Nieuwe lay-out en Navigatie Bokt: Jullie input erg welkom!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Nieuwe lay-out en Navigatie Bokt: Jullie input erg welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 12:15

We hebben het in dit topic al aangekondigd: één van de dingen waar we voor een nieuw EAsysteem tegenaan lopen is dat we opnieuw moeten nadenken over de navigatie en de layout van de site. Met navigatie wordt de plaatsing van de knoppen en links op een site bedoeld, dus bijvoorbeeld de links naar Nieuws en Wiki rechtsbovenaan Bokt, of de link naar de zoekunctie daar net onder. Nu hebben we daar zelf natuurlijk ideeën over, maar de mening van jullie als gebruikers is voor ons ook erg belangrijk, daarom willen we jullie de volgende vragen stellen:

• Welke sites die jullie bezoeken vinden jullie fijn werken, of overzichtelijk, met een duidelijke navigatie?
  • Welke sites vinden jullie een mooi (en functioneel) design hebben?
  • En als laatste, wat moet er echt veranderen aan de navigatie van Bokt? (wat vind je nu onduidelijk of kan je nooit (direct) vinden, bijvoorbeeld).

Andere op- of aanmerkingen zijn natuurlijk ook erg welkom! Alvast hartelijk bedankt voor jullie input :)

Amable

Re: Nieuwe lay-out en Navigatie Bokt: Jullie input erg welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:18

Ik zou graag een plek hebben waar alle "tools" op een rij staan. Zoals de verkleinmachine, censuur uit/aan zetten, toevoegen aan de kudde e.d. Nu zoek ik die eigenlijk altijd via de wiki en de regels op, maar dat is toch vaak nog lang zoeken.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:22

Eline pluk je vader/moeder/broer/zus/oom/tante/oma/opa uit de bank, zet ze op de bureaustoel en laat ze eens iets doen op bokt.
Wedden dat je regelmatig de vraag krijgt, hoe moet dat, en nu, waar moet ik zijn, etc etc.
Ook dat zegt natuurlijk een hele hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:28

Wat ik nu altijd vreemd vind, is dat je direct na het aanmelden op de forum-index pagina terecht komt.
Persoonlijk zoek ik bijna nooit een topic op via de forum-index, eigenlijk gebruik ik die alleen als ik zelf een topic wil openen. Ik navigeer het meest via de homepage en vooral via eigen berichten. Ik zou het dan ook logisch vinden om na het inloggen direct bij één van die twee pagina's terecht te komen.
Maargoed, ik weet niet hoe andere bokkers navigeren, dit is misschien wel teveel persoonlijke voorkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:31

Wat ik zelf trouwens een duidelijke website vind is die van de Radboud Universiteit, http://www.ru.nl
Zo zou de homepage van bokt er ook uit kunnen zien, eerst een kolom nieuws, een kolom nieuwste berichten (waar bij ru.nl Agenda staat) en een kolom direct naar (met daaronder bijvoorbeel eigen berichten, favoriete forums, wiki etc)
Daarboven de tabbladen van de forums zoals je die nu ziet bij forum-idex, maar dan zonder dat je ook direct alle sub-forums ziet. Op die manier kan je vanaf home makkelijk overal naartoe navigeren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:51

Amable schreef:
Ik zou graag een plek hebben waar alle "tools" op een rij staan. Zoals de verkleinmachine, censuur uit/aan zetten, toevoegen aan de kudde e.d. Nu zoek ik die eigenlijk altijd via de wiki en de regels op, maar dat is toch vaak nog lang zoeken.

Mee eens. :j
Voeg dan ook gelijk de 'ban jezelf van bokt' knop toe aan dat lijstje. :')

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:56

Hoi Eline,

in de ebusiness is lean&mean nu helemaal hip. wehkamp bijvoorbeeld heeft alles wit behalve wat vage grijze lijntjes.
Bij ons op het werk zijn we ook "witter" en gecentreerd gegaan.

centreren lijkt me geen optie voor een forum... Maar ik vind bij bijvoorbeeld FOK.nlwel fijn dat je alle fora + uitleg op een (lange) lijst ziet. Nu blader ik regelmatig door meerdere tabs voordat ik het juiste forum zie. En dan nog lees ik regelmatig over de kleine lettertjes van bijvoorbeeld MD medisch.

daarnaast is de navigatie daar helemaal bovenin tussen de Frontpage, de blogs enz ook heel praktisch.

1 ding die jullie in ieder geval niet kwijt moeten raken:
de breadcrums:
Home » Forum index » Algemeen » De techneuten » [FZ] Forumzaken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:05

ik zou ook graag direct na het aanmelden op de gewone homepage willen uitkomen :)

al sta ik hier toch altijd aangemeld :)

en uiteraard de ban jezelf knop onder het gebruikerspaneel ofzo :j ! :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:42

de ban jezelf knop onder het gebruikerspaneel zou inderdaad handig zijn. Kleur het huidige boktblauw behouden. Ik ben echt gehecht aan dat kleurtje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:21

Wat mij betreft is het forumdeel gewoon in orde. Misschien dat het anders kan, en mogelijkerwijs zelfs beter, maar dat soort dingen zijn vooral ook automatisme: je weet hoe iets werkt omdat je er bekend mee bent. Als iets niet een grote verbetering is, maak je het met een nieuwe indeling alleen maar lastiger omdat je al die automatismen die je had moet afleren en moet vervangen door nieuwe. Dat zou ik dus niet doen als daar niet een goede reden voor is.
Ik ken eigenlijk geen fora die beter zijn.

Wat wel zou helpen, voor iedereen denk ik, is als de regels en help niet alleen duidelijker zijn maar bovendien direct verwijzen naar de relevante pagina's (dus forumspecifieke regels, toepasselijke help, en bovendien weergegeven als echte pagina's en niet enorme opsommingen in een topic of wikipagina. Dus zonder alle forum- of wikidingen die niet van toepassing zijn.
En netjes, met screenshots, goede titels, doorverwijzingen, werkbare zoekfunctie - niet op het forum, niet op de wiki, maar echt de help+regels.)

Wat ik verder zou veranderen is het gebruikerspaneel. Dat zou wel wat vriendelijker kunnen met een soort van duidelijke startpagina, wat grotere letters, icoontjes voor bijvoorbeeld 'schrijf bericht', 'inbox' en 'verzonden items'.

Een paar leuke features die ik graag zou hebben: de optie om in je profiel in te kunnen stellen of externe sites in een extern venster geopend moeten worden. (In mijn eigen browser kan ik het instellen maar als ik ergens anders zit is het heel irritant.)
Ik zou graag willen kunnen kiezen welke smileys er in het vakje links staan. Verder: vooral niet te veel aan doen. Ik ben laatst tot de teleurstellende ontdekking gekomen dat veel van de sites en programma's die ik gebruik in wezen MINDER functioneel zijn geworden in de loop van de tijd. Grootste visies maar...

Dan zou ik liever hebben dat jullie die tijd besteden aan het goed uitwerken van dingen achter de schermen (een tijd geleden werd het gebrekkige temsysteem nogal eens als excuus gebruikt voor slechte afhandeling van zaken, ik weet niet hoe het daar nu mee staat.)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:48

Een tutorial-achtig iets maken wat bij aanmelding direct opent en wat je door moet lezen voor je 'm weg kan klikken?, zodat men niet zovaak moet vragen hoe ze en ava maken, foto's in profielen zetten en sowiso profielen kunnen veranderen, zou een hoop modwerk schelen.

En de 'Ban'knop/link naar de pagina zelf rechtsbovenin? Op de bovenste regel bijv.

Boktblauw mag idd niet verloren gaan, ben ik ook aan gehecht en als je zag hoeveel bokkers al niet helemaal blij waren met t nieuwe logo, denk ik niet dat veel mensen een nieuwe kleur leuk zullen vinden. Bokt moet Bokt blijven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:29

het bokt blauw is echt iets wat moet blijven.

Wat ik echt mis is een directe knop naar mn hk topics ik zit vaak via mn tel op bokt en dan is het echt zo'n gedoe om de hk topics via gebruikerspaneel op te zoeken.
Verder kan ik goed uit de voeten met bokt al zou ik wel de smileys zelf in willen stellen nu moet ik steeds zoeken en via de mobiel is dat niet echt handig

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:37

Het blauw voor de forumpaginas zou ik zeker zo houden.
Voor de voorpagina/nieuwspagina misschien iets anders.
Verder is idd de banfunctie op de hoofdpagina of in het gebruikerspaneel handig.
Ook een knop direct naar de regels die je op elke pagina kan openen en op de hoofdpagina een knop die je naar het team brengt lijken mij handig. Ik zoek nu vaak heel erg naar de regels. Heb m nu in mijn favorieten op de computer opgeslagen.

Edit: Kreeg net een pb dat die knoppen voor regels en het team er wel zijn :o?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:21

Ik vind momenteel vooral de indexpagina te rommelig, in ieder geval wordt de ruimte niet zo efficiënt gebruikt.

Zo lopen de nieuwsberichten tot aan de rand van het scherm en krijg je daardoor hele lange regels, wat niet zo fraai uitziet. Nog meer blokken-indeling zou denk ik wel mooi zijn, en dan in een mooi design. De nieuwsindeling van http://www.dfpro.nl/ vind ik zelf erg mooi. Als je naar beneden scrollt zie je nog meer blokken voor reviews enzovoorts, zulke blokken zijn natuurlijk ook erg handig voor 'recente berichten' / 'recente wikipagina's' / 'nieuwe advertenties'.

Van mij zou Bokt verder ook een vaste breedte mogen krijgen, in plaats van een relatieve. Maar daar erger ik me verder niet aan of zo, het is ook wel weer mooi ruim aan een kant.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:24

niet echt navigatie gericht misschien, maar zou het erg prettig vinden als de HK en andere fun topics uit de zoekfunctie verdwijnen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:08

Allemaal alvast hartelijk bedankt voor de reacties, meer reacties en andere opmerkingen zijn zeker nog welkom!

Er zijn al een aantal suggesties genoemd die we zeker goed gaan bekijken, alle tools op een rijtje klinkt gewoon ontzettend logisch bijvoorbeeld, en een soort van 'welkom op' (tutorial-achtig iets zoals Loizy noemt) heben we ook al eens naar gekeken. Dat blauw erbij hoort hadden we al verwacht en houden we zeker rekening mee :)

Shadow: het is ook zeker niet de bedoeling om alles op de schop te gooien, maar op dit moment zijn er gewoon dingen onduidelijk - dat blijkt al uit de reacties op dit topic - en dat kan gewoon beter/functioneler dan het nu is.
Stef: je kunt op dit moment al kiezen in welke fora je zoekt door deze in de lijst te selecteren, zo kun je bijvoorbeeld alleen op 'medisch' of 'rijtechnisch' op Bokken' zoeken en nuttigere hits krijgen dan als je dit op de hele site doet.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:02

Idd, een pagina waarbij je snel naar de tools toe kan. Ook vind ik het soms irritant dat je voor je je profiel ed kan wijzigen naar je berichten moet gaan en via daar erheen moet, misschien zou op je naam klikken (links boven) handiger zijn en dat je dan meteen in dat menu bent.

Ook lijkt het me leuk als je je lay out in een andere kleur kan kiezen, bv paars ofzo :P denk ook niet dat dat heel veel werk is voor jullie.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:54

Wat mij nou écht heel erg handig lijkt, is een zoekfunctie in je pb-box :).

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:03

Wat ik momenteel best irritant vind is dat sites etc in link openen in hetzelfde venster in plaats van in een nieuwe. Dat je door kan linken op de site is logisch, maar als iemand een link naar een site plaatst en je klikt daar op en je speurt die site wat af moet je aardig vaak op vorige klikken voor je weer op bokt bent.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:06

nathalieeee_ schreef:
Wat mij nou écht heel erg handig lijkt, is een zoekfunctie in je pb-box :).

Ja, dat zat ik me net ook al te bedenken! :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:44

wat mij handig lijkt zijn zaken die nu alleen voor mods beschikbaar zijn. Zoals 1 pb aan meerdere mensen sturen. Maar als je bijvoorbeeld doorgeeft wanneer een clinic op stal begint o.i.d., dan moet je nog steeds iedere keer apart iedereen invoeren.

Tools bij elkaar is handig.
Smiley's die in een apart venster openen voor een deel is onhandig (ik onthou die codes niet, dus moet echt zoeken, dat venstertje blijft ook altijd ergens open staan).

bokt blauw.. prima, maar ik wil nog steeds graag een bokt office terug.

En wat dacht je van een kopie post.. voor als bokt blijft hangen (gewoon als knop erbij).

zoekfunctie in de pb box, en als je de pb box op bijvoorbeeld naam zet, daar wat delete, dat ie dan de volgorde onthoudt, zonder dat je weer dezelfde handeling moet verrichten.

Verder ben ik los van EA (wat ik een ramp vindt om iets terug te vinden) heel tevreden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 02:04

ik begrijp net dat ik heb zitten pitten en boktoffice allang weer terug is. Domdom van mij.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 02:06

oh doe niks aub.. ik weet het net allemaal te vinden!!!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 02:22

Anya schreef:
En wat dacht je van een kopie post.. voor als bokt blijft hangen (gewoon als knop erbij).

Hoe bedoel je? Om meerdere quotes achter elkaar te krijgen zeg maar zoals dat nu met de hand gaat?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:58

Allemaal zeer bedankt voor de suggesties, maar dit topic gaat primair over de layout en navigatie van de site :D Nieuwe features zijn zeker leuk maar eerst moet de navigatie op orde zijn...

Concrete vraag; wat vinden jullie prettige/overzichtelijke sites?