Het paard die...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Het paard die...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:47

Je ziet en hoort het steeds vaker 'het meisje die..', maar tot mijn grote schrik zie ik hier op bokt ook steeds vaker:

het paard................. DIE

Na 'het' komt toch echt 'dat' bij de verwijzing. Er stond laatst een artikel in de NRC erover, dat mensen nu 'die' gaan zeggen als het gaat om personen of zaken die dicht bij ze staan en 'dat' voor zaken die verder van ze afstaan of geen persoon of dier zijn.

De ene zal deze ontwikkeling zien als taalverloedering de ander als taalverandering.

Wat vind jij?

Tellie

Re: Het paard die...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:49

Ik vind het ook maar niets, kan me er ook verschrikkelijk aan ergeren. Het ergste is nog, omdat iedereen het begint te zeggen betrap ik mezelf er ook af en toe op. :=

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:51

De Nederlandse taal blijft moeilijk ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:51

Een tijd geleden stond er 'een paard die...' als topic titel ergens en net zag ik er wéér een verschijnen.

Ik ga er nu gewoon op temmen in de hoop dat de mods het veranderen, zodat mensen de juiste verwijswoorden vaker tegenkomen dan de onjuiste.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:51

@ Tellie; Same here!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:53

Tellie schreef:
Ik vind het ook maar niets, kan me er ook verschrikkelijk aan ergeren. Het ergste is nog, omdat iedereen het begint te zeggen betrap ik mezelf er ook af en toe op. :=

en hoe vaak hoor je ook wel niet trouwens

"ik irriteer me er aan"

ook zo'n geijkte fout samen met 'een aantal mensen hebben/zijn' een aantal is enkelvoud :7

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:59

Hihi, ik wilde de TS al aanspreken op een taalfout in de titel, maar dat was dus je opzet :D

Heel vervelend zulke dingen, helaas zie je ze hier echt dagelijks.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:01

Ik let er ook heel bewust op! Ik kan me er ook aan ergeren. Het is gewoon foutief taal gebruik.

Net als hen en hun. Dat wordt ook vaak verkeerd gebruikt.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:03

Hoor het ook steeds vaker en erger me er rot aan. Wil er altijd graag wat van zeggen, maar moet soms echt m'n mond houden, want niet iedereen is ervan gediend.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:03

Haha ik zag de titel en dacht meteen 'moet er wat van zeggen.'
Ja, ik erger me er ook groen en geel aan. Ik erger me aan álle grammatica-, taal- en spelfouten die ik voorbij zie komen.
Iedereen maakt wel eens een spelfout (ik ook), maar de stelselmatige foute zinnen en woorden die er op het internet voorbijkomen zijn af en toe reden voor grijze haren...

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:04

saskiab schreef:
Ik let er ook heel bewust op! Ik kan me er ook aan ergeren. Het is gewoon foutief taal gebruik.

Net als hen en hun. Dat wordt ook vaak verkeerd gebruikt.

En als en dan 8-)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:04

Wat overigens ook een veel gemaakte fout is: 'hij wilt'. En het ergste is dat velen niet eens weten dat het fout is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:06

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:09

Mijn persoonlijke mening is, dat als je je dusdanig ergert aan dergelijke taalfouten, je misschien beter een ander forum kunt bezoeken.

Dat voor taalpuristen bijvoorbeeld :)

Dit forum is groot, een percentage mensen met Dyslexie en/of een lagere opleiding daarmee ook aanwezig. Je kunt niet van een ieder verwachten dat hij/zij de Nederlande Taal perfect beheerst.

Wanneer we met zijn allen plezier beleven aan het gebruik van bokt, en er informatie uitgewisseld kan worden, op welk niveau dan ook, al dan niet met (kleine) taalfouten, heb ik daar geen enkel probleem mee. Je kunt wel op alle slakken zout gaan leggen.

Mensen respectloos behandelen, uitschelden en kleineren vind ik vele malen erger dan een taalfoutje hier en daar.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:09

Arabesk schreef:
De ene zal deze ontwikkeling zien als taalverloedering de ander als taalverandering.

Wat vind jij?

Taalverloedering. Helaas is deze verloedering aan de orde van de dag. Steeds meer mensen knallen ook Engelse termen door hun posts. Ook zoiets wat onze mooie taal niet ten goede komt.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:11

@Barmat: dat is ook niet de opzet van dit topic. Natuurlijk hoeft niemand de taal perfect te beheersen. Maar ik vind het helemaal niet slecht om mensen die dergelijke fouten maken er op te wijzen. Wellicht doen ze er wat mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 12:15

Citaat:
Steeds meer mensen knallen ook Engelse termen door hun posts. Ook zoiets wat onze mooie taal niet ten goede komt.

Vooral de NH-ers hebben daar last van, die lijken geen nederlandse woorden te kunnen verzinnen voor allerlei termen :7 Of juist door ze te gebruiken geven ze aan dat ze bij een bepaalde groep horen :? of laten ze zien dat ze er verstand van hebben :? . Ik weet het niet, maar als je sommige posts leest is het bijna een karikatuur van zichzelf.

'Ik ging wandelen met mijn paard en kwam een paar tresholds tegen (..) Beauty was behoorlijk leftbrained introvert (..) ja het is een kwestie van make versus want (..) we gaan een nieuwe challenge aan'

_O-

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:15

Ja inderdaad.. Een gekke zaak.

Je hoort het vaak maar mij zal je het niet snel horen zeggen hoor!
Gekkigheid :P

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:18

4EverHobbes schreef:
Wat overigens ook een veel gemaakte fout is: 'hij wilt'. En het ergste is dat velen niet eens weten dat het fout is.

Ik wel! :D het is hij wil

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:19

Barmat schreef:
Dit forum is groot, een percentage mensen met Dyslexie en/of een lagere opleiding daarmee ook aanwezig. Je kunt niet van een ieder verwachten dat hij/zij de Nederlande Taal perfect beheerst.

Maar we kunnen wel verwachten dat het begrijpelijk is voor iedereen.

Een d/t fout zal je mij nooit over horen maar als iemand schrijft "ik ben na me paardje geweest", dan moet ik echt 3 keer kijken voor ik er zeker van ben dat ik het goed begrepen heb. Het lijkt soms wel of ik een rebus aan het oplossen ben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:24

4EverHobbes schreef:
Steeds meer mensen knallen ook Engelse termen door hun posts.

:P

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:26

Naast mijn studie werk ik als corrector. Ook ik erger me aan die 'taalverloedering'.
'Hoe moeilijk kan het toch zijn?', denk ik dan. Uitzonderingen daargelaten, moet het toch niet zo'n moeite zijn om een fatsoenlijk berichtje achter te laten. Een tikfout kan, een spellingsfoutje (moeilijk woord) kan er ook nog wel insluipen, maar fouten zoals hier genoemd (die paard e.d.) oei, tenenkrommend. d/t-fouten, als/dan-fouten, hen/hun-fouten, kunnen/kennen-fouten, woorden al dan niet aaneen .. En sommige mensen schijnt het echt niet te kunnen deren, onbegrijpelijk. Oké we hebben het over een forum, maar hoe gaat dit in het leven van alledag, in de praktijk? Hoe serieus kan je iemand nemen die iets op papier zet wat zo ongeveer herschreven moet worden om het te kunnen begrijpen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:26

Ik kan me overigens wel vinden in de reactie van Barmat, alhoewel ik merk dat ik me ontzettend irriteer aan fouten als naar / na en mijn / me of eens / is..

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:28

Chubby schreef:
4EverHobbes schreef:
Steeds meer mensen knallen ook Engelse termen door hun posts.

:P

Kun je nagaan, het is al zo ingeburgerd :+

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:28

Waves schreef:
Barmat schreef:

Maar we kunnen wel verwachten dat het begrijpelijk is voor iedereen.

Een d/t fout zal je mij nooit over horen maar als iemand schrijft "ik ben na me paardje geweest", dan moet ik echt 3 keer kijken voor ik er zeker van ben dat ik het goed begrepen heb. Het lijkt soms wel of ik een rebus aan het oplossen ben.

:j. Na me paard .. brr.