Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:16

fohadie schreef:
Kijk, hier nu een perfect voorbeeld wat ik al eerder vandaag zou verwachten. Dit is dus precies wat er gebeurd als je alles en iedereen wilt toelaten, en aan de medegebruikers vraagt rekening te houden, ja en amen zeggen of negeren terwijl de andere dat niet kan en dus niet hoeft, hoeveel tems er ook komen. Dat gaat botsen. Dat kan je gaan negeren, maar dan voelt degene zich weer gekwetst want niemand reageert meer. Dat snapt degene niet. maar dan is het toch voor iedereen onduidelijk?

Niet elke Bokker heeft dit of het andere topic meegekregen. Iemand leest een oneliner die behoorlijk kwetsend opgevat kan worden. Bokker reageert hier in mijn ogen normaal op, maar dat mag niet meer want dat is zielig. Maar hoe had deze Bokker kunnen weten dat we vanaf nu anders moeten reageren? En hoe dan? Eigenlijk zorgt dit nu voor nog meer onduidelijk, maar hey, dit is precies wat er gebeurd als iedereen de fluwelen handschoenen aan moeten doen zonder dat een hoop Bokkers weten dat ze dat moeten doen.


Eens.


Natuurlijk hoef je niet op iedereen bot te reageren, maar je hoeft ook niet alles te accepteren.

En als ik de berichten van een bepaalde bokker lees, is de reactie op alles "Dit doet mij erg veel pijn." En dan is het wel opeens zielig. Maar als een bokker zonder beperking gekwetst wordt door iemand met een beperking is het "Ja jammer dan, maar die persoon kan er niks aan doen."
Dat is nogal krom in mijn ogen

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:17

Dimphyl schreef:
Cer schreef:
Waar precies zeg ik dat dat niet gezegd mag worden?


Je geeft een link naar dit topic, waarin besproken wordt hoe om te gaan met mensen met een beperking, dat komt over alsof de reactie inderdaad niet goed was.

Ik kwam daardoor ook hier terecht, want de dingen die ik in het viruswaanzin topic naar m'n hoofd heb gekregen, kwamen er meermaals op neer dat ík een beperking had. Dat moet dan wel kunnen, maar een mond die openvalt krijgt een link naar dit topic; ik vatte het ook op als die reactie is niet gepast.

Ik geef die link helemaal niet :')

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:19

Dimphyl schreef:
Je geeft een link naar dit topic, waarin besproken wordt hoe om te gaan met mensen met een beperking, dat komt over alsof de reactie inderdaad niet goed was.

Ik kwam daardoor ook hier terecht, want de dingen die ik in het viruswaanzin topic naar m'n hoofd heb gekregen, kwamen er meermaals op neer dat ík een beperking had. Dat moet dan wel kunnen, maar een mond die openvalt krijgt een link naar dit topic; ik vatte het ook op als die reactie is niet gepast.

Ondanks onze botsingen en het niet eens zijn met je, geef ik je hier wel gelijk,

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:20

Oeps sorry Cer, je gaf inderdaad niet de link, maar wél de eerste reactie die mij naar dit topic leidde.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:22

Cer schreef:
Ik geef die link helemaal niet :')


Je verwees wel duidelijk naar dit topic. Potato potato. :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:25

De kwalificatie “niet goed” gaf ik ook niet.. ik gaf op z’n hoogst een overdenking.. alle andere kwalificaties zijn erbij bedacht.. daar kan ik verder niks aan doen. Maar ik moet mezelf nu wel ‘verdedigen’… of nou ja, dat moet ook niet, daar kies ik dan zelf weer voor..

Shae, nee, het is wel degelijk anders. Ik neem aan dat ik zelf t beste weet hoe ik iets bedoel :j

Wel duidelijk hoe snel er verwarring is.. ik laat het nu echt verder, anders gaat t van kwaad tot erger :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6684
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:27

Ik kom in mijn werk als psycholoog natuurlijk een hoop verschillende mensen tegen met allerhande stoornissen en andere klachten. Ik merk dat ik, mede daardoor, me altijd probeer te verplaatsen in een ander en situaties probeer te nuanceren. Vaak genoeg hoor ik uitspraken waar ook ik m'n wenkbrauwen van optrek, maar vervolgens ga ik toch mijn best doen om (hetzij vanuit mijn professionele rol) de denkwijze van de ander te snappen. Ik vind het soms dan ook best lastig om te zien dat er ook mensen zijn die daarin best rechtlijnig en zwart-wit zijn. Maar ook die mensen probeer ik dan te begrijpen en vaak lukt dat ook wel tot op zekere hoogte.

Ik begrijp dat er niet van iedereen verwacht kan worden dat hij/zij alles op alles zet om de ander te begrijpen. Het is ook helemaal niet mogelijk (en wenselijk!) om altijd op 1 lijn met iedereen te komen. Een discussieforum als Bokt zou niet kunnen bestaan zonder verschillende visies.

De term discussieforum is wat mij betreft echter geen teken dat ook alles een discussie moet worden. Met sommige mensen kun je niet fijn een discussie voeren en dan is het soms beter om eruit te stappen, aangezien het dan niet verder komt. Dit kan natuurlijk heel moeilijk zijn, zeker als bepaalde zaken je interesse wekken of je persoonlijk raken.

Ik denk oprecht dat Bokt een nog leukere en fijne plek zou kunnen worden, als iedereen zijn best doet om topics en discussies inhoudelijk verder te brengen. Ongeacht stoornis, handicap, label, probleem, klacht, IQ, etc. Van de een kun je daarin inderdaad wat meer verwachten dan van de ander, maar als iedereen enigszins rekening met elkaar probeert te houden en uitstapt op het moment dat hij/zij merkt dat het nergens toe leidt, komt dat iedereen ten goede.

Ik begrijp dat sommige reacties storend kunnen zijn en sommige gebruikers het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen. Het wordt gewaardeerd als je dan alsnog een poging doet om het gesprek met elkaar aan te gaan! Maar, als duidelijk wordt dat een dergelijk gesprek niet mogelijk is, probeer dan je schouders op te halen en je energie te steken in fijnere, inhoudelijkere en waardevollere gesprekken. Hard tegen hard is niet erg en mag gerust op Bokt, maar wees je ervan bewust dat ook jouw reacties invloed hebben op het verloop van een topic. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt voor de eigen reacties, dan komen we volgens mij een heel eind :j

Dit bericht is geschreven vanuit mijn positie als gebruiker op dit forum en minder vanuit mijn rol als moderator. Mijn post is niet naar iemand persoonlijk bedoeld, maar gericht op iedereen.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:28

Eerlijk gezegd?

Ik denk niet dat die fluwelen handschoentjes gaan werken... Je ziet wat er gebeurt. En met bepaalde gebruikers hier op Bokt die topics telkens weer (enkele) pagina's verzieken wordt het er niet leuker op. Ook niet voor die persoon zelf.

Dus wat moet er dan aan gedaan worden?


Edit:

Er zelf uitstappen vind ik geen goede oplossing. Je moet dus maar alles neerleggen als jij iets niet leuk vindt? Als iemand iets post wat echt niet leuk is en eigenlijk niet kan, moet jij maar weg?
Laatst bijgewerkt door Appeltje_1 op 04-04-22 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:29

Shae schreef:
Ik vind de opmerking van Cer in het andere topic ook wel echt iets wat me nu niet de bedoeling lijkt van bokt. Moet Echwel nu na een vijftal zinnen in een best wel serieus topic gaan ruiken wie er wel of geen beperking heeft?

De opmerking 'Jeetje mijn mond valt echt even open' is echt zo pittig niet als een reactie op 'ze hadden het virus moeten laten gaan'. Is dat nu iets wat je niet mag zeggen op bokt?

Dan kunnen we net zo goed gelijk labeltjes gaan invoeren, want als je 'Jeetje mijn mond valt echt even open' tegen elke willekeurige andere bokker zegt dan is er echt niks aan de hand.


Precies dit, Echwel zei echt letterlijk niks onaardigs of aanvallends in dat Viruswaarheid topic. Dat er dan gelijk naar haar gewezen wordt met een soort "niet doen, deze bokker is speciaal, je moet anders reageren" vibe vind ik echt heel raar.

Als dat de sfeer wordt op bokt ben ik er ook wel een beetje klaar mee hier. Rekening houden met mensen is prima, als iets in een onderschrift staat is dat ook makkelijker.
Maar nu gaat de hele wereld om één persoon draaien, iedereen loopt op zn tenen en het is echt bloedirritant aan het worden.

Avalanche

Berichten: 16232
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:31

Niobe schreef:
Iedereen heeft een handleiding, maar om nou echt een handleiding door te moeten lezen voor je op iemand kunt reageren is ook weer het andere uiterste.

Er zijn genoeg mensen die iets afwijkends hebben en dat niet aan de grote klok hangen. Daarom is het ook zo lastig om met iedereen rekening te houden. En je moet ook wel een beetje kunnen incasseren op internet hoor. Bokt is daarin nog een redelijk veilige plek, op andere platformen durf ik me niet zo gauw in een discussie te mensen.

Precies dit :)

En imo, als je je aan de regels houdt, hou je rekening met aardig wat dingen al.

pateeke schreef:
Daar heb je best wel veel zelfinzicht en een realistisch zelfbeeld, een goed zicht op je sterkere en zwakkere kanten voor nodig. Dat heeft niet iedereen. Zowel mensen met als zonder beperking over- of onderschatten zichzelf soms (of bij sommigen meestal). Daarnaast speelt bij mensen met beperking ook vaak mee dat ze “normaal” willen zijn. Hetzelfde willen kunnen en doen dan leeftijdsgenoten zonder die beperkingen en ze zich dus willen “bewijzen”.


Klopt, maar dan moet je mensen tegen zichzelf beschermen.
Niet iedereen gaan overal altijd welkom zijn. Ik kan wel mee willen doen met mensen die over het Kanaal willen zwemmen, maar de kans dat je ongetraind verdrinkt is wel vrij groot.

En zelfinzicht...... dat is sowieso niet het sterkste punt van heel veel mensen. Het Dunning Kruger effect is daar een supergoed voorbeeld van, maar ook de leuke ruitertjes van 12 van de manege (geeft niet, zijn kinderen) die ook denken dat ze mijn paard kunnen inrijden.

Super cute en ik ga ze er echt niet om afkraken, maar wel ze tegen zichzelf beschermen :)
De andere optie is mijn paard zo braaf maken dat ie er niks meer om geeft, maar dan moet ik dingen doen waar ik ethisch nogal wat moeite mee heb en dan is het een veel beter idee om iedereen een beetje te beschermen tegen zichzelf.

Minder gebroken ledematen, iets wat geknakte ego's en uiteindelijk iedereen blij en nog heel. Mensen tegen zichzelf beschermen is zo verkeerd niet. De manier waarop kan dat wel zijn.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:32

Silenna schreef:
Als dat de sfeer wordt op bokt ben ik er ook wel een beetje klaar mee hier. Rekening houden met mensen is prima, als iets in een onderschrift staat is dat ook makkelijker.
Maar nu gaat de hele wereld om één persoon draaien, iedereen loopt op zn tenen en het is echt bloedirritant aan het worden.


_/-\o_
Precies mijn gedachte. Al sinds deze discussie (dus vanuit eerdere topics) begin ik het nogal zat te worden. Je mag alles roepen en iedereen kwetsen zolang je maar een beperking hebt? Want hè, het is zielig om daar boos over te worden!

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:35

Ach, Appeltje, als je ‘t echt alleen op die manier wil en kan zien: mij best.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:35

Ik zie niemand beweren dat een beperking een vrijbrief is voor dergelijk gedrag.

Telpeva

Berichten: 14812
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 20:35

Waar halen jullie de 'we moeten ze met fluwelen handschoenen handschoenen aanpakken' vandaan, want niemand zegt dat. Volgens mij is er ook helemaal niemand van mening dat de bokt-regels moeten worden aangepast, of dat rottige uitspraken maar gewoon zouden moeten mogen zodra iemand een labeltje heeft.

Het doel van dit topic was een vriendelijker, meer inclusief bokt voor iedereen, dus juist met de bedoeling om opbouwend te zijn, en ook net zo goed voor users die niks mankeren die juist last hebben van topics die ontsporen omdat iemand er random een meeuwenflats in dropt (ik weet niet meer wie dat zei maar die opmerking vind ik leuk, die hou ik er in :+ ). Dat kan ook heel kort door de bocht betekenen: doet iemand er echt een potje van maken? hop, hier is een ban zodat we* de andere users hiertegen in bescherming kunnen nemen zodat het forum leuk blijft! wanneer iets gewoon te erg is en het mensen pijn doet. Dit topic is om erover te discussiëren, niet om mensen te commanderen dat ze voortaan dingen anders moet doen of wat ook.

*niet we, maar de mods. Maar goed dat is even een invulling van mijn kant, wat de mods zelf ermee willen moeten ze uiteraard zelf bepalen.


Ik heb het ultieme antwoord ook niet hoor, ik wil ook niemand commanderen. Over de huidige situatie heb ik ook zeker een mening, maar ik vind dat niet aan mij om over zoiets te bepalen, dat ligt bij het bokt team. Als zij vinden dat iemand mag blijven op hun site, dan zul je toch een manier zullen moeten vinden om ermee te om te gaan.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:41

rien10 schreef:
Ach, Appeltje, als je ‘t echt alleen op die manier wil en kan zien: mij best.


Eehm, waar haal je vandaan dat ik het alleen op die manier zie? :?
Dat is namelijk niet waar, maar als je het alleen zo wilt begrijpen: mij best. :+

En als het je blijkbaar niets kan schelen wat ik vind, waarom reageer je dan?

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:45

Dat zal ik dan ook niet meer doen. Reageren op jou.

fotolijstje

Berichten: 2734
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:45

De prachtige foeilijst bestaat nog tuttebellen :knuffel:
Nee grapje maar hou het leuk hier :Y)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6684
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:46

Appeltje_1 schreef:
Er zelf uitstappen vind ik geen goede oplossing. Je moet dus maar alles neerleggen als jij iets niet leuk vindt? Als iemand iets post wat echt niet leuk is en eigenlijk niet kan, moet jij maar weg?


Er zit natuurlijk een verschil tussen iets wat echt niet kan en iets was jij (in algemene zin) niet vindt kunnen. Als je iets niet leuk vindt, mag je dat natuurlijk gerust aangeven. De manier waarop je dat doet, heeft echter veel effect op het verloop van het topic. 'Ik ben het daar niet mee eens/ik vind dat niet leuk, want...' levert iets heel anders op dan 'Dat slaat echt helemaal nergens op!'.

Ik vind het lastig dat er veel vanuit eigen standpunt wordt gedacht. Dat is logisch, want dat is je eigen visie, maar dat is soms wel beperkend. Enerzijds vinden dat jij (wederom in algemene zin) alles mag zeggen, maar anderzijds vinden dat de ander niet alles mag zeggen. Wie bepaalt dan wat er gezegd mag worden? Dat is ook de reden dat wij niet inhoudelijk (wat betreft mening) modereren, want dan zouden wij daarover beslissen.

Zolang een bericht niet tegen de regels van Bokt is, mag het bericht er zijn. Dan kan het nog tegen de haren instrijken bij veel mensen, maar dat betekent niet dat het bericht tegen de regels is. Wat mij betreft is het dan ook niet van belang wie er achter zo'n bericht zit, want in principe gelden voor iedereen dezelfde regels op Bokt.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:50

fotolijstje schreef:
De prachtige foeilijst bestaat nog tuttebellen :knuffel:
Nee grapje maar hou het leuk hier :Y)

Ja, maar dat is voor alle topics.

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:52

Avalanche schreef:
Niobe schreef:
Iedereen heeft een handleiding, maar om nou echt een handleiding door te moeten lezen voor je op iemand kunt reageren is ook weer het andere uiterste.

Er zijn genoeg mensen die iets afwijkends hebben en dat niet aan de grote klok hangen. Daarom is het ook zo lastig om met iedereen rekening te houden. En je moet ook wel een beetje kunnen incasseren op internet hoor. Bokt is daarin nog een redelijk veilige plek, op andere platformen durf ik me niet zo gauw in een discussie te mensen.

Precies dit :)

En imo, als je je aan de regels houdt, hou je rekening met aardig wat dingen al.

pateeke schreef:
Daar heb je best wel veel zelfinzicht en een realistisch zelfbeeld, een goed zicht op je sterkere en zwakkere kanten voor nodig. Dat heeft niet iedereen. Zowel mensen met als zonder beperking over- of onderschatten zichzelf soms (of bij sommigen meestal). Daarnaast speelt bij mensen met beperking ook vaak mee dat ze “normaal” willen zijn. Hetzelfde willen kunnen en doen dan leeftijdsgenoten zonder die beperkingen en ze zich dus willen “bewijzen”.


Klopt, maar dan moet je mensen tegen zichzelf beschermen.
Niet iedereen gaan overal altijd welkom zijn. Ik kan wel mee willen doen met mensen die over het Kanaal willen zwemmen, maar de kans dat je ongetraind verdrinkt is wel vrij groot.

En zelfinzicht...... dat is sowieso niet het sterkste punt van heel veel mensen. Het Dunning Kruger effect is daar een supergoed voorbeeld van, maar ook de leuke ruitertjes van 12 van de manege (geeft niet, zijn kinderen) die ook denken dat ze mijn paard kunnen inrijden.

Super cute en ik ga ze er echt niet om afkraken, maar wel ze tegen zichzelf beschermen :)
De andere optie is mijn paard zo braaf maken dat ie er niks meer om geeft, maar dan moet ik dingen doen waar ik ethisch nogal wat moeite mee heb en dan is het een veel beter idee om iedereen een beetje te beschermen tegen zichzelf.

Minder gebroken ledematen, iets wat geknakte ego's en uiteindelijk iedereen blij en nog heel. Mensen tegen zichzelf beschermen is zo verkeerd niet. De manier waarop kan dat wel zijn.


Ok, maar hoe wil je mensen tegen zichzelf beschermen dan? Door ze hier te bannen? Hoe ga je dan bepalen wie tegen zichzelf beschermd moet worden en wie niet?
En daarbij vraag ik me af: stel je bant iemand van dit forum om die tegen zichzelf te beschermen… bescherm je die dan echt tegen zichzelf of gaat die persoon dan ergens anders naartoe waar die niet geband wordt maar er net misbruik gemaakt wordt van zijn / haar kwetsbaarheid?
Ik ben het eens dat zelfinzicht voor veel mensen, beperking of niet, niet makkelijk is.

Dat staat overigens los van mijn overtuiging dat iedereen, beperking of niet, zich aan de regels te houden heeft. Ik vind niet dat mensen met beperking met fluwelen handschoenen aangepakt moeten worden, dat staat wat mij betreft niet gelijk aan rekening houden met.
Ik vind dan ook dat iedereen moet kunnen zeggen dat bepaalde opmerkingen kwetsend zijn. Iedereen, beperking of niet, heeft het recht om zijn grenzen aan te geven.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:52

NadjaNadja schreef:
Ik vind het lastig dat er veel vanuit eigen standpunt wordt gedacht. Dat is logisch, want dat is je eigen visie, maar dat is soms wel beperkend. Enerzijds vinden dat jij (wederom in algemene zin) alles mag zeggen, maar anderzijds vinden dat de ander niet alles mag zeggen. Wie bepaalt dan wat er gezegd mag worden? Dat is ook de reden dat wij niet inhoudelijk (wat betreft mening) modereren, want dan zouden wij daarover beslissen.

Zolang een bericht niet tegen de regels van Bokt is, mag het bericht er zijn. Dan kan het nog tegen de haren instrijken bij veel mensen, maar dat betekent niet dat het bericht tegen de regels is. Wat mij betreft is het dan ook niet van belang wie er achter zo'n bericht zit, want in principe gelden voor iedereen dezelfde regels op Bokt.


En dat is toch juist goed? Dat jullie niet kijken naar wie het geschreven heeft of de eigen mening erbij gooien? :)
Ik ben heel erg blij dat jullie het op deze manier doen. Anders zou dit geen leuk forum zijn :=

Maar (dit gaat niet over het moderaten) dan zouden bokkers toch opzich ook normaal mogen reageren tegen de desbetreffende persoon?

Even voor de duidelijkheid, ik zou (als ik weet dat de persoon een beperking heeft) altijd rekening houden met de beperking van iemand.
Maar ik vind het soms wel een beetje overdreven worden. Zoals een linkje naar dit topic plaatsen.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:56

Appeltje_1 schreef:
Maar (dit gaat niet over het moderaten) dan zouden bokkers toch opzich ook normaal mogen reageren tegen de desbetreffende persoon?


Normaal maar met een klein beetje minder verontwaardiging en een klein beetje meer begrip zou ik zeggen.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:02

Femke_Tweety schreef:
Sunnda schreef:
Als volwassen persoon moet je gewoon soms kunnen negeren, relativeren en weer door met respect voor de ander zijn visies en beperkingen.


Dit, maar wel met een kanttekening.
Ik wil niet op voorhand ieder bericht dat ik schrijf moeten nalopen op of het geschikt is voor álle mogelijke doelgroepen en mensen met beperkingen.
Als ik binnen een discussie redelijk normaal -masr mogelijk wel écht oneens- op iemand reageer, dan moet dat gewoon kunnen.
Ook als blijkt dat de ander niet om kan gaan met mensen die het niet eens zijn.
Als ik ieder eigen bericht op voorhand moet checken of het geschikt is voor mensen die laagbegaafd zijn, die hoogbegaafd zijn, die oud zijn, die jong zijn, die 1 of meer DSM5 diagnoses hebben,
Dan gaat mijn lol om gewoon lekker te reageren er wel af.
Kortom, dan mag en kan ík niet meer mezelf zijn.
Basisfatsoen prima, en een keer een scherpe discussie (op inhoud) moet kunnen.
Mensen die dramatisch slecht en zonder interpunctie schrijven daar een keer op wijzen ook.
Als vervolgens 30 man dat na die eerste ook doen, dan wordt het te gek zeg maar, daar ligt ergens de ideale lijn tussen.
Mensen die zodanig beperkt zijn, om wát voor reden dan ook, dat ze niet in 'normaal volwassen gesprekken' kunnen meekomen, moeten wat mij betreft ook niet tot in het oneindige bij de hand gepakt worden.
Want dát kan voor de gemiddelde gebruiker op een gegeven moment storend worden.
Dus niets is zwart wit, ergens moet nuance zijn.
100% aanpassen zodat iedereen met welke beperking dan ook zich welkom voelt, nee dat vind ik niet de taak van de bokt-users.
Af en toe bij jezelf denken: hier hebben al genoeg mensen wat van gezegd, of gewoon een keer ergens langsheen lezen, of -wanneer je merkt dat iemand bijvoorbeeld een bepaalde beeldspraak niet begrijpt- dat een keer extra uitleggen in andere woorden, prima.


Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar dit is precies een bericht waar ik naar zoek.
Hier word beschreven dat 'normaal persoon' moet gaan opletten op woorden richting 'personen wie anders zijn'.
News break, personen wie anders zijn, kunnen praktisch nooit normaal reageren of doen zoals zij willen. Bijna alles wat bijvoorbeeld autisten/dyslecten zeggen zal hoogst waarschijnlijk goed doordacht zijn, maar het stukje ontwikkeling ontbreekt. Laat dat nou net zijn waar de stoornis over gaat; het zijn ontwikkelingsstoornissen. De een is daar wat verder in en wat meer bewust over dan de ander. Dat is letterlijk niks anders dan de rij discussies welke hier vaak voor komen. En de een heeft er aanleg voor, de ander wat minder. De een doet wat met de tips, de ander niet.
Wilt men wie hier heel actief is niet dat rijfotos waar een veel te groot mens op een veel te klein paard totaal uit balans aan 1 teugel aan het trekken is zien, dan zullen ze ervoor vechten tot de ruiter óf het zat is en nooit meer reageert, óf doet wat men zegt, óf de ruiter reageert zo fel dat hij/zij niks fout doet.
Daarin kan men naar mijn mening wel nog winst uit behaald worden; de kring word namelijk net zo groot als de perfecte mensen wie het allemaal zo goed weten op die manier. De kunst is om in harmonie te leven (schrijven...) met wie nog niet zo ver is. Gezien het toch niet vaak lukt om iemand om te praten wie het 'fout' doet, probeer het is op een andere manier over te brengen. Maar aan de andere kant, is iedereen weer anders, reageert weer anders, niet te vergeten dat online inschatten erg lastig is. Het perspectief van de mens.. icm ego. Interessant stuk.
Wel vind ik het idee van een afbeelding oid in het onderschrift of keuze bij het account aanmaken wel een goed idee.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 00:23

Mindim schreef:
Ik snap de hokjesmentaliteit totaal niet. In het echt zal je ook allerlei mensen met verschillende gradaties qua beperking tegenkomen. Moeten we die ook maar een speciaal kleur sjaaltje om doen? Zodat we extra lief zijn en rekening met ze houden? Ik denk juist eerder dat die mensen er helemaal niet uit willen springen, maar juist 'normaal' willen zijn.
Serieus, als we mensen hier als kleuters van een badge gaan voorzien, zodat iedereen er rekening mee kan gaan houden, wat is dan de volgende stap, de volgende badge en gaat dat vrijelijk discussieren dan niet vreselijk in de weg staan.


Als ze het niet willen hoeven ze het niet hoor ;)

@eileen: zo’n uitleg kan zeker helpen denk ik. Maar wordt die niet al gegeven in PB wanneer er sprake is van een waarschuwing?

@Mjetterd: zou een PB van een mod een optie zijn? Om even voort te borduren op Eileen, dat er vanuit jullie uitleg wordt gegeven waarom zo’n reactie niet prettig is en de sfeer in een topic verstoort (ongeacht letterlijke regel overtreden of niet). Uiteraard bij iedereen gewoon, niet alleen bij een beperking.

Wbt het viruswaanzin topic: hoewel zo’n opmerking kwetsend opgevat kan worden, is het wel een strategie geweest die door mensen is besproken. Dan lijkt het mij nu beter om even verheldering te vragen en uitleg (zoals door sommigen wordt gedaan) in plaats van meteen op de kast te springen. Blijft de poster kwetsend reageren, dan by al means, spring op de kast qua fel discussieren :)).
Dat hoeft ook niet eens specifiek bij iemand met een beperking (al vind ik dat je best die reactie wat meer mag inpakken dmv fluwelen handschoentjes indien er sprake is daarvan). Rekening met iemand houden en de toon van je reactie daarop aanpassen is imo niet gelijk aan overschrijdende zaken toestaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 06:29

Goh, ik zie het eigenlijk helemaal niet zitten eerst een gebruikers manual door te moeten lezen voordat ik reageer op iemand of iets, omdat diegene een beperking heeft.

Ik vraag me ook oprecht af of een speciaal lintje of kleurtje niet polariserend werkt.