Technisch
Kleine veranderingen
Deze maand zijn er vooral een aantal tools gebouwd voor de moderators die hun leven wat makkelijker zouden moeten maken. Voor de gebruikers zijn er ook een paar kleine dingen veranderd.
- Door een zoekterm in te vullen in het 'Zoek naar' veld links onderaan dit scherm kun je specifiek in één topic zoeken;
- Pagina's zouden iets sneller zichtbaar moeten zijn, zeker als je een minder snelle internet verbinding hebt;
- Op http://m.bokt.nl/ krijg je automatisch de mobiele layout. Deze is nog niet af maar wel soort van bruikbaar.

Statjes...

Er was op FZ gevraagd om statjes en ik had aangegeven dat daar na HE tijd voor gemaakt zou worden. Helaas blijkt het een crime om een net overzicht van de meest bekeken profielen te maken, jullie houden hem nog van ons tegoed!

Inhoudelijk
Nieuw Logo
Mocht het je nog niet opgevallen zijn... sinds 2 september heeft Bokt een nieuw logo! We zijn er nog steeds heel blij mee, mocht je het topic met de invoering gemist hebben, dat vind je hier terug.
Horse Event
Deze maand heeft Bokt voor de tweede keer met een stand op HorseEvent gestaan. Wij vonden het erg leuk om velen van jullie te ontmoeten en in actie te zien en willen op deze plaats Motje11, Amable en StableEnable nogmaals bedanken voor de prachtige bokt-shows die ze hebben neergezet!
Een verslag met foto's van Bokt op HorseEvent vind je hier.
Nieuws
September zat vol met wisselend nieuws. Deze week werden we opgeschrikt door het overlijden van bokker Obi17, na een lang ziekbed moest zij helaas de strijd opgeven. Je kunt hier een reactie achterlaten.
September begon voor het nieuwsteam met een laatste terugblik op het voor Nederland zo succesvolle EK in Dressuur en Springen, Windsor, dat voor diverse bokkers ook een kennismaking met nieuwe media opleverde. Geniet hier nog even na. Maar er waren nog meer EK's, die helaas minder succesvol verliepen. Het EK Eventing in Fontainebleau was een teleurstelling voor Tim Lips en Jan van Beek, maar debutante Iris Pemen eindigde op een eervolle 26e plaats met Roosje Embregts. Ook het EK Endurance was geen succes, geen van de Nederlandse deelnemers wist de finish te halen. Maar Nederland wist met enkele bokkers in de geledingen wel het Dutch Open Polocrosse Kampioenschap te winnen.
Het overlijden van Isabell Werth's Gigolo en de zware blessure van Blauwendraad's O'Brien in Calgary waren ververvelende nieuwsberichten. Ook het overlijden van Mozart die eigenlijk die dag zou optreden in een Bokt show op het Horse Event heeft indruk gemaakt.
Uiteraard was er ook goed nieuws. Diverse bokkers hadden een heuglijk feit te vieren, zo kreeg Sjaad een bijzondere baan, werd Alice01 Allround champion met Jolene's Joy, werd Tinker Tom Nederlands kampioen bij de Cob ruinen, hadden diverse bokkers prijs bij het EK American Miniature horses, en Dusty Pebbles Bunny van SusanW werd Nederlands kampioen bij de Amateur Halter Geldings.
Ook voor Bokt zelf waren er deze maand diverse nieuwsfeiten te melden. Uiteraard was het Horse Event met de Bokt Lounge een belangrijk evenement, net als het bereiken van de 50.000.000e post, maar het afscheid van de vertrouwde Julius linksboven zorgde ook voor veel reacties.
Maar het topic dat voor de meest hilarische reacties heeft gezorgd en daarmee nieuwstopic van de maand is geworden, was toch wel de actie van de gemeente Bergen. Een boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg leek niet iedereen een goed idee.
Beleid
Het forum Buitenrijden, ruitervakanties en trektochten [BRT] is verhuisd.
[BRT] Buitenrijden, ruitervakanties en trektochten was een forum waar alleen informatieve vragen gesteld mochten worden. Omdat er steeds meer tips over locaties en andere discussies geopend werden hebben we bekeken of het niet ergens anders onder paste. Na overleg besloten we [BRT] te verplaatsen van Vraag-Maar-Raak naar de foragroep onder Algemeen. Het blijft dus wel op het tabblad Informatief, maar door deze verhuizing is het mogelijk om ook discussies over buitenrijden, ruitervakanties en trekotochten te voeren, tips over locaties en omgeving te plaatsen, enz.
Proef met wijziging van regels [IM] In Memoriam.
Diverse signalen afkomstig van de gebruikers hebben ons laten weten dat veel van jullie zich niet konden vinden in de zgn. 3 maanden regel van In Memoriam; als je paard langer dan 3 maanden geleden is overleden, mag je een melding maken in het Verzameltopic. Een eigen herdenkingstopic openen is dan niet meer toegestaan. Deze 3 maanden worden door veel van jullie te kort gevonden. De moderators hebben hierover overlegd, en zijn het hiermee eens. We willen daarom een proef doen waarin de 3 maanden-regel verruimd wordt naar 1 jaar. Dat betekent dat vanaf nu topics geopend mogen worden om het overlijden van een paard of pony te melden die tot maximaal 1 jaar geleden is overleden.
We willen met deze proef vaststellen of er zo;
- minder topics gesloten hoeven te worden;
- gebruikers het gevoel hebben dat ze meer ruimte hebben tot het herdenken van hun paard en het delen van hun verdriet;
- recente overlijdensgevallen niet 'ondergesneeuwd' worden door In Memoriam topics van paarden die geruime tijd geleden zijn overleden.
De proef gaat drie maanden duren, waarna de moderators de nieuwe regel zullen evalueren, en eventueel nog aanpassingen maken in de charter.
We hopen dat jullie met deze aanpassing meer ruimte voelen tot het herdenken van je paard.
Dieettopics op Bokt.
Topics over afvallen en dieten zijn er altijd wel op bokt geweest. Echter de laatste keren is ons opgevallen dat topics vaak uit de hand lopen. Er wordt al dan niet op subtiele wijze aangezet tot het zo min mogelijk eten en op die manier, ongezond af te vallen. Psychologisch gezien kan dit een hele sterke invloed hebben op mensen, en vooral de jongere mensen. Als je jong bent is het zowiezo niet verstandig om af te vallen zonder professionele begeleiding omdat je nog volledig in de groei bent. Daarom is besloten om binnen bokt alleen nog topics met betrekking tot dieten en afvallen van bokkers boven de 18 toe te staan. Echter topics van topicstarters boven de 18, waarin toch extreme vormen van afvallen bij jonge bokkers besproken worden, worden ook op slot gezet.
Het staat jongere bokkers vrij te reageren in lopende topics, die er zijn op MensenWelzijn en VoederTijd. Deze maatregel is genomen om jongere bokkers tegen zichzelf te beschermen. Deze regel is ook opgenomen in de charters van MensenWelzijn en VoederTijd.
Nieuwe charter op [ENT] Entertainment
Entertainment heeft sinds 21 september een nieuwe charter. In deze charter is beter aangegeven wat voor topics thuis horen op het forum en hoe je met dingen als downloaden, nieuwsberichten en slowchat om dient te gaan.
Nieuwe charter op [VT] Voedertijd
Na een aantal jaar is er met ingang van 1 oktober een nieuwe charter te lezen op Voedertijd. Hierin worden de regels wat verbeterd, en wordt het duidelijk wat er wel en niet toegestaan is op voedertijd.
Centrale topics.
Zoals jullie veelal weten lopen er op praktisch alle fora van Bokt zogenaamde centrale topics. Topics waarnaar verwezen wordt bij het sluiten van topics over bepaalde onderwerpen. Een overzicht van deze topics die op bokt aanwezig zijn, staan aangegeven in de betreffende charter. Daarom willen wij vragen om daar eerst te kijken alvorens een topic te openen. Een voorbeeld van een centraal topic is: [LZP] [CENTRAAL] Het Cadeau topic
Team
Deze maand mochten we ook weer nieuwe teamleden verwelkomen: Eén geheel nieuwe moderator, één mod die na een aantal maanden modvakantie weer terug komt in een groen, en het verwachtte tweede nieuwe lid voor de bezwaarcommissie:
- C_arola - EA en BM
- Nuage - Lid bezwaarcommissie
- TurdusMerula - EA en WN
- Tellie - ITP, RIJ-ITP, SPR-ITP
Hoofdmod
Ook is Siempie bereid gevonden om weer terug te komen als hoofdmod. Na een aantal wijzigingen in het hoofdmodteam, is dit de nieuwe indeling:
MP-Algemeen: Karl66
MP-Informatief: Katja
MP-kantine: ZwartWitje
MP-EenmaalAndermaal: Oscar
MP-Overig: Siempie
Vliegende keep: Apple
Wijzigingen
Ook waren er wat kleine wijzigingen in welke forum welke mod modereert:
A_lette: is ook mod geworden op WWW en SK
Tanja: is gestopt met modereren op BRT
Vie: is gestopt met modereren op RPA en SMP en is mod op BRT, DRS
Mas: is gestopt met modereren op BB
Fnanne: is ook mod geworden op VT
Vertrek....
Helaas hebben we ook deze maand weer afscheid moeten nemen van een vrijwilliger: Faelivrin heeft op forumzaken aangekondigd te moeten stoppen. Wij wensen haar veel plezier met haar nieuwe baan en hopen dat we veel foto's van de nieuwe pup te zien krijgen

Overig
Topic van de maand
Als topic van de maand hebben wij deze keer gekozen voor een wel heel bijzondere tutorial.... Wij vonden hem erg geslaagd

Twee bijzondere bokkers
Deze maand zijn ons twee mooie en bijzondere topics opgevallen. Om te beginnen kun je hier het verhaal lezen van Polly_, die haar broer dankzij een donatie van haar beenmerg helpt te herstellen van leukemie: Polly_ @ [LZP] 9-9-9, de dag dat ik mijn broer heb geholpen. Update; pag 69
Ook willen we het topic van Max_en_Max (Hanneke) hier even noemen, hierin beschrijft zij de strijd die zij voert tegen botkanker: [MW] [MW] Tumoren
Middels dit bericht willen we beide bokkers in het zonnetje zetten, om de strijd die Polly_ levert voor haar broer, en de strijd die Max_en_Max voert voor haar eigen leven.
Persoonlijk
Unwritten heeft bewezen dat ze teveel bokt. Tijdens het bokken al staand in de metro, is ze keihard op haar gezicht gegaan. De hele metro, inclusief zijzelf kon er smakelijk om lachen.

Mas is deze maand aan haar stage van 10 maanden begonnen in het kader van de opleiding MWD. De eerste in druk was zeer positief!
Faelivrin is verhuisd naar Leusden en heeft een nieuwe baan. Tevens heeft ze een heeeeeeeeeeeeeeerlijke vakantie in Noorwegen gehad. En is inmiddels 20 geworden. Op haar verjaardag heeft ze 4 dagen Disneyland Parijs gekregen!

A_lette is weer druk met haar studie, sinds kort mag ze als journaliste Zwolle-Zuid onveilig maken!
Hilli heeft haar officiële debuut gemaakt in de endurance, tijdens de Sprengenrit op 6 september: [TEN] Mijn eerste échte klasse I...
Ook Urielle heeft haar debuut gemaakt, met de GGK Appaloosadekhengst Reedhill's Devdan (in eigendom van Neonlight) in de B (dressuur), met als resultaat 2 wp. Verder is zij aan het werk in een nieuwe baan en heeft zij een huis gekocht waar eind dit jaar gebouwd gaat worden aan de stallen en rijbak zodat de paarden aan huis kunnen staan!
Olympia kan eindelijk weer rijden op haar topper. Na een vakantie en een blessure gaan we er weer helemaal voor..
Imre is geslaagd voor de ORUN-cursus en probeert nu onder andere modje Wendy wat rijtechnische kunsten bij te brengen. Imre's paard Kveldrodi is na 2,5 naar de töltschool eindelijk weer thuis! Imre traint hem nu zelf verder en hoopt in 2010 een keer een wedstrijdje met hem te kunnen starten.
Cayenne is afgelopen maand naar Disneyland Parijs geweest en gaat over enkele weken naar Zwitserland. Ze hoopt een Geitenpeter aan de haak te slaan

Lielle heeft de waterbak nu eens niet te paard gedaan, dit is zelfs op de gevoelige plaat vastgelegd
Berdien haar stage tijdens de zomervakantie heeft gedaan en nou vol goede moed (en knikkende knieën

TurdusMerula is weer terug als moderator, na een lange zomervakantie vol paarden. Zo heeft zo onder andere een 'vrijwilige stage' gelopen bij Spirithorses.be en vond het fantastisch!

Marije_jiplover vandaag, na bijna 10 jaar studie, haar dierenartsbul in ontvangst mag nemen. Ze inmiddels ook al (tijdelijk) aan het werk is en druk aan het solliciteren naar die ene droombaan.
Apple is helaas aan het stappen met Kevin. Hij heeft zn checkligament overstrekt. Gelukkig is het herstel tot nu toe voorspoedig en mogen ze al weer onder het zadel stappen

Amanda heeft weinig te melden behalve dat ze helemaal blij is met haar dressuurhaflinger Jim. Er wordt zelfs al over wedstrijden gesproken. Overigens alleen door stalgenoten en instructrice. Amanda zelf moet er nog even niet aan denken

Revanches is uitgenodigd voor de selectieprocedure voor KNHS jurylid IL.
Leo haar diploma als bedrijfshulpverlener (BHV) heeft gehaald, en nu bevoegd is om echte brandjes te blussen.
Testrecept
De afgelopen maand stond het testrecept in het teken van Jans @ [VT] Testrecept September - Aardappel Courgette Gratin (Ook Vega) Een recept waarop ook heerlijk gevarieerd kon worden. En dat bleek ook wel uit de cijfers, welke varieerden van een 6 tot een 9. Gemiddeld kwam het cijfer voor de maand September uit op een 7,4 en het is uiteindelijk getest door vijftien bokkers. Wij willen deze bokkers ook hartelijk bedanken, en hopen dat het volgende recept ook weer door veel bokkers getest gaat worden:
[VT] Testrecept oktober - Chilli con carne. Wij dagen jullie uit om met dit recept lekker te varieren!
Hieronder de foto's die __manon__ stapsgewijs van het recept gemaakt heeft:
Tien vragen aan...
Dit is je kans om meer te weten te komen over de mensen-met-een-kleurtje: volgende maand zal Vie jullie kruisverhoor beantwoorden, rond de 20ste openen we daar weer een topic voor op ForumZaken. Hieronder de antwoorden op jullie 10 vragen aan Aurora3
Citaat:Nessah: Wat is het grappigste dat je ooit hebt meegemaakt met je kat?
Loekie (de kat in kwestie) kan behoorlijk dom en onhandig zijn soms. We hebben dan ook al heel wat afgelachen met hem. Vroeger toen hij nog klein was ging ie altijd rennen in huis. Wij hebben tegels op de vloer, die zijn nogal glad dus dan kon hij niet meer op tijd remmen en dan liep ie soms zo met zijn kop tegen de muur of deur.
Vorige week had ik ook weer wat stoms gedaan. Wij hebben zo'n grote witte vuilnisbak waar we het plastic afval in gooien. Loekie is nogal nieuwsgierig dus toen het deksel een keer open stond was ie op de rand gesprongen. Hij wilde in de bak kijken, dus was ie op z'n kop in de bak gevallen. Toen kon ie er niet meer uit, maar hij kon ook niet draaien in die bak. Hing ie daar ondersteboven in de vuilnisbak![]()
Maya: Wat is je favoriete gerecht?
Pannekoeken![]()
Banjer: Lust je spruitjes?
Jahoor, lekker met gesmolten kaas erover, of met spekjes.
Bellatrix: Als je mocht kiezen uit elke eeuw die er is geweest, in welk zou je dan het liefste willen leven en waarom?
Ik vind deze eeuw prima. Vooral omdat in de vorige eeuwen vrouwen veel minder kansen kregen dan mannen. Nu kan ik lekker studeren, uitgaan, paardenrijden zonder dat dat vreemd gevonden wordt.
Storm76: Welke pony was vroeger je favoriet op de manege waar je reed toen je jong was en waarom?
Ik reed vroeger op een manege hier vlakbij, daar heb ik bijna 7 jaar gereden. In die tijd heb ik verschillende lievelingspony's gehad, want er werd nogal eens een paard verkocht. Mijn 2 allergrootste lievelingen waren James en Pumba. James was een pony van +/- 1.30 m. die ontzettend dik was toen hij op de manege kwam. Hij had heel lang in een stalletje gestaan waar hij nooit uit mocht en waar altijd eten bij in gegooid werd, volgens de verhalen op de manege dan. Ik weet niet of het waar is, maar hij was in elk geval moddervet en stront eigenwijs. Echt een heerlijke pony, hij was nooit gemeen ofzo, maar deed ook niet zomaar wat je vroeg. Er viel eigenlijk niemand vanaf, maar hij bleef soms gewoon een half uur op het midden staan als mensen hem niet aanpakten.
Later kocht de manege een aantal Criollo's via een westernstal. Die pony's waren zo vreselijk gevoelig en zo schrikachtig. Pumba was 1 van de eerste Criollo's die op de manege kwamen. Hij was vrij groot en slank voor een Criollo en had best wat aanleg voor dressuur. Met springen kon ie alleen maar keihard rennen en buiten was ie ook altijd behoorlijk druk.
Zowel James als Pumba waren op dat moment echt een uitdaging voor mij om te rijden, James omdat hij zo eigenlijk was en Pumba omdat ie zo heet kon worden soms. Ik heb van allebei erg veel geleerd.
Suuskipje: Zie dat je Viktor al 10 jaar verzorgd! Nooit gedacht van, en nu koop ik hem?
Nee nooit. Hij heeft een geweldige eigenaresse die heel goed voor hem zorgt. Zij heeft de hele dag de tijd om hem lekker te poetsen en te verwennen en hij vindt het heerlijk.
Als ik zelf een paard zou kopen zou ik toch ook wel veel willen rijden en dat past niet bij hem. Viktor is nu 20 jaar en heeft een flinke peesblessure gehad, hij mag dus niet meer springen en we moeten uitkijken dat hij zich niet verstapt. Voor dressuur heeft hij het lichaam ook niet echt. Dus ik ga er elke week een keertje heen, een middagje lekker poetsen en een rustig bosritje doen. Ik vind het wel goed zo.
Maya: Welke richting wil je uiteindelijk op in de diergeneeskunde? Hoe ben je erbij gekomen om die opleiding te gaan doen?
In de eerste instantie wilde ik het liefste paarden gaan doen of anders kleine huisdieren (honden, katten, konijnen enz.). Op dit moment twijfel ik nogal welke richting ik zal kiezen in de rest van mijn studie. In de kleine huisdieren krijg je erg weinig kans om praktijkervaring op te doen omdat er weinig huisdieren geopereerd worden.
Als je landbouwhuisdieren kiest kun je keizersnedes oefenen tot je erbij neervalt, dus dat is misschien een betere keuze.
Na mijn studie wil ik eerst een paar jaar werken als dierenarts en dan verder studeren, of promoveren aan de universiteit, dat weet ik nog niet precies.
Mistid: Wanneer sleep je je vriend mee voor nieuwe profielfoto's ?
Ehmmm, het is uit. Maar als er bokker zijn die zin hebben om een keertje foto's te komen maken dan houd ik me aanbevolen!
Storm76: Waar blijf je voor thuis of waar mag iemand je wakker voor maken
Ik blijf thuis om lekker op de bank te hangen en een filmpje te kijken na een lange dag. Vooral films als 'Pretty woman' en 'Nothing Hill' kijk ik erg graag. En natuurlijk blijf ik ook thuis om te bokken.
Je mag me wakker maken als er iets is met 1 van de paarden of met de kat. Voor de rest moet het allemaal maar tot morgen wachten hoor, laat mij maar slapen.
Sonja: Wat is het allerliefste dat iemand ooit tegen je gezegd heeft, als de zin "ik hou van jou" niet mee mag tellen?
Dat vind ik een hele moeilijke vraag. Mijn ervaring is namelijk dat mensen heel vaak 1 ding zeggen maar iets heel anders doen. Wat mensen tegen me zeggen dat zegt mij dus vaak niet zoveel, ik kijk meer naar hoe ze zich gedragen. Het liefste wat iemand kan doen is laten merken dat hij of zij echt om me geeft door er voor me te zijn als dat nodig is en door regelmatig tijd vrij te maken om samen iets leuks te gaan doen ofzo.