Vrijheid van pers, dan ook vrijheid van meningsuiting!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Vrijheid van pers, dan ook vrijheid van meningsuiting!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:37

Naar aanleiding van een nieuwsbericht op de voorpagina wil ik dit topic graag openen.
Het gaat om het volgende nieuwsbericht en wel om de vetgedrukte zin.

Sammie schreef:
Nieuwsredactie

Afbeelding
De hengst Coinnasseur is nu ook goedgekeurd voor het BWP
foto: http://www.paardenfotograaf.be
Het Belgisch Warmbloed Paard (BWP) heeft gisteren zestien springhengsten en vier dressuurhengsten goedgekeurd voor de dekdienst. De BWP Hengstenkeuring was dit jaar voor het eerst in De Warre te Neeroeteren. De commissie noemde de dag succesvol.

Bij de dressuurpaarden zijn er twee paarden met een 'Nederlands' tintje. Beide hengsten zijn in eigendom van IPS Horse Group in combinatie met Ad Valk. Twee potentiele interessante hengsten voor de Belgische dressuurtoekomst. Het betreft de driejarige KWPN'er Colonel (Tuschinski x Goodtimes). Hij komt uit dezelfde moederlijn als de KWPN goedgekeurde hengst Troy (v. Negro). De andere is de driejarige Hannoveraanse Connaisseur (Con Amore x Donnerhall). Deze hengst is in mede-eigendom van hengstenhouder Van Uytert. Hoewel Con Amore (Conteur x Pik Bube I) niet zo heel bekend is, heeft de jonge Connaisseur reeds al het Westfaalse en sinds kort ook het Zweedse dekbrevet op zak. Ad Valk kocht hem vorig jaar op de veiling van het Westfaalse stamboek. De hengst is reeds verkocht aan een Canadese amazone, maar voorlopig blijft hij in Europa om de fokkerij te bedienen.
Het BWP lijkt vooralsnog hun dressuurstapel op te willen bouwen met voornamelijk Duits bloed. Of dit ten goede komt voor het achterbeengebruik is nog maar de vraag. De andere twee dressuurpaarden hebben beiden als vader Sir Donnerhall. De één heeft als moedersvader Florestan I en de ander is een Weltmeyer.

Bij de springpaarden zien we vijf oudere hengsten. De oudste hengst is de zevenjarige Holsteinse premiehengst Clarence C (Carano x Lavall I), de hengst stroomte op een later tijd stip in, maar overtuigde enorm op de sprong. Hij is reeds goedgekeurd bij Holstein en de Selle Français. De andere zevenjarige hengst is de Hannoveraanse Scendix (Stakkato x Dinar), hij is al goedgekeurd bij het Hannoveraanse stamboek en won in 2008 een bronzen medaille op het WK in Lanaken.
De vijfjarige Condor C (Cassini I x Caretino) komt uit Holsteiner stam 6928 en is ingeteeld op Caletto II. Hij is nauwverwant aan Athletico Z (Athlet Z x Landgraf I). Athletico Z sprong op 1.60m niveau en werd daarna goedgekeurd bij het KWPN en bij Zangersheide.
De driejarige schimmelhengst Tempo Fontanel is een Anglo Arabier. Als vader tekent Rheingold de Luyne. De moeder is een merrie van Fusain du Defey.

Je vindt hier de lijst met de goedgekeurde hengsten.

Verwant artikel
[VN] Drie driejarige hengsten goedgekeurd bij Zweeds Warmbloed

De bron van dit bericht is de Bokt nieuwsredactie.
In dit nieuwbericht geeft de redacteur zijn/haar persoonlijke mening over de Duitse fokkerij.
Dit vind ik prima, ware het niet, dat men hier niet op mag reageren, alle posts werden steeds verwijdert terwijl het nette posts waren waarbij niemand in het bijzonder werdt aangevallen.

Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat een nieuwsredactie lid wel haar of zijn mening mag geven, maar dat er vervolgens niemand op mag reageren.
Ik vraag me toch echt af wat men hier van vindt?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:40

Hier nog even mijn laatste reactie in dit topic, voordat hij daar weer verwijdert wordt.

shan schreef:
Citaat:
Storm schreef: Het is dus niets mis met een inhoudelijke discussie over de waarde van het duitse bloed!

Nee daar is niets mis mee, maar hoe kan een discussie een discussie zijn als alleen 1 iemand zijn mening mag spuien (een lid van de nieuwsredactie) en de andere reacties verwijdert worden?

Het waren allemaal nette reacties.

Ik vind het echt een belachelijke zaak, sorry hoor, ik kan er niets anders van maken!!!

Bij deze nogmaals bepaalde quotes, ik hoop dat ze niet verwijderd worden want dit hoort gewoon niet, er wordt niet gescholden er wordt niemand persoonlijk aangevallen, ik vraag me echt af waarom deze reacties verwijderd worden!

Verder zie ik het nut van pb en met mods. in dit geval helemaal niet in.
Er wordt niets gezegd dat niet gezegd mag worden of dat geheim moet blijven.

Citaat:
s0173957 schreef:
Hoogstwaarschijnlijk bij Van Uytert dan neem ik aan.

Trouwens, is iedereen het er zo maar mee eens dat de Duitse dressuurpaarden weer maar eens nodeloos door het slijk worden gehaald?
Want ik neem dat op als een belediging naar mijn eigen paarden toe...

Shan schreef: Ik had je al gequote en gepost dat ik het met je eens was maar die posten verwijderen ze weer.

Kijk lieve nieuwsredactie,

als je een artikel plaatst dat geschreven is door een redactielid van Bokt die daarin zijn/haar eigen mening plaatst daar heb ik niet zo'n moeite mee,
Waar ik wel moeite mee heb is het feit dat mensen die er een andere mening op na houden dat dan niet te kennen mogen geven.
Niet alleen Bokt heeft recht op vrijheid van pers, de Boktleden hebben ook recht op vrije meningsuiting.
Als mensen die reageren op de mening van het betreffende redactie lid vind ik niet dat je dit hoort te censureren.

Je kunt dus 2 dingen doen imo.

Het artikel aanpassen alszijnde puur een nieuwsbericht zonder conclusies te trekken of een persoonlijke mening er op na te houden.
Of je laat de posten staan van mensen die reageren op de conclusie van schrijver van het artikel

Mijn excuses voor de grote en vette letters maar ik werd zo langzamerhand een beetje pissig. :o

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:40

Ach wat mag je wel uitspreken tegenwoordig, je mag nog niet meer je eigen mening geven dan word je al aangevallen of de waarheid rechtuit toespreken , of zeggen wat je denkt en voelt , of je krijgt bokt over je heen of je krijgt dreigende pbs of een OW ,

Shadow0

Re: Vrijheid van pers, dan ook vrijheid van meningsuiting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:43

Wat er precies is weggehaald aan reacties zou ik niet weten. Maar de zinsnede wekt in elk geval geen erg professionele indruk. Ik denk zelf dat het beter is als de nieuwsredactie de artikelen toch zoveel mogelijk als journalist probeert te schrijven - je kunt altijd nog je persoonlijke mening geven in een eigen bericht daaronder.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:47

Dat de nieuwsredactieleden hun eigen mening hebben is heel normaal. Dat ze die uitspreken in een topic waar ze niet in functie zijn vind ik dan ook best oké.
Maar dat in een nieuwsbericht zo'n subjectiviteit te vinden is waar enkele mensen zich duidelijk aan storen, ze dit ook duidelijk maken op een beleefde manier, hun berichten dan gewoon gewist worden zonder uitleg of notificatie, m'n het topic sluit voor overleg en het dan terug opent zonder enige verandering, dat is gewoon censuur en 'Iedereen gelijk, alleen de ene wat gelijker als de ander'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:03

s0173957 schreef:
Maar dat in een nieuwsbericht zo'n subjectiviteit te vinden is waar enkele mensen zich duidelijk aan storen, ze dit ook duidelijk maken op een beleefde manier, hun berichten dan gewoon gewist worden zonder uitleg of notificatie, m'n het topic sluit voor overleg en het dan terug opent zonder enige verandering,

Even voor de correctheid: dit wordt door mods gedaan, niet door de nieuwsredactie zelf.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:17

Als de vetgedrukte zinnen in de openingspost puur de mening van een NR lid zijn en reacties daarop verwijderd worden, vind ik dit een vorm van censuur die niet wenselijk is. Erop reageren zou offtopic zijn, maar hoe kan dat? Er wordt gereageerd op het openingsbericht? Dat het niet wensenlijk is dat er in dat VN topic een discussie ontstaat over de (on)partijdigheid van de NR, begrijp ik. Maar een eigen mening toevoegen aan iets wat leest als een nieuwsartikel en dat reacties daarop worden verwijderd als zijnde offtopic, vind ik niet kunnen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:42

Er wordt het e.e.a. verkeerd begrepen en verkeerd uitgelegd. Jammer. De reacties die verwijderd zijn, zijn verwijderd omdat ze niet op VN thuis horen. Dat is terug te lezen in de regels die in de charter staan, maar ook in de reeds twee gemaakte modopmerkingen.

(en nee reacties verwijderen mag en doet de NR niet.)

Er mag kritiek geuit worden op het doen en laten van de NR, maar dat hoort hier op FZ en niet in een topic op VN noch op ON. In het betreffende topic is een discussie over de waarde van of het gebruik van Duits bloed echt wel toegestaan. Die discussie is er niet als er enkel opmerkingen gemaakt wordt de NR mag dit niet schrijven. (en voorzover ik weet zijn enkel die opmerkingen naar MH gegaan + daarna een modopmerking stuur een pb of meldt het op FZ. Ik heb niemand een uitgebreide post zien schrijven over de voor/nadelen Duitse bloed al dan niet icm het Belgische bloed)

Nogmaals die opmerking over de NR mag dit niet schrijven mag wel gemaakt worden, maar niet op VN (want daar is het offtopic). Immers gaat het topic daar niet over. Zulke zaken bespreek je op FZ. hence ga je gang :)

Overigs wordt nu enkel die over het achterbeen aangehaald als zijnde dit mag niet geplaatst worden,..dan zou deze dus ook niet mogen?
Citaat:
Twee potentiele interessante hengsten voor de Belgische dressuurtoekomst.
En deze dan eigenlijk ook niet : [VN] Bretton Woods en Batana overtuigende winnaars VSN troffee ?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:53

Om te beginnen worden berichten niet door de NR verwijderd, maar door een mod. Wij zijn ook degenen die in dit geval aangesproken moeten worden.

Nieuws is nooit objectief, je kan hoogstens proberen zo objectief mogelijk te zijn. In dit geval gaat het om een zin in een artikel, die de mening van een deel van de fokkerij-wereld weergeeft. In dit geval zou het beter zijn geweest om het duidelijker uit te laten komen dat het slechts een mening is.

In dit geval zijn er een aantal zaken niet goed gegaan, ik wil daar dus in ieder geval onze excuses voor aanbieden. Er werd een reactie op het artikel geplaatst, die inhoudelijk niet op het onderwerp inging, maar over subjectiviteit van de NR. We hebben de keuze gemaakt om dat bericht en de daaropvolgende berichten te verwijderen, omdat het offtopic bij dit onderwerp is. Het onderwerp is namelijk de BWP hengstenkeuring en niet de subjectiviteit van de NR. Dit was zeker niet als censuur bedoeld, Een andere mening over de kwaliteit van duitse hengsten in de fokkerij kan gewoon in dat topic geplaatst worden. Een discussie over die kwaliteiten zien wij ook niet als offtopic, tenslotte is dat een onderwerp van het openingsbericht.
Een discussie over de subjectiviteit van de NR is wat ons betreft ook geen enkel probleem, alleen hoorde die discussie niet in dat topic thuis. Er is namelijk een plek op Bokt waar je je mening, ideeën en discussies over het beleid kwijt kan en dat is hier op FZ. Zoals nu ook in dit topic gebeurt.

Wat er wat ons betreft mis is gegaan, is dat wij niet duidelijk genoeg hebben gemaakt dat die discussie geen enkel probleem is, maar dat die dan wel op de juiste plek, namelijk FZ gevoerd moet worden. Dat het daardoor ook onduidelijk werd dat er rustig over inhoud en dus ook over de waarde van die zin in het topic gediscussieerd kan worden. En dat we te snel berichten verwijderd hebben, zonder eerst via een moderatoropmerking de discussie bij te sturen, richting een ontopic discussie in het topic zelf en een verwijzing naar FZ voor de discussie over de subjectiviteit.

Nogmaals onze excuses daarvoor en we zijn op dit moment achter de schermen dus ook in overleg hoe we dit een volgende keer kunnen voorkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:01

Karl: Ik denk dat het al een stuk had gescheeld als de mod duidelijk had kunnen maken dat hij/zij begrijpt waar het de gebruikers om gaat. En dat het ook een nuttige discussie is, waar zeker plek voor is op Bokt. Alleen, niet in het artikel op VN maar ergens anders.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:15

karl: ik denk dat de excuses al meer dan genoeg zijn. Knap dat jullie dat doen. Iedereen doet al eens een minder gelukkige uitspraak. Ik denk dat het allemaal een beetje erger is geworden is door de uitlatingen van een aantal bokkers over de belgische en duitse fokkerij die de voorbije maanden zijn opgedoken (ik hoef hier geen namen te noemen, ik denk dat iedereen die het ooit opgenomen heeft voor een fokkerij die niet kwpn heet weet over welke bokkers het gaat), dit ging vaak gepaard met zeer denigrerend taalgebruik. Spijtig genoeg zijn de nieuwsredactie en de mods hier even in de storm terecht gekomen, die er al lang zat aan te komen, maar die ze niet verdient hebben. Keep up the good work!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 08:04

Er is niemand die beweerd dat de reacties verwijdert zijn door de NR.

Verder lijkt het me beter dat Voorpagina nieuws zich beperkt tot het brengen van nieuws, dus pure berichtgeving zonder zijn/haar eigen mening te verkondigen.
Heeft dat lid van de NR toch de behoefte zijn mening te spuien over dit onderwerp, kan hij/zij dit beter doen in een apart topic op de plaats waar dit onderwerp thuishoort nl. FA algemeen in dit geval.

Excuses aanvaardt. :D

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:30

excuses aanvaardt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:48

Sammie schreef:
Overigs wordt nu enkel die over het achterbeen aangehaald als zijnde dit mag niet geplaatst worden,..dan zou deze dus ook niet mogen?
Citaat:
Twee potentiele interessante hengsten voor de Belgische dressuurtoekomst.
En deze dan eigenlijk ook niet : [VN] Bretton Woods en Batana overtuigende winnaars VSN troffee ?

Als journalistieke stukken inderdaad ontzettend onprofessioneel ja. Je kunt helemaal niet achterhalen wiens oordeel het is, dat 'potentieel interessant' en al die andere meningen. Van de jury / deskundigen bij de keuring? Van fokkers? Van jou? Een stuk als dit zou in de krant horen bij 'redactioneel commentaar' - maar hier op Bokt is het volstrekt niet duidelijk of dit nou een nieuwsbericht betreft of een redactioneel stuk met persoonlijke meningen.
Ik hoop dus zeker dat de Nieuwsredactie dit meeneemt achter de schermen en aandacht besteedt aan grotere zorgvuldigheid daarin.