Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:09

dierenfan schreef:
Mindim schreef:

Wat een onzin, wie zijn wij/ bokt om te oordelen of iemand in bescherming genomen moet worden. Lees er over heen of zet iemand op de foei.
Maar het is niet aan ons of bokt om te bepalen of mensen met een beperking in bescherming moeten worden genomen, het is zelfs vrij arrogant om te denken dat we daar het recht toe hebben.
Behandel hen gewoon als normale mensen.

Een beperking mag nooit een excuus zijn voor slecht en onfatsoenlijk gedrag en je kan iemand dat prima laten weten op een nette manier. Mensen met een beperking die deze beperking te pas en onpas gebruiken als excuus om weg te komen met slecht gedrag, die mag je om mij verwijderen van bokt. Maar dat is niet om ze in bescherming te nemen, maar omdat ze zich niet weten te gedragen.
Mensen met een beperking zijn niet allemaal dom en onwetend, ik denk dat hier bijvoorbeeld heel wat autisten zitten, die zich heel wat netter en genuanceerder uitlaten dan menig mens zonder beperking.

Deze hele discussie zou er niet eens moeten zijn eigenlijk.


Dat is nu gewoon precies wat ik ook probeer duidelijk te maken maar jij onzin vind.... Zo zie je hoe geschreven tekst heel anders over kan komen.
Ik bedoel dus ook behandel iedereen als normaal want niemand is prefect en allemaal hebben we beperkingen!
Echter is iemand zo beperkt dat normaal gesprek onmogelijk is waarschuw diegene dan vanuit beheer qua het schrijven wat diegene doet en mocht het niet veranderen dan gewoon verwijderen en opgelost.


Ik vind niet dat mensen een beperking door een forum tegen zichzelf in bescherming hoeven te worden genomen, dat stuk vind ik idd onzin.

Maar zo zie je maar weer, jij een beperking en ik heb er ook een, we bedoelen schijnbaar hetzelfde, enkel zetten we het compleet anders op papier.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:10

pateeke schreef:
Mogen dan enkel mensen die nooit een kwetsende opmerking maken ......deelnemen aan dit forum?

.. nou... uhm.. :+

Telpeva

Berichten: 14864
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:20

Cer schreef:
Citaat:
Iedereen vindt het heel normaal dat bijvoorbeeld te korte mensen niet worden toegelaten in een achtbaan, te slechtziende mensen geen auto mogen besturen, en psychisch labiele mensen geen wapenvergunning krijgen.


Toch is dat niet altijd waar..
Anders waren er nooit geluidssignalen gekomen voor blinden, bij verkeerslichten, of rolstoeltoegankelijke gebouwen....

Niet helemaal gerelateerd maar ik wil hem toch graag noemen, Bokt heeft meen ik ook meerdere opmaak versies die je kunt instellen, dus keuzes wanneer het gaat om de opmaak (de look en feel) van de site en het forum. Nu weet ik niet of dat echt specifiek is gedaan voor users die minder goed zien, maar ik lees af en toe wel dat het ook daarvoor wordt gebruikt omdat het voor sommigen fijner/makkelijker leesbaar is door een andere bokt versie in te stellen.
Zulk soort dingen vind ik tof, dat zoiets beschikbaar is. Voor een gewone user is het misschien maar een klein verschil of eigenlijk niet eens relevant, maar wanneer het voor een ander nou net het verschil maakt tussen comfortabel kunnen bokken en minder comfortabel kunnen bokken, dan vind ik dat imo gewoon echt leuk en uservriendelijk bedacht.

-

Wat betreft het in bescherming nemen door iemand te bannen, daar sta ik denk ik toch minder mild in. In mijn ogen is bokt wel net die ene plek online waar je niet zelf je berichten kunt verwijderen, alles wat je schrijft blijft staan, het is allemaal openbaar.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:37

Ik blijf het ook in dit topic indrukwekkend vinden om te zien dat mensen die zichzelf blijkbaar pyschisch gezond vinden, zo hard zijn op mensen die dat geluk niet hebben.

Ze willen liever dat iemand van een forum verdwijnt, dan dat ze als normale volwassenen hoeven te denken: dat is wel een aparte reactie, wil ik hier wat mee of negeer ik deze want er is denk meer aan de hand..of alleen een Tem plaatsen ipv een topic lang iemand te zitten bashen.

Dat blijf ik triest vinden. Imo is dat geestelijk toch niet zo volwassen als sommigen van zichzelf denken.

Jessix

Berichten: 16501
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:46

Mindim schreef:
Jessix schreef:
Dat werkt ook niet altijd. Ik zat onlangs in een topic dat compleet over werd genomen. Natuurlijk werd dat ook versterkt doordat mensen op die persoon blijven reageren, maar het onderwerp van het topic raakte compleet ondergesneeuwd. Dat vind ik dan oprecht jammer. Ik heb uiteindelijk het topic om die reden verlaten terwijl ik wel graag had geweten hoe het verder zou gaan met het oorspronkelijke onderwerp.


Als een topic wordt overgenomen, doordat mensen (met of zonder beperking) zich niet weten te gedragen, dan dient een Mod in te grijpen. Niet omdat iemand met een beperking dat doet, maar omdat men te ver afwijkt van het onderwerp. Tevens is het even, als niet erger, irritant dat mensen maar blijven reageren op een persoon. Of iemand nu een beperking heeft of niet, is daar in mijn beleving compleet ondergeschikt aan.


Eens, maar geen idee of dat ook is gebeurd? Daar heb ik in dat topic toen niets van gezien, maar zoals ik ook schreef ben ik er naar zoveel pagina's maar uitgegaan. Later kwam er in een ander topic naar voren dat die persoon een beperking heeft.

Ik hoop dan inderdaad dat er ingegrepen wordt door een mod, uiteraard met een goede uitleg achter de schermen.

996981
Berichten: 9923
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:46

Sunnda schreef:
Ik blijf het ook in dit topic indrukwekkend vinden om te zien dat mensen die zichzelf blijkbaar pyschisch gezond vinden, zo hard zijn op mensen die dat geluk niet hebben.

Ze willen liever dat iemand van een forum verdwijnt, dan dat ze als normale volwassenen hoeven te denken: dat is wel een aparte reactie, wil ik hier wat mee of negeer ik deze want er is denk meer aan de hand..of alleen een Tem plaatsen ipv een topic lang iemand te zitten bashen.

Dat blijf ik triest vinden. Imo is dat geestelijk toch niet zo volwassen als sommigen van zichzelf denken.

Volgens mij is dat niet wat er aan de hand is. Om een forum bruikbaar, leesbaar en informatief te houden zullen er echter regels moeten zijn. Met name in (relatief) abn schrijven is daarbij belangrijk. Het hoeft niet foutloos met betrekking tot grammatica of zinsopbouw, maar voor de leesbaarheid is basiskennis van onder andere interpunctie gewoon een must. Is iemand niet in staat om (relatief foutloos en) leesbaar te schrijven is hij wellicht (nog) niet in staat om in geschreven discussies mee te praten. Immers is juist in discussies communicatie van grote invloed op het verloop en de inhoud van een discussie.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:50

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Dat is geen 'bescherming' van die persoon, dat is gewoon een ban.

Goed. Dan noem je het zo.
Het gaat erom dat je mensen soms beschermt door ze ergens niet toe te laten.


Nee, het gaat erom dat heel vaak als men zegt 'voor de bescherming van die persoon' mensen eigenlijk bedoelen 'WIJ hebben geen zin om rekening mee te houden / last van te hebben / moeite voor te doen dus de ander moet weg.'

996981
Berichten: 9923
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:53

Shadow0 schreef:
oomens schreef:

Goed. Dan noem je het zo.
Het gaat erom dat je mensen soms beschermt door ze ergens niet toe te laten.


Nee, het gaat erom dat heel vaak als men zegt 'voor de bescherming van die persoon' mensen eigenlijk bedoelen 'WIJ hebben geen zin om rekening mee te houden / last van te hebben / moeite voor te doen dus de ander moet weg.'

Huh? Is dat jouw ervaring/idee/gevoel of een feitelijke constatering?

Volgens mij dat eerste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:56

996981 schreef:
Sunnda schreef:
Ik blijf het ook in dit topic indrukwekkend vinden om te zien dat mensen die zichzelf blijkbaar pyschisch gezond vinden, zo hard zijn op mensen die dat geluk niet hebben.

Ze willen liever dat iemand van een forum verdwijnt, dan dat ze als normale volwassenen hoeven te denken: dat is wel een aparte reactie, wil ik hier wat mee of negeer ik deze want er is denk meer aan de hand..of alleen een Tem plaatsen ipv een topic lang iemand te zitten bashen.

Dat blijf ik triest vinden. Imo is dat geestelijk toch niet zo volwassen als sommigen van zichzelf denken.

Volgens mij is dat niet wat er aan de hand is. Om een forum bruikbaar, leesbaar en informatief te houden zullen er echter regels moeten zijn. Met name in (relatief) abn schrijven is daarbij belangrijk. Het hoeft niet foutloos met betrekking tot grammatica of zinsopbouw, maar voor de leesbaarheid is basiskennis van onder andere interpunctie gewoon een must. Is iemand niet in staat om (relatief foutloos en) leesbaar te schrijven is hij wellicht (nog) niet in staat om in geschreven discussies mee te praten. Immers is juist in discussies communicatie van grote invloed op het verloop en de inhoud van een discussie.
'ABN' heet al sinds jaar en dag Standaardnederlands, maar dat terzijde. Bokt bestaat niet alleen uit discussies; er zijn zat plekken waar het meer gaat om gezelligheid, om het delen van een gezamenlijke passie. Daar is imo echt wel plek voor mensen die misschien niet helemaal mee kunnen komen in de discussiefora.

Verder eens met Sunnda. Ik erger me vaak meer aan de mensen die zichzelf als gezond beschouwen en zichzelf zo vreselijk bijdehand vinden dat ze maar blijven drammen tegen anderen, beperking of niet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:56

996981 schreef:
Sunnda schreef:
Ik blijf het ook in dit topic indrukwekkend vinden om te zien dat mensen die zichzelf blijkbaar pyschisch gezond vinden, zo hard zijn op mensen die dat geluk niet hebben.

Ze willen liever dat iemand van een forum verdwijnt, dan dat ze als normale volwassenen hoeven te denken: dat is wel een aparte reactie, wil ik hier wat mee of negeer ik deze want er is denk meer aan de hand..of alleen een Tem plaatsen ipv een topic lang iemand te zitten bashen.

Dat blijf ik triest vinden. Imo is dat geestelijk toch niet zo volwassen als sommigen van zichzelf denken.

Volgens mij is dat niet wat er aan de hand is. Om een forum bruikbaar, leesbaar en informatief te houden zullen er echter regels moeten zijn. Met name in (relatief) abn schrijven is daarbij belangrijk. Het hoeft niet foutloos met betrekking tot grammatica of zinsopbouw, maar voor de leesbaarheid is basiskennis van onder andere interpunctie gewoon een must. Is iemand niet in staat om (relatief foutloos en) leesbaar te schrijven is hij wellicht (nog) niet in staat om in geschreven discussies mee te praten. Immers is juist in discussies communicatie van grote invloed op het verloop en de inhoud van een discussie.

Alsof bokt niet heel prima leesbaar is en een discussies niet prima plaats kan vinden met een half leesbaar bericht zo nu en dan.
Als je die berichten negeert kun je prima discussieren met de mensen met wie je dat wel wilt.

Als je een bericht ziet die qua inhoud en opmaak voldoet aan die van een 9 jarige, is het toch niet zo moeilijk voor te stellen dat daar waarschijnlijk iets achter zit. Dan zeg jij of iemand anders het een keer en daarna kun je ervoor kiezen te negeren.

Doen alsof bokt in de soep loopt door slechte spelling of omdat men niet meer kan discussieren door een onleesbaar bericht is natuurlijk onzin.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:04

Shadow0 schreef:
Nee, het gaat erom dat heel vaak als men zegt 'voor de bescherming van die persoon' mensen eigenlijk bedoelen 'WIJ hebben geen zin om rekening mee te houden / last van te hebben / moeite voor te doen dus de ander moet weg.'

Anders dan: gegeven het feit dat er op een bepaalde manier gediscussieerd wordt (via geschreven woord, waarbij mensen worden aangesproken op de inhoud van wat ze schrijven), is het voor sommige mensen (namelijk degenen die niet geschreven kunnen communiceren en die niet om kunnen gaan met inhoudelijke reacties) beter als ze zich daar niet in mengen.

Je hebt gelijk, je zou er ook voor kunnen kiezen om mensen een strikje in hun onderschrift te geven wat dan een vrijstelling geeft om onleesbaar te mogen schrijven en dat andere mensen dan geen lastige vragen mogen stellen over wat diegene post. Dat kan ook, maar dat is een moeite die ik - en zoals ik het hier lees meerdere gebruikers - niet wil en ga doen.

De korte versie is dus nog steeds: als je niet mee kunt doen aan een discussie en niet om kunt gaan met reacties van mensen, doe dan maar gewoon niet mee. Dat voorkomt onnodige ellende.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:10

Wat laat jij jezelf lelijk in de kaart kijken oomens.

Kunnen we dan ook lintjes toevoegen voor mensen die als stabiele volwassenen zouden moeten functioneren, maar zo kortzichtig zijn dat dit niet lukt?

En dat is geen persoonlijke aanval, maar je geeft juist een mooi voorbeeld van waarom we allemaal een beetje moeten inschikken op een forum.

Ik erger mij minder aan de totaal onleesbare post van iemand die niet mae kan komen dan aan de post die jij zojuist plaatst ala ik wil vooral geen moeite doen en dan moet de rest maar wijken want ik ben immers 'normaal'.
Dan kom je in een onleefbare wereld want dan wil je gewoon alleen maar een echokamer om je heen. :D

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:10

oomens schreef:
, is het voor sommige mensen (namelijk degenen die niet geschreven kunnen communiceren en die niet om kunnen gaan met inhoudelijke reacties) beter als ze zich daar niet in mengen..

Hoe bepaal je wie dat wel / niet kan?
(overigens, dat kunnen best veel mensen niet, dus dan wordt t wel lekker rustig ;) )

En hoe bepaal je of iemand een stabiele volwassene is? En wat houdt dat in?

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:13

Wie heeft het over vrijstellingen en het niet mogen stellen van lastige vragen?

Volgens mij gaat het gewoon om een beetje extra begrip. Je toon aanpassen aan de persoon waar je tegen praat (zoals je in RL ook zou doen), mits je dat zou zien zitten. Negeren is ook altijd een optie als je dat niet wil. En lastige vragen kunnen altijd gesteld worden, maar de manier waarop je ze schrijft/vraagt kan je aanpassen aan de persoon. Evt. met wat extra uitleg, als je daar zin in hebt.

996981
Berichten: 9923
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:17

Mkango schreef:
996981 schreef:
Volgens mij is dat niet wat er aan de hand is. Om een forum bruikbaar, leesbaar en informatief te houden zullen er echter regels moeten zijn. Met name in (relatief) abn schrijven is daarbij belangrijk. Het hoeft niet foutloos met betrekking tot grammatica of zinsopbouw, maar voor de leesbaarheid is basiskennis van onder andere interpunctie gewoon een must. Is iemand niet in staat om (relatief foutloos en) leesbaar te schrijven is hij wellicht (nog) niet in staat om in geschreven discussies mee te praten. Immers is juist in discussies communicatie van grote invloed op het verloop en de inhoud van een discussie.
'ABN' heet al sinds jaar en dag Standaardnederlands, maar dat terzijde. Bokt bestaat niet alleen uit discussies; er zijn zat plekken waar het meer gaat om gezelligheid, om het delen van een gezamenlijke passie. Daar is imo echt wel plek voor mensen die misschien niet helemaal mee kunnen komen in de discussiefora.

Verder eens met Sunnda. Ik erger me vaak meer aan de mensen die zichzelf als gezond beschouwen en zichzelf zo vreselijk bijdehand vinden dat ze maar blijven drammen tegen anderen, beperking of niet.

Buiten de discussie topics wordt er over het algemeen ook anders gereageerd. Volgens mij ontstaan “de problemen” zodra wel deelgenomen wordt aan discussies. Dat is ook logisch, want discussie voeren is lastig. Ook zonder erkende beperking.

Zodra je een (sterke) mening hebt over een gevoelig onderwerp krijg je altijd weerstand. Als je dan ook nog niet capabel bent om deze mening te onderbouwen, noch een leesbare of begrijpelijke discussie aan te gaan zal er meer weerstand vanuit andere gebruikers ontstaan.

Volgens mij allemaal logisch oorzaak en gevolg. Nu weten we bij een aantal specifieke Bokkers waarom ze (soms) anders reageren dan je zou verwachten en kun je er rekening mee houden.

Dan is het probleem toch in principe opgelost? Je gaat niet kunnen voorkomen dat deze situaties in de toekomst weer ontstaan. Iedereen mag zich aanmelden op Bokt niemand zou zich van te voren hoeven verantwoorden over eventuele beperkingen. Je kunt nu eenmaal niet alles voorkomen :)

996981
Berichten: 9923
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:19

Sunnda schreef:
996981 schreef:

Volgens mij is dat niet wat er aan de hand is. Om een forum bruikbaar, leesbaar en informatief te houden zullen er echter regels moeten zijn. Met name in (relatief) abn schrijven is daarbij belangrijk. Het hoeft niet foutloos met betrekking tot grammatica of zinsopbouw, maar voor de leesbaarheid is basiskennis van onder andere interpunctie gewoon een must. Is iemand niet in staat om (relatief foutloos en) leesbaar te schrijven is hij wellicht (nog) niet in staat om in geschreven discussies mee te praten. Immers is juist in discussies communicatie van grote invloed op het verloop en de inhoud van een discussie.

Alsof bokt niet heel prima leesbaar is en een discussies niet prima plaats kan vinden met een half leesbaar bericht zo nu en dan.
Als je die berichten negeert kun je prima discussieren met de mensen met wie je dat wel wilt.

Als je een bericht ziet die qua inhoud en opmaak voldoet aan die van een 9 jarige, is het toch niet zo moeilijk voor te stellen dat daar waarschijnlijk iets achter zit. Dan zeg jij of iemand anders het een keer en daarna kun je ervoor kiezen te negeren.

Doen alsof bokt in de soep loopt door slechte spelling of omdat men niet meer kan discussieren door een onleesbaar bericht is natuurlijk onzin.

Je snapt hopelijk dat de reden dat 1 slecht geschreven bericht weinig invloed heeft op de leesbaarheid, juist is omdat 99% van de berichten wel leesbaar is, omdat er richtlijnen omtrent zijn?

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:24

Discussie voeren is ook lastig zonder beperking. Heel veel mensen kunnen een andere mening niet handelen zonder persoonlijk te worden, kunnen neit goed onderbouwen, gebruiken drogredeneringen, zoals de stroman, en de de false dichotomy waar bewust of onbewust opties worden weggelaten.

Dus ik snap wel dat daar de meeste moeilijkheden voorbij komen.

Ik heb een neef met autisme. En een groot voordeel van communiceren met hem is dat hij niet leest wat hij denkt te lezen, maar gewoon wat er staat. Daar zouden neurotypische mensen nog wat van kunnen leren.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:28

Ayasha schreef:
Helemaal vergeleken met pak 15 jaar geleden is bokt echt extreem zacht geworden. Zich mooi aangepast aan alle sneeuw vlokjes. Nee. Hard is bokt allerminst.


Dat sneeuwvlokjesgesneer vind ik niet mild hoor. Sowieso is het gehalte passieve agressie niet bepaald laag o.a. daardoor.
Laatst bijgewerkt door MamAppelsap op 05-04-22 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:28

Shadow0 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Dat is niet de taak van een openbaar forum maar van een aangepaste omgeving met professionals.


Ik vind dat toch een vreemd idee dat het omgaan met medemensen iets voor professionals zou zijn en vooral ver weg van de zogenaamde 'normale' mensen gehouden moet worden en dat de meeste mensen dat niet kunnen. Terwijl het heel vaak helemaal niet gaat om moeilijke dingen.

Specifiek op Bokt denk ik dat er een paar aanpassingen belangrijk zijn:
- ga niet meteen uit van kwade opzet
- ga niet op zoek naar andere reacties van dezelfde gebruiker om expres een punt te maken
- tem reacties die niet door de beugel kunnen maar duik er niet allemaal bovenop
- negeer iemands taal en spelling, en als het te erg is sla je het gewoon over (of foei die persoon.)

En dat zijn dingen die eigenlijk sowieso handig zijn, en best vaker gedaan mogen worden.

Daarnaast denk ik dat mensen die dat willen en leuk vinden soms kunnen helpen:
- door te benoemen wat er in een topic gebeurt
- mensen er soms aan te herinneren dat niet iedereen dezelfde achtergrond, ervaring of mogelijkheden heeft en het best wat milder kan
- vanuit persoonlijke interesse (en NIET vanuit het idee om iemand een lesje te leren!) misschien eens een pb'tje doen om verduidelijking te vragen of te geven.

Dat laatste is echt prima mogelijk en kan heel veel verschil maken, maar belangrijk is vooral ook dat je het doet zonder ergernis of de verwachting dat de ander aan moet nemen wat je zegt. Dus dat je het ook goed los kunt laten als de ander geen reactie geeft, niks met de tips en suggesties doet, of misschien wel echt afwijzend reageert.

Maar dit kunnen heel veel mensen, hier heb je zeker geen speciale professionals voor nodig.


_/-\o_

DuoPenotti

Berichten: 30276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:38

Sunnda helemaal met je eens.
Een rood strikje met pas op ik stamp want kan niet discussiëren maar denk zelf van wel. Daar kan ik er zo een paar van uitdelen. En dat zijn mensen die van zichzelf denken goed op het forum te passen en zich regelmatig verheven lijken te voelen boven andere. Maar hey, de spelling is oké :+
Dus aan wie deel je de strikjes dan uit?

996981
Berichten: 9923
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:26

DuoPenotti schreef:
Sunnda helemaal met je eens.
Een rood strikje met pas op ik stamp want kan niet discussiëren maar denk zelf van wel. Daar kan ik er zo een paar van uitdelen. En dat zijn mensen die van zichzelf denken goed op het forum te passen en zich regelmatig verheven lijken te voelen boven andere. Maar hey, de spelling is oké :+
Dus aan wie deel je de strikjes dan uit?

Kunnen die Bokkers niet discussiëren, of vind jij dat ze dat niet kunnen?

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:30

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
Sunnda helemaal met je eens.
Een rood strikje met pas op ik stamp want kan niet discussiëren maar denk zelf van wel. Daar kan ik er zo een paar van uitdelen. En dat zijn mensen die van zichzelf denken goed op het forum te passen en zich regelmatig verheven lijken te voelen boven andere. Maar hey, de spelling is oké :+
Dus aan wie deel je de strikjes dan uit?

Kunnen die Bokkers niet discussiëren, of vind jij dat ze dat niet kunnen?


En voelen bokkers zich verheven, of vind jij dat zo overkomen?
Zit ook nogal wel eens een verschil in, die perceptie.


Het ontgaat me overigens nog compleet waarom mensen het over 'strikjes uitdelen' hebben.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 05-04-22 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:34

Allereerst TS, heel erg bedankt voor het openen van deze discussie. Als iemand met PTSS, depressie, sociale angstoornis en op het autistisch spectrum, is het heel prettig dat er begrip wordt getoond. Ik ben het helemaal eens met Shadow0. Iedereen, denk gewoon even verder dan je neus lang is en denk voordat je schrijft. (geloof me, mensen met high functioning autism spenderen sowieso al genoeg tijd aan het 'normaal' overkomen en ja, soms lukt dat niet. Maar zou de wereld anders ook niet een stuk saaier en kleurlozer zijn?) Een vinnige opmerking kun je ook gewoon achterwege laten. Er zijn ook mensen die op het autistisch spectrum zitten die juist een verhoogd gevoel van empathie hebben, en alle berichtjes zorgvuldig formuleren om maar niet 'anders' over te komen en de boodschap goed over te kunnen brengen. Dit is compenseergedrag, en vergt veel tijd en energie. Als wij dat kunnen opbrengen, kan iemand anders die niet op het spectrum zit, dat wellicht ook? Gewoon een beetje extra aandacht voor de ander, allemaal een beetje naar elkaar toebewegen. Misschien is er helemaal geen ingewikkelde reden waarom iemands spelling of verwoording niet subliem is, misschien heeft diegene gewoon haast of een slechte dag. Ook dan is een beetje menslievendheid op z'n plek.

Wat Shadow0 zegt, moeite doen om de ander te begrijpen wordt gewaardeerd. Dat geldt voor heel veel mensen denk ik, hoe je ook in elkaar steekt. Als iemand een onduidelijk verhaal post, vraag om verduidelijking ipv iemand af te schieten. Kun je er dan nog niks mee? Lekker laten gaan, scheelt je ook nog eens veel energie.

DuoPenotti

Berichten: 30276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:18

Imandra ik zie meedere mensen dat dan zeggen door diverse topics heen.
Dus niet alleen mijn idee. Want wat betreft leg ik het altijd al eerst bij mijzelf neer. Maar dan zie gelijke opmerkingen en denk ik.. Ooh lag niet aan mij :D

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:21

Telpeva schreef:
Niet helemaal gerelateerd maar ik wil hem toch graag noemen, Bokt heeft meen ik ook meerdere opmaak versies die je kunt instellen, dus keuzes wanneer het gaat om de opmaak (de look en feel) van de site en het forum. Nu weet ik niet of dat echt specifiek is gedaan voor users die minder goed zien, maar ik lees af en toe wel dat het ook daarvoor wordt gebruikt omdat het voor sommigen fijner/makkelijker leesbaar is door een andere bokt versie in te stellen.


Het was niet de oorspronkelijke reden geloof ik. Als ik de geschiedenis goed heb was de eerste Office-versie lang, lang geleden een mogelijkheid die PhpBB zelf bood, omdat er meer mensen waren die op het werk op forums wilde kijken (zeker niet alleen Bokt, PhpBB werd toen op veel plekken gebruikt.)

Bij een update is die versie stukgegaan, maar waren veel mensen nogal gefrustreerd dat ze niet op Bokt konden op het werk en heb ik een keer een nieuwe versie in elkaar geflanst.
Toen moest de site weer omgegooid worden om ook op mobiel te kunnen, maar toen was al wel bekend dat sommige mensen de Office-layout fijn vinden omdat het rustiger is.
Bij het omzetten naar weer een nieuwe layout heb ik toen wel mijn best gedaan om het zo goed mogelijk te laten werken voor iedereen. Ik heb de Office-versie bewust geprobeerd wat rustiger te maken zodat het ook kon dienen als prikkelarme versie. Verder heb ik overal mijn best gedaan om de toegankelijkheidsrichtlijnen te volgen, te zorgen dat bv het vergroten van een lettertype niet maakt dat er dingen buiten beeld vallen, en de code zo te structureren dat voorleesfuncties waarschijnlijk begrijpen hoe de site gelezen moet worden.

In hoeverre dat gelukt is weet ik niet, want er waren toen volgens mij ook niet zoveel gebruikers die daarover echt deelden wat ze gebruikten, en de voorleesfunctie bv was nog niet algemeen toegankelijk op mobieltjes, dus daar heb ik nooit echt mee getest - maar met de informatie die er was heb ik steeds geprobeerd om het zo breed mogelijk toegankelijk te maken (en tegelijkertijd zonder dat het uiterlijk van Bokt wijzigde voor de gebruikers.)