[Dienstmededeling] De BoktNieuwsbrief van December

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

[Dienstmededeling] De BoktNieuwsbrief van December

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:53

Voorwoord van de redactie
Daar is hij dan! De tweede BoktNieuwsBrief (BNB) is een feit. Het is tevens de laatste van 2009. Mocht je de eerste gemist hebben, niet getreurd. Je vindt hem hier.
De BNB is een afgeleide van het BBB, maar omdat de BNB veel langer is, ‘leest’ hij iets anders. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen, en ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor de eerste van de nieuwe maand te reageren.
Zoals gezegd is het jaar 2009 bijna ten einde. We kijken terug op een jaar waarin de kredietcrisis allerlei banken, bedrijven en privépersonen trof, maar in de paardensport was er veelal succes en glorie te vinden met het EK in het Engelse Windsor als hoogtepunt. Laten we hopen dat dit succes zich voortzet in 2010 met onder andere de WEG in Kentucky (USA) in het nabije vooruitzicht. Rest ons jullie alvast (:) fijne kerstdagen (:) en een gelukkig Nieuwjaar te wensen en natuurlijk veel leesplezier.

Amanda, Banjer, Lielle, Nuage, Saffier, Sammie en Stephanie

Highlights van de afgelopen maand

Topic van de maand
Als topic van de maand is door de Teammies een topic gekozen, geheel in sfeer van de decembermaand, waarbij de topicstarter het hart op de juiste plek heeft. Een tienjarig meisje bij haar op stal was ontroostbaar na het plotse overlijden van haar pony, die geschept is door een auto. De ts wilde met de hele stal geld inzamelen om een nieuwe pony voor het meisje te kopen. Daarom ging ze via Bokt.nl op zoek naar een kleine pony: [EA-GZ-PP] Goedkope pony gezocht!!....HELP...Lees even!. Inmiddels heeft de stal de mogelijkheid gehad om een nieuwe pony aan te schaffen en het meisje was er heel erg blij mee.

Nieuwstopic van de maand
Over het nieuwstopic van de maand was de Nieuwsredactie het vrij snel eens en ook jullie zal het niet verbazen dat deze eer gaat naar [VN] Mogelijke verkoop Totilas - eigenaar zegt "Niet verkocht" , waarin de geruchten omtrent een mogelijke verkoop van Totilas snel aanzwollen. De zwarte hengst Totilas, winnaar van Europees kurgoud met Edward Gal, zou voor een astronomisch bedrag verkocht zijn aan niemand minder dan de Oosterijkse Victoria Max Theurer, die op het afgelopen EK nog succesvol was met Augustin. "Niet waar", zei Kees Visser, de eigenaar van Moorlands Totilas en ook Victoria Max Theurer ontkende de aankoop van de Gribaldizoon. De speculaties waren niet van de lucht en werden jammer genoeg steeds gekker, maar de meerderheid van jullie was het toch wel eens over het feit dat vertrek van Totilas (naar het buitenland) eeuwig zonde zou zijn voor zijn ruiter Edward Gal en de Nederlandse dressuursport. Voorlopig blijft Totilas nog bij Edward Gal en kunnen we ze binnenkort zien schitteren op de Engelse Olympia.

Discussie van de maand
Discussietopic van de maand is (een beetje) nieuw en is bedoeld om een topic in het zonnetje te zetten waarbij we hopen dat élk topic over élk onderwerp zo zou kunnen verlopen. Deze maand is er een topic gekozen dat vanwege het onderwerp makkelijk had kunnen ontsporen, maar Bokkers legden hun visie (al dan niet met een knipoog) op het besproken onderwerp uit. [VVDD] Mentaliteit dressuurruiters op wedstrijden???

Sinterklaas op bezoek
Zoals je wellicht gemerkt hebt is Bokt hoogstpersoonlijk bezocht door Sinterklaas zelf! Inmiddels is de beste man alweer richting Spanje vertrokken, maar hij heeft een indruk achter gelaten die voorlopig niet vergeten wordt.....

Lees hier meer over het bezoek van Sinterklaas.

De "Schimmel" van de maand
Afbeelding
Rablin's Americo in zijn element in een reclameadvertentie
We hebben in totaal acht inzendingen gehad en jullie hebben het ons heel erg moeilijk gemaakt. December stond in het teken van de schimmel waarbij het uitgangspunt 'Sinterklaas' was. Dat namen een aantal inzendingen erg letterlijk. De strijd was uiteindelijk erg spannend, maar het gekozen Schimmelpaard maakte een mooie brug tussen het 'Oudje' van de vorige maand en Schimmel van deze maand.

Schimmel van de maand December 2009 is geworden......... *\o/* Rablin's Americo *\o/*

Scherps schreef:
Oké onze Rablin's Americo is met zijn leeftijd van 28 een oudje, maar onlangs zijn bejaarde leeftijd nog absolute een macho mannetje.
Naast zijn werk op onze zorgboerderij is hij ook de trouwe schimmel van de Sint en is hij actief als acteur voor allerlei reclame doeleindes.

Lees hier meer over de Schimmel van de maand.

Omdat het verschil tussen de nummer één en de nummer twee erg klein was, willen we als eervolle vermelding de nummer twee bekend maken. Dat is geworden: De vierjarige Amadeus van Bokker Thirza. Amadeus heeft sinds hij een veulen een ware gedaantewisseling ondergaan en Thirza is nog elke dag supertrots op haar Amadeus. Zo zag Amadeus eruit als veulen en dit is hij nu!

Het paard van de volgende maand
Jullie hebben het inmiddels al goed kunnen merken.. Het is koud. 's Nachts vriest het en als mens zijnde kruip je dan lekker onder een warme deken en als je naar buiten gaat doe je handschoenen aan en een sjaal om. Je paard geef je een extra warme deken en er zijn ook paardjes die hun eigen deken kweken. Januari staat in het teken van de wintervacht! Wat daarmee bedoeld wordt mag je helemaal zelf invullen. Wees creatief in beeld en/of tekst en wie weet maakt jouw paard wel kans om paard van de maand januari 2010 te worden! Stuur een leuk verhaaltje (300-400 woorden) inclusief je boktnaam, een (url) link van 1 recente en duidelijke foto in ong. 400 x 350 pixels naar nieuwsbriefBokt@gmail.com (de foto dus niet als een attachment bijvoegen). Stuur je aanmelding voor 1 januari in. Het paard op de foto moet wel in jouw bezit zijn. De uitslag wordt bekend gemaakt in de nieuwsbrief van januari welke verschijnt op de vijftiende.

Achtergrond artikel bij de rubriek: Schimmel van de maand
Je hebt de kleur schimmel en je hebt de aandoening schimmel. In dit artikel gaan we natuurlijk de kleur schimmel uitlichten. Dat een paard ‘verschimmelt’ is genetisch bepaald en wordt veroorzaakt door het “Grey”-gen. Dit gen wordt aangeduid door de letter ‘G’ en dit gen zorgt er voor dat de haren langzaam hun pigment en dus hun kleur verliezen. Het paard wordt vroegtijdig ‘grijs’.

Lees hier meer over schimmels.

In de spotlight: interview met een opvallende bokker
Iedere maand interviewen we een opvallende Bokker die opvalt door zijn of haar manier van posten of door zijn of haar beroep. Wat maakt deze Bokker nou eigenlijk zo bijzonder? En wat vindt hij of zij van bokt? Wij vragen het! Heb je een suggestie voor deze rubriek, laat het ons weten! Deze maand hebben wij het hemd van FloortjeM d'r lijf gevraagd en ze ging er gretig op in! FloortjeM is hippisch advocate en weet daarom een heleboel over recht en plichten in de paardenwereld.

Citaat:
Hoe ben je op Bokt.nl gekomen?
Toen ik klein was, heb ik wel paard gereden. Ik ben daarmee gestopt toen ik het druk kreeg met school en andere hobby’s, toen ik een jaar of 13 was. Toen ik (12 jaar later) afgestudeerd was en een baan had, wilde ik in mijn vrije tijd graag weer iets gaan doen waar ik altijd veel plezier aan beleefd had. Zodoende kwam ik op paardrijden terecht. Al snel bedacht ik me dat ik een eigen paard wilde en dan is Bokt.nl al vlug gevonden. Zo raakte ik weer snel gewend aan alle dingen die met het paardengebeuren samenhangen.

Lees hier de rest van het interview met FloortjeM.

Wikinieuws

Vorderingen van deze maand
De afgelopen maand is er door een aantal oude Wiki-schrijvers en enkele nieuwe gezichten weer hard gewerkt aan de Bokt Wiki. Er is een aantal nieuwe artikelen geschreven. Het bestand van beroemde paarden en personen is verder uitgebreid. Er is een artikel aangemaakt over de Power Horse Competition, een handleiding voor het uitzoeken van stalling, de lever, Atypische myopathie, de onafhankelijke zit en het Skala der Ausbildung.

Daarnaast is een aantal artikelen aangepast. Veel beroemde paarden hebben meer informatie en weetjes gekregen. Ook bevatten de artikelen baarmoederontsteking, Bokt veulen en Hormoon meer informatie.

Er zijn ook weer enorm veel nieuwe foto's geplaatst, waar we natuurlijk ontzettend blij mee zijn. Zo is bijvoorbeeld bij de pagina over de Berber een foto van een Berber hengst met een Portugees hoofdstel toegevoegd. Bij het artikel Bokt veulen zijn inmiddels de foto's van 2008 en 2009 compleet. Ook het artikel over de Drum Horse is aangevuld met enkele mooie foto's. We willen de fotografen wel vragen om rekening te houden met de eisen die gesteld worden aan foto's op de Wiki. We hebben weer een aantal foto's die kleiner waren dan de vereiste 400 * 600 pixels moeten verwijderen en dat is erg jammer.

Feedback Help
Om de help pagina van de Wiki te kunnen verbeteren hebben we afgelopen maand een aantal bokkers zonder ervaring met de Wiki gevraagd om een artikel te schrijven. Zij kunnen ons vervolgens feedback geven over de help pagina. Op die manier hebben we een aantal nieuwe enthousiaste schrijvers gekregen en een hoop informatie over de help. Op dit moment wordt er nog steeds gezocht naar gebruikers die feedback willen geven over de Wiki help. Voor meer informatie kan je verder lezen in dit topic.

Persoonlijkjes en overig nieuws van de Teammies

Persoonlijkjes
Benieuwd of Banjer deze maand haar favoriete Derek weer heeft ontmoet? Kijk dan snel hier!

En enkele Teammies konden het, na zijn indrukwekkende bezoek aan Bokt.nl, niet over hun hart verdragen om géén Sinterklaas te vieren. Benieuwd hoe zij Sinterklaas hebben gevierd?? Dat lees je hier.

Overig nieuws
Er was al vaak sprake van geweest maar 29 november was het dan echt zo ver. De eerste Bokt Team SGW training was een feit. Vier dappere teamleden, Nessah, Annetje (tijdelijk modbreak), Simmie en de enige echte Eline trotseerden het barre weer, en werden daarin gesteund door een grote groep ramptoeristen met grote camera's om geen enkel moment te missen. Zelfs BartVB was present, met cake en koffie :D

De training werd verzorgd door Rob Janssen, die in Hernen over een mooi oefenterrein beschikt. Omdat de deelnemers varieerden in ervaring werd er rustig begonnen over een paar kleine boompjes maar al snel werd overgegaan tot het serieuzere werk. Flinke boomstammen, smalle sprongetjes, hekjes, het kwam allemaal aan bod.

Uiteraard werd de training bij de waterbak, en hoewel sommige paarden daar zo hun eigen opvattingen over hadden, werden ze toch allemaal uiteindelijk overtuigd om natte voeten te halen.
De training was een groot succes bij zowel ruiters als toeschouwers en een herhaling in het voorjaar wordt al volop besproken.

Je kunt de teamleden hier in actie zien: [SGW-ITP] moddies in de modder - bokttraining

Testrecept

Unwritten houdt jullie nog even in spanning wat betreft het testrecept. Dit wordt zo snel mogelijk toegevoegd.

Het verhaal van .... Olympia
Afbeelding
Na de 'tien vragen aan ....' geven we nu teamleden de vrije hand om een stukje over zichzelf of iets dat hen bezig houdt te schrijven. Vie mocht het spits afbijten en we vroegen jullie gelijk of jullie enige idee hadden wie er op de foto stond voor volgende maand. We hebben één inzending gehad en het was nog goed ook!
A_lette schreef:
Ik weet wie het is :D

*\o/*

*trom*

Het is Olympia :D

Mag ik nu koekjes? O:)

Afbeelding

Het verhaal achter de foto van Olympia.
Citaat:
Ik weet nog heel goed wanneer deze foto is gemaakt. Het was vrijdagmiddag en het was heerlijk weer. Zoals een hoop meiden van mijn leeftijd (14 á 15 jaar) was ik veel op de manege te vinden na schooltijd. Op deze bewuste middag waren er 2 fotografen die foto's maakten van alle manegepaarden. Ik had beloofd dat ik zou komen helpen en zou elk paard/pony even poetsen en naar de fotografen brengen.

Kijk hier voor Olympia's column.

Afbeelding
Wie is dit teamlid?
Het teamlid die volgende maand een column zal schrijven, staat op bovenstaande foto. Denk je haar te herkennen, stuur dan een mailtje naar nieuwsbriefBokt@gmail.com.

Oproepen aan Bokkers
Ken jij een opvallende Bokker die wij gewoon eens móeten interviewen? Idee voor de nieuwsbrief? Laat het ons weten via nieuwsbriefBokt@gmail.com!

Binnengekomen post
Bellatrix heeft deze maand een topic geopend, waarbij zij zelf even stil staat bij het afgelopen jaar. Ze hoopt met het topic dat er meer mensen stil zullen staan bij hun persoonlijke gebeurtenissen van het jaar 2009. En misschien na gaat denken over alles wat er gebeurd is en wat je ervan geleerd hebt en hoe dit je leven heeft verrijkt.

Het virtuele bloemetje
Deze maand willen we graag Bokker Flew een steuntje in de rug geven.
Haar paard kwam onverwacht om door een tragisch ongeval. Flew, we wensen je heel veel sterkte met dit enorme verlies.

Sammie

Sinterklaas bezoekt Bokt.nl

Zoals je wellicht gemerkt hebt is Bokt hoogstpersoonlijk bezocht door Sinterklaas zelf! Inmiddels is de beste man alweer richting Spanje vertrokken, maar hij heeft een indruk achter gelaten die voorlopig niet vergeten wordt. Met een heus gedicht ([VN] Van Sint en Piet, aan alle Bokkers) heeft Sinterklaas zijn bedoelingen duidelijk gemaakt en hij hoopt natuurlijk dat de strekking van het begrip ook na zijn verjaardag in acht genomen wordt. Sinterklaas en zijn Pietermannen hadden de censuur en de smilies van Bokt.nl aardig overhoop gegooid. Woorden met een negatieve lading hadden een postieve pepernotenoppepper gekregen. En alle negatieve smilies werden <:). Piet mocht niet ontbreken :){. Al snel werd er op FZ ([FZ] 'Piet') geprobeerd om achter de lijst te komen en jullie hadden ze bijna allemaal! Sinterklaas heeft nog snel voor zijn vertrek de complete lijst gegeven welke woorden door Sint en Piet onder handen waren genomen.

Niet - Piet
bitch - merrie
trut - pepernoot
tut - pepernoot
bek - kruidnootje
muil - kruidnootje
muts - cadeautje
kreng - surprise
reet - chocoladeletter
fock - marsepein
focking - marsepein
chick - schuimpje
trol - Piet
gemeen - Sinterklaas
godver - stoomboot
wijf - speculaaspoppetje
idioot - banketletter
ruzie - meningsverschil
zeuren - cadeusgeven
zeiken - cadeausgeven
zagen - inpakken
plagen - schoorsteen vegen
pesten - schoorsteen vegen
oprotten - Sinterklaas vieren
rellen - gezellig samenkomen
stom - Sinterklaas
achterbaks - zoet
arrogant - mierzoet
vadsig - lekker
vatsig - lekker
... - puntjepuntjepuntje

De censuur zorgde voor leuke posts her en der op Bokt. Een greep uit de leukste:
Citaat:
Ik zal nooit vergeten hoe ooit een Vlaamse manager tegen mij zei, na een heel verhaal: "Verstaat gij mij?" Waarop ik antwoordde: "jawel, ik versta je wel, maar ik begrijp je Piet." :D
Voor de Piet-Vlamingen: "verstaat gij mij" is Vlaams voor "begrijp je me". En ik begreep heel goed wat-ie bedoelde, maar ik wilde 'm even schoorsteenvegen.

Citaat:
maar ik vind de muziek Piet zo mooi

Citaat:
hard aaien doet het bij mij Piet hoor!

Citaat:
Ik vind 'm hilarisch, vooral toen iemand zei dat ze de beroerdste Piet is...

Citaat:
waarom? ik laat zo Piet met me omgaan.puntjepuntjepuntjepuntjepuntjepuntje..

Citaat:
mooi bont is Piet spijzig

Citaat:
Heeft je moeder Piet opgeruimd?

Citaat:
WAAROM kom ik toch steeds meer bokkers tegen die berichten plaatsen en het nodig vinden om dan van die banketletter kleine lettertjes <:) te gaan gebruiken!!! Als je het Piet durft te zeggen, zeg het dan Piet...maar schrijf begrijpelijk!

Maar ook topictitels werden slachtoffer..
Citaat:
DA of toch maar Piet?

Citaat:
Totilas, is het Piet te extreem?

Terug naar het begin

Sammie

Schimmel van de maand

Oké onze Rablin's Americo is met zijn leeftijd van 28 een oudje, maar onlangs zijn bejaarde leeftijd nog absolute een macho mannetje.
Naast zijn werk op onze zorgboerderij is hij ook de trouwe schimmel van de Sint en is hij actief als acteur voor allerlei reclame doeleinde. (zie foto)

En daar verdiend onze kanjer absolute een pluim......
In het weekend van 14 november kwam de goedheilig man in ons land en Americo stond al op te wachten in Alkmaar. Vanuit Alkmaar ging hij de volgende dag naar Amstelveen en Volendam, waar in Volendam maar liefst een bezoekers aantal van ruim 40.000 man hem stond op te wachten.
En nu is Americo wel wat gewend maar zoveel fans om hem heen was wel echt helemaal toppie, elk kindje, ouder, opa en oma mocht hem aaien en een wortel voeren.
Dolle pret! Menig mens heeft hem op de foto gezet en onze Americo kwam zelfs in de palingsoap op tv bij de Tros.
Kortom om, op zijn 28 jarige leeftijd nog zo fanatiek te zijn mag hij best wel een pluim verdienen.

Terug naar het begin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:54

Achtergrond artikel bij de rubriek: Schimmel van de maand

Je hebt de kleur schimmel en je hebt de aandoening schimmel. In dit artikel gaan we natuurlijk de kleur schimmel uitlichten. Dat een paard ‘verschimmelt’ is genetisch bepaald en wordt veroorzaakt door het “Grey”-gen. Dit gen wordt aangeduid door de letter ‘G’ en dit gen zorgt er voor dat de haren langzaam hun pigment en dus hun kleur verliezen. Het paard wordt vroegtijdig ‘grijs’.

Het Grey gen is een dominant gen en een schimmelpaard heeft dus altijd een ouder die ook schimmel is. Schimmel kan dus geen generatie overslaan. Uit twee schimmelouders heb je 75% op een schimmel en 25% op een niet-schimmel. Uit een dergelijke combinatie heb je ook kans dat er een homozygootpaard voor schimmel uitkomt, dat inhoud dat elke nakomeling hiervan een schimmel is, ongeacht de (basis)kleur van de andere ouder. Schimmel kan bij elke basiskleur, verdunning en andere factoren voorkomen. Zo kunnen veulens die bijvoorbeeld als zwart-,vos-, bruin- of bontkleurig worden geboren allemaal verschimmelen. Schimmelveulens zijn vaak te herkennen aan de lichte rand rondom hun ogen. Schimmels met een zwarte basiskleur zijn ook vaak echt diepzwart bij geboorte, anders dan zwarte niet-schimmel veulens die vaak grijzig of bruinig geboren worden. Er is ook een gerucht dat schimmels vlak na de geboorte een rode iris hebben dat snel bijtrekt.
In de loop der jaren zal het schimmelpaard helemaal wit worden. Dit is een proces dat vele jaren kan duren, de snelheid waarmee dit gebeurt kan van paard tot paard erg verschillen. Zo zijn er veulens die al bijna wit zijn, maar ook zesjarigen die maar een paar witte haartjes hebben. De basiskleur speelt hier ook een rol in. De lichtere kleuren, bijvoorbeeld een palomino, kleuren eerder naar grijs (wit) dan donkerdere basiskleuren. Sommige schimmels blijven her en der vlekjes behouden van hun basiskleur op hun lijf of in hun staart of manen. Anderen worden helemaal spierwit, waarbij je zelfs de oorspronkelijke aftekeningen niet meer terug kan zien.

Het vermoeden bestaat dat een schimmel wit wordt, omdat hij door het verantwoordelijke gen vroegtijdig verouderd (qua kleur). Schimmels hebben ook meer kans op melanomen.

Sommige eigenaren verdenken hun schimmels ervan expres de modder, poep- of plasplekken op te zoeken. Iets dat wellicht op waarheid kan berusten, als wit paard in een kudde donkere paarden val je best wel op bij roofdieren.. Dit is ook één van de redenen dat je bij de bereden politie nooit een schimmel zal tegenkomen. Eventuele relschoppers zouden zich namelijk eerder op dit paard richten, omdat deze op valt tussen de rest. Je kunt je schimmel schoonmaken door hem goed te wassen met bijvoorbeeld betadine- of zilvershampoo. En als je schimmel eenmaal schoon is heb je ook gelijk eer van je werk. Bovendien val je tenminste (positief) op tussen alle ‘gewone’ bruintjes en zwartjes in de dressuur- of springring!

Bekende schimmels uit de paardenwereld zijn Lusitano Templado, een paard die in de Cavalia show van Frédéric Pignon schitterde, Holsteiner Charthago Z die internationaal met succes op 1.60m niveau sprong en vader is van vele goedgekeurde (schimmel)zonen. Maar ook Amurath ox, Abgar xx, Rigoletto, Milton en Pion zijn bekende schimmels. Bekende schimmelmerries zijn onder andere Blue Hors Matine en de Gelderse merrie Fanory, moeder van onder andere de kwpn schimmelhengst Winckenburgh.

Terug naar het begin

Sammie

In de spotlight: Interview met FloortjeM

Iedere maand interviewen we een opvallende Bokker die opvalt door zijn of haar manier van posten of door zijn of haar beroep. Wat maakt deze Bokker nou eigenlijk zo bijzonder? En wat vindt hij of zij van bokt? Wij vragen het! Heb je een suggestie voor deze rubriek, laat het ons weten! Deze maand hebben wij het hemd van FloortjeM d'r lijf gevraagd en ze ging er gretig op in! FloortjeM is hippisch advocate en weet daarom een heleboel over recht en plichten in de paardenwereld.

Hoe ben je op Bokt.nl gekomen?
Toen ik klein was, heb ik wel paard gereden. Ik ben daarmee gestopt toen ik het druk kreeg met school en andere hobby’s. Ik was toen 13 jaar. Toen ik (12 jaar later) afgestudeerd was en een baan had, wilde ik in mijn vrije tijd graag weer iets gaan doen waar ik altijd veel plezier aan beleefd had. Zodoende kwam ik op paardrijden terecht. Al snel bedacht ik me dat ik een eigen paard wilde en dan is Bokt.nl al vlug gevonden. Zo raakte ik weer snel gewend aan alle dingen die met het paardengebeuren samenhangen.

Hoe ben je terecht gekomen "tussen" de paarden?
Hoe dat is gegaan toen ik echt klein was, weet ik eigenlijk niet meer. Ik weet wel dat ik mijn eerste les ergens in een zomervakantie had, samen met mijn zusje op een beetje louche handelsstal in het midden van het land. Er was geen bak, dus we moesten een heel eind met iemand naast ons paard door een dorp en een bos voor we op een open veldje konden waar we dan zelf mochten sturen. Ik vond het direct helemaal geweldig en werd al snel een volslagen paardengek. Ik woonde hartje randstad, dus ik kreeg écht geen pony, maar zeuren, zéuren dat ik deed…. Na mijn studie ben ik in Zeeland gaan wonen en had veel meer ruimte en mogelijkheden. Ik heb eerst een tijdlang gewoon gereden, de beginselen weer opgepakt. Ik deed alles met mijn eerste paard, uren buitenrijden, door de polder, langs het strand, rond het Veerse Meer. Zeeland is echt prachtig buitenrijden, dus ik genoot met volle teugen. Ik volgde ook crosstrainingen in Vrouwenpolder en in de manegelessen die ik volgde sprongen we ook regelmatig. Mijn toenmalige paard was wat dat betreft echt een hele makkelijke! Door mijn werk kwam ik ook in aanraking met andere takken van sport, van western tot de topfokkerij en de topsport in alle disciplines tot het manegegebeuren, van amateurs tot professionals. Omdat je dan ziet dat de paardensport zoveel facetten heeft, ga je zelf ook denken aan wat er het beste bij je past. Ik heb daar een tijd over gedacht en besloot toen dat ik echt goed wilde leren rijden. Ik verkocht mijn paard (en de anderen die ik inmiddels verzameld had). Ik kocht mijn huidige paard, ging op een ‘dressuurstal’ staan en ploeter sindsdien om te leren rijden. Ik heb weinig natuurlijke aanleg, maar wel veel ambitie en wil om te leren. Mijn paard heeft wel veel talent, dus ik hoop dat dat op termijn wat compenseert!

Hoe heb je je werk aan kunnen passen in combinatie met de paarden? Waarom heb je hier voor gekozen of is het allemaal toevallig gegaan?
Dat is eigenlijk heel erg toevallig gegaan. Ik was toen, denk ik, een half jaar advocaat (waar ik overigens ook maar min of meer bij toeval ingerold ben na mijn rechtenstudie). Ik stond bij ons op kantoor al wel bekend als iemand die van aanpakken weet. Een grote klant van dat kantoor had privé een akkefietje met een paard van zijn ex en het paard moest op korte termijn terug. De vaste advocaat van die klant had er ofwel geen tijd voor, ofwel geen zin in. In ieder geval de klant kwam aan mijn tafel. Dat was op dinsdagmiddag. Ik heb toen echt iedereen platgebeld om op donderdag nog een kort geding erdoor gedrukt te krijgen. Dat lukte, mijn cliënt had ook wel echt haast bij zijn vordering. We wonnen dat en er bleek nogal wat persinteresse voor de uitspraak te zijn, omdat de wederpartij een lokale bekendheid was. Ik kreeg in die dagen ineens tientallen paardenzaken op mijn bureau. Vanuit dat punt gaat het van mond tot mond en heb je, voor je het weet, een werkkring die veelal over paarden gaat. Overigens zijn paardenzaken niet perse leuker of meer bijzonder dan ander werk. Ik vind mijn werk sowieso heel erg leuk, ongeacht of daar een paard aan te pas komt. Ik word net zo vrolijk van een hippische zaak als van een mooie echtscheiding of als ik een leuke arbeidszaak heb. Ik probeer mijn werk divers te houden, anders gaat de lol er denk ik snel vanaf.

Wat is het meest rare dat je ooit op paarden gebied (juridisch) tegen bent gekomen? Hoe is dat afgelopen?
Het raarste…. Pff het werk van advocaten is iedere dag anders en verrassend en er is geen dag die op de andere lijkt. Feitelijk maak je in iedere zaak wel iets opmerkelijks mee, dat is het leuke. En of het rare nu is dat je het verhaal helemaal verdraaid (of juist niet) in de pers terugleest, of dat je de wederpartij kan verrassen tijdens de zitting, of dat je eigen cliënt tijdens een zitting ineens hele rare dingen gaat zeggen. Ik heb wel eens in het kader van een maritaal beslag (waarbij de vrouw beslag wilde laten leggen op het hele vermogen van het huwelijk, omdat ze bang was dat de man het anders ‘kwijt’ zou maken) 65 arabische volbloeds in beslag laten nemen. Ik was die dag zelf maar eens met de deurwaarder mee gegaan. Het was een drukte van belang met allemaal grote vrachtwagens die de paarden naar een ander adres gingen brengen. Achteraf bleek het een prima beslissing, omdat duidelijk werd dat de man noch de kennis, noch het geld had om die paarden te verzorgen nu de vrouw was weggegaan. Verder vind ik het altijd ontzettend leuk om bij grote evenementen aanwezig te zijn met klanten. En of dat nou wereldbekerwedstrijden zijn, of de hengstenkeuring van diverse stamboeken, je voelt dan de spanning van je cliënt, en dat is echt heel erg leuk om eens mee te maken. Helaas heb ik daar te weinig tijd voor.
Ook heb ik een tijd een cliënt gehad die niet wilde dat zijn stalpersoneel wist dat hij een advocaat nodig had. Steeds als hij mij nodig had, ging ik erheen en gaf hij mij privéles. Zijn medewerkers dachten dat ik les had, intussen spraken wij in dat uur de zaken door.
Wat ik voor particulieren nog wel een bijzonder geval vind, is de kwestie waarbij mijn cliënte een pony had verkocht. De wederpartij kwam na een jaar met het bericht dat de pony hoefkatrolontsteking zou hebben en vreselijk veel pijn zou hebben. De pony moest worden afgemaakt, maar werd voor de duur van de procedure maar ergens op een landje geparkeerd. Echt heel erg sneu. Uiteindelijk benoemde de rechtbank een deskundige die vaststelde dat de pony helemaal geen hoefkatrolontsteking had en feitelijk niks mankeerde. De wederpartij moet zich de oren van zijn hoofd hebben geschaamd dat-ie die pony zomaar gedumpt had. Inmiddels heeft de pony – voor zover ik het heb begrepen – een fijn nieuw baasje.

Wat zou jij op rechtsgebied anders willen zien? En waarom?
Er zijn wel dingen die verbeterd zouden kunnen worden, maar dat zijn vooral dingen waar een leek weinig voeling mee heeft. Laat ik me daar dus maar niet over uitlaten. Paardenmensen roepen vaak dat procedures sneller zouden moeten gaan, omdat het levende have betreft. Natuurlijk ben ik het daarmee eens, een procedure die soms tot wel tien jaar kan duren, loopt meestal uit op alleen verliezers. Door alternatieve geschilbeslechting en het verder stroomlijnen van procedures doet de rechter al zijn best om de zaak zo vlot mogelijk te doorlopen, maar aan bepaalde eisen moet je nu eenmaal voldoen. Klanten van mij roepen dan nog wel eens: maar kunnen dan niet de zaken over dieren voorrang krijgen. Ik kan dan niet anders dan verwijzen naar andere zaken: moet die zaak over een geleverde koe voorrang krijgen boven een zaak die bepaalt of mensen hun huis kunnen houden? Moet die kwestie over die kat die het buurjongetje aanviel, voorrang krijgen boven een omgangsregeling tussen ouders en hun kind? Rechters kunnen hun tijd maar één keer besteden.

Wat zijn je toekomst plannen voor je werk / paarden?
Voor mijn werk is het op dit moment heel erg druk. Ik ben nu een aantal jaren zelfstandige en ik heb kantoor vanuit mijn eigen terrein. Begin dit jaar kreeg ik mijn eerste kindje en dan is het natuurlijk heerlijk dat ik straks wel een kopje thee met haar kan drinken als ze uit school komt, maar als zij weer buiten gaat spelen, ga ik weer aan het werk. Maar het kantoor groeit me een beetje boven de kop. Ik moet eigenlijk een medewerker (advocaat) gaan aannemen, maar dat zou ik niet op mijn eigen erf willen. Een beetje puzzelen dus nog.
Met mijn paard hoop ik in 2010 of 2011 de basissport uit te rijden. Het is echt een heel talentvol paardje, waarmee ik voor mijn zwangerschap in een half jaar van de B tot Z startgerechtigd ben gereden. Als je met 4 winstpunten per keer thuis komt, gaat het heel snel. Internationaal grand prix-amazone Thamar Zweistra heeft haar tijdens mijn zwangerschapsverlof gereden en is er ook helemaal weg van. Nu rijd ik haar in beginsel weer zelf, we gaan nu naar het Z2, maar Thamar rijdt er ook nog mee in het ZZ-licht. Ze rijdt nu de selecties voor het NK en heeft zich gekwalificeerd voor de halve finale van de Tinello Cup, zodat ze op Zwolle International gaat starten. Ik sta dan apetrots langs de kant en kan niet wachten tot ik zelf weer mag. Maar ik hoop vooral dat Whoopy fit, gezond en blij blijft, zodat ik iedere dag van haar kan genieten!

Kom je op Bokt.nl op juridisch gebied wel eens iets tegen wat vaak verkeerd wordt begrepen wat je evt. (bij dezen) graag wil rechtzetten?
In het subforum TAO worden veel juridische vragen gesteld waarop dan vaak antwoorden komen die beginnen met ‘ik vind dat…’, ‘volgens mij…’, etcetera. Daarmee ontstaan verschrikkelijk veel halve waarheden en hele onwaarheden en dat is natuurlijk zonde! In het kort zou ik wel twee dingen willen aanstippen: de onderzoeksplicht en de zesmaandstermijn.
Vaak zie je dat mensen zeggen dat ze niet hebben laten keuren en dan krijgen ze als antwoord: dan heb je pech want je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan en dan heb je geen recht meer. Maar zo werkt het natuurlijk niet. De wet zegt dat iets moet zijn wat je hebt afgesproken op het moment van levering. Dus als je bij de levering een dierenarts laat meekijken, weet je redelijk hoe het paard er bij de levering voor stond. Als je dat nou niet laat doen, om welke reden dan ook, moet jij als koper (tenzij je van een professional koopt, maar daarover hieronder) maar bewijzen dat een probleem er al zat bij de levering. Dat is natuurlijk vaak heel moeilijk. Want de verkoper zal over het algemeen zeggen: ik weet van niks, bij mij had-ie dat probleem nog niet. En dan moet jij bewijzen dat dat wel zo was en dat is vaak lastig. Daarom is laten keuren verstandig, maar niet verplicht. Overigens is zo’n keuring ook voor de verkoper nuttig, want als de koper dan drie weken later komt klagen over een gebrek, kan je makkelijk naar het rapport wijzen en zeggen: hiero, de dierenarts heeft bij levering gezegd dat dat er niet was, dus ga ik ervan uit dat het daarna is ontstaan.
Dan over die onderzoeksplicht: als de verkoper weet dat er iets mis is, mag hij niet zijn mond houden en dan later zeggen: had je maar onderzoek moeten laten doen. De Hoge Raad heeft al decennia geleden uitgemaakt dat de verkoper alles wat relevant is, moet vertellen en als hij heeft ‘gezwegen waar spreken plicht was’, kan hij een vordering niet afweren met de opmerking dat de koper ook geen onderzoek heeft gedaan. Kort en goed: spreekplicht gaat boven onderzoeksplicht.

Vervolgens die zesmaandstermijn. In topics lees ik vaak dat je als koper het paard binnen een half jaar altijd maar terug mag brengen, waarbij overigens die halfjaarstermijn kan wisselen (ik lees ook over zes weken, twee maanden etcetera). Dit is niet waar. Het is zo: als je een paard koopt, en er is iets mis mee, dan is het in beginsel aan jou als koper om aan te tonen dat het al mis was voordat het paard aan je geleverd werd (zie ook hierboven). De wet beschermt echter consumenten tegen professionals. Als je als consument van een professional een paard koopt en binnen zes maanden na die koop steekt een probleem de kop op, dan zegt de wet: ik ga ervan uit dat het er al zat. Als consument hoef je dat dan niet meer te bewijzen. De verkoper mag natuurlijk wel nog bewijzen dat het paard bij aflevering pico bello in orde was. Lukt dat, dan heb je nog steeds geen vordering. Maar veelal kiest een professional liever eieren voor zijn geld en stelt voor het paard in te ruilen. Dat kan een oplossing zijn. Als je echter gewoon van een particulier koopt, heb je niet te maken met enige garantietermijn of iets in die geest: als er met het paard iets niet in de haak is, moet je dat zelf bewijzen.

Tot slot wil ik iedereen goede feestdagen en een spetterend 2010 wensen!

FloortjeM

Terug naar het begin

Sammie

Persoonlijkjes

Amanda haar droom is uitgekomen. Ze heeft in concertgebouw de Doelen in Rotterdam gespeeld. Het was zo fantastisch, zo magisch en zo mooi! Klik hier voor een uitgebreid verslag van de ochtend van 13 december 2009.
Nuage heeft afgelopen maand eindelijk haar trouwjurk gekocht en kan zich nu officieel Bridezilla noemen ;)
Apple heeft meegereden met een Hunt in Wales. Tot op het bot natgeregend en de modder zit nog op het tenue := . Het leverde wel leuke foto's op [RIJ-ITP] Hunt in Wales :D .
Saffier woont sinds 8 december officieel samen *\o/*
Lontje hoopt dat het nu echt gaat sneeuwen en dat het ook een tijdje blijft liggen. Niets zo leuk als pret met je shet voor de slee :))
NaNi is heel druk met school, en dus ook heel blij is dat het bijna vakantie is *\o/* Hoop ook op ijs en sneeuw rond die tijd :D
Unwritten heeft het maar druk, ze reist regelmatig op en neer naar het hoge noorden, en heeft daarnaast ook nog flink wat studietijd. Gelukkig mag ze bijna beginnen met afstuderen!
Banjer heeft een geweldig feest meegemaakt waarbij Derek Ogilvie aanwezig was... :D
Prrrr heeft ondanks haar VERgevorderde leeftijd een leuke beginnersbaan kunnen vinden die prima aansluit bij haar studie *\o/*
WendyBZ met haar camera op bezoek is geweest bij Imre en Kveld :)
Imre een leuke nieuwe bijrijder heeft gevonden voor Jónas, Wendy op bezoek is geweest met haar camera :D Imre @ [ITP] shoot met Kveldrodi tijdens de zonsondergang
iefke moet nog een paar dienstjes en dan is ze 9 dagen vrij!!
Terug naar het begin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:55

Sinterklaasviering door enkele teammies
Door iefke

Op een koude zondagmiddag in december was daar de middag waar we allemaal reikhalzend naar uit hebben gekeken. Op het laatst nog wat kleine afmeldingen, waardoor we onder andere heerlijke kaneelbroodjes hebben moeten missen. Maar desondanks is het een erg geslaagde middag geworden.

Wist je dat…

· We in een mooi huis vlakbij Hilversum hartelijk welkom zijn geheten door de fantastische gastvrouw.
· De Iphones erg in trek waren
· Bart nogal een probleem had met het herkennen van bepaalde teamleden die al jaren goed dienst doen voor Bokt
· Bart als verklaring geeft:
BartVB schreef:
Ze is ook afgevallen ofzo! En het licht was anders! En ik was afgeleid door de pepernoten! En Iefke deed raar!

Zeg nou zelf, dit herken je toch uit duizenden??

· iefke daarna een zak over haar hoofd moest doen omdat Bart het niet meer aan kon
· iefke gelukkig getroost werd door Eline
· Bart het daarna helemaal niet meer zag zitten...
· We een dobbelspel hebben gedaan, met leuk verzonnen opdrachten
· Storm al het eten won en na een heuse strijd al het eten aan Siempie verloor
· De sokken van Storm na vele plekken te hebben gehad uiteindelijk veilig zijn gesteld bij Olympia en Leo
· Er grote strijd was om de kilo mokkabonen speciaal om Bart te pesten
· Eline was erg in haar nopjes met haar gewonnen paardje zonder modder wat uiteindelijk via iefke naar de rechtvaardige eigenaar Katja is gegaan
· Bart geweldig heerlijke spannende soep gemaakt had, die er op het plaatje in het kookboek nét wat anders uit zag.
· Vooral iefke de soep om te smullen vond
· De rest de soep op at uit angst ontgroend te worden na dreiging van Bart
· Leo de soep niet eens geproefd heeft en dus vreest voor haar leven als groentje
· ief Neon en ander niet te noemen teamleden erg miste in de kou
· De kat van Katja heerlijk lag op de sjaal van Storm
· We alles hebben afgesloten met zelfmeegebracht/gemaakt eten
· De rose van Katja erg lekker was
· Iedereen rond een uur of acht weer veilig thuis was...

Terug naar het begin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:55

Het verhaal achter de foto van Olympia

Ik weet nog heel goed wanneer deze foto is gemaakt. Het was vrijdagmiddag en het was heerlijk weer. Zoals een hoop meiden van mijn leeftijd (14 a 15 jaar) was ik veel op de manege te vinden na schooltijd. Op deze bewuste middag waren er 2 fotografen die foto's maakten van alle manegepaarden. Ik had beloofd dat ik zou komen helpen en zou elk paard/pony even poetsen en naar de fotografen brengen.

Ik sta hier dan ook op een manegepaard te leunen, omdat ik even moest wachten op de fotograaf. Omdat deze nog 1 foto op haar rolletje had, schoot ze deze foto. Ik weet niet welke pony dit is. Er waren op de manege 2 fjorden die vreselijk veel op elkaar lijken, van de voorkant kon je ze enigszins uit elkaar halen, maar op deze manier :n. Het kan Penny zijn, maar ook Polly. Penny klinkt natuurlijk leuker :)) Want ik schijn de grootste penny te zijn volgens het Boktteam. Geen idee waarom ze dat denken O:)

Op deze manege heb ik mijn hele jeugd doorgebracht. Ik was er echt elk vrij momentje. Op zondag mocht ik nooit naar de manege van mijn ouders. Die vonden dat ik ook wel een dagje zonder paarden moest kunnen. Ik vond dat maar al te ^), uiteindelijk heb ik ook jarenlang op zaterdag en in de vakanties gewerkt op deze manege. Mooie tijden waren dat. Zoals elk meisje van mijn leeftijd wilde ik dolgraag een eigen paard. Uiteindelijk kwam er een leasepaard die ik samen met een vriendin deed. Door het paard kreeg ik een hechte vriendschap met dat meisje. Het was elke dag een groot feest met zn drietjes, want we deden Olympia altijd samen. Helaas zoals jullie in mijn profiel kunnen lezen heeft Olympia veel te vroeg haar ogen moeten sluiten.

Na de dood van Olympia ben ik nog een jaartje op deze manege blijven hangen, maar ik was toe aan iets nieuws en een nieuwe omgeving. Niet het plekje waar ik allerlei herinneringen aan Olympia had. Ik ben gestopt met werken, ik werd inmiddels 18 en wilde een echt baantje.. Ik was klaar voor de grote mensenwereld, zoals ik dat toen leuk wist te brengen. Ik ging opzoek naar een baantje en een nieuw bijrijdpaardje en uiteindelijk kwam ik bij iemand terecht die meerdere paarden aan huis heeft staan en kwam ik in aanraking met het Groningerpaard. Op die stal kwam ik mijn grote liefde Boukje tegen en kwam de penny in mij weer helemaal naar boven :)) Zeker toen ik haar zadelmak mocht maken, de eerste keer hangen, de eerste keer erop zitten, de eerste draven, de eerste keer los.. Alles heb ik beleefd met een :D op mijn gezicht. Mijn conclusie is dus ook : Eens een penny, altijd een penny. In iedereen schuilt een penny :j

Olympia

Terug naar het begin

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 01:50

geen statjes? -O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 07:06

orienta schreef:
geen statjes? -O-

_O-

Andere keer weer denk ik. :=

Ga hem vanavond uitgebreid lezen maar het ziet er weer goed uit. :j

En bedankt voor het vermelden van mijn topic. :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: [Dienstmededeling] De BoktNieuwsbrief van December

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 07:59

leuk leuk leuk. ga heb nu alleen het begintopic gelzen ga vanmiddag wel even de rest elzen moet over 20 min naar stage

tot vanaaaf :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:27

Hij is weer super! Vooral het interview van Floortje vind ik persoonlijk heel leuk en leerzaam.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:48

Super hoor!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:55

Jullie maken er iedere maand weer een hoopp werk van. Chapeau!
En die schimmel in de parkeergarage _O-

En sterkte aan degenen die om minder feestelijke redenen in dit topic staan :*

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:20

Super weer! +:)+ Ik heb weer genoten van de verhalen en alle berichten!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:05

Pfoeh zeg, wat een lange deze keer. Ben iig wel weer op de hoogte.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:11

ik las de BBB praktisch nooit, Maar de BNB vind ik echt top!
erg leuk :j

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:28

Zit weer veel werk in. Gaaf!
De schimmel van de maand. Wat een foto :wow: :9

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:31

Weer een leuke BNB :D En volgens mij hebben de moddies ook weer genoten hahaha

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:16

Hij ziet er weer goed uit :j!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:18

Ik blijf het zo lief vinden dat er nu steeds een bloemetje gegeven wordt.
Vorige keer aan Joto, en nu aan Flew.
Hopelijk geeft dat steun met het verwerken, en weten zij ook dat bokt aan hun denkt/gedacht heeft!

Wat een BNB zeg!! geweldig :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:27

Puh ben ik de enige die een idee had wie er op de foto stond? :wow:

Foto van deze keer twijfel ik tussen 2...

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:10

Jullie hebben er echt weer iets leuks van gemaakt!
Elke maand kijk ik weer uit naar de BBB/BNB.
Dankjulliewel!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:52

Bedankt voor het bloemetje. Had het niet verwacht, toch bijzonder dat jullie eraan gedacht hebben.

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:18

iiiiiiiiii mijn mannetje is schimmel van de maand wat gaafffffffff.
Dat verdiend hij nu echt.
ps hebben jullie de palingsoap gezien?
daar kwam hij voorbij ( oke 5 seconde whahahhaha )