[Dienstmededeling] BNB April 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

[Dienstmededeling] BNB April 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 08:51

Voorwoord van de Redactie
Mei 2015 was een veelzijdige en drukke maand. De maand van Dodenherdenking, Bevrijdingsdag, de geboorte van het tweede kindje van William en Kate en natuurlijk de geboorte van de nieuwe BNB (Bokt Nieuwsbrief).

De BNB is afgeleid van de BBB en is een tijd geleden gestopt, maar na de vraag van een aantal Bokkers is er een vernieuwde BNB-redactie in nieuwe stijl samengesteld en de eerste BNB 2.0 is nu een feit. In deze BNB vind je een aantal bekende onderwerpen, zoals Bloemetje van de maand, Bokker in de spotlight, Wikinieuws, Topic(s) van de maand, Bokkers in de media en natuurlijk de Wist-je-dat-jes. Ook zijn er nieuwe rubrieken: Bokkers in het buitenland, Foto van de maand.

Voor alle rubrieken geldt: hebben jullie een suggestie voor de BNB, graag! Stuur dan een pb naar een van de redactieleden. De BNB zal elke maand rond de 15e verschijnen, probeer daarom uiterlijk de eerste week van de nieuwe maand jullie reacties/bijdragen in te sturen.

Rest ons alleen nog jullie heel veel plezier te wensen bij het lezen van de BNB!

Anoli, Banjer, Blijheid, Dribbel, Melody7, Nayomie en Paisano

Highlights van de afgelopen maand
Topics van de maand
Uiteraard ontbreken de topics van de maand in de nieuwe BNB niet. :) Omdat Bokt heel groot is, hebben we ervoor gekozen om per tabblad een topic van de maand te kiezen.

Voor tabblad Informatief is het dit topic geworden: [BRT] Hoe in te halen op ruiterpad?. Buitenrijden is leuk, maar als je andere ruiters tegenkomt, moet je elkaar natuurlijk wel veilig passeren.

Voor tabblad De Kantine hebben we ook voor een leerzaam topic gekozen. Grote paarden kunnen wel eens voor problemen zorgen bij het afstappen, maar in dit topic wordt voorgedaan hoe het moet: [VVDD] Heb je ook moeite met van je grote paard afstappen??

Voor tabblad Algemeen is de keuze gevallen op dit topic: [LZP] Bejaarden en hun ware liefde. Bokker eenitraM heeft een oude vrouw geholpen haar ware liefde weer terug te vinden. Helaas is de man niet meer in leven.

En tot slot hebben we voor tabblad Young Riders niet gekozen voor een jarig Jetje, maar een jarig Lotje :D [JITP] Lotje 11 jaar. Ook pony's vieren een feestje *\o/*

Heb jij een suggestie voor topic van de maand? Stuur deze dan naar Banjer.

FB in de spotlight
Het is weer een bewogen maand geweest, waarin er op Bokt weer veel gepost is. Sommige topics halen het kopje 'Uitgelicht' dat je op de hoofdpagina vindt. Andere topics krijgen een mooie plek op Facebook. Ook deze maand stonden er op Facebook weer erg leuke topics. Hieruit hebben we eentje gekozen die snel onze aandacht trok. De geweldige prestatie die bokker snoeppig heeft geleverd zul je niet snel tegenkomen. Met de paarden Varnoldi en Wilke is zij nu Grand Prix startgerechtigd. Wij willen snoeppig feliciteren met deze geweldige prestatie. Haar topic vind je hier: [RIJ-ITP] Varnoldi & Wilke, nu beide Grand Prix startgerechtigd!!

Heb jij een suggestie voor Facebook in de spotlight, stuur deze dan naar Nayomie.

Nieuwstopic van de maand
Elke maand komen er veel nieuwsberichten voorbij op Bokt. Sommige grappig, leuk of opvallend, andere serieus, treurig of juist baanbrekend. Afgelopen maand viel één nieuwsbericht wel heel erg op. Voorzien van een filmpje konden alle Bokkers meegenieten van de fashionblunder van jockey Blake Shinn. Shinn had last van een afzakkende broek tijdens een race en reed uiteindelijk in ontbloot achterwerk over de finish en eindigde als tweede. Het leverde veel grappige opmerkingen op in het nieuwsbericht en sommige bokkers verdachten Shinn zelfs van een tactische zet om de rest van het veld achter hem te houden :D
[VN] Australische jockey over finish met ontbloot achterwerk

Heb jij een suggestie voor nieuwstopic van de maand, stuur deze dan naar Anoli.

Wikinieuws
Afbeelding
Deze maand besteden we aandacht aan drie Wiki-gerelateerde zaken: Een foto, een artikel en een tip.

Foto
Deze maand hebben we gekozen voor een prachtige zonsondergang foto van twee ruiters te paard en een handpaard op het strand. Natuurlijk levert op het strand rijden vaak leuke foto's op, maar deze foto springt eruit door de prachtige kleuren met daarbij de donkere de silhouetten van de paarden en ruiters.

Artikel
Verder zitten we alweer midden in de lente, dus hebben veel paarden weer last van zomereczeem. Op de Bokt Wiki hebben wij een artikel over de oorzaak, het ziekteverloop, de symptomen, de diagnose en de behandeling van deze aandoening.

Zomereczeem
Zomereczeem is een aandoening waar tegenwoordig steeds meer paarden last van hebben.
De betreffende paarden zijn overgevoelig voor het speeksel van de Culicoïdesmug. Dit is een soort zandmugje dat alle paarden steekt om bloed te zuigen. Overgevoelige paarden krijgen vervolgens enorme jeuk, door een allergische reactie op bepaalde stoffen in het speeksel van de mug.

Oorzaak of etiologie
Zomereczeem is een multifactoriële aandoening, dat wil zeggen dat het gaat om een geheel van een groot aantal factoren die allemaal bijdragen aan het ontstaan van de jeuk. Je kunt het zien als een soort optelsom. Dit maakt het erg lastig om alle afzonderlijke factoren op te sporen. Een aantal dingen die zeker een rol spelen zijn de Culicoïdes muggen, de erfelijke aanleg van het paard, de voeding en de algemene conditie van het dier.

Ziekteverloop of pathogenese
De muggen
Culicoïdes is een geslacht van stekende muggen en worden ook wel knutten of kriebelmuggen genoemd. In Nederland en België komen meer dan 100 verschillende soorten voor. In heel Europa leven meer dan 700 verschillende soorten. Deze muggen zijn verantwoordelijk voor de verspreiding van ziektes als Afrikaanse paardenpest en Blauwtong. De Culicoïdes muggen vinden hun slachtoffers door af te gaan op de koolstofdioxide en de warmte die levende zoogdieren uitscheiden.

Culicoïdes muggen zijn kleiner dan de muggen die mensen steken. Ze zijn namelijk maar 1 tot 3 millimeter lang, maar kunnen voorkomen in enorme zwermen. In een gunstig gebied en bij goede weersomstandigheden, kunnen op een hectare land wel 24 miljoen exemplaren aangetroffen worden.
Lees verder

Wiki-tip
De voorpagina van de Bokt Wiki wordt elke week veranderd op basis van een thema. Deze bestaat uit 'Focus op', 'topfoto' en 3 wist-je-datjes. 'Focus op' is een artikel dat we willen uitlichten. 'Topfoto' is een foto op de Bokt Wiki waarvan wij de kwaliteit bovengemiddeld vinden. De drie wist-je-datjes zijn feitjes uit verschillende Wiki artikelen.

Heb je een tip of suggestie voor het Wikinieuws in de BNB, stuur dan een pb naar Banjer of Dribbel

Andere opvallende gebeurtenissen op Bokt
Ook deze maand zijn er verschillende onderwerpen opgevallen. We hebben een kleine selectie gedaan van de opvallende gebeurtenissen.
Bokker Maaaarije zat met een probleem, namelijk dat haar konijnen geen goede woongelegenheid meer hadden. Tja, wat moet je dan? Nou, daar heeft deze bokker een leuke oplossing voor verzonnen, namelijk een eigen huis! Het topic kun je hier volgen: [BB] Ach ja, waarom ook niet?

Deze bokker koos voor een herhaaldelijke titel. Deze titel heeft bokker calice al eens eerder gebruikt. Dit maal een topic over de geboorte van haar kind Tim. Wij willen haar feliciteren met de komst van deze jongen. Haar topic kun je hier vinden: [LZP] En daar lig ik weer.

Bokker Sjolvir heeft wel een hele bijzondere auto. Deze mooie Hepsie uit 2011 ziet er nog tiptop uit. Hij wordt nog getest maar wij zijn ervan overtuigd dat deze het wel door de APK (Algemene Paarden Keuring) komt. Dit bijzondere topic vind je hier: [VVDD] Uniek exemplaar slechts 1 van gemaakt de 2.011

Toen bokker mooney haar paard uit het weiland wilde haalde, trof zij wel een heel apart dier in haar weiland. Een dier dat op alles behalve haar eigen Arabier leek. Zou het een varken zijn? Of toch iets anders? Toen mooney het dier benaderde, bleek het haar eigen paard te zien. Conclusie: vies. Het topic over de Arabier die graag een make-over wilde, vind je hier: [VVDD] Help! Mijn paard is.....

Heb je een suggestie voor andere opvallende gebeurtenissen, stuur deze naar Nayomie.

Community nieuws
Bloemetje van de maand
Deze maand delen we twee virtuele bloemetjes uit. Het eerste bloemetje is voor Suikermeisje, bij het afstappen na het rijden brak zij haar scheenbeen en kuitbeen, wat een pech! We wensen Suikermeisje een vlot herstel en hopen haar snel weer op Bokt te zien verschijnen met wedstrijdlaarzen in plaats van gips!
Het andere bloemetje gaat naar Olympia96. Zij moest haar paard Otje laten inslapen na 17 jaar samen en schreef een prachtige ode. Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Weet jij iemand die een virtueel bloemetje verdient? Stuur deze dan naar Blijheid

Bokker in de spotlight
De allereerste bokker die we als BNB-redactie graag in de spotlight willen zetten is *tromgeroffel* Bimmerd!
Voor sommigen van jullie zal haar naam onbekend klinken, terwijl bokkers die veel op UK komen haar ongetwijfeld kennen. Bimmerd valt namelijk op doordat ze maar liefst 70% van haar berichten op UK plaatst! En die berichten zijn ook nog eens zeer de moeite waard. Zo plaatste ze onlangs een hele uitgebreide uitleg over perspectief en ronde vormen. Ook zien we Bimmerd veel in het topic een paard per dag waar ze zelf tekeningen plaatst maar ook op een positieve manier reageert op andere bokkers.
Ken je Bimmerd nog niet? Kijk dan zeker eens in haar profiel om een paar van haar kunstwerken te bekijken!

Heb jij een suggestie voor bokker in de spotlight? Stuur deze dan naar Blijheid

Quotes van de maand
In de afgelopen maand hebben jullie een paar geniale uitspraken gedaan... Deze wilden we jullie niet onthouden :D

Citaat:
Citaat:
Oh _O-
Misschien een onbekende stad in Frankrijk dan?

Citaat:
Nies?

Citaat:
En de kinderen van katten zijn kittens, dus de kinderen van ratten zijn rittens. Eigenlijk zouden onze kinderen dan mittens moeten worden :+

Citaat:
Doet me denken aan die keer dat ik om 3u snachts met een hamer en beitel een dop van een fles Roosvicee in geslagen heb. :+

Citaat:
Ik wil ook een grote :D

Spot je een uitspraak die we niet mogen missen, stuur dan een pb met de quote en een link van het topic naar Banjer

Hartekreten
Afbeelding

Heb jij een hartekreet en wil je deze graag in de volgende BNB hebben, stuur deze dan naar melody7

Bokkers in de media
Ook deze maand stonden verscheidene bokkers in de media.
Als eerste stond het overlijden van het paard "Nespresso, What Else?" van bokker schoentje in het nieuws. Tijdens een wedstrijd brak het paard het been en moest hierbij helaas ingeslapen worden. Het hele verhaal kun je hier lezen. Wij willen haar sterkte wensen met dit verlies.

Ook bokker RenskeG was in het nieuws. Met haar paard Yogi Bear werd zij uitgeroepen tot Nederlands Kampioen Jachtpaarden 2015. Bij deze bijzondere wedstrijd waarin je in koppels rijdt, deden 90 kandidaten mee. Het topic over deze prestatie vind je hier. Wij willen haar van harte feliciteren met deze prachtige prestatie!

Tot slot heeft bokker gohya in het nieuws gestaan. Voor het magazine "Vriendin" werd zij geïnterviewd over haar opvang voor verwaarloosde paarden en over paardenmishandeling. Met dit verhaal kwam zij in het nieuws. Het topic kun je hier vinden.

Heb je een suggestie voor bokkers in de media, stuur deze dan naar Nayomie

Huisdieren in de spotlight (volgende maand: Kunstwerk in de spotlight)
Afbeelding
Voor de rubriek 'huisdieren in de spotlight' hebben we deze week Fiffill geïnterviewd. Zij heeft een aantal exotische dieren waar ze ons van alles over kon vertellen!

Welke dieren heb je precies (wat voor een soort/ondersoort/type/ras etc.)?
Twee Afrikaanse witbuikegels (Týr & Skaði) , één Noord-Afrikaanse egel (Embla), een kortstaartopossum (Shiva) en een wimpergekko (Smaug).

Waarom heb je gekozen voor het houden van jouw dieren?
Als kind heb ik altijd huisdieren gehad; van konijnen tot cavia’s, parkieten, hamsters, goudvissen, wandelende takken en salamanders – noem maar op. Zo rond mijn veertiende had ik nog kleurmuizen en ratten maar nadat die gestorven waren ben ik een aantal jaar huisdierloos geweest. Toch miste ik het wel. Op internet had ik wel vaker witbuikegels voorbij zien komen maar ik had me er verder nooit in verdiept. Toevallig was het op bokt dat ik in 2009 een topic voorbij zag komen van bokker tessyke, die een witbuikegel had. Ik ben toen meer informatie op gaan zoeken om te kijken of het misschien een geschikt dier voor mij zou zijn. Aangezien ik toen al wist dat ik naar het buitenland zou gaan heb ik me vooral bezig gehouden met inlezen en nadat ik terug kwam in 2011 heb ik mijn eerste egeltje aangeschaft. Daarna volgde de rest van de beestenbende :D

Als je eenmaal wat meer in het exotenwereldje zit kom je vanzelf meer eigenaren en fokkers tegen en zo raakte ik in gesprek met mensen die kortstaartopossums hielden. Qua uiterlijk en omschrijving spraken ze me altijd al aan. Helaas zijn ze erg moeilijk te krijgen, maar ik had geluk op de terrariumbeurs een fokker uit Duitsland te vinden en zo kwam Shiva hier te wonen.

Toen ik klein was, was ik al gek op reptielen en met name gekko’s, maar waarschijnlijk een bekend probleem voor vele jonge bokkers die een paard willen: mijn ouders waren het er niet mee eens, dus die gekko kwam er nooit. Toch wilde ik nog steeds graag een gekko en na wat inlezen heb ik voor de wimpergekko gekozen. Aangezien ik het leuk vind om een mooi terrarium met levende planten te hebben vielen de woestijnsoorten zoals luipaardgekko’s al vrij snel af. Wimpergekko’s zijn zeer makkelijk te houden en daarnaast vind ik het een van de leukste soorten om te zien. ze zijn er in allerlei prachtige kleuren en patronen en hebben een expressief koppie met hun grote ogen, ‘wimpers’ en het lijkt vaak net alsof ze lachen!

Mijn Noord-Afrikaanse egel is een beetje een verhaal apart. Deze soort wordt namelijk niet als huisdier gehouden. Hij is net als de meeste egels die ik (gehad) heb een herplaatser. Ik heb hem gekregen van een Marokkaans gezin. Toen ze op vakantie waren in Marokko kregen ze de egel van een familielid die hem als baby had gevonden. Zo is hij hier terecht gekomen.
In Marokko worden egels overigens vaak gebruikt door kwakzalvers die ze verwerken in medicijnen... :brr:

Ik krijg regelmatig de vraag waarom ik van die "vreemde" beesten heb. Waarom niet gewoon een konijn of een cavia? Ook ontzettend leuke dieren, maar toen ik op zoek ging naar een geschikt huisdier had ik enkele eisen: solitair, geen extreem hoge levensverwachting en moet redelijk 'zelfstandig' zijn. Ik ben geen fan van honden die constant achter je aan lopen of katten die telkens op je schoot kruipen.
Daarnaast zijn het allemaal nacht/schemerdieren. Aangezien ik overdag toch meestal weg ben is dat voor mij ideaal, ik haal mijn dieren er meestal ’s avonds uit. En natuurlijk zien ze er ook gewoon ontzettend leuk uit. Ik smelt nog elke dag als ik mijn beestjes zie <3

Wat houdt de verzorging van deze dieren in en hoeveel tijd besteed je gemiddeld per dag/week aan de verzorging?
Moeilijk om exact te zeggen maar als ik uit ga van de standaard bezigheden op een gemiddelde dag ben ik zo'n 15/20 minuten bezig met het voeren, de dagelijkse controle, het schoonmaken van de loopwielen en het voeren van de voederdieren (insecten, die moeten natuurlijk ook eten!) De gekko kost het minste werk: het terrarium hoeft eigenlijk nooit verschoond te worden want er staan levende planten in die ik om de paar maanden vervang. Dagelijks sproei ik wat water voor de luchtvochtigheid en om de dag wordt zijn papje (speciaal gekkovoer) ververst. Af en toe krijgt hij een krekeltje.
De opossum krijgt elke dag vers voer en water en aangezien ze zindelijk is hoeft haar terrarium ook maar om de paar maanden verschoond te worden. Haar toiletje leeg ik vaker en ook het wiel moet wat regelmatiger worden schoongemaakt. Het meeste werk zijn de egels, want dat kunnen best smeerpoetsen zijn :D Het zal je verbazen hoeveel zo'n klein dier kan poepen! Uiteraard krijgen ze dagelijks vers water en voer, worden de wielen dagelijks schoongemaakt en ruim ik de drolletjes op. Eén (soms twee) keer per week worden de hokken volledig schoongemaakt. Natuurlijk is dat alleen maar de echte basis :) Er komt nog veel meer bij kijken, zoals het bereiden van het voer (ik probeer zo gevarieerd mogelijk te voeren en stel veel zelf samen), de egels moeten af en toe in bad, nageltjes moeten geknipt worden etc. en dan is er nog de tijd die ze buiten hun hok doorbrengen met mij. Zo ben ik er uiteindelijk aardig wat uren per week mee bezig.

Wat doe je zoal met je huisdier?
Mijn gekko en opossum zijn vooral kijkdieren, Shiva is erg tam maar razendsnel en vind het vooral leuk om op onderzoek uit te gaan. Met mijn egels breng ik de meeste tijd door. Ze lopen af en toe los maar slapen voornamelijk op schoot. Aangezien het nachtdieren zijn die actief worden zodra de lichten uit gaan zijn ze vooral erg goed in slapen; daarom zit ik elke avond dat ik thuis ben (en soms overdag) met een egel op schoot te bokken/lezen/film te kijken etc. Voor heel veel mensen ongetwijfeld maar saai :Y) Maar voor mij is het prima zo!

Wat voor een karakter hebben je dieren en is dit typisch voor dit dier?
Smaug is heel relaxt en makkelijk te hanteren (al doe ik het zelden), dat is wel typisch voor deze soort. Nu is hij wel aan de tamme kant want hij is vanaf het begin af aan altijd al zo geweest.
Shiva is een heel nieuwsgierig, mensgericht diertje. Qua karakter zijn kortstaartopossums een beetje vergelijkbaar met ratten (zonder de nadelen van stank, extreem korte levensverwachting door nare ziektes, en altijd samen moeten zitten). Ze kunnen dan ook heel tam worden en op je schouder blijven zitten of in je zak slapen. Shiva is daar echter veel te druk voor. Ze is erg nieuwsgierig en zal altijd naar je toe komen en klimt uit zichzelf op je hand maar rent dan het liefste rond. Ze komt altijd even kijken als ze doorheeft dat je bij haar hok langsloopt of bezig bent. Nu schijnt het dat de vrouwtjes drukker zijn en de mannen wat rustiger en knuffeliger, dus wat dat betreft voldoet ze inderdaad aan de karakterbeschrijvingen. Ondanks dat ze zo tam kunnen worden wil dat niet zeggen dat dat voor allemaal opgaat en ik zou ze meer als kijkdier omschrijven.

De egels zijn allemaal anders. Embla is natuurlijk een uitzondering aangezien hij uit het wild komt en hij is ook nooit veel gehanteerd door de vorige eigenaren. Elk stapje dat we maken is een grote vooruitgang, maar het kost veel tijd en geduld. Toen hij hier kwam was hij erg angstig maar het gaat steeds beter. Týr heb ik gekregen van een bokker. Zij moest de moeilijke beslissing maken om hem weg te doen omdat ze vond dat hij meer aandacht verdiende. Hij werd verder prima verzorgd maar was niet meer zoveel in handen. Inmiddels kan ik lezen en schrijven met hem maar ik ben dan ook de enige, van anderen moet hij niks hebben. Hij is erg actief en speels en gaat graag op onderzoek uit.
Skaði heb ik gekocht met de intentie om te fokken, iets wat ik al langere tijd graag wilde. Er zijn in Nederland maar weinig fokkers en men houdt eigenlijk geen stambomen bij (gelukkig begint dat nu wel meer op te komen) vandaar dat ik haar bij een Tsjechische fokker kocht met de intentie om goede lijnen op te zetten. Het liep uiteindelijk iets anders en door de opvangers die ik binnenkreeg (waaronder Embla) is er van fokken nog niets gekomen, daarvoor is Skaði inmiddels ook te oud. Het is een echt dametje om te zien al is ze liever lui dan moe (dat merk je ook wel aan haar eh, rondingen) en ze kan letterlijk overal in slaap vallen. Op de eerste dag bij mij viel ze al in slaap in de palm van mijn hand. Ze ligt dan ook regelmatig stevig te snurken :Y)

Zou je opnieuw de keuze voor deze diersoorten maken?
Zeker! Ik ben dol op mijn dieren en vooral helemaal verknocht geraakt aan de egels als soort :j Allemaal zo'n eigen karakter, totaal verschillend en echt met hun eigen dingetjes. Absoluut niet geschikt voor iedereen, dat moet ik er wel bij zeggen. Dat vind ik voor alle dieren die ik heb maar met name voor de egels. Schaf alsjeblieft niet zomaar zo'n dier aan zonder je goed in te lezen! Ze vereisen specifieke verzorging (moeten een verwarmd hok hebben, hebben een speciaal dieet met veel levende insecten) en zullen voor de meeste mensen waarschijnlijk vrij 'saai' zijn. Er is weinig interactie zoals met andere huisdieren. Ik zeg vaak dat ze een beetje tussen de 'standaard' huisdieren zoals konijnen, en terrariumdieren zoals reptielen in zitten. Daarnaast zijn het van nature defensieve prooidieren wat je ook terug ziet in hun gedrag. Ze hebben hun stekels om zichzelf te beschermen als ze bang zijn of schrikken. Het scheelt enorm als je een egel hebt van een fokker die ze vanaf jonge leeftijd goed socialiseert. Maar ze zijn vaak eenkennig en afhankelijk van het karakter en de socialisatie op jongere leeftijd kan het langere tijd duren voor ze aan je gewend zijn. Maar ik vind dat juist leuk, hoe ze je steeds meer gaan vertrouwen. Die van mij hebben zichzelf ook aangeleerd dat als ze me 's avonds horen rommelen bij het hok ze eten gaan krijgen en dan staan ze al ongeduldig te wachten. Hoe mijn dag ook was, ik word altijd weer blij van die koppies :D

Het liefste zou ik nooit meer zonder zitten, de egels zijn voor mij wat paarden zijn voor veel andere bokkers. Of ik ooit nog ga fokken weet ik niet. Het heeft geen grote prioriteit en herplaatsers zullen altijd voorrang hebben. Die verdienen een nieuw plekje en hebben het soms ook hard nodig. Toevallig komt er morgen een verwaarloosde egeltenrek (lijkt wat op een egel, maar is geen familie) deze kant op, en zo realiseer ik langzaam mijn kinderdroom: mijn eigen mini-dierentuin...

Voor meer informatie over de witbuikegel als huisdier kun je een kijkje nemen op mijn website: http://www.afrikaansewitbuikegel.nl

Heb je een suggestie voor huisdieren in de spotlight, stuur deze dan naar melody7
Heb je een suggestie voor het onderdeel van volgende maand, kunstewrk van de maand, stuur deze dan naar Banjer.

Bokkers in het buitenland (volgende maand: Hoe gaat het met...)
Voor de eerste keer Bokkers in het buitenland interviewden wij een Boktkoppel: lizy29 en Palousa_Boy. Anderhalf jaar geleden verhuisden zij met hun paarden naar Frankrijk, waar zij zelf hun huis renoveren en verbouwen. Hieronder vertellen ze jullie daar meer over!

Waarom zijn jullie naar Frankrijk verhuisd?
Wij zijn naar Frankrijk verhuisd nadat ik in een burn-out ben terecht gekomen. Wij woonden naast mijn bedrijf en ik kon het ondanks dat ik niet meer werkte dus toch nooit helemaal los laten. Aangezien Jeff het ook niet meer helemaal naar zijn zin had op zijn werk en we al een huis hadden in Frankrijk was de keuze dus snel gemaakt en zijn we verhuisd.

Hoe lang wonen jullie al in Frankrijk?
Wij zijn vlak na kerst 2013 verhuisd. Inmiddels dus al weer bijna 1 jaar en 5 maanden geleden.

Wat vind jullie van Frankrijk nu jullie er wonen?
Ikzelf kende deze regio al vrij goed omdat mijn ouders hier al een aantal jaar wonen. De mensen zijn hier erg vriendelijk en behulpzaam. Wij doen dan ook wel echt de moeite om te integreren, zorgen dat we bij de diverse evenementen van het dorp zijn, zijn lid van de feestcommissie en helpen daar waar nodig (bv bij het onderhoud van de gemeentelijke wandelpaden). Het gebied waar wij zitten is nog weinig toeristisch en heerlijk rustig en groen. Door de heuvels heb je prachtige vergezichten. We genieten dus nog iedere dag van ons leven hier.

Zijn jullie ook in Frankrijk nog met paarden bezig, zo ja welke tak(ken)?
Wij hebben onze 2 paarden meegenomen naar Frankrijk en er hier nog twee bijgekocht, waaronder een Bretonse jaarling merrie. Het is de bedoeling dat Jeff met haar aan het werk gaat op het land en dat we als ze oud genoeg is met haar gaan fokken. Wij hopen dit schitterende ras ook wat verder te introduceren in Nederland. Verder hebben wij nog onze drie rijpaarden waarvan er een met pensioen is en we de andere twee momenteel gebruiken voor onze eigen zeldzame bosritjes. Uiteindelijk willen we ze wel wat meer oppakken, maar door de verbouwing komt dat er gewoonweg niet van. Ik zou dan ook graag mijn paard weer willen gaan uitbrengen in de dressuur. In de toekomst zullen zij ook ingezet worden om ritten te maken met gasten.

Wat is het grootste verschil met Frankrijk en Nederland binnen de paardensport?
In Frankrijk is dressuur veel minder populair dan in Nederland. Hier (of toch in ieder geval in onze regio) zijn springen en TREC veel meer in trek.

Wat missen jullie aan Nederland en wat echt niet?
Het enige wat we wel eens missen aan Nederland zijn onze familie en vrienden en het gemak waarmee je even bij ze langs ging. Het verdere leven missen we totaal niet. De levenskwaliteit is hier naar ons idee vele malen beter. Men neemt meer de tijd om te genieten en het tempo is veel minder gejaagd. Verder is hier ruimte. Iets wat in Nederland bijna niet meer haalbaar is.

Zouden jullie nog terug willen naar Nederland?
Daar kunnen we heel kort over zijn: Nee. Ons leven hier bevalt ons vele malen beter als in Nederland. Zelfs als we niet meer in Frankrijk zouden willen wonen, zou Nederland niet het alternatief zijn.

Ik zag dat jullie aan het verbouwen waren en veel zelf doen. Wat zijn jullie precies aan het doen en hoe bevalt het om veel zelf te doen?
Klopt, we zijn ons huis volledig aan het strippen en alles opnieuw aan het indelen. Daarnaast worden de bovenverdieping en de naastgelegen schuur bij het huis getrokken. Helaas is het meeste hout aangetast door vocht en houtworm maar we proberen zoveel mogelijk van het originele hout te bewaren en te behandelen. Alleen als het echt te slecht is vervangen we het. Dit kost veel meer tijd, geld en energie dan het simpelweg te vervangen door nieuwe spullen, maar we kunnen zo wel het karakter van het huis bewaren. We komen ook steeds nieuwe dingen tegen onder de lagen pleisterwerk, behang en stof dus inmiddels zijn onze plannen al heel wat keren gewijzigd....

Verder heeft ook het terrein onderhoud nodig, moeten er omheiningen vervangen/geplaatst worden en de groentetuin opnieuw aangelegd worden.

Al met al zijn we dus hele dagen bezig maar we hebben ook de luxe eens een dag niets te kunnen doen als we echt geen zin hebben. We proberen ook standaard een vrije dag per week in te lassen.

Het allemaal zelf doen is heel leuk maar ook zwaar, zowel fysiek als mentaal. Het geeft ons echter wel de vrijheid om onze plannen aan te passen aan het huis en onze wensen. Daarnaast is het een stuk vriendelijker voor ons budget...

Heb je een suggestie voor een bokker in het buitenland, stuur deze dan naar melody7.
Heb je een suggestie voor het onderdeel van volgende maand, hoe gaat het met, stuur deze dan naar Nayomie

Wist je dat...
*...Apple en Dais hun eerste winstpunt in de L2 hebben gehaald?
*...Olympia alweer druk bezig is met de voorbereiding van Horse Event 2015?
*...Urielle een stoer hengstveulen van Houston rijker is en niet alleen meer amazone, instructrice en jurylid is, maar ook ponymoeder: ook dochter Gioya sinds kort bij de Belgische LRV de wedstrijdterreinen onveilig maakt?
*...Melody7 haar username wil veranderen en suggesties via pb naar melody7 gestuurd kunnen worden?
*...[***] eindelijk weer kan gaan studeren? *\o/*
*...Banjer haar eerste echt grote blauwe plek bij Pole fitness heeft opgelopen? *\o/*
*...Jans hoopt dat de laatste loodjes van de zwangerschap een beetje snel gaan? :+
*......Blijheid en haar pony Jottum hun 5 jarig jubileum hebben gevierd door een bos worteltjes te delen? :+
*...Amanda in het gips terecht is gekomen tijdens haar vakantie op Zakynthos?
*...Nayomie 11 mei aan haar examens is begonnen?
*...Dribbel zin heeft om weer te gaan reizen in plaats van te voldoen aan allerlei verplichtingen?
*...Murthul haar katten het muizenvangseizoen hebben geopend? -O-

Binnengekomen post
Heb je post voor ons, stuur deze dan naar Paisano.
Laatst bijgewerkt door Olympia op 16-05-15 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Re: [Dienstmededeling] BNB April 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:57

Wat een leuke en uitgebreide editie! Complimenten!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:01

Ja, daar is hij weer *\o/*
Leuke nieuwsbrief!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:07

Wat leuk, de eerste nieuwe nieuwsbrief!

En wat een verrassing om dan geheel onverwacht je eigen naam te zien bij hartekreten :D

Myr, je laat je sestra-met-het-emotionele-vermogen-van-een-theelepel nu wel even een traantje wegpinken hoor <3

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:07

Super leuk geworden +:)+

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:22

Leuk! :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:47

De geboorte van een kind bij william en kate.. ja daar heb ik echt wakker om gelegen :') :))

Ga nog maar ff verder lezen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:51

Super leuk deze nieuwsbrief!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:52

Goed gedaan dames, heb weer veel leuke nieuwe topics ontdekt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:00

Wat een leuke bnb, helemaal gelezen en vond deze zeer geslaagd :j

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:03

Hij is leuk geworden :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:08

Ontzettend leuk, bedankt :-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:09

Ziet er goed uit!! Top gedaan :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:26

Hij is echt super leuk geworden dames, complimenten! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:30

Dit is inderdaad een leuke BNB! :))

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:33

Super gedaan!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:34

Hij is super geworden! Op naar de volgende BNB's +:)+

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:35

Ziet er weer leuk uit! :D

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:42

Leuke BNB! :D

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:50

Leuk!! :))

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:55

Hij is leuheuk :D

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:59

Leuk! :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:09

Wat ontzettend leuk om te lezen +:)+

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:44

Wat super leuk gedaan! En super lief van [***]!! voel me heel erg vereerd <3