Ik ga nu even wat tijd besteden aan dit topic omdat ik denk dat bokkers onderling elkaar misschien beter gaan begrijpen in discussies in bijv. ITP topics.
Zo heb ik net ongezout, maar ik moet zeggen op een nette manier mijn mening gegeven net als 80 andere bokkers (wat kan ik toch goed overdrijven) en er was een duidelijke voorpartij en tegenpartij. De discussie was al wat uit de hand gelopen toen ik begon met reageren en heb geprobeerd uit te leggen hoe dit voorkomen had kunnen worden. Dit op de reactie van sommige mensen die vinden dat het topic verziekt word door de mensen met een tegenmening.
Daarom het topic, Discussiëren kan je leren en dan zullen er nu al mensen zijn met de gedachte: ‘ Who the F*ck ben jij om anderen dit te leren’. Nou niemand dus. Ik geef namelijk mijn visie op hoe een discussie goed en respectvol kan verlopen door ervaring te hebben opgedaan met een communicatie opleiding, vaker in een discussie (openbaar) te hebben deelgenomen op bijv. carierebeurs van Ahoy en ik communicatie onwijs interessant vind.
Ik wil dus niet de suggestie wekken dat ik de bokkers ga leren hoe ze kunnen discussiëren, maar ik wil ze er wel op wijzen dat je het kan leren.
Waar iemand denkt aanvulling te kunnen/willen geven is dit zeer zeker welkom.
Allereerst heb je in een discussie Pro & Contra’s en middenvelders. Realiseer je dit en ook dat je niet iemand kan bekeren tot jouw gebied. Bedenk ook dat wat de ander zegt niet bedoeld is om jou de grond in te boren dus respecteer die post en als je er op wil reageren doe dat dan volwassen. Laat de smileys die onvolwassen overkomen dan ook uit de post weg.
Do’s:
- Blijf beleefd tegen de anders
- Onderbouw jouw mening in volledige zinnen en in 1 post
- Bedenk dat een ander niet iets typt om jou te pesten
- Heb respect voor andermans post
- Sta open voor de ander (of je er wat mee doet is eigen keus, maar dat hoeft de ander niet te weten)
- Wees volwassen (als je bij voorbaat al weet dat je heel flauw gaat reageren, reageer dan niet (let wel dat dit niet voor een TS geld anders krijg je de lading alsnog over je heen

- Druk even eerst op voorbeeld en lees je post goed door
- Neem tijd voor je post (besteed er aandacht aan)
Dont’s:
- Gaan steigeren als iemand wat zegt wat jou niet zint
- De ander de mening gaan verbieden (de allermachtige killer: Hier wil ik geen reacties meer over).
- Kinderachtige smileys (zoals de huillachsmiley)
- Andere respectloos gaan beantwoorden (dus kinderachtig in geschrift reageren op een serieuze reactie)
- Van muggen, olifanten en daarna zelfs draken maken. Voorbeeld: Wat als er een kind langs komt en jouw paard trapt hem dood. (met als reactie) Nou dan kan je helemaal wel je eigen opsluiten want dan is alles gevaarlijk.
- Als je in een topic komt waar je de hele discussie nergens op vind slaan zeg dat dan ook normaal en niet dat iedereen een topic verziekt.
- Te overhaast en emotioneel reageren.
En onthoud altijd: ‘Weerstand wekt altijd weerstand op’.
Ik hoop hier een mooie discussie op gang te zetten tussen de mensen, en hun meningen met betrekking tot dit onderwerp