[Dienstmededeling] BNB december 2016

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

[Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:55

Afbeelding

Afbeelding

Voor jullie alweer de laatste BNB van 2016 en meteen ook de laatste BNB in de huidige vorm. 2016.. een jaar waarin heel veel gebeurd is... mooie dingen, verdrietige dingen... zo zijn er diverse aanslagen gepleegd, natuurrampen en extreme weersomstandigheden geweest... maar ook jarigen die op 29 februari eindelijk weer eens "echt jarig" waren, Max Verstappen die als eerste Nederlander een Formulie 1-wedstrijd wint, de Olympische Spelen en natuurlijk ook de Brexit.

We hebben de BNB ook dit jaar weer met heel veel plezier voor jullie gemaakt en we hopen jullie in 2017 weer terug te zien bij de "BNB nieuwe stijl" in het Community nieuws".

De hele BNB Redactie wenst Bokt fijne feestdagen en een ongelofelijk mooi 2017.

Banjer, Marieke_K, Melody7, Nayomie, Sans6, [***], Paisano



Van de Nieuwsredactie
Deze BNB is de laatste die we jullie in deze vorm aanbieden. Na overleg tussen de Nieuwsredactie en het beheer is besloten om de nieuwspagina op de schop te nemen. Binnen deze nieuwspagina komt er ruimte voor communitynieuws: nieuws door, over en van gebruikers van Bokt. Naast de onderdelen die al op de voorpagina staan, zoals de blogs, zal er ook ruimte zijn voor een aantal onderdelen vanuit de BNB. De Nieuwsredactie, het beheer, de moderators van de nieuwsfora en de redactie van de BNB zijn al met de voorbereidingen gestart. We hopen op termijn met een klein team redactieleden interessant, leuk en actueel communitynieuws te brengen.

Heb jij een suggestie voor het communitynieuws op Bokt? Tip dan de nieuwsredactie of stuur een e-mail naar BNB@Bokt.nl!


Afbeelding

Topics van de maand
Wil je weten welke topics Topic van de maand zijn geworden? Klik dan hier.

Opvallende gebeurtenissen
Deze maand zijn er weer Opvallende gebeurtenissen geweest. Welke dat zijn lees je hier.


VOLG-topics van de maand
Ook deze maand hebben we weer leuke VOLG=topics voor jullie gevonden. Hier lees je welke het zijn geworden.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Bloemetjes van de maand


Bokker Secricible heeft een stoere Akita, Sensei. Sensei had wat lichamelijke klachten, en bleek een tumor op de nier te hebben. Deze moest verwijderd worden, Secricible vertelt in dit topic het hele relaas. Sterkte en beterschap voor je grote vriend!
AfbeeldingAfbeelding



In dit topic vertelt Bokker Olympia dat zij zwart is geworden! Dit heeft niets met de Zwarte Pietendiscussie te maken, maar zij heeft haar groene kleurtje aan de wilgen gehangen en is na 10 jaar (!!) mod weer een "gewone" Bokker. Olympia voor al jouw inzet op Bokt verdien ook jij zéker een bloemetje!!


AfbeeldingAfbeelding


Wil je je paard even leuk voor de camera, zie je dit! Dat overkwam webster543 onlangs. Wat een geluk dat zij aanwezig was, voordat er ernstige verwondingen ontstonden! Voor de schrik ook voor jou een bloemetje!

Bokker in de spotlight
De feestdagen staan weer voor de deur en mensen gaan weer snel kaarten de deur uit doen, of posten elders. Op het nieuwe onderdeel Prettige Feestdagen staat een topic waarin mensen een foto kunnen plaatsen en deze tot in kerstsferen bewerkt mogen worden. Een aantal leden zijn daarin heel actief bezig met het maken van bewerkingen, namelijk bokker Happy16 en bokker _l_amanda_l_. Ze maken er prachtige werken van, en zijn hier hard mee bezig. Vandaar dat wij hen eventjes in de spotlight zetten.

Quotes van de maand
Bokt heeft zich weer keurig gedragen... voor de BNB wel te verstaan. Daarom hebben we hier weer een paar geweldige quotes voor jullie verzameld.

Bokker achter het topic
Welke Bokker vertelt deze keer haar verhaal? Klik hier om het te lezen.


Bokkers in de media
Wij werden getipt dat er een bokker op de cover van de Penny stond, te weten Felinehoi!
En natuurlijk meteen het bewijs:
Afbeelding


Kunstwerk van de maand
Hoe creatief is Bokt deze keer geweest? Heel creatief! Klik hier om te zien welke kunstwerken deze maand Kunstwerk van de maand zijn geworden.

Hoe gaat het met...
Welke Bokker heeft 14 jaar geleden een topic geopend en blikt daar nu op terug? Kijk hier!!

Een plaatje met een praatje
Welke Bokker houdt deze maand een praatje over haar plaatje? Klik hier voor het antwoord.

Afbeelding

... Oscar een houtkacheltje heeft gekocht en dat roodwitte jeweetwelkater Rooyke daar al enkele maanden niet meer weg is te slaan?
... Nayomie weer lekker in Kerstsferen is?
... Dani heel erg hoopt op een échte winter met sneeuw en ijs dit jaar en zij tot haar grote spijt helaas geen kerstdiner kan geven?
... Warboel haar droomstage gevonden heeft <3 :D
... Rijes Mandarijn-avatar eindelijk weer een lekker warm kerstmutsje op heeft?
... dat mutsje niet nodig is om zijn oortjes warm te houden, omdat hij namelijk helemaal geen oortjes heeft? :oo
... Banjer heel veel zin heeft in de training/opleiding die ze in januari van haar werkgever mag volgen?

Afbeelding

Recept van de maand
Bij december horen natuurlijk oliebollen! Klik hier voor een heerlijk recept.

Bokt-vriendschappen en Bokt-relaties
Deze maand geen vriendinnenkoppel aan het woord.

Doorgeefstokje
Dit keer gaf essiesilly het stokje door aan neej, haar antwoorden lees je hieronder!

1. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had? (verklaar nader )
Ik zou het wel durven, maar in de echte penny-leeftijd was ik nog erg bang van paarden :') Natuurlijk speelde ik (met dank aan mijn zusje trouwens) wel veel met barbies/lego/playmobiel met paarden, en dan verzonnen we de meest wilde verhalen, maar het echte "ik heb een wilde arabische hengst getemd" stukje heb ik overgeslagen denk ik :P Ben pas op m'n 13e begonnen met paardrijden :)

2. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Volgens mij ben ik niet echt een "bekende bokker", maar ik ben een tijdje moderator geweest van oa NM, BB en LZP, daar zou je me van kunnen kennen. Daarnaast ben ik het meest te vinden op de BB fora en heb ik de allerleukste hond van Bokt, namelijk Ollie de Welsh Springer Spaniel! We krijgen trouwens binnenkort gezinsuitbreiding in de vorm van Jamie! (misschien tegen de tijd dat deze BNB uitkomt is ie er zelfs al!)

3. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Poeh! Ik ben eigenlijk best wel blij met mijn leven, maar als ik echt wat te wensen moet verzinnen dan zou ik denk ik een mooi groot huis hebben met genoeg buitenruimte en een stapel honden. En dan zou ik ook misschien wel weer gaan paardrijden haha, als ik daar tijd voor heb :P

4. Wat betekent http://Bokt.nl voor jou?
Oh ik heb een hele geschiedenis met Bokt! Al weer ruim 13 jaar lid. Bokt is voor mij een ontzettend informatieve plek op het internet waar ik heel leuke mensen heb leren kennen, en soms is de gemene deler niet eens "paarden" maar heel wat anders! Zo is er onder andere een Grafisch Vormgeven topic geweest waaruit ik 3 ontzettend lieve meiden heb leren kennen, en een topic over muziek van een paar jaar terug waar een hele club leuke meiden uit is overgebleven waarmee we via WhatsApp lief en leed delen en af en toe naar concerten gaan enzo.. Mijn beste vriendinnetje (bokker Jans) heb ik via bokt leren kennen ook! Plus wát je ook zoekt: Bokt heeft het antwoord!

5. Aan welke Bokker wil jij 5 vragen stellen?
Ja dát was een lastige hahahaha, want al mijn "Boktvriendinnetjes" zijn me lief ;) Na een potje iene-miene-mutte ben ik uitgekomen op KimD :D

Een dag uit het leven van...
Altijd al willen weten hoe een dag uit het leven van een paarden- en dierenfysiotherapeut eruitziet? Dat lees je hier!

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:56

Topics van de maand

Het was deze maand wederom niet makkelijk om de Topics van de maand te kiezen, maar ook deze maand is het ons weer gelukt.

Voor tabblad Informatief hebben we gekozen voor het topic van Fish_n_Chips. Ze vraagt zich af hoe juryleden nu eigenlijk jureren.

Op tabblad De Kantine hebben we gekozen voor Debby614 en haar knappe Fries. Ze hebben heel veel lol gemaakt en dat laten ze zien in dit topic.

Voor tabblad Algemeen hebben we gekozen voor 2 topics. Als eerste is daar het topic van Margrathea. Hierin worden hele handige tips van oma geplaatst.
Als tweede willen we graag het topic van Storm topic van de maand maken. Ieder mens is mooi, maar wat maakt jou nu eigenlijk een mooi mens?.

Als laatste de Young Riders. Het topic van xbelieveitx is ons opgevallen. Ze heeft helaas haar pony moeten verkopen en ze mist haar heel erg.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:56

Opvallende gebeurtenissen

Deze maand hebben we gekozen voor 2 topics die voor ons opvielen.

Als eerste had de schrijver van dit topic wel een erg bijzondere wekker. Goed, we kunnen hoog en laag springen, maar het werkte wel.

Sommige mensen kijken al uit naar het nieuwe jaar. Een nieuw jaar betekent dus ook paarden om te beleren. In dit topic komen bokkers bijeen om hun ervaringen te delen voor komend jaar.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:56

VOLG-topics van de maand

Van klussen naar paarden... we hebben ze weer gevonden voor jullie.

Allereerst hebben we een topic van iemand die het huis aan het verbouwen is tot het het gewenste resultaat heeft. Dit topic kun je hier volgen.

Een ander topic dat wij troffen was een topic over een New Forest pony, die 3.5 jaar van het leven als weidepony heeft geleefd. Tijd voor wat nieuws, dacht de topicstarter van dit topic. Het is een heel project, maar ze doen hun best!

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:56

Quotes van de maand

De decembermaand heeft een goede invloed op de Bokkers en hun uitspraken. Hieronder een aantal geniale uitspraken :))

Citaat:
Citaat:
Ik meld mij ook,met mn 130 berichten in 11 jaar ben ik ook wel een stille meelezer. *\%/*


Citaat:
Ik kruip ook onder mijn steen vandaan.... :Y)

Dit is bericht nummer 38 in 9,5 jaar tijd :')


Wow jullie zijn wel de SM meesteressen :)



Citaat:
Ik doe ook graag aan SM! (Stil meelezen)


Citaat:
Jij hoeft idd alleen maar een aardappel in je doos te stoppen........... (en ja, dat klinkt dubieuzer dan ik het bedoel :') )

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:56

Kunstwerk van de maand

De afgelopen 2 maanden heeft Bokt zich weer van de creatiefste kant laten zien. Hieronder de geweldige creaties die Kunstwerk van de maand zijn geworden.

Op UK hebben we gekozen voor het topic van HorseyDude. Hij heeft prachtige tekening van een adelaar gemaakt.

Op FK hebben we maar liefst 3 topics gekozen. Als eerste het topic van maaikemuis. Zij heeft een prachtige foto van de Melkweg gemaakt.

Het tweede topic is van Liselot. Zij heeft een prachtig supermodel voor de lens gehad.

En tot slot hebben we gekozen voor het topic van geerte. Zij heeft prachtige foto's gemaakt van het land van de Kerstman.

En voor deze maand hebben we een extra forum uitgespit. Op PF hebben we dit topic van BNB Redactielid sans6 gevonden. Zij heeft een prachtige surprise gemaakt voor haar neef, die pas papa is geworden.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:56

Hoe gaat het met...

In 2002 opende bokker Caira een topic waarin ze haar situatie uitlegde. Nu, 14 jaar later kijkt ze terug naar de situatie.

Allereerst de meest belangrijke vraag, hoe gaat het nu met je?

Dank je voor het vragen, ik was verrast dat dit topic boven is gekomen, het was voor mij het einde van een hele zware periode waarbij ik op mijn 15e uit huis ben gegaan om aan het HBO te studeren.
Met mij gaat het goed, ik ben na deze periode terug naar huis gegaan, ik heb de Pabo afgerond, daarna een 3 jarige holistische instructeursopleiding en inmiddels ook een Equine Assisted coachopleiding gevolgd. En sinds maart ben ik werkzaam als zelfstandig instructeur, coach en begeleider bij een zorgboerderij.


Hoe kijk je terug op de situatie?

Toen was ik van mening dat dat makkelijk kon maar terugkijkend op het geheel was ik natuurlijk veel te jong. Als beschermd opgevoed meisje was de overgang op mijn 15e naar een school waar er meer bier dan water gedronken werd een ware cultuurshock. Hoewel ik goed mijn best gedaan heb om mee te komen, was het voor mij toen te veel om te handelen. Maar zoals de leus daar toen al gold: what doesn't kill you makes you stronger. En na vele jaren kan ik bevestigen dat ik er vrede mee heb, als ik terug kijk naar het pesten merk ik dat ik heel veel dingen diep weggestopt heb, soms vertellen oud klasgenoten over situaties die we mee gemaakt hebben en dan merk ik dat er dan luikjes in mijn hoofd open gaan waarvan ik het bestaan vergeten was. Ik vind het nog steeds verbijsterend dat bijna niemand in mijn naaste omgeving van het pesten op de hoogte was, maar ik ken mezelf inmiddels wel zo goed dat ik weet dat ik een meester ben ik het verbergen van mijn gevoelens.


Als je terugkijkt, zou je misschien iets anders hebben gedaan? Bijvoorbeeld eerder aangeven wat er speelde?

Nu kan ik natuurlijk duizend dingen bedenken die ik anders gedaan zou kunnen hebben, maar het is zinloos om daarover te filosoferen, het is gegaan zoals het gegaan is, en ik ben er door geworden wie ik nu ben.


Heb je nu nog effecten van het pesten? Zoja, hoe merk je dit in het dagelijks leven?

Tijdens mijn coachopleiding kreeg ik een spiegel voorgehouden en dan leer je over de verschillende stukjes van je persoonlijkheid die maken wie jij bent. Als ik daar naar kijk wat stukjes zijn die gevormd zijn door het pesten is dat bijvoorbeeld dat ik mensen niet gauw vertrouw, daarnaast ben ik extreem kritisch op mezelf, iedereen mag fouten maken, maar ik vind het soms lastig om mezelf toe te staan de dingen niet perfect te doen. Liever kritisch op mezelf dan anderen mijn fouten laten ontdekken. Maar juist door deze stukjes te kunnen benoemen kan ik ze stukje bij beetje loslaten.


Hoe is het uiteindelijk verlopen na het gesprek met de directeur?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet meer weet, ik weet dat ik gezegd heb dat ik zou stoppen en mijn ouders hebben me een dag later met paard en spullen uit Dronten opgehaald.


Welke tips of advies zou je anderen willen geven?

Een van de belangrijkste adviezen die ik mijn leerlingen ook mee wil geven is, wees lief voor jezelf. Ik heb mezelf zo lang wijs gemaakt dat het allemaal mijn schuld was en dat ik dan ook wel verdiende om gepest te worden. Maar inmiddels weet ik dat het juist die houding was die ervoor gezorgd heeft dat ik een dankbaar object was om te pesten. Wat je uitstraalt trek je aan. Pesten is niet OK, maar het zit nu eenmaal in de menselijke natuur om de zwakkeren aan te vallen. En ik denk niet dat dit ooit zal veranderen. Daarom begeleid ik met rijlessen en bij het coachen jongeren die in de situatie zitten waarin ik ooit gezeten heb. Door een combinatie van het werken met paarden en body awareness, maak ik ze bewust van de patronen waar ze in zitten. Paarden zijn feilloos in het zichtbaar maken van patronen, ze kopiëren de gemoedstoestand en reageren op wat ze zien. Een nerveuze coachee kan een paard binnen 2 minuten tegen de muren op laten galopperen. Als een coachee dit ervaart en de spanning weg kan laten vloeien zie je een onmiddellijke reactie bij het paard. En dit proces is vele malen sterker dan wanneer ik het zou vertellen.


Wil je verder nog iets kwijt?

Ik vind het fijn dat ik kan vertellen over de weg die ik bewandeld heb, en ik hoop dat het mensen die in een soortgelijke situatie zitten kan helpen.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:56

Een plaatje met een praatje

Deze maand vertelt TessaVB over haar plaatje: een Disney sleeve (tattoo) die ze laat zetten.

Ik werd gevraagd voor het stuk ‘Plaatje met een praatje’, dus bij deze! Superleuk!

Inmiddels ben ik alweer (geloof ik) 2 jaar bezig met het ontwerpen en uitvoeren van mijn sleeve met een Disney/animatie thema. Best wel lang dus. Omdat ik er al zo mega-lang mee bezig ben
(en ik ook gewoon niet goed ben in het communiceren via internet), kopieeër ik dit stukje even uit mijn eigen berichten:

Citaat:
Een tijd terug ontdekte ik een soort 'line-art' stijl tattoo's, waar ik direct verliefd op werd. Ik wil al ‘weet ik niet hoe lang’ een sleeve, en dan wel eentje met al mijn favoriete Disney films/figuren.
Omdat ik mijn hele leven een über Disney fanatic en mega animatiefan ben.. En ineens viel het kwartje. Dat wil ik, in die stijl! Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het ontwerpen valt me echt
vies tegen haha, respect voor tattoo artists, een sleeve ontwerpen is zo moeilijk! Alle ontwerpen goed en logisch en passend met elkaar laten verbinden, poeh. Dat is echt niet makkelijk.


Afbeelding

Gelukkig zit er schot in de zaak, afgelopen woensdag, 7 december, ben ik weer onder de naald geweest voor de derde sessie, het begin van de achtergrond. Mooie foto’s heb ik nog niet,
want mijn arm heeft het heel erg zwaar. Maar met een sneue-treurige-vreselijke badkamerfoto ziet het er nu zo uit:

Afbeelding

En nog een grappig ding, nooit gedacht, maar inmiddels werk ik bij Nickelodeon, en moet ik toch af en toe wel even uitleggen waarom ik een sleeve van de concurrent heb.
Maargoed, wie had daar dan ook ooit aan gedacht... :')


Meer foto’s en dergelijke (voor zover alles nog online staat) kan je hier trouwens vinden: [UK] [WIP][DIGI] Disney watercolour sleeve in progress!

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:56

Recept van de maand

Wat past er in een december recept beter dan oliebollen!!
Ingrediënten


* 150 gram rozijnen
* 2 appels
* 500 gram bloem
* 1 zakje gedroogde gist
* 1 eetlepel kaneel
* 1 theelepel zout
* 1 ei
* vloeibaar frituurvet/ olie
* poedersuiker
Bereidingswijze

Wel de rozijnen ca. 20 minuten in een kom met heet water.
Schil de appels en snijd ze in stukjes. Roer in een beslagkom de bloem, gist, kaneel en zout door elkaar.
Meng met de handmixer met deeghaken het ei en 4,5 deciliter lauw water erdoor en blijf kloppen tot het beslag glad is. Laat de rozijnen in een zeef uitlekken en dep ze droog met keukenpapier.
Schep de rozijnen en appel door het beslag. Laat het beslag afgedekt met plastic folie op een warme plaats ca. 1 uur rijzen tot het volume verdubbeld is.
Verhit het frituurvet in een elektrische frituurpan tot 175 ?C.
Schep het beslag voorzichtig door. Doop een ijsbolletjestang in het hete vet en schep hiermee ca. 5 bolletjes beslag in het hete vet.
Bak de oliebollen in ca. 6 minuten goudbruin, keer ze halverwege.
Laat de oliebollen op keukenpapier uitlekken. Bak de rest van de oliebollen op dezelfde manier in gedeelten.
Leg de oliebollen op een schaal en bestuif ze royaal met poedersuiker.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:56

Een dag uit het leven van....

Een dag uit het leven van… Pauline Warners-Heinen, dierenfysiotherapeut en paardenchiropractor, op Bokt bekend onder de naam dierfysio.

7:30 uur, de wekker gaat. Eigenlijk wil ik me nog even omdraaien, maar vooruit: eruit maar. Snel onder de douche door, en praktische kleren aan: spijkerbroek, en erboven laagjes, zodat ik bij te warm/te koud wat aan of uit kan doen. Haren in een staart, klodder mascara en een lik crème op mijn gezicht, klaar. Nu mijn jongens helpen. Behalve fysiotherapeut ben ik ook moeder, mijn zoontjes zijn 7 en 5. Ze hebben zichzelf al aangekleed en zijn beneden met de hond aan het spelen.


8:00 uur Ik geef ze een boterham, glas drinken, voer de hond. Neem even kort de dagplanning met de jongens door: mama moet werken, dus jullie zijn naar de naschoolse opvang na school. Tijd om ze weg te brengen naar school.


Rond 8:30 uur laat ik de hond uit, leg geld klaar voor degene die hem tussendoor komt uitlaten, en pak ik de spullen bijeen die ik onderweg nodig heb. Laser apparaat, rollen tape, verslagformulieren voor de baasjes, folders, agenda, wat te eten en te drinken, tas.


9:00 uur, op weg naar mijn eerste patiënten, een hond met elleboog artrose en een met een versleten rug. Ik behandel ze met massage, oefentherapie en high power lasertherapie. Ik geef advies en huiswerk mee aan de baasjes en maak een nieuwe afspraak voor over een paar weken.


11:00 uur Even bij een dierenarts langs, wat röntgenopnamen bekijken van een gezamenlijke patiënt. Ai, dat ziet er niet fijn uit. Waar ik al bang voor was, en wat ook goed zijn klachten kan verklaren. We bespreken het verdere behandelplan. Wat kan ik toevoegen, en wat verandert er in zijn medicatie. De neuzen even dezelfde kant uit richten eigenlijk. Ik doe dat veel en graag, en merk dat de dierenartsen waar ik mee samenwerk het ook waarderen. 1+1=3, dat idee.


11:45 uur Verhip, tank leeg. Even tanken, want ik moet nog wel wat kilometers vandaag. Dat vind ik wel een nadeel aan mijn werk, maar ja, ik kan nou eenmaal moeilijk iedereen naar mijn huisadres laten komen. Ze zien me al aankomen, al die trailers met paarden op de oprit, gewoon in onze woonwijk. ;) En nu met een volle tank een eindje rijden naar mijn volgende patiënt dus.


12:15 uur Een veulen heeft een nare wond opgelopen. Ik behandel haar met lasertherapie. Het werkt fantastisch, de wond geneest veel sneller dan verwacht door de eigenaar, en ze zijn -net als ik- erg tevreden over het resultaat zover. Normaal kom ik zeer laagfrequent bij patiënten (soms wel weken tussen de behandelingen in), maar hier moet ik even stevig aan de bak: dit soort wonden behandel je het best 2x per week, dus we spreken af dat ik over een paar dagen weer kom. Zoals wel vaker voorkomt, wordt me hier gevraagd ook even naar een ander paard te kijken waar ze een vraag over hebben. Het past niet altijd in mijn schema, maar nu kan het wel even. Ik bekijk het paard kort, geef advies en spreek af over een paar dagen -als ik toch ook weer hier moet zijn- ook dit paard te behandelen. Het lijkt erop dat ik haar ook chiropractisch moet behandelen, dus ik waarschuw de eigenaar vast dat het paard dan een paar dagen vrijaf moet krijgen. Dat is nodig om het lichaam te laten wennen aan alle veranderingen die ik met mijn behandeling in gang zet.


13:30 uur Op pad naar de volgende. Dit is ongeveer aan de andere kant van mijn ‘behandelgebied’, dus weer een eindje sturen. Ik arriveer rond 14:45 uur, er was een ongeluk gebeurd onderweg waardoor ik iets vertraagd ben. Mijn volgende klant is een manegehouder waar ik eens in de zoveel tijd een aantal oudere pony’s behandel. Mede door mijn behandeling kunnen ze hun werk hier tot op vrij hoge leeftijd volhouden. Wel gaaf! Ik behandel de meeste met massage en geef de eigenaar oefeningen mee om zelf te doen tussen mijn behandelingen in. Twee pony’s zet ik in de elastische tape. Dit helpt om spierspanning te verminderen, neemt pijn weg en stimuleert de doorbloeding. Ik heb die tape in allerlei gekke knalkleuren, en een paar meisjes die meekijken kiezen voor roze. Ik hoor de manegehouder zuchten, en moet erom lachen, maar beplak de pony’s mooi met roze tape. [Symbool]


17:00 uur Tijd om richting mijn laatste adres te rijden. Hier heb ik met een zadelmaker afgesproken om samen naar een paard te kijken wat ik behandeld heb voor rugklachten. Een van de oorzaken lag in een slecht passend zadel, en we gaan samen kijken of het huidige zadel aangepast kan worden, of dat er beter voor een ander exemplaar gekozen moet worden. Belangrijk is dat een zadel zowel paard als ruiter goed past. Gelukkig kan hier het huidige zadel vrij simpel de juiste aanpassing krijgen. Paard blij, ruiter blij, zadelmaker blij, ik ook blij. Ik maak met de ruiter nog een afspraak om over een paar weken het paard nog eens na te lopen. Dan heeft hij even tijd om te proberen of het zadel nu bevalt.


18:30 uur Naar huis. Ik ben er rond 19:00 uur. Mijn man heeft de jongens al opgehaald van de opvang en is vast gaan eten met ze. Omdat ik wist dat vandaag wel eens laat kon worden, heb ik dubbel gekookt gisteren. Ik kan zo aanschuiven. We nemen elkaars dag door en ik moet erg lachen om alle anekdotes van de jongens. Ze worden zo groot, kunnen zo gezellig vertellen al! Ze hebben ook de hond al eten gegeven. Ik moet wel uitkijken dat er niet van alles vanaf hun bord onder tafel verdwijnt. Die wandelende kliko heeft daar geen bezwaar tegen, maar ik wel! ;)


19:30 uur Ik breng de kinderen naar bed, en leg mijn laserapparaat aan de oplader voor morgen. Ik werk de administratie even bij, beantwoord nog wat mails, en ga daarna rond 20:30 uur nog even naar stal. Mijn eigen paard is helaas recent overleden, maar ik ga een oud-stalgenootje even helpen met haar paard. Behalve dat ik mijn paard -op wie ik echt heel dol was- vreselijk mis, mis ik ook het zorgen voor een paard erg. Er komt ook wel weer een ander paard, maar de zoektocht naar zo’n fijne vriend valt nog niet mee.


22:00 uur Ik ben weer thuis en loop een laatste rondje met de hond. Het is koud buiten. Ik neem nog een lekker warme douche en duik mijn bedje in. Mooi geweest voor vandaag. Trusten!





Ik ben Pauline Warners-Heinen, 38 jaar oud, getrouwd, moeder van twee jongens, dierenvriendin. Ik ben (dieren)fysiotherapeut en paardenchiropractor van beroep. Ik heb bij ons in het dorp een eigen praktijk voor hand- en polsfysiotherapie voor mensen, en daarnaast een eigen dierfysiotherapiepraktijk. Dat laatste doe ik ambulant, ik rijd dus naar mijn patiënten toe. Dieren behandel ik sinds 2004. Ik heb daarvoor na mijn HBO Fysiotherapie nog 2 jaar post-HBO Dierfysiotherapie gestudeerd. Een paar jaar daarna heb ik nog 2 jaar verder gespecialiseerd in paardenchiropractie. Ik heb daarvoor de FES (Focus on the Equine Spine) opleiding gedaan. Daarnaast school ik regelmatig bij met korte een- of meerdaagse scholingen. Kennis is macht, en ik raak nooit uitgeleerd natuurlijk. Ondertussen vis ik uit iedere scholing dingen die ik waardevol vind, en heb daarvan een mooie mix gemaakt met technieken uit allerlei behandelstromingen. Ik geef zelf ook regelmatig clinics en workshops over interessante facetten van mijn vak.


Heb je vragen, mail me gerust: info@dierfysio.nu

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:57

Bokker achter het topic

Deze maand aan het woord: Myca, zij opende een topic over wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking.

Myca schreef:
1. Voor wie je nog niet kent: kan je jezelf kort voorstellen?
Buiten Bokt heet ik Maaijke. Ik ben getrouwd en heb drie zoons en ik woon in West-Friesland. Ik heb een leuke baan als applicatie manager met high-tech medische systemen. Op mijn 7e mocht ik voor het eerst lessen bij een manege en op mijn 10e kreeg ik mijn eerste echte pony, een groen half arabiertje. Met vallen en opstaan hebben we heel veel van elkaar geleerd. Dressuur vonden we lastig, maar springen en crossen ging als een trein. Ik heb een geweldige pony-tijd met haar gehad. Na haar kwamen verschillende paarden, bijna allemaal met Alme Z bloed. Ik ben erg gecharmeerd van zijn nakomelingen. Twister is een Indoctro x Feinschnitt Z x Alme Z.

2. Welke beperking heb je zelf? Ondervind je hier veel last van tijdens het rijden? En in het dagelijks leven?
Ik heb een Idiopatische Neuralgische Amyotrofie, een neurologische aandoening waardoor mijn armen veel kracht hebben verloren. Ik heb met name moeite met bewegingen vanuit mijn schouder. Opstijgen lukt alleen met een krukje, omdat mijn armen niet meer de kracht hebben om mezelf bij het paard te houden als ik af zet. Vooral mijn rechterarm werkt slecht, daar maakt Twister af en toe dankbaar gebruik van. Als hij ergens niet langs wil dan wijkt hij naar links uit omdat hij weet dat ik hem dan toch niet tegen kan houden. Het is voor ons ook lastig om met een stabiele aanleuning te rijden. Mijn arm gaat trillen als ik de grens op zoek en dat maakt het natuurlijk niet beter.
Mijn werkgever heeft me een automaat gegeven, omdat ik anders niet in de file kan rijden. Een paar keer schakelen gaat wel, maar als ik dat keer op keer moet doen lukt dat niet meer. Alle bewegingen met mijn armen waarbij ik boven mijn middel uit moet komen gaan met moeite, en ik kan bijvoorbeeld weer wel een volle boodschappentas tillen. Ik moet er goed op letten dat ik niet in een domino-effect beland. Omdat rechts zoveel slechter is dan links, belast ik mijn rug niet goed, met alle gevolgen van dien. Ik slaap slechter dan vroeger, omdat ik dan onbewust op mijn zij ga liggen en daarna wakker wordt van de pijn. Die continue pijn vreet energie.

3. Wat deed je besluiten om een nationale classificatie lichamelijke beperking aan te vragen? Kan je meer vertellen over dit proces?
In eerste instantie was ik alleen maar van plan om 1 winstpuntje in de B te halen zodat Twister en ik mochten springen. Maar we worden allebei een dagje ouder (50/16) en ik wil hem wel graag heel houden. Als je een paard dressuurmatig netjes rijdt, dan heb je samen meer tijd te gaan. Omdat ik niet een echte dressuurruiter ben heb ik wedstrijden nodig als stok achter de deur om me scherp te houden. De B en de L1 gingen nog wel, maar in de L2 liep ik er steeds meer tegen aan dat onze aanleuning te wisselend is. Thuis reden we met een Micklem hoofdstel met bitclips. Die clips voeren de druk af van het bit naar de neusriem waardoor Twister minder hinder van mijn armen ondervindt. Helaas mag je niet starten met bitclips. Ik heb daar wel dispensatie voor aangevraagd, maar dat werd afgewezen omdat mijn handicap niet van tijdelijke aard is en bitclips niet in het reglement staan.
Toen werd mij aangeraden om een nationale classificatie lichamelijke beperking aan te vragen. Het KNHS stuurde mij formulieren van hen zelf, het NOC-NSF en de FEI PARA - Equestrian die allemaal ingevuld moesten worden. Het is belangrijk dat de beperking objectief vastgesteld kan worden. De beperking moet permanent van aard zijn en de beperking moet duidelijke invloed hebben op de sportbeoefening.
Een arts moet dan een medisch diagnose formulier invullen en het dossier aanvullen met recente en relevante rapporten, testen, enz.
Hierna werd ik uitgenodigd voor een classificatiekeuring bij het KNHS. Daar waren twee classifiers en een aspirant classifier die allemaal vragen stelden en wat testen deden om te beoordelen of ik voldeed aan de minimale handicap-eis van het FEI (de internationale paardensportbond). In mijn geval heb ik toen een classificatiepas gekregen waarop staat dat ik met aangepaste teugels mag rijden en dat ik alleen met mijn hoofd hoef te groeten.

4. Wat zijn je toekomstplannen/ambities voor de wedstrijdsport?
We staan nu L2+8 en ons oorspronkelijke doel (M) komt in zicht. Maar als ik M startgerechtigd ben, dan wil ik natuurlijk nog wel 1 winstpuntje rijden om te bevestigen dat we ook echt M-waardig zijn. Als je 1 winstpuntje kan rijden, dan kan je er ook wel 9 x 1 rijden. En dan begint het hele verhaal weer opnieuw.
Het belangrijkste vind ik dat we er lol aan beleven. Zo zijn we regelmatig te vinden in het bos, de duinen en langs het strand. We rijden af en toe eens een oefencross, we doen aan Working Equitation en we toen ook nog aan TREC. Een voorganger van Twister heb ik op zijn 21e nog beleerd voor de wagen toen zijn pezen het werk in de bak niet meer aan konden, wij hebben toen nog 3 jaar met een concourswagen gereden. Eigenlijk hoop ik wel dat we de Z nog eens gaan halen, maar je moet de lat niet te hoog leggen, dus we gaan telkens voorzichtig een stapje verder.

5. Wil je nog iets kwijt aan Bokt?
Paardrijden is een leuke sport en ook echt geschikt voor mensen met een handicap of mensen op leeftijd. Laat je niet ontmoedigen door natuurtalenten op zweefwonders, volg gewoon je eigen pad en zorg dat je er plezier in houdt.



Afbeelding
Mijn L1 debuut. Foto is van PIM fotografie

Afbeelding
Dijkgatbos fotomeeting

Afbeelding
Clinic van Yessin Rahmouni

Afbeelding
Oefencross V&M stables

Afbeelding
TREC clinic Horse event

Afbeelding

Bij de picknicktafel opstijgen.
Afbeelding

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:34

erg leuk om over de dierenfysio te lezen. ik dacht dat medisch tapen alleen bij mensen gebeurde, gaaf dat dat ook bij dieren kan!

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:50

Leuk gedaan!

Laura1982

Berichten: 4079
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:36

Leuk stukje myca!

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:22

Laura1982 schreef:
Leuk stukje myca!

Dank je Laura!
Er staan echt een paar mooie stukjes in het hele BNB.
Hopelijk een inspiratie voor andere Bokkers!

Laura1982

Berichten: 4079
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:06

Ja ik denk dat het voor meerdere ruiters met een beperking een hart onder de riem is dat the sky the limit is.

CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:14

Paisano schreef:
Op UK hebben we gekozen voor het topic van HorseyDude. Hij heeft prachtige tekening van een adelaar gemaakt.

Moest even 2 keer kijken toen ik dit las... :oo Bedankt allemaal voor jullie support! +:)+

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48493
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:17

Geheel verdiend HD! Echt een prachtige tekening!

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:41

Ja HD, hartstikke goed! :) Verdiend hoor!

CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:46

Aaaaaaah luitjes, dit had ik dus echt TOTAAL NIET VERWACHT! Pas voor de 2e keer in de BNB. Echt fantastisch zeg dat de vogel jullie zo erg bevalt!

Super, Bokt! :D