Voor jullie zien jullie de vierde Bokt Nieuwsbrief. De nieuwsbrief van januari is hier terug te lezen.
De BNB is een afgeleide van het BBB, maar omdat de BNB veel langer is, ‘leest’ hij iets anders. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen; ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor de eerste van de nieuwe maand te reageren.
Ook deze maand zijn er weer een heleboel leuke, interessante en spannende dingen gebeurd. Er is alweer een nieuw record gevestigd, op 24 januari (ja, weer een zondag) hadden we maar liefst 2231 gebruikers tegelijkertijd online. Bokker Zooist startte de actie [LZP] Wie kan ik blij maken????, Wikimoderator Banjer heeft twee nieuwe huisgenoten, we hebben weer leuke reacties gehad op de oproep voor koudbloed van de maand en op het voedertijd forum zijn Bokkers bijzonder creatief met het bakken van taarten! En mocht je hulp kunnen gebruiken bij het springen, er loopt sinds kort een topic op RT-D waarin Marcel Dufour, een bekend Nederlands springruiter uit de jaren '80, allerhande tips geeft.
Dit alles kun je terug vinden in deze Bokt Nieuwsbrief. Veel leesplezier!
Amanda, Banjer, Lielle, Nuage, Saffier, Sammie en Stephanie
Highlights van de afgelopen maand
Topic van de maand
Het team wist dit keer niet te kiezen en dus zijn er twee topics van de maand gekomen. Het verhaal van het huisartsbezoek van Asjemenauw en de vertederende herinnering van Marloes0508 aan haar geliefde Tosca vinden wij zeker het lezen waard.
Nieuwstopic van de maand
Voor Nieuwstopic van de maand waren we allemaal zeer eensgezind. Het was zeer droevig nieuws en het kwam ook zeer onverwacht. Gezien de snelheid waarmee de reacties geplaatst werden en het aantal malen dat het topic inmiddels is bekeken (al 18.000 keer), was wel duidelijk dat het bericht ons allen erg aan het hart ging. Gisteren werd namelijk bekend dat de zwarte hengst Gribaldi (v. Kostolany) nu voor eeuwig op de groene weides galoppeert. Een week eerder nam de zestienjarige hengst nog afscheid van de sport tijdens de Hengstenkeuring in Den Bosch, waar hij geflankeerd werd door zijn zonen Totilas (mv. Glendale) en Painted Black (mv. Ferro), beide ook goedgekeurd bij het kwpn. Tijdens de hengstenkeuring ontving Gribaldi ook het preferentpredikaat, het hoogst haalbare predikaat voor een hengst bij het kwpn. Eerder had hij vanwege zijn fokverdiensten van het Trakhenerstamboek al het elite predikaat ontvangen. De hengst stond er in Den Bosch nog fier bij en keek stoer de hal in, niets wees er toen op dat hij nu niet meer onder ons zou zijn.
Discussie van de maand
Deze keer willen we twee topics wat extra aandacht geven. Op LZP loopt een uitgebreide discussie over open relaties en/of vreemd gaan binnen een relatie. Ondanks de uitgesproken meningen en de gevoeligheid van het onderwerp, verloopt het topic op een erg prettige manier. Daarnaast willen we de lieve reacties op natasjuhh die met Ammerillo meedeed aan een manegewedstrijd extra in het zonnetje zetten.
In de greep van de Avii's
Na een zoektocht naar de TeaMii's met nieuwjaar waren een aantal bokkers zo
Bokker Cyntje heeft deze prachtige boom in elkaar geknutseld en coördineerde de inzendingen. Haar dochter heeft de uiteindelijke winnaar getrokken uit de goede inzendingen. Lees hier verder voor haar terugblik op de wedstrijd.
Het vervolg op dit topic is hier te vinden.
De "Koudbloed(en)" van de maand

Alle koudbloedpaarden bij elkaar in de wei
Lees hier wie de Koudbloed van de maand heeft.
Achtergrond artikel bij de rubriek Koudbloed van de maand
De koudbloed is geen ras en zelfs geen specifiek type. Het heeft ook niks te maken met de temperatuur van het bloed dat door hun aderen stroomt. De rassen die onder de benaming koudbloed vallen hebben gemeen dat zij qua exterieur zwaarder gebouwd zijn dan een warmbloed. Ze zijn vaak wat meer gedrongen en hebben vaak veel manen en behang. Daarnaast zijn zij vaak beter bestand tegen de koude dan een warmbloed. Ze krijgen dan vaak veel lange haren langs hun kont en in hun keel. Qua karakter zijn ze in vergelijking met de warmbloed ook vaak veel rustiger en evenwichtiger, ongeacht het weertype. Daarmee zijn ze zeer geschikt als recreatiepaard. De grote rassen die vallen onder koudbloeden zijn de trekpaarden. Deze koudbloeden zijn zeer geschikt voor het werk op het land, tegenwoordig gebeurt dit vaak enkel ter demonstratie nog op evenementen. Evenals de kleine koudbloedrassen, zoals de Fjord en de Haflinger, zijn ze ook zeer geschikt voor de wagen. De laatste tijd zie je ze ook steeds meer in de dressuurring. Bij de Fjord en de Haflinger wordt er de laatste jaren ook gefokt richting een meer luxer type dat meer geschikt is voor de dressuur.
Benieuwd welke rassen er nog meer vallen onder de koudbloed? Of weet jij veel meer interessante feitjes en weetjes te vertellen over de koudbloed? Meld je aan bij de Wiki of neem contact op met één van de Wikimods!
Het paard van de volgende maand
Maart roert zijn staart en kan dus voor verrassingen zorgen. Wat ook voor veel verrassingen kan zorgen is fokken. Bij sommige rassen komt het vaker voor, dan bij andere rassen. Een apart kleurtje of aparte aftekeningen, die je echt totaal niet verwacht had of misschien juist wel. Voor maart zijn we op zoek naar een paard of pony met een aparte kleur of een aparte aftekening. Heeft jouw paard misschien een kol in de vorm van Mickey Mouse, heeft hij met één been flink in de melk gestaan of misschien zie jij het Boktlogo wel terug op je paard? Laat het ons dan weten!
Wees creatief in beeld en/of tekst en wie weet maakt jouw paard wel kans om paard van de maand maart te worden! Stuur een leuk verhaaltje (300-500 woorden) waarom je vindt dat jouw paard van de maand moet zijn. Daarin mag je ook wat vertellen over de achtergrond en/of geschiedenis van je paard. Stuur ook je boktnaam en een (url) link van 1 recente en duidelijke foto in ong. 400 x 350 pixels naar nieuwsbriefBokt@gmail.com (de foto dus niet als een attachment bijvoegen). Stuur je aanmelding voor 1 maart in. Het paard op de foto moet wel in jouw bezit zijn. De uitslag wordt bekend gemaakt in de nieuwsbrief van maart die verschijnt op de vijftiende.
Het virtuele bloemetje
Het bloemetje van deze maand gaat naar bokker Zooist. Wat begon als een kleine inzamelingsactie eindigde met een volle zolder met spullen voor diverse goede doelen.
Voor meer info's en foto's van alle spullen kun je hier kijken. Een hele goede actie!
In de spotlight: interview met een opvallende bokker

Polly en haar broer Steven, kort na de operatie
Deze keer hebben we gekozen voor een Bokker die een heel bijzondere tijd achter de rug heeft, Polly_ heeft in september 2009 een beenmergdonatie voor haar broer gedaan.
Polly_ schreef:Hoe heb je de beenmergdonatie voor je broer ervaren?
De beenmergdonatie was heel erg speciaal voor mij. Ik heb mijn broer, en nu trouwens nog steeds, altijd als mijn grote voorbeeld gezien. Toen hij ziek werd was dat heel lastig voor ons allemaal. Steven die altijd zo sterk was, lag ineens zo zwak en ziek in het ziekenhuis. Dat was erg lastig en we hebben toen veel voor de kiezen gehad. Toen ik hoorde dat ik hem kon helpen door beenmerg te doneren was ik heel erg blij. Ik was op school toen ik het hoorde, en moest gewoon huilen van blijdschap haha. Ik heb de donatie zelf als erg positief ervaren. Natuurlijk was de situatie zelf heel erg, maar door die donatie kon ik écht iets betekenen voor hem. Daar was ik erg blij mee. Het afnemen van het beenmerg was geen pretje, maar ik zou het zo weer voor hem doen.
Lees hier verder hoe het nu met Polly en haar broer gaat.
Wikinieuws
Ook deze maand is er weer behoorlijk veel gebeurd op de Bokt Wiki. Er zijn twee nieuwe Wiki-mods bijgekomen, naast enkele enthousiaste Wiki-schrijvers. Verder is er heel wat veranderd in de categorie-indeling en diverse artikelen zijn weer bijgewerkt. Alle details erover vind je hier.
Persoonlijkjes
Wil je weten wie er een draver heeft die niet meer draaft? Lees dan hier verder.
Testrecept
Het testrecept [VT] Testrecept Januari - Slanke spaghetti & slank dessert is door een aantal testkoks getest. Lees hier verder voor de resultaten en de eerste bevindingen over het testrecept nieuwe stijl.
Het verhaal van .... Katja
En ook dit keer hadden we weer een goede inzending. Minko3 had in de foto met Katja met haar pony Goldstar ontdekt.
Katja schreef:Goldstar
Deze foto is een van de eerste die ik heb van mij en mijn eerste pony Goldstar. Ik kreeg hem toen ik 9 was, ik vers van de manege met ouders die niets van paarden wisten, hij 9 jaar Z springen, M dressuur en Z SGW. Een echte leermeester en hij heeft dan ook aan de basis gestaan van alles wat ik geleerd heb.
Lees hier meer over Goldstar.
Wie is dit teamlid?

Weet je wie dit teamlid is of kun je het paard vinden in de foto? Stuur dan een mail naar nieuwsbriefBokt@gmail.com