[Dienstmededeling] Bokt NieuwsBrief van augustus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

[Dienstmededeling] Bokt NieuwsBrief van augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 12:46

Afbeelding
Welke Bokker is dit? En op welke manieren rijdt ze nog meer?

Voorwoord van de redactie
Voor jullie zien jullie de tiende Bokt Nieuwsbrief. De nieuwsbrief van juli is hier terug te lezen.

Afgelopen maand was er vakantie. Veel van jullie zijn op vakantie geweest. De een ging naar het buitenland, de ander is in Nederland gebleven. Het is gebleken dat een verre vakantie geen garantie is voor mooi weer, maar dat een vakantie in eigen land ook geen weersgarantie geeft is ook duidelijk geworden. Er zijn hele mooie zomerse dagen geweest, maar helaas zijn er ook op verschillende plekken op de wereld overstromingen geweest.

Onze gedachten gaan uit naar eenieder die op een of andere manier getroffen is door overstromingen of andere ellende van het weer en we hopen dat vanaf nu de zon weer zal gaan schijnen voor iedereen, zowel letterlijk als figuurlijk.

We wensen jullie veel plezier met deze BNB.

toelichting
De BNB is een afgeleide van het BBB, maar omdat de BNB veel langer is, ‘leest’ hij iets anders. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen; ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor de eerste van de nieuwe maand te reageren.

Amanda, Banjer, Lielle, Saffier, Sammie

Topic van de maand
Deze maand waren er verschillende topics die in aanmerking kwamen voor de titel "Topic van de maand". TessaVB met haar acrobatische toeren een eervolle tweede plaats gehaald. Het topic dat heeft gewonnen laat zien dat een goed westernpaard geen dure of bekende bloedlijnen hoeft te hebben. Een goed westernpaard hoeft zelfs geen paard te zijn... mogen wij u voorstellen aan Stripes, de enige echte westernzebra: [BB-ITP] Stripes @Work!.

Discussie van de maand
Als discussietopic van de maand hebben we deze keer gekozen voor dit topic: [TAO] Wat is er aan de hand met Horse Wellness Aalsmeer?
In dit topic blijkt wel dat veel Bokkers bereid zijn elkaar te helpen hun geld terug te krijgen en men blijft netjes naar de winkel toe. Ook melden de winkel en een leverancier zich in het topic om te helpen zoeken naar oplossingen. Dit is een topic dat echt iets voor de Bokkers heeft betekend.

Nieuwstopic van de maand
Deze maand kwam het Nederlandse springpaard Okidoki te overlijden. Okidoki begon zijn carriere onder springruiter Albert Zoer en samen maakte zij vele successen mee. Niet lang geleden besloot Albert Zoer Okidoki te verkopen aan de Argentijnse José Larocca. Larocca wilde onder andere deelnemen aan de Wereldruiterspelen komend najaar in Kentucky, Amerika. Helaas heeft het niet zo mogen zijn. Meer over het overlijden van Okidoki lees je hier: [VN] Internationaal springpaard Oki Doki overleden

Het virtuele bloemetje
Deze maand hebben we besloten 3 virtuele bloemetjes uit te delen.

Het eerste virtuele bloemetje is een "pluim" en gaat naar Inge81 en Quarterh0rse. Zij hebben mede-Bokker MarvanTom belangeloos geholpen, naar aanleiding van haar hulpoproep op Bokt.

Het tweede bloemetje gaat naar Freya. Het derde bloemetje gaat naar Bon_Bon. Beiden hebben helaas hun kindje verloren. We wensen ze heel veel sterkte met dit grote verlies.

Ook willen we opnieuw even aandacht besteden aan dit topic. Noudy heeft in het verleden al een bloemetje gekregen, we wensen haar opnieuw sterkte met het verlies van Esprit.

In de spotlight: interview met een opvallende bokker
Jullie hebben misschien wel eens topics van Florrtje op Bokt gezien, zij doet aan kozakkenvoltige. Hoe is ze daarmee begonnen? Is kozakkenvoltige hetzelfde als trickriding? Antwoord op deze en meer vragen lees je hier!

Wikinieuws
Vorderingen Wiki-artikelen
Met de hulp van een aantal nieuwe Wikischrijvers is er deze maand veel werk verricht aan de Wiki. Zo zijn er weer veel spelfouten uitgehaald, is de Lijst van goedgekeurde KWPN rijpaard hengsten flink aangevuld en zijn er nieuwe artikelen aangemaakt voor een aantal hengsten uit deze lijst: Samber, Indorado, Cabochon, Zizi Top, Hattrick, Manno, UB40, Lexicon, Ircolando, Oscar en Armani. Andere nieuwe artikelen zijn: vliegenmasker, lengtebuiging en conditietraining.

Ook is een aantal artikelen aangevuld. Chris Irwin heeft een toevoeging op zijn methode en biografie. Er is informatie over de spieren in het voorbeen en longeren toegevoegd. Het beginnetje aan de pagina Black Beauty is uitgebreid en de paardenrace heeft een update gehad na aanleiding van een Bokt nieuwsartikel.

Verder zijn er weer nieuwe foto's geüpload. Een kleine greep uit de nieuwe collectie: Hans-Peter Minderhoud met Zizi Top, een verharende Zebra, standfoto van een Schwarzwalder Fuchs, portretfoto van Christian Ahlmann en het hoofd van een Azteca.

Persoonlijkjes
Wil je weten waar de teamleden op vakantie zijn geweest en wat ze gedaan hebben? De antwoorden lees je hier!

Testrecept
Het testrecept van juli was: [VT] Testrecept juli: Kikkererwtencurry
De maand juli stond in het teken van een wat kikkererwtencurry, naar aanleiding van dit topic: [VT] Een goed recept voor een lekkere curry gezocht
In totaal deden 4 mensen mee aan dit testrecept. Dit leverde de volgende resultaten op:
Afbeelding Batje: 8,5
Afbeelding Petitparis: 8/10
Afbeelding Hilli: 7
Afbeelding JoSav: 7

Er werd hier en daar wat gevarieerd op het originele recept; en men vroeg zich af hoe groot een theelepel moet zijn en of dat een passende hoeveelheid zou zijn voor het recept... :+
petitparis schreef:
net klaargemaakt en vriendlief loopt vuur te spuwen, ofwel zijn mijn theelepels te groot ofwel is dit een hele pikant recept.

Het testrecept voor augustus is hier te vinden: [VT] Testrecept augustus: zoervleisj
Eetsmakelijk allemaal! :)

Het verhaal van ZwartWitje
Het teamlid op de foto van vorige maand geraden!
Lovingtweety en Belgengek wisten ons te vertellen dat ZwartWitje op de foto staat.
Citaat:
De bokker op de foto is Tessel !
op een merens van Het Lamoen

Grtjss Tineke (Belgengek)

Citaat:
Het meisje op de foto op het zwarte paard is ZwartWitje!

Afbeelding
Zwartwitje

De column van Zwartwitje houden jullie nog van ons te goed.

Wie is dit teamlid?
De foto van het te raden teamlid zal later toegevoegd worden. Houd de BNB dus in de gaten!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 13:18

Persoonlijkjes
Amanda heeft na 2 operaties het rijden met Jim weer opgepakt. Het volledige herstel duurt nog een maand of 3, maar voorlopig kunnen we wel weer aan de slag. Klik hier voor wat foto's.
NaNi op het moment van verschijnen nog geniet van de laatste daagjes van haar vakantie met de mountainbike in Oostenrijk, en over een klein weekje met Ollie op show gaat! Genoeg leuks dus :D
Unwritten is lekker afwezig op het moment van verschijnen van deze BNB. Ze is namelijk aan het genieten van de warme Griekse zon en komt einde van de maand pas weer terug :)
Yasmine is 14 dagen in Amerika geweest, en daarbij ook 10 dagen lang monitor geweest bij een Frans taalkamp voor Belgische jongeren in Frankrijk. Ze heeft zich ontzettend goed vermaakt, maar moet nu helaas weer in de boeken duiken voor herkansingen -O-
Katja is na 3 jaar ongeduldig wachten op Co gestapt.
Imre heeft met haar vriendje een roadtrip gemaakt door Noorwegen en Zweden
Banjer heeft sinds deze maand een nieuwe liefde.... een iPhone 3GS :+:

Terug naar het begin

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 13:24

Afbeelding
Florrtje doet de pijl

Hoe ben je op Bokt terechtgekomen?
Sinds paarden mij begonnen te interesseren en te passioneren ben ik beginnen opzoeken. Het liefst van al ontdek ik de dingen door het allemaal zelf in de realiteit uit te vissen. Zo ben ik het al met een aantal algemene stellingen in de paardenwereld niet eens. Maar toch is hier en daar informatie opzoeken over bijvoorbeeld een ziekte,aandoening,oefening,... nodig om verder te gaan en dieper te doorgronden. Daarom zat ik regelmatig te surfen naar een aantal dingen. En na een tijdje viel het mij op dat ik steeds gelinkt werd naar de topics van bokt.nl en dat ik ook werkelijk de antwoorden op mijn vragen daaruit kon halen. Dan dus al snel besloten om mij hierop aan te melden. Toen heb ik mijn eerste topic over mezelf aangemaakt. En daarop is zeer veel respons gekomen met zeer veel respect erin. Ik was toen een meisje van 13 en was apetrots op al die goede reacties die echt wel deugd deden om te horen. Sindsdien ben ik hier een beetje blijven plakken. En nu is het een automatisme geworden wanneer ik een vraag heb dat ik kom zoeken op bokt!

Wat vind je het leukste onderdeel van Bokt?
Dit is voor mij wel een moeilijke vraag. Ik ben niet graag een grote plakker op forums... en volg al zeker niet graag hele discussies. Ik vind discussiëren via internet namelijk zeer moeilijk. Ook heb ik al veel de slechte ervaring gehad met forums (er wordt vaak een slechte naam gecreërd) daarom hou ik me liever op afstand. En kom ik hier enkel zoeken wat ik nodig heb. Ik ken de onderdelen van bokt zelf niet echt... Ik duw gewoon op de zoekmachine richting het antwoord. Maar het onderdeel dat ik een tijdje heb gevolgd is 'rijden in the picture' daar kon ik mij amuseren door naar anderen te kijken. En daar kun je vaak toffe dingen zien. Mensen die het plezier er kunnen inhouden maar toch deftige dingen kunnen presenteren en deftig te werk kunnen gaan. Want dat mis ik heel vaak en veel te veel in de paardenwereld. Al die 'hobby' paardjes die beschouwd worden als huisdier, dat hangt mij de keel uit. Vandaar dat ik mijzelf kon gelukkig maken met lachende mensen op een goed werkend paard. Wat vele NH'ers ook mogen verklaren, in mijn wereldje wordt er veel gewerkt op basis van 'streng maar rechtvaardig' maar het plezier vergeten we hier zeker ook niet! Maar zo wordt er respect ontwikkelt en weliswaar wederzijds respect! En het bewijs is voor mij zeker al geleverd. Wat ik al heb gezien tussen paard en ruiter bij mijn vriendin Emma (muiske op bokt) en haar Golden Zippo is onbeschrijfelijk. Ik zelf ben er denk ik ook nog nooit helemaal geraakt op het punt van wederzijds respect en ware liefde. Maar wie weet... en tot nu toe kan ik het diegene die het wel al bereikt hebben alleen maar toejuichen! 't Is een droom die realiteit wordt.

Hoe ben je met kozakkenvoltige begonnen?
Een aantal vriendinnen van mij gingen naar de manege gaan paardrijden. Dan ging ik vaak mee om de paarden te kuisen etc... Maar rijden deed ik niet. Op de eerste plaats wou ik het niet. Ik vond een manege maar niets. En in 2de instantie is het ook zo dat ik niet mocht van mijn ouders. Paardrijden was een elite sport. 1 van mijn vriendinnen (Hannelore) kwam via haar moeder terecht bij Claudia (Stal Prinsenhof) daar leerde zij de Spaanse dressuur kennen en ook de kozakkenvoltige. Ik deed thuis op mijn eigen vaak gymnastiek. En was wel zeer lenig. Toen vertelde Hannelore vaak over de voltige en al de oefeningen. Dan zaten we samen op de schoolbanken die oefeningen al in te oefenen (best grappig). Het sprak mij zeker aan zo het 'turnen' op een paard. Maar zoals voordien mocht ik niet van mijn ouders en eerlijk gezegd ik durfde het ook niet meer vragen. Dan ben ik in het geniep als 11jarig meisje op mijn fietsje gesprongen en 8 km langs de binnenbaantjes richting Bredene gereden. Daar kwam ik toe en nam mijn eerste voltige les bij Thomas. Thomas leerde de oefeningen gelijkmatig aan en van stap, ging het naar draf en galop. De eerste keer zat ik te lachen... Thomas wist niet dat ik nog nooit gegalopeerd had en ook nog nooit gedraaft. Maar ik vond het grappig en deed mijn eerste oefeningen in stap, draf en galop. Ik heb zelf op mijn eerste dag nog recht gestaan in draf! :) Ik was er direct verliefd op. Ik heb het 's avonds vertelt aan mijn ouders dat ik was gaan paardrijden, maar niet zomaar paardrijden! Ze vonden het wel ok... al waren ze er nog altijd niet zo happig op. Na 1 maand voltige (= 4 lessen) vroegen ze mij al direct mee op show! Na een maand heb ik dus mijn eerste show gedaan. 'Kortrijk paardt' heette dit toen. Daar heb ik samen met Hannelore voltige op cirkel getoond aan de mensen. Mijn ouders konden niet komen kijken. 1 jaar later was het opnieuw 'Kortrijk paardt' en stal Prinsenhof was weer gevraagd om show te doen. Intussen kon ik al veel meer en na 6 maanden voltige had ik eindelijk ook leren dressuur rijden. Maar dus 1 jaar later kwamen mijn ouders kijken... en we mogen het zeggen zoals het is, ze waren onder de indruk! Direct toen ik gedaan had met show moest ik in de auto springen richting Zwitserland. In Zwitserland gingen we vaak gaan wandelen en beklommen we bergen. En telkens we op de top van de berg stonden, deed papa hetzelfde als ik toen ik recht stond in galop op show. Een gebalde vuist in de lucht en grote glimlach!

Is kozakkenvoltige hetzelfde als trickriding?
Neen, trickriding komt oorspronkelijk van Amerika terwijl kozakkenvoltige afkomstig is van Oekraïne. het is ontstaan tussen het Russische volk de kazakken. Kozakkenvoltige is eigenlijk ontstaan tijdens de relletjes en oorlogen in het noorden. Kozakkenvoltige was een verzameling verdedigingstrukken te paard. Op bv. het kamp van de vijand binnen te dringen, deden de ruiters alsof ze werden doodgeschoten en vielen ervan maar dan met een touw rond hun been gebonden en zo konden zij hun paard het kamp laten binnenlopen met de ruiter al slepend erachter. Of wanneer men elkaar moest kruisen in de strijd ging de kazak bvb. naast zijn paard hangen en verstopte zich op die manier voor de vijand. De vijand zag de ruiter niet en dacht dat het gewoon enkel nog een paard was die nog rondliep. Maar dan kwam de kazak weer uit het onverwachts tevoorschijn en kon de vijand in de maling nemen. Of zo heb je ook bv. de oefening 'croix de la mort' letterlijk het dodenkruis. Als er op de kazakken geschoten werd, zonder dat het raak was gingen ze weer alsof doen dat ze dood waren. En dus slungelend aan hun paard gaan hangen. Om op die manier weer een verassingsaanval voor te bereiden naar de vijand. kazak is afgeleid van 'quzzaq' en betekent een vrije man. Tussen trickriding en kozakkenvoltige zit er ook veel verschil in de zadels. Een kozakken zadel heeft bvb. 3 singels. En zo zijn er nog tal van verschillen. De figuren komen hier en daar op het zelfde neer. Al is er wel eens oefening niet mogelijk op een kozakken zadel die op een trickriding wel kan uitgevoerd worden en ook omgekeerd.

Wat is het leukste figuur om uit te voeren?
Persoonlijk vind ik de leukste figuur 'de pijl'. In deze figuur hang je naast je paard met je hoofd naar beneden en je twee benen zo recht mogelijk gestrekt naast elkaar in de lucht. (Zie foto)
Dit is ook een beetje de figuur die mij al altijd gelegen heeft... Maar uiteindelijk is alles echt leuk om te doen. 't Is gewoon oefenen en oefenen en alles onder de knie krijgen. In begin kon ik bvb. geen oefeningen doen waarbij er op de grond moest gesprongen worden en er weer over enzovoort. Gewoonweg omdat ik nog te klein was toen :) Kon met moeite aan de pomeau... De pomeau is die pin die van boven op het zadel staat en toch wel voor veel oefeningen gebruikt wordt. Het is een beetje zoals de fork op een westernzadel, alleen langer en smaller.

Afbeelding
Momentopname van de roulette

Wat is de minst leuke/moeilijkste oefening van de voltige?
Op de minst leuke oefening kan ik niet antwoorden. Voltige is algemeen echt wel zeer tof, je moet het gewoon allemaal onder de knie krijgen. En bij de ene figuur lukt dit al makkelijker dan bij de andere. Dus op de vraag 'Wat is de moeilijkste oefening van de voltige' kan ik voor mezelf een antwoord geven. Dat ligt tenslotte bij iedereen weer anders. De moeilijkste oefening voor mij is de 'roulette'. Bij deze oefening wordt een soort van koprol van het paard (langs de nek) naar beneden gemaakt en moet er in 1 tel direct weer naar boven gesprongen worden om dan weer in het zadel te landen. Maar tijdens de koprol naar beneden moet je dan nog je handen door je armen steken anders hang je daar een beetje gewrongen aan je paard. 't Is gewon een moeilijke combinatie van de dingen. Maar opnieuw, genoeg oefenen zorgt ervoor dat het uit het niets gaat en je als een veertje weer in je zadel belandt. (momentopname van de roulette in bijlage)

Is er nog iets dat je kwijt wilt aan de Bokkers?
Thoh, eerlijk gezegd kan ik nog uren doorgaan. Want na een aantal jaar van ervaring ben ik zelf een beetje mijn eigen theorie rond het berijden van de paarden aan het opstellen. Dingen die ik proefondervindelijk heb meegemaakt probeer ik uit te breiden naar een algemenere theorie. Daarom klopt nog niet steeds alles, dat ontdekken we dan later wel weer verder. Maar ik amuseer me ermee.
Voor mij draait het hoofdzakelijk rond 'streng maar rechtvaardig' zo ben ik ook opgevoed geweest. En toch heb ik alle nodige vrijheid gekregen! Dat principe probeer ik te hanteren tussen de paarden. En ik denk wel dat ik mag zeggen van de paarden bij ons dat zij zeer gemanierd zijn en toch plezier hebben in de dingen. Plezier is tenslotte ook een zeer belangrijk onderdeel. Dus ik zou eerder zeggen naar alle bokkers toe, als er nog vragen zijn, pb gerust!

Liefs Florrtje

Terug naar het begin

Arno24

Re: [Dienstmededeling] Bokt NieuwsBrief van augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:47

Ah, leesvoer op deze "drukke" werkdag ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:34

Weer een nette BNB, knap werk dames :)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:26

He krijg nou wat, ik sta erin. :')

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:33

Nah! Ik ben beduusd! :oo Wat onwijs leuk dat "mijn zebra's" topic van de maand geworden zijn! Dank jullie voor dat enorm grote compliment! :j

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:58

wiehoe ik had het goed :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:55

Leuke BNB! Florrtje's topic kan ik me nog wel herinneren inderdaad, erg leuk!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:35

Wiehoe!! Ik had gelijk met ZW :D Hahaha. Cool!

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 05:08

Weer een goeie BNB!
Hihi die zebra's :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 05:32

Bedankt voor de update!
Ik had dat zebra topic gemist. :=
Maar hij is wel goed!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:16

Leuk dat er via Florrtje en haar topic aandacht wordt besteed aan kozakkenvoltige! :D
Alleen wel jammer dat ze twee zaken met elkaar verwart: Каза́х (қазақ of qazaq) en Казак (козак of kazak van qussaq) oftewel Kazach/Kazak en Kozak (verwarrend in het Nederlands ja, maar andere etymologie). Zit toch wel een aardig verschil tussen...

En omdat ze het zelf niet aanstipt: kozakkenvoltige is een afgeleide van dzhigitovka. In het buitenland wordt het vaak ook gewoon dzhigit en dzhigitovka genoemd omdat Kozakken deze Centraal-Aziatische/Kaukasische 'voltige' later hebben overgenomen en beroemd hebben gemaakt.

Moest toch even de irritante betweter uithangen. :))
Leuk BNB!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 23:56

nu weet ik gelijk waarom ze het in het circus "Djigit" (de voltige) en "Djigitovka" (de kozakken) noemden... dank je voor je toelichting JoSav :D