Bokt NieuwsBrief Maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Bokt NieuwsBrief Maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:42

Voorwoord van de redactie

Voor jullie zien jullie de vijfde Bokt Nieuwsbrief. De nieuwsbrief van februari is hier terug te lezen.

De BNB is een afgeleide van het BBB, maar omdat de BNB veel langer is, ‘leest’ hij iets anders. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Deze maand nemen we afscheid van Nuage als redactielid van de BNB. Nuage blijft natuurlijk nog wel gewoon lid van de bezwaarcommissie. Hoewel ze met veel plezier heeft meegeholpen om de afgelopen Nieuwsbrieven in elkaar te knutselen, gooide die eeuwige slechts-24uur-in-dag roet in het eten.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen; ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor de eerste van de nieuwe maand te reageren.

Goed nieuws voor Polly_ en haar broer
Vorige maand konden jullie in de BNB een interview met Polly_ lezen. Polly_ heeft beenmerg gedoneerd aan haar broer. Inmiddels is er een positieve update bekend. Deze kunnen jullie hier lezen.

Amanda, Banjer, Lielle, Saffier, Sammie en Stephanie

Highlights van de afgelopen maand

Nieuw record
Deze maand is het record voor het grootste aantal gebruikers online weer verbroken: [FZ] Weer een nieuw record!!. Op naar het volgende record :D

Topic van de maand
Deze maand is het topic van Mindfields gekozen tot topic van de maand. Hier kun je het topic vinden: [LZP] Ik blijf vandaag maar gewoon de rest van de dag BINNEN.... .
Het is zeker de moeite waard om het te lezen.

Nieuwstopic van de maand
De nieuwsredactie heeft dit keer sterk getwijfeld over het nieuwstopic van de maand. Het verhaal van de bijna tachtigjarige Grahame Barrett die in april wil meedoen aan een liefdadigheidsrace is een prachtig voorbeeld van iemand die tot op zeer hoge leeftijd nog actief is in de paardensport. De uiteindelijke eer gaat dit keer naar Piet Raymakers sr. die na een indrukwekkende carrière als internationaal springruiter afgelopen weekend afscheid nam in de manege van de familie Heijligers, Piet's tweede thuis. In dit nieuwsbericht kom je onder andere te weten waarom Piet Raymakers tijdens het EK van 1991 in La Baule werd opgepakt door de lokale politie.

Discussie van de maand
De discussie van de maand is dit keer het topic over het geweldloos opvoeden en corrigeren van paarden. Dit gevoelige onderwerp leidt deze keer tot een interessante discussie waarop op een prettige manier uit diverse invalshoeken informatie wordt uitgewissseld en problemen worden besproken.

De Aftekening van de maand
Maart stond in het teken van de bijzondere aftekeningen en/of kleurtje van de maand. We hebben het geweten! Een aantal mooie en bijzondere foto’s met dito verhalen kwamen er voorbij. Het werd ons niet echt makkelijk gemaakt. Maar zoals Henny Huisman het vroeger al riep.. Er kan er maar één de winnaar zijn. Het achtergrondverhaal van Bokker Donja sprak ons in het bijzonder aan, waardoor haar Aritha uiteindelijk paard van de maand maart is geworden.

Afbeelding
Aritha
Donja schreef ons: ”In 2001 kreeg ik een telefoontje van een vriend. Hij had een hele leuke jaarlinghengst staan die hij voor een kennis moest verkopen, of die niet iets voor mij was? Ik ben gaan kijken en werd prompt verliefd op het gangenwerk en de bouw van deze 'naarling'. Ik kon hem kopen onder de voorwaarde dat ik zijn moeder erbij kocht. Aritha was een dier dat goed in elkaar zat, maar echt een fokmerrie... Ik wilde de hengst echter heel graag, dus mams verhuisde mee en zo had ik mijn eerste twee Appaloosa's.
Hier lees je meer over Aritha en het paard dat tweede is geworden

Het paard van de volgende maand
April.. april.. doet graag wat ie wil. Maar wij kijken alvast vooruit! Naar het zomerseizoen. De paarden gaan (vaker) naar buiten of misschien staat die van jou al wel al maanden buiten. Maak er een foto van en stuur ‘m op! Vage omschrijving? Welnee.. je kan er namelijk alles mee. Misschien knip jij op het juiste moment de vrolijke bokkensprongen van je paard of heeft jouw paard hele andere ideeën bij de naderende lente?

Wees creatief in beeld en/of tekst en wie weet maakt jouw paard wel kans om paard van de maand april te worden! Stuur een leuk verhaaltje (300-500 woorden) waarom je vindt dat jouw paard van de maand moet zijn. Daarin mag je ook wat vertellen over de achtergrond en/of geschiedenis van je paard. Stuur ook je boktnaam en een (url) link van 1 recente en duidelijke foto in ong. 400 x 350 pixels naar nieuwsbriefBokt@gmail.com (de foto dus niet als een attachment bijvoegen). Stuur je aanmelding voor 1 april in. Het paard op de foto moet wel in jouw bezit zijn. De uitslag wordt bekend gemaakt in de nieuwsbrief van april die verschijnt op de vijftiende.

Achtergrond artikel bij de rubriek Aftekening van de maand
Er bestaan veel kleuren in de paardenwereld. Soms is het moeilijk te zien welke kleur een paard precies heeft. Is een zwart paard wel echt zwart, of is het toch heel donkerbruin? Een waar komt die aparte aftekening vandaan, terwijl zowel moeder als vader er heel anders uitzien.
Er is zoveel onderscheid dat het af en toe moeilijk is de kleur van een paard een naam te geven. Heel belangrijk zijn de verschillende genen die invloed hebben op de kleur. Om dit echt goed te begrijpen is het daarom belangrijk wat af te weten van erfelijkheidsleer/kleurvererving. Daarvoor kun je in de Wiki terecht bij Genetica, een zeer interessant en helder geschreven stuk over vererving. De Appaloosa is een ras, maar ook een verzamelnaam voor een bijzonder witpatroon. Appaloosa paarden vertonen patronen waarin een basiskleur (met eventuele verdunningen of andere kleurfactoren) te zien is met daarin een duidelijk zichtbaar stippenpatroon. De stippen worden gescheiden door witte delen. Over het algemeen worden Appaloosa’s tijdens hun leven steeds lichter. Hun basiskleur en het patroon blijven hetzelfde maar naarmate de paarden ouder worden krijgen ze meer witte haren door hun vacht. Dit is echter niet bij iedere Appaloosa het geval. Ook meer daarover lees je in de wiki!
De aftekeningen zijn weer een apart geval en is een verzamelnaam voor de (veelal) witte vlekken die te vinden zijn op het hoofd, de benen en soms ook op andere delen van het lichaam. Als een paard zeer veel witte vlekken op zijn lichaam heeft, dan hebben we het niet meer over aftekeningen maar dan is het paard bont. Er zijn een hoop aftekeningen op het hoofd, in allerlei soorten en maten. Soms slaan ze (soms tot grote verrassing) een generatie over, maar er zijn ook paarden die overduidelijk de aftekening van paps of mams hebben gekregen. Dankzij deze grote verzameling aan kleuren en aftekeningen kom je soms de meest apart gekleurde/getekende paarden tegen. En dat is maar goed ook. Als ze allemaal dezelfde kleur zouden hebben zou het behoorlijk saai in de wei, les of op wedstrijd worden.

Het virtuele bloemetje
Deze maand willen wij noudy een hart onder de riem steken met een bloemetje. Haar huis brandde af: [LZP] Ons huis is vannacht afgebrand
Wij wensen haar veel sterkte en succes met het verwerken en opnieuw opbouwen van alles.

In de spotlight: interview met een opvallende bokker
Afbeelding

Deze maand een interview met bokker Sanne_
Sanne rijdt mee in de aangepaste sport, vandaar deze spotlight.
Sanne_ schreef:
De aangepaste sport is de laatste jaren aan een flinke opmars bezig qua ontwikkeling (wedstrijden/bekendheid). Wat zou je nog graag anders of beter willen zien?
Ik draai nog niet zo lang mee in de aangepaste sport, maar heb inderdaad wel gemerkt dat deze tak van sport steeds meer ‘mee gaat tellen’. De KNHS-BMC ParaEquestrian Cup die in oktober van start is gegaan en het feit dat het NK aansluit bij het NK dressuur in De Steeg komend jaar zijn daar fantastische voorbeelden van. Het zou mooi zijn als die ontwikkeling zich voorzet en er steeds meer ruiters met een lichamelijke beperking mee gaan doen.

Lees hier verder.

Wikinieuws
Afgelopen maand zijn er een aantal dingen veranderd op de Wiki, wil je weten wat? Lees dan hier meer

Persoonlijkjes
Wil je weten welk teamlid dit jaar 2x in De Doelen zal optreden?
Lees dan hier verder.

Testrecept
Het testrecept van de maand kun je hier vinden

Het verhaal van .... Eline
Afgelopen maand was Eline teamlid van de maand, wil je alles weten van Eline?

Eline schreef:
Van mij helaas geen stoere verhalen over gewonnen wedstrijden of onverstandig buitenrijden zonder zadel op een échte éigen póny: Vroeger waren mijn ponys van plastic en hadden ze zoete namen als 'Knipoogje' en 'Schooltasje'

Lees dan snel verder

Wie is dit teamlid?
Afbeelding

Weet je wie dit teamlid is? Stuur dan een mail naar nieuwsbriefBokt@gmail.com

Jes

Re: BNB maart, niet posten aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:03

Interview met een opvallende bokker

Afbeelding

Sanne_ schreef:
Hoe ben je op Bokt terechtgekomen?
Dat is alweer even geleden, maar volgens mij was dat via een zoekmachine. Ik Google nogal veel en kreeg in het verleden vaak boktpagina’s als hit, die ik niet altijd kon openen omdat ik geen account had. Dus heb ik er ook maar een aangemaakt. Zodoende!

Wat vindt je het leukste onderdeel van Bokt?
Ik hou het nieuws wel een beetje bij, klik af en toe wat populaire topics aan (die in het linkerrijtje op de homepage) maar post bijna alleen in de HK.

De aangepaste sport is de laatste jaren aan een flinke opmars bezig qua ontwikkeling (wedstrijden/bekendheid). Wat zou je nog graag anders of beter willen zien?
Ik draai nog niet zo lang mee in de aangepaste sport, maar heb inderdaad wel gemerkt dat deze tak van sport steeds meer ‘mee gaat tellen’. De KNHS-BMC ParaEquestrian Cup die in oktober van start is gegaan en het feit dat het NK aansluit bij het NK dressuur in De Steeg komend jaar zijn daar fantastische voorbeelden van. Het zou mooi zijn als die ontwikkeling zich voorzet en er steeds meer ruiters met een lichamelijke beperking mee gaan doen.

De aangepaste dressuursport komt op ons over als een gezellige sport waarbij iedereen graag met elkaar samenwerkt en elkaar steunt, ookal zijn de wedstrijden op zich vrij individueel. Klopt dit beeld? Hoe is de sfeer op een (inter)nationale wedstrijd?
Het groepje deelnemers is veel kleiner dan op reguliere wedstrijden en er zijn veel minder wedstrijden. Daarom kom je steeds dezelfde mensen tegen en op zich is dat heel leuk. Het is een gezellige groep maar iedereen probeert zeker zijn beste beentje voor te zetten in de ring. Daarbuiten ervaar ik de sfeer wel ietsje anders dan op reguliere wedstrijden, wat gemoedelijker. In april maken wij ons internationale debuut pas dus over de sfeer tijdens die wedstrijden kan ik nog niets vertellen. Maar ik verwacht dat het daar niet anders zal zijn.

Wat zou je adviseren aan iemand die ook deze sport in wil?
Kom gewoon eens kijken op een wedstrijd en maak kennis met deze tak van sport. Als het je aanstaat, kun je onder meer op de site van de FEI en de KNHS meer informatie vinden over classificatie en deelname aan de wedstrijden. Op de KNHS-site is een apart stukje ingericht over de aangepaste sport en daar vind je ook onze wedstrijdkalender.

Kun je kort uitleggen hoe het werkt in de aangepaste sport? En zijn diverse grades, wat houdt dat in?
In de aangepaste sport bestaat geen indeling naar niveau, maar naar mate van beperking. In grade I rijden ruiters die het zwaarst beperkt zijn in het paardrijden. In grade IV (waar ik ook in rij) zitten de minst beperkte deelnemers. De proeven voor Grade I-combinaties zijn uiteraard anders dan die voor Grade IV. Om te bepalen in welke grade je mag/moet uitkomen, moet je je laten classificeren. Tijdens een medische keuring wordt bepaald in welk opzicht je beperkt wordt bij het paardrijden.

Wat zijn de verschillen t.o.v. de reguliere ruitersport?
Er is dus geen indeling naar niveau bij de aangepaste sport en er worden minder wedstrijden georganiseerd voor een kleinere groep ruiters. Daarnaast merk ik dat de aangepaste sport heel professioneel wordt aangepakt. Nu we in het A-kader zitten, merk ik hoeveel er komt kijken bij topsport. Het management rondom trainingen en wedstrijden is veel belangrijker geworden omdat je wedstrijddoelen over een langere termijn zijn uitgespreid. Met de internationale wedstrijden op de kalender moet ik nu al inplannen wanneer mijn paard geënt moet worden, wanneer de smid, tandarts en fysio moeten komen, hoe de opbouw (en afbouw, want rust is ook heel belangrijk) van de trainingen er komend seizoen uit moet zien en ga zo maar door. Ook moet je uitzoeken hoe je paard reageert op een vreemde stal op meerdaagse wedstrijden reageert. Heeft hij extra voeding of vocht nodig? Kan ik in de aanloop naar een meerdaagse wedstrijd beter de training afbouwen of moet ik juist doorgaan? Is het in een periode van rust beter om hem helemaal niet te trainen of moet ik juist licht werk blijven doen? En dan heb ik het nog niet eens over de training van mijzelf...
Ik vind het wel echt een uitdaging om de juiste mensen om me heen te verzamelen en door goed management topprestaties te kunnen leveren.

Wat staat er voor jou nog op de planning de komende tijd?
Zaterdag gaan we eerst op trainingskamp bij de Academy Bartels in Hooge Mierde, waar alle kaderleden worden getraind door Tineke en Imke. Dan rijden we 25 maart op Indoor Brabant (ik rij in de BMC-Cup mee én in het Z1 regulier) en half april gaan we onze eerste internationale wedstrijd rijden in België. Dan volgt nog een reeks observatiewedstrijden in Nederland, Duitsland en België, waar de bondscoach haar selectie voor de Wereldruiterspelen in Kentucky (VS) op zal baseren. Momenteel merk ik elke week nog verbetering in de training en op wedstrijd en ik hoop van harte dat we deze stijgende lijn kunnen vasthouden. Succes is natuurlijk van vele factoren afhankelijk en zekerheid heb je nooit in de paardensport. Het enige dat ik zeker weet, is dat ik enorm mijn best ga doen om goed te presteren dit seizoen en me in het team voor Kentucky te rijden!

Wil je nog iets aan de Bokkers kwijt?
Ik vind het hartstikke leuk dat ik deze maand in de spotlights sta en sowieso dat er ook op Bokt zoveel respect en belangstelling voor de aangepaste sport lijkt te zijn.
Verder kan ik denk alleen mijn motto nog toevoegen:
Probeer je beperkingen niet te zien als handicap, maar als uitdaging!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:05

Wikinieuws

Afgelopen maand was het op de Wiki iets rustiger dan anders. Iedereen is weer volop bezig met werk, school en andere dingen in het dagelijks leven. Aan het einde van de maand zijn er toch nog een hoop dingen gedaan. Zo hebben de nieuwe categorieën(Paarden houden, Verzorging, Paarden lichaam en Beroemd) op de hoofdpagina ook eigen iconen gekregen en zijn er ontzettend veel spelfouten uit verschillende artikelen gehaald.
De pagina's van verschillende hoofdcategorieën zijn inmiddels voorzien van een leuke inleiding met enkele mooie foto's. De overgebleven hoofdcategorieën zullen zo snel mogelijk ook een inleiding krijgen.

Vorderingen Wiki-artikelen
De Bokt Wiki is deze maand uitgebreid met artikelen over het solarium en de centaur. In de categorie aandoeningen is een artikel over regenschurft toegevoegd en er is ook een artikel geschreven over een bijzondere afvalrace dat metworstrennen genoemd wordt.

Zoals elke maand zijn er weer een heleboel artikelen die gewijzigd en verbeterd zijn. Belangrijke verbeteringen zijn onder andere gedaan aan de artikelen over tandproblemen, over de one rein stop en over een groot aantal bekende figuren uit de sport zoals Purioso, Monteverdi, Münchhausen en Antoinette te Riele, Eric van der Vleuten, Anky van Grunsven.

Mooie foto's zijn een belangrijk onderdeel van een goed artikel. We zijn dan ook erg blij met de foto's die deze maand weer op de Wiki geplaatst zijn. Er zijn foto's bijgekomen van verschillende hoofdstellen zoals het westernhoofdstel,het ijslanderhoofdstel en het showhoofdstel.
De foto's die al op de Wiki stonden bij krauwen en orenspel zijn door de fotograaf vervangen door betere foto's. Verder zijn de volgende nieuwe foto's ook zeker het vernoemen waard: Haflinger doet Spaanse pas, Kaptoom dubbele longe, Röntgenfoto, Totilas, Borstel, Kusje.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:06

Teamlid van de maand
Afbeelding

Deze maand was Eline teamlid van de maand, lees snel verder voor haar verhaal.

Eline schreef:
Van mij helaas geen stoere verhalen over gewonnen wedstrijden of onverstandig buitenrijden zonder zadel op een échte éigen póny: Vroeger waren mijn ponys van plastic en hadden ze zoete namen als 'Knipoogje' en 'Schooltasje' (en nee, dat verzon ik niet zelf, daarvoor was de fabrikant van de MyLittlePony verantwoordelijk ;) ) Eigenlijk stond een echte pony met elke verjaardag veel hoger op m'n verlanglijst dan weer een plastic exemplaar, maar daar was de tuin in Rotterdam veel te klein voor, en de manege te duur...

Ik heb wel 'paardrijles' gehad: op een manege waar aan de linkerteugel trekken links was, aan de rechterteugel rechts, en allebei tegelijk natuurlijk halt. Achteraf weggegooid geld, maar op dat moment wist ik niet beter. Ik was al lang blij dat de ponies op de manege geen roze haar hadden, geen bloemetjes op hun flank, en écht konden galloperen.

Toen ik in Leiden ben gaan studeren, kwam Okidoki om de hoek kijken. Een toen zevenjarige merrie die ik mocht gaan bijrijden. De eigenaresse had alleen de gebruiksaanwijzing van zo'n 3 telefoonboeken lang niet meegestuurd... Een flinke uitdaging dus gezien mijn *kuch* perfecte klassieke paardrijopleiding *kuch*. Maar eigenlijk hield dat het juist spannend :). Flink wat jaren later kunnen we samen nog steeds geen winstwaardige proef rijden, en alhoewel ik dat soms wel eens jammer vind als ik zie wat andere combinaties samen bereiken, is het eigenlijk m'n doel niet. Wat dan wel? Gewoon, doen wat we leuk vinden.

En dat lukt :) . Oki staat sinds kort op korte afstand van het strand. Waardoor op dit moment mijn meeste weken beginnen met een rit door de duinen, of een galop over het strand. Woezels zoeken in de golven, langs buizerds en hazen in het bos, je hoofd leegmaken van alles wat er niet thuishoort. Nee, de eigen pony die zo vaak boven aan m'n verlanglijstje gestaan heeft, heb ik nog steeds niet. Maar met Oki als bijrijdpaard, is die kinderwens stiekem toch vervuld...

De enige reactie die is binnengekomen (helaas niet goed >;) )
Citaat:
… is dat Berdien?
Of zit ik er heel erg langs :-D …
Wat maken jullie er een hoop werk van tegenwoordig, leuk!
Groetjes,

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:06

Persoonlijkjes

Amanda gaat dit jaar 2x in Concertgebouw de Doelen optreden (31 oktober en 19 december) :):) De kaartjes zijn al te koop via http://www.zondagochtendconcerten.nl
Imre was op vakantie naar het echte Hoge Noorden Imre @ [BI] Fotoverslag vakantie in Fins Lapland maart 2010
De Draver van WendyBZ haar dressuurdebuut heeft gemaakt met bijrijdster Marjolein :) WendyBZ @ [HK] Dravergekken deel 6; Biefstukken of oogAppels...
A_lette gaat de 18de tot de 21ste ontdekken of het ook echt 'from Russia with love' is in St. Petersburg!
Cayenne heeft er een nieuwe fooghul bij. Lotus is nu negen weken oud en heeft net als haar andere valkparkiet Saffier al heel wat praatjes
Unwritten is nog steeds druk bezig met afstuderen, en geniet van het werk bij haar nieuwe baas!
Banjer heeft weer een prachtig cruiseschip gezien :D
Saffier krijgt er zeer snel een pony bij, op die manier kan Casablanca eindelijk aan huis komen te staan *D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:10

Het testrecept

Het testrecept van februari was Guiso gallego met knoflookbrood en een heel bijzonder toetje.
In totaal deden 7 testkoks mee aan dit uitdagende recept en hel leverde de volgende resultaten op:
  • Het hoofdgerecht ontving gemiddeld een 7.35
  • Het knoflookbrood ontving een 7,5
  • Het toetje ontving een 2 (waarbij Gwen zeker een eervolle vermelding verdient na haar zoektocht naar cocosextract Y;( )

Aangezien geen van de modjes heeft meegedaan aan het testrecept willen we het verslag van Annick75 ditmaal gebruiken als verslag van het testrecept. Een kleine tip: op het moment dat je tijdens het lezen aankomt bij het deel over het toetje is een tissue (servetje) aan te raden :)
Annick75 schreef:
De stoofpot

Algemene beoordeling erg lekkere, stevige stoofpot, een recept waar je zelf niet zo snel op zou komen en zeker voor herhaling vatbaar.

We hadden nu vastkokende aardappelen gebruikt en die waren ondanks een langere kooktijd dan in het recept aangegeven toch nog aan de stevige kant. Bij een volgende keer gebruiken we kruimige aardappels. Gwen had voorgesneden kool gehaald, 3 zaken en uiteindelijk hebben we er 2 zakken (bijna 600 gram) in gedaan. De kool hebben we ook langer laten garen en de doperwten hadden volgens de zak 8-10 minuten nodig ipv de in het recept genoemde 5 minuten. Ales bij elkaar heeft de stoofpot een kleinde 3 uur staan pruttelen.

De wortelen missen in de beschrijving van de bereidingswijze en in de ingredientenlijst ontbreken peper en zout.

De ingredienten van stoofpot en knoflookbrood.
Afbeelding

Halverwege...de pan is te klein :+ .
Afbeelding

Grotere pan met de rest van de ingrediënten:
Afbeelding

Drie bordjes vol:
Afbeelding

Close-up:
Afbeelding

Het knoflookbrood

Gwen had 3 losse ciabatta's gemaakt die we gevold hebben met de knoflookolie en de mix van kaas en kruiden. Wij hebben de broodjes als voorafje gegeten, omdat we nog een tijdje moesten wachten op de stoofpot. Broodjes waren lekker. Wij zijn echter van menig dat ze bij de stoofpot, die zelf al veel smaak heeft, beter neutraal (stok)brood kunt serveren. De stoofpot is ook al machtig en de broodjes ook wel.
Afbeelding

Annick75 schreef:
Het cocosijs
Het kortst samen te vatten als een fiasco dat on flink op de lachspieren heeft gewerkt, zowel bij het maken als bij het eten. Het recept klopt voor geen meter, zodra je deze hoeveelheid cocosrasp bij de slagroom met suiker gooit, wordt het een dikke massa en het eindresultaat lijkt meer op een zeer kleffe bevroren cocosmakroon zonder korstje, ofwel mer room en ei bij elkaar geplakte cocosrasp dan op lekker, romig ijs. We hebben plaatjes gezocht op internet en het leek voor geen meter. Zelfs na een uurtje of 4 in de vriezer was het zeker geen mooi, stevig ijs.

Ik ben voor de grap thuis nog eens op internet gaan zoeken en vond een Spaans recept waarin 75 gram geraspte cocos werd gebruikt op 5 dl melk en 2,5 dl slagroom....lijken mij betere verhoudingen. En we kwamen ook een recept tegen waar waarschijnlijk met een blok santen oid in gewerkt werd en met cocosmelk/room. Verder misten wij iets van een simpel sausje bv. Chocoladesausje of warme boerenjongens/boeren meisjes.

In de ingrediëntenlijst van het recept ontbreekt de melk en we hebbben er uiteindelijk meer melk bij gedaan en het 4de eiwit ook gebruikt in de hoop nog iets te kunnen reden, maar gelet op het op internet gevonden recept, had er dan extreem veel melk bij gemoeten. Verder denk ik dat je de eidooiers niet licht moet kloppen, maar met een deel van suiker tot een luchtig geheel moet kloppen, anders krijg je een nogal gelig eindresultaat met weinig volume.

Conclusie: lijkt nergens op, niet lekker, smaakt naar cocos, cocos en nog meer cocos. Als je deze hoeveelheid met 4 personen moet opeten, ben je daarna flink misselijk en je krijgt er erge dorst van en het werkt stevig op de lachspieren.

De massa van slagroom, suiker en geraspte cocos...hoe je dit aan de kook moet brengen????
Afbeelding

Eidooiers er bij
Afbeelding

Cocosmix en eiwit mengen
Afbeelding

Alle ingredienten bij elkaar, dit had een redelijk gladde, luchtige mix moeten zijn
Afbeelding

In het cakeblik klaar voor de vriezer
Afbeelding

Net uit de vriezer
Afbeelding

Op het bordje, rare textuur duidelijk zichtbaar
Afbeelding

VvG vond het echt niet lekker....
Afbeelding

De vuilnisbak lust alles... :+
Afbeelding

We willen alle testkoks van harte bedanken voor hun bijdrage!
Het testrecept voor maart is: Hartige (vegetarische) taart met een creatief toetje.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:11

Aftekening / kleur van de maand

Afbeelding
Aritha
Donja schreef ons: ”In 2001 kreeg ik een telefoontje van een vriend. Hij had een hele leuke jaarlinghengst staan die hij voor een kennis moest verkopen, of die niet iets voor mij was? Ik ben gaan kijken en werd prompt verliefd op het gangenwerk en de bouw van deze 'naarling'. Ik kon hem kopen onder de voorwaarde dat ik zijn moeder erbij kocht. Aritha was een dier dat goed in elkaar zat, maar echt een fokmerrie... Ik wilde de hengst echter heel graag, dus mams verhuisde mee en zo had ik mijn eerste twee Appaloosa's. Ik wilde de jaarlinghengst graag als driejarige op de hengstenkeuringvoorbrengen, dus ben ik met Aritha in 2002 naar de Nationale Keuring gegaan. Ze kreeg daar zonder probleem de kopplaats en ze werd ster. In 2003 werd haar inmiddels driejarige zoon Bratt goedgekeurd als dekhengst. Aritha bleek homozygoot voor de Appaloosatekening, dus ik gebruikte ter verbetering van het "ras" KWPN hengsten bij haar. In 2004 kreeg zij een merrieveulen van de hengst Equador, die een eerste premie op de keuring kreeg. In 2005 kreeg zij een hengstveulen van dezelfde hengst, maar vanwege een droesbesmetting zijn we niet naar de keuring geweest. Het volgende jaar kreeg Aritha een merrieveulen van Peru's Scen-tao, die een 1A premie kreeg. Daarna volgde een hengstveulen van Kansas C die ook een 1A premie kreeg en hij werd ook beste hengstveulen grote maat. In 2008 kreeg ze een merrieveulen van Houston die een 1C premie kreeg en in 2009 had ze weer een merrieveulen van Houston die een 1A premie kreeg. Daarnaast werd dit veulen ook beste merrieveulen grote maat en uiteindelijk Kampioensmerrieveulen grote maat. Dit veulen Enchanted Axioma heeft vorig jaar nog op de voorpagina van Bokt.nl gestaan. Dit jaar is op 23 januari haar inmiddels driejarige zoon van Kansas C goedgekeurd op de hengstenkeuring en daarmee voldoet Aritha aan de eisen van het preferentschap. Dit predikaat is inmiddels aangevraagd. Helaas kreeg ik in de nacht van 23 op 24 januari 2010 een telefoontje dat er iets goed mis was. Aritha heeft die nacht een dood hengstveulen van Houston gekregen. Ze moest nog ruim 2,5 - 3 maanden dragen. Het veulen was helemaal normaal, alleen heel groot en de DA vermoed dat ze vanwege de grote heeft verworpen. Hij lag alleen met het hoofd achterover en de benen gevouwen en even leek het erop dat de merrie het misschien ook niet zou halen. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen en staat Aritha weer helemaal haar oude zelf te zijn.

Voor mij is Aritha een gouden merrie. Klein van stuk, maar met het hart van een leeuw! Een super karakter en een geweldige kleur die zij altijd aan haar nakomelingen doorgeeft. Inmiddels is ze 15 jaar oud, ze heeft alleen maar eerste premieveulens gekregen en inmiddels heeft ze al twee goedgekeurde zonen. Voor mij niet alleen paard van de maand, maar ook het beste paard van stal!”

Op de tweede plaats volgt de knappe Knapstruber Tobago. Tobago hoort volgens het rasstandaard eigenlijk stippen te hebben. Tobago wilde daar liever niet aan en is dus compleet zwart. Gelukkig vindt zijn (sinds kort) eigenaresse Sjolvir dat helemaal niet erg! De derde plaats is een gedeelte plaats door Saffron, een kruising Haflinger x Appalooza van Bokker Calanddra. Ook hij wilde, raar maar waar, niks van stippies weten. Deze plaats deelt hij met Vinet van Bokker __Marloes. Een pony met een bijzonder kol (in de vorm van een bliksemschicht en daarnaast een hart van goud). Gevolgd door de Tinker Christiaan van suusje26 en Paint Bobar van suzan_bobar

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 10:04

Goed nieuws voor Polly en haar broer
Onderwerp: 9-9-9, de dag dat ik mijn broer heb geholpen. Update; pag 67

Polly_ schreef:
Ja er is zeker een stijgende lijn!
Twee weken terug hebben we te horen gekregen dat het beenmerg nu écht is aangeslagen, Steven mag officieel alles weer doen! Dus binnenkort gaat hij weer beginnen met de vaccinaties. Hij moet ze allemaal weer nemen, dus binnenkort zit hij daar als 19 jarige tussen alle baby's en kleutertjes die ook prikjes moeten haha.
En dinsdag was een speciale dag voor ons, 09-03-10, precies een half jaar na de beenmergtransplantatie, dat hebben we gevierd met lekkere bossche bollen!
Het enige wat we nog even af moeten wachten is of we dit jaar op vakantie mogen of niet, omdat het dan nog niet duidelijk is of Steven overal genoeg voor is ingeënt. Maar vakantie is nu een bijzaak, ik ben al heel erg blij dat deze vakantie (hopelijk) eens een vakantie wordt zonder iedere dag naar het ziekenhuis te moeten...

Anoniem

Re: Bokt NieuwsBrief Maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:59

Hij is weer práchtig, de nieuwsbrief! :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:13

weer leuk om te lezen..

enne haha banjer,ben jij een cruiseschip spotter??

dat schip is hier een durp verder gebouwd... :j ,grappig om te zien dat mensen hem echt gaan bewonderen :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:19

klopt Kimmie, ik spot zoveel mogelijk cruiseschepen.... :D
De meeste heb ik gezien in Rotterdam, een paar in Amsterdam en dit is de 2e die ik hier zie... :D

Grappig dat je "vlakbij" de Meyerwerft woont :D

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:22

Heel mooi en super om te lezen dat het virtuele bloemetje naar Noudy gaat! +:)+
Het zal je maar gebeuren.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:19

Hij is weer super leuk !

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:21

Leukleukleuk :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:36

Ik schaam me dood..al zo veel jaar best intensief op Bokt en voor het eerst dit gelezen!
Wat leuk en wat een werk ook weer om dit op te zetten.
Alle respect en vanaf nu gaan we dit topic ( of heet dit anders??) bij houden natuurlijk!
Topc van de maand ben ik het in elk geval helemaal mee eens..wat heerlijk als je even lekker kan lachen om zo'n raar mens dat drachtig is!!

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:39

Hij is superleuk! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:43

Bedankt voor de update!
Hij is weer leuk. :D :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:10

aerdenhout, mss helpt het als je weet dat de BNB pas sinds afgelopen november bestaat :))

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:14

Phoei..opluchting...vond mezelf al een waardeloze bokker! :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:20

haha leuke BNB weer!! zuper gedaan hoor!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:14

ik had het ook nog nooit gezien, schaamde me al diep gelukkig niet al te veel maanden gemist. :o

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:49

Saffier schreef:
Teamlid van de maand
Deze maand was Eline teamlid van de maand, lees snel verder voor haar verhaal.

De enige reactie die is binnengekomen (helaas niet goed >;) )
Citaat:
… is dat Berdien?
Of zit ik er heel erg langs :-D …
Wat maken jullie er een hoop werk van tegenwoordig, leuk!
Groetjes,

Ik zag er echt 'een Berdien' in :D . Sorry Eline :+ .

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:08

Weer mooi gedaan :)!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:26

Een vraagje: kan dit ook onder dienstmededeling vallen? want ik heb al paar keer de BNB pas veels te laat gezien.. Vind ik echt heel erg jammer want ik vind het altijd heel erg leuk om te lezen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:56

MoonChloe schreef:
Een vraagje: kan dit ook onder dienstmededeling vallen? want ik heb al paar keer de BNB pas veels te laat gezien.. Vind ik echt heel erg jammer want ik vind het altijd heel erg leuk om te lezen.

Dat is wel een goed idee.
Ik gooi het even in de groep :)