Zielig, zieliger, zieligst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PeelSlowly

Zielig, zieliger, zieligst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:12

Ik zie meerdere malen per dag dat er in topics waarin iets naars wordt aangehaald, iemand reageert met 'maar wat denk je dan van [iets anders zieligs], daar hoor ik niemand over'.

Waarom moet dat er nou altijd bijgehaald worden, dat is toch totaal offtopic? Het is zielig als een paard geslagen wordt, maar wat denk je dan van paardentransporten naar Italië. Het is zielig als een paard met een slecht passend zadel gereden wordt, maar wat denk je dan van rollkur. Paardenpolo is zielig, maar wat denk je dan van die paarden die met een rotnood van een helling af moeten rijden. Belachelijk toch eigenlijk? Is het niet erg als iemand beroofd wordt omdat er ook mensen vermoord worden? Nee, op zichzelf is het erg en het hoeft niet vergeleken te worden met iets dat misschien nóg erger is.

Een beetje nuanceren vind ik heel gezond, maar er worden meestal dingen bij gehaald waarvan ik denk: "ja, is ook heel erg, maar waarom haal je dat hier aan?". Ik vind het echt heel vreemd dat mensen het nodig vinden om vervelende dingen te ontkrachten met iets nóg ergers. Moet ik me er daarom maar niet druk om maken?

Is dit ook iemand anders opgevallen? :Y) En als je het nog niet is opgevallen: kijk maar eens bij de nieuwsberichten, vooral die met meer dan één pagina aan reacties. :+

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:18

Klopt. Helaas maak ik dat ook in het dagelijks leven mee, en niet alleen op bokt. Mensen die zichzelf dan zieliger vinden enzo.. Bah.
Net alsof ze dan willen zeggen dat het eigenlijk niet zo erg is wat er is gebeurt. Maar heel erg of iets minder erg.. Het blijft erg...

Anoniem

Re: Zielig, zieliger, zieligst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:59

Of het zijn mensen die bang zijn dat er iemand anders met de aandacht gaat lopen en daarom iets ergers plaatsen, al kan ik me in de reactie van Coot ook heel goed vinden.

Verder vind ik ook dat het in principe niet veel toevoegd aan de relevantie van het topic, tenzij het iets vergelijkbaars is en zo ervaringen gedeeld kunnen worden..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:54

Het is in het dagelijks leven ook zo.. ik wilde er toevallig van de week nog bijna een topic over openen.

Mijn paard blaast donderdag haar laatste adem uit en daar heb ik het heel, heel moeilijk mee. En wat denk je dat ik te horen krijg van mensen? Dat het allemaal nog veel erger kan. Een familielid verliezen bv.
Dat wil je gewoon niet horen op zo'n moment. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:25

Veel mensen willen gewoon niet snappen dat bepaalde dingen op een bepaald moment heel erg voor iemand kunnen zijn. Zo was er laatst ook een topic waar je me vreselijk naar over heb gevoelt. Dat was een meisje die allemaal narigheid mee had gemaakt, en oa haar vader was weggelopen. Die kreeg reacties als: 'Nou je vader is niet dood hoor, stel je niet zo aan, schop onder je kont heb je nodig.' En toen kwam er een discussie of de TS in kwestie wel of niet zielig was en zich wel of niet aanstelde. :roll: Nou daar kon ik echt met m'n kop niet bij.... Veel mensen kijken gewoon écht niet verder dan hun neus lang is en vinden zichzelf altijd maar stoer als ze datsoort reacties neertypen. Ik snap dat echt niet.

Rytm schreef:
Het is in het dagelijks leven ook zo.. ik wilde er toevallig van de week nog bijna een topic over openen.

Mijn paard blaast donderdag haar laatste adem uit en daar heb ik het heel, heel moeilijk mee. En wat denk je dat ik te horen krijg van mensen? Dat het allemaal nog veel erger kan. Een familielid verliezen bv.
Dat wil je gewoon niet horen op zo'n moment. :n

Jeetje zeg.. sterkte! Dat wil je dan idd niet horen zeg.. tjongejonge....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:31

Ben het er wel mee eens. Zeker met dingen als weggelopen huisdieren enzo, of mensen die ziek zijn, er zijn er altijd wel bij die het nodig vinden om te zeggen dat wat zij hebben erger is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:01

Klopt, ik kom het ook vaak tegen en houd er ook totaal niet van!

Rytm: sterkte! :(:)
Voor mij zij het verliezen van een familielid écht niet erger zijn dan het verliezen van een paard. :( Gaan we ook tegen alle kinderen, die huilen, omdat hun ijsje is gevallen vertellen dat het nog VEEL erger kan en dat ze maar niet moeten huilen? Want tja, zij moeten natuurlijk maar geluk hebben dat ze nog niet hoeven te werken!

Het heeft denk ik ook een beetje te maken met dat mensen steeds verder individualiseren. 'It's all about me' is zo onderhand de slogan van de maatschappij.
Imo zou alles dat niet goed is aangepakt moeten worden en niet sommige dingen laten gaan, omdat het erger kan. Erger kan altijd en dan zou je nergens meer wat aan hoeven te doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:06

Dit gebeurt in het dagelijks leven ook , en soms nog wel veel harder,zo hard dat je het bijna niet voor kan stellen

(zo kreeg ik de opmerking over mijn overleden zoons dat het erger had geweest als ze ouder hadden geweest, hoe verzinnen ze het!)

Ik denk toch dat je er een beetje overheen moet lezen,doe ik ook eigenlijk altijd

Ik vind dat het zo erg is voor iemand zoals diegene dat zelf oppakt en daar heb ik respect voor

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:10

allereerst sterkte Rytm! dit vind ik trouwens echt een hele domme vergelijking!

ik vind dat je wel gelijk hebt! het sterke over dramatiseren merk ik ook heel erg in het dagelijks leven!

voorbeeld: meisje van 18 is ongeveer 50 kilo en vind zichzelf te dik! en vraagt in mijn ogen flink om aandacht!

misschien is dit een beetje off topic dit voorbeeld maar daar kan ik echt niet tegen, een probleem maken die er niet eens is!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:19

@DDW: Aan de ene kant wel, aan de andere kant is een vraag om aandacht ook 'zielig', want dat betekend dat die persoon te weinig aandacht heeft gekregen en daarom dat heeft aangeleerd.
Is vervelend in sommige situaties, maar ik probeer het dan om te vormen dat ik het sneu vind voor zo'n iemand, dat hij/zij op die manier aan zijn aandacht moet komen.

@ikdoemaarwat: die vergelijking vind ik gewoon ziekelijk! :(:) Verschrikkelijk dat iemand dat durft te zeggen zeg.

Het naast je neer leggen lijkt mij ook in dat soort situaties het beste, maar het is logisch dat dat in veel gevallen makkelijker gezegd dan gedaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:20

DDW Dat soort meisjes vragen ook niet per definitie om aandacht, het kan ook iets totaal anders zijn..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:25

Juul schreef:
DDW Dat soort meisjes vragen ook niet per definitie om aandacht, het kan ook iets totaal anders zijn..

ja dat klopt daar heb je gelijk in!
maar diegene die ik bedoel is een en al aandacht, meid van 18 loopt erbij met het duurste van het duurste!
heeft met rijden alles bruin (zadel, hoofdstel,cap,laarzen) en als iets niet lukt begint ze te krijsen en te schelden en huilend af te reageren op de pony! Vriendin van mij was een keer met haar naar een zaak geweest, en ze doet dat nooit weer, want meisje begon te huilen om iets wat ze niet kreeg... :o :o meisje van 18 jaar oud..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:27

Ohja, zo een is wel echt aandachtsgeil ja.. :=

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:35

Zou het echt zo zijn dat ze zich zieliger vinden??

Misschien willen ze juist op die manier de ander een hart onder de riem steken, dat het lang niet zo erg is als ze het zelf ervaren en dat het wel goed komt.
Want wie kan er in een vervelende situatie nou echt objectief naar de situatie kijken waar hij in zit? Niemand toch?
Juist door op deze manier te relativeren kunnen de ogen van iemand open gaan, dat het wel meevalt en dat er genoeg is wat erger is om je druk om te maken. Dat je er iets aan kunt doen om de situatie te veranderen, zodat het niet meer vervelend, erg, zielig is.

Ok, er zijn uitzonderingen in situaties die vreselijk zijn, maar ik vraag me af of iedereen die op deze manier reageert zichzelf echt zieliger vind dan een ander.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:37

Wat het een beetje is met die vergelijkingen is dat ze wel gewoon waar zijn. Ze hebben alleen op dat moment helemaal niets met de situatie te maken!
Als mensen gaan zwelgen in hun eigen verdriet kan het relativeren daarbij helpen.
Maar op het moment dat mensen het gewoon moeilijk met iets hebben wat voor HEN erg is, wat haal je je dan in je hoofd om voor de ander te gaan bepalen hoe erg iets moet zijn!

Ik ken het trouwens ook andersom. Mensen die andere gevallen erbij gaan halen om hun eigen problemen weg te cijferen. Kan ik ook niet tegen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:40

Jibbel schreef:
Zou het echt zo zijn dat ze zich zieliger vinden??

Misschien willen ze juist op die manier de ander een hart onder de riem steken, dat het lang niet zo erg is als ze het zelf ervaren en dat het wel goed komt.
Want wie kan er in een vervelende situatie nou echt objectief naar de situatie kijken waar hij in zit? Niemand toch?
Juist door op deze manier te relativeren kunnen de ogen van iemand open gaan, dat het wel meevalt en dat er genoeg is wat erger is om je druk om te maken. Dat je er iets aan kunt doen om de situatie te veranderen, zodat het niet meer vervelend, erg, zielig is.

Ok, er zijn uitzonderingen in situaties die vreselijk zijn, maar ik vraag me af of iedereen die op deze manier reageert zichzelf echt zieliger vind dan een ander.

Dat is ook waar hoor, ik denk dat een groot deel ook is dat mensen proberen te helpen, maar op een beetje moeilijke manier. :) Dat is gewoon moeilijk in nare situaties. Als je iets naars meegemaakt hebt wil je het liefst gewoon niks horen, en dan komt alles ook harder aan. Uitzonderingen daargelaten dan. De opmerkingen naar Rythm en ikdoemaarwat vind ik dan echt heel klunzig, goedbedoelt of niet..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:44

er is altijd iemand die het slechter heeft
en er is altijd iets wat erger is ..

wat is erg >? en wat is erger ..
dat ligt heel erg aan het referentie kader van die persoon
als iemand nog nooit iets heeft gehad
en met een zwaar gekenusde kleine teen zit vind die dat erg (logisch )
als een alleen staande moeder of moeder met een vader die bv op de vaart zit
me god weet wat verzin eens iets , met 3 kids zit en de griep krijgt
denk ze a dat ze dood gaat (voor de genen die ooit echt de griep hebben gehad herkennen dat gevoel wel denk ik) en zit ENORM om het hand ivm de kids

dat is erg
en een "wees blij dat je niet "x"(iets ergers) hebt gaat dan ook echt niet helpen
hoe realistisch dat dan ook mag zijn

als een bijstand gezin beroofd word van hun auto die ze nodig hebben
om met kind naar ziekenhuis te gaan is dat heel erg
als een rijke stinkerd zijn auto word gejat .. is het net zo erg alleen makkelijker oplosbaar
(ff nieuwe auto halen zit er voor dat gezin niet in ..)

soms reageren mensen omdat ze ook hun verhaal kwijt willen
of er door die of dat er aan herrinnerd worden
anderen om te relativeren
weer andere misschien wel voor aandacht of zieligheid

denk echter dat de meeste mensen reageren met goede bedoelingen
en soms niet weten hoe of wat ze zeggen moeten ..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:53

Kan me voor en heel groot deel in bovenstaande reacties vinden
Individualiseren van situaties die een ander zijn overkomen is heklaas heel veel voorkomend. IK heb daar ook veel moeite mee. Met het schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik mezelf er ook wel eens op betrap. En dan hou ik snel weer mijn mond of bied mijn excuses aan....
Maar bij het verliezen van een dierbare (mens of dier) zou ik niet durven ....elk verlies is even moeilijk.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:02

OKHannes schreef:
Maar bij het verliezen van een dierbare (mens of dier) zou ik niet durven ....elk verlies is even moeilijk.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Het verliezen van je cavia is over het algemeen minder zwaar als het verliezen van je oma. Dat van je moeder is (meestal) weer een graad erger.
Hoe verder het ligt van de natuurlijke loop van het leven, hoe zwaarder het zal zijn om mee te 'dealen'. Maar dan bekijk je het binnen een persoon.
Het is inderdaad het 'individualiseren van situaties die een ander zijn overkomen' wat het probleem is..

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:03

Elke verlies is op het moment zelf even moeilijk. Hoe lang het verwerkingsproces daarna duurt is verschillend.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:03

sofje schreef:
OKHannes schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens. ..

Hier ben ik het deels mee eens

meestal is een oude oma die een fijn leven heeft gehad minder erg dan bijv iemand die zijn kind verliest door een moord of dronken idioot met auto (zijn maar voorbeelden)

MAAR iedereen pakt het anders op en iedereen heeft een andere band met zijn of haar mensen om zich heen
WIJ zijn niet degenen om te oordelen HOE erg zoiets is

HET is gewoon erg en je dient een persoon niet te laten weten wat erger maar alleen je steun betuigen en laten weten dat je meeleeft met zo een persoon
Want dat is het enige wat zo een persoon op dat moment even nodig heeft en horen wil

Althans dat is mijn visie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:08

Precies. Want zo'n oude oma met een fijn leven kan best iemands lievelingsoma zijn waar die vaak komt enzo. :)

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:08

ikdoemaarwat schreef:
MAAR iedereen pakt het anders op en iedereen heeft een andere band met zijn of haar mensen om zich heen
WIJ zijn niet degenen om te oordelen HOE erg zoiets is

(...)

Althans dat is mijn visie

Precies wat ik bedoelde! ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:37

Heel irritant zulke mensen die altijd zieliger zijn.

Een bekende van mij heeft een 3 dubbele hernia gehad. Mooi k.t.
Ik heb scoliose. Ook mooi k.t

De bekende is 100% afgekeurd. Ik werk 7 dagen in de week in de schoonmaak.

Als ik 1 keer klaag over rugpijn(en dus een keer niet op handen en knieen door haar huis kruip). Dan begint ze altijd meteen: wil je ruilen? IK heb een 3 dubbele hernia.

Ik mankeer nogal wat. Mijn zus mankeert nooit wat. Maar mij hoor je niet ... Als mijn zus eens hoofdpijn heeft: Och heb zo'n hoofdpijn, maar ik weet wel dat jij veel zieliger bent. En dat zegt ze echt niet om vals te doen.
Ze weet hoe gezegend ze is met haar gezondheid. Maar ze wil gewoon even klagen als ze hoofdpijn heeft. En dat vind ik prima. Maar zij voelt zich altijd schuldig dan.
Maar dit komt grotendeels doordat onze moeder nogal heel ernstig klaagt. Er is niemand zo zielig als zij. Niemand.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:52

Tsja, ik merk het ook erg op bokt.
Vooral wanneer bepaalde mensen een heel erg duidelijk standpunt hebben, en deze graag in ieder topic willen verkondigen. Op de een of andere manier zijn deze mensen een kei in dingen zo verdraaien dat ze tot hun eigen standpunt kunnen komen, al heeft deze totaal niks te maken met het onderwerp van de topic waarin ze reageren..

En dan krijg je inderdaad wel een topic met meer dan 2 pagina's vol "onzin", terwijl ieder gewoon zijn verhaal kwijt wil en daar reacties op wil!

Het is ook zo jammer dat veel mensen tegenwoordig wel even nadenken voor ze een topic openen over een (voor hun) gevoelige kwestie, gewoon omdat ze weten dat er hier ook vervelende reacties van mensen kunnen komen...