Oud topic, nieuw topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 23:44

Regelmatig komt, in willekeurige topics op willekeurige fora, de tip van willekeurige bokkers voorbij: 'gebruik de zoekfunctie, hier zijn al zoveel topics over'.

Vervolgens gebeurd het met dezelfde regelmaat dat er in een oud topic wordt gereageerd of iets wordt gevraagd (na gebruik zoekfunctie, vermoed ik) en er door een andere behulpzame bokker wordt gereageerd met: 'dit is een oud topic, je kunt beter een nieuw topic openen'.

Wat is nou eigenlijk de bedoeling? Reacties in oude topics hebben vaak wel degelijk te maken met de OP van het oude topic. Maar het gebeurd maar zelden dat de vernieuwende waarde enorm groot is. Vaak zit er slechts een klein detail in die nieuwe reacties wat afwijkt van de OP en/of de eerder geplaatste reacties.

Daarentegen begrijp ik heel goed dat dat bokt niet zit te wachten op verschillende varianten van dezelfde vraag of probleem.
Maar bokt zit blijkbaar ook niet te wachten op het bovenhalen van hele oude topics. Sterker nog, er worden regelmatig slotjes geplaatst omdát het een oud topic is! :)

Dus, kan hier wellicht eens door het team naar gekeken worden, en eventueel ook in het regelement wat over aangepast worden? Echt duidelijk wat nou de bedoeling is, is het, imo niet. :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:46

Ik denk dat als je een rode waarschuwing krijgt, je er een nieuw topic voor kunt openen, tenzij het antwoord dat je zoekt in het oude topic staat...

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 23:49

Die rode waarschuwing komt al vrij vlot, volgens mij.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:52

Ja na 2 weken bedenk ik me net... wellicht dat ze daar een maand of 2 van kunnen maken. Het hangt ook zo van het onderwerp af.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 23:57

Het hangt zeker van het onderwerp af! :j
Er zijn onderwerpen waarvan je maar hoopt dat dat nooit meer iemand overkomt. Er zijn ook zeer vervelende problemen waarvan het verschil tussen topic A en topic B het voerbeleid of de weidegang is. We weten allemaal dat die dingen een groot verschil uitmaken in situaties. Maar wat moet zo'n vraagsteller dán doen? Reageren in een oud topic met dat kleine maar wel belangrijke verschil, of een nieuw topic maken? :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:00

Ik zou zeggen dat je eerst zoekt en leest in oude topics. Als je daarna nog geen antwoord op je vraag hebt maak je een nieuw topic aan waar je jouw specifieke vraag voorlegt.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:13

Dit is wat we hierover als team vorig jaar hebben besloten.

Onderwerp: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin september

Citaat:
Oude topics, wel of niet omhoog schoppen?
Vaak gebeurt het dat er TeMs binnenkomen met de mededeling dat er op een oud topic gereageerd wordt.
Dit is niet altijd fout, er mag namelijk wel op een oud topic gereageerd worden, mits de nieuwe informatie past in het oude topic.

De topics die niet naar boven geschopt hoeven te worden zijn hele persoonlijke topics, zoals "Welke kleur past er op mijn pony?" "Wie kan mij helpen met deze pony" etc.
Dit zijn persoonlijke topics, waarbij de nieuwe informatie vaak geen nut meer heeft omdat het paard/pony zich dan al ontwikkeld heeft of wellicht zelfs een andere eigenaar heeft. Bij de sub OV (opsporing verzocht) geldt dit natuurlijk niet, en kan ook bij een heel oud topic de informatie nog heel wenselijk zijn.

Topics die wel 'omhoog' geschopt mogen (kunnen) worden zijn o.a. "Wie rijdt er bitloos?" "Groene zadeldekjes tijdens wedstrijden, wel of niet?"
Dit soort topics zijn algemener en daardoor soms wel nuttig/informatief om die omhoog te schoppen met informatie die een nuttige toevoeging heeft (of iig een toevoeging die op het topic zelf slaat).

Het is dus zeker niet verboden om topics omhoog te schoppen, mits je (de) reactie voldoet aan de richtlijnen die hierboven zijn beschreven.
Zie je een topic die persoonlijk is, de toevoeging niet nuttig is of op een andere manier niet voldoet? TeM dan zeker, dan kunnen de moderatoren ernaar kijken. Bij andere topics zien we al snel dat ze of weer actief worden (leuk!) of weg zakken door gebrek aan interesse voor het onderwerp. Beide zijn prima.

Wil je liever een nieuw topic openen over een onderwerp waarvan er al een oud topic bestaat? Dat mag ook zeker, het is dan ook niet verplicht om een oud topic omhoog te schoppen met hetzelfde onderwerp.
Let wel! Een oud topic is meer dan 1 á 2 jaar en niet 1 á 2 maanden oud.

Als je ziet dat een nieuwe gebruiker in een oud topic een reactie plaatst is het vaak ook fijn als we daarvan een tem ontvangen. De kans is groot dat de gebruiker nog niet helemaal op de hoogte is van hoe Bokt werkt, en kunnen we de gebruiker helpen met een verwijzing naar de help en de regels.


In veel gevallen ben ik voor negeren en weg laten zakken tenzij het echt offtopic is.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 00:30

Om eerlijk te zijn had ik het sowieso al niet over 'past roze/blauw/geel bij mijn pony' topics. :)
Die topics klik ik persoonlijk niet aan. :)

Maar, als ik nu deze tekst uit de help lees, vind ik die zeer onduidelijk. Eigenlijk is alles mogelijk op persoonlijke topics (blauw, groen of paars bij een bepaalde pony) na, maar het moet wel een toevoegende waarde hebben en/of nuttig zijn.
Maar wie bepaalt dat dan? Ik kan mij zo voorstellen dat iemand die een reactie plaatst, zijn reactie hoe dan ook nuttig vindt.


Stel je voor, je hebt het fictieve topic 'lekkers en gezond voor paard'. Dat topic is al drie jaar oud. Alles is voorbij gekomen behalve peer. Dus besluit ik dat topic omhoog te schoppen met mijn zinvolle en aanvullende informatie dat paarden ook peer lusten en dat dat gezond is.
Gegarandeerd dat men niet blij is met mij! :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:41

Ach, maakt het zoveel uit? Ik vind de richtlijnen die Zonnebloem schetst aardig duidelijk, en je kunt dan zelf beoordelen wat je in een bepaald topic het handigst vindt. Wat andere bokkers daar dan van vinden; "meh".

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 00:56

Nee, het maakt mij persoonlijk verder niet uit. Het verbaasd me alleen hoe vaak het commentaar op het heropenen van een oud topic of verwijzing naar de zoekmachine voorkomt. En komen we dus automatisch terecht bij wat andere bokkers vinden, want dat vermelden ze dan wel in zo'n oud/nieuw topic. :) Dán is er, imo, gewoon iets niet duidelijk :)

Zelf zal ik er geen minuut minder om slapen en jij hopelijk ook niet :')

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 07:33

Wat mensen eigenlijk vooral bedoelen is dat wanneer je een vraag hebt "Wat is allemaal lekker en gezond voor mijn pony?" Dat er al een oud topic is waarin het antwoord staat. Dus dat de vraag niet nogmaals gesteld hoeft te worden.

Een oud topic omhoog schoppen is voor de meeste mensen geen probleem wanneer het inderdaad een goede toevoeging is Wanneer peer nog niet genoemd is past die zeker in dat lijstje en maakt het het topic dus mooi compleet.

Mensen hebben over het algemeen pas een probleem met omhoog schoppen wanneer het of een hele vervelende discussie was die eindelijk wat doodgebloed is.
Of inderdaad persoonlijk "Wie rijdt er nog meer bij manege ... Waar kan je allemaal een paard huren voor een mooie strandrit" etc Dat zijn zaken die 3 jaar later totaal irrelevant (kunnen) zijn.
Ook een extra vraag in een oud topic. "Ik heb het topic helemaal doorgelezen, maar ik snap nog steeds niet hoe... " Open dan liever een nieuw topic met je volledige vraag, helder geformuleerd.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:45

In het geval van een toevoeging zoals bv peer vinden ze ook lekker vind ik het zelf dan weer leuk om zo een ouder topic te lezen, maar dat is dan meer omdat ik bv dat topic niet eerder gelezen had.

Een nieuwe vraag stellen in een oud topic lijkt mij persoonlijk niet handig. Dit omdat ik zo vaak een reactie lees in de trant van: ik heb niet heel het topic gelezen ( gebeurt al met topics bestaande uit 2 pagina's) en mensen reageren dan alleen op de openingspost en zien de nieuwe vraag niet.
Lastige kwestie inderdaad, wanneer wel en niet.
Laatst bijgewerkt door nuscaniels op 14-06-17 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Oud topic, nieuw topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:48

Als ik op m.bokt.nl zit krijg ik geen rode waarschuwing. Nooit

Topics van 1 jaar oud (of welke termijn ook), of beter gezegd waar 1 jaar niet meer op gereageerd is zouden automatisch op slot moeten gaan. Of nog beter, verwijderd ivm privacy.
Inzichten zijn misschien ook wel veranderd in die tijd. Dus zulke topics missen toch wel het doel.