Gedrag bokkers in nieuwstopics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Gedrag bokkers in nieuwstopics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 21:41

Zit met afschuw het topic te lezen over het meisje in Groenekan. Pony omgekomen bij aanrijding met een vrachtwagen en meisje in het ziekenhuis.

6 pagina's lang met alleen maar speculaties over hoe/wat/waarom/wanneer en niemand die erbij is geweest.
Elke keer wordt er opgeroepen om te stoppen met speculeren, maar niemand doet dat daarwerkelijk.

Is het niet eens goed om het eens hard aan te pakken, dat ongefundeerd speculeren? Tot er meer informatie is over het hoe/wat/waarom/wanneer door bijvoorbeeld een ooggetuige, kennis, stalgenoot of familielid? Of een update van het nieuwsbericht op de bron website?

Lees al in het topic over iemand die het 'slachtoffer' van het speculeren was. Het onderwerp van een nieuwsbericht waarin mensen gingen bedenken wat er gebeurd was.
Diegene heeft ook aangegeven dat het verschrikkelijk veel 'pijn' kan doen, alle onwaarheden die mensen bedenken in de topics.

aerdenhout1

Re: Gedrag bokkers in nieuwstopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:48

Het is echt mens eigen om dingen te gaan bedenken als het hele verhaal niet word verteld.
Het eerste wat ik zelf ook dacht...10 jaar...alleen op de weg met een paard, want zo staat het verhaal wel geschreven, erg onverantwoord.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 21:49

aerdenhout1 schreef:
Het is echt mens eigen om dingen te gaan bedenken als het hele verhaal niet word verteld.
Het eerste wat ik zelf ook dacht...10 jaar...alleen op de weg met een paard, want zo staat het verhaal wel geschreven, erg onverantwoord.

Natuurlijk is het mens eigen, maar vind het niet erg netjes aangezien niemand het hele verhaal weet tot iemand zich meldt met meer informatie

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:59

Vandaar dat mensen dus hun eigen verhaal gaan maken, heel menselijk.
Je kan het verhaal ook omdraaien en zeggen dat de media eerst eens goed moet informeren hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt voor ze een artikel plaatsen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:02

Evelli: Geheel mee eens. Hier worden mensen ernstig mee gekwetst en bokt moet dat niet toestaan.

Aerdenhout: ik vind ook dat de media daar zorgvuldiger in zou moeten zijn, en de nieuwsredactie van Bokt zou m.i. ook veel zorgvuldiger te werk kunnen en moeten gaan, maar dat is nauwelijks een excuus. Er worden mensen gekwetst, er wordt gespeculeerd en er worden harde dingen gezegd. Onafhankelijk van wat de media doet moeten wij dat toch niet willen? Menselijk misschien, maar wel kwetsend en niet acceptabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:02

aerdenhout1 schreef:

Nee hoor niet mens eigen, eerder een moderne trant op bokt, zie heel veel bokkers met een zakdiploma officier van justitie op zak hier lopen.
Ik begrijp alleen dan niet dat in dit topic de groene hulk dan genegeerd wordt Evelli (Ken het topic in kwestie niet) want meestal gaat een topic op slot nadat bokkers denken dat ze het alleen recht hebben nog een dauw na te geven, het laatste woord.

Dat verbaasd mij dan wel wordt er wel getemt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:18

Temmen op dergelijk reactie's mag altijd :j Of pb een mod. (Niet de NR, wij modderen niet)

De Nr plaatst alleen berichten, wij modderen niet op de reacties. Dat is de taak van de Mod's, doch zullen wij ook zeker temmen.

Wij plaatsen informatie die voorhanden is. En we houden ook zeker in de gaten of er updates komen. En als er iemand is die meer weet over het gebeurene of iemand kent die dat wel weet... Pb het naar iemand van de NR dan kunnen we er achteraan om het te veriferen.
Vergeet niet. Het zijn de mensen die zelf gaan speculeren, díe moet je er op aanspreken. Niet de media of de nieuwsredactie, die slechts een bericht plaatst. Ik wil er trouwens subtiel aan toevoegen dat dit niet iets typisch VP-nieuws reacties zijn. Je ziet er overal. Het zijn de mensen die zelf gaan speculeren of een pony of een meisje daar wel of niet had moeten zijn. Het spreekwoord de beste scheepslui staan aan wal is hier zeker aan de orde. Mensen weten precies hoe en wat ze gaan doen in een bepaalde situatie, tot het daadwerkelijk gebeurd.. Dan is het een ander verhaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:24

Sammie schreef:
TNiet de media of de nieuwsredactie, die slechts een bericht plaatst.

"Ik was mijn handen in onschuld."

Als jullie als nieuwsredactie geen of minder van dat soort berichten plaatsen, bied je ook een stuk minder ruimte voor de meest grove speculaties. En als je dan een bericht plaatst, zou je best wat meer aandacht kunnen besteden aan bijvoorbeeld de onzekerheden. Van oorsprong is een redactie ook een afdeling die redigeert: ze kopieren niet simpelweg berichten van elders, maar besluiten ook of en hoe ze die berichten willen brengen. Ik heb niet de indruk dat de nieuwsredactie dat doet. (Een gemiste kans. Het lijkt me een waardevolle toevoeging aan Bokt om kwalitatief goede nieuwsberichten te brengen.)

En nou ja, ik ben niet de redactie, dus ik kan die keuze niet maken. Maar laten we wel even heel duidelijk stellen dat het jullie KEUZE is om het niet te doen - niet omdat het principieel onmogelijk is, maar omdat jullie daar niet voor gekozen hebben.
"Daar kunnen we niks aan doen want wij maken het nieuws niet" vind ik een erg flauw excuus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:34

Dat mag jij vinden Shadow. Vind je opmerking beetje flauw, want ik denk dat je de strekking van mijn bericht wel heel goed begrijpt.. maar goed.. Dan zou ik graag voorbeelden willen zien van topic's waar jij specifiek op doelt? Dan kunnen we kijken waar in dat geval de schoen evt. wringt en of we dat in de toekomst kunnen aanpakken. (Bovendien stel jij - onterecht - dat wij dat NIET doen. Dat weet jij niet. Je kunt niet zomaar beoordelen wat wij wel en niet doen.. Er gebeurt meer achter de schermen dan jij denkt. Dus nu speculeer je zelf ook of je gaat iig uit van iets waar je niet alle feiten van weet)

(voorbeeld) Een zekere ruiter die mogelijk wordt vervolgt omdat ie gefilmd is is nieuws. Klaar..Op het moment dat zoiets niet geplaatst wordt ga je aan propaganda doen. Dat er vervolgens mensen over elkaar héén vallen vanwege een hele hoop dingen dat is niet te voorkomen.. Je kan moeilijk mensen bij de hand gaan nemen en zo mag je wel reageren en zo niet..(Dan kun je beter in Noord Korea gaan wonen) Mensen moeten zelf eens na gaan denken over wat je wel en niet kan zeggen. Internet is niet anoniem.. alles en iedereen leest mee. Internet is veilig om lekker hard te schreeuwen en te schoppen tegen iedereen.. maar anoniem is het zeker niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:33

Ik zat gister ook met verbazing te lezen hoe mensen over een tienjarig kind speculaties maken..
Met geen pen te beschrijven en naar mijn mening is het misschien een idee om iets verder uit te spitten wat er gebeurt is voordat je zo een item plaatst..
Mensen houen nu eenmaal van sensatie kijk maar eens naar het ramptoerisme wat de laatste jaren is ontstaan.

Je kunt pas over iets oordelen als je alle feiten kent en van een verhaal twee kanten gehoord hebt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:37

Ik heb alleen het nieuws bericht gelezen, en enkele reactie's.

Ik denk dat je er niks aan doet, als er een schaap over de dam is, volgen er meerdere.
Nu dus ook. Zonder dat men meer info weet, en een verhaal komt van 2 kanten. En toch maar reageren ;)

Iedereen wil weten wat er gebeurd is, en "de zaak" oplossen als het ware...
Maar goed, het is een ernstig ongeluk, maar hoe de bokkers reageren, kan je denk ik echt niet beinvloeden. Het is een forum, iedereen mag er wat van zeggen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:44

Ik zou het eerder omdraaien, de media eens goed achter de vodden zitten als ze weer eens de boel verdraait hebben .....

Hoewel ik sommige reacties respectloos vind, en ik daar ook wel wat van zal zeggen in dergelijke topics, lokte het eerste bericht dat wel uit, bericht klopte van geen kanten blijkbaar..
Zoals helaas wel vaker voorkomt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:23

Belagelijk, mens eigen.

Nou dan ben jij een apart mens. Als ik zoiets lees zit ik vol medeleiden. En verdriet nee dan denk ik niet. Wat een knuppels die ouders. Ze hadden maar beter moeten opletten. Eigen schuld.

Ik erger me al jaren DOOD aan sommige bokkers op bokt. Idd ze denken dat ze alles weten en alles mogen zeggen.

Als de ouders van dit meisje het topic lezen kunnen ze wel een enorm schuldgevoel krijgen. Wat helemaal niet nodig is. Je kan er een beetje van uitgaan dat je kind + pony in de bak wel veilig is. Of moet je als wakende ouders er áltijd maar bij staan?

Nou ja ik ga er maar van uit dat de zeurden altijd beter wetende bokker zelf PERFECT is. Jammer. Ik erger me DOOD aan jullie.

Denk de volgende keer een beetje na wil je.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:25

o en over je mening geven.
Als je mening gevraagd wordt kun je je mening geven. Maar dit was een nieuws bericht daar wordt niet gevraagd om je mening. Of stond het er soms bij "Nou bokkers graag jullie mening!"

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:26

Media is schuldig

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 11:28

Graag wel een beetje netjes en respectvol reageren met onderbouwde meningen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:29

wat is er mis met speculeren? tja, ik zit niet in wat daar zo verkeerd aan is.

Ik erger me meer aan die mensen die in topics waar bijv. iemand seks met een dier heeft gehad (wat niet goed is hoor!) maar waarbij mensen opeens met gruwelheden komen als ballen afhakken etc. dan denk ik vaak ook van DAT is toch ook ziekelijk? Natuurlijk is dat niet goed maar DAT is ook weer niet nodig :n

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:30

ik ken het nieuwsbericht en heb gelezen dat het meisje in de bak reed en het paard op hol sloeg.. wij als paardenkenners weten dat zowel ouders/meisje/vrachtwagenchauffeur dat paard niet tegen konden houden. nieuwsbericht is duidelijk in dat feit en gespeculeer is m.i. ook niet nodig geweest....
ik denk dat het gedrag van de bokkers in dit soort gevallen best wat strenger aangepakt mag worden, sommige mensen lezen gewoon niet goed en daar komen soms zeer kwetsende reacties uit, terwijl als die mensen het vervolgens NOG een keer lezen ze hun excuses moeten maken maar het kwaad is dan al geschied...

ik ben het er inderdaad wel mee eens dat de media soms geen berichten moet plaatsen als er zoveel onzekerheden zijn... maar vind de nieuwsredactie hiervoor niet aansprakelijk. Evelli, ik ben het dus gewoon volkomen met jou eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:31

Ja en toen de media op 9/11 ging uitzenden dat er een ongeluk is gebeurd en dat er één vliegtuig in een van de WTC torens is gevlogen?
Waren ze toen ook slecht bezig?
Nee, ze begonnen meteen te verslaan op basis van de beschikbare informatie en de stroom van inkomende informatie.
Het is niet aan de media eerst een comissie samen te stellen om zo een onderzoek te starten en feiten boven de tafel te krijgen, het is aan de media om de beschikbare (correcte) informatie zo snel mogelijk bij de mensen te krijgen (zonder onzin er om heen). Het is aan de mensen die het lezen om weer met bijde voeten op de grond te gaan staan en een nieuwsbericht kritisch te gaan lezen, in plaats van elke keer weer 'onverantwoord' te gaan schreeuwen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 11:34

Maartje1990 schreef:
wat is er mis met speculeren? tja, ik zit niet in wat daar zo verkeerd aan is.

Ik erger me meer aan die mensen die in topics waar bijv. iemand seks met een dier heeft gehad (wat niet goed is hoor!) maar waarbij mensen opeens met gruwelheden komen als ballen afhakken etc. dan denk ik vaak ook van DAT is toch ook ziekelijk? Natuurlijk is dat niet goed maar DAT is ook weer niet nodig :n

Omdat je mensen er pijn mee kan doen. Speculaties gaan een eigen leven leiden en ineens is het verhaal heel anders dan dat het in werkelijkheid is.
Tot dat een kennis zich melde ging iedereen er van uit dat het meisje alleen aan het buiten rijden was langs een drukke weg en dat ze over was gestoken en toen aangereden was.
Waarheid was dat het meisje thuis op het erf in de bak aan het rijden was en het paard op hol geslagen was en de dam opgerend was en daar werd geschept door een vrachtwagen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:38

Dat sommige reactie erover gaan is idd een feit. Toch was het artikel ook beperkt en kwam het er in eerste instantie wel opneer dat aan een drukke baan een jonge meid met pony gegrepen werd door een vrachtwagen. Dus logisch dat vele mensen zich dan afvragen hoe zo'n jong kind zonder begeleiding daar op die baan komt etc. Achteraf is het verhaal door de zus van het slachtoffer verduidelijkt, dat het dus om een ongelukkige samenloop van omstandigheden kwam.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:40

Weetje waar ik over na dacht. Ik kreeg en jaar terug een BAN of hoe heet dat een officiele waarschuwing omdat ik perongeluk 2x een verkeerde advertensie had geplaatst. Ben gewoon niet zo slim :+
Maar waarom (misschien vinden jullie het mega stom) geven ze geen officiele waarschuwingen aan mensen die maar niet ophouden met speculeren terwijl aangegeven is dat je dat niet moet doen en de Mod zelfs een aantal reacties verwijderd.

Ik vind dat Bokt daar wel wat strenger in mag worden. In sommige topic zie je mensen keer op keer terug komen terwijl vriendelijk is gevraagd dat ze willen stoppen. Ik vind dat als ik voor perongeluk plaatsen van iets een officiele waarschuwing krijg mensen die niet luisteren naar vragen van een Mod zoals stoppen met speculeren geen officiele waarschuwing krijgen of gewoon 2 dagen van Bokt geband worden.

Misschien is dit overdreven maar zo denk ik er persoonlijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:44

blokje schreef:
Weetje waar ik over na dacht. Ik kreeg en jaar terug een BAN of hoe heet dat een officiele waarschuwing omdat ik perongeluk 2x een verkeerde advertensie had geplaatst. Ben gewoon niet zo slim :+
Maar waarom (misschien vinden jullie het mega stom) geven ze geen officiele waarschuwingen aan mensen die maar niet ophouden met speculeren terwijl aangegeven is dat je dat niet moet doen en de Mod zelfs een aantal reacties verwijderd.

Ik vind dat Bokt daar wel wat strenger in mag worden. In sommige topic zie je mensen keer op keer terug komen terwijl vriendelijk is gevraagd dat ze willen stoppen. Ik vind dat als ik voor perongeluk plaatsen van iets een officiele waarschuwing krijg mensen die niet luisteren naar vragen van een Mod zoals stoppen met speculeren geen officiele waarschuwing krijgen of gewoon 2 dagen van Bokt geband worden.

Misschien is dit overdreven maar zo denk ik er persoonlijk over.

Dit ligt niet aan jou ;) Zo gaat het bij de meeste forums.
Negeren van aanwijzing van mod/admin = probeer het over een tijdje maar weer.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:47

Je kunt natuurlijk moeilijk de media verantwoordelijk stellen voor het feit dat mensen nu eenmaal erg graag speculeren en een verhaal vaak nog wat erger maken. Als een nieuwsbericht wordt geplaatst, zijn soms niet alle bijzonderheden bekend. Logisch ook. Het is de verantwoordelijkheid van mensen die in een topic reageren om te denken of hun reactie wel of niet kwetsend is. Ik kan me heel goed voorstellen dat het je als ouders erg veel pijn kan doen om hier op Bokt te lezen dat het onverantwoord is om een kind alleen over de openbare weg te laten rijden, terwijl dat niet aan de orde was. En ook al reed het meisje daar wél, dan nog vind ik dat je niet zomaar klakkeloos kunt neerzetten wat jij daar vanachter je computer van vindt. Je kent namelijk de situatie niet. En een geval als dit is in mijn ogen te ernstig om zelf maar de ontberekende details in te vullen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:56

Nou hebben jullie het alleen over dit geval, maar het is zo erg dat men over alles speculeert, als iemand een topic opent over mishandeling of what ever en er komt 1 bokker die zegt dat zij aan het verhaal twijfelt gaan er opeens heel veel mee en krijg je een sneeuwbaleffect van heb ik jou daar.
Misschien een idee dat iedereen eens hand in eigen boezem steekt en gewoon ophouden met dit soort dingen te zeggen..
Verhalen van kinderen over hoe slecht hun ouders zijn enz enz, waarin bokkers meegaan en verwensingen aan het adres van die ouders uitten, terwijl ze maar 1 kant van het verhaal horen..

Nee niets menselijks is mij vreemd. Nullum humani mihi alienum