[Dienstmededeling] BoktNieuwsBrief van juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

[Dienstmededeling] BoktNieuwsBrief van juli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:25

Afbeelding
Wie is deze persoon en wat doet ze?
Voorwoord van de redactie

Voor jullie zien jullie alweer de negende BoktNieuwsbrief (BNB). De nieuwsbrief van juni is hier terug te lezen. De kater van het voetbal hebben we al weer een beetje verwerkt, sommige van jullie zullen de Tour de France volgen. Anderen kijken alweer uit naar hun vakantie, of dat nu thuis is of even lekker van huis weg. Laten we hopen dat het weer stabiel of mooi wordt en dat de dagen waarin het flink stormt en hard regent deze zomer niet vaak voor gaan komen. Via deze weg willen we jullie, hoe dan ook, een hele mooie zomervakantie toewensen en enorm veel plezier met deze BNB.

toelichting
De BNB is een afgeleide van het BBB, maar omdat de BNB veel langer is, ‘leest’ hij iets anders. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen; ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor de eerste van de nieuwe maand te reageren.

Amanda, Banjer, Lielle, Saffier en Sammie

Highlights van de afgelopen maand

Flashmob in Belgische Leuven
Mod Yasmine maakte een tijdje terug voor de grap een opmerking over het organiseren van een Flashmob. Eind juni was het echter een feit. Samen met een heleboel andere mensen werd in Leuven een aantal keren Beat It gedraaid, waarop 'spontaan' van alle kant mensen aan kwamen wandelen om een dansje te doen. Hoe ze zover zijn gekomen lees je hier.

Trots op...
Het team van Bokt.nl staat graag positief in het leven. Op LZP en andere fora komen vaak schrijnende en/of verdrietige verhalen langs. Soms vergeet je dan nog eens dat er ook genoeg dingen en/of gebeurtenissen in het leven zijn waar je gewoon ontzettend blij of trots op kan zijn. Daarom hopen we dat dit topic: [KH] Ik ben trots op.... nog veel meer pagina's gaat krijgen. Dus kom op! Waar wacht je nog op! Laat zien dat je trots bent!

Nieuws
Op Voorpagina Nieuws en Overig Nieuws kwamen de afgelopen maand steeds meer artikelen te staan over de Wereldruiterspelen (WEG). De tijd gaat dringen en dus wordt binnenkort duidelijk wie van de shortlists Nederland mag gaan vertegenwoordigingen in Kentucky (Amerika). Verder was deze maand erg opvallend dat Trigger, het paard van Roy Rogers te koop staat. Klein, maar niet onbelangrijk detail, Trigger is reeds 45 jaar overleden. Hoe dat zit lees je hier. Deze maand werd ook een paarden-massagraf ontdekt. De man met het paardenhoofd is nog steeds een groot mysterie.

Topic van de maand
Een bont paard door de polders van Mater, Belgié zien galopperen is op zich niet zo bijzonder. Als je het paard echter zonder teugels en hoofdstel ziet gaan, zou je denken dat het hier een paard in de wei betreft. Niks is minder waar. Bokker muiske07 liet in een bijzonder topic [RIJ-ITP] Kozakkenvoltige met neckrope op wandel + vd zien hoe je als ruiter op een paard met een simpele neckrope de meest ingewikkelde dingen kunt doen. En dan bedoelen we ook écht ingewikkelde dingen. Een prestatie op zich en daarmee terecht topic van de maand geworden.

Discussie van de maand
Als discussie van de maand is gekozen voor een onderwerp dat altijd actueel is in Nederland. Het weer! Ook in het artikel: [VN] Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen bleef het onderwerp van discussie. En op een manier dat wij graag zien. Onderwerpen als hoe koelen, hoe zit het met de spieren en wat is een juiste temperatuur kwamen allemaal voorbij in dit artikel.

Nieuwstopic van de maand
Deze maand nam een sprinter het op tegen een renpaard. Wie er van deze twee won kun je het nieuwstopic van de maand lezen. De Nieuwsredactie vond het een leuk inititatief van Jamie Baulch. [VN] Wereldkampioen sprint loopt toch langzamer dan een renpaard

Sportpaard van de maand

Vorige maand meldden we dat we geen inzending hebben gehad voor Sportpaard van de maand. Ten onrechte bleek nu. Bokker Everest trok aan de bel en e-mailde ons dat ze Hamarhoeve Everest had opgegeven. Misschien toch per ongeluk over het hoofd gezien of één van de vele internetkabels had die avond de hik. Hoe dan ook. Bij deze zetten we Hamarhoeve Everest in de spotlight als Sportpaard van de maand. Hamarhoeve Everest is een Fellpony die heeft laten zien zéér veelzijdig te zijn. Wie weet had hij in Zuid Afrika wel het winnende doelpunt voor Oranje kunnen scoren! Everest stuurde ons haar verhaaltje en bijbehorende foto. Kijk snel hier!

Aangezien de animo voor de "Paard van de Maand" rubriek toch te weinig is willen we voor de volgende maand een nieuwe rubriek op starten. Heb jij ideeën voor een bepaalde rubriek? Laat het ons weten via een e-mail naar nieuwsbriefBokt@gmail.com

Het virtuele bloemetje
Het bloemetje deze maand gaat naar bokker Ylana. Zij heeft met het noodweer een aantal mensen geholpen en kwam er later achter dat zij gekleed was in haar pyjama. :D
Ondanks dat een +:)+ voor haar actie!

In de spotlight: interview met een opvallende bokker

Fleurbartels zul je al wel eens op de voorpagina tegen zijn gekomen. Als er weer eens winst met het Nederlandse polocrosse team is gereden, zorgt ze altijd voor een mooi stukje voor VN. Maar wie is fleurbartels eigenlijk? En hoe is zij in aanraking gekomen met polocrosse? Wat is polocrosse eigenlijk? Antwoorden op die vragen lees je hier!

Persoonlijkjes van de teamleden

Zit er deze maand liefde in de lucht bij de teammies? Wie rijdt er van de teammies binnenkort op stand door Nederland? Zit er ondanks de Boktverslaving toch nog een vakantie in het verschiet? Kortom ben jij benieuwd wat de teamleden deze maand uit gaan spoken of uit hebben gespookt? Kijk dan snel hier.

Het testrecept:
Het testrecept van juni was: [VT] Testrecept juni: bbq-spies en zomerse salade
De maand juni stond -met al die zomerse dagen- in het teken van een bbq-recept :)
In totaal deden 4 mensen mee aan dit testrecept. Dit leverde de volgende resultaten op:
Afbeelding Sonja: Spiesen: 8 Dressing en salade: 7,0
Afbeelding Lolacabana: spies en dip een 8,0
Afbeelding Sizzy: Spiesen + dip: 7,8 Dressing en salade: 8.0
Afbeelding Lielle: 7,5 voor de spies, 8,5 voor de dip

Sizzy heeft een prachtig, geïllustreerd verslag geschreven wat ik bij deze wil quoten:
Sizzy schreef:
Nou, we hebben het op :D

Vanmiddag kon ik wat eerder weg van werk. Toen lekker op de fiets de boodschappen wezen doen, twee Appies aangedaan en een zoektocht naar citroengrassprieten gestart :+ uiteindelijk gevonden en had ik alle ingredienten bij elkaar. Alleen geen lamsvlees kunnen vinden, ook geen kalkoen/kipgehakt :n Dus toch met rundergehakt gemaakt.

Hier even een totaaloverzichtje van de ingredienten :))
Afbeelding

Het draaien/maken van de balletjes ging heel soepel, citroengrassprieten ( :D ) door midden gesneden:
Afbeelding

En de spiezen zijn gespiest :D + de yoghurtmuntdip is gemaakt:
Afbeelding

Ondertussen de salade gemaakt (ijsbergsla, cherrytomaatjes, komkommer, zoete paprik & pijnboompitjes), dressing geklopt en de radijsjes gesneden.

Grillpan staat warm te worden:
Afbeelding

Bijna klaaaaar :Y) :):)
Afbeelding

We hebben het gegeten met Italiaans breekbrood erbij, hieronder nog een totaal overzichtje :D
Afbeelding

En nog een close-upje:
Afbeelding

Ik geef de spiezen met de yoghurtmuntdip een 8.0 en vriendje een 7,5. De muntdip is op zichzelf niet zo bijzonder, maar samen met de spiezen erg lekker fris en het voegt echt wat toe! De radijsjes daarentegen vond ik heel weinig toevoegen aan het gerecht, gewoon radijs. Ook de citroengrassprieten proefde ik persoonlijk niet echt duidelijk terug in de balletjes.
De salade zelf is natuurlijk moeilijk te beoordelen, is gewoon een 'standaard' salade. De dressing vonden we allebei wel erg lekker en geven we allebei een 8.

Spiezen + dip: 7,8
Dressing salade: 8.0

Het verhaal van Amanda
We hadden gelukkig een Bokker (Yamcha) die de gok durfde te wagen deze maand.
Citaat:
Het teamlid is WildWings :D Denk ik
Groeten
Een andere Bokker sprak WildWings per MSN aan met dezelfde vraag, dus wie weet zijn de beide dames nog (ver weg) familie van elkaar. Helaas helaas... beiden hadden het fout. Je kan het je haast niet voorstellen, maar dat lieve schattigogend meisje op de foto in de vorige BNB is onze enige echte Amanda!!! Je leest haar verhaal hier!

Wie is dit teamlid?
Weet je wie het teamlid op onderstaande foto is? Stuur dan een mail naar nieuwsbriefBokt@gmail.com

Afbeelding

Binnengekomen post

Bokker frankiej wilde Bokker Felipe een persoonlijk bloemetje geven, omdat zij met de TS (Anoniem1994) van [MW] Soa test op je 15e. geheel belangeloos meegegaan naar de ggd (Anoniem1994 @ [MW] Soa test op je 15e.). Frankiej vond dat een hele mooie daad van Felipe.

Bokker Krista is afgelopen week Europees kampioen geworden op het European Sporthorse Championship. Volgens haar mede HK-genoten is ze zelf veel te bescheiden om dit aan de grote klok te hangen, dus vroegen ze of wij dat wilden doen. Europees Kampioen worden is namelijk niet niks! Dus Krista mag best een beetje trots op zichzelf zijn.

Ook willen we hier Cayenne en Nuage in het zonnetje zetten die nog heel laat op de avond in actie zijn gekomen voor het hondje van Lonneke. Ze waren voorgedragen voor het bloemetje van de maand, alleen (helaas) komen teamleden daarvoor niet in aanmerking. Om deze bijzondere actie toch niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, willen we er nu even bij stil staan en een dikke +:)+ doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:36

Flashmob in Belgische Leuven

Wat allemaal begon als een grap, is uitgedraaid op een groots succes. Op aandringen van en in samenwerking met een vriendin zette ik een Michael Jackson flashmob op touw. We zouden met een groep mensen hier in Leuven op 3 verschillende plaatsen het dansje van Beat It vertonen. Zonder zelf heel veel reclame te maken, meldden 340 mensen zich op onze Facebook pagina. En na wat heen-en-weer gemail besloot ook Mike Alvarez - finalist van Move Like MJ - om te komen meedoen. Allemaal geweldig, natuurlijk!
De afspraak was om op woensdag 30 juni rond 13u30 te verzamelen aan het station. In gezelschap van een groepje vriendinnen en mede-mod Leo begaf ik me naar het station, waar tot onze grote verbazing al zo'n 100-tal mensen stonden te wachten. Want eerlijk toegegeven, we hadden helemaal niet verwacht dat alle 340 aangemelde mensen ook daadwerkelijk zouden komen opdagen. Maar pas toen we ons met z'n allen verplaatsten naar de plaats waar we zouden oefenen, bleek hoeveel mensen er waren: zeker zo'n 200! Als klap op de vuurpijl werd ik op dat moment ook nog benaderd door een journalist/fotograaf die geïnteresseerd was door ons idee en die ons de hele dag zou volgen met de camera in de hand. Graag!
Na ruim een uurtje oefenen op de choreografie en het maken van de nodige afspraken (wees subtiel, niet allemaal op hetzelfde moment invallen bij het dansen, na het dansen weer weglopen alsof er niets is gebeurd), begaven we ons - zo subtiel als mogelijk is met zo'n grote groep mensen - naar de eerste plaats van de flashmob: het plein voor het station. En ik kan je vertellen: het geeft een gigantische kick om daar te staan dansen tussen ruim 150 personen die allemaal zijn komen opdagen om hun steentje bij te dragen aan een eerbetoon. Omdat de eerste flashmob zo'n succes was en iedereen er zoveel plezier in had, besloten we om de 3 geplande flashmobs uit te breiden naar 6. Keer op keer kregen we weer ontzettend leuke reacties: mensen die stopten om te kijken, hun camera of telefoon boven haalden om te filmen, applaus na het dansen... Iedere keer weer kippenvel! Vooral de verbaasde gezichten van voorbijgangers bij de eerste tonen van het nummer waren goud waard :D
Toen we na de laatste flashmob nog wat napraatten met deelnemers, bleek dat ik niet de enige was die het een geweldig succes vond. Zowat alle mensen die hadden meegedaan hadden zich prima vermaakt en velen vonden zelfs 6 flashmobs op 3 uur nog niet genoeg. Dus: volgend jaar weer! :D

Het artikel en de foto's van de journalist zijn hier te lezen.
De filmpjes:
Flashmob #1: Martelarenplein voor het station
Flashmob #2: Oude Markt
Flashmob #3: Ladeuzenplein (even doorspoelen, het begint rond 1min30)
Flashmob #4: Stadspark (helaas erg slechte kwaliteit)
Flashmob #5: Diestsestraat

Yasmine

Terug naar het begin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:49

Afbeelding
Hamarhoeve Everest is de voorste pony met ruiter met grijs/roze geruite vest aan
foto: http://www.gns-fotografie.nl
Sportpaard van de maand

Everest is een ontzettend veelzijdige Fell Pony van 10 jaar oud. Ik ken hem al zo'n acht jaar. Ik heb hem alles zelf geleerd en hij is nu ongeveer vier jaar van mij. Met Everest rijd ik aangespannen (dressuur, vaardigheid, marathon, oriëntatieritten en recreatief) en we rijden onder het zadel (vooral recreatief, maar soms ook dressuurmatig en wat springen). Maar de echte reden waarom ik hem voor deze rubriek opgeef is vanwege zijn prestaties tijdens het ponyvoetbal. Met het Fell Pony promotieteam rijden wij regelmatig Fell Pony voetbalwedstrijden op diverse evenementen (bijvoorbeeld Horse Event, Animal Event, Country Fair, etc.), waarbij we in twee teams van elk drie fell pony's tegen elkaar strijden om zoveel mogelijk doelpunten te scoren. Everest is daar ontzettend fanatiek in en heeft daarbij erg veel 'balgevoel'. Het hoogtepunt van de Fell Pony voetbalwedstrijden is de competitie op de Fell Pony dag die we jaarlijks in Dongen (Noord-Brabant) organiseren. Hierbij dus een foto van de Fell Pony dag 2009, waarbij Everest fanatiek op de bal afdraaft.

Everest

Terug naar het begin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:57

In de spotlight: interview met Fleurbartels

Afbeelding
Fleurbartels in actie
Hoe ben je op Bokt gekomen?
Via polocrosse vrienden die op Bokt zaten.

Welk onderdeel van Bokt vind je het leukst?
Nieuwsberichten op voorpagina en het Huiskamer polocrosse topic

Kun je een korte omschrijving geven van wat een wedstrijd polocrosse inhoudt?
Polocrossewedstrijden vinden plaats tijdens een toernooi. Een toernooi duurt meestal 2 dagen en in deze twee dagen speel je 3 á 4 wedstrijden. Een wedstrijd bestaat uit 3 x 6 minuten (=3 “chukka’s”) met daartussen steeds 6 minuten rust. Je speelt 3 tegen 3 waarbij iedere speler een eigen functie in het veld heeft: 1 speler mag scoren (no. 1), 1 speler mag verdedigen (no. 3) en een speler voor het middenveld (no. 2). Het veld bestaat namelijk uit 3 verschillende gebieden waar niet alle spelers mogen komen. Door deze constructie zijn er verschillende speltactieken mogelijk en is elke polocrosse wedstrijd anders. Omdat je op een grasveld speelt ben je afhankelijk van het weer. Daarom zijn er alleen wedstrijden tijdens het polocrosse seizoen (april t/m september). Wanneer het veld te glad is worden de wedstrijden afgelast. Verder draait het tijdens een toernooi niet alleen maar om de wedstrijden, maar is het sociale gedeelte ook belangrijk en staat gezelligheid en lol met je paard voorop!

Hoe ben je bij deze discipline terecht gekomen?
Op de pensionstal waar ik sta, stond een echtpaar uit Zuid-Afrika die daar polocrosse speelde. Dank zij hun is polocrosse naar Nederland gekomen en is het “polocrosse-balletje” gaan rollen. Ik vond het altijd jammer dat paardrijden zo’n individuele sport is en dat onze hippische cultuur niet zoals de Engelstalige landen is; met ponyclubs waar je eigenlijk allerlei soorten dingen doet met je pony, ook in teamverband, en niet focus op 1 of 2 dingen zoals in Nederland springen en/of dressuur.

Train je je paard anders dan bijvoorbeeld een spring- of dressuurpaard? Wat is het verschil?
Polocrosse speel je, in tegenstelling tot polo, met 1 vast paard. Verder is het bij polocrosse 75% paard / rijvaardigheid en 25% stick skills. Een goede training is daarom erg belangrijk. De training bestaat voornamelijk uit conditie training en “gymnastiek”. Conditie zodat het paard 6 minuten intensief bezig kan zijn en binnen een paar minuten weer op adem is. Hier wordt streng opgecontroleerd tijdens wedstrijden; een paard moet tussen de chukka’s weer volledig op adem zijn. Overigens is paardenwelzijn erg belangrijk binnen de polocrosse: juiste beenbescherming, controle van dierenarts en veel andere regels m.b.t. welzijn van paarden.

Daarnaast worden de paarden dressuurmatig/western gereden, zodat de paarden de achterhand op de juiste manier gebruiken en dus bijvoorbeeld om de achterhand draaien en stoppen. Zelf maak ik voor de afwisseling regelmatig gebruik van pionnen, balken etc. zoals bij de trail western riding. Tijdens het gymnastieken wordt er met twee handen gereden: tijdens een wedstrijd wissel je veel tussen 1 of 2 handen. Maar eigenlijk doe je het meeste met je zit. Verder wordt er maximaal 1 keer per week met stick en bal geoefend, zodat de paarden dit leuk blijven vinden. Maar een echte polocrossespeler is elke dag te voet met stick en bal bezig om goede stick skills te krijgen.

Na het polocrosseseizoen worden de paarden op rust gezet. Dit betekend dat de paarden overdag of hele dagen buiten lopen en niet bereden worden. De training start weer 10 weken voordat de eerste wedstrijd begint. De Nederlandse spelers doen dit niet allemaal, omdat er veel spelers ook binnen andere disciplines wedstrijden rijden.

Wat maakt een paard tot een goed polocrosse-paard?
Inprincipe is elk paard een goed polocrosse paard, zolang de paarden de lol in het spel zien en het leuk vinden om met soortgenoten over een veld te galopperen. Je kan een paard absoluut niet dwingen om polocrosse te spelen. Wel kan je alle paarden laten wennen aan de stick en bal; het ene paard vindt dat minder snel eng dan het andere paard.

De meeste paarden snappen het spel goed na ongeveer 2 trainingen en zullen dingen automatisch zelf gaan doen. Op topniveau, zoals in o.a. Australië, Ierland en de UK, worden Australian stock Horses gebruikt of een kruising van Quarter horse x volbloed. Vaak zijn deze paarden gefokt voor polocrosse. Deze paarden zijn zeer wendbaar, gevoelig, snel en temperamentvol. Ook hebben deze paarden van nature het in zich om andere paarden of vee te volgen en te drijven (“cutting”). Maar in Nederland wordt er op allerlei soorten paarden gespeeld (haflinger, arabier, kwpn, criollo, volbloed, fjord, welsh,…) en gaat het meer om de band tussen ruiter en paard en de rijvaardigheid van de speler om bijvoorbeeld het paard op de juiste manier te laten draaien.

Wat heb je al bereikt en wat wil je allemaal nog bereiken?
Tijdens de European challange 2009 zijn wij tweede geworden en waren we misschien eerste geworden als we de UK pas later in het weekend tegen waren gekomen en niet meteen de eerste wedstrijd. (de UK spelers reden op eigen paarden en wij op geleende paarden). Verder heb ik zelf een aantal keer de prijs “beste combinatie paard-speler” gewonnen. Dit vind ik een enorm compliment, omdat ik graag een eenheid wil zijn met mijn paard en hij ook heel belangrijk voor mij is.

Wil je nog iets tegen de Bokkers zeggen?
Kom allemaal een keer polocrosse! Het is echt leuk om een keer wat anders te doen met je paard en echt veel paarden vinden het enorm leuk. Polocrosse is voor iedereen: of je fanatiek of rustig wil spelen en voor ieder paard!

Terug naar het begin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 19:57

Persoonlijkjes

Berdien, Imre, Olympia, Leo en Zwartwitje zijn samen met twee niet-teamleden een dagje wezen uitwaaien op Vlieland. Op de rug van de IJslanders van Stal Edda zijn we een tocht wezen maken door de duinen en over het strand. We moesten donders vroeg ons bed uit, maar leuk dat het was! :wow: :j
Unwritten heeft ook een hele leuke periode achter de rug, niet alleen is ze afgestudeerd en dus nu gediplomeerd vormgever, ook heeft ze voor het eerst sinds jaren weer paardgereden op een IJslander, is ze druk aan het solliciteren voor een vaste baan, maar ook aan het genieten van een welverdiende vakantie :)
Amanda heeft een heuse pennypony gevonden :D
Chevax is momenteel semipaardloos omdat haar dochtertje plots een flinke spurt (in groei en in eigen kunnen maakt) en .... tja..... kort gezegd is nu het paard van Chevax zo goed als in beslag genomen door dochter! :D Maar moeders vindt het niet erg, hoor. Het zou zomaar een leuke motivatie kunnen zijn om langzaam en op het gemakje nog een paard er bij te zoeken.
Juli is een dure maand voor Sammie. Een nieuw (tweedehands) auto'otje op het oog en over ruim een week taait ze af naar Italië en om daar rondreis te maken.
Yasmine weer heeft genoten van Rock Werchter en nu voor twee weken naar Amerika gaat 8-)
Banjer heeft weer met Derek geknuffeld en een leuk bootje gezien. En sinds 3 juli is ze reiki-master.
Leo ook een super Rock Werchter heeft gehad! Ze daarbij ook 9 juli haar handtekening heeft mogen zetten en zich sindsdien afgestudeerd ergotherapeut en Bachelor of Health mag noemen! -:)
Nadia is geslaagd voor haar FNRS jurycursus, ze wacht nog op haar diploma en dan mag ze F1 t/m F12 manegewedstrijden jureren *\o/*
NaNi is klaar met school en wacht nu de laatste studiepunten af. Als alles goed gaat dan is het vanaf september dus stage! Maar eerst welverdiende vakantie :D

Terug naar het begin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:05

Het verhaal van Amanda

Afbeelding
Een echte pennyfoto :o
Hier was ik een jaar of 13 denk ik. De echte pennytijd heb ik overgeslagen, want ik kwam pas echt in aanraking met pony's op mijn 12e. De opa van een vriendin was handelaar en er stonden een aantal pony's van hem in het dorp. Eerst ging ik stiekem mee (mijn ouders hebben niks met paarden en ik mocht niet), maar ja, toen ze inzagen dat het paardenvirus echt niet weg ging mocht ik er legaal naartoe.
De pony op de foto is Rocky. Een bonte C-pony. In mijn beleving best groot, in de praktijk valt dat wel mee. Ik had het meeste met zijn zus Tara, maar die werd al snel verkocht en Rocky is een paar jaar gebleven. Ik heb echt alles geleerd met die pony's. Ik kwam daar compleet blanco en heb zelf alles uit moeten zoeken. Hoe je een hoge neusriem goed vast doet bijvoorbeeld. Onder het bakstuk, in plaats van er overheen :+ :o

Toen alle pony's verkocht waren en mijn vriendin een eigen pony had gekregen ben ik een pony gaan verzorgen bij haar op stal. Rhapsody. Een leuke new forest, niet opgevoed, enigszins verwilderd. Daar ben ik wat keren afgevallen. Helaas werd ook deze pony verkocht en ik ben toen meteen gestopt met paardrijden.

Toen ik 18 was kriebelde het weer en ben ik op manege de Flemming gaan rijden. Ik was het nog niet verleerd, maar man wat een spierpijn :=
De 3e les viel ik er al zo hard af dat ik bijna mijn rug gebroken heb. Ik had nog steeds de instelling: des te gekker de pony, des te beter. En als je 18 ben dan gaat dat op de 1 of andere manier niet zo goed meer samen.
Na 6 weken mocht ik weer te paard en koos ik voor een iets braver exemplaar. Zij heeft mij over de angst die ik van de val had afgeholpen.

Al snel verveelde ik me in de lessen en ben ik weer op zoek gegaan naar een verzorg/bijrijdpaard. Als eerste was daar Peter Pan. Een vosruin, KWPN (Armstrong x Amor). Een leuk paard, zolang je er naast bleef staan. Erop was iets minder veilig. Ook dit paard werd uiteindelijk verkocht. Ik heb een paar maanden bij Rih Arabians gereden, maar dit was het niet. En toen kwam ik via de eigenaar van Peter Pan bij Noah terecht. Ook een KWPN ruin v. Contango. Leuk paard, maar helaas kon ik hier niet mee verder.
En toen ben ik bij Kasmeria en Tyrano terecht gekomen. Moeder en zoon. Kasmeria is een grote schimmelmerrie v. Pion. En met groot bedoel ik echt groot :oo
Ze had een nogal eigenaardig karakter. Typisch Pion, begreep ik later. Maar ik kon goed met haar door 1 deur. Ze was opgeleid t/m Z, dus ik heb veel van haar kunnen leren. Tyrano was net ingereden en nog hengst. Hij kon nog niks, maar ook daar heb ik veel geleerd. Hij is later gelukkig geruind, want de hormonen staken nog wel eens de kop op. Helaas werd ook hij verkocht en was ik helemaal klaar met bijrijdpaarden. Ik wilde zelf de verantwoordelijkheid en niet meer het gedonder met elke keer verkoop en weer afscheid nemen.

Ik was al een tijdje gestopt met manegelessen, maar had nog steeds contact met een paar meiden. En 1 van hen had inmiddels een eigen paard. Een nogal dominante vosruin (Partout Z) waar ze best wat hulp bij kon gebruiken. Omdat ik met Tyrano aardig wat ervaring qua dominantie had opgedaan ben ik haar tijdelijk gaan helpen. Dat tijdelijk is uiteindelijk een jaar of 2 geworden. :D
Het klikte prima. Maar op een gegeven moment wilde ik meer tijd aan muziek besteden en had Lisette zelf meer tijd voor haar paard, dus ben ik er mee gestopt. Af en toe ging ik nog wel eens naar hem toe en we hebben vooral veel lol beleefd met vrijheidsdressuur.
Maar het paardenvirus kruipt waar het niet gaan kan en het ging na een tijdje weer kriebelen. Een stalgenootje van Lisette en Partout kon hulp gebruiken en zo maakte ik kennis met Ramona. Een dame met een gebruiksaanwijzing :D
En hele grote gebruiksaanwijzing :')
De eerste keer dat ik alleen een zadel op moest doen heeft een half uur geduurd. Ze heeft wat zadelnijd en ik verdacht haar er echt van dat ze me de stal door zou schoppen. Uiteindelijk werden we best maatjes en konden we zelfs kroelen op zijn tijd (natuurlijk alleen als niemand het zag, een lady kroelt niet :D ). En ook met de eigenaar klikte het prima, ze is inmiddels mijn beste vriendin. Helaas voor mij ontmoette ze een vriendje in Tilburg en vorig jaar verhuisde ze daarheen met paard en al.

Intussen had ik mijn eigen monster al gekocht. Een eigenwijze, aparte, rare, ondeugende, maar lieve haflinger genaamd Jim. Het duurde even (lees: een hele winter) voor we redelijk door 1 deur kunnen. Maar nu zijn we echt een team. Jim is een echt eenmanspaard en gaat inmiddels voor me door het vuur.
Overigens wel alleen als er geen eten in de buurt is, want je moet natuurlijk prioriteiten stellen als Oostenrijkse bergpony O:)
Hij heeft nogal een gebruiksaanwijzing en kan nogal raar uit de hoek komen. Hij heeft verlatingsangst en kan snel in paniek schieten. Dat maakt het nog wel eens lastig. Hij heeft niet zo'n beste start gehad als jong paard (jong ingereden, met kinderen rondgereden, onwetende eigenaar gehad, veel in de staak gegaan), dus het vertrouwen in mensen is aardig beschadigd.
Gelukkig gaat dit al een stuk beter en ondernemen we steeds meer. Zo hebben we dit jaar onze eerste wedstrijd gereden, we prutsen af en toe bitloos en rijden we zelfs buiten. Dat had ik vorig jaar niet durven dromen :D
Stiekem heb ik nog steeds een pennypony. :+:

In de rest van mijn 'vrije' tijd werk ik als gemeenteambtenaar op de afdeling welzijn en onderwijs. Hiervoor volg ik ook een studie aan de Bestuursacademie in Tilburg.
Ik speel veel en graag saxofoon, ook in een aantal orkesten. Fotograferen en tekenen doe ik ook graag alleen wat minder.
Mijn huis deel ik met 3 katten: Nasty, Solo en Kiora. Waarvan Solo en Kiora rasechte boktkatten zijn :D

Groetjes van Amanda en Jim :wave:

Terug naar het begin

Sammie

Re: [Dienstmededeling] BoktNieuwsBrief van juli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 23:08

De volgende Boktnieuwsbrief verschijnt op 15 augustus

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 01:15

Leuke nieuwsbrief! :D
Alleen 1 dingetje:
Citaat:
Amanda heeft een heuse pennypony gevonden

Ik krijg de foto niet geopend omdat ik niet de juiste permissies heb? :o?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 01:31

Gaaf die flashmob :j +:)+

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 03:03

Jaaa Fleurtje!! +:)+
Hopen dat er nog meer mensen gaan Polocrossen!

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:29

SuzannePerla schreef:
Leuke nieuwsbrief! :D
Alleen 1 dingetje:
Citaat:
Amanda heeft een heuse pennypony gevonden

Ik krijg de foto niet geopend omdat ik niet de juiste permissies heb? :o?

Dat wou ik ook net zeggen :)
Anders,fijne nieuwsbrief :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:44

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Een verdiend stukje over Krista! +:)+ Nu nog een verslag op de voorpagina! :D

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:45

leuke nieuwsbrief! top!
Inderdaad van de pennypony, maar ik weet zeker dat dat snel geregeld word!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:08

ik heb ook last van het niet kunnen zien van pennypony komt de nieuwsbrief trouwens altijd midden van de maand? ik was al bang dat ik hem gemist had haha

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:14

Helaas kon ik ook 2 foto's niet zien 'omdat ik niet de juiste permissie heb' o.i.d.... :\

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:32

Hoera voor Krista *\o/*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 09:48

ahum := Ik zie al wat het probleem is bij de foto van Amanda. Welke foto is het nog meer? (schijnen er twee? te zijn). Ik zal Amanda even een pb sturen. :j

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:51

Hier ook:
Citaat:
Stiekem heb ik nog steeds een pennypony. :+:

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:52

Heee Krista, gefeliciteerd!!! *\o/* *\o/*

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:54

Ik krijg die melding ook bij de zin 'Stiekem heb ik nog steeds een pennypony'....beetje onderin, bijna aan het einde.

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:57

ashley1 schreef:
Ik krijg die melding ook bij de zin 'Stiekem heb ik nog steeds een pennypony'....beetje onderin, bijna aan het einde.

Dat heb ik net gezegd,lees even alsjeblieft :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:03

Ik kan gewoon die foto zien... allemachtig wat een lange BNB zeg! :D lekker leesvoer! :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:55

De filmpjes van de flashmobs zijn echt geweldig! Kippenvel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:07

De foto is aangepast. Als het goed is doet hij het nu wel :D

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:37

Sonja89 schreef:
De filmpjes van de flashmobs zijn echt geweldig! Kippenvel!

Inderdaad !!

Leuke BnB :)