen professionele redactie is en dat jullie de manier van werken gaan aanpassen snap ik.

BartVB schreef:
Nog een zijspoor:
@Phonix (en een paar anderen); heel strikt genomen heb je gelijk. Hoe vaker een nieuwstopic wordt bekeken, hoe meer banners er worden vertoond en dat levert meer geld op. In mijn vorige bericht schrijf ik dat wat kort door de bocht op zie ik. In theorie meer geld, maar bij nieuws gaat dat dan eerder over euro's dan over tientjes bij wat meer verkeer. Dat is in ieder geval iets waar niet op wordt gestuurd. Anders zou je op de voorpagina een stuk meer clickbait artikelen/titels zien. De bronvermelding staat sowieso los van de inkomsten.

Verder ben ik nog niet helemaal bijgelezen, niet alles staat hierboven in, maar even tot zover terwijl ik verder bijlees.


Ik ga met Muurp en VuurVleugels mee, dit bericht is idd een stuk prettiger en hier kan inhoudelijk ook prima op worden gereageerd ipv dat het alleen maar frustratie oproept :j

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:34

@Muurp; Die eerste reactie was niet mijn 'finest moment', het klopt allemaal wel wat er staat en het is allemaal zeker met de beste bedoelingen, maar ondertussen was ik en teleurgesteld over de toon van een aantal berichten, en ik was pissig op mezelf dat ik niet veel eerder heb bijgelezen en gereageerd zodat een hoop 'gedoe' had kunnen worden voorkomen. Verder gaat een flink deel van de onderliggende kritiek over het gebrek aan vooruitgang wat iets is dat voor het grootste deel bij mij ligt en die teleurstelling deel ik helemaal met jullie. Dat brengt me bij (ik durf het bijna niet te zeggen) Flarum, maar daarover meer in een ander topic zodat het hier nog een klein beetje on track kan blijven.

@VuurVleugels, dank. De 'korte klap' is minder kort geworden en ook wat teveel klap. De verontwaardiging hier (maar ook achter de schermen) begrijp ik helemaal. Dat was een forse inschattingsfout van mij gisteren, dat is me helemaal duidelijk, nogmaals excuses hiervoor, had anders gemoeten.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15114
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:38

BartVB schreef:
@Muurp; Die eerste reactie was niet mijn 'finest moment', het klopt allemaal wel wat er staat en het is allemaal zeker met de beste bedoelingen, maar ondertussen was ik en teleurgesteld over de toon van een aantal berichten, en ik was pissig op mezelf dat ik niet veel eerder heb bijgelezen en gereageerd zodat een hoop 'gedoe' had kunnen worden voorkomen. Verder gaat een flink deel van de onderliggende kritiek over het gebrek aan vooruitgang wat iets is dat voor het grootste deel bij mij ligt en die teleurstelling deel ik helemaal met jullie. Dat brengt me bij (ik durf het bijna niet te zeggen) Flarum, maar daarover meer in een ander topic zodat het hier nog een klein beetje on track kan blijven.


Deze vorm van kwetsbaarheid verzacht volgens mij alles. :) Je mag balen. Op ons, op jezelf, op de hele wereld. Maar dat benoemen is de enige manier om een gesprek aan te gaan, anders voelt het alsof de deur dicht wordt gegooid en dan bereik je alleen maar het tegenovergestelde.

Volgens mij is het nu zaak om te wachten tot de NR met een update komt, en de verdere inhoudelijke discussie m.b.t. het Nieuwsbeleid wat te laten rusten.