[Dienstmededeling] BNB September

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

[Dienstmededeling] BNB September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:42

Afbeelding
Afbeelding

Welkom in de BNB van de maand september. September is een maand met vele gezichten: wederom schommelingen in het weer, maar ook het dagelijks nieuws kent schommelingen, tussen serieus nieuws en leuk nieuws. van een wapenstilstand in Syrië, tot een 83-jarige man die een tegoedbon van 60 jaar oud mocht inleveren, tot een wolf, die mogelijk gesignaleerd is in Nederland.

Natuurlijk mogen we de Paralympics niet vergeten. De Nederlandse sporters zetten hun beste beentje voor in Rio de Janeiro en dat doen ze zeker niet onverdienstelijk. Ze hebben al een hele verzameling medailles om mee terug naar Nederland te nemen. Op de foto is Paralympisch ruiter Frank Hosmar te zien, met zijn paard Alphaville.

Verder is Horse Event ook weer geweest en Bokt heeft er ook dit jaar weer mogen staan met de Bokt Lounge. Dit jaar was wederom heel succesvol en we kijken al uit naar Horse Event 2017.

Wij wensen jullie veel leesplezier!

Banjer, Marieke_K, Melody7, Nayomie, Sans6, [***]

Afbeelding

Topics van de maand
We hebben weer een leuk lijstje met toffe topics. Benieuwd wat deze zijn? Klik dan hier

Heb jij een suggestie voor topic van de maand, stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Opvallende gebeurtenissen
Natuurlijk zijn er weer topics bij ons opgevallen. Nieuwsgierig? Klik dan hier

Heb je een suggestie voor andere opvallende gebeurtenissen, stuur deze naar BNB@bokt.nl

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De Bloemetjes van de maand:

Ook deze maand delen wij van de BNB virtuele bloemetjes uit aan een paar mensen die dat wel kunnen gebruiken.

Allereerst fenja. Zij is onlangs gediagnosticeerd met slokdarmkanker. Wij willen je veel sterkte wensen met de behandelingen!

AfbeeldingAfbeelding

In dit topic vertelt Ayasha over botnecrose, dit klinkt erg pijnlijk! Ook Ayasha willen we sterkte wensen!

AfbeeldingAfbeelding

Dat niet iedereen direct na de bevalling op een roze wolk leeft, vertelt TinkerTreas.
Uiteraard wél gelukkig met haar drie kindjes, maar makkelijk is het niet geweest, zoals je hier kunt lezen.

AfbeeldingAfbeelding

Als iemand zorg nodig heeft, maar die niet wil accepteren, hoe ga je daar dan mee om?
RoyceMack wil heel graag haar oma helpen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

AfbeeldingAfbeelding

Pimaude begint haar topic met de woorden: Ik zit even helemaal in de put... Zij vraagt zich af hoe ze hiervandaan weer verder moet, en is hard bezig met het zoeken naar oplossing. We wensen je veel geluk!

AfbeeldingAfbeelding

Weet jij iemand die een virtueel bloemetje verdient? Stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Bokker in de spotlight
Voor deze maand hebben we besloten om een groep in de spotlight te zetten. Namelijk de vrijwilligers van bokt die weer een steentje hebben bijgedragen om HorseEvent ook dit jaar weer tot een succes te maken. Zo hebben ze Bokt voorzien van informatie, foto's en nog veel meer. Natuurlijk goed dat ze vrijwillig bijdragen, maar ook het plezier wat zij eraan beleven doet ons deugd. Daarom verdienen zij deze maand een plekje in de spotlight.

Heb jij een suggestie voor Bokker in de spotlight? Stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Quotes van de maand
We hebben weer een leuke lijst met geweldige quotes voor jullie. Ook al zin om deze te lezen? Klik dan hier.

Spot je een uitspraak die we niet mogen missen, stuur dan een mail met de quote en een link van het topic naar BNB@bokt.

Bokker achter het topic
Deze maand in Bokker achter het topic: het verhaal van mariekeoo. Zij beoefent een bijzondere sport op hoog niveau. Wil je weten welke sport zij beoefent, klik dan hier.

Heb jij een suggestie voor bokker achter het topic? Stuur deze dan naar bnb@bokt.nl

Hartekreten
Ook deze maand hebben wij geen hartekreten ontvangen.

Wil jij een hartekreet schrijven aan iemand? Laat het ons dan weten via BNB@bokt.nl

Bokkers in de media
Het is een nog niet heel bekend paardenblad, maar daardoor niet minder interessant; het Level-up magazine.
De afgelopen maand stond er een maar liefst 6 pagina's tellend interview in met Danielle Meyboom, hier op Bokt beter bekend als Amable.

Kijk hier om het artikel te bekijken!

Bokker Anya heeft ook de bladen gehaald: ze staat in de Daily Paradise, de dagelijkse festivalkrant van Lowlands. Hier kan je de festivalkrant online lezen en Anya staat op pagina 16, links bovenaan :)

Weet of ben jij een Bokker die ook in de media is benoemd? Stuur dan even een berichtje naar BNB@bokt.nl

Huisdieren in de spotlight (Volgende maand: Kunstwerk van de maand)
Deze maand interviewden we Tooske, zij heeft maar liefst 13 cavia's. Klik hier voor het interview en foto's.

Heb je een suggestie voor 'Huisdieren in de spotlight' of het onderdeel 'Kunstwerk van de maand', stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Bokker in het buitenland (Volgende maand: Hoe gaat het met...)
Deze maand vertelde Bokker Iriscope ons over haar leven in het prachtige Zuid Afrika. Lees hier haar verhaal.

Heb je een suggestie voor het onderdeel van volgende maand, 'Bokker in het buitenland' of voor het onderdeel, 'Hoe gaat het met...', stuur deze dan naar BNB@bokt.nl

Een plaatje met een praatje

Deze maand 2 plaatjes met een praatje: Sans6 en evita13 vertellen hun verhaal hier.

Wil jij graag vertellen over een bepaalde foto, tatoeage of ander plaatje? Stuur dan een mail naar BNB@bokt.nl

VOLG-topics van de maand

Voor deze maand hebben we weer een aantal toffe volg-topics voor jullie op een rij gezet.

Zo heeft 8nnemiek een topic geopend waarin zij een hele tocht gaat maken met haar zeilboot. Haar verslagen kun je hier lezen.

Bokker _mjwb had onlangs een paard aangeschaft. Haar eerste eigen paard. Altijd erg spannend en dan is het hartstikke leuk om vorderingen bij de houden. In haar topic lees je van alles over haar paard en hoe het gaat.

Heb je een suggestie voor VOLG-topics van de maand? Stuur dan een mail naar BNB@bokt.nl

Afbeelding

... Amanda op 7,8 en 9 oktober in een orkest speelt dat meewerkt aan een grote productie genaamd Magic of the Movies in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Dit een concert is met beelden uit fantastische films waarbij de soundtracks door een liveorkest worden gespeeld.
... Nissima op 2 september begint bij haar nieuwe baan in Spanje?
... Urielle graag in het lavendel werkt en haar plek in de nieuwsredactie al gevonden heeft, maar blij is dat ze nog steeds contact heeft met haar groene teamies.
... Urielle ook weer begonnen is met rijden met haar stoere grote merrie en naast de dressuur ook de eerste stappen aan het zetten is in het spring- en eventingwerk met dit paard.
... Jans My Little Pony (oud en nieuw) stiekem erg leuk vindt en het helemaal niet erg vindt dit met dochterlief te kijken? O:)
... Nayomie weer helemaal terug is in de oude spelletjes zoals Rollercoaster?
... Banjer en vriendje goed nieuws hebben gekregen: ze gaan nog dit jaar verhuizen *\o/*
... A_nouk haar eerste springles voor dummy's heeft gehad met haar paard Justus en ze helemaal enthousiast is *\%/*
... EvelijnS op 24 september haar tweede powerliftwedstrijd heeft, waar ze zich hopelijk gaat kwalificeren voor het NK in december!

Afbeelding

Recept van de maand
Deze maand een heerlijk recept van Sans6. Heb je honger gekregen? Klik dan hier.

Bokt-vriendschappen en Bokt-relaties
Deze maand helaas geen Boktvriend(inn)en of Bokt-setje in de spotlight.

Zijn jullie vriend(inn)en of partners en hebben jullie elkaar via Bokt leren kennen? En lijkt het jullie leuk om hierover te vertellen in de BNB, stuur dan een mail naar BNB@bokt.nl

Doorgeefstokje

Deze maand beantwoordt Sizzle 5 vragen.

Citaat:
1. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had? (verklaar nader )
En of!!!
Ik heb slobber gemaakt van konijnenvoer en havermout in een klein boterhambakje.
Dressuurproefjes gelopen op de parkeerplaats.
Mijn konijn een barbie inclusief zadel op zijn rug gebonden en een hindernis laten springen :o
Met bitsleutelhanger in mijn mond rondgelopen.
"Sieliguh ponies" aan de dijk geborsteld (schaam).
En uiteraard lichtrijden op de fiets.

Met vlechtjes en strikjes prutsen was daarentegen weer niets voor mij.
Zodra ik mijn verzorgpaarden kreeg was ik acuut penny af met dagelijks boxen mesten en andere lichamelijk zware taken.

2. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Geen idee eigenlijk. Ben overal wel een beetje te vinden.

3. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Mijn leven is behoorlijk perfect al zeg ik het zelf :D
Paarden aan huis zou nog leuk zijn wellicht :j en Dallas zou natuurlijk niet dood gegaan zijn -O-

4. Wat betekent http://Bokt.nl voor jou?
Beetje bemoeizuchtig ongegeneerd je mening kunnen geven en stiekem lachen om mensen die zich zo enorm kunnen opwinden over anonieme meningen op internet :P
Uiteraard waardeer ik ook de veelzijdigheid en de vriendschappelijkheid.

5. Aan welke Bokker wil jij 5 vragen stellen?
Trudel

Een dag uit het leven van...
Deze maand vertelt Marije_jiplover over haar werk als dierenarts voor de NVWA. Lees haar verhaal hier.

Afbeelding
Voor de banners van de BNB zijn wij op zoek naar nieuwe foto's! Wil jij jouw paard terug zien in de BNB? mail dan hoofd/portret foto's naar BNB@bokt.nl.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:42

Topics van de maand

Ook deze maand hebben we weer leuke, lieve en bijzondere topics gespot op Bokt. Hieronder hebben we er weer een paar voor jullie verzameld.

Voor tabblad Informatief hebben we gekozen voor het topic van Pluisje1998. Ze heeft een paard dat een moeilijke eter is en in dit topic vraagt ze om tips.

Op tabblad De Kantine is het topic van Melissa1996 topic van de maand geworden. Zij en haar moeder gingen voor de ervaring met Irish Cob merrie Mallow naar de keuring en ze gingen naar huis met een 1e premie.

Voor tabblad Algemeen is de keuze gevallen op het topic van Sunrise. Ze wil graag weten wat ieders geluksmomentjes zijn. In een wereld vol haast en oorlog, vinden we dat een mooi iets.

Tot slot de Young Riders. We hebben gekozen voor het topic van Jeika. Iedereen kent ze wel, rare gewoontes van iemand anders. Maar wat zijn nu jullie eigen rare gewoontes?
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 20-09-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam Irish Cob merrie aangepast.

Marieke_K

Re: [Dienstmededeling] BNB September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:43

Opvallende gebeurtenissen

We hebben weer een aantal interessante topics voor jullie uitgezocht die deze maand geplaatst zijn.

Allereerst hebben we een topic van bokker LadyMadonna. Die vraagt zich af wat er nu leuk is aan dronken worden. Eigenlijk best een interessante vraag. In het topic is al flink gespeculeerd.
Soms ga je gewoon iets voor je plezier of ervaring doen. En omdat dat juist niet zo'n druk hoeft te geven, kan het juist in je voordeel werken. Deze bokker ondervond dat ook tijdens een keuring en maakte een topic aan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:47

Quotes van de maand

Ook voor de BNB van september hebben jullie weer je uiterste best gedaan om ons te voorzien van uitspraken... Hieronder hebben we er weer een aantal verzameld :))

Citaat:
Valt me wel op (maar misschien is het in werkelijkheid wat uitgebreider) dat er meer naar gerag wordt gekeken dan naar wat die persoon expliciet kan toevoegen aan het team?

Citaat:
Citaat:
Hihi, ik vind Edward en HP samen altijd leuk. Net Buurman &Buurman

_O- Ernie en Bert!

Citaat:
Typisch bokt dit. Snoeihard in het commentaar maar als het er op aankomt allemaal een bende bleitmutsen :))

Citaat:
Als iemand dat een innige relatie met zijn paard noemt...
Dan wil ik niet zijn vrouw zijn. :+

Citaat:
En wammesjommel. Het geluid dat je maakt als je wangen en mond stijf van de kou zijn en je probeert te zeggen dat je warme chocolademelk wilt.

Citaat:
Citaat:
Afschijt ja? :')

~~}>
Wie is de eerste die verdrinkt in poep?

Citaat:
*\o/* Gehaaalldd!! dan zijn er toch nog momenten dat de motjes slapen _O- _O- *\o/*

Citaat:
Ik drink graag zuurkoolvrij water. :Y)

Citaat:
Mijn vriend gooit werkelijk alle spreekwoorden door elkaar.
Zo was hij laatste oude eieren uit een sloot aan het vissen.

Citaat:
Ik ging laatst met een vriendin naar de film, maar we hadden een beetje haast omdat we net uit ons werk kwamen. Zei ze: 'Ach, een beetje laat is toch niet erg, dan missen we alleen het voorspel'. Ze bedoelde natuurlijk de reclames.

Citaat:
*opent zak sla en eet sla eruit*
"Chips voor gevorderden

Citaat:
zonder bril hoor ik beter...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:49

Bokker achter het topic

mariekeoo schreef:
* Voor wie je nog niet kent: kan je jezelf kort voorstellen?
Hallo Allemaal! Voor wie mij nog niet kent. Ik ben Marieke Oosterhuis en ben op dit moment 20 lentes jong. Sinds jongs af aan al super geïnteresseerd in pony's en paarden. Veel verschillende pony's en paarden gereden en sinds een jaar of 7 à 8 totaal verliefd geraakt op het haflingerras. Verschillende haflingers gereden en eigenlijk zijn ze stuk voor stuk hetzelfde met het geweldige karakter. Harde werkers en toch een beetje eigenwijs (Oke, heel erg eigenwijs). Maar waar wij het vandaag over gaan hebben is mijn andere hobby wat ik probeer te combineren met het paardrijden. En dan hebben we het over colorguard! Nu hoor ik de meeste van jullie al denken wat is dat in vredesnaam! Nou dat ga ik proberen uit te leggen! Beeld je in, een groepje van 25/30 man. Allemaal dansend op een bepaalde muziek. De muziek heeft meestal een thema wat het thema van een bepaalde show weergeeft (denk aan een show van ongeveer 6/7 minuten). Door het dansen en gebruik te maken van een vlag, een rifle (houten geweer) en een sable (mes) maak je een show. Zoals ik jullie eerder al vertelde heeft deze show meestal een thema. Het is niet een hele bekende sport. Maar toch wel een sport die ongeveer door 70 teams in Nederland word beoefend. Er is hier dan ook een heuse competitie.

* Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in Colorguard?
Je kent het wel. Koninginnedag in het dorp. Vaak is er een parade die begeleid wordt door een fanfare. Voor zo'n band staat vaak een majorettegroep. Nou als klein meisje van 4 jaar raakte ik opslag verliefd op de majorettesport. Ik wilde dat ook! Mijn moeder proberen te overtuigen. 4 jaar is natuurlijk de leeftijd dat je naar de basisschool gaat en dat ouders beginnen rond te kijken voor een bepaalde sport voor hun kind. Na lang zeuren mocht ik als ik Diploma B had behaald met het zwemmen op majorette. Nou hadden mijn ouders nooit bedacht dat ik op mijn 6e Diploma B al had behaald en dus op majorette mocht. Nou bleek het nog maar een halfjaar majorette te zijn en daarna te gaan veranderen in Colorguard. Maar dat maakte mij niet uit. Dus eigenlijk ben ik mee gegroeid. Je hebt daar alles opgebouwd en het is een grote familie. Als ik zou stoppen op dit moment zou ik dus ook een hele hoop mensen op dagelijkse basis moeten gaan missen.

* Kan iedereen met colorguard beginnen?
Binnen de Colorguard wereld bestaan verschillende klasseringen. Net als Paardrijden heb je de Bixi, Bb, B, L1, L2, etc... Zo heb je in de colorguard de Kids class (t/m 12 jaar), Cadet class (t/m 14 jaar) Junior class (t/m 16 jaar) Prep class( voor nieuwe groepen) Aa-class ( wanneer je gepromoveerd bent vanuit de Aa-class) Dan hebben we de A-class en het hoogst behaalde niveau op dit moment in Nederland is de Open class. Dit is de klasse waar ik deelneem. Maar zoals je kunt zien is er voor iedereen een niveau waar hij of zij aan deel kan nemen en dus is de instapdrempel laag. En ik zou iedereen aanraden om eens mee te doen, want het is zo leuk! En het is net zoals paardrijden: het lijkt zo makkelijk, maar zoals wij paardenmensen weten, dat is het totaal niet.

*Wat is tot nu toe het hoogtepunt van je carrière? En wat zijn je toekomstplannen?
Mijn hoogte punt in mijn carrière is denk ik toch wel afgelopen zomer! Ik heb afgelopen zomer de stap gemaakt om audities te doen bij een Amerikaanse groep. Deze audities hielden in dat ik met 1000 anderen een plekje bij de laatste 38 wilde bemachtigen. Deze groep stond in de top 12 van de wereld, dus je kan zeggen dat dit wel een ultieme droom was! Ik heb de laatste 38 behaald en ik heb drie maanden doorgebracht in Amerika. En het was geweldig. De eerste maand volop trainen (elke dag 12 uur) en de laatste twee maanden volop touren door Amerika en shows geven voor heel veel publiek.

Nou ben ik druk bezig om geld bij elkaar te sprokkelen om aankomend zomer nog een keer naar Amerika af te reizen om dit avontuur nog eens mee te maken. Deze leeftijdsgrens is namelijk 21 en die bereik ik volgend jaar. Nou zal je denken waarom 21? Ik heb geen idee waarom 21 de grens is :D. Maar ik wil zeker mijn laatste zomer nog benutten voor dit fantastische avontuur.

5. Wil je nog iets aan Bokt kwijt?
Ik wilde jullie graag laten kennis maken met mijn ultieme passie die ik gelukkig kan combineren met paardrijden! Het heeft mij gemaakt tot de persoon die ik op dit moment ben, en ik ben trots op hoe ik de laatste jaren gevormd ben.

Afbeelding

Afbeelding

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:50

Huisdieren in de spotlight

Afbeelding

* Welke cavia rassen heb je?
Ik heb meerdere rassen.
Gladhaar, Lunkarya, US Teddy, Coronet.

* Waarom heb je gekozen voor het houden van cavia's?
Ik heb bijna mijn hele leven al cavia's. Ik vind ze grappig leuk en gezellig.

* Hoe lang heb je deze cavia's al?
Ik heb nu 13 cavia's waarvan een aantal drie jaar, een aantal twee jaar en eentje minder dan een jaar.

* Hoe huisvest je de cavia's?
Mijn cavia's zitten in de winter binnen in een flat. Altijd in groepen. Buiten in een buiten flat met twee verdiepingen en als het weer het toelaat gaan ze elke dag meerdere uren op het gras lekker rennen.

* Wat houdt de verzorging van je cavia's in?
Ik voer mijn cavia's elke ochtend groente. Hooi en brokjes word waar nodig aangevuld dat is er altijd onbeperkt. Water ververs ik. Als ik de hele dag werk dan gaan ze in de avond naar buiten als ik vrij ben overdag. Ligt aan het weer. 's Avonds hetzelfde ritueel: groente hooi en brokjes geven. Elke week twee keer schoonmaken waarvan één keer vieze plekken scheppen en één keer het hok helemaal leeg en helemaal uitsoppen. Uiteraard let ik met voeren goed op of ze het allemaal goed doen. Ik weet hoe ze zich normaal gedragen dus heb het zo in de gaten als er iets mis is en dan uiteraard naar de dierenarts. Eén keer per maand alle nageltjes checken en waar nodig knippen en de langharige 1 keer in de week met verschonen kammen en één keer per maand bijknippen. In de winter krijgen ze regelmatig een vitamine c tabletje.

* Merk je duidelijk verschillen tussen de karakters van je cavia's?
Ja elke cavia is anders en ze hebben andere trekjes maar ik heb zo in de gaten wie hoe is hoor. De ene is wat schuwer, de andere drukker, en weer een andere tam.

* Zou je opnieuw de keuze voor cavia's maken?
Ja ik denk niet dat ik ooit zonder cavia's kan. Ik wil nog wel wat minderen, ik heb er 25 gehad en wil uiteindelijk naar maximaal vijf ofzo.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:51

Bokker in het buitenland

Deze maand vertelt Bokker Iriscope ons over haar leven in het prachtige Zuid Afrika!
Afbeelding

Ik ben ooit naar Zuid-Afrika gekomen voor een werkvakantie met paarden, op een manege in Johannesburg en ik ben toen spontaan verliefd geworden op het land. Toen ik jong was wist ik eigenlijk al dat ik me in Nederland nooit echt thuis voelde, maar ik wist dan ook niet zo goed waar ik wel zou willen wonen. Italië trok me altijd, maar dat was voordat ik in Afrika geweest was.
Ik weet nog heel goed dat het vliegtuig landde in Johannesburg en dat ik voor het eerst een soort gevoel van thuis komen had. Onverklaarbaar, want ik had nog geen idee hoe het land verder in elkaar zat.

Na mijn werkvakantie ben ik nog regelmatig terug gegaan voor vakantie's, en 2,5 jaar later besloot ik dus te verhuizen naar Johannesburg. Nu, 2,5 jaar later, woon ik nog steeds in Zuid-Afrika maar ben ik wel naar Kaapstad verhuisd.

Zuid-Afrika is een heel bijzonder land. Niet alleen hebben we hier 11 officiële talen, we hebben hier minstens net zoveel verschillende culturen. Dit maakt het land heel interessant en kleurrijk. Ik hou ervan om door de stad te lopen en zoveel verschillende mensen te zien, hun verhalen te horen en hun gerechten te proeven.
De verdeeldheid tussen blank, gekleurd en zwart heerst hier nog heel erg, evenals de verdeeldheid tussen arm en rijk. Er is nog steeds onrust en vaak word ik met mijn neus op de feiten gedrukt als het om cultuurverschillen met Nederland gaat.

Een leuk voorbeeld hier van is bijvoorbeeld de Afrikaanse tijd. Mensen nemen het niet zo nauw met afspraken, het kan zomaar zijn dat ze een uur, of 4 uur te laat komen, of gewoon niet op komen dagen. Als Nederlander vond ik dat vooral in het begin erg frustrerend en ook respectloos. Nu ben ik er echter aan gewend en besef ik dat het in de meeste gevallen niet vervelend bedoeld is, maar hier gewoon de manier van leven is.

Een wat minder leuk voorbeeld is natuurlijk de criminaliteit hier. Vooral in Johannesburg was het erg extreem en kon ik niet veilig over straat, tenzij ik in een winkelcentrum was. Gelukkig is Kaapstad een stuk veiliger en kan ik hier overdag in de meeste wijken gewoon de straat over. Dit is ook een van de redenen dat ik naar Kaapstad verhuisd ben. Je leer hier vrij snel om te gaan met wat je wel en niet kunt doen. Je leert wanneer je over straat kunt wat je wel en niet kunt doen en je leert op je spullen te letten. Toch kun je niet alles voorkomen, dat heb ik inmiddels wel geleerd. In de laatste 1,5 jaar zijn er 2 MacBooks en mijn camera en lenzen gestolen. Een behoorlijk tegenslag want ik was bezig mijn fotografie hier op te zetten. Voorlopig ben ik dus weer even terug bij af, in ieder geval tot ik de kans heb gehad weer wat nieuwe apparatuur aan te schaffen.

Een van de voornaamste redenen was echter dat ik graag in de natuur wilde wonen. Johannesburg is een grote stad, veel industrieel terrein en weinig echte natuur in de directe omgeving. Kaapstad is een geweldige combinatie van natuur en stad. Je hebt alle restaurants, bars en gezelligheid van een kleinere stad, maar je hebt ook de Tafelberg, de geweldige stranden, de zee en heel veel gelegenheid voor buitensporten. Zo beklim ik regelmatig een van de bergen in de zomer, ga lekker wandelen aan het strand of maken we een roadtrip naar een van de nabije kust plaatsjes. Daarnaast probeer ik regelmatig de zee op te gaan met vrienden die een boot hebben, of ga ik mee met de toeristen catamaran om walvissen, dolfijnen en zeeleeuwen op de foto te zetten.

Ik werkte op een manege in Johannesburg, ongeveer het eerste jaar, en was hier instructrice. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het zadelmak maken en beleren van de jonge paarden, de dressuurgerichte trainingen en ging ik mee op wedstrijden. De kinderen hier doen wedstrijden in schoolverband en zeker in Johannesburg zijn dit heel grote wedstrijden, met vaak rond de 300 deelnemers op een dag, in vele verschillende takken van de paardensport. Voornamelijk het springen is hier erg populair, maar er wordt ook dressuur gedaan en er zijn showcategorieën aan de hand. Daarnaast is er een soort braafheidstest, waarbij je een hek moet openen, mandje bloemen moet oppakken etc, allemaal te paard, om te zien hoe goed je paard getraind is.

Op het moment rijd ik trouwens niet meer, ik hoop wel dat dit er weer van gaat komen maar heb momenteel even een aantal andere dingen die mijn focus hebben. Ik mis het rijden wel heel erg, maar heb nog geen geschikte stal gevonden om te gaan rijden en kan me een eigen paard hier niet veroorloven.
Afbeelding

Het voornaamste verschil in de paardensport is dat paardrijden hier echt heel duur is. Men betaalt hier al snel Nederlandse prijzen voor stalling en voer, en dat terwijl de salarissen vaak maar de helft of nog minder van een Nederlands salaris is. Daarnaast gaat het hier vooral om springen en merk je aanzienlijk verschil in het niveau van rijden over het algemeen. Dat is natuurlijk niet zo gek, gezien het feit dat Nederland zo ver vooruit loopt en het zo goed doet op paardensport gebied, maar was in het begin wel even wennen.

Ik ben in juni een maand terug geweest naar Nederland en voor die tijd had ik soms behoorlijk heimwee. Ik had mijn familie en vrienden al twee jaar niet gezien en ik kreeg het broodje frikandel, kroket, kaassoufflé maar niet uit mijn hoofd! Daarnaast dacht ik er voor tijd aan om terug te verhuizen naar Nederland, omdat ik moe was van de trage manier van werken hier, de criminaliteit etc.

Toen ik in Nederland aankwam was ik echter al snel blij dat ik niet terug verhuisd ben. Het was heerlijk mijn familie te zien en lekker door Amsterdam te slenteren. Amsterdam is altijd mijn stad geweest en het liefst was ik even naar een Ajax-wedstrijd gegaan, als ik daar de kans voor had gekregen. Mijn moeder maakte ouderwetse hutspot met worst voor me klaar en dat smaakte beter dan ooit te voren!

Maar na drie dagen kreeg ik al heimwee en betrapte ik mezelf erop dat ik Nederland zo plat vond, ik bleef maar zoeken naar de Tafelberg, die je in Kaapstad vanaf elke plek wel kan zien. Ik miste het eten, mijn vrienden en voelde me gewoon niet meer thuis in Nederland.

Nu ben ik weer thuis en ik kan niet anders zeggen dan dat ik nooit meer naar Nederland zou verhuizen. Zuid-Afrika is mijn thuis, de plek waar ik mezelf kan zijn en waar ik hoor. Daarnaast heb ik hier ook een vriend waar ik recent mee ben gaan samenwonen, en dat is natuurlijk alleen maar een extra reden om hier te blijven wonen!

Overigens miste ik drop ook heel erg, tot ik er een jaar geleden achterkwam dat er 6 soorten Venco drop geïmporteerd worden en gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar zijn!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:52

Recept van de maand

Na het kokosrecept van Banjer afgelopen maand, nu een cake met kokos. In september kan het nog behoorlijk warm zijn, en als je dan toch moet trakteren (of gewoon zin heb t in iets lekkers) is een frisse cake altijd een goed idee.
Het recept komt van Jamiemagazine, dus daar gaan de credits naartoe ;)

Ananas-kokoscake

Ingrediënten voor 10–12 personen:
• 110 gram boter
• 110 gram fijne kristalsuiker
• 2 eieren
• 250 ml zure room
• 200 gram zelfrijzend bakmeel
• ¼ theelepel bakpoeder
• 150 gram kokosrasp
• 200 gram ananas, fijngesneden
• poedersuiker

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 180 °C. Klop de boter en suiker luchtig, klop de eieren erdoor en daarna de zure room.

2. Zeef meel, bakpoeder en een snuf zout erboven; schep door elkaar en meng de kokos en fijngesneden ananas erdoor.

3. Schep in een ingevette en met bloem bestoven taartvorm (18 cm doorsnede) en bak in 60–75 minuten goudgeel, tot een satéprikker er schoon weer uitkomt.

4. Laat iets afkoelen, haal de cake daarna uit de vorm en laat op een rooster helemaal afkoelen. Bestrooi voor het serveren met flink wat poedersuiker.

Afbeelding

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:52

Een plaatje met een praatje

Een van de plaatjes met een praatje deze maand is van sans6.

"Ik heb meerdere tattoos, en allemaal hebben ze een betekenis voor mij. Maar deze is wel heel speciaal. Toen ik twaalf was, overleed mijn oma. Zij was heel bijzonder en tijdens mijn pubertijd en daarna heb ik vaak het gevoel gehad dat zij op een of andere manier over mij waakte. Ergens is zij dus onderdeel van de beschermengel die Roene (mijn zoon) onder haar vleugel houdt. Maar ook ikzelf en natuurlijk mijn man die, ondanks dat Roene niet zijn zoon is, wel zo voor hem zorgt.

Ja, Roenes naam is duidelijk, daar hoef ik niet veel aan uit te leggen. Mijn boeffie, mijn vriendje, mijn knappe kereltje. Samen al behoorlijk wat meegemaakt.... Trots ben ik, dat ik zijn mama mag zijn <3 Verder staan er 2 sterretjes bij. Die staan voor mij en mijn allerbeste vriendinnetje, die aan de andere kant van Nederland woont. Daardoor zien we elkaar eigenlijk te weinig, helemaal toen zij ernstig ziek werd. Onder het motto :"Best friends are like stars, you don't always see them but you know they're there" hebben wij beiden 2 sterretjes laten zetten. Bewust bij mijn engel, want ook zij is heel belangrijk voor Roene (en voor mij uiteraard!)"

Afbeelding

Afbeelding

Een ander plaatje met een verhaal is dat van evita13.
Zij vertelt:

"Het verhaal achter mijn tattoo gaat over mijn overleden moeder. Op haar 18e kreeg mijn moeder de ziekte ME, ook wel myalgische encefalomyelitis genoemd. ME staat ook wel bekend als een chronische vermoeidheid syndroom met ontstekingen in de hersenen en ruggenmerg maar dit verschilt per persoon. Tijdens haar ziekte hield zij een dagboek online bij waar ze haar verhaal kwijt kon aan lotgenoten. Hiervan is ook een boek gemaakt, wat te koop is op bol.com met de tekst "Ik had nog niet dood gehoeven". Hierdoor kon mijn moeder amper werken en was ze vaak ziek en te moe om dingen te doen. Op latere leeftijd werden mijn zus en ik geboren, wij zijn een tweeling. Vanaf dat moment werd alles extra zwaar voor haar, waardoor ze haar baan op moest zeggen omdat ze gewoon te moe was. Op haar 43e kreeg zij de diagnose borstkanker wat alles nog even extra moeilijk maakte.

We gingen ziekenhuis in, ziekenhuis uit en op een gegeven moment werden ook de chemo's te zwaar waardoor ze altijd heel ziek werd van en na een chemo. Na de chemo's kreeg mijn moeder een operatie waar ze haar borst zou verwijderen en een deel van haar okselklieren. Uit de scans daarna bleek dat de kanker uitgezaaid was naar haar hersenen en in haar longen. Mijn wereld stortte in door het besef dat ik waarschijnlijk mijn moeder zou verliezen. Op dit moment was ik 15 jaar oud. Eind november/begin december belandde mijn moeder in het hospice waar ook mijn oma werkte, hier werd ze super goed verzorgd maar ze ging steeds meer achteruit.
Het was zo moeilijk om haar zo te zien lijden. In één van deze weken kreeg zij nog een interview in het hospice van het NoordHollands Dagblad. Dit was erg lastig voor haar want ze had erg veel last met ademen door de kanker en het vocht wat zich ophoopte in haar longen, ondanks dat ze hier wel een drain voor had gekregen.
In de vroege ochtend op 28 december 2012 overleed mijn moeder in het bijzijn van haar moeder. Ik heb gekozen voor een vlindertattoo in de kleur blauw omdat ze eindelijk verlost is en vrij van haar zieke lichaam, iets waar ze nooit zo lang mee zou kunnen leven. De kleur blauw staat voor de ziekte ME. Ik heb drie jaar lang moeten denken wat ik nou precies wilde voor tatoeage maar dit leek mij het meest geschikt.

Ik ben onwijs dankbaar en trots op mijn moeder; hoe ze zichzelf altijd zo positief hield en blij in het leven stond. Dit heeft ook gemaakt wie ik nu ben."

Afbeelding
Afbeelding

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:53

Een dag uit het leven van...

Een dag uit het leven van een “officiële dierenarts” van de NVWA.

Maandagmorgen
5:15 gaat de wekker. Vroeg na een eigenlijk te kort weekend! Na 1x snoozen ga ik er bij de tweede keer uit, anders wordt mijn man wakker en die wordt daar niet zo blij van. Ietwat duf zit ik even later aangekleed en wel aan een kommetje muesli. Ik bekijk mijn dagplanning nog even op mijn telefoon en ik merk dat de app waarin we de tijdverantwoording en facturatiegegevens verwerken een storing heeft; ik krijg mijn dagplanning van vandaag niet binnen.

Ik stuur een sms naar de mij bekende verantwoordelijke persoon, in de hoop dat die niet met vakantie is. Om 6:15 pak ik mijn tas in, controleer of ik alles bij me heb, stempel, tang, waardepapieren, laptop, pak nog wat nieuwe wegwerp overalls uit mijn voorraad in de schuur en stap in de auto, op weg naar mijn eerste adres.

7:00 Precies op tijd ben ik op mijn eerste adres, een middelgroot slachthuis waar ze vandaag 85 varkens en 1 koe willen slachten. Ik controleer eerst de aanvoerdocumenten, trek mijn laarzen en groene overjas aan en loop naar de stal van het bedrijf. Daar doe ik een zogenaamde ante mortem keuring, de keuring aan de levende dieren. Ik kijk naar hoe de varkens erbij liggen, of ze niet met teveel in een hok liggen, of ze geschikt waren voor het transport naar het slachthuis en of ze klinisch gezond zijn en zo van de buitenkant geschikt lijken voor menselijke consumptie. Verder check ik d.m.v. de blikken in de oren of de dieren in de stal overeenkomen met de papieren die ik op het kantoor al had gecontroleerd. Alles is in orde en de medewerkers van het slachthuis beginnen met het slachten van de varkens. Ik loop terug naar het kantoortje en maak de papieren verder in orde.

Als ik daar net mee klaar ben, komt de medewerker van de KDS, de Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector ook net aan. Hij zal de post mortem keuring uitvoeren, oftewel de vleeskeuring zelf. Hij controleert de karkassen en organen of ze geschikt zijn voor menselijke consumptie. Op dit slachthuis is geen permanent toezicht door een dierenarts van de NVWA. Wanneer de KDS medewerker afwijkingen constateert waardoor het vlees van dat karkas mogelijk ongeschikt is voor menselijke consumptie, dan vult hij een overdrachtsformulier in dat hij naar de planning van de NVWA toestuurt en dan zal er nog een dierenarts naartoe gestuurd worden om het overgedragen karkas te beoordelen en een definitieve keuringsbeslissing te nemen.

8:00
Ik zit ruim in de tijd, het is vakantietijd en blijkbaar zijn er niet zo heel veel exporten vandaag. Ik hoef pas om 9:30 op mijn volgende adres te zijn, dus ik stop halverwege bij de McDonalds voor een kop cappuccino. Gelukkig hebben ze daar goede koffie en het is in de regio waar ik ben een van de weinige plekken die ’s morgens al bijtijds open is om koffie te kunnen halen en waar je dan ook even rustig kunt zitten. Ik beantwoord op mijn telefoon een aantal e-mails en neem wat stukken door voor een vergadering later deze week.

Ik krijg ondertussen ook een telefoontje van een collega die elders in het land op een slachthuis wat paardenpaspoorten te controleren heeft, en die daar een vraag over heeft. Gelukkig kan ik die vraag beantwoorden en kan mijn collega weer verder met zijn werkzaamheden.

9:30 Ik ben weer netjes op tijd op het volgende adres, wederom een middelgroot slachthuis, waar ze vandaag 45 runderen willen slachten. Ook nu check ik de aanvoerlijst, trek mijn laarzen en groene overjas aan en loop naar de stal om de aanwezige runderen te controleren. Er zijn al 26 runderen aangevoerd, ik controleer de oornummers en vergelijk deze met de aanvoerlijst en kijk tevens weer naar of de dieren gezond zijn om te slachten en of hun welzijn niet geschaad is tijdens het transport.,Er zijn een aantal mooie stieren aangevoerd, maar ook een aantal oudere koeien ‘aan het einde van hun carrière als melkkoe’. Wanneer ik deze dieren heb gezien, vertelt de medewerker van het slachthuis mij dat er ook drie zogenaamde noodslachtingen hangen. Dieren die gezond waren, op het bedrijf van herkomst een ongeval hebben gehad en daardoor niet meer geschikt waren voor transport naar het slachthuis, mogen binnen 72 uur na het ongeval door een praktiserend dierenarts geschoten en verbloed worden en dan als karkas zo snel mogelijk naar het slachthuis worden vervoerd, alwaar de dieren dan verder worden geslacht. Deze dieren worden nooit door de KDS medewerkers gekeurd na het slachten, maar altijd door de dierenarts van de NVWA.

Ik maak mijn laarzen goed schoon in de laarzenborstel met ontsmettingsmiddel, trek een witte jas aan en zet een haarnetje op, pak mijn mes, zet dat even in de sterilisator naast de handenwasgelegenheid, was mijn handen en loop naar de koelcel waar de drie karkassen hangen. In drie bakken liggen de maagdarmpakketten en de onderpoten van elk karkas netjes apart gehouden en naast elk karkas hangen de kop en de zogenaamde hartslag, hart, longen, lever en milt. De nieren hangen nog in het karkas. Ik bekijk de karkassen en kijk of ik ‘schade’ zie die overeenkomt met het op het begeleidende formulier beschreven ongeval. Een koe zou zijn gevallen en met de poten wijd in spreidzit zijn aangetroffen. Bij dat karkas zie ik inderdaad dat er bloedingen en kneuzingen zitten in de spiergroepen van de achterhand. De organen zijn verder in orde, en het vlees zelf ook, behalve de spiergroepen met bloeding. Ik geef aan de medewerker van het slachthuis door dat ze het karkas moeten uitbenen en de bebloede delen eraf moeten snijden en dat mijn collega aanstaande woensdag zal controleren of dat correct is gebeurd, voordat de rest van het vlees mag worden afgestempeld als zijnde goedgekeurd. De andere twee karkassen hebben slechts oppervlakkige ‘schade’ en dat kan er ter plekke worden afgesneden, waarna ik de karkassen afstempel met het gezondheidsmerk. Mijn bevindingen worden nauwkeurig vastgelegd, zodat de collega die hier woensdag komt weet wat hij/zij nog moet controleren.

Wanneer ik hiermee klaar ben word ik geroepen dat er nog een vrachtwagen met stieren wil lossen. Ik trek dus weer de groene jas aan en loop mee naar buiten, waar ik de koppel dieren bekijk die worden gelost. Het zijn stieren afkomstig uit Duitsland, dus er zit een Traces certificaat bij, afgegeven door een Duitse dierenarts van het Veterinär Ambt. Wanneer de eerste helft van de dieren is gelost, moet eerst de vrachtwagen worden schoongespoten, voordat de dieren die op de aanhanger zitten kunnen worden gelost. In de tussenliggende tijd controleer ik de papieren van deze koppel stieren en voer in Traces een bestemmingscontrole in. Van alle levende dieren die Nederland binnen komen vanuit de EU doen we op tenminste 10% een bestemmingscontrole. Alle dieren die rechtstreeks op het slachthuis aankomen, worden altijd gecontroleerd door een dierenarts vanwege de ante mortemkeuring en dan doen we dus ook maar meteen een complete bestemmingscontrole. Wanneer de vrachtwagen schoon is en de aanhanger op de losplaats staat, loop ik weer naar buiten en bekijk de laatste dieren tijdens het lossen. Hierna zit mijn werk op dit bedrijf er ook weer op.

11:45

Ik ben weer snel vertrokken op het slachthuis en ben nu aangekomen op een vrieshuis, waar men een container diepgevroren kalfsvlees geladen heeft voor export naar de Verenigde Arabische Emiraten. Het vlees is afkomstig uit een slachthuis in Nederland en aldaar geschikt bevonden voor export naar de VAE door mijn collega’s. Zij geven per deelpartij die het slachthuis verlaat een geleidebiljet af voor het aantal dozen met slachtdata waarop staat dat het geschikt is voor export naar de VAE. Het vlees wordt opgeslagen in het vrieshuis tot de hele partij gereed is. Die wordt in een container geladen en dan kom ik in beeld voor een controle. Ik controleer de geleidebiljetten die mijn collega’s hebben afgegeven. Verder controleer ik of de etiketten van de dozen overeenkomen met wat er op het certificaat staat (naam product, productiedatum, locatie van productie, erkenningsnummer, etc) en ik check 2 dozen op inhoud, die moet uiteraard ook overeenkomen met wat er op het etiket staat.
Daarna verzegel ik de container met een speciaal zegel en ik geef digitaal goedkeuring voor deze partij. Dan kan het bedrijf het certificaat printen op speciaal certificaatpapier dat ik aan hen geef. Ik onderteken vervolgens het certificaat en zet mijn naamstempel en waarmerk met een speciale waarmerktang.

12:15
Lunchtijd. Ik ben inmiddels weer vlakbij huis en besluit om thuis te gaan lunchen. Maar eerst rijd ik nog even langs een springstal net buiten mijn woonplaats. Daar staan de paarden van een springruiter van buitenlandse afkomst die voor zijn eigen land wordt afgevaardigd naar de Olympische Spelen. Aanstaande vrijdag zal ik daar het exportcertificaat voor Brazilië voor zijn paard afgeven, maar ik rijd er nu even langs voor een tussentijdse controle. De paarden moeten voorafgaand aan de reis naar Rio 14 dagen in een soort van quarantaine op de eigen stal staan en er moet dan ook bloed getapt worden. Ik rijd er nu dus even langs om te controleren of het paard inderdaad op stal staat en vraag meteen even na of het allemaal gelukt is met het bloedonderzoek en de verklaringen van de dierenarts.
De groom van de ruiter, mij wel bekend omdat ik hier vaker paarden voorzie van een gezondheidscertificaat voor de vele concoursen buiten Nederland waar de ruiter aan deelneemt met zijn paarden, maakt een grapje als ik zeg dat ik voor het ‘Olympische paard’ kom. Hij zegt met een grote grijns: “Oh, maar die is niet hier :D “ Ik zeg, met een even zo grote grijns, dat we dan een probleem hebben, en ik aanstaande vrijdag geen exportdocument voor Rio kan komen opmaken. “Nou vooruit, we hebben nog wel een paard dat op haar lijkt,” grapt hij verder. Ik loop met hem mee naar de merrie, herken haar van eerdere exporten, haal ter controle de chipreader even langs de hals om het nummer te checken. Geef haar nog een aai over haar bol en zeg met een knipoog “sorry voor het storen tijdens de lunch meisje” en loop met de groom mee naar het kantoor, waar ik het chipnummer even met het paspoort van de betreffende merrie vergelijk. De bloeduitslag was ook al binnen en alles was in orde. Ik stap weer in mijn auto en bij de poort kom ik de springruiter zelf nog tegen. Hij zegt mij vriendelijk goedemiddag en vraagt waar ik voor geweest ben, dus ook hem vertel ik even dat ik zijn merrie even bekeken heb en vrijdag terug zal komen voor de papieren voor Rio. Dan rijd ik naar huis en maak een lekkere tosti klaar om te lunchen.

13:15

Ik stap weer in mijn auto en rijd weer naar het volgende adres. Een exportkeuring van biggen dit keer. Deze biggen zijn in Nederland geboren, maar worden afgemest tot slachtgewicht op een bedrijf in Duitsland. Hiervoor is een gezondheidscertificaat vereist. We voeren zo’n exportkeuring uit tijdens het inladen van de dieren, zodat er goed gecontroleerd kan worden, of alle dieren zelfstandig en pijnvrij kunnen lopen. Ook kunnen we zo goed beoordelen of er niet teveel dieren in een hokje worden geladen en of de dieren netjes behandeld worden tijdens het laden, zonder schoppen of slaan en zonder aan oren of poten te trekken. Alle eisen met betrekking tot beroepsmatig diertransport zijn vastgelegd in Europese wetgeving, namelijk de “VO(EG) 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten”, kortweg ‘de transportverordening’. Hierin staat algemene regels dat bedrijven die dieren transporteren een vergunning moeten hebben, dat tenminste de chauffeur of diens bijrijder een getuigschrift van vakbekwaamheid moet hebben voor het omgaan met de diersoort waarmee gereden wordt, en eisen aan vervoermiddelen, lengte van transporten, noodzakelijke verzorging onderweg, etc. Per diersoort zijn er specifieke regels voor de minimale beschikbare vloeroppervlakte per dier, minimale hoogte boven het dier (zo mogen paarden bijvoorbeeld nooit in twee lagen worden geladen, waar dat bij runderen wel mag als er minimaal 25 cm vrije ruimte boven de schoft van het grootste dier is, en varkens kunnen wel in drie lagen), maximale transportduur van de dieren, intervallen waarop gedrenkt en/of gevoerd dient te worden (of permanente beschikking over water is vereist).

Terug naar de biggen. Via mijn planner heb ik per mail het aanvraagformulier ontvangen, met alle bijbehorende documenten. Zo moet de exporteur digitaal een uitdraai van routenet aanleveren met vertrekpunt en eindpunt, ingesteld op vrachtwagen 40 ton voor het bepalen van de reisduur. Ook moet hij de vergunning van het transportbedrijf meesturen en in dit geval ook een zogenaamd reisjournaal, omdat deze biggen langer dan acht uur onderweg zullen zijn en dan vallen ze onder de regels van ‘lang transport’.

Bij aankomst op het bedrijf zie ik de oplegger al voor de biggenschuur staan. Ik loop naar het naastgelegen kantoortje en stel mezelf voor. Ik krijg van de chauffeur de benodigde documenten om te controleren (vergunning, getuigschrift van vakbekwaamheid, certificaat van goedkeuring voor lang transport en het bewijs van laatste reiniging en ontsmetting van de oplegger). Na elk transport moeten vrachtwagens die vee vervoeren op een erkende wasplaats worden gereinigd en ontsmet, ter voorkoming van het verspreiden van dierziekten. Alvorens een oplegger geladen mag worden voor export controleren we dus of hieraan is voldaan, door middel van het bewijs van laatste ontsmetting en door naar de vrachtwagen zelf te kijken.

De veehouder geeft me een eigen verklaring waarop staat dat de biggen tenminste 30 dagen op zijn bedrijf geweest zijn en toont me de uitslag van de laatste bloeduitslag van het nationale screeningsprogramma, waarmee hij aantoont dat deze biggen exportwaardig zijn. Nadat ik alle documenten heb gecontroleerd en akkoord bevonden, kijk ik in de oplegger om te controleren of deze visueel schoon is en vraag ik om de ventilatoren even aan te zetten en check ik of er voldoende drinkwater aanwezig is en of de drinknippels werken. Voor varkens en biggen geldt bij lang transport (=alle transport >8 uur) dat ze permanent de beschikking moeten hebben over drinkwater. Dan geef ik de chauffeur toestemming om de wagen in te strooien met zaagsel. De veehouder is inmiddels in de stal de biggen uit de hokjes aan het halen en drijft ze in de gang richting de deur. Als de chauffeur klaar is met instrooien van de vrachtwagen, begint het inladen.

Veehouder en chauffeur tellen nauwkeurig alle biggen en de chauffeur schrijft de aantallen per hokje op een briefje als geheugensteun. Als er een hokje geladen is, kijk ik langs de zijkant van de vrachtwagen even hoe de biggen erbij zitten. Volgens de transportverordening moeten biggen tijdens transport zoveel ruimte hebben dat ze allemaal tegelijkertijd in een natuurlijke houding kunnen gaan staan en liggen. In de praktijk betekent dat voor deze biggen (gemiddeld tussen de 15 en de 20 kg) dat er ongeveer 8 biggen op een vierkante meter mogen. Ik kijk in de wagen en zie dat de biggen mooi de ruimte hebben. Ze zijn nog even een beetje aan het stoeien ‘voor het beste plekje bij het raam’. Maar er is ruimte genoeg voor iedereen. Wanneer ik het verwachte aantal biggen deel door het vloeroppervlak van alle 4 de vloeren opgeteld, kom ik uit op ongeveer 7,5 big per vierkante meter. Dat klopt dus keurig met het beeld dat ik zie als ik naar de biggen in de oplegger kijk.
Terwijl de chauffeur met de klep onderweg naar boven is, naar de hogere lagen van de vrachtwagen, loop ik even het kantoortje weer in en start mijn laptop vast op.
Wanneer de vrachtwagen vol is, telt de chauffeur voor mij de aantallen biggen op en geeft mij het exacte aantal wat er is geladen. Van de veehouder krijg ik een kop koffie, terwijl ik het certificaat op mijn laptop ga maken.

In Traces, het systeem waar ik vanmorgen al een importcontrole heb uitgevoerd, vul ik nu een exportcertificaat in voor deze biggen. Ik let er goed op dat het kenteken van de vrachtwagen klopt en het aantal dieren en het vertrektijdstip. Het aankomsttijdstip vul ik in aan de hand van de uitdraai van routenet. Ik print het certificaat en zet er mijn handtekening onder en plaats een waarmerk met mijn tang. Het reisjournaal controleer ik ook op volledigheid en zet dan ook een handtekening en mijn naamstempel. Ik pak alles weer in mijn tas, wens de chauffeur een goede reis en zeg tot ziens tegen de veehouder en stap weer in mijn auto. Het is 15:30, nog 3 kwartier naar huis rijden en mijn werkdag zit er weer op.

Eenmaal thuis aangekomen check ik mijn dagplanning voor morgen. Even kijken of er nog bijzonderheden bij zitten, waarvoor ik wat moet voorbereiden.
Ook krijg ik nog een telefoontje van een collega die een export van fokschapen heeft, wat hij al lang niet heeft gedaan. Hij wil even checken of hij de werkinstructie goed geïnterpreteerd heeft, zodat hij morgen met een gerust hart naar de schapenhouder toe kan. Wanneer ook dat is afgehandeld en ik al mijn taken in de tijdschrijfapp verwerkt heb, die gelukkig inmiddels weer verholpen is van de storing van vanmorgen, zit mijn werkdag er echt op. Er is tijd om te kijken of ik nog moet koken, mijn man heeft al boodschappen gedaan.

Na het eten ga ik naar stal, waar ik met Elmo nog een rondje bos ga rijden en bij terugkomst krijgt Jip nog een poets- en knuffelbeurt. Na het voeren laat ik twee tevreden haflingers achter en ik ga weer naar huis. Tijd om naar bed te gaan, want morgen om 5:15 zal mijn wekker weer aflopen.

Afbeelding

Op de foto zie je mij aan het werk bij het invullen van een gezondheidscertificaat voor paarden naar Rio, geen foto van de dag die ik hier beschreven heb, maar de enige foto die ik van mezelf tijdens mijn werk heb.

Ik hoop jullie hiermee een kijkje in mijn werk te hebben gegeven, voor vragen staat mijn pb-box altijd open.

Groeten, Marije.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 01:51

Interessant om jouw dag eens te mogen volgen. Je hoeft je niet te vervelen! Vaak vergeten we dat dierenartsen ook voor dit werk ingezet worden en niet alleen zieke dieren gezond proberen te maken. Ik ben wel blij dat er zo'n goed toezicht op deze dieren is.