[Dienstmededeling] Veranderingen aan ON-forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[Dienstmededeling] Veranderingen aan ON-forum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:07

Sinds vanochtend is er een verandering doorgevoerd op het Overig Nieuws-forum. Voorheen was het mogelijk om hier direct berichten te plaatsen. Dat werkte voor een deel super: één van de grote voordelen van nieuws op Bokt is dat we niet alleen een redactie hebben, maar ook duizenden extra ‘ogen en oren’ om nieuwtjes op te pakken!

Maar er zaten ook nadelen aan: er werden regelmatig topics verkeerd geplaatst. Bovendien werden er vaak artikelen geplaatst van bronnen waarmee wij geen afspraken hebben over het overnemen van materiaal. Om die reden is het niet meer mogelijk om direct berichten op ON te plaatsen. De ‘nieuw onderwerp’ knop, linkt nu direct door naar ‘tip de nieuwsredactie’. Als je een nieuwsartikel op Bokt wilt hebben of een nieuwtje tegenkomt waar de nieuwsredactie echt mee aan de slag moet, kun je je tip direct naar hen toe mailen, zij gaan er dan zo snel mogelijk mee aan de slag.

Als er nog vragen zijn of dingen niet goed werken, horen we dat graag, alvast bedankt! :)

Nayomie

Re: [Dienstmededeling] Veranderingen aan ON-forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:13

Hmm. Zou niet mijn keuze zijn geweest, maar ik kan ermee leven :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:19

Zonde, je mist toch een stukje input van gebruikers + betrokkenheid.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 06:54

Inderdaad, en ik denk dat gebruikers zich minder aangetrokken voelen om iets te schrijven/aan te geven.

Bovendien lees ik dat er topics verkeerd geplaatst wordt. Zou erop neerkomen dat mods veel werk hebben (wat imo mee valt aangezien je in een team zit). Maar hier heb je nu veel meer werk van. Dus ik snap niet zo goed wat hier nu verbeterd aan is :)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:02

Betrokkenheid missen is zeker niet de bedoeling, op het moment dat we een tip of artikel van een gebruiker binnenkrijgen, zal dat er ook zeker bij vermeld worden.

@Nayomie: Op een gewoon forum is het niet erg om een topic gewoon te verplaatsen of verwijderen, maar het is de bedoeling dat het overige nieuws binnenkort weer een veel duidelijkere plaats op de site krijgt. Een verkeerd geplaatst topic daar (of het nou een advertentie is, of iets anders wat er gewoon niet hoort) krijgt dan veel meer aandacht dan een topic wat op een ander forum verkeerd geplaatst wordt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:04

Ik meende dat je als gebruiker ook al vanaf 0 berichten daar ook al kan plaatsen, waarom kan dat niet (zoals andere delen) even omhoog gekrikt worden. Dan heb je waarschijnlijk al 2/3de gefilterd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:15

De logica ontgaat mij ook van deze maatregel. Lijkt me dan veel meer werk voor de modjes en je mist inderdaad de spontane inbreng. Maar ja ik neem het ter kennisneming aan meer kan ik ook niet doen :')

Even los hiervan, het lijkt er langzaam op dat bokt veel dingen verandert omdat het zoveel werk voor modjes is of omdat het jullie praktisch lijkt wat in praktijk dus duidelijk niet zo is. Een aantal hebben al aangeboden te helpen met dingen. Maar daarvan wordt geen gebruik gemaakt. En ergernissen over veranderingen die niet werken lijken volledig terzijde gelegd te worden. Is dit het nieuwe beleid van bokt of groeit het langzaam boven het hoofd?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 12:45

Karuna: deze maatregel is niet genomen omdat het teveel werk was voor de moderators, maar om wat ik hierboven aangaf: er werden regelmatig berichten geplaatst met auteursrechtelijk beschermde teksten. Daarnaast is het de bedoeling om ook topics op ON binnenkort weer duidelijker onder de aandacht te brengen: als topics daar fout staan of er verkeerde content instaat, krijgt dat dus meer aandacht dan op bijvoorbeeld een forum als PaardenPraat, vandaar dat er voor een andere oplossing gekozen is.
Als er ergernissen zijn over veranderingen, proberen we daar altijd op te reageren. In ieder geval door zoveel mogelijk uitleg te geven, en als een wijziging echt niet bevalt, proberen we te achterhalen wat er misgaat en of dat te fixen is. Dat kan niet altijd, sommige veranderingen zijn gewoon nodig, maar het gebeurt regelmatig dat er alsnog dingen worden bijgeschaafd. En bij grote veranderingen vragen we waar mogelijk ook vooraf input van gebruikers.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:46

Eline schreef:
Karuna: deze maatregel is niet genomen omdat het teveel werk was voor de moderators, maar om wat ik hierboven aangaf: er werden regelmatig berichten geplaatst met auteursrechtelijk beschermde teksten.

Slecht voorbeeld doet volgen... Ik kan mij herinneren dat er ontzettend vaak door de nieuwsredactie zélf berichten zijn gejat van andere websites. Die auteursrechtelijk beschermd waren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:48

Oke dan lijkt het dus meer dan dat het ook daadwerkelijk teveel werk is, omdat dat vaak als reden van verandering genoemd wordt zoals bv boktmarkt, de nieuwsbrief enz.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:51

Winged schreef:
Eline schreef:
Karuna: deze maatregel is niet genomen omdat het teveel werk was voor de moderators, maar om wat ik hierboven aangaf: er werden regelmatig berichten geplaatst met auteursrechtelijk beschermde teksten.

Slecht voorbeeld doet volgen... Ik kan mij herinneren dat er ontzettend vaak door de nieuwsredactie zélf berichten zijn gejat van andere websites. Die auteursrechtelijk beschermd waren.

Mij ook.
Maak een kortsluiting met sites, schrijf een mededeling bij ON bij welke sites je mag, en hoppa.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 12:57

Winged: Dat ligt een stuk subtieler dan je het nu schrijft, en heeft te maken met afspraken die we met diverse redacties hebben.
Nayomie: als dat de enige reden zou zijn voor de verandering, hadden we voor die oplossing kunnen kiezen, maar ik ben bang dat omdat dat een redelijk ingewikkeld stuk zou worden (Van site X mag alles, van site Y alleen de eerste 50 woorden + linkje, van krant Z geen létter zonder dwangbevel - et cetera) niet direct een oplossing gegeven had.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:25

sites die lastig gaan doen laat je dan toch links liggen?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:35

Bijna alle sites doen lastig :=

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:13

Heel jammer. Ik zette soms een stukje neer, omdat ik het ook leuk vond om af en toe wat te schrijven.
Jammer dat dat nu niet meer kan. Ik zal minder snel op de TDNR knop drukken dan dat ik een stukje had geschreven.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:19

Floor_x schreef:
Heel jammer. Ik zette soms een stukje neer, omdat ik het ook leuk vond om af en toe wat te schrijven.
Jammer dat dat nu niet meer kan. Ik zal minder snel op de TDNR knop drukken dan dat ik een stukje had geschreven.

Idd. Heb het idee dat gebruikers steeds minder betrokken raken in zaken. Kijk maar naar Wiki. Wikischrijvers kunnen ook niks meer plaatsen zonder gecontroleerd te worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:23

Eddy_Rocks schreef:
Bijna alle sites doen lastig :=

Gek he, daar worden namelijk mensen ingehuurd om stukken te schrijven, copy paste is dus simpelweg jatten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:59

Ja. En aangezien dat hier niet het geval is zullen wij toch andere manieren moeten verzinnen om de Bokkers van hun nieuws te voorzien :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:35

Floor_x schreef:
Ik zal minder snel op de TDNR knop drukken dan dat ik een stukje had geschreven.

Ingezonden stukken worden nog steeds voorzien van de naam die het in heeft gestuurd. Dat geldt ook voor ingezonden, zelfgeschreven stukken. Tenzij de persoon dit zelf niet wil.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:48

Wat is nu hét grote verschil? Hoe het eerst ging; topic openen, alsnog controle door nieuwsredactie. Slechte stukken gingen op slot. Hoe het nu gaat; stuurt iets in via een knop, duurt een tijd voir het eenmaal geplaatst is, waardoor de actualiteit minder wordt. Controle door nieuwsredactie. Slechte stukken worden eruit gehaald.

De rede van aanpassing snap ik niet (en weet dat velen het met mij eens zijn). En gaat er als het goed is alleen maar slechter op. Betrokkenheid wordt steeds minder, en worden langzamerhand robots die eigenlijk geen inbreng hebben op de site. Terwijl het voor gebruikers hoort te zijn. Als het beter is voor het systeem dan ben ik accoord.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:54

Als we de ingezonden stukken sinds de ingang van het nieuwe systeem afzetten tegen het gemiddeld aantal geopende topics op ON in eenzelfde periode, dan is dat op dit moment wel iets meer. We zullen in ieder geval in de gaten houden of dit zo blijft.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:09

Ook door meer verschillende mensen? Of door mensen die vaker iets plaatsen?

Alleen, heb eens bekeken maar zo kom ik zomaar een artikel bekeken, maar nieuwsredactie weet zelf niet meer wie het geschreven had...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:20

verschillende mensen.

Je bedoelt dat topic op ON? Dat is ingezonden door seventje, was van de knhs.nl (niet zelf geschreven dus). Daar stond een vraagteken bij omdat het niet gelijk duidelijk was ivm nieuwe systeem. Met het idee om dat nog te vervangen, maar dat is denk ik dan niet gebeurd. Zal dat zo nog ff doen. (is overigens ook het enige topic waarbij die verwarring was..)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:49

Heb een paar dagen geleden een nieuwsbericht ingestuurd. Is gewoon niet geplaatst en misschien dus niet nieuwswaardig of mag niet op bokt geplaatst worden. Maar is het dan niet netjes dit even per pb te laten weten?

edit: ingezonden nieuwberichten zijn trouwens nergens meer terug te vinden. Niet bij verzonden berichten of wat dan ook....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:59

Wanneer heb je deze ingezonden?