Voorstel: rondetafelsessie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voorstel: rondetafelsessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:14

Met het vriendelijke verzoek dit niet klakkeloos weg te mieteren met een antwoord dat echt niet als antwoord op mijn vraag gelezen kan worden, zoals mijn vorige topic...

Is het een idee om eens een soort van 'rondetafelsessie' te houden tussen beheer, mods en (desnoods een afspiegeling van) gebruikers?

Er is zo veel onvrede over het modbeleid bij de gebruikers...
En de mods zijn (te zien aan hoe er met slotjes gesmeten wordt) ook niet content met de gebruikers...
Er zijn vragen over het beleid, wantrouwen over 'met 2 maten meten' etc.

Waarom niet eens een goed gesprek en daarna weer dikke lol met elkaar, in plaats van overal slotjes opgooien en met OW's en bans strooien?

We hebben ALLEMAAL hetzelfde belang, zou je zeggen...

Bellona_K

Re: Voorstel: rondetafelsessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:21

Ik vind dit een goed voorstel.

Tijd dat er wat dingen gaan veranderen (verbeteren) en dat het overgrote deel van de boktgebruikers weer fijn kan bokken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:24

Als je iets kwijt wilt aan het mod team kun je altijd een berichtje sturen. Beetje tijdverspilling om daarvoor bij elkaar te gaan zitten.

Overgens denk ik dat het overgrote deel van de bokkers ook prima fijn kan bokken zoals het is. Kwestie van aanvaarden dat niet alles altijd zo kan gaan zoals je graag zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:25

Hoeft niet face to face, kan ook gewoon virtueel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:25

Vjestagirl..... ik ben al 7 jaar een bokker.. heb lang tot mijn tevredenheid kunnen bokken maar de laatste tijd zie je echt rare veranderingen. Dat heeft i.m.o niet te maken met onvermogen tot aanvaarden dat niet alles gaat zoals je altijd wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:27

Ik ben letterlijk van het eerste uur en echt jaren alleen op bokt actief geweest, maar zit tegenwoordig meer en meer ergens anders.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:38

Vjestagirl schreef:
Als je iets kwijt wilt aan het mod team kun je altijd een berichtje sturen. Beetje tijdverspilling om daarvoor bij elkaar te gaan zitten.

Overgens denk ik dat het overgrote deel van de bokkers ook prima fijn kan bokken zoals het is. Kwestie van aanvaarden dat niet alles altijd zo kan gaan zoals je graag zou willen.

mods antwoorden helaas niet. welke mod je ook pbt antwoord komt er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:42

Je kunt alles in je leven klakkeloos aanvaarden 'omdat het zo is' en je blijven ergeren of er voor kiezen om je dan maar om te draaien en iets niet te zien, of weg te lopen.
Maar in de praktijk blijkt dat het veel beter werkt om irritaties bespreekbaar te maken. Vaak zit het in kleine dingen, in stukjes onbegrip voor elkaar, die eigenlijk heel makkelijk op te lossen zijn...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:44

bogie schreef:
Vjestagirl schreef:

mods antwoorden helaas niet. welke mod je ook pbt antwoord komt er niet.

Al mijn vragen worden altijd keurig binnen een paar dagen beantwoord.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:39

Een van de grootste problemen waar we mee zitten is dat Bokt meer dan een paar gebruikers heeft. Op zich is dat heel gezellig maar dit betekent ook automatisch dat je heel erg veel verschillende persoonlijkheden op de site hebt zitten. De laatste gebruikersenquete gaf dat wel aardig aan. Ongeveer de helft van de respondenten wilde dat er strenger gemodereerd zou worden, de andere helft wilde een soepeler moderatiebeleid zien. Ga er maar aan staan :D In diezelfde enquete hebben we gekeken of er ergernissen zijn die breed gedeeld worden maar daar leek niets heel sterk uit te komen.

Je noemt zelf het 'met 2 maten meten' als voorbeeld en dat is op zich wel een aardige. Het met twee maten meten heeft een aantal aspecten in zich die het modereren knap lastig maken. Ten eerste heb je in een situatie met 2 users en 1 moderator al 3 verschillende standpunten en zienswijzen. In de meeste gevallen maakt het niet uit wat we precies doen, beide partijen vinden dat de ander te makkelijk weg komt en dat zij zelf te hard worden aangepakt :+ Ander punt is dat eigenlijk de enige manier om te voorkomen dat er 'met twee maten wordt gemeten' het ontzettend strak volgens de regels modereren is. Daar wordt echter ook bijna niemand blij van, dan krijg je situaties waarbij een condoleancetopic op slot gaat omdat er b.v. ergens 1 foto teveel in staat.

Dus uiteindelijk blijft het een hoop schipperen tussen niet ideale opties. We doen ons best om het zoveel mogelijk mensen naar de zin te maken maar 100% eerlijk bestaat niet, 100% correct gaat ook niet lukken en door de hoeveelheid berichten zien we lang geen 100% van wat er allemaal op de site gebeurt.

Als je echter het idee hebt dat er verbeteringen mogelijk zijn; kom met een constructief topic op Forumzaken. Als het mis gaan in een specifiek geval; PB de betreffende moderator of stuur een mail naar webmaster @bokt.nl Zolang je dan open staat voor andere perspectieven op de zaak komen we er dan eigenlijk altijd wel uit.

En dan heb ik eigenlijk nog geen antwoord gegeven op je vraag :+ Ja, het is wel een idee maar het is heel erg moeilijk om een groep gebruikers samen te stellen die representatief zou zijn. Om die reden houden we een keer in de zoveel tijd een enquete om te peilen of er bepaalde zaken op Bokt aandacht nodig hebben. Vaak pikken we die dingen overigens al eerder op via PBs van gebruikers of constructieve discussies op FZ :D

Edit: Ah, zie nu de aanleiding voor dit alles, mijn voorbeeld is wel erg goed gekozen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:59

Zit nog steeds te wachten op een antwoord van een mod.

Mijn pb zal wel openlijk op het achterdeschermenforum staan, iedereen kijkt er naar, roept er over, maar ondertussen hoor ik niets...Nickeltje krijg ik nog antwoord?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:11

@ Bart, als je de antwoorden niet krijgt die je zoekt... dan zijn de vragen misschien verkeerd....

Als je op de man af vraagt: "noem 3 bokkers die je liever niet terug wil zien" Dan zal je versteld staan hoeveel mensen het opeens wel met elkaar eens zijn!

En een heel pijnlijk punt vind ik dat de bemiddelaars in het moderators topic kunnen mee discussiëren.... Dat vind ik een constructief voorbeeld van een heel specifiek geval dat echt fout is! Middelaars kunnen zo niet onpartijdig zijn! Immers hun informatie wordt gevoed door het moderatorteam!

Als jouw tem belachelijk wordt gemaakt door Moddies en middelaars.... denk je dan echt dat mensen nog zin hebben om die "bezwaarcommissie"aan te schrijven! Je wordt achter de schermen uitgelachen!

Ga dat eerst maar eens rechtzetten en deel maar eens wat sancties uit in het team zelf!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:17

Russel, misschien even een PB naar Nickeltje? Kan zijn dat ze er nog niet aan toe is gekomen? Niet alle moderators lezen alle topics op FZ :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:20

Frantic, bemiddelaars en moderators werken los van elkaar. Er is 1 gezamelijk forum waar ze samen komen om zaken te bespreken. De bemiddelaars geven op dat forum aan dat er een vraag is binnengekomen van een bokker en de moderators leggen in dat topic uit wat hun standpunt is en geven de informatie die zij hebben aan de bemiddelaars.

De bemiddelaars hebben hun discussie op een andere plek in het forum dat ook niet toegankelijk en inzichtelijk is voor moderators. De moderators weten dus niet hoe de besluitvorming gaat van de bemiddelaars en wie er voor of tegen een bepaalde beslissing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:29

BartVB schreef:
Een van de grootste problemen waar we mee zitten is dat Bokt meer dan een paar gebruikers heeft. Op zich is dat heel gezellig maar dit betekent ook automatisch dat je heel erg veel verschillende persoonlijkheden op de site hebt zitten. De laatste gebruikersenquete gaf dat wel aardig aan. Ongeveer de helft van de respondenten wilde dat er strenger gemodereerd zou worden, de andere helft wilde een soepeler moderatiebeleid zien. Ga er maar aan staan :D In diezelfde enquete hebben we gekeken of er ergernissen zijn die breed gedeeld worden maar daar leek niets heel sterk uit te komen.

Bart, uit deze alinea blijkt een groot stuk onvermogen. Hier staat namelijk dat dat je hier een grote groep hebt verzameld, maar niet weet wat je ermee aanmoet.

BartVB schreef:
Je noemt zelf het 'met 2 maten meten' als voorbeeld en dat is op zich wel een aardige. Het met twee maten meten heeft een aantal aspecten in zich die het modereren knap lastig maken. Ten eerste heb je in een situatie met 2 users en 1 moderator al 3 verschillende standpunten en zienswijzen. In de meeste gevallen maakt het niet uit wat we precies doen, beide partijen vinden dat de ander te makkelijk weg komt en dat zij zelf te hard worden aangepakt :+ Ander punt is dat eigenlijk de enige manier om te voorkomen dat er 'met twee maten wordt gemeten' het ontzettend strak volgens de regels modereren is. Daar wordt echter ook bijna niemand blij van, dan krijg je situaties waarbij een condoleancetopic op slot gaat omdat er b.v. ergens 1 foto teveel in staat.

Hier blijkt wederom onvermogen, je geeft hier duidelijk aan dat het niet lukt om 3 mensen op hetzelfde standpunt te krijgen. Als ik het goed begrijp dan is er dus iets mis met de overtuiging achter de standpunten en met de manier waarop deze gecommuniceerd en onderhouden worden.

BartVB schreef:
Dus uiteindelijk blijft het een hoop schipperen tussen niet ideale opties. We doen ons best om het zoveel mogelijk mensen naar de zin te maken maar 100% eerlijk bestaat niet, 100% correct gaat ook niet lukken en door de hoeveelheid berichten zien we lang geen 100% van wat er allemaal op de site gebeurt.

Het helpt al als de regels die er zijn ook daadwerkelijk worden opgevolgd en dat is nu niet zo omdat er dus geen consensus is over de standpunten (zie vorige).

BartVB schreef:
Als je echter het idee hebt dat er verbeteringen mogelijk zijn; kom met een constructief topic op Forumzaken. Als het mis gaan in een specifiek geval; PB de betreffende moderator of stuur een mail naar webmaster @bokt.nl Zolang je dan open staat voor andere perspectieven op de zaak komen we er dan eigenlijk altijd wel uit.
Nee, want het modteam beschikt over een enorm arsenaal aan dooddoeners waarmee de discussie betekenisloos wordt. Aan het eind komt het er meestal op neer dat iemand (mod of modvriendje) maar roept dat iedereen hier te gast is en de huisregels moet volgen. Die huisregels worden echter niet consequent gehandhaafd, zie vorige.

BartVB schreef:
En dan heb ik eigenlijk nog geen antwoord gegeven op je vraag :+ Ja, het is wel een idee maar het is heel erg moeilijk om een groep gebruikers samen te stellen die representatief zou zijn. Om die reden houden we een keer in de zoveel tijd een enquete om te peilen of er bepaalde zaken op Bokt aandacht nodig hebben. Vaak pikken we die dingen overigens al eerder op via PBs van gebruikers of constructieve discussies op FZ :D

De boodschap hier is eigenlijk dat je dit niet wilt en dat is jammer. Hiermee geef je dus aan dat bokt.nl best met de gebruikers wil meeten om samen naar dingen te kijken, maar alleen tijdens horse-event waar een enorme berg afleidingsmanouvres beschikbaar is.

Dus Bart, doe wat je zelf ook altijd zegt in alle vergelijkbare situaties achter ons: doe ermee wat je wilt, maar het is en blijft 1 richtingsverkeer :).

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:33

@ apple: Zo zou het moeten zijn Apple, heb helaas een bericht ontvangen waarbij niet sprake was van een aparte vraag.... ik werd gewoon afgebrand en mijn tem is belachelijk gemaakt en middelaars lachten gewoon mee! Gewoon in een topic op moderatorsforum waar wel uit bleek dat middelaars daar vrij toegang tot hebben!

Niks afgeschermt, de middelaars gaven gewoon hun mening in het moderators topic! Ze zullen heus niet overal kunnen komen, maar ze zitten er dik in met elkaar! De schijn van onpartijdigheid hebben ze voor mij afgelegd, middelaars zijn een verlengde van Moderators!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:34

Hummm Frantic, dat zou niet mogen en voor zover ik weet is dat ook nooit de insteek geweest :\

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:36

Dat ben ik met je eens, ik had dat ook niet gedacht en schrok daar behoorlijk van. Daarom wil ik ook zo graag dat Bart eerst eens in zijn eigen keuken gaat kijken.....

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:42

Ik wil hier graag even op inhaken
Lovely schreef:
BartVB schreef:

Hier blijkt wederom onvermogen, je geeft hier duidelijk aan dat het niet lukt om 3 mensen op hetzelfde standpunt te krijgen. Als ik het goed begrijp dan is er dus iets mis met de overtuiging achter de standpunten en met de manier waarop deze gecommuniceerd en onderhouden worden.

Het is niet altijd mogelijk om mensen op hetzelfde standpunt te krijgen. Niet iedereen wil hun standpunt te wijzigen en anderen tegemoet te komen. Dan kunnen wij niks anders doen dan een zo goed mogelijke oplossing toepassen, 1 waar alle partijen zich toch in kunnen vinden. Maar ook dat is vaak lastig en blijf je ontevredenheid houden.

Lovely schreef:
BartVB schreef:
Nee, want het modteam beschikt over een enorm arsenaal aan dooddoeners waarmee de discussie betekenisloos wordt. Aan het eind komt het er meestal op neer dat iemand (mod of modvriendje) maar roept dat iedereen hier te gast is en de huisregels moet volgen. Die huisregels worden echter niet consequent gehandhaafd, zie vorige.

Waarom wil je discussiëren over de regels?? Deze staan vast, voor iedereen duidelijk te lezen en daar verwijzen wij ook altijd naartoe. Verbeterpunten zien we graag, Bokt blijft groeien en het is goed mogelijk dat zaken die vroeger gewoon soepel verliepen nu opnieuw onder de aandacht gebracht moeten worden. Maar het is imo niet nodig om eindeloos topics te openen omdat er een discussie moet komen, daar los je een probleem niet mee op.
Dus, als je denkt dat er op vlakken zaken verbeterd kunnen worden, stuur even een pb of maak een topic op FZ.

@Frantic, zoals jij de situatie schept, zo is het niet. Bemiddelaars nemen geen besluiten over sancties, dat doen wij. Zij krijgen wel informatie van ons, zodat zij beide kanten van het verhaal hebben om daarna te beslissen of wij de sanctie terecht hebben opgelegd of dat een OW teruggedraaid moet worden. Dat laatste gebeurt ook en dat is voor ons mods weer een leermoment voor de volgende keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:49

Nadia, bij goede standpunten is het meestal niet zo'n probleem om daar draagvlak voor te creeren. Maar goed, als jij/jullie er bij willen blijven om te denken dat dat allemaal niet kan, dan is dat jullie keuze.

Je kan over de regels discussieren, maar het lijkt mij nuttiger om over het effect van de regels te praten en dat is -denk ik- wat Sonja bedoelt met dit topic.

En Nadia, uit je laatste 2 zinnen (waar je ingaat op mijn post) blijkt een bepaalde vorm van ongenoegen en ongeduld die vaker te zien is bij de moderators (en huisvrouwen en ambtenaren) en leidt ook bij jou tot het gebruik van dooddoeners. Je vindt het kennelijk allemaal gezeur en het lukt je niet om dat te verbergen, alhoewel dat verstandiger was geweest :). 'Leuker kunnen we het niet maken' begint ook meer en meer bij bokt.nl te passen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:14

Lovely, ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het niet altijd mogelijk is/lukt om de neuzen allemaal dezelfde kant op te laten wijzen. Niet iedereen staat open voor het standpunt van anderen en in die zaken is het lastig om iedereen 100% tevreden te stellen. Het is mij ook wel eens gebeurd dat ik een topic om de verkeerde reden heb gesloten, maar na een pb wisseling is dat wel weer open gegaan. Kijk niet alleen naar alles wat fout gaat, maar zie ook in dat wij hier met duizenden leden op een forum zitten, met een enorme verscheidenheid aan onderwerpen maar ook aan mensen. Daar gaan wel eens dingen fout, dat is menselijk. Maar kijk ook eens naar de dingen die wel goedgaan...ik vind het persoonlijk jammer om te lezen dat er altijd snel en fel gereageerd wordt als er iets mis gaat, maar dat er bijna nooit wordt gesproken over zaken die wel fijn verlopen.
En ik lees in mijn laatste 2 zinnen geen ongenoegen en ongeduld, ik wil aangeven wat de kortste weg is om problemen op te lossen. Wie weet hoe waardevol jouw tip kan zijn om iets op Bokt te verbeteren, je bereikt meer door het door bijv een pb naar ons te laten weten dan om open en bloot op Bokt te posten wat er niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:15

Het gaat mij niet om de regels, die hoeven niet te veranderen. Het gaat mij om de manier waarop de regels nageleefd worden, en inderdaad om wat Lov hierboven al aangeeft; wat voor effect ze hebben.

Ik zie nu ontevreden gebruikers, ik zie moderators die kriegel reageren (en sommigen al met slotjes smijten voor ze uberhaupt goed gelezen hebben wat er nou precies gevraagd wordt), en hoewel ik het beheer niet ken kan ik me niet voorstellen dat die ook niet regelmatig met hun nekhaar omhoog zitten en zich afvragen waar ze het in hemelsnaam voor doen.
Dat moet beter kunnen.
Bokt is bedoeld leuk te zijn. Voor de gebruikers, voor de moderators, voor de beheerders.
Maar blijkbaar doen we ergens iets niet goed met z'n allen want er is weinig respect, nog minder begrip, en daardoor wordt de sfeer steeds vervelender, gaan mensen weg, en (dus) hun gal spuien op andere fora waar ze andere ontevreden (al dan niet ex-)bokkers ontmoeten en dan ontstaat er zelfs een bepaalde 'strijd'.
Zo zonde.

Even voor de critici: ik heb een hele keurige en welwillende pb van Bart gehad over dit topic.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:22

Regels zijn er niet voor de regels, maar regels zijn er voor de Bokkers om Bokt een aangename plek op het internet te laten zijn. En ja, daar zijn regels voor nodig.

Wat Sonja zegt, dat mensen hun gal gaan spuien op andere fora. Dan komen er allerlei verhalen in de wereld die niet waar zijn, maar die helaas ook nogal hardnekkig zijn en moeilijk te ontkrachten. Dat gaat een volkomen eigen leven leiden dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:26

Nadia, wat is dan de aanleiding voor de dooddoeners?

Het is trouwens echt van wezenlijk belang om draagvlak te creeren voor standpunten, dat mag je nooit overslaan. Als dat draagvlak te dun blijkt, dan wordt het wel echt tijd om de standpunten nog eens nader onder de loep te nemen. Blijven zeggen dat niet alle neuzen dezelfde kant op staan, heeft geen zin. Het is namelijk een constatering en mag dus niet dezelfde rol gaan vervullen als een verklaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:30

Apple schreef:
Wat Sonja zegt, dat mensen hun gal gaan spuien op andere fora. Dan komen er allerlei verhalen in de wereld die niet waar zijn, maar die helaas ook nogal hardnekkig zijn en moeilijk te ontkrachten. Dat gaat een volkomen eigen leven leiden dan.

Ik kan me voorstellen dat die moeilijk te ontkrachten zijn, vooral als 'de tegenpartij' zegt keihard bewijsmateriaal te hebben liggen dat dingen niet gegaan zijn zoals ze horen te gaan, zoals printscreens etc.

Het wantrouwen is groot, en ik denk dat dat in een aantal gevallen niet onterecht is.

Ik heb er persoonlijk niet heel veel last van (mede omdat ik delen van bokt een beetje ontloop en vooral in de huiskamer zit tegenwoordig) maar ik heb ook het vermoeden dat er bijvoorbeeld wel degelijk een 'zwarte lijst' met gebruikers is waar gewoon keihard op gemod wordt.
En tuurlijk, de kleuterschooljuf zet ook dat ene jongetje dat wat vaker met z'n neusje vooraan staat als er kattekwaad uitgehaald wordt eerder in de hoek als 'ie ondeugend kijkt dan een ander jongetje. Maar hier wordt wel héél goed op sommige gebruikers gelet volgens mij...

Edit; quote toegevoegd voor de leesbaarheid