Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9683
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 07:32

Als iemand een zodanige beperking heeft dat deze niet fatsoenlijk mee kan draaien op een forum als dit dan moet diegene beschermd worden en gewoon met een nette uitleg account sluiten.
Ik kan niet mee praten over kinderen dus ik ga niet op een forum over kinderen proberen mee te praten. Als iemand een zodanige beperking heeft dat hij/zij stellig beweert dat een wit paard toch echt roze is en er is geen discussie mogelijk omdat hij/zij een beperking heeft en dus moeten we accepteren dat het roze is ipv wit dan heeft diegene hier gewoon niet is te zoeken. We weten allemaal wat er momenteel in Oekraïne gebeurt en wie daar verantwoordelijk voor is.... Mensen met een beperking moeten ook gewoon leren wat 'nee' is en dat kunnen accepteren.
Mensen hun zin geven omdat ze een beperking hebben is overigens voor mij hetzelfde als accounts een stip geven om aan te geven dat diegene een beperking heeft. Op beide manieren worden ze niet als volwaardig behandeld.

Wil je mee draaien op een normaal forum als dit dan behoren daar de normale regels bij. Wil je aangeven dat je een beperking heb? Schrijf het gewoon in je ondeeschrift dan kunnen mensen ermee doen wat ze willen maar legt niemand een stempel op jou persoonlijk.
Geschreven door iemand die erg autistisch denkt maar geen stempel heeft en dat ook niet nodig heeft. Ik red mezelf wel of niet en krabbel dan weer gewoon overeind om verder te struikelen door het leven en al doende te leren en vlotter te lopen haha

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 07:37

Wat heeft Oekraïne hiermee te maken...?

Je voorbeelden gaan over wel of geen realiteitszin, maar dat is niet hetzelfde als verschillende meningen hebben.

DuoPenotti

Berichten: 30254
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:04

Als we dan lintjes doen.
Mag er dan ook een lintje voor de zogenaamd geen beperking bokkers maar die wel regelmatig onfatsoenlijke opmerkingen maken?
Of steeds zeggen je moet wel kunnen discussiëren maar het zelf niet op een prettige manier kunnen?
Waar dat door diverse bokkers ook regelmatig is aangegeven maar ze blijkbaar ook niet het vermogen hebben dat te begrijpen en wat mee te doen.
Ik heb er een paar in de foei hangen die ik wat dat betreft meer beperkt vind dan de meeste met wel een beperking :+
Dus wie is er dan beperkt?

Urbanus

Berichten: 44961
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:17

Zullen we die lintjes discussie gewoon laten? Het komt er toch niet en is alleen maar irritant omdat het van de discussie afleidt.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:20

Een uiterlijk kenmerk in welke vorm dan ook opleggen lijkt me totaal ongewenst alleszins (een associatie met iets van +-80 jaar geleden, iets met sterren en zo). Vrijwillig iets in het onderschrift zetten, daar heeft niemand iets op tegen, vermoed ik.

DuoPenotti

Berichten: 30254
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:22

Bang dat je er ook 1 krijgt? :+

Nee flauw geintje
Idd lintjes is gewoon een dom idee.
Het is stigmatiserend en ik denk dat er wat bokkers zijn die er 1 zouden moeten krijgen maar dat echt niet van zichzelf zouden zeggen maar wel wijzen naar andere.

Dus laten we idd hier niet over verder gaan.

Iemand kan iets in het onderschrift zetten en dat is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:28

dierenfan schreef:
Als iemand een zodanige beperking heeft dat deze niet fatsoenlijk mee kan draaien op een forum als dit dan moet diegene beschermd worden en gewoon met een nette uitleg account sluiten.
Ik kan niet mee praten over kinderen dus ik ga niet op een forum over kinderen proberen mee te praten. Als iemand een zodanige beperking heeft dat hij/zij stellig beweert dat een wit paard toch echt roze is en er is geen discussie mogelijk omdat hij/zij een beperking heeft en dus moeten we accepteren dat het roze is ipv wit dan heeft diegene hier gewoon niet is te zoeken. We weten allemaal wat er momenteel in Oekraïne gebeurt en wie daar verantwoordelijk voor is.... Mensen met een beperking moeten ook gewoon leren wat 'nee' is en dat kunnen accepteren.
Mensen hun zin geven omdat ze een beperking hebben is overigens voor mij hetzelfde als accounts een stip geven om aan te geven dat diegene een beperking heeft. Op beide manieren worden ze niet als volwaardig behandeld.

Wil je mee draaien op een normaal forum als dit dan behoren daar de normale regels bij. Wil je aangeven dat je een beperking heb? Schrijf het gewoon in je ondeeschrift dan kunnen mensen ermee doen wat ze willen maar legt niemand een stempel op jou persoonlijk.
Geschreven door iemand die erg autistisch denkt maar geen stempel heeft en dat ook niet nodig heeft. Ik red mezelf wel of niet en krabbel dan weer gewoon overeind om verder te struikelen door het leven en al doende te leren en vlotter te lopen haha


Wat een onzin, wie zijn wij/ bokt om te oordelen of iemand in bescherming genomen moet worden. Lees er over heen of zet iemand op de foei.
Maar het is niet aan ons of bokt om te bepalen of mensen met een beperking in bescherming moeten worden genomen, het is zelfs vrij arrogant om te denken dat we daar het recht toe hebben.
Behandel hen gewoon als normale mensen.

Een beperking mag nooit een excuus zijn voor slecht en onfatsoenlijk gedrag en je kan iemand dat prima laten weten op een nette manier. Mensen met een beperking die deze beperking te pas en onpas gebruiken als excuus om weg te komen met slecht gedrag, die mag je om mij verwijderen van bokt. Maar dat is niet om ze in bescherming te nemen, maar omdat ze zich niet weten te gedragen.
Mensen met een beperking zijn niet allemaal dom en onwetend, ik denk dat hier bijvoorbeeld heel wat autisten zitten, die zich heel wat netter en genuanceerder uitlaten dan menig mens zonder beperking.

Deze hele discussie zou er niet eens moeten zijn eigenlijk.

chanicha

Berichten: 12197
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:32

DuoPenotti schreef:
Als we dan lintjes doen.
Mag er dan ook een lintje voor de zogenaamd geen beperking bokkers maar die wel regelmatig onfatsoenlijke opmerkingen maken?
Of steeds zeggen je moet wel kunnen discussiëren maar het zelf niet op een prettige manier kunnen?
Waar dat door diverse bokkers ook regelmatig is aangegeven maar ze blijkbaar ook niet het vermogen hebben dat te begrijpen en wat mee te doen.
Ik heb er een paar in de foei hangen die ik wat dat betreft meer beperkt vind dan de meeste met wel een beperking :+
Dus wie is er dan beperkt?


Net zoals bij paarden, een rood lintje achterop :j
Alle gekheid op een je weet wel, ik vind dat ook te ver gaan hoor en Bokt mag van mij wel strenger optreden tegen reacties waar nu weer een heel topic over gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41899
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:31

Urbanus schreef:
Zullen we die lintjes discussie gewoon laten? Het komt er toch niet en is alleen maar irritant omdat het van de discussie afleidt.

My bad :o . Ik dacht dat daarover gepost werd als serieuze optie.

pateeke
Berichten: 2261
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:44

chanicha schreef:
Alle gekheid op een je weet wel, ik vind dat ook te ver gaan hoor en Bokt mag van mij wel strenger optreden tegen reacties waar nu weer een heel topic over gaat.


Ik denk eigenlijk niet dat het de bedoeling van TS was om het over die reacties te hebben en vraag me echt af of het topic nu niet z'n doel voorbijschiet. Het gaat hier inderdaad hoe langer hoe meer over bepaalde reacties, wat best wel jammer is.

Mindim schreef:
dierenfan schreef:
Als iemand een zodanige beperking heeft dat deze niet fatsoenlijk mee kan draaien op een forum als dit dan moet diegene beschermd worden en gewoon met een nette uitleg account sluiten.
Ik kan niet mee praten over kinderen dus ik ga niet op een forum over kinderen proberen mee te praten. Als iemand een zodanige beperking heeft dat hij/zij stellig beweert dat een wit paard toch echt roze is en er is geen discussie mogelijk omdat hij/zij een beperking heeft en dus moeten we accepteren dat het roze is ipv wit dan heeft diegene hier gewoon niet is te zoeken. We weten allemaal wat er momenteel in Oekraïne gebeurt en wie daar verantwoordelijk voor is.... Mensen met een beperking moeten ook gewoon leren wat 'nee' is en dat kunnen accepteren.
Mensen hun zin geven omdat ze een beperking hebben is overigens voor mij hetzelfde als accounts een stip geven om aan te geven dat diegene een beperking heeft. Op beide manieren worden ze niet als volwaardig behandeld.

Wil je mee draaien op een normaal forum als dit dan behoren daar de normale regels bij. Wil je aangeven dat je een beperking heb? Schrijf het gewoon in je ondeeschrift dan kunnen mensen ermee doen wat ze willen maar legt niemand een stempel op jou persoonlijk.
Geschreven door iemand die erg autistisch denkt maar geen stempel heeft en dat ook niet nodig heeft. Ik red mezelf wel of niet en krabbel dan weer gewoon overeind om verder te struikelen door het leven en al doende te leren en vlotter te lopen haha


(...) wie zijn wij/ bokt om te oordelen of iemand in bescherming genomen moet worden. Lees er over heen of zet iemand op de foei.
Maar het is niet aan ons of bokt om te bepalen of mensen met een beperking in bescherming moeten worden genomen, het is zelfs vrij arrogant om te denken dat we daar het recht toe hebben.
Behandel hen gewoon als normale mensen.

Een beperking mag nooit een excuus zijn voor slecht en onfatsoenlijk gedrag en je kan iemand dat prima laten weten op een nette manier. Mensen met een beperking die deze beperking te pas en onpas gebruiken als excuus om weg te komen met slecht gedrag, die mag je om mij verwijderen van bokt. Maar dat is niet om ze in bescherming te nemen, maar omdat ze zich niet weten te gedragen.
Mensen met een beperking zijn niet allemaal dom en onwetend, (...)

Eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:47

De oplossing is bijzonder eenvoudig..

Gewoon àltijd respectvol en normaal reageren, lukt je dat niet omdat je spontaan zin krijgt in 'uitlachgedrag', klik het topic dan gewoon weg. Fluitje van een cent. Zit je echt ergens mee in je maag kan je temmen, heeft niemand last van.

Onzintopics zijn er altijd geweest op bokt. Als niemand er op zou reageren, waren ze een stuk minder interessant geweest, of kwetsend voor eventuele topicstarters met een beperking.

Jessix

Berichten: 16500
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:48

Citaat:
Wat een onzin, wie zijn wij/ bokt om te oordelen of iemand in bescherming genomen moet worden. Lees er over heen of zet iemand op de foei.
Maar het is niet aan ons of bokt om te bepalen of mensen met een beperking in bescherming moeten worden genomen, het is zelfs vrij arrogant om te denken dat we daar het recht toe hebben.
Behandel hen gewoon als normale mensen.


Dat werkt ook niet altijd. Ik zat onlangs in een topic dat compleet over werd genomen. Natuurlijk werd dat ook versterkt doordat mensen op die persoon blijven reageren, maar het onderwerp van het topic raakte compleet ondergesneeuwd. Dat vind ik dan oprecht jammer. Ik heb uiteindelijk het topic om die reden verlaten terwijl ik wel graag had geweten hoe het verder zou gaan met het oorspronkelijke onderwerp.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:54

Tieneke schreef:
Een uiterlijk kenmerk in welke vorm dan ook opleggen lijkt me totaal ongewenst alleszins (een associatie met iets van +-80 jaar geleden, iets met sterren en zo). Vrijwillig iets in het onderschrift zetten, daar heeft niemand iets op tegen, vermoed ik.


Sorry maar die vergelijking slaat echt kant nog wal, is appels met peren vergelijken en vind ik persoonlijk echt te ver gaan.

_San87_ schreef:
Urbanus schreef:
Zullen we die lintjes discussie gewoon laten? Het komt er toch niet en is alleen maar irritant omdat het van de discussie afleidt.

My bad :o . Ik dacht dat daarover gepost werd als serieuze optie.


Ik bedoelde het ook als serieuze optie. Maar niet hoe die nu wordt opgevat, met dat het 'opgelegd' zou worden. Beetje jammer dat er gelijk van de extreme kant wordt uitgegaan terwijl meerdere keren is aangegeven dat dat niet het geval is. Persoonlijk denk ik dat dat stigmatiserende ook echt wel meevalt gezien ik het zie als een volledige vrijwillige optie en echt gewoon hetzelfde idee als het onderschrift. Maar dan meer in het oog vallend, zodat mensen daar rekening mee kunnen houden. Maar hey, ik kan het mis hebben.

Maar goed, ik laat het verder rusten.


Hoe dan ook, ik denk dat het goed is om mensen de voordeel van de twijfel te geven, zeker als ze een eerste keer een twijfelachtige reactie plaatsen. Beperking of niet. Oud of jong. En dat het eventueel fijn is als mods bij zo'n twijfelachtige reactie (waar vervelende reacties op komen) ook even uitleg geven aan de poster van die twijfelachtige reactie waarom er een ruzie ontstaat, indien dat gebeurt. En dan is het aan die poster om dat goed op te pakken, of niet.

Niemand pleit er dan ook voor dat mensen met een beperking op het een of ander, maar weg moeten komen met vanalles.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:07

Lastig hè, want soms is het zo dat je het voor de een goed doet en voor de ander dus niet. Ik vind het modereren hier op echt moeilijk.

Voor iedereen geldt dezelfde regels, soms zijn er gebruikers die we wat meer moeten helpen om ze in die regels te laten passen, maar als dat niet lukt dan houdt het eigenlijk wel op.

Ik lees veel berichten over bepaalde ondersteuning voor sommige gebruikers van het team. Hoewel we hier niet letterlijk een naam voor hebben zoals een buddy oid, komt dit ondersteunen wel regelmatig voor. Bijvoorbeeld samen naar berichten kijken en bespreken hoe we dat anders kunnen formuleren, hulp met hoe te reageren op andere gebruikers e.d.
Op deze manier proberen we iedereen die ‘net iets anders’ is, toch leuk mee te kunnen laten draaien op Bokt. Soms blijkt na veel tijd dat dit ook niet mogelijk is en dit is vaak de tijd waarin andere gebruikers denken dat ‘we iemand maar laten trollen’. Onze hulp of begeleiding van een gebruiker zie je namelijk niet voor de schermen en dat gaat over het algemeen via privé contact.
We proberen verschillende manieren en verschillende soorten hulp, maar deze manieren moet je vaak ook even de tijd geven omdat we dan opnieuw het post-gedrag van een gebruiker moeten beoordelen. Daarnaast komt nog een keer kijken dat het hele team vaak mee beslist en iedereen dus online moet zijn geweest en zijn mening er over heeft gegeven, dit gaat allemaal niet over 1 nacht ijs en dus kan het soms best even duren voor we een geschikte oplossing hebben gevonden.

Het komt ook wel eens voor dat er dus geen oplossing is of iemand niet geholpen wilt worden, dan is het soms nog een idee om een verbod te geven voor een bepaald forum deel, maar dit komt echt maar weinig voor. Als dat ook niet blijkt te werken en we iemand simpelweg niet in de regels kunnen kleien, dan pas houdt het op en is Bokt soms niet de goede plaats voor iemand, maar alles daarvoor is soms nog een lange weg te gaan en we sluiten iemand met een beperking zeker niet uit van Bokt omdat het vaak gewoon (uiteindelijk) wel goed gaat.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:21

Imandra, ik maakte geen vergelijking, wel een associatie.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:25

dierenfan schreef:
Als iemand een zodanige beperking heeft dat deze niet fatsoenlijk mee kan draaien op een forum als dit dan moet diegene beschermd worden en gewoon met een nette uitleg account sluiten.


Dat is geen 'bescherming' van die persoon, dat is gewoon een ban.

Citaat:
en dus moeten we accepteren dat het roze is ipv wit dan heeft diegene hier gewoon niet is te zoeken.

Niemand stelt dit.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:33

Tieneke schreef:
Imandra, ik maakte geen vergelijking, wel een associatie.


Potato-potato. Blijf het persoonlijk geen nette associatie vinden.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:42

Shadow0 schreef:
Dat is geen 'bescherming' van die persoon, dat is gewoon een ban.

Goed. Dan noem je het zo.
Het gaat erom dat je mensen soms beschermt door ze ergens niet toe te laten.
Iedereen vindt het heel normaal dat bijvoorbeeld te korte mensen niet worden toegelaten in een achtbaan, te slechtziende mensen geen auto mogen besturen, en psychisch labiele mensen geen wapenvergunning krijgen.
Is dat uitsluiting of misschien ook een beetje bescherming van de persoon en hun omgeving?

dierenfan
Berichten: 9683
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:50

Mindim schreef:
dierenfan schreef:
Als iemand een zodanige beperking heeft dat deze niet fatsoenlijk mee kan draaien op een forum als dit dan moet diegene beschermd worden en gewoon met een nette uitleg account sluiten.
Ik kan niet mee praten over kinderen dus ik ga niet op een forum over kinderen proberen mee te praten. Als iemand een zodanige beperking heeft dat hij/zij stellig beweert dat een wit paard toch echt roze is en er is geen discussie mogelijk omdat hij/zij een beperking heeft en dus moeten we accepteren dat het roze is ipv wit dan heeft diegene hier gewoon niet is te zoeken. We weten allemaal wat er momenteel in Oekraïne gebeurt en wie daar verantwoordelijk voor is.... Mensen met een beperking moeten ook gewoon leren wat 'nee' is en dat kunnen accepteren.
Mensen hun zin geven omdat ze een beperking hebben is overigens voor mij hetzelfde als accounts een stip geven om aan te geven dat diegene een beperking heeft. Op beide manieren worden ze niet als volwaardig behandeld.

Wil je mee draaien op een normaal forum als dit dan behoren daar de normale regels bij. Wil je aangeven dat je een beperking heb? Schrijf het gewoon in je ondeeschrift dan kunnen mensen ermee doen wat ze willen maar legt niemand een stempel op jou persoonlijk.
Geschreven door iemand die erg autistisch denkt maar geen stempel heeft en dat ook niet nodig heeft. Ik red mezelf wel of niet en krabbel dan weer gewoon overeind om verder te struikelen door het leven en al doende te leren en vlotter te lopen haha


Wat een onzin, wie zijn wij/ bokt om te oordelen of iemand in bescherming genomen moet worden. Lees er over heen of zet iemand op de foei.
Maar het is niet aan ons of bokt om te bepalen of mensen met een beperking in bescherming moeten worden genomen, het is zelfs vrij arrogant om te denken dat we daar het recht toe hebben.
Behandel hen gewoon als normale mensen.

Een beperking mag nooit een excuus zijn voor slecht en onfatsoenlijk gedrag en je kan iemand dat prima laten weten op een nette manier. Mensen met een beperking die deze beperking te pas en onpas gebruiken als excuus om weg te komen met slecht gedrag, die mag je om mij verwijderen van bokt. Maar dat is niet om ze in bescherming te nemen, maar omdat ze zich niet weten te gedragen.
Mensen met een beperking zijn niet allemaal dom en onwetend, ik denk dat hier bijvoorbeeld heel wat autisten zitten, die zich heel wat netter en genuanceerder uitlaten dan menig mens zonder beperking.

Deze hele discussie zou er niet eens moeten zijn eigenlijk.


Dat is nu gewoon precies wat ik ook probeer duidelijk te maken maar jij onzin vind.... Zo zie je hoe geschreven tekst heel anders over kan komen.
Ik bedoel dus ook behandel iedereen als normaal want niemand is prefect en allemaal hebben we beperkingen!
Echter is iemand zo beperkt dat normaal gesprek onmogelijk is waarschuw diegene dan vanuit beheer qua het schrijven wat diegene doet en mocht het niet veranderen dan gewoon verwijderen en opgelost.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:52

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Dat is geen 'bescherming' van die persoon, dat is gewoon een ban.

Goed. Dan noem je het zo.
Het gaat erom dat je mensen soms beschermt door ze ergens niet toe te laten.
Iedereen vindt het heel normaal dat bijvoorbeeld te korte mensen niet worden toegelaten in een achtbaan, te slechtziende mensen geen auto mogen besturen, en psychisch labiele mensen geen wapenvergunning krijgen.
Is dat uitsluiting of misschien ook een beetje bescherming van de persoon en hun omgeving?


Ik vind de nuance hierin wel belangrijk.

Want krijgt diegene een ban door de beperking, of omdat diegene continu regels overtreedt ondanks waarschuwingen/hulp? Wat vind jij onder 'niet mee kunnen draaien' vallen?

Want als iemand niet mee kan draaien (door welke oorzaak dan ook), en door meermaals overtreden van de regels een ban krijgt (ondanks hulp zoals beschreven door de mods hier), dan vind ik dat heel wat anders dan iemand 'preventief' bannen omdat uit berichten blijkt dat diegene een beperking heeft maar nog niet echt regels heeft overtreden om een ban te kunnen uitvoeren.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:54

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Dat is geen 'bescherming' van die persoon, dat is gewoon een ban.

Goed. Dan noem je het zo.
Het gaat erom dat je mensen soms beschermt door ze ergens niet toe te laten.
Iedereen vindt het heel normaal dat bijvoorbeeld te korte mensen niet worden toegelaten in een achtbaan, te slechtziende mensen geen auto mogen besturen, en psychisch labiele mensen geen wapenvergunning krijgen.
Is dat uitsluiting of misschien ook een beetje bescherming van de persoon en hun omgeving?

Voilà.

Inclusive zijn is goed, maar ik ben toch wel blij dat ik word uitgesloten van over het Kanaal zwemmen bijvoorbeeld. De kans is wel reëel dat ik dat niet overleef namelijk.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:56

Citaat:
Iedereen vindt het heel normaal dat bijvoorbeeld te korte mensen niet worden toegelaten in een achtbaan, te slechtziende mensen geen auto mogen besturen, en psychisch labiele mensen geen wapenvergunning krijgen.


Toch is dat niet altijd waar..
Anders waren er nooit geluidssignalen gekomen voor blinden, bij verkeerslichten, of rolstoeltoegankelijke gebouwen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:59

Jessix schreef:
Citaat:
Wat een onzin, wie zijn wij/ bokt om te oordelen of iemand in bescherming genomen moet worden. Lees er over heen of zet iemand op de foei.
Maar het is niet aan ons of bokt om te bepalen of mensen met een beperking in bescherming moeten worden genomen, het is zelfs vrij arrogant om te denken dat we daar het recht toe hebben.
Behandel hen gewoon als normale mensen.


Dat werkt ook niet altijd. Ik zat onlangs in een topic dat compleet over werd genomen. Natuurlijk werd dat ook versterkt doordat mensen op die persoon blijven reageren, maar het onderwerp van het topic raakte compleet ondergesneeuwd. Dat vind ik dan oprecht jammer. Ik heb uiteindelijk het topic om die reden verlaten terwijl ik wel graag had geweten hoe het verder zou gaan met het oorspronkelijke onderwerp.


Als een topic wordt overgenomen, doordat mensen (met of zonder beperking) zich niet weten te gedragen, dan dient een Mod in te grijpen. Niet omdat iemand met een beperking dat doet, maar omdat men te ver afwijkt van het onderwerp. Tevens is het even, als niet erger, irritant dat mensen maar blijven reageren op een persoon. Of iemand nu een beperking heeft of niet, is daar in mijn beleving compleet ondergeschikt aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:03

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Dat is geen 'bescherming' van die persoon, dat is gewoon een ban.

Goed. Dan noem je het zo.
Het gaat erom dat je mensen soms beschermt door ze ergens niet toe te laten.
Iedereen vindt het heel normaal dat bijvoorbeeld te korte mensen niet worden toegelaten in een achtbaan, te slechtziende mensen geen auto mogen besturen, en psychisch labiele mensen geen wapenvergunning krijgen.
Is dat uitsluiting of misschien ook een beetje bescherming van de persoon en hun omgeving?


Dat is om iemands lijfelijke veiligheid en die van anderen te waarborgen, vind de vergelijking dus compleet mank.

Maar Bokt is niet de aangewezen persoon/ forum om op die stoel van oordeel en uitsluiting te gaan zitten wat betreft de mentale beperkingen van haar gebruikers.

pateeke
Berichten: 2261
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:04

oomens schreef:
(...) te slechtziende mensen geen auto mogen besturen (...)
Is dat uitsluiting of misschien ook een beetje bescherming van de persoon en hun omgeving?


Allereerst: sommige slechtzienden leren wel degelijk met de auto rijden. Daar zijn speciale trainingen voor in Nederland, om slechtzienden al dan niet met hulpmiddelen weer te leren autorijden (op een legale manier). In de wet staat ook nergens "slechtzienden mogen niet autorijden", wel moet je een bepaalde restvisus (al dan niet met hulpmiddelen) hebben om te mogen autorijden, dat is een algemene regel en geldt voor iedereen. Is die regel er om de persoon en de omgeving te beschermen? Ja. Maar daar gelden objectieve criteria voor.
Op een forum als bokt zijn ook basisregels zoals dat je anderen respectvol moet benaderen etc. Maar dat is subjectiever en ook daar kan hulp ingeschakeld worden, zoals de moderatoren dat nu doen. Bovendien denk ik echt niet dat je mensen in bescherming neemt door ze van dit forum te bannen. Waar bescherm je ze tegen dan?
En hoe ga je bepalen wie beschermd moet worden en wie niet? Ook mensen zonder beperking kunnen kwetsende opmerkingen maken, er kan ook miscommunicatie ontstaan tussen mensen zonder beperking... Mogen dan enkel mensen die nooit een kwetsende opmerking maken of die hetzelfde standpunt hebben deelnemen aan dit forum?