Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:28

Juistem! En omdat dat niet gebeurd gaan mensen het zelf maar openbaar gooien ipv pb, want de mods informeren anders niemand.

Duhelo

Berichten: 28541
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:23

Even snel voo4 ik moet gaan werken.
De slotpost in een dergelijk geval aanpassen is inderdaad een goede opmerking. Het feit dat ik de pb van Mars nog gelezen had was eigenlijk toeval daar ik al in bed lag (met al 2 dagen koppijn, dus had me voorgenomen vroeg te gaan slapen, mislukt :D) en eigenlijk niet meer ging bokken.
Ik had even vlug gereageerd maar er niet over nagedacht om de slotpost aan te passen. Dus dat is ook zeker iets waar ik in de toekomst zal rekening mee houden.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:24

En door het in het topic te communiceren zoals Karl zegt, vermijd je ook dat je nog 5 pb's van andere bokkers moet beantwoorden met dezelfde boodschap.

Het nadeel van zo'n verzameltopic is dat je soms maar heel weinig antwoorden krijgt op je vraag. Want eerlijk is eerlijk: ik klik die topics zelden aan omdat het onderwerp in de titel me niet echt boeit. Maar als ik in de actieve onderwerpen een topic zou zien staan over bv menstruatiecups (wat een woord) zou ik al sneller geneigd zijn om het aan te klikken.

(Maar het is me dus ontgaan, de blauwe Egeïsche Zee hier heeft nog net de voorkeur op dit moment :D )

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:00

Maar duhelo, jij mag als mod op MWS toch gewoon zelf besluiten dit wel/niet te laten staan? Dat hoeft toch niet overlegd te worden? Waarom nou weer verschuilen achter de rest van het team, in plaats van zelf je verantwoordelijkheid voor een keuze te nemen (inclusief het eventueel terug draaien van een beslissing)?

pien_2010

Berichten: 43247
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:18

Lalidan schreef:
Maar duhelo, jij mag als mod op MWS toch gewoon zelf besluiten dit wel/niet te laten staan? Dat hoeft toch niet overlegd te worden? Waarom nou weer verschuilen achter de rest van het team, in plaats van zelf je verantwoordelijkheid voor een keuze te nemen (inclusief het eventueel terug draaien van een beslissing)?


Goedemorgen Lalidan en anderen. Centrale topics zijn in het leven geroepen opdat alle/ veel informatie over één topic bij elkaar staat en dat is handig met de zoekfunctie als iemand over een onderwerp iets wil weten. Dus als een topic ontstaat over een zelfde onderwerp dan is het vrij logisch om dit topic te sluiten met verwijzing naar het centrale topic.
Zelf beleef ik dat altijd als balanceren, want het is niet altijd vriendelijk voor de gebruiker en de vraag is dan: "wanneer laat je het gaan en wanneer sluit je het topic"? Dus de ene keer sluit ik wel het topic de andere keer laat ik het gaan. Het is vaak niet zo heel duidelijk of gemakkelijk besloten.

Dus dat Duhelo het topic gesloten heeft vanwege een centraal topic en hierover een overleg is gestart met het team is volledig logisch. Op dat slotje wordt dan ook zeker met jullie op terug gekomen en wel zo spoedig mogelijk. Dit slotje betekent niet dat het ook een slotje voorgoed is. Het is lastig om 's avonds om 23.00 uur als bijna alle moderators al op een oor liggen, snel te overleggen. :j

In het team zijn we n.a.v. de discussie hier aan het kijken hoe stringent gaan we nu met die centrale topics om (net als verschillende andere punten die hier besproken zijn)? Wanneer laat je het wel en wanneer zet je het niet op slot? En, kun je hier wel een regel voor verzinnen, want centrale topics kunnen ook juweeltjes van topics opleveren met informatie mooi gerubriceerd op een plek, met deskundige erin die veel antwoorden geven op vragen. Die deskundigen gaan niet alle topics iedere keer langs, maar blijven hangen in één topic.

Wat ik het fijne vind van dit topic is dat het ons allemaal heeft wakker geschut en we zeer kritisch kijken naar het hoe en wat en elkaar daar ook op bevragen in het overleg.
Ik ga mee dat de gebruiksvriendelijkheid voorop hoort te staan. Dat kan betekenen dat het op het ene moment beter is om een topic op slot te doen en juist in het andere geval niet. Modereren is meestal niet zo zwart, wit. Die acties zijn het gemakkelijkste. Het gaat juist om het grijze gebied dat niet zo helder is. Daar hebben we het overleg voor. Ik wil jullie dus eventjes vragen om geduld te hebben.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:20

Het is juist goed dat Duhelo dit wel overlegd. Het is een afwijking op het huidige beleid om een topic dat naast het centrale topic staat wel toe te staan. Afwijkingen worden niet door 1 moderator bepaald, maar in ieder geval door de moderators op de sub samen, en vaak (afhankelijk van hoe groot de afwijking op het beleid is, dit ivm doortrekken naar andere subs) is het fijn als ook de rest van het team mee kijkt. Het toevoegen aan de slotpost dat er overleg gaat plaatsvinden is een goede en zeker iets om rekening mee te houden.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:24

Maar pien_2010, hoe urgent is een slotje op een vriendelijk verlopend topic om 23:00 's avonds? Kan dat niet wachten tot de dag erna?

NB. Zoeken op mooncup geeft al een aantal oudere topics, zowel met als zonder slotje/verwijzing naar het centrale topic. Ook binnen het centrale topic is het onderwerp al eens besproken. Er zijn op basis hiervan eigenlijk geen doorslaggevende argumenten voor of tegen het slotje waar het nu om gaat. Gebruikers worden blij van geen slotje, dus sloop het eraf. Als het topic niet meer interessant is bloedt het vanzelf wel dood (no pun intended).

Duhelo

Berichten: 28541
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:30

Lalidan schreef:
Maar duhelo, jij mag als mod op MWS toch gewoon zelf besluiten dit wel/niet te laten staan? Dat hoeft toch niet overlegd te worden? Waarom nou weer verschuilen achter de rest van het team, in plaats van zelf je verantwoordelijkheid voor een keuze te nemen (inclusief het eventueel terug draaien van een beslissing)?

Pien en Angela hebben al het grootste deel toegelicht.
Ik persoonlijk ga in afwijkingen graag overleggen met de rest.
Zeker als het iets is dat ik op een bepaalde manier gehandeld heb en er zaken van de gebruikers naar boven komen. (Zoals deze, imo was dit gewoon een vraag voor het centrale topic en heb ik daar naar gehandeld. Indien er dan door een of meerdere gebruikers gezegd wordt dat het "onzin" is, dan overleg ik liever in het team om te zien wat in dit geval de beste keuze is.)

Hilli: Het slotje had ik rond 20 uur geplaatst. De pb wisseling / dit topic is ergens rond halfelf oid op gang gekomen. en om 23 -24 uur 's avonds is het niet zo evident meer om snel te handelen, mede door gebrek aan wakkere moderators op dat moment :D

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:39

Hilli schreef:
Maar pien_2010, hoe urgent is een slotje op een vriendelijk verlopend topic om 23:00 's avonds? Kan dat niet wachten tot de dag erna?
Dat had inderdaad iets beter geweest. Eerst overleggen, dan beslissen, dan sluiten (met goede slotpost) en/of het topic gewoon open laten. Snel sluiten was idd niet nodig. Maar bon, niet het einde van de wereld en enkel een schoonheidsfoutje :-)

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:15

Dat idd Riel, is ook wat vriendelijker naar gebruikers toe...

Maar fijn dat t weer open is nu.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:42

Het is fijn dat de slotposten nu duidelijk verwoord worden. Wel wil ik nog even aandragen dat ik ook vind dat bij verplaatsen van het ene naar het andere forumgedeelte ik van mening ben dat er beter meer uitleg gegeven kan worden.

Er zijn zoveel (nieuwe) gebruikers die totaal geen idee hebben wat LZP>MW betekent. Een klein regeltje tekst met 'ik verplaats je topic naar Mensenwelzijn omdat ik denk dat het daar beter op zn plek is' is voor de gebruiker duidelijker en vriendelijker. Je ziet zovaak reacties van TS'en met: ?? Waar gaat dit over??

Ik heb daar al eens eerder op getemd en volgens mij is het toen intern al besproken en ik zie er een aantal mods het wel doen en een aantal niet.

Wat is nu de slotconclusie?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132046
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:47

Goeiemorgen allemaal :)

Even los van dit specifieke voorbeeld over het slotje van gisteravond wil ik graag nog even iets met jullie delen. In dit topic, maar ook in andere topics, zijn de laatste tijd enorm veel suggesties gedaan. Deze suggesties zijn we aan het verzamelen en daar gaan we de komende tijd mee aan de slag. Het zijn er heel erg veel en het zal wat tijd nodig hebben om dit allemaal door te nemen, maar we gaan er zeker mee aan de slag.

Het slotjesbeleid, en daarmee ook het offtopic-beleid en bijv. de centrale topics, staat hoog op de agenda. Bijv. het beleid omtrent centrale topics willen we grondig onder de loep gaan nemen. Sommige dingen zijn in de loop der tijd zo ontstaan en we gaan eerst kijken of de redenen die we destijds hadden om het zo te doen nog steeds valide zijn. Als die noodzaak er niet (meer) is, dan kan dat al reden genoeg zijn om er wijzigingen in aan te brengen. We gaan zeker ook kijken hoe we een betere balans kunnen vinden tussen centrale topics (als ze blijven bestaan in de huidige vorm) en het evt. (gedeeltelijk?) loslaten hiervan, zodat er een betere balans komt tussen een stuk overzicht voor onze gebruikers en het niet overspoelen van de fora met soortgelijke vragen.
Da's geen makkelijke materie en het hangt met heel veel andere zaken samen, dus er zal wat tijd nodig zijn om dat goed uit te werken. In de maandelijkse BBB's zullen we telkens een update gaan geven zodat jullie op de hoogte blijven van waar we mee bezig zijn. Ondertussen staat vragen natuurlijk altijd vrij :)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:50

Goedemorgen. Jou heb ik gemist in dit topic zeg.
Fijn dat je er weer bent iig.

Goed ook om te zien dat de centrale topics onder de aandacht komen.
Vaak krijgen gebruikers niet de reacties die ze wel zouden krijgen als het een los topic was. Ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132046
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:59

Ik heb jullie ook gemist hoor! Maar ik was in de gelukkige positie om van een vakantie te mogen genieten, vandaar dat jullie me een tijdje niet gezien hebben. Bovendien is m'n gezondheid al een tijdje nogal bagger waardoor ik soms verstek moet laten gaan, maar daar zal ik jullie verder niet mee vermoeien.

De centrale topics zijn van die dingen waar vaak met gemengde gevoelens naar gekeken wordt. De signalen die we er in de loop der tijd over ontvangen hebben zijn ook heel divers. Wanneer soortgelijke topics een forum overspoelen dan wordt vaak aangegeven dat dat vervelend is en dat het best naar een centraal topic kan, maar andersom gebeurt ook: iemand heeft een vraag en wordt naar een centraal topic verwezen. Die centrale topics bevatten vaak veel relevante informatie, maar de drempel kan ook heel hoog zijn. Als je bijv. even een vraag wilt stellen en je moet eerst 67 pagina's doorworstelen (ik noem maar een voorbeeld) dan is dat natuurlijk gruwelijk irritant en het is ook maar de vraag of je vraag opgemerkt wordt en of de juiste personen actief zijn in zo'n topic waardoor je een goed antwoord krijgt.
Wikken en wegen dus, want wanneer soortgelijke onderwerpen een forum overspoelen dan geeft dat irritaties, maar teveel centrale topics (of verwijzingen naar zo'n topic terwijl de vraag daar eigenlijk niet past) is ook geen pretje. Werk aan de winkel dus!

Iris, ik zal jouw suggestie m.b.t. het gebruik van afkortingen en 'codetaal' ook meenemen. Het geven van wat extra uitleg staat al op de agenda :)

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:03

Msch zoals rond de gestolen paarden kwestie een topic met link in het centrale topic?
En dan eventueel na bepaalde tijd, of als het antwoord gegeven is op slot en de materie eventueel verder behandelen in het centrale topic ?
Door de link in (en eventueel naar) het centrale topic bereik je ook meer mensen.

Moet wel zeggen dat alle topics waar ik nu in meelees er gemoedelijker en met voldoende uitleg gemod word. Een super positieve verandering kwa openheid +:)+
Fijn dat het zo snel opgepakt is :j

En nu kruip ik terug onder mijn meeleessteen

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:04

Ik denk dat er heel kritisch gekeken moet worden naar welke topics wel en welke niet goed lopen. Het piercing- en het tattootopic die lopen echt perfect. Dat zijn echt centrale topics die gewoon door de mensen die het aangaat bekeken blijven worden. Neem bijvoorbeeld een 'welke stal zal ik kiezen?'-centraal topic, dat loopt voor geen meter. Mensen krijgen gewoon 0 reactie. Terwijl wanneer dat losse topics zijn, ze meestal zonder problemen 2 a 3 pagina's krijgen vol met waardevolle argumenten. Dat zie je ook al bij 'hoeveel geld moet ik voor deze stal vragen'-topics die er de laatste tijd regelmatig zijn. (GEEN centraal topic van maken aub!) Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen.

Anyway, nuf said. Ik wacht af.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:07

Eigenlijk zou de informatie uit een centraal topic in de wiki (paardendingen) of OP (de rest) moeten worden opgenomen.

In het PPIDtopic is er bijv. een heel fijne OP, al lees ik te weinig mee in de rest van het topic om te weten of er veel herhalingsvragen worden gesteld. Maar de algemene info kun je in elk geval snel vinden.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:16

Ik zal het wiki-team even vragen hoe dat nu gaat :j

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:59

Persoonlijk vind ik het veel strictere ED-beleid ook niet tof, maar ik weet niet hoe anderen daar tegenaan kijken (anders dan op WN). :)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132046
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:22

Het ED-beleid is inderdaad een stuk stricter dan het beleid op de andere onderdelen. Wanneer het om het bespreken van bedrijven gaat (andermans broodwinning) dan willen we daar ook stricter in zijn, een heel bewuste keuze dus. Negatieve berichten op internet kunnen een bedrijf nl. heel veel schade toebrengen en negatieve ervaringen mogen wel gedeeld worden, maar we stellen daar wel bepaalde voorwaarden aan. In dat opzicht verschillen we ook van andere media waar bedrijven en dienstverleners soms compleet vogelvrij zijn. We houden dus niet alleen rekening met de wensen van onze gebruikers, maar ook met anderen die veel schade op kunnen lopen en ook niet altijd een stem hebben op onze site.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:46

Sorry, ik bedoel het stricter-verplaatsen en niet het stricter-Ed-regels-hanteren.
(Hoop dat ik het zo duidelijker uitleg)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132046
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:05

Je bedoelt dat sommige topics naar ED verplaatst worden terwijl ze (ook) een link met de onderwerpen op de subfora hebben? Als je dat bedoelt, dan snap ik wat je bedoelt :D

Het hangt samen met wat ik hierboven geschreven heb. Aan het delen van die ervaringen zitten wat haken en ogen (voorwaarden), en door ze centraal te houden i.p.v. over het hele forum verspreid, kunnen we daar ook veel eenduidiger op modereren zodat we er meer uniformiteit in krijgen dan voorheen. Bovendien hebben sommige onderwerpen soms meerdere raakvlakken waardoor ze anders op meerdere subs zouden komen te staan.

Maar ik ben me er ook van bewust dat er nadelen aan kleven die samenhangen met deze keuze. De topics waarin een link geplaatst kan worden zijn dan een soort van compromis om ze toch zichtbaar te houden, maar het is natuurlijk niet hetzelfde.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken om dit echt weg te nemen is dat topics op meerdere plaatsen zichtbaar zouden zijn, dat je met een soort van schijnlinks werkt (de bron staat op ED, maar het is ook zichtbaar op WN, om maar een geheel willekeurig voorbeeld te noemen :D). Ik zal eens polsen of dit technisch mogelijk zou kunnen zijn.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:14

Hilli schreef:
Eigenlijk zou de informatie uit een centraal topic in de wiki (paardendingen) of OP (de rest) moeten worden opgenomen.

In het PPIDtopic is er bijv. een heel fijne OP, al lees ik te weinig mee in de rest van het topic om te weten of er veel herhalingsvragen worden gesteld. Maar de algemene info kun je in elk geval snel vinden.


Dat zouden we inderdaad graag willen. Topics als dat over PPID bevatten enorm veel info en door die info in de Wiki te zetten zou het makkelijker vindbaar en beter bewaard moeten zijn.
Helaas is het vaak lastig om toestemming te krijgen voor het plaatsen van de letterlijke teksten. De auteur van de tekst moet toestemming geven voor de tekst op de Wiki gebruikt kan worden. Zonder toestemming moet de hele tekst herschreven worden en daar hebben Wikimods niet genoeg tijd voor.
Uiteraard moedigen we alle bokkers aan om daarbij te helpen!

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:51

O, hebben jullie geen pb (of google en email) knop op het scherm en een vraagteken op het toetsenbord?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:23

ik kwam net een topic tegen waar in de beginpost aangegeven staat dat er een modmed op pagina 2 staat en of die voor het reageren eerst gelezen kon worden.

TOP! heel fijn! zo weet ik als gebruiker dat er iets aan de hand is wat ik misschien niet had geweten als ik rechtstreeks op de OP had gereageerd en daardoor misschien ongewild olie op een vuur had gegooid.

Dit is echt heel, heel fijn.