Testrecept verandering. Jullie input graag!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Testrecept verandering. Jullie input graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:51

Zoals jullie weten loopt er al een tijdje een topic "Testrecept" op Voedertijd. Een tijdje, al jaren zelfs. Echter de laatste tijd lijkt het allemaal wat stroever te lopen, het kiezen van een leuk, uitdagend recept wordt moeilijker, en daarom willen Fnanne en ik (Unwritten) als moderators van Voedertijd het Testrecept op de schop nemen. En daarbij willen we jullie input.

Wat zouden jullie nou eens een leuk concept vinden voor het uitvoeren van een topic als het testrecept. Spray jullie ideetjes in dit topic, en wij kijken of we er iets mee kunnen!

Sani

Re: Testrecept verandering. Jullie input graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:47

Misschien uitspitsen voor beginnende en gevorderde koks?
Aangezien ik best mee zou willen doen, maar er staan soms dingen dat ik al snel afknap. :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:34

leuk! Moet er ff over nadenken.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:36

Recepten met veel verschillende ingrediënten?
Ik zie heel vaak de paprika, courgette etc. terugkomen.
Nou zou ik wel graag een keer mee willen doen, maar heb echt een verschrikkelijke hekel aan paprika.
Maar,goed dat is eigen smaak natuurlijk, alleen een beetje variatie in ingrediënten zou ik niet erg vinden.

Verder mischien gerechten waar weinig mensen van hebben gehoord? Aparte combinaties? Veel buitenlands? Heb eigenlijk geen idee, zal er even over nadenken ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:43

Misschien een standaard recept nemen en daar dan ons een andere draai aan laten geven. Zo krijg je van 1 recept verschillende varianten en dat geeft ons weer nieuwe manieren om een standaard recept zo te veranderen dat het weer lekker wordt om te bereiden. Bijvoorbeeld spagetti bolognese. Dus daarvan zet je het recept hier neer en dan gaan wij daar iets mee doen. Er zijn vast dingetjes die je van thuis uit hebt meegekregen want iedere moeder kookt wel anders. En dat je dan in het topic een foto neerzet van jou variant op het testrecept met erbij vermeld wat jij eraan hebt veranderd/toegevoegd.

Denk dat alleen dat als er op deze manier wel veel foto's binnenkomen dat het wat veel wordt om te plaatsen in het BBB (of nieuwsbrief, weet even niet meer waar hij in komt) maar dat kan je oplossen door bijvoorbeeld 2 variaties neer te zetten en dan de link naar het topic voor meer varianten op dat recept.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:06

Als je met nominaties zou gaan werken, dan denk ik dat er automatisch meer belangstelling komt. Zo zou je bijv. halverwege de maand een topic met een poll kunnen openen over het nieuwe testrecept.
Verder denk ik dat je meer terug moet naar het 'echte koken'. Een hamburger of een salade kan bijna iedereen wel in elkaar knutselen. Persoonlijk vind ik dat ook niet echt onder de categorie recepten vallen.
Ik denk ook dat het leuk is om meerdere gangen te combineren.
Wat Bellatrix noemt vind ik ook wel leuk. Niet exact volgens een vaststaand recept iets maken maar juist een stukje persoonlijke draai eraan geven :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:08

Wat Bellatrix zegt vind ik ook leuk :j

Verder:
- recepten echt passend bij de tijd van het jaar met seizoensingredienten
- recepten waarvoor je echt wel wat moet koken (wat Oscar zegt)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:10

Apple schreef:
Wat Bellatrix zegt vind ik ook leuk :j

Verder:
- recepten echt passend bij de tijd van het jaar met seizoensingredienten
- recepten waarvoor je echt wel wat moet koken (wat Oscar zegt)

Doe dan ook maar een simpel gerecht (weinig ingredienten) en juist eentje met veel.
Ik woon namelijk alleen, en om dan aaaaal die dingen te kopen valt tegen..
Ik zou juist graag willen weten hoe ik met weinig ingredienten iets bijzonders kan maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:15

Dat is misschien ook leuk. Twee recepten per maand simpel/goedkoop versus moeilijker/duurder

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:55

een poll om een testrecept te kiezen klinkt inderdaad wel leuk!
En dat iedereen een recept kan voordragen?

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:56

Apple schreef:
Dat is misschien ook leuk. Twee recepten per maand simpel/goedkoop versus moeilijker/duurder

Dat is ook een goed idee ja.
En die van Bellatrix vind ik ook leuk :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:53

Jammer dat er in het laatste topic op VT niet verwezen is naar dit topic. Maar enkel bout op slot gezet, zonder reden :?

Wat ik jammer vind is :
- Onduidelijkheid. Zo was er een testrecept waarbij het schijnbaar de bedoeling was om te variëren met het recept en je eigen draai eraan te geven. Dat stond niet in het Testrecept zelf vermeld, maar wel in het BBB, niet iedereen leest die, of komt via het BBB op het testrecept, genoeg die het via forum zelf op het recept komen.

- Gebrek aan uniformiteit. De ene keer is het de bedoeling om je zo strak mogelijk aan het recept te houden, de andere keer dient er gevarieerd te worden. De ene keer wordt het recept direct in het topic verplaatst zonder link naar het originele topic. De andere keer wordt er enkel naar het andere topic gelinkt zonder te vermelden dat dat niet omhoog geschopt mag worden.

- Star en strengheid wat niet consequent wordt uitgevoerd. Zo is het laatste testrecepttopic ineens gesloten terwijl er door dezelfde mod die het slotje plaatst, de pagina ervoor nog een andere bokker toestaat om 'verlaat' het recept te proberen en diens bevindingen in het topic te plaatsen. Sta of dat niet toe, of sluit het topic niet. Daarnaast begrijp ik ook niet waarom het topic gesloten moet worden als het afgerond is. Dat was voorheen ook nooit zo, het geeft een onwelkome uitstraling. Het is toch juist leuk als mensen via het overzicht op een testrecept komen, het ook uitproberen en hun bevindingen later in dat topic melden? Waarom moet dat afgekapt worden via een slotje?

- Beloftes worden niet nagekomen. Zo zou er dit voorjaar een overzicht gemaakt worden van alle testrecepten op een rijtje met een overzicht van elk testtopic. Ik heb hier het deze zomer nog eens over gehad, en toen was men eraan bezig en zou het geplaatst worden. Ik zie het overzicht nog steeds niet... Daarnaast wordt het overzicht met Alle recepten van VT niet bijgewerkt met de resultaten terwijl dat wel in dat overzicht staat. Dat er cijfers bij elk recept geplaatst worden. Het laatste recept wat bijgewerkt is, is van maart 2008...

- Weinig logica in keuze recepten. Een recept met aardbeien terwijl het seizoen allang voorbij is. 'Dezelfde' soort recepten vaak achter elkaar, (salades bijv.) gebrek aan variatie in type recept dus. Weinig afwisseling in bakken / koken / anderszins. Vaak weinig uitdaging maar veel 'bij elkaar gooien'. Tevens was het toch de bedoeling dat recepten uit het overzicht gekozen zouden worden? Het laatste recept staat daar niet in.

- Het steeds uitstellen van bekend maken van recepten. Grote onduidelijkheden over wat de bedoeling is. Wel / geen maandrecept. Wel / geen BNB-recept. Het laatste testrecept is een 3-gangenmenu wat in minder dan 2 weken gemaakt moet worden :? Gebrek aan communicatie door het moderatorteam richting de users uit zichzelf. Users moeten herhaaldelijk blijven vragen hoe of wat, en krijgen uiteindelijk na veel reacties een halfslachtig antwoord.

Als er door het modteam eens kritisch naar deze zaken wordt gekeken zal het recept waarschijnlijk weer ontspannener lopen. Wellicht helpt het als het recept ook wordt uitgekozen door iemand met affiniteit en logica (ipv de zeer wisselende mods en daardoor inconsequentheid zowel qua keuze recept als qua antwoorden en communicatie en handelswijze).

Wat kan er beter?

- Het voorstel voor 2 verschillende Test-recepten op niveau, en evt :$ lijkt me een goede.
- Afwisseling in 'soort' recept (koken/bakken, maar ook : voorgerecht, hoofdgerecht, dessert)
- Koken met de seizoenen in acht te houden, en beetje bruikbare ingrediënten. De dolmades van een paar jaar terug met druivenbladeren zijn niet altijd zo handig te vinden.
- Het meerdere gangen voorstel zoals de laatste keer : leuk. Dan kan men zelf kiezen welk deelrecept men gebruikt, of dat het hele voorstel wordt toegepast.

Poll hoeft wmb niet onder de bokkers, veels teveel keuze en tweeslachtigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:59

Wat ik zo jammer vind in het testrecept is dat het vaak helemaal niks met koken te maken heeft. Ik zie geen uitdaging in broodje hamburger maken, of een salade in elkaar flansen van 2 verschillende bakjes en potjes...

Wat ik bijvoorbeeld leuk zou vinden zou een testrecept zijn in makkelijke en moeilijke variant. Dus met een groente of vlees wat in een simpel receptje wordt uitgevoerd voor de dummies/studenen/tijdtekortkomers onder ons, en uitgebreid/complexer voor de liefhebbers van kokkerellen.

Het idee van Bellatrix vind ik ook leuk; geef een aantal ingrediënten die erin MOETEN zitten en daag ons uit om er een geweldige creatie mee te maken, die we dan met rest van de ingrediënten, foto en beschrijving erbij moeten plaatsen. Leuk!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:21

Hey, met toeval stuit ik op dit topic...

Ik heb in voedertijd al eens aangegeven dat ik de testrecepten te eenvoudig vind, wat niet hoeft te betekenen dat koken altijd ingewikkeld moet zijn met dure/aparte ingredienten.

Het idee van Bellatrix vind ik erg leuk, alleen kan je dan nog een uniform cijfer geven, ik bedoel: het zal allemaal anders smaken, dus hoe wil je dan het recept 'testen' ? Het heet tenslotte een 'testrecept'.

Wellicht is het een idee om een 'testrecept' te maken en een 'mix-and-matchrecept'? De eerste kan dan moeilijk zijn, redelijk ingredient-vast, seizoensgebonden en evt. 3 gangen (ik denk dan trouwens niet meteen aan aparte ingredienten zoals kreeft ofzo, maar meer in de bereidingswijze)
Het tweede kan dan bijv. een spagetti bolognese/stampot/ect zijn waarbij ingredienten wel gewisseld en aangevoegd kunnen worden, zodat je je eigen smaak en evt. kookkunsten kan toevoegen.
Zo hou je de kook-liefhebbers en de kook-dummies allebei tevreden! (of je wisselt de recepten per maand om: ene keer test, andere keer mix-and match)

Nog een puntje: ik mis vaak een totale maaltijd: vaak moet er nog iets 'bij' om het tot een complete maaltijd te maken. Er worden dan vaak dingen als brood/rijst/puree bij gemaakt door de testers, maar dit hoort in mijn ogen ook bij het recept!

Wellicht is het idee om bijv. Lielle of andere kookgekken te vragen naar recepten of input!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:27

Ik denk dat het dan anders moet gaan heten ofzo. :'). Sowieso leuk om het over een andere boeg te gooien. Maybe dan 1 van die variaties als testrecept kiezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:30

Er zouden meerdere recepten kunnen komen, en ook het bakken mak wat vaker aan bod komen. Een poll vind ik een goede zaak.
En misschien het favoriete recept van....?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:47

Cassidy schreef:
Er zouden meerdere recepten kunnen komen, en ook het bakken mak wat vaker aan bod komen. Een poll vind ik een goede zaak.
En misschien het favoriete recept van....?

Das een leuk idee, maar ik heb niet 1 favoriet maar meerdere... Misschien kan een groepje mensen die veel leuke recepten hebben zich vormen tot een bron, en dat adh van een schema afwisselend een maaltijd opgeven?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:48

Misschien is het ook wel leuk om af en toe iets heel anders te doen?
Bijv. in januari kampen veel mensen met een budgetprobleem (geld op, nog een stuk maand over :D) en dan lijkt het me best leuk om een keer een topic te doen over crisiskoken ( :') ) oid.
Proberen om met een zo laag mogelijk budget een leuke maaltijd op tafel te zetten.
In een zomermaand zou je zoiets kunnen doen met bijv. een barbecue, wie kan er op de de barbeque een mooie complete maaltijd bereiden?
Uiteraard kun je dit combineren met het normale testrecept. Door af en toe eens voor een wat andere insteek te kiezen, denk ik dat je het ook voor langere tijd leuk houdt :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:27

Thema koken lijkt me ook erg leuk! Bijvoorbeeld een typisch wintergerecht. Of elke maand twee recepten; 1 voor de lunch en 1 voor de avond, zodat je niet meteen veel hoeft te koken :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:25

een poll is leuk
seizoensgebonden gerechten met wat uitdaging erin
veel variatie
thema gebonden bijvoorbeeld.

studentengerecht en 3 gangen maaltijd.
beoordeling dmv cijfer
testers van de maand??

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:34

Recepten voor beginnende en gevorderde koks.
En seizoens recepten. We hadden eens een recept met haring toen het maatjes seizoen allang voorbij was en salade met aardbeien is ook niet handig in de winter. :+
Is stemmen van te voren ook een leuk idee? In het testrecept van de maand mogen kiezen wat je graag de maand erna zou willen zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:13

Ik was toch nog benieuwd naar de reacties of ondernomen of op de planning staande acties naar aanleiding van de input van de diverse Bokkers? :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:32

Even geduld, ook wij mods hebben het met de feestdagen wat drukker :) Maar het wordt besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:10

We hebben alle input die jullie hier tot nu toe hebben gegeven meegenomen achter de schermen, en zijn nu aan het kijken welke ideeen er tot uitvoer gaan komen. Er zijn hier echt leuke dingen aangegeven waar we wat mee willen doen. We moeten alleen even kijken of we dit maandelijks willen doen (dus elke maand een beginners / gevordeden recept etc) of om en om, dus de ene maand een variatierecept, de andere maand een beginners recept en een gevordeden recept, dan een driegangenmenu etc.

Het thema idee trekt ons ook heel erg, en zo hou je het gevarieerd :)

Leuke nieuwe ideeen zijn altijd welkom, wij zijn er iig druk mee bezig.

Tevens zijn Fnanne en ik als moderators van voedertijd bezig heel voedertijd uit te zoeken, alle recepten opnieuw indelen etc. Hele klus maar wel ontzettend leuk om te doen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:11

En jij bent vooral druk in een niet nader te noemen topic. O:)