Discussiëren kan je leren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Discussiëren kan je leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:56

Ik plaats dit hier omdat dit topic wel degelijk over bokt gaat, maar dan op een andere manier. Mocht iemand vinden dat het hier toch foutief staat, mag er altijd geTemd worden :) .

Ik ga nu even wat tijd besteden aan dit topic omdat ik denk dat bokkers onderling elkaar misschien beter gaan begrijpen in discussies in bijv. ITP topics.

Zo heb ik net ongezout, maar ik moet zeggen op een nette manier mijn mening gegeven net als 80 andere bokkers (wat kan ik toch goed overdrijven) en er was een duidelijke voorpartij en tegenpartij. De discussie was al wat uit de hand gelopen toen ik begon met reageren en heb geprobeerd uit te leggen hoe dit voorkomen had kunnen worden. Dit op de reactie van sommige mensen die vinden dat het topic verziekt word door de mensen met een tegenmening.

Daarom het topic, Discussiëren kan je leren en dan zullen er nu al mensen zijn met de gedachte: ‘ Who the F*ck ben jij om anderen dit te leren’. Nou niemand dus. Ik geef namelijk mijn visie op hoe een discussie goed en respectvol kan verlopen door ervaring te hebben opgedaan met een communicatie opleiding, vaker in een discussie (openbaar) te hebben deelgenomen op bijv. carierebeurs van Ahoy en ik communicatie onwijs interessant vind.
Ik wil dus niet de suggestie wekken dat ik de bokkers ga leren hoe ze kunnen discussiëren, maar ik wil ze er wel op wijzen dat je het kan leren.

Waar iemand denkt aanvulling te kunnen/willen geven is dit zeer zeker welkom.

Allereerst heb je in een discussie Pro & Contra’s en middenvelders. Realiseer je dit en ook dat je niet iemand kan bekeren tot jouw gebied. Bedenk ook dat wat de ander zegt niet bedoeld is om jou de grond in te boren dus respecteer die post en als je er op wil reageren doe dat dan volwassen. Laat de smileys die onvolwassen overkomen dan ook uit de post weg.
Do’s:
- Blijf beleefd tegen de anders
- Onderbouw jouw mening in volledige zinnen en in 1 post
- Bedenk dat een ander niet iets typt om jou te pesten
- Heb respect voor andermans post
- Sta open voor de ander (of je er wat mee doet is eigen keus, maar dat hoeft de ander niet te weten)
- Wees volwassen (als je bij voorbaat al weet dat je heel flauw gaat reageren, reageer dan niet (let wel dat dit niet voor een TS geld anders krijg je de lading alsnog over je heen :) )
- Druk even eerst op voorbeeld en lees je post goed door
- Neem tijd voor je post (besteed er aandacht aan)

Dont’s:
- Gaan steigeren als iemand wat zegt wat jou niet zint
- De ander de mening gaan verbieden (de allermachtige killer: Hier wil ik geen reacties meer over).
- Kinderachtige smileys (zoals de huillachsmiley)
- Andere respectloos gaan beantwoorden (dus kinderachtig in geschrift reageren op een serieuze reactie)
- Van muggen, olifanten en daarna zelfs draken maken. Voorbeeld: Wat als er een kind langs komt en jouw paard trapt hem dood. (met als reactie) Nou dan kan je helemaal wel je eigen opsluiten want dan is alles gevaarlijk.
- Als je in een topic komt waar je de hele discussie nergens op vind slaan zeg dat dan ook normaal en niet dat iedereen een topic verziekt.
- Te overhaast en emotioneel reageren.

En onthoud altijd: ‘Weerstand wekt altijd weerstand op’.

Ik hoop hier een mooie discussie op gang te zetten tussen de mensen, en hun meningen met betrekking tot dit onderwerp :) .

anoniem45673

Re: Discussiëren kan je leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:02

Ik denk dat je lijstje zo aardig klopt. Waar het in mijn ogen vaak "fout" gaat is de emotie vs ratio. Als een tegenargument wordt gepost wat inspeelt op de emotie van de ander, reageert de ander vaak uit reflex ook uit emotie. De rust om het even te laten bezinken vervalt vaak in een forum omdat de anonimiteit overheerst, tegen de tijd dat de ratio wellicht weer naar boven komt is het al te laat. Of men de rust kan opbrengen om niet uit reflex in emotie te reageren, twijfel ik persoonlijk over of je dit kunt leren.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:07

Daar heb je zeer zeker een goed punt. In mij optiek vind ik dan alleen wel dat de poster waardoor iemand's emotie naar boven komt dan ook een fout heeft gemaakt met de zinsopbouw.

Discusieren is dan ook echt wel een kunst. Ik verbeter mezelf nu gelijk. Goed discusieren is een kunst.
Je hebt me meteen een extra Do en Don't gegeven.

Do:
- Laat het bericht even bezinken (dit past ook goed in 'neem tijd voor je post')

Don't:
- Reageren met emotie

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:15

Ik vind dat het lijstje wel klopt. :)

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:03

verography schreef:
Laat het bericht even bezinken (dit past ook goed in 'neem tijd voor je post')

Een mooie beschrijving die je gemaakt hebt.
Voor mezelf heb ik altijd nog een punt wat ik gebruik.

Wanneer ik een reactie zie staan waar ik op wil reageren lees ik deze nog 2 of 3x door met tussendoor de tijd om het te laten bezinken.
Een fout die ik ook regelmatig voorbij zie komen is dat mensen verkeerd lezen en er hun eigen verhaal van maken wat helemaal niet zo bedoeld is.

De in mijn ogen belangrijkste heb je er gelukkig al bijgezet.
Citaat:
Onderbouw jouw mening in volledige zinnen en in 1 post

Dat is iets wat ik heel veel mis bij bepaalde reacties.

Gr Dennis

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:07

_/-\o_

Helemaal met je eens. Persoonlijk vin dik dat alle non-discussieerders zich eens zouden moeten inlezen in het discussiëren en voornamelijk hier op bokt op het geven van feedback. Lees bijv. http://www.carrieretijger.nl/functioner ... back-geven eens door. Simpele site, geen moeilijke woorden en het brengt je de basis bij van het respectvol feedback geven en dus eerlijk en netjes je eigen mening onderbouwen. Vanuit waar je dus gewoon een fijne discussie aan kan gaan om wijzer te worden van elkaar en niet om met modder te smijten.

Discussiëren daar kun je van leren is mijn mening, en is niet een manier om je eigen standpunt door te douwen..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:16

Oeh das zeker ook een hele mooie zin (de vetgedrukte). En de zin slaat de spijker op zijn kop.

Wie moedwillig discuseert zal open staan voor andere meningen. Dingen tegen elkaar opwegen en bekijken in hoeverre de mening ongewijzigd blijft. Zo ga je nog beter om met de informatie die gegeven is en heb je er zeker nieuwe inzichten bij geleerd. (of je het er dan wel of nog steeds niet mee eens bent is niet van belang om te erkennen dat je iets geleerd hebt).

Overigens lijkt het nu met deze zin dat je dan wel erg lang moet malen over een opmerking, maar dat hoeft niet. Zodra je ergens bewuster mee omgaat ben je vaak sneller met het goed onderbouwen van je eigen mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:48

Fijn topic vind ik dit:)
Mensen zoudein zich meer bewust moeten zijn dat een goede sfeer niet alleen behouden blijft of gemaakt wordt door kingekriebel, maar door het met elkaar oneens te kunnen zijn en: agree to disagree. Ik kan er echt van genieten over en weer je standpunt te verdedigen met argumenten, zolang het eerlijk blijft. Ik wil met iemand in een topin in de haren kunnen vliegen en daarna een kop koffie samen drinken.

Do: gedrag en persoon uit elkaar houden. Ook al heeft iemand een totaal andere mening dan jij (en omdat het hier vaak over dieren gaat, krijgt dat een emotionele lading) dat betekent niet dat die persoon een heel onaardig, vervelend mens is. Dat iemand jouw argumenten met de grond gelijk maakt, wil niet zeggen dat die persoon jou ook de grond in boort. Dat zijn echt verschillende zaken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:41

Wat ik nog in het rijtje mis, speel op de bal en niet op de man. Heb het over het onderwerp en kom aan met argumenten, maar ga niet de persoon zelf aanvallen die een andere mening heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:43

Discussiëren kan je leren, willen discussiëren niet.

Probleem ligt vaak niet dat mensen niet kunnen discussiëren, maar dat mensen niet willen discussiëren. Andere mening is volstrekte onzin en eigen mening klopt helemaal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:51

Zo hey, dit topic is al goed verziekt man :') :') :') :') :') :')

Sorry, kon het niet laten, serieus nu! :D
Wat ik mis is: "Discusseer niet om te winnen, maar om achter een (eventuele) waarheid te komen.

De rede dat al dit soort regeltjes nodig zijn, is omdat mensen denken dat je een discussie moet/kunt winnen en dan is de discussie wat mij betreft al dood voordat 't goed en wel begonnen is.
Een discussie met persoonlijk gewin in het achterhoofd is geen discussie. Dat is ook de reden dat de meeste mensen niet van mening veranderen. Als je ZONDER persoonlijk gewin (dus egoboost, lekker afreageren, dat soort ongein) discusseerd zal het veel minder moeilijk zijn om je mening bij te stellen, je hebt per slot van rekening helemaal niets te verliezen :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:00

Mellis86 schreef:
Ik denk dat je lijstje zo aardig klopt. Waar het in mijn ogen vaak "fout" gaat is de emotie vs ratio. Als een tegenargument wordt gepost wat inspeelt op de emotie van de ander, reageert de ander vaak uit reflex ook uit emotie. De rust om het even te laten bezinken vervalt vaak in een forum omdat de anonimiteit overheerst, tegen de tijd dat de ratio wellicht weer naar boven komt is het al te laat. Of men de rust kan opbrengen om niet uit reflex in emotie te reageren, twijfel ik persoonlijk over of je dit kunt leren.

Ik vind niet dat er iets mis is met emotie :)
Alleen gaat het dan om MIJN emotie in MIJN post, en kan ik niet eisen dat een ander dat ook zo voelt.
Beste voorbeeld is een leven van een paard beeindigen. Slacht of euthanasie geven felle voors en tegens.
Ik heb daar veel van geleerd maar dat zegt niet dat het me niet emotioneert. Integendeel zelfs, ik weet hoe het voor mij voelt en kan daarom gefundeerd reageren.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:56

Pauline schreef:
Mellis86 schreef:

Ik vind niet dat er iets mis is met emotie :)
Alleen gaat het dan om MIJN emotie in MIJN post, en kan ik niet eisen dat een ander dat ook zo voelt.
Beste voorbeeld is een leven van een paard beeindigen. Slacht of euthanasie geven felle voors en tegens.
Ik heb daar veel van geleerd maar dat zegt niet dat het me niet emotioneert. Integendeel zelfs, ik weet hoe het voor mij voelt en kan daarom gefundeerd reageren.

Daar komt dan de kwestie van het altijd vanuit de "ik " vorm reageren wat vaak nog veel achterwege gelaten word heb ik het gevoel.
Ik voel me zo,
Ik vind dat
Ik denk dat
Ik zou graag zien dat
Het valt me op dat je, ...... ik denk/vind/voel daarover
Onderbouwd en geredeneerd in plaats van ja maar, nee jij dan, jij bent wel, jij kan enz enz enz.
Hou het bij jezelf denk ik dan. Er is niks mis met emoties, en helemaal niet om die te benoemen en om daar op door te breien, juist emoties zorgen vaak voor het probleem, niet de ratio. Als iedereen met de ratio zou denken zouden er minder discussies zijn. Het getuigt juist van respect en een goede discussieerder als je wel over de emoties door kan gaan maar op een respectvolle wijze.
Ik ben er dan wel degelijk van overtuigd dat je dit kunt leren, ik heb het gedaan zien worden en heb het anderen ook geleerd (trainingen) en deze mensen hebben nog een lange weg te gaan, maar kunnen in ieder geval al tot 3 tellen.

Ik kan jou inderdaad niet vertellen hoe je je moet voelen, ik kan wel lezen hoe jij je voelt als jij dat vanuit je eigen ik schrijft.
En daarnaast is het dan mijn taak om terug te reageren in ik vorm, en inderdaad op de bal en niet op de persoon wat neonlight zei.
Ik reageer op jouw inhoud en tekst en geef daar mijn mening op en heb daarbij jouw emoties te respecteren.

Al valt het me zowiezo wel op dat de mensen die hier reageren ook inhoudelijk op posts reageren en ook al vaak vanuit de ik taal spreken :+
Discussiëren over discussiëren op nette wijze :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:02

Vermijd drogredenen:

Citaat:
1. ad hominem argument
2. bevestigen van consequens
3. verkeerde tegenstelling (vals dilemma)
4. de stroman
5. de cirkelredenering
6. argumentum ad populum (populistische drogredenen)
7. ad verecundiam
8. onjuiste oorzaak-gevolg relatie

(We nemen als stelling: school is nutteloos.)

1 ad hominem argument:
De Nederlandse naam: de persoonlijke aanval.
Uitleg: je valt je tegenstander persoonlijk aan door bijvoorbeeld te zeggen dat hij of zij er niks van weet, enz.
Voorbeeld: “Wat kan mijn tegenstander als niet-student nou weten of school nutteloos is, als hij zelf niet meer naar school gaat?”

2 bevestigen van consequens:
De Nederlandse naam: bevestigen van het gevolg.
Uitleg: je neemt een voorbeeld, dan maak je daar een oorzaak-gevolg van, wat eigenlijk niet helemaal klopt, maar als oorzaak-gevolg wel zou kloppen.
Voorbeeld: “Als schoonmaakster verdien je geld, maar je hebt er geen opleiding voor nodig. Dus school is nutteloos.”

3 verkeerde tegenstelling:
De nederlandse naam: vals dilemma
Uitleg: er worden 2 tegengestelde opties verteld. Maar eigenlijk zijn er veel meer.
Voorbeeld: “Word je liever een huisarts of een putjesschepper?”

4 de stroman:
De nederlandse naam: vertekenen van argumenten
Uitleg: de tegenpartij noemt een argument en dan verteken je het zo dat het lijkt alsof de tegenpartij heel anders denkt, dan dat hij eigenlijk doet.
Voorbeeld: mijn tegenstander zegt: “school is heel handig, want dan heb je meer hoogopgeleide mensen die bepaalde beroepen kunnen uitvoeren.”
Dan reageer ik daarop met: “mijn tegenstander beweert dus dat putjesscheppers niks waard zijn en geen echt beroep hebben.”

5 de cirkelredenering
De nederlandse naam: identiek aan het standpunt.
Uitleg: het argument dat je gebruikt is zo goed als hetzelfde als het standpunt waar je voor staat. Daardoor lijkt het een goed argument, maar als je er voor de 2e keer naar kijkt, zie je dat het zonder meerdere argumenten helemaal niks voorstelt.
Voorbeeld: “School is nutteloos, want wat heb je nou aan die vakken.”

6 argumentum ad populum:
De Nederlandse naam: populistische drogredenen
Uitleg: de mening van anderen wordt als bewijs gebruikt. Verder wordt er niets als bewijs gebruikt, alleen de mening van anderen.
Voorbeeld: “Iedereen is het er over eens dat school nutteloos is. Dus school is nutteloos.”

7 ad verecundiam:
Nederlandse naam: autoriteitsdrogreden.
Uitleg: je gebruikt een uitspraak van een bekend persoon om te overtuigen dat jij gelijk hebt, want een bekende persoon heeft dat gezegd.
Voorbeeld: Maria van der Hoeve ( minister van Onderwijs) vindt school ook nutteloos en als zij dat zegt dan zal het wel zo zijn: ze is niet voor niets minister van onderwijs.

8 Post hoc ergo propter hoc:
Nederlandse naam: onjuiste oorzaak-gevolg relatie
Uitleg: hierbij ga je er in ieder geval al vanuit dat als er iets gebeurt en daarna gebeurt er nog iets, dat dat wat er als laatste is gebeurd het gevolg is van dat wat er als eerste is gebeurd.
Voorbeeld: de leerlingen gingen spijbelen, omdat ze school nutteloos vinden. Het kan zijn dat de leerlingen vinden dat school wel nut heeft, maar dat ze die dag even iets te doen hadden wat belangrijker was dan school. Het hoeft dus niet per se te zijn dat ze gingen spijbelen omdat ze school nutteloos vinden.

Vooral die eerste 5 zie ik op Bokt nogal eens langskomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:09

7 is ook erg populair op Bokt.......

Mijn instructeur zal het wel weten want die rijdt Grand Prix.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:13

Top! Er zijn een hoop bokkers die hier wat van zouden kunnen leren!
verdere tips:
Maak van je mening geen feit
Probeer eerst objectief waar te nemen (wat zie je, niet meteen wat voor gevoel je daarbij hebt)
En als laatse een mooie kreet die ik op school te vaak heb moeten horen:

We agree to disagree!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:17

Op bokt zou het al schelen als mensen hun posts onderbouwen en stoppen met persoonlijke aanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:27

En niet dingen als een persoonlijke aanval zien, die het niet zijn.
Ik probeer mijn honden bv op een natuurlijke manier te voeren, en ik kan dat onderbouwen, en dan wordt er door sommigen op mij gereageerd alsof ik ze aanval. Dat is helemaal niet het geval, maar als zij niet kunnen uitleggen waarom brokken heel goed zijn, en ik wel waarom ik rauw voeren heel goed vind, dan is dat van mij niet bedoeld als aanval, lijkt me. Ik onderbouw wat ik vind, maar als dat al als aanvallend wordt gezien, weet ik het ook niet meer, hoor.
Een tijdje terug was er ook een topic over hoeveel de paarden buiten komen, en de mensen die duidelijk uit hun argumenten waren, vonden het toen nodig om anderen af te gaan schieten...... beetje jammer wel, want ze werden niet aangevallen bij mijn weten, zo in de verdediging schieten is dan ook niet nodig. Het helpt wel als je er vanuit gaat dat de ander iets positief bedoelt, en dat niet alles is bedoeld om jou het leven zuur te maken :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:33

Op het moment dat mensen een ander persoonlijk gaan aanvallen hebben ze eigenlijk de discussie al 'verloren' ;-) bij gebrek aan tegenargumenten zien ze als enige uitweg de ander aanvallen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:42

Asyaa schreef:
Discussiëren kan je leren, willen discussiëren niet.

Probleem ligt vaak niet dat mensen niet kunnen discussiëren, maar dat mensen niet willen discussiëren. Andere mening is volstrekte onzin en eigen mening klopt helemaal.

Daar ben ik het mee eens. Leuk zulke lijstjes en in theorie ook absoluut waar en nuttig, maar mensen lezen dit niet en handelen er al helemaal niet naar. Omdat elke partij zijn gelijk wil hebben en beiden geen centimeter toegeven verzanden veel discussies in persoonlijke aanvallen over en weer. Dan kun je nog zoveel mooie discussie regeltjes neerzetten, maar die komen in heel veel gevallen niet aan omdat veel mensen zich discussies persoonlijk aantrekken en daar ook naar reageren.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:46

Ik vind dit een erg goed topic. Ik denk dat er nog wel een belangrijke do is:
Negeer de inhoud van een post van iemand die overduidelijk niet reageert zoals het do-lijstje van verography :). Tem of spreek de persoon aan op de manier van reageren (als je denkt dat dit nut heeft overigens, anders gewoon de negeerstand aan). Meestal posten die alleen om te kijken of ze nog reacties krijgen op hun post waar ze verder op kunnen rellen en niet om de TS daadwerkelijk verder te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:47

Arabesk schreef:
Op het moment dat mensen een ander persoonlijk gaan aanvallen hebben ze eigenlijk de discussie al 'verloren' ;-) bij gebrek aan tegenargumenten zien ze als enige uitweg de ander aanvallen.

Zeker waar. Maar ik merk dat ik het moeilijk vind daarmee om te gaan, ik vind het niet eerlijk om een aanval op mijn persoon te krijgen die ik niet verdiend heb, terwijl ik denk dat als iemand zich in de materie zou verdiepen, hun dier daarvan zou kunnen profiteren. Dan gaat het mij niet om gelijk hebben, en niet eens meer om een mening, maar om dingen die ik zo doe, omdat er onderzoeken zijn die uitwijzen dat dat een manier is, die vrij dicht ligt bij de natuurlijke manier van het dier zelf. Dus ik onderbouw wat en hoe ik het doe met feiten en onderzoeksresultaten.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:22

Wat leuk dat zoveel mensen het hier mee eens zijn, maar ik vind het ook grappig om te zien dat sommigen het met mij eens zijn (of idg de manier van discusieren) maar het in de praktijk totaal niet toepassen.

Ik wil deze quote als voorbeeld gebruiken:
Arabesk schreef:

Ik vind het leuk dat je dit aanhaalt, maar bedenk je ook dat er mensen zijn die zich zonder geldige reden aangevallen voelen en de hele truckendoos opentrekken in een reageerpost en daarmee woorden in de mond van de andere bokker legt. Als die bokker dan zegt dat ze dat helemaal niet heeft gezegd betrekt de (truckendoos) poster alsnog het gehele bericht op zichzelf.

Een 'Do' in dit geval van de andere bokker zou kunnen zijn om er niet op te reageren. Gewoon 1 zin waar duidelijk in staat: 'Ik heb niets persoonlijks gezegd en snap niet dat je het op jezelf betrekt, bij deze reageer ik niet meer op een post die niet met deze discussie te maken heeft.' Dan heb je in mijn optiek duidelijk uitgelegd dat dit niet het doel van de discussie is en het vuurtje verder ook niet oplaait. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:47

Hier ook diverse communicatie trainingen gehad, maar in hoeverre pas je die trainingen ook daadwerkelijk toe op een forum? Als het bijv voor de zaak is, is het heel wat anders dan prive.

Waar ik persoonlijk altijd een beetje simpel van wordt is: Blablablabla *Mijn mening!*
Met andere woorden, kop houden.. Tja, dan ben je snel klaar natuurlijk

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:10

Ik vind het een goed idee en de Do's en Don'ts zijn ook mooi bedacht. Een don't wil ik wat over kwijt.
Citaat:
De ander de mening gaan verbieden (de allermachtige killer: Hier wil ik geen reacties meer over).
. Zeker die allermachtige killer vind ik soms wel nut hebben. Ik heb bijvoorbeeld topics gezien waar nergens anders meer op gereageerd werd, dan bijv. het feit dat een manegepony niet goed liep. Daar kon de TS niets aan doen, maar er werden heel veel posts over geplaatst, soms op de man, maar soms ook op de bal. Nu is het leuk dat iedereen daar tips voor heeft, maar die TS kreeg geen tips over hoe zij moest rijden, maar alleen maar 'die pony loopt niet goed', 'die pony heeft pijn in z'n rug/mond/aan z'n zadel'. Daar had deze TS niets aan. Daarom vind ik het op sommige momenten wel gegrond op de killer uit te spreken "hier wil ik geen reacties meer over". Maar dan ook alleen wanneer de TS er niets aan kan doen.
Het voorbeeld dat ik hier gaf, gebeurt vaker. Dan denk ik zelf dat het wel gerechtvaardigd is om zo'n uitspraak te doen, zodat de andere posters ook op de ruiter letten (in this case) en minder op de pony.

Verder ben ik het wel met je eens over de Do's en Don'ts.