Behoefte aan een spellchecker?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Zou je een spellingschecker gebruiken als Bokt.nl die een zou hebben?

Ja
64 (64%)
Nee
27 (27%)
Weet nog niet
8 (8%)

Totaal aantal stemmen: 99


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Behoefte aan een spellchecker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 12:57

Ik heb vorige week eens wat zitten zoeken naar een spellchecker en ik ben een aantal kanditaten tegen gekomen. Probleem is dat die spellcheckers allemaal nog wat werk nodig hebben om echt bruikbaar te zijn en fatsoenlijk in Bokt te passen.

De vraag is dus of er daadwerkelijk behoefte aan is. Als bijna niemand een spellchecker gaat gebruiken dan ga ik er ook geen tijd in investeren...

Even in het kort hoe zo'n ding werkt.. Je tiept je bericht, je klikt op 'spellcheck' en dan krijg je een nieuw venster waarin je bericht weer staat met de verkeerde woorden onderstreept. Hier kan je dan per woord een van de alternatieven kiezen, het woord negeren of het woord toevoegen aan je persoonlijke woordenboek.

Een demotje is (erg tijdelijk) hier te zien:
http://www.bokt.nl/spell/posting.php?mode=newtopic&f=25

Houd er wel even rekening mee dat deze versie alleen engels snapt Haha!
Laatst bijgewerkt door BartVB op 24-04-03 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:59

Leuk voorbeeld, ik tikte een nederlandse zin Haha!

Ik zou het, zeker bij de wat langere berichten, wel gebruiken.

:evaw:

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 13:03

Hmm, bericht is 8x bekeken, 2x gestemd..

Mensen, je kan ook stemmen zonder te reageren hoor (als je ingelogd bent iig).

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:06

Ik zou het denk ik wel gebruiken, gewoon om zeker te weten dat er geen fouten in m'n berichtje staan. Gelukkig maak ik niet zo veel fouten, maar ik weet een heleboel mensen die een spellchecker zeker zouden kunnen gebruiken ! Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:11

Ik denk wel dat ik er gebruik van zou maken als ik grote stukken tekst schrijf.Anders niet want meestal pik ik dan na één keertje herlezen alle fouten eruit(zijn er nooit zoveel hoor) Haha!

Ik vraag me eigenlijk af of je hemzelf wel zou gaan gebruiken Bart? Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Chantal173 op 24-04-03 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:12

Ik zou het niet gebruiken, maar ik denk dat het voor een aantal mensen toch wel handig zou zijn Haha! Is er niet een optie die msn taal filtert? Tong uitsteken

ps. de spelcheck loopt niet echt soepel he... "gaat" herkent hij niet, en van "hte" kan hij geen "het" maken..

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 13:18

Eeeh, syph, de spellcheck demo doet alleen engels Haha! Dat was ik nog vergeten te zeggen Knipoog

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:19

Hmmm ik denk dat het er een beetje vanaf hangt. Ik plaats meestal snel een bericht, dus om het dan eerst zelf door een spellingscontrole te halen zal ik denk ik teveel werk vinden. Ik denk dat je dan beter alle teksten automatisch kan laten controleren?
Ik heb dus ook nog niet gestemd...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:21

Hmm, ik vind dat je dat niet automatisch moet doen, ben je een uur aan het tiepen en dan ineens moet je alles controleren....


Maar zo als het nu is is het voor mij goed Haha!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:24

Ik heb gestemd dat ik er geen gebruik van zal maken. Langere berichten lees ik altijd nog wel na of ik edit later wat typo's weg.

Mocht ik er helemaal niet uitkomen dan bedenk ik wel een andere formulering (er zijn meerdere wegen naar Rome Haha!).

Voor mij zou het niets toevoegen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:30

BartVB schreef:
Eeeh, syph, de spellcheck demo doet alleen engels Haha! Dat was ik nog vergeten te zeggen Knipoog


d0h

haha ja dan werkt het idd niet Tong uitsteken

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:40

Ik had al eens aangeven dat het voor mij een hele uitvinding is *LOL*

Op engelse forums ben ik het al tegen gekomen en ik vind het ideaal gewoon. Dus van mij mag die spellingchecker er komen

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:41

Nee, ik zou het zelden gebruiken. Ik kan m'n spelling prima (en sneller!) zelf controleren en als ik iets echt niet weet, dan pak ik zelf het woordenboek. Bovendien vind ik hele kromme zinnen of zinnen zonder leestekens veel storender voor het begrip van een tekst dan een enkele tikfout (al zijn er grenzen! Hooft ) en ik betwijfel of zo'n spellingcontrole dat ook op kan lossen.
Ook zullen er altijd fouten tussendoor glippen, 'paard' en 'paart' is beide correct Nederlands, maar de betekenis verschilt nogal Tong uitsteken

Wel pleit ik ervoor dat sommige mensen het *verplicht* moeten gebruiken, dat ze alleen een bericht kunnen plaatsen nadat de spellingcheck er overheen geweest is }>

edit: typefout Haha!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 24-04-03 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:01

Zelf maak ik niet al te vaak spelfouten en meestal lees ik mijn berichten ook nog na. Ik zal er dus geen gebruik van maken.

Margreet schreef:
Wel pleit ik ervoor dat sommige mensen het *verplicht* moeten gebruiken, dat ze alleen een bericht kunnen plaatsen nadat de spellincheck er overheen geweest is }>


Daarin ga ik mee.
Mensen die bijvoorbeeld drie keer een waarschuwing gehad hebben voor slechte spelling, zouden na het typen van het bericht eerst de spellcheck moeten gebruiken.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:19

Kitty schreef:
Mensen die bijvoorbeeld drie keer een waarschuwing gehad hebben voor slechte spelling, zouden na het typen van het bericht eerst de spellcheck moeten gebruiken.


Bedoel je daar onzorgvuldigheid mee? Mensen die niet de moeite nemen om hun bericht na te lezen en allemaal slordige tikfouten in hun berichten hebben staan? Ik vind namelijk niet dat je mensen die wél hun best doen en er gewoon veel moeite mee hebben (klassieke d's en t's bijvoorbeeld) hier voor waarschuwingen moet gaan geven.

Verder zou ik zelf geen gebruik maken van een spell checker denk ik.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:27

Zo zwaar hoeft dat van mij echt niet beoordeeld te worden, maar een klein beetje meer 'motivatie' om je tekst te verzorgen lijkt me geen kwaad kunnen voor sommige mensen.

MSN-taal lijkt me iig een gevalletje voor zo'n "waarschuwing" waar geen twijfel over hoeft te bestaan.
Idem met leestekens. Iedereen kan hoofdletters, punten en komma's typen op (ongeveer) de juiste plaats. Af en toe een keer op 'enter' drukken voor een nieuwe alinea is ook niet echt teveel gevraagd lijkt me.

En voordat we die discussie weer krijgen, half bokt schijnt namelijk dyslexie te hebben: het verschil tussen niet kunnen of niet willen cq. luiheid is echt wel uit een tekst te halen hoor!

Nulla tenaci invia est via

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:42

Ik zou het wel gebruiken. Ik maak niet zo heel vaak fouten, geloof ik, maar vind het toch wel nuttig. Zelfs ik lees nog weleens ergens overheen.

* To Belg, or not to Belg *

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:42

Margreet schreef:
En voordat we die discussie weer krijgen, half bokt schijnt namelijk dyslexie te hebben: het verschil tussen niet kunnen of niet willen cq. luiheid is echt wel uit een tekst te halen hoor!


Dat was dus ook wat ik bedoelde met bovenstaand berichtje Knipoog

Nogmaals: ik zou die spell checker zelf niet gebruiken, maar ik denk dat het geen gek plan is voor een hoop mensen, maar dan blijft de vraag of deze mensen dat knopje ook weten te vinden...

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:50

Ik denk dat mensen die echt grote taalfouten maken de spellingscontrole niet zullen gebruiken. Als je zulke grove fouten maakt, neem je niet de tijd om je berichtje door te lezen en zul je ook niet te de tijd nemen om er een spellingscontrole overheen te laten gaan. Aangezien ik er vanuit ga dat dat nou net de groep mensen is waar je de spellingscontrole voor wilt instellen, vraag ik me af of het nut heeft. Als je daar, en van msn-taal, af wilt komen denk ik dat poltie-agentje spelen en dus mensen wat sneller op hun vingers tikken, beter werkt. Maar ik kan me levendig voorstellen dat jullie daar niet zo'n zin in hebben... Ik zou de spellingscontrole zelf overigens wel gebruiken.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:50

Sypheron schreef:
maar ik denk dat het voor een aantal mensen toch wel handig zou zijn Haha!


yup, ik zou hem wel kunnen gebruiken, ik stem voor 'ja'

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:11

Nou ik heb even die demo geprobeerd, maar het enige woord wat hij onderstreepte was het woord waar geén spelfout in zat whahahha
Maar als het werkt zou ik het zeker weten gaan gebruiken!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:31

Syph, ff lezen, Bart had allang gezegd dat het Engels was (al voor ereactie van Sjimmy) *LOL*. Ik zou zelf niet vaak een spellingchecker gebruiken. Maak regelmatig typfouten, maar als ik zelf iets post, haal ik de ergste er wel even uit. Ik draai vaak alleen wat letters om, is niet dat ik niet kan spellen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:36

Hmm het lijkt mij wel handig. Niet dat ik de spelfouten niet zie, maar soms ben ik zo bezig met het typen van een verhaal of reactie dat ik dan de letters om draai of gewoon zinnen typ die dan niet meer kloppen. Wel handig voor lange vehalen. Van mij mag het!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:44

Ik snap er niet veel van Haha!. I'm wordt fout aangerekend en i'amb wordt dan voorgesteld?
Maar ik zou het wel gebruiken ja, zeker als ik zelf een topic plaats of een lang antwoord geef.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:49

Ik vraag me ook af of de mensen die de spellingchecker goed kunnen gebruiken er ook werkelijk gebruik van gaan maken.
Als iemand het al teveel moeite vindt om bijv. geen MSN-taal te typen, dan neemt die persoon ook vast niet de moeite om de spellingchecker te gebruiken.
Voor de mensen die hun berichten graag goed verzorgd plaatsen en niet al te best zijn in spelling (waar ik mezelf overigens ook toe reken Knipoog ) is het een handig hulpmiddel.

En wat betreft MSN-taal op Bokt: ik stoor me er ontzettend aan en ik vind dat er best hard tegen opgetreden mag worden !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Selina en 7 bezoekers