Daar is hij dan! De tweede BoktNieuwsBrief (BNB) is een feit. Het is tevens de laatste van 2009. Mocht je de eerste gemist hebben, niet getreurd. Je vindt hem hier.
De BNB is een afgeleide van het BBB, maar omdat de BNB veel langer is, ‘leest’ hij iets anders. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen, en ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor de eerste van de nieuwe maand te reageren.
Zoals gezegd is het jaar 2009 bijna ten einde. We kijken terug op een jaar waarin de kredietcrisis allerlei banken, bedrijven en privépersonen trof, maar in de paardensport was er veelal succes en glorie te vinden met het EK in het Engelse Windsor als hoogtepunt. Laten we hopen dat dit succes zich voortzet in 2010 met onder andere de WEG in Kentucky (USA) in het nabije vooruitzicht. Rest ons jullie alvast

Amanda, Banjer, Lielle, Nuage, Saffier, Sammie en Stephanie
Highlights van de afgelopen maand
Topic van de maand
Als topic van de maand is door de Teammies een topic gekozen, geheel in sfeer van de decembermaand, waarbij de topicstarter het hart op de juiste plek heeft. Een tienjarig meisje bij haar op stal was ontroostbaar na het plotse overlijden van haar pony, die geschept is door een auto. De ts wilde met de hele stal geld inzamelen om een nieuwe pony voor het meisje te kopen. Daarom ging ze via Bokt.nl op zoek naar een kleine pony: [EA-GZ-PP] Goedkope pony gezocht!!....HELP...Lees even!. Inmiddels heeft de stal de mogelijkheid gehad om een nieuwe pony aan te schaffen en het meisje was er heel erg blij mee.
Nieuwstopic van de maand
Over het nieuwstopic van de maand was de Nieuwsredactie het vrij snel eens en ook jullie zal het niet verbazen dat deze eer gaat naar [VN] Mogelijke verkoop Totilas - eigenaar zegt "Niet verkocht" , waarin de geruchten omtrent een mogelijke verkoop van Totilas snel aanzwollen. De zwarte hengst Totilas, winnaar van Europees kurgoud met Edward Gal, zou voor een astronomisch bedrag verkocht zijn aan niemand minder dan de Oosterijkse Victoria Max Theurer, die op het afgelopen EK nog succesvol was met Augustin. "Niet waar", zei Kees Visser, de eigenaar van Moorlands Totilas en ook Victoria Max Theurer ontkende de aankoop van de Gribaldizoon. De speculaties waren niet van de lucht en werden jammer genoeg steeds gekker, maar de meerderheid van jullie was het toch wel eens over het feit dat vertrek van Totilas (naar het buitenland) eeuwig zonde zou zijn voor zijn ruiter Edward Gal en de Nederlandse dressuursport. Voorlopig blijft Totilas nog bij Edward Gal en kunnen we ze binnenkort zien schitteren op de Engelse Olympia.
Discussie van de maand
Discussietopic van de maand is (een beetje) nieuw en is bedoeld om een topic in het zonnetje te zetten waarbij we hopen dat élk topic over élk onderwerp zo zou kunnen verlopen. Deze maand is er een topic gekozen dat vanwege het onderwerp makkelijk had kunnen ontsporen, maar Bokkers legden hun visie (al dan niet met een knipoog) op het besproken onderwerp uit. [VVDD] Mentaliteit dressuurruiters op wedstrijden???
Sinterklaas op bezoek
Zoals je wellicht gemerkt hebt is Bokt hoogstpersoonlijk bezocht door Sinterklaas zelf! Inmiddels is de beste man alweer richting Spanje vertrokken, maar hij heeft een indruk achter gelaten die voorlopig niet vergeten wordt.....
Lees hier meer over het bezoek van Sinterklaas.
De "Schimmel" van de maand

Rablin's Americo in zijn element in een reclameadvertentie
Schimmel van de maand December 2009 is geworden.........

Scherps schreef:Oké onze Rablin's Americo is met zijn leeftijd van 28 een oudje, maar onlangs zijn bejaarde leeftijd nog absolute een macho mannetje.
Naast zijn werk op onze zorgboerderij is hij ook de trouwe schimmel van de Sint en is hij actief als acteur voor allerlei reclame doeleindes.
Lees hier meer over de Schimmel van de maand.
Omdat het verschil tussen de nummer één en de nummer twee erg klein was, willen we als eervolle vermelding de nummer twee bekend maken. Dat is geworden: De vierjarige Amadeus van Bokker Thirza. Amadeus heeft sinds hij een veulen een ware gedaantewisseling ondergaan en Thirza is nog elke dag supertrots op haar Amadeus. Zo zag Amadeus eruit als veulen en dit is hij nu!
Het paard van de volgende maand
Jullie hebben het inmiddels al goed kunnen merken.. Het is koud. 's Nachts vriest het en als mens zijnde kruip je dan lekker onder een warme deken en als je naar buiten gaat doe je handschoenen aan en een sjaal om. Je paard geef je een extra warme deken en er zijn ook paardjes die hun eigen deken kweken. Januari staat in het teken van de wintervacht! Wat daarmee bedoeld wordt mag je helemaal zelf invullen. Wees creatief in beeld en/of tekst en wie weet maakt jouw paard wel kans om paard van de maand januari 2010 te worden! Stuur een leuk verhaaltje (300-400 woorden) inclusief je boktnaam, een (url) link van 1 recente en duidelijke foto in ong. 400 x 350 pixels naar nieuwsbriefBokt@gmail.com (de foto dus niet als een attachment bijvoegen). Stuur je aanmelding voor 1 januari in. Het paard op de foto moet wel in jouw bezit zijn. De uitslag wordt bekend gemaakt in de nieuwsbrief van januari welke verschijnt op de vijftiende.
Achtergrond artikel bij de rubriek: Schimmel van de maand
Je hebt de kleur schimmel en je hebt de aandoening schimmel. In dit artikel gaan we natuurlijk de kleur schimmel uitlichten. Dat een paard ‘verschimmelt’ is genetisch bepaald en wordt veroorzaakt door het “Grey”-gen. Dit gen wordt aangeduid door de letter ‘G’ en dit gen zorgt er voor dat de haren langzaam hun pigment en dus hun kleur verliezen. Het paard wordt vroegtijdig ‘grijs’.
Lees hier meer over schimmels.
In de spotlight: interview met een opvallende bokker
Iedere maand interviewen we een opvallende Bokker die opvalt door zijn of haar manier van posten of door zijn of haar beroep. Wat maakt deze Bokker nou eigenlijk zo bijzonder? En wat vindt hij of zij van bokt? Wij vragen het! Heb je een suggestie voor deze rubriek, laat het ons weten! Deze maand hebben wij het hemd van FloortjeM d'r lijf gevraagd en ze ging er gretig op in! FloortjeM is hippisch advocate en weet daarom een heleboel over recht en plichten in de paardenwereld.
Citaat:Hoe ben je op Bokt.nl gekomen?
Toen ik klein was, heb ik wel paard gereden. Ik ben daarmee gestopt toen ik het druk kreeg met school en andere hobby’s, toen ik een jaar of 13 was. Toen ik (12 jaar later) afgestudeerd was en een baan had, wilde ik in mijn vrije tijd graag weer iets gaan doen waar ik altijd veel plezier aan beleefd had. Zodoende kwam ik op paardrijden terecht. Al snel bedacht ik me dat ik een eigen paard wilde en dan is Bokt.nl al vlug gevonden. Zo raakte ik weer snel gewend aan alle dingen die met het paardengebeuren samenhangen.
Lees hier de rest van het interview met FloortjeM.
Wikinieuws
Vorderingen van deze maand
De afgelopen maand is er door een aantal oude Wiki-schrijvers en enkele nieuwe gezichten weer hard gewerkt aan de Bokt Wiki. Er is een aantal nieuwe artikelen geschreven. Het bestand van beroemde paarden en personen is verder uitgebreid. Er is een artikel aangemaakt over de Power Horse Competition, een handleiding voor het uitzoeken van stalling, de lever, Atypische myopathie, de onafhankelijke zit en het Skala der Ausbildung.
Daarnaast is een aantal artikelen aangepast. Veel beroemde paarden hebben meer informatie en weetjes gekregen. Ook bevatten de artikelen baarmoederontsteking, Bokt veulen en Hormoon meer informatie.
Er zijn ook weer enorm veel nieuwe foto's geplaatst, waar we natuurlijk ontzettend blij mee zijn. Zo is bijvoorbeeld bij de pagina over de Berber een foto van een Berber hengst met een Portugees hoofdstel toegevoegd. Bij het artikel Bokt veulen zijn inmiddels de foto's van 2008 en 2009 compleet. Ook het artikel over de Drum Horse is aangevuld met enkele mooie foto's. We willen de fotografen wel vragen om rekening te houden met de eisen die gesteld worden aan foto's op de Wiki. We hebben weer een aantal foto's die kleiner waren dan de vereiste 400 * 600 pixels moeten verwijderen en dat is erg jammer.
Feedback Help
Om de help pagina van de Wiki te kunnen verbeteren hebben we afgelopen maand een aantal bokkers zonder ervaring met de Wiki gevraagd om een artikel te schrijven. Zij kunnen ons vervolgens feedback geven over de help pagina. Op die manier hebben we een aantal nieuwe enthousiaste schrijvers gekregen en een hoop informatie over de help. Op dit moment wordt er nog steeds gezocht naar gebruikers die feedback willen geven over de Wiki help. Voor meer informatie kan je verder lezen in dit topic.
Persoonlijkjes en overig nieuws van de Teammies
Persoonlijkjes
Benieuwd of Banjer deze maand haar favoriete Derek weer heeft ontmoet? Kijk dan snel hier!
En enkele Teammies konden het, na zijn indrukwekkende bezoek aan Bokt.nl, niet over hun hart verdragen om géén Sinterklaas te vieren. Benieuwd hoe zij Sinterklaas hebben gevierd?? Dat lees je hier.
Overig nieuws
Er was al vaak sprake van geweest maar 29 november was het dan echt zo ver. De eerste Bokt Team SGW training was een feit. Vier dappere teamleden, Nessah, Annetje (tijdelijk modbreak), Simmie en de enige echte Eline trotseerden het barre weer, en werden daarin gesteund door een grote groep ramptoeristen met grote camera's om geen enkel moment te missen. Zelfs BartVB was present, met cake en koffie

De training werd verzorgd door Rob Janssen, die in Hernen over een mooi oefenterrein beschikt. Omdat de deelnemers varieerden in ervaring werd er rustig begonnen over een paar kleine boompjes maar al snel werd overgegaan tot het serieuzere werk. Flinke boomstammen, smalle sprongetjes, hekjes, het kwam allemaal aan bod.
Uiteraard werd de training bij de waterbak, en hoewel sommige paarden daar zo hun eigen opvattingen over hadden, werden ze toch allemaal uiteindelijk overtuigd om natte voeten te halen.
De training was een groot succes bij zowel ruiters als toeschouwers en een herhaling in het voorjaar wordt al volop besproken.
Je kunt de teamleden hier in actie zien: [SGW-ITP] moddies in de modder - bokttraining
Testrecept
Unwritten houdt jullie nog even in spanning wat betreft het testrecept. Dit wordt zo snel mogelijk toegevoegd.
Het verhaal van .... Olympia

Na de 'tien vragen aan ....' geven we nu teamleden de vrije hand om een stukje over zichzelf of iets dat hen bezig houdt te schrijven. Vie mocht het spits afbijten en we vroegen jullie gelijk of jullie enige idee hadden wie er op de foto stond voor volgende maand. We hebben één inzending gehad en het was nog goed ook!
A_lette schreef:Ik weet wie het is
*trom*
Het is Olympia
Mag ik nu koekjes?

Het verhaal achter de foto van Olympia.
Citaat:Ik weet nog heel goed wanneer deze foto is gemaakt. Het was vrijdagmiddag en het was heerlijk weer. Zoals een hoop meiden van mijn leeftijd (14 á 15 jaar) was ik veel op de manege te vinden na schooltijd. Op deze bewuste middag waren er 2 fotografen die foto's maakten van alle manegepaarden. Ik had beloofd dat ik zou komen helpen en zou elk paard/pony even poetsen en naar de fotografen brengen.
Kijk hier voor Olympia's column.

Wie is dit teamlid?
Het teamlid die volgende maand een column zal schrijven, staat op bovenstaande foto. Denk je haar te herkennen, stuur dan een mailtje naar nieuwsbriefBokt@gmail.com.
Oproepen aan Bokkers
Ken jij een opvallende Bokker die wij gewoon eens móeten interviewen? Idee voor de nieuwsbrief? Laat het ons weten via nieuwsbriefBokt@gmail.com!
Binnengekomen post
Bellatrix heeft deze maand een topic geopend, waarbij zij zelf even stil staat bij het afgelopen jaar. Ze hoopt met het topic dat er meer mensen stil zullen staan bij hun persoonlijke gebeurtenissen van het jaar 2009. En misschien na gaat denken over alles wat er gebeurd is en wat je ervan geleerd hebt en hoe dit je leven heeft verrijkt.
Het virtuele bloemetje
Deze maand willen we graag Bokker Flew een steuntje in de rug geven.
Haar paard kwam onverwacht om door een tragisch ongeval. Flew, we wensen je heel veel sterkte met dit enorme verlies.