Horse Event is weer voorbij, drie fantastische dagen op de nieuwe locatie in Ermelo. Wat was het gaaf! Wat hebben we genoten van alle clinics, shows en stands waar menig paardenliefhebber zijn of haar hart harder van ging kloppen. Ook de Boktlounge werd weer druk bezocht en hebben we samen met jullie genoten van verschillende workshops en clinics in het aangrenzende Outdoor Terrein. Helaas is ook aan deze editie weer een einde gekomen en moeten we het doen met de herinneringen en foto's. Niet alleen Horse Event kwam tot einde ook de zomer is tot einde gekomen, en langzaamaan beginnen we weer te wennen aan de regen, vallende blaadjes en de dalende temperaturen. Tijd dus om eens lekker met een kop thee en wat pepernoten deze BNB door te lezen.
Dan rest ons nu niks anders meer dan iedereen veel leesplezier te wensen!
Anoli, Banjer, Blijheid, Marieke_K, Melody7, Nayomie, [***] en Paisano
Highlights van de afgelopen maand
Topics van de maand
Deze maand hebben jullie ook weer hele leuke, lieve en opvallende topics geopend.. onderstaande topics hebben we geselecteerd als Topics van de maand

Voor tabblad Algemeen hebben we gekozen voor het topic van LinSa, waarin zij Bokkers oproept te haken voor het goede doel: [UK] [ART] Creatief voor het goede doel!.
Voor tabblad De Kantine was de keuze niet heel moeilijk... Wendy_Komen heeft een pony die op de paardenmarkt stond gered: [PP] [VOLG] Bambi! Van zakje botten met super karakter! Naar...
Het is heel leuk om tijdens een buitenrit je hond mee te nemen op de kar, maar hoe doe je dat? Los op de kar? Zet je hem vast? Laat je hem los meelopen? Op tabblad Informatief stelt Yarrah deze vraag. De antwoorden van de Bokkers kan je hier lezen: [AR] Hond mee op de kar.
Foto's van je paard... de ene lukt beter dan de andere.. op tabblad Young Riders heeft Izabelle een topic geopend, waarin je de mooiste foto van je paard/pony kan laten zien, of juist de gekste: [JITP] De "mooiste" foto van je paard... of niet
Heb jij een suggestie voor topic van de maand, stuur deze dan naar Banjer.
FB & Uitgelicht in de spotlight
Facebook in de Spotlight
Het is een nieuwe sport en gaaf is het zeker! Horse Boarding is wakeboarden maar dan in plaats van een boot dat je door een paard over het water getrokken wordt. Een bokker die hier onderdeel van mag uitmaken is Leonoor. Zij volgen de eerste trainingen voor het aankomende WK. Het topic lees je hier: [RIJ-ITP] Horse Boarding training (voor WK) - GAAF!
Wij wensen haar en de rest veel succes en plezier uiteraard!
Uitgelicht
We hebben er deze maand een nieuw onderdeel erbij! Naast Facebook in de Spotlight, zetten we ook een uitgelicht in de spotlight.
Deze maand kozen we voor een mooi topic. Het betreft een prachtige Arabische hengst. Deze prachtige hengst staat dan ook wel erg mooi op de foto. Puur kijkgenot. Het topic vind je hier: [ITP] AV hengst Yanour Hayati.... Sprookjes bestaan!
Heb jij een suggestie voor Facebook & Uitgelicht in de spotlight, stuur deze dan naar Nayomie.
Nieuwstopic van de maand
Een veulentje fokken is voor vele paardenmensen een droom, soms blijft dit een droom, maar soms komt deze droom uit. Helaas was de eigenaar van veulen Gizmo vermoedelijk niet zo gecharmeerd van een veulen en werd het vier maanden oude diertje gedumpt. Gizmo was dusdanig onderkoeld en uitgedroogd dat het erop leek dat het diertje het niet zou halen. Zijn redders gaven echter niet op en gaven het veulen de zorg die het hard nodig had. Maar dat deze zorg zou zorgen voor een sprookjeseinde had niemand verwacht. Gizmo werd uitgeroepen tot "Gered paard van het jaar" door de RSPCA. Juryleden waren tot tranen toe geroerd toen zij Gizmo's verhaal aanhoorden.
Nieuwsgierig geworden hoe het leven van Gizmo tot een sprookje uitgroeide? Kijk dan hier voor het verhaal van Gizmo.
Heb jij een suggestie voor Nieuwstopic van de maand, stuur deze dan naar Anoli.
Wikinieuws

Foto
Op de foto die we deze maand uitlichten zie je een paard dat meedoet aan een schriktraining. Dit paard leert tijdens een schriktraining dat een paraplu of parasol helemaal niet eng is.
Artikel
Jousting is een sport die afgeleid is van de tournooien waaraan ridders in de middeleeuwen deelnamen in tijden van vrede. Deze tournooien dienden om de ridders te trainen voor de echte gevechten en bestonden uit verschillende onderdelen. 1 van die onderdelen was de joust waaruit later het huidige Jousting ontstaan is.
Het Middeleeuws tournament (ook wel tournament of toernooi genoemd) was een wedstrijd tussen ridders, voornamelijk bedoeld als oefening en later ook als sport en is ontstaan aan het einde van de 11de eeuw, waarschijnlijk in Frankrijk.
Hoewel men tegenwoordig bij het woord ‘toernament’ vooral aan jousting denkt – het steekspel, waarbij twee ridders te paard elkaar met lansen uit het zadel proberen te stoten – kende het toernament meerdere onderdelen, waarvan jousting pas in de 14e en de 15e eeuw het belangrijkst werd.
Gedurende de 12e en de 13 eeuw was ‘de melee’ het spektakelstuk van het toernament. Jousting werd ook wel beoefend, hoewel het in deze tijd vaak de vorm aan nam van een teamsport en nog niet het één-op-één gevecht was dat het later zou worden. Lees meer over jousting in het artikel op de Bokt Wiki.
Wiki-tip
De Bokt Wiki is heel uitgebreid. Het kan natuurlijk zijn dat je een vraag hebt. Welke onderwerpen horen er thuis op de Bokt Wiki? Wat betekenen de rode en blauwe linkjes in een artikel? Hoe werkt de overlegknop? De antwoorden op deze en nog veel meer vragen vind je in de FAQ.
Wiki-verzoek
Momenteel wordt er door de WikiMods gewerkt aan een pagina over Horse Event. Hiervoor zijn we nog op zoek naar foto's die we mogen gebruiken voor de Wiki. Wil jij je foto's delen? Neem dan contact op met Mjetterd.
Heb je een tip of suggestie voor het Wikinieuws in de BNB, stuur dan een pb naar Banjer of Marieke_K
Andere opvallende gebeurtenissen op Bokt
Bokker Storm heeft €538 gewonnen. En niet zomaar, nee met een wel zeer bijzonder verhaal. Dit geweldige verhaal kun je hier lezen: [LZP] 538,- gewonnen!
Ook een opvallend topic was deze: [MZ] Let op! Oplichter actief op de Bokt Markt Extra aandacht hiervoor kan geen kwaad. Blijf goed opletten met wie je onderhandelt!
Wat doe je als je een mail krijgt om een reis naar Singapore te winnen namens school? Meedoen natuurlijk! Deze bokker wil heel graag naar Singapore en vraagt bokkers om hulp voor een goede motivatiebrief. Wij hopen met zijn allen dan zij naar Singapore mag! Hier lees je haar topic: [STW] Singapore met school?!
Als je een paar katten in je tuin hebt die nogal ongewenst zijn, kun je heel boos worden. Of juist op een leuke manier je probleem omschrijven. Dit deed bokker FloMax. Zij heeft een stel katten in haar tuin die niet weg willen. Het verhaal lees je hier: [BB] Hulp gevraagd! Kat in schuur... Hoe los ik dit op?
Sommige mensen hebben een hart voor dieren. Zo ook bokker 8nnemiek. Zij vangt een aantal legkippen op en geeft die kippen een tweede kans in hun leven. Het topic kun je hier volgen: [BB-ITP] [VOLG]Ex-legbatterij kipjes gered; het volgtopic :)
Paarden in het verkeer.. niet iedere medeweggebruiker houdt rekening met ze. Pieter25 heeft een krantenartikel gevonden over een actie waarbij mensen naakt op de foto gaan om zo aandacht te vragen voor paarden in het verkeer.
Visualiseren, herkennen van gezichten, etc... voor veel mensen is dit een automatisme. Dit is echter niet voor iedereen zo. Dit heeft zelfs een naam. Tillie20 heeft een topic hierover geopend.
Steefjevos is naar de 50e Kastelentocht te Doorn geweest. In dit topic neemt ze ons mee, door middel van haar foto's.
Hoe spreek je iets uit? Verschillende delen van Nederland hebben soms een andere uitspraak voor hetzelfde woord. In dit topic van Authentic kan je lezen dat sommige woorden anders worden uitgesproken, of dat voorwerpen zelfs een hele andere naam kunnen hebben in een anderdeel van het land.
In sommige landen is cavia een delicatesse. Melody7 laat in dit topic zien dat je een cavia het best op de bbq kan bereiden

Kleine dieren worden groot... in dit topic van iirrssjjee kan je foto's van "Toen en nu" plaatsen, of kijken naar de foto's van andere Bokkers.
Met stenen spelen.. wie deed dat niet als kind? Marja heeft ontdekt dat Rock Balancing met stenen spelen is voor volwassenen.
Heb je een suggestie voor andere opvallende gebeurtenissen, stuur deze naar Nayomie.
Community nieuws
Bloemetje van de maand
Vanaf september hebben we een iets andere opzet voor het bloemetje van de maand. We deelden tot nu toe elke maand ongeveer 3 bloemetjes uit, maar er bleven zoveel topics liggen die ook een bloemetje verdienden, dat we dat als redactie erg lastig vonden. Hoe kies je, als je zoveel mensen een hart onder de riem wil steken? Vanaf nu delen we dus meer bloemetjes uit, en hoewel we ook nu niet iedereen kunnen noemen, hopen we zo wat meer bokkers die dat nodig hebben een kleine oppepper te geven

De bloemetjes gaan deze maand naar:
Leen, zij liep een zware hersenschudding op na een ongeluk in de wei. Haar topic vind je hier.
Dorientjuh ging fijn op vakantie, maar kwam terug met malaria waardoor ze in het ziekenhuis belandde. Haar topic staat hier
Saffire, zij wordt steeds veroordeeld om haar persoonlijkheidsstoornis, en er worden zelfs roddels verspreid dat ze ‘gek’ zou zijn. Haar topic vind je hier.
Fiebie, zij is zwanger en hoewel dat natuurlijk ook heel mooi is, heeft haar roze wolk toch een zwarte rand. Haar topic vind je hier.
Lovevalser werd opgewacht toen ze haar verzorgpaard terugbracht naar de wei, en toen geslagen en geschopt. Haar topic vind je hier.
Schaduw_15 kreeg te maken met een hele nare situatie op haar werk. Haar topic vind je hier.
BiancaSLC kocht een lieve Weimaranerpup. Helaas bleek Lino erg ziek te zijn. Het topic daarover vind je hier.
Karuna had enorme pech, bij een ongelukje ontwrichtte ze haar knie zodanig dat ze in het gips moest. Haar topic vind je hier.
Solaria_Liz moest de afgelopen zeven maanden van maar liefst vier dierbaren afscheid nemen. Haar topic vind je hier.
Bokker12345 maakte een ongeluk mee, waarbij een voetganger om het leven kwam. Haar topic vind je hier.
Amyz schreef een aangrijpend topic over haar oma, die door dementie last heeft van paniekaanvallen. Het topic daarover vind je hier.
We wensen al deze bokkers veel sterkte. Jullie situaties zijn heel verschillend, maar allemaal krijgen jullie het flink voor de kiezen. Hopelijk brengt de komende maand weer wat zonneschijn.
Weet jij iemand die een virtueel bloemetje verdient? Stuur deze dan naar Blijheid
Bokker in de spotlight
Deze maand staat er iemand in de spotlight die zo ontzettend straalt dat ze de spotlight haast doet verbleken. Saskia_drost mag echt ontzettend trots op zichzelf zijn!
Bijna 3 maanden geleden opende ze een topic waarin ze voor het eerst weer op haar knappe Bo stapte, nadat ze maar liefst 25 kilo was afgevallen. Deze maand deed ze er nog een schepje bovenop, of moeten we zeggen, vanaf? Inmiddels 35 kilo lichter maakte ze haar droom waar en reed in galop op het strand!
Super knap gedaan Saskia, zowel je keuze om niet op je paard te stappen toen dat qua gewicht niet verstandig was, als je keuze en kracht om zoveel af te vallen vinden we echt een plekje in de spotlight waard.
Heb jij een suggestie voor bokker in de spotlight? Stuur deze dan naar Blijheid
Quotes van de maand
Deze maand hebben jullie je goed gedragen, wat uitspraken betreft... maar toch hebben we er nog 3 gevonden

Citaat:Citaat:Ik ben net een mannetje trechterspin tegengekomen hier. Zijn echt joekels van een beesten :brr
was hij zo groot dat je kon zien dat ie een slurfje had hangen?
Citaat:Citaat:Misschien een idee een pullboy aan te schaffen. Deze doe je tussen je benen als je alleen met je armen zwemt. Zo kun je je benen beter stilhouden.
Ik las je post vanmorgen vroeg en moest even aan een poolboy denken.
Citaat:ach ja en ik ben niet de dunste en pigmentaal zwakbegaafd zeg maar, zullen we de "dikke bleek" dan ook maar gelijk schrappen
Spot je een uitspraak die we niet mogen missen, stuur dan een pb met de quote en een link van het topic naar Banjer
Hartekreten

Heb jij een hartekreet en wil je deze graag in de volgende BNB hebben, stuur deze dan naar melody7
Bokkers in de media
Het was deze maand een stille maand wat betreft bokkers die in het nieuws waren geweest. Een bokker die zich voorbereidt op een TV-debuut is bokker JoSav. Zij zal spreken over de geschiedenis van het Friese paard. Haar topic lees je hier: [VVDD] Ons nationale televisiedebuut
Heb je een suggestie voor bokkers in de media, stuur deze dan naar Nayomie
Huisdieren in de spotlight (volgende maand: Kunstwerk van de maand)

Deze maand interviewden we voor huisdieren in the spotlight Cayenne. Cayenne heeft maar liefst 19 valkparkieten en wil jullie graag meer over deze leuke vogels vertellen!
* Wat is het precies voor dier (wat voor een soort/ondersoort/type/ras etc.)?
De valkparkiet komt oorspronkelijk uit Australië. Hoewel de naam suggereert dat het familie is van de parkieten, denken wetenschappers dat ze eigenlijk van de papegaaien afstammen. Dat kun je ook goed in hun gedrag terug vinden. Het zijn geen hele grote vogels, maar net een mooie middenslag voor in de voliere. Ze kunnen gemiddeld 15 tot 25 jaar oud worden, maar ik ken iemand met een valk van 41 jaar oud.
* Waarom heb je gekozen voor het houden van valkparkieten?
Ik ben altijd al gek geweest op vogels. Kanaries trokken me niet en grasparkieten heb ik ook gehad, maar het karakter vond ik soms net wat te fel en het geluid te schel. Valkparkieten zijn wat rustiger en maken uiteraard wel geluid, maar het is over het algemeen wat minder hard. Daarnaast hebben ze een ontzettend leuk karakter en zijn het ontzettend grappige vogels.
* Hoe lang heb je deze dieren al?
Mijn eerste valkparkiet kocht ik in 2006, dus alweer 9 jaar geleden. Dat was Saffier. Hij was ontzettend lief voor mensen en verschrikkelijk intelligent. Met pas 6 weken oud floot hij al The Addams Family

* Wat houdt de verzorging van een valkparkiet in en hoeveel tijd besteed je gemiddeld per dag/week aan de verzorging?
Ik heb 2 volieres in de achtertuin. In de 'kleine' voliere zitten 8 vogels. In de grote voliere zitten er 11. Dagelijks ben ik ongeveer 2 uur bezig met het schoonmaken van de bodem en de vogelcatering

* Wat doe je zoal met je valkparkieten?
Een aantal van mijn vogels is tam. Zij komen graag bij me zitten om te kroelen en letterlijk de oren van je hoofd te kletsen. De volwassen vogels vormen trouwe koppels en doen -mits ze in goede gezondheid en conditie zijn- tussen april en augustus mee aan het kweekseizoen. Dan mogen ze een nestje van ongeveer vier jongen grootbrengen. Dit is een erg drukke periode waarbij ik 3 keer per dag nestcontroles uitvoer en de jongen geregeld in handen neem om ze rustig aan mensen te laten wennen. Daardoor worden ze snel tam en dus hele leuke huisgenootjes. Er zijn op bokt al een aantal mensen met babyvalkjes van dit jaar. Ik vind het altijd ontzettend leuk om ze te zien uitgroeien tot volwassen vogels! Ik heb verschillende kleurmutaties en het is iedere keer weer spannend wat tevoorschijn komt

* Wat voor een karakter hebben je valkparkieten en is dit typisch voor dit dier?
De valkparkiet is vrijwel altijd een ontzettend lieve, rustige en vriendelijke vogel. Ze accepteren bijna zonder uitzondering altijd een nieuwe soortgenoot en vechten zeer zelden. Ik vind het enorm leuk om ze onderling bezig te zien. De koppels vormen meestal een duo voor het leven en slapen naast elkaar, broeden en voeren omstebeurt en accepteren ook pleegeitjes en babies wanneer het nodig is. Ze herkennen me direct wanneer ik in de voliere stap en eten graag uit de hand. Een aantal vind het ook heerlijk om gekroeld te worden. Ze zijn allemaal anders van karakter, maar ik moet de eerste gemene of agressieve valkparkiet nog tegen komen.
* Zou je opnieuw de keuze voor valkparkieten maken?
Absoluut! Ik heb er nu 19 en zou qua ruimte nog een aantal erbij kunnen hebben. Maar ik roep al een tijdje dat ik nu compleet ben. Goed, dat riep ik ook bij 12 vogels, bij 16 vogels en inmiddels gelooft mijn vriend me allang niet meer wanneer ik zeg dat er nu echt niets meer bij kom

Heb je een suggestie voor 'Huisdieren in de spotlight', stuur deze dan naar melody7.
Heb je een suggestie voor het onderdeel van volgende maand, 'Kunstwerk van de maand', stuur deze dan naar Banjer.
Bokker in het buitenland (volgende maand: Hoe gaat het met...)
Deze maand interviewden we voor Bokkers in het buitenland Balance. Balance woont in Canada!
* Waarom ben je naar Canada verhuisd?
Het werk van mijn man bracht ons hier.
* Hoe lang woon je al in Canada?
Lang genoeg om vreselijk tegen de Winter op te zien

* Wat vind je van Canada nu je er woont?
Het land is prachtig, de mensen over het algemeen aardig en beleefd. Landklimaat hier waar ik woon dus erg strenge winters en mooie warme zomers. Laagste temperatuur die ik hier heb meegemaakt -was wel uitzonderlijk hoor- was -50 celcius. Wildlife hier kent ook nog grote predatoren zoals de bergleeuw en de beer. Maar onderschat ook de eland niet in het paarseizoen. Paarden zijn er vaak bang van.
* Ben je ook in Canada nog met paarden bezig, zoja welke tak(ken)?
Ik heb wel paarden maar sport er niet mee.
* Wat is het grootste verschil met Canada en Nederland binnen de paardensport?
Nederland is veel meer bezig met de paardensport denk ik. Nou kom ik weinig op wedstrijden eerlijk gezegd maar het gemiddelde nivo van de ruiter ligt in NL veel hoger. Wekelijks naar de manege gaan om les te nemen gebeurt hier niet zoveel. Hier ga je naar een clinic en daar borduur je dan weer een poos op voort. Let wel, ik praat over mijn omgeving. Het land is bijna onvoorstelbaar groot.
* Wat mis je aan Nederland en wat echt niet?
Het eigen zijn, het vertrouwde. Het eerlijk zeggen wat je denkt en omgaan met die feedback. De terrasjes waar kinderen welkom zijn, het café waar je hond mee mag

O ja, de veel kortere afstanden, de verschillende culturen, het gemak van het openbare vervoer.
Wat ik echt niet mis.. hmm. De onrust die er momenteel naar mijn gevoel heerst.
* Zou je nog terug willen naar Nederland?
Zeg nooit 'nooit' maar in elk geval nu nog niet anders dan op vakantie.
Heb je een suggestie voor het onderdeel van volgende maand, 'Hoe gaat het met...', stuur deze dan naarNayomie.
Heb je een suggestie voor het onderdeel, 'Bokker in het buitenland', stuur deze dan naar melody7.
Wist je dat...
Wist je dat.....
... Neonlight ook haar "zomervakantie" geboekt en het wederom een verre bestemming is, namelijk Colombia?
... Goldenarrow voor het eerst op kamers is gegaan en dit nog wel even wennen is?
... Banjer en Cinna zijn begonnen met Breitensport?

... Muurp ook een verre reis heeft geboekt? Naar Gambia welteverstaan?
... [***] vanaf begin oktober weer een eigen pony in haar bezit heeft

... De kittens van Duhelo alweer 5 weken oud zijn? Foto 1 Foto 2
... Leo's paardje Rock-it erg goede vooruitgang boekt?
... Urielle gaat beginnen aan een studie als (zelfstandig) boekhoudster?

... Anoli iets doodengs heeft gefotografeerd, maar het stiekem toch erg leuk vond
Binnengekomen post
Er is deze maand helaas geen post voor ons binnen gekomen. Wil je graag iets met ons delen? Stuur dit dan naar Paisano!