Het is weer een bewogen maand geweest. De maand waarin het alweer een jaar geleden is dat MH17 crashte en de maand waarin zich een ramp voltrok in Alphen aan de Rijn, waar twee kranen op huizen vielen. Ook op Bokt zijn er weer verschillende zaken aan bod gekomen. Deze hebben we natuurlijk voor jullie op een rijtje gezet. Wij hopen dat dit leesvoer jullie weer goed kan vermaken!
Dan rest ons nu niks anders meer dan iedereen veel leesplezier te wensen!
Anoli, Banjer, Blijheid, Dribbel, Melody7, Nayomie, [***] en Paisano
Highlights van de afgelopen maand
Topics van de maand
Deze maand was het ook weer moeilijk kiezen, tussen alle topics. Toch is het ons weer gelukt... onderstaande topics zijn daarmee topic van de maand geworden:
Voor tabblad Informatief hebben we gekozen voor een topic van ElCid, waarin ze een impressie geeft van een clinic van Californische rijkunst. Het topic vind je hier.
Voor De Kantine hebben we gekozen voor een topic over een bijzonder paard: Dana van de Bonte Hoeve is namelijk zowel mannelijk als vrouwelijk. Het topic over Dana vind je hier.
Op tabblad Algemeen verscheen een opmerkelijke oproep: "Met spoed een bijrijder naar Zweden gezocht". Binnen 3 uur tijd had aikon een bijrijder gevonden. Lees hier meer.
Bij de Young Riders is het topic van Ojajoh opgevallen: haar dochter van 4 laat hier zien dat ook jonge meisjes heel goed weten hoe je voor een pony moet zorgen, zie hier.
Heb jij een suggestie voor topic van de maand, stuur deze dan naar Banjer.
FB in de spotlight
Voor deze editie van de BNB hebben we wel een heel bijzonder topic gekozen dat we in de spotlight hebben gezet. Namelijk het geweldige topic van bokker timokyana. Zij betreedt zo nu en dan met haar shet en haar ezel o.a. verpleeghuizen. Hier laat zij de haar dieren een dagje bij de (oudere) mensen. En het is een succes. De dementerende mensen uit het topic zie je met een grote glimlach bij de dieren. [ITP] Snoez bezoek in het verpleeghuis
Heb jij een suggestie voor Facebook in de spotlight, stuur deze dan naar Nayomie.
Nieuwstopic van de maand
Paardrijden lijkt misschien een sport voor de jongere generaties onder ons, maar wanneer ben je eigenlijk te oud om paard te rijden? Menig paardenliefhebber zal als eerste reactie zeggen "nooit", en de 72-jarige Potato Richardson levert hiervoor het prachtige bewijs. Samen met zijn veertien-jarige Arabische merrie SMR Filouette won hij de Tevis Cup, een endurancewedstrijd van 160 km door het ruigste terrein in de Verenigde Staten.
[VN] Endurancewedstrijd van 160 kilometer gewonnen door 72-jarige
Heb jij een suggestie voor Nieuwstopic van de maand, stuur deze dan naar Anoli.
Wikinieuws

Foto
Deze maand willen we jullie de foto van het Paard van Troje laten zien. Een groot houten paard dat als list werd gebruikt om de stad Troje te veroveren.
Artikel
De hogeschool is een vergevorderde vorm van dressuur (van 'dressage' wat 'trainen' betekent in het Frans). Hiervoor dienen paard en ruiter een zeer goede verstandhouding te hebben. Er moet een perfecte balans zijn en het moet lijken of het paard het bijna vanzelf doet. Het Hogeschoolrijden is heel bekend geworden door de Spaanse Rijschool in Wenen. Lees meer over Hogeschooloefeningen in het artikel op de Bokt Wiki.
Wiki-tip
De Bokt Wiki heeft niet alleen voor schrijvers een handleiding, maar ook voor lezers.
Wat is de Wiki? Hoe zoek je op de Wiki? Wat kan ik doen als er iets niet klopt of mist? Ik wil graag helpen met de Wiki… hoe doe ik dat? Je leest het allemaal in de Handleiding voor lezers.
Is er iets van de Wiki waar jullie graag een tip over willen? Stuur dan een pb naar Banjer of Dribbel.
Heb je een tip of suggestie voor het Wikinieuws in de BNB, stuur dan een pb naar Banjer of Dribbel
Andere opvallende gebeurtenissen op Bokt
Voor deze maand hebben we weer opvallende gebeurtenissen voor jullie op een rij gezet!
Is het een graasmasker? Is het een muilkorf? Nee, het is een puffer voor het paard. Lees hier de ervaringen met deze Ventipulmin: [MD] Ventipulmin "puffer" voor het paard
Wat men tegenwoordig wel niet in sloten tegenkomt. Tegenwoordig zwemt er ook een (mini)bultrug door de Nederlandse sloten! Wil je weten hoe die eruit ziet? Lees dan dit topic: [BB-ITP] vandaag een ( mini) bultrug in onze sloot gespot!!
Dat je op latere leeftijd best nog kan leren paardrijden bewijst Blomme: zij is op 40-jarige leeftijd begonnen met paardrijden. Eerst Engels en later western en vanaf deze maand is haar bijrijdpaard van haar. Het topic staat hier.
Jong geleerd is oud gedaan! Donja en haar zoontje Myko bewijzen dit in dit topic: Myko is 3 jaar oud en is met zijn pony naar de keuring geweest, voor de allereerste keer!
Ook paarden zoeken verkoeling bij warmte. De paarden van LS_fotos doen dit in het zwembad.
Sokje_6 heeft stage gelopen in Zuid-Afrika, waarbij ze vijf maanden in een natuurgebied heeft geleefd en onderzoek heeft gedaan. In dit topic laat ze prachtige close ups zien van een olifant.
_Deniise_ heeft haar hobby weer opgepakt: tekenen. Ze tekent sinds kort ook mensen en in dit topic laat ze haar werk zien.
Je eigen paard als Schleich-model, dat is wel heel gaaf! Sindykaya laat zien hoe ze een Schleich-model repaint naar haar eigen Gijs, inclusief castratie

Zebra’s zijn prachtige dieren, vindt Wendyoost. In dit topic laat ze haar tekening van twee zebra’s zien.
_Hedi maakt haar paard Reiner van klei. Hoe het hele proces gaat zie je hier.
ducatie laat in dit topic de stappen zien van een tekening van Rosco, een Franse bulldog, die ze in opdracht heeft gemaakt.
Je partner verliezen is vreselijk. Het overkwam bokker _Lizanne. In de BNB van juni zetten we al een topic in de spotlight, waarin Lizanne verslag doet van haar eerste show onder de nieuwe naam. In deze BNB willen we ook haar topic graag in de spotlight zetten, waarin ze de Bokkers wil bedanken voor alle steun en lieve berichtjes en waarin ze ook de laatste video van David en zichzelf laat zien. Wij hielden het niet droog bij het zien van de video. [ITP] [afscheidsvideo] Bokkers, ook jullie bedankt...
Heb je een suggestie voor andere opvallende gebeurtenissen, stuur deze naar Nayomie.
Community nieuws
Bloemetje van de maand
Ook deze maand zijn er weer een aantal bokkers die we graag een hart onder de riem willen steken met een bloemetje van de maand. De eerste van die bokkers is ElineS. Zij brak haar nek, rug en bekken bij de val van een paard. In Elines topic lezen we dat ze inmiddels vanuit het ziekenhuis naar een revalidatiecentrum verhuisd is. We wensen haar veel succes bij haar verdere herstel.
Het tweede bloemetje gaat deze maand naar janex. De buitenrit die zij maakt met haar pony Bella werd een nachtmerrie toen bij Bella de aorta scheurde. Wij vinden het ontzettend knap dat ze op haar leeftijd (12 jaar) de rust wist te bewaren tot de dierenarts er was, en wensen haar veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.
Het laatste bloemetje is voor Ladybird. Zij schreef een prachtig over het missen van haar overleden vader en raadt ons allemaal aan om heel erg van onze ouders te genieten. Een wijze raad die we ons zeker aantrekken.
Weet jij iemand die een virtueel bloemetje verdient? Stuur deze dan naar Blijheid
Bokker in de spotlight
Deze maand staat bokker Ruitje in de spotlight! Al langere tijd valt zij op bokt op door haar grote kennis van de drafsport, en door leuke topics waarin ze laat zien hoe uitgekoerste dravers prima kunnen worden beleerd als recreatiepaard. Het heeft veel mensen de ogen geopend en de draver in een veel positiever daglicht gezet dan voorheen, dat verdient echt een compliment.
Velen van jullie zullen Ruitje ook kennen uit haar recente topic waarin ze graag wilde laten zien hoe ze een jong paard beleert tot koersdraver. Helaas liep het allemaal anders toen bleek dat Gracia leed aan de relatief onbekende auto-immuunziekte MEED. Velen hebben voor Ruitje en Gracia geduimd, maar uiteindelijk was inslapen de enige optie. We willen Ruitje via deze weg dan ook sterkte wensen, zo’n bijzonder paard verliezen is niet niks.
Ten slotte nog een tip voor iedereen die geïnteresseerd is in de drafsport en meer wil weten van hoe Ruitje hierin meedraait; ons mede-redactielid Anoli liep een dagje met haar mee. Het verslag hiervan kun je binnenkort lezen op VN!
Heb jij een suggestie voor bokker in de spotlight? Stuur deze dan naar Blijheid
Quotes van de maand
Ook deze maand hebben jullie je best gedaan om ons te voorzien van leuke quotes... hieronder staat weer een selectie

Citaat:Beiden. Ik hou van Spanjaarden.
Groot is altijd fijn als je ze wel getraind hebt natuurlijk maar ik ben al blij dat ik er al twee voor goedkoop heb mog de nieuwe kopen.
Citaat:Vind die sulky's wel altijd net een mobiele eenheid voor de gynaecoloog
Citaat:Een vliesje van trekken? Hoe moet ik dat zien?
Citaat:Vind jullie foto's wel stoer hoor, ik krijg mezelf voorlopig nog niet omhoog
Spot je een uitspraak die we niet mogen missen, stuur dan een pb met de quote en een link van het topic naar Banjer
Hartekreten

Heb jij een hartekreet en wil je deze graag in de volgende BNB hebben, stuur deze dan naar melody7
Bokkers in de media
Ook in de maand augustus hebben weer een aantal bokkers het nieuws gehaald! Stuk voor stuk met een bijzonder verhaal.
Bokker Sararkreeg een berichtje van Bit Magazine dat ze graag een artikel wilde schrijven over haar en haar haflinger Rebel. En zo staat ze met haar verhaal op Bit Magazine. Het topic kun je hier lezen: [VVDD] Haflinger Rebel in Bit Magazine
Dit jaar doet er weer een Nederlandse amazone mee met de Mongol derby, een zware tocht van maar liefst 1000 kilometer lang! Bokker CatGudde zal deze lange rit gaan uitvoeren. Het topic kun je hier lezen: [VN] Wederom Nederlandse deelname aan Mongol Derby
Bokker arno8wilde graag wat meer aandacht aan zijn hobby wil besteden en heeft daardoor een persberichtje naar de lokale media gestuurd. Uiteindelijk belde het Brabants Dagblad om een interview met hem te houden. Zo gezegd, zo gedaan. Het topic lees je hier: [VVDD] Krant op bezoek voor een artikel over boogschieten te paard!
Heb je een suggestie voor bokkers in de media, stuur deze dan naar Nayomie
Kunstwerk van de maand (volgende maand: bokker in de spotlight)
Ook deze keer hebben jullie het ons weer niet makkelijk gemaakt met kunstwerken voor de BNB te nomineren. Jullie hebben stuk voor stuk prachtige creaties geplaatst, maar we zijn toch tot de volgende kunstwerken gekomen:
Voor FK was het moeilijk kiezen, dus we zetten 3 topics in de spotlight: Marit is op vakantie geweest naar IJsland en heeft daar hele mooie foto's gemaakt van de watervallen en IJslandse paarden.
Sanguine laat in dit topic zien hoe ze een foto manipuleert.
Voor UK was het zo mogelijk nog moeilijker kiezen. Er zijn heel veel creaties geplaatst en zeer uiteenlopend. We hebben deze keer gekozen voor de visjes van HorseyDude en de katten van Steefz.
Heb je een suggestie voor 'kunstwerk van de maand', stuur deze dan naar Banjer.
Heb je een suggestie voor het onderdeel van volgende maand, huisdieren in de spotlight', stuur deze dan naar melody7.
Hoe gaat het met... ? (volgende maand: Bokker in het buitenland)
Voor deze maand hebben we bokker Lasorda benaderd. Zij schreef onder haar goedgekeurde schaduwaccount een aangrijpend verhaal over hoe zij en haar man door een zware tijd gingen. Wij wilden graag weten hoe het tegenwoordig met haar en haar man gaat. Het topic kun je hier teruglezen: [LZP] Hij wil er een eind aan maken
Mocht je haar herkennen, meld dit dan niet openbaar!
Hoe gaat het nu met jullie?
Afgezien van wat gekke dingen gaat het best wel goed.
Mijn man is erg blij met zijn bedrijfje, het geeft hem net wat te doen en iets om zich op te richten.
Sinds kort hebben we de zoon van zijn zus bij ons in huis wonen, die zat in een wat kansarme situatie en we hopen hem hier een zetje de goede kant op te kunnen geven. Hij heeft net als mijn man niet zo'n goede start gehad in zijn leven, en het doet mijn man veel goed om iemand uit zijn familie zo te kunnen helpen.
Ons zoontje heeft even een tijdje in de lappenmand gezeten met veel pijn in zijn rug, gelukkig is daar na onderzoek niet echt wat uit gekomen dus volgt hij nu een programma om zijn buik- en rugspieren te versterken. Dat gaat gelukkig heel goed en hij is bijna van zijn klachten af. Ondanks dat hij de laatste maanden van het jaar een stuk minder op school is geweest is hij toch met een heel mooi rapport over gegaan naar groep 5. Van onze kat wilden we heel graag een keer een nestje, de planning was om er dan eentje van te houden. Zoonlief heeft het voor elkaar gekregen dat ze allemaal mochten blijven, hihi. Nu dus 4 katten in huis, wel heel gezellig.
Ik ga wel alles dit jaar laten helpen,

Dan ikzelf; omdat ik klachten kreeg van dubbelzien is er bij mij een MRI-scan van mijn hoofd gemaakt. Daarbij is een groot aneurysma in mijn hoofd gevonden.
Dat was even heeeel erg spannend, maar gelukkig bleek na aanvullend onderzoek dat het nét buiten de hersenvliezen ligt, waardoor ik geen hersenbloeding kan krijgen.
Pfieuw... In het najaar wordt er een stent geplaatst en dan zal het nog ruim een jaar duren voor duidelijk is of het dubbelzien afneemt. Helaas mag ik hiermee niet autorijden, dus dat is wel een flinke deuk in mijn zelfstandigheid. Vooral het paard kan ik niet zelf meer naar toe. Maar hij staat er lekker op zijn plek dus ik heb besloten om hem niet te verhuizen. Mijn man is nu de Sjaak en mag regelmatig voor taxi spelen.

Hoe kijk je terug op deze situatie? Zou je bijvoorbeeld iets anders hebben aangepakt?
Als ik nu het topic terug lees dan denk ik jemig, was dat bij ons? We hebben een hele pittige periode achter ons. We zijn er nog lang niet, maar de boel is al een hele tijd redelijk stabiel. In ieder geval zo stabiel dat de focus weer langzamerhand op andere dingen komt te liggen. Had ik iets anders gedaan als ik er weer voor stond? Nee, ik denk het niet. Wel hebben we meer dan ooit geleerd waar het echt om draait in het leven. Financiële problemen staan ineens op een hele andere plaats in volgorde van belangrijkheid, dat is wel een erg prettig gegeven.
Wat vond je in die tijd het moeilijkst?
De onzekerheid, dat je iemand die je lief is zomaar kwijt kan raken. Dat ik in het begin niet eens de deur uit durfde om mijn kind naar school te brengen of een boodschap te doen. Niet eens durfde te gaan slapen. En daarna het loslaten, dat vertrouwen weer terug krijgen.
Hoe zien jullie de toekomst voor je?
Mijn man heeft aangegeven dat hij heeft besloten ons niet zo achter te willen laten, en zijn zoon niet zonder vader op te willen laten groeien. Voor hem is het erg belangrijk geworden om de cirkel te doorbreken, de ellende van vroeger niet door te geven aan de volgende generatie. Vandaar ook die neef die nu bij ons in huis woont, mooi om voor iemand zo het verschil te kunnen maken. Hij bekijkt zijn situatie verder opnieuw als onze zoon volwassen is en het huis uit is, heeft het even weggezet op de lange baan. Ik zelf denk niet teveel vooruit, we leven nu en hier, ik ga me geen zorgen meer maken over de toekomst, dat kost me nu en hier teveel energie. Zonde.
Heb je een suggestie voor het onderdeel van volgende maand, 'bokker in het buitenland', stuur deze dan naar melody7.
Heb je een suggestie voor het onderdeel, 'hoe gaat het met...?', stuur deze dan naar Nayomie.
Raad het teamlid!
Vorige maand begonnen we met dit nieuwe onderdeel van de BNB. Vanwege de weinige inzendingen hebben we besloten het dit keer iets aan te passen en misschien wat makkelijker te maken.

* Spreken is zilver, zwijgen is .........
* There is only 1 Direction
* https://www.youtube.com/watch?v=9M_3hrR-3KQ
Weet je het antwoord? Stuur dan een pb naar melody7
Wist je dat...
... [***] haar allereerste verslag heeft ingeleverd voor haar nieuwe studie

... Blijheid deze maand haar EHBO diploma heeft gehaald

... Anoli na een heerlijke week vakantie nog een paar weken moet knallen voor haar scriptie en dan hopelijk klaar is?
... Anoli's konijn zo hebberig is met voertijd dat hij vandaag bijna uit het hok viel?
... Murthul deze maand alweer 3 jaar samen is met haar vriend!

... Eleionomae ten huwelijk is gevraagd

... Nayomie vaker in pastel gaat tekenen?
... Banjer net een weekje vrij heeft gehad en nu alweer aan vakantie toe is? Gelukkig is week 36 al dichtbij...

... Olympia heerlijke buitenritjes heeft gemaakt met Wally tijdens de warme dagen.
... Berdien in juli zowel al 13 jaar een team was met bejaarde Jessie als alweer 8 jaar met Flynn? Op naar de komende vele jaren!
... Leo zaterdag haar eerste eigen paard gaat ophalen?
... Leo na haar verhuizing haar paardenvriendinnetje Leo enorm gaat missen?
... Jans van 3 naar 0 katten is gegaan, maar dit gelukkig niet heel lang hoeft te duren?
... Jans eerst nog even van een welverdiende vakantie gaat genieten!
... RianneH binnenkort voor het eerst ver gaat vliegen? En dan vier heerlijke weken in Maleisië en Australië mag door brengen!
... RianneH daar erg veel zin in heeft!
... RianneH direct erna vol aan de bak op stage mag
... Duhelo haar derde paard (bijna) gekocht heeft? en dat het ditmaal geen dikbil is maar een spaanse schone?
... Paisano deze maand jarig was

... Muurp volgende week naar Lowlands gaat?
... 5 teamies, 5 bokkers en 1 aanhang grote stofwolken hebben opgeworpen op de Hoge Veluwe?
Binnengekomen post
Er is deze maand helaas geen post voor ons binnen gekomen. Wil je graag iets met ons delen? Stuur dit dan naar Paisano!