Bokt Nieuwsbrief Februari

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Bokt Nieuwsbrief Februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:30

Voorwoord van de redactie
Voor jullie zien jullie de vierde Bokt Nieuwsbrief. De nieuwsbrief van januari is hier terug te lezen.

De BNB is een afgeleide van het BBB, maar omdat de BNB veel langer is, ‘leest’ hij iets anders. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen; ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor de eerste van de nieuwe maand te reageren.

Ook deze maand zijn er weer een heleboel leuke, interessante en spannende dingen gebeurd. Er is alweer een nieuw record gevestigd, op 24 januari (ja, weer een zondag) hadden we maar liefst 2231 gebruikers tegelijkertijd online. Bokker Zooist startte de actie [LZP] Wie kan ik blij maken????, Wikimoderator Banjer heeft twee nieuwe huisgenoten, we hebben weer leuke reacties gehad op de oproep voor koudbloed van de maand en op het voedertijd forum zijn Bokkers bijzonder creatief met het bakken van taarten! En mocht je hulp kunnen gebruiken bij het springen, er loopt sinds kort een topic op RT-D waarin Marcel Dufour, een bekend Nederlands springruiter uit de jaren '80, allerhande tips geeft.
Dit alles kun je terug vinden in deze Bokt Nieuwsbrief. Veel leesplezier!

Amanda, Banjer, Lielle, Nuage, Saffier, Sammie en Stephanie

Highlights van de afgelopen maand

Topic van de maand
Het team wist dit keer niet te kiezen en dus zijn er twee topics van de maand gekomen. Het verhaal van het huisartsbezoek van Asjemenauw en de vertederende herinnering van Marloes0508 aan haar geliefde Tosca vinden wij zeker het lezen waard.

Nieuwstopic van de maand
Voor Nieuwstopic van de maand waren we allemaal zeer eensgezind. Het was zeer droevig nieuws en het kwam ook zeer onverwacht. Gezien de snelheid waarmee de reacties geplaatst werden en het aantal malen dat het topic inmiddels is bekeken (al 18.000 keer), was wel duidelijk dat het bericht ons allen erg aan het hart ging. Gisteren werd namelijk bekend dat de zwarte hengst Gribaldi (v. Kostolany) nu voor eeuwig op de groene weides galoppeert. Een week eerder nam de zestienjarige hengst nog afscheid van de sport tijdens de Hengstenkeuring in Den Bosch, waar hij geflankeerd werd door zijn zonen Totilas (mv. Glendale) en Painted Black (mv. Ferro), beide ook goedgekeurd bij het kwpn. Tijdens de hengstenkeuring ontving Gribaldi ook het preferentpredikaat, het hoogst haalbare predikaat voor een hengst bij het kwpn. Eerder had hij vanwege zijn fokverdiensten van het Trakhenerstamboek al het elite predikaat ontvangen. De hengst stond er in Den Bosch nog fier bij en keek stoer de hal in, niets wees er toen op dat hij nu niet meer onder ons zou zijn.

Discussie van de maand
Deze keer willen we twee topics wat extra aandacht geven. Op LZP loopt een uitgebreide discussie over open relaties en/of vreemd gaan binnen een relatie. Ondanks de uitgesproken meningen en de gevoeligheid van het onderwerp, verloopt het topic op een erg prettige manier. Daarnaast willen we de lieve reacties op natasjuhh die met Ammerillo meedeed aan een manegewedstrijd extra in het zonnetje zetten.

In de greep van de Avii's
Na een zoektocht naar de TeaMii's met nieuwjaar waren een aantal bokkers zo gefrustreerd enthousiast, dat ze spontaan een boom met Avii's maakten.
Bokker Cyntje heeft deze prachtige boom in elkaar geknutseld en coördineerde de inzendingen. Haar dochter heeft de uiteindelijke winnaar getrokken uit de goede inzendingen. Lees hier verder voor haar terugblik op de wedstrijd.

Het vervolg op dit topic is hier te vinden.

De "Koudbloed(en)" van de maand

Afbeelding
Alle koudbloedpaarden bij elkaar in de wei
Februari, het is nog steeds koud en guur buiten. Er valt sneeuw en niet elk paard voelt zich prettig in dat weer. Koudbloeden vinden het weer meestal niet erg. Met een lekkere warme vacht, of dekentje, voelen zij zich prima thuis en blijven zij ook onverstoorbaar qua karakter.

Lees hier wie de Koudbloed van de maand heeft.

Achtergrond artikel bij de rubriek Koudbloed van de maand
De koudbloed is geen ras en zelfs geen specifiek type. Het heeft ook niks te maken met de temperatuur van het bloed dat door hun aderen stroomt. De rassen die onder de benaming koudbloed vallen hebben gemeen dat zij qua exterieur zwaarder gebouwd zijn dan een warmbloed. Ze zijn vaak wat meer gedrongen en hebben vaak veel manen en behang. Daarnaast zijn zij vaak beter bestand tegen de koude dan een warmbloed. Ze krijgen dan vaak veel lange haren langs hun kont en in hun keel. Qua karakter zijn ze in vergelijking met de warmbloed ook vaak veel rustiger en evenwichtiger, ongeacht het weertype. Daarmee zijn ze zeer geschikt als recreatiepaard. De grote rassen die vallen onder koudbloeden zijn de trekpaarden. Deze koudbloeden zijn zeer geschikt voor het werk op het land, tegenwoordig gebeurt dit vaak enkel ter demonstratie nog op evenementen. Evenals de kleine koudbloedrassen, zoals de Fjord en de Haflinger, zijn ze ook zeer geschikt voor de wagen. De laatste tijd zie je ze ook steeds meer in de dressuurring. Bij de Fjord en de Haflinger wordt er de laatste jaren ook gefokt richting een meer luxer type dat meer geschikt is voor de dressuur.

Benieuwd welke rassen er nog meer vallen onder de koudbloed? Of weet jij veel meer interessante feitjes en weetjes te vertellen over de koudbloed? Meld je aan bij de Wiki of neem contact op met één van de Wikimods!

Het paard van de volgende maand
Maart roert zijn staart en kan dus voor verrassingen zorgen. Wat ook voor veel verrassingen kan zorgen is fokken. Bij sommige rassen komt het vaker voor, dan bij andere rassen. Een apart kleurtje of aparte aftekeningen, die je echt totaal niet verwacht had of misschien juist wel. Voor maart zijn we op zoek naar een paard of pony met een aparte kleur of een aparte aftekening. Heeft jouw paard misschien een kol in de vorm van Mickey Mouse, heeft hij met één been flink in de melk gestaan of misschien zie jij het Boktlogo wel terug op je paard? Laat het ons dan weten!
Wees creatief in beeld en/of tekst en wie weet maakt jouw paard wel kans om paard van de maand maart te worden! Stuur een leuk verhaaltje (300-500 woorden) waarom je vindt dat jouw paard van de maand moet zijn. Daarin mag je ook wat vertellen over de achtergrond en/of geschiedenis van je paard. Stuur ook je boktnaam en een (url) link van 1 recente en duidelijke foto in ong. 400 x 350 pixels naar nieuwsbriefBokt@gmail.com (de foto dus niet als een attachment bijvoegen). Stuur je aanmelding voor 1 maart in. Het paard op de foto moet wel in jouw bezit zijn. De uitslag wordt bekend gemaakt in de nieuwsbrief van maart die verschijnt op de vijftiende.

Het virtuele bloemetje
Het bloemetje van deze maand gaat naar bokker Zooist. Wat begon als een kleine inzamelingsactie eindigde met een volle zolder met spullen voor diverse goede doelen.
Voor meer info's en foto's van alle spullen kun je hier kijken. Een hele goede actie!

In de spotlight: interview met een opvallende bokker
Afbeelding
Polly en haar broer Steven, kort na de operatie

Deze keer hebben we gekozen voor een Bokker die een heel bijzondere tijd achter de rug heeft, Polly_ heeft in september 2009 een beenmergdonatie voor haar broer gedaan.

Polly_ schreef:
Hoe heb je de beenmergdonatie voor je broer ervaren?
De beenmergdonatie was heel erg speciaal voor mij. Ik heb mijn broer, en nu trouwens nog steeds, altijd als mijn grote voorbeeld gezien. Toen hij ziek werd was dat heel lastig voor ons allemaal. Steven die altijd zo sterk was, lag ineens zo zwak en ziek in het ziekenhuis. Dat was erg lastig en we hebben toen veel voor de kiezen gehad. Toen ik hoorde dat ik hem kon helpen door beenmerg te doneren was ik heel erg blij. Ik was op school toen ik het hoorde, en moest gewoon huilen van blijdschap haha. Ik heb de donatie zelf als erg positief ervaren. Natuurlijk was de situatie zelf heel erg, maar door die donatie kon ik écht iets betekenen voor hem. Daar was ik erg blij mee. Het afnemen van het beenmerg was geen pretje, maar ik zou het zo weer voor hem doen.

Lees hier verder hoe het nu met Polly en haar broer gaat.

Wikinieuws
Ook deze maand is er weer behoorlijk veel gebeurd op de Bokt Wiki. Er zijn twee nieuwe Wiki-mods bijgekomen, naast enkele enthousiaste Wiki-schrijvers. Verder is er heel wat veranderd in de categorie-indeling en diverse artikelen zijn weer bijgewerkt. Alle details erover vind je hier.

Persoonlijkjes
Wil je weten wie er een draver heeft die niet meer draaft? Lees dan hier verder.

Testrecept
Het testrecept [VT] Testrecept Januari - Slanke spaghetti & slank dessert is door een aantal testkoks getest. Lees hier verder voor de resultaten en de eerste bevindingen over het testrecept nieuwe stijl.

Het verhaal van .... Katja
En ook dit keer hadden we weer een goede inzending. Minko3 had in de foto met Katja met haar pony Goldstar ontdekt.

Katja schreef:
Goldstar

Deze foto is een van de eerste die ik heb van mij en mijn eerste pony Goldstar. Ik kreeg hem toen ik 9 was, ik vers van de manege met ouders die niets van paarden wisten, hij 9 jaar Z springen, M dressuur en Z SGW. Een echte leermeester en hij heeft dan ook aan de basis gestaan van alles wat ik geleerd heb.

Lees hier meer over Goldstar.

Wie is dit teamlid?
Afbeelding

Weet je wie dit teamlid is of kun je het paard vinden in de foto? Stuur dan een mail naar nieuwsbriefBokt@gmail.com

Lielle

Re: Bokt Nieuwsbrief Februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:32

De grote 'Zoek de Avii' show
cyntje schreef:
Beste Bokkers!

Hier de grote uitslagshow van 'Zoek de Avii'.

Na het tegenvallende succes van 'Wie is de Mii' met maar 15 deelnemers heeft men een parodie opgezet en kwam men met 'Zoek de Avii'!

Na 69 inzendingen zijn wij tot een overweldigende winnaar gekomen!

Maar allereerst wil ik mijn Avii-assistente bedanken, mijn rots in de branding, mijn geweldige redder in nood voor het extra nakijken en vergaderen over dit geweldige successpel!
Helaas heb ik door dit overweldigende succes de datum naar voren geschoven omdat ik mijn boktpagina niet eens meer durfde te refreshen want dan had ik zo opeens 15 pbtjes! Mocht ik je nu van deelname hebben ontnomen dan hierbij mijn oprechte excuses :o

In de vergadering zijn wij onder andere tot de conclusie gekomen dat Bart zijn PBgebeuren nog maar eens na moet gaan kijken aangezien wij extra inzendingen binnen kregen omdat de vorige PB, niet verzonden zou zijn...
Gek genoeg had men dan wel meer antwoorden goed...
Gelukkig heb ik wel alles in goede orde ontvangen! :D

Vele bokkers zijn ook in de veronderstelling dat Bart een BV heeft :j
En sommige mensen noemen zo'n almachtige beheerder niet eens bij zijn achternaam!
Ook blijkt Bart aan VD te doen zoals wij sommigen moeten geloven!
Daarbij wordt onze andere almachtige beheerster gewoonweg niet herkent :oo

Sommige mensen waren ook duidelijk de weg kwijt,... en miste it of mist it... maar het was gewoon Mistid!

Verder was Fiffill, de grote hersenbreker. Ja, FiFFiLL met dubbel F en dubbel L.
Maar als parodie daarop kun je natuurlijk ook kiezen voor Fifaya,... dan heb je gewoon Fiffill en Lifaya inéén!

Verder valt het ons tegen dat er maar zo weinig modjes kennis hebben en helemaal niet mee hebben gedaan!
Jullie zouden toch beter moeten weten.... }>

Ook kimmie261 ( geen kimmy dus :+ ) bleek een moeilijke... ze heeft namelijk 260 voorgangers maar zelfs 262 bestaat al :j
En ook van Liezel is er maar 1, wat haar Liezel1 maakt! Dit geldt ook voor Aerdenhout1!
Tallie is geboren in het jaar 1979 waarschijnlijk, niet in 1997!
Crossmonster gaat voortaan door het leven met de naam CM_ ... jaja! Met streepje!
Voor de meeste bokkers in de volksmond misschien Nans genoemd, op dit forum gaat deze bokker echter
door het leven als Nanne!

Overigens heeft Capopjekop haar cap gewoon op der kop in plaats van op der kopje!
Of capopjeCop... niets was te gek bij vele inzendingen!

Bij Arabesk (7) en IkbenEllen (49) waren meerdere mogelijkheden, deze hebben wij dan ook goed gerekend.
Harrie de mier zoeken tussen zoveel ava's en dan ook nog de juiste persoon erbij is een beetje zoeken naar een mier uh... naald in een hooiberg! :7
Helaas kreeg men geen bonuspunten wanneer men meer namen wist te noemen...

Namen zoals Hypofocus, Nouks, Oscar etc passeerde de revue maar deze deden helaas niet mee!
Tineke deed overigens niet mee, Tieneke wel!
Diegene die ook niet in de boom stond was Myukkii, aldus Nicole288! :')

Iemand was denk ik ook in de war met mijn naam en mijn website... dit werd namelijk Cynthiart!
Het veranderen van de ava heeft overigens geen nut gehad voor de meesten, de meeste werden toch als juiste onderschept!

Een overweldigende meerderheid van 17 bokkers hadden alle 63 ava's goed. Nu weet ik echter niet
of men hier trots op moet zijn, haha! Ik zou me eerder zorgen maken! :Y)
Toch wil een half ingevulde lijst niet zeggen dat men dan ook direct de grootste verliezer is van het spel!
Met een teleurstellende score van 36 fouten (incl. spelfouten) gaat de mispoes naar Bokker Sodeletuut :(:)
Wij adviseren haar daarom ook bij deze dat ze beter meer kan gaan bokken :j

De bokkers DIE in de grabbelton zaten waren:
Frozenstar
_Kimmm
Claudienee
Michelle_
Liberty
Mientjuh
Nicole288
Ikwashier
Alwiene
Mloeser
Caira
Nerwen
Evelijn
Slimmerik
Skippy1
Jana_en_ik

Maar nu de Avii Master van bokt!

is geworden...

FALONA!!!!

( Het filmpje is helaas niet gelukt,... nadat Chiara uit de grote roze bak 17 groene papiertjes door der handen liet gaan is Falona de winnares geworden!!!)

Aerdenhout1 is zo vriendelijk geweest om een geweldige prijs te schenken aan de Avii Master van bokt.
Wij wensen de winnaar dan ook veel geluk met deze Avii-roem!

En nu de juiste lijst!

1 BartVB
2 Aerdenhout1
3 Antheman
4 Anya
5 Annash
6 Bromfiets
7 Arabesk
8 BraveSpots
9 Bellatrix
10 Cassidy
11 Buitenzorg
12 Karin
13 Frozenstar
14 LiSSy
15 Kimmie261
16 Cayenne
17 Ibbel
18 Nanne
19 Silence
20 Heike
21 Sok
22 Orri
23 KiWiKo
24 Huertecilla
25 Lielle
26 Koudbloedkim
27 Eline
28 Liezel1
29 Tita
30 Unwritten
31 Sammie
32 Lovely
33 Lifaya
34 Lieziej
35 Mloeser
36 Tieneke
37 Mas
38 Storm76
39 Smeetjoew
40 Wildwings
41 Welshcobfan
42 Vjestagirl
43 Sterre
44 Paula
45 Nymphadora
46 Pharagirlke
47 Quellian
48 Mistid
49 IkbenEllen
50 Lieveli
51 Shadow0
52 Sodeletuut
53 Suzanne F.
54 Tallie1979
55 Snoevie
56 CM_
57 Gwen
58 Capopjekop
59 Rock
60 Sani
61 Maya
62 Cyntje
63 Fiffill

Wij willen verder iedereen bedanken voor deze deelname! *\o/*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:39

Interview met Polly_

Afbeelding

Hoe ben je op Bokt.nl terecht gekomen?
Ik ben op bokt gekomen ongeveer 2 jaar terug. Waarschijnlijk was het weer op zo'n zondag dat je niets te doen hebt haha. Ik was een beetje op internet aan het rond surfen en kwam zo bij bokt.nl terecht. Toen heb ik me aangemeld. In het begin begreep ik het nog niet allemaal haha, maar het werd allemaal al snel duidelijk.

Wat vind je het leukste onderdeel van Bokt?
Het leukste onderdeel van bokt vind ik denk ik de huiskamer. Daar ben ik ook wel het meeste te vinden. Lekker een beetje over vanalles en niets praten. Rijden in the picture vind ik ook altijd erg leuk om te kijken, vaak kan je nog best veel opsteken van het commentaar en de tips die daar worden gegeven. Het leuke aan bokt vind ik dat er voor iedereen wel wat is. Het is verdeeld in zoveel categorieën voor iedereen wat wils is.

Wat heb je zelf met paarden?
Ik zelf vind paarden helemaal geweldig. Al vanaf dat ik een klein kindje was waren zij duidelijk mijn lievelingsdieren. Het begon allemaal met de paarden een plukje gras geven hier in de buurt maar al snel ging ik lessen op de manege. Dat doe ik nu nog steeds. Verder heb ik een verzorghaflinger en een verzorgshetlander die hier in de buurt staan. Daar ga ik dagelijks geen om even lekker met de haflinger te gaan rijden of om lekker te tutten. Bij de paarden kun je altijd even lekker afleiding zoeken en al je zorgen opzij zetten. Ik merkte ook de afgelopen periode dat ik het altijd heel fijn vond om daar even lekker heen te gaan als het even wat minder goed ging thuis.

Hoe hebben jullie de reacties op je topic ervaren?
Ik vond alle reacties echt super fijn. Ik had toen ik het topic opende nooit gedacht dat er zoveel mensen op zouden reageren. Ik had het topic geopend de avond voor de operatie en ik wist nog wel dat ik erg zenuwachtig was. Het zou mijn eerste operatie worden en ik was heel benieuwd hoe het allemaal zou gaan. Doordat ik zoveel lieve berichtjes heb ontvangen kreeg ik op de een of andere manier wat meer vertrouwen. Ik wist nog wel dat ik die avond niet kon slapen en dat ik op mijn mobiel nog eens op bokt ging. Er waren weer heel veel nieuwe reacties bij gekomen en dat deed me zo veel goeds. Ik lees dagelijks nog het hele topic door, en krijg af en toe weer tranen in mijn ogen van al die reacties. Ze hebben me echt heel erg geholpen.

Hoe gaat het nu met je broer?
Met Steven gaat het nu naar omstandigheden heel erg goed. Vlak na de transplantatie had hij erg veel last van de bestraling en een afstotingsreactie. Hij had onder andere last van zijn mond, omdat hij geen speeksel meer aanmaakte door de bestraling. Daardoor kon hij niet goed eten en moest hij aan de sonde voeding en kreeg hij meerdere keren per dag morfine. Gelukkig is dat nu allemaal voorbij. Hij heeft nu alleen nog wel eens last van vermoeidheid, maar dat kan nog wel even duren voordat hij zijn oude conditie weer terug heeft. Hij gaat alweer af en toe naar school toe en fietst er dan ook zelf heen. Daar had ik echt niet van kunnen dromen tijdens de behandeling, het is echt een verschil van dag en nacht hoe hij toen was en nu is. Hij gaat nu ook 2 keer per week naar de fysiotherapeut om zijn conditie langzaam weer een beetje op te bouwen. Al met al mogen we nu dus zeker niet klagen!

Wil je nog iets aan de Bokkers kwijt?
Ik wil graag nog even tegen alle bokkers zeggen dat ik ze stuk voor stuk heel erg dankbaar ben voor alle steun! Omdat ik zoveel reacties heb gekregen op het topic kon ik niet iedereen persoonlijk bedanken. Maar ik ben iedereen echt heel erg dankbaar. Alle lieve berichtjes hebben me echt gesteund.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:50

Wikinieuws
Nieuwe Wiki-mods
Ook deze maand is er weer behoorlijk veel gebeurd op de Bokt Wiki. Zo zijn er weer twee nieuwe Wiki-mods bijgekomen om het team te versterken. Wij willen Wildwings en Suelza hartelijk welkom heten en heel veel plezier wensen bij het werken aan de Wiki.
Er zijn ook weer een paar enthousiaste Wiki-schrijvers bijgekomen deze maand. Ook hen willen we veel plezier wensen, we hopen dat ze veel bij zullen dragen aan de verbetering en uitbreiding van de Wiki. Alle andere bokkers die het leuk vinden om mee te helpen aan de Wiki willen we nogmaals van harte uitnodigen om zich aan te melden bij de Wiki-mods. We kunnen altijd nieuwe schrijvers gebruiken die veel weten, of het leuk vinden zich te verdiepen in een bepaald onderwerp. De Bokt Wiki is immers een project voor en door alle bokkers!

Wijzigingen categoriën
De indeling van de Wiki in categorieën is ook eens goed tegen het licht gehouden en er is veel overleg over geweest. Er waren enkele hele kleine categorieën met maar een paar artikelen en er waren een paar hele grote uitgebreide categorieën. Inmiddels hebben we de indeling aangepast zodat er wat meer evenwicht is en hopelijk zijn de verschillende artikelen nu ook makkelijker terug te vinden.
Er wordt nog hard aan gewerkt om de pagina's van de hoofdcategorieën aantrekkelijker te maken met een korte inleiding en enkele aansprekende foto's. Komende maand zal dat afgerond worden en komen de vernieuwde pagina's van de hoofdcategorieën online.

Vorderingen Wiki-artikelen
Er is weer flink gewerkt aan een aantal artikelen over beroemde paarden en ruiters als Bretton Woods, Apache, Gribaldi, Partout, Patser, United, Billy Twomey en Albert Voorn. Vooral bokker Bomba heeft hier erg veel aan gedaan en we willen haar dan ook hartelijk bedanken daarvoor.
Ook de artikelen over verschillende filmpaarden en andere fictieve paarden als Artax en Ardenwen werden aangepast en uitgebreid.
Deze maand zijn ook de artikelen rondom de dracht opnieuw ingedeeld en is er een artikel bijgekomen over de paarden predictor. Een van de bokkers tipte ons dat er nieuwe inzichten waren over het ontstaan van de verschillende hedendaagse paardenrassen. Zo blijkt de Exmoor een echte oerpony te zijn, dus dat is meteen aan het betreffende artikel toegevoegd.

Als laatste zijn er nog een aantal nieuwe foto's geplaatst bijvoorbeeld van de gebeurtenissen rond de geboorte van een veulen zijn een aantal mooie foto's binnen gekomen met dank aan bokker Cheveyo. Ook zijn er weer een hoop foto's van beroemde ruiters en paarden bijgekomen, bijvoorbeeld van de hengst Westenwind en van de ruiters Jur Vrieling, Albert Zoer met Okidoki en Jessica Kurten.
We hebben helaas ook een aantal foto's moeten verwijderen door watermerken of logo's die te groot waren of midden door de foto's stonden. Het is uiteraard toegestaan om een logo op de foto te zetten, maar dan wel aan de zijkant van de foto en zo min mogelijk storend.

In het algemeen hebben we geprobeerd om een aantal links naar bronnen die niet meer werken weg te halen of aan te passen en we hebben in de teksten verkleinwoordjes weggehaald en afkortingen voluit geschreven om te zorgen dat de artikelen wat professioneler en volwassener overkomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:55

Penny Teamlid
Afbeelding
Katja en Goldstar

Katja schreef:
Ik kan me nog goed de dag herinneren dat we hem gingen proberen, ik gaf niet de juiste hulpen en het duurde minstens vijf minuten en veel hulp van buitenaf voor we in galop zaten. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid nageeflijk en voor mijn gevoel hadden we veel leukere pony's gezien. Maar mijn instructeur vond hem geschikt en ik was 9 en kreeg een pony dus beter deze dan geen. ;)
Goldstar verhuisde van een bekende paardenfamilie naar onze plaatselijke manege. Het leven daar deed hem geen goed, hij at slecht, hoestte en liep ook nog eens vaak kreupel. Wij hadden er geen idee van dat dit kon komen door de omstandigheden waarin hij gehouden werd maar gelukkig kregen we goed advies en kwam hij lekker op een stal waar hij hele dagen naar buiten kon.

Sportief deden we het super samen, in anderhalf jaar tijd was ik Z springen, een jaar na mijn eerste cross reed ik vooraan mee bij de EK selectie. Maar mijn leermeester leerde me niet alleen rijden, hij leerde me ook geduld te hebben.
Kwam ik ongeduldig het land in, dan kon ik een uur met een appeltje in mijn hand in de regen staan terwijl hij rondjes om me heen stapte. Was ik niet geconcentreerd genoeg met rijden dan lag ik op de grond. (en kon daarna weer een half uur gaan vangen)

Op mijn 13e begon ik te groot te worden. Het begon met een voet die achter de picknicktafel in de cross bleef hangen en een paar maanden later lukte het ook in het springen niet meer om mijn beugels kort genoeg te houden en moest de knoop doorgehakt worden dat we niet meer samen verder konden.
Dankzij mijn hele lieve ouders hoefde hij niet in de verkoop. We hebben hem jaren lang uitgeleend aan ruiters en amazones die een geschikte pony konden gebruiken en die niet tot hun beschikking hadden. Op zijn 20e werd hij nog een keer Nederlands kampioen en op zijn 24e liep hij in het L paarden wat voor een D pony gelijk staat aan het Z.
En toen was het genoeg geweest. Hij brak de tent niet meer af als we de vrachtwagen pakte, was niet meer zo gek als eerst als hij in de inrijring was en hij was gewoon toe aan zijn pensioen.

Wel, daar heeft hij nog vijf jaar lang van mogen genieten. Eerst samen met mijn paarden maar toen hij na een longbloeding wat rustiger aan moest doen kreeg hij zijn eigen shetlander Youp om mee buiten te staan.
En toen was er opeens die dag dat hij buiten lag; hij lag nooit overdag tenzij het heel zonnig was maar het was nog winter. Hij leek verder normaal maar om het zekere voor het onzekere te nemen reed ik even met hem naar de kliniek. Daar konden ze niets bijzonders vinden dus bleef hij daar voor verder onderzoek. Toen ik naar huis reed, wist ik al dat hij nooit meer thuis zou komen. Mijn stoere eigenzinnige pony die nooit een dierenarts in de buurt liet komen zonder praam liet opeens alles gebeuren, hij knuffelde met me terwijl hij dat nooit deed en het kaarsje leek gewoon uit, hij was op.
Vijf dagen later ging hij erg achteruit en hebben we moeten besluiten om hem in te laten slapen.

Het einde van een tijdperk, we zijn 20 jaar samen geweest en wat er ook gebeurt ik zal hem nooit vergeten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:06

Persoonlijkjes
Olympia heeft een eigen huisje en gaat dus verhuizen deze maand :):)
WendyBZ een Draver heeft die niet meer draaft :=
Amanda heeft Jim afgelopen maand verhuisd naar een stal waar hij 24/7 buiten kan. Het was een spannende verhuizing, maar er staat nu een tevreden haflinger op stal op stal/wei/bak/uitloop. Klik hier voor de foto's van deze spannende tocht!
Leo tante is geworden van een heel mooi meisje!
A_lette vertrekt vandaag voor een korte vakantie naar Lapland!
Imre op zoek is naar een gezellig maatje voor Jónas
Banjer heeft sinds deze maand 2 nieuwe huisgenootjes... Barbie en Ken wonen nu gezellig in "Villa Kakelbont" :D
Unwritten is begonnen met afstuderen en zit tot in haar oren verdiept in Visuele Beleving, vormgeving en Psychologische invloed op jongeren tussen de 16 en 26 jaar..
Katja heeft afgelopen weekend voor het eerst in jaren weer een parcours gesprongen. En succesvol want samen met Pols had ze twee foutloze rondjes in het B.
Lielle is ondanks diverse salto's en schuivers in de sneeuw weer heel thuis gekomen, zodat ze nu kan gaan beginnen aan het sgw seizoen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:09

Het testrecept
Langzaam maar zeker wordt het testrecept weer populairder. We slaan met het testrecept een nieuwe weg in, waarbij we nu gekozen hebben voor een ‘slank’ recept na de feestdagen. Tevens is er gekozen voor een ‘laagdrempelig’ recept. Voor de koks die niet te moeilijk willen doen. Uiteraard is nieuwe input in het topic op FZ [FZ] Testrecept verandering. Jullie input graag! nog steeds welkom. Wij zijn hier nog druk over aan het overleggen en hopen (nu dan toch echt) snel met iets nieuws te komen!

Het hoofdgerecht, de spaghetti, kreeg gemiddeld een 6. De saus was eenvoudig te maken, echt een italiaanse basissaus. Het was ‘te licht’ en gaf niet het gevoel echt als hoofdgerecht te kunnen dienen. Saus smaakte misschien te veel naar sterke tomatenpuree. Gehaktballetjes zijn wel een goed idee!

Het bijgerecht kreeg een 5,5, en met aanvulling van komkommer kreeg het een 6,5. Wat een komkommer al niet voor verschil kan maken! De rauwe ui in de salade bracht wel een heel groot contrast met de spaghetti.

Het toetje was duidelijk het meest succesvol. Dit kreeg gemiddeld een 7,7. Toetje is mooi te presenteren en erg smakelijk.

Al met al een mooi testrecept, wat ook de nodige discussie rondom het gerecht losmaakte! Nu op naar het volgende gerecht, een lekker wintergerecht wat past bij de ongewone winterse weersomstandigheden buiten! [VT] Testrecept februari: Guiso gallego met knoflookbrood.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:13

Koudbloed van de maand

We riepen mensen op een foto en een verhaal in te zenden van hun koudbloed en waarom ze vonden dat hun koudbloed paard van de maand moest zijn. De winnaar, of liever gezegd de winnaars, hadden echter een gaatje in de regels gevonden. Dat vond het team van Bokt zo bijzonder, dat de meeste stemmen zijn gegaan naar een heleboel koudbloeden. De mensen van het Bokt Trekpaarden-topic viel het namelijk gelijk op, februari is de maand van de Koudbloed! Na de oproep in de vorige BNB kwamen ze op het leuke idee om een fotobewerking te maken waarop het lijkt of al hun trekpaarden bij elkaar in dezelfde wei staan. Na vele uren achter de computer was het uiteindelijk af. Daarna schrokken ze allemaal van het aantal paarden, maar zo is nog eens extra duidelijk dat de grote Koudbloeden toch echt populair geworden zijn, ook onder de jongere mensen.

Op de tweede plaats eindigde de Tinkermerrie Toska, gevolgd op een gedeelde derde plaats door de 29-jarige Fjord Trix en de 21-jarige Fjord Jeskim. De verhalen van Bokkers Siets, Jeskim en Marloes_R over hun paarden spraken ons erg aan.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:08

Zo, moet nog heel erg wennen aan die lap tekst! Ben weer helemaal bij! :D Erg leuke BNB! (trouwens, leuke vogels, Barbie en Ken :D)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:13

VET!!!! *\o/* De Avii's zijn vernoemd :):)
Ik is onmetelijk blij :D :))

Morgen de rest bijlezen, krijg nu visite :z

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:25

Jaaaa de avii's! *\o/*

Leuk om te lezen weer!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:28

Weer erg leuk gedaan. :D
En idd leuk dat de Avii's erin staan. :))

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:29

Erg leuke BNB dit keer! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:30

En de trekpaardjes. :))

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:33

Leuk het interview met Polly te lezen, en het verhaal van Katja en Golstar :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:41

HorseyDude schreef:
Zo, moet nog heel erg wennen aan die lap tekst! Ben weer helemaal bij! :D Erg leuke BNB! (trouwens, leuke vogels, Barbie en Ken :D)

dank je... :D Ben echt heel erg blij met ze... :D

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:53

Lielle schreef:
Na de oproep in de vorige BNB kwamen ze op het leuke idee om een fotobewerking te maken waarop het lijkt of al hun trekpaarden bij elkaar in dezelfde wei staan. Na vele uren achter de computer was het uiteindelijk af. Daarna schrokken ze allemaal van het aantal paarden, maar zo is nog eens extra duidelijk dat de grote Koudbloeden toch echt populair geworden zijn, ook onder de jongere mensen.

Het is eigenlijk bedoeld voor de opening van ons nieuwe HK-topic :o Koudbloedkim is helemaal los gegaan met al onze trekpaarden :D *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:01

Nog 10 pagina's! :))

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:03

oh wat leuk, dat trix derde mocht worden! hihi, staat ze ook een keer in de spotlights. leuke nieuwsbrief!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:05

Een mooie gedeelde derde plaats voor onze oude jongedames!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:06

Weer een super leuk BB!

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:25

superleuk dat ik ook in dit topic sta ! :d
(ik deed alleen niet mee met ammerillo maar met mambo :o)

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 03:41

Super leuke BNB
Idd een hele nieuwsbrief voor de hele maand want je hebt niet zomaar alles gelezen als je ook op alle linkjes klikt :D
Wel ontzettend leuk !!!

@KoudbloedKim
Wat een prachtige fotobewerking heb jij daar gemaakt !!! Top !!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:08

Jeeeeej Tien, goed gedaan meid!

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:26

Nice :D