Discussie: Minder ruzies, betere sfeer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:57

Probleem is dat niet alle moderators elke dag online zijn...
Het zou dan beter zijn als er een verwijzing op MP gepklaatst wordt, dan kan de mod die het eerste online is kijken hoe verder en evt zijn reactie op MP plaatsen zodat de andere ook weten of en wat voor actie er ondernomen is.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 13:44

Steef schreef:
Ik zeik niemand op de man af, op het onderwerp wel.


Idd, en dat afzeiken wordt dus niet zo op prijs gesteld, maakt niet uit of dat op de man gespeeld wordt of niet. Als je je ergens niet in kan vinden kan je het of negeren en je schouders ophalen of je legt rustig uit waarom je het er niet mee eens bent.

Natuurlijk zijn we helemaal niet tegen discussies, meningsverschillen of wat dan ook. Enige dat IMO niet moet kunnen zijn ruzies en vooral het op de man spelen en iemand compleet afzeiken. In dat soort gevalen moet er heel wat sneller ingegrepen worden.

De capaciteit om dat te doen ontbreekt op het moment gewoonweg. Aan de ene kant omdat er teveel topics/posts bij komen en de mods dus lang niet alles kunnen lezen, aan de andere kant wordt er erg weinig gemeld tegenwoordig.

Er gaat idd een soort van 'meld dit topic bij de mod' knopje komen. Dat gaat waarschijnlijk niet met PB's werken maar met een soort lijst van alle meldingen voor alle topics. De topics die dan de meeste meldingen hebben staan bovenaan en hier kunnen ook de redenen van het melden bekeken worden. Alle moderators kunnen die lijst gewoon bekijken en evt actie ondernemen. Als dat gebeurd is kan het topic weer afgemeld worden waarna het uit de lijst verdwijnd. Het doen is dus om die lijst leeg te houden doordat de mods snel en doeltreffend handelen adhv de meldingen Haha!

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:00

Minder lange tenen hebben en beetje respect zou al een hoop schelen.
Feit is dat je hier met verschillende mensen te maken hebt, dus preventieve middelen bestaan er mijn inziens niet. Vroegtijdige signalering wat eventuele escalaties voorkomt zou misschien het enige zijn, hoewel dat de meningsverschillen niet oplost.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:41

Ik ben het helemaal met Marel eens, mensen moeten ook maar eens 3x nadenken voordat ze wat zeggen want iemand kan al snel gekwetst zijn of heeft inderdaad lange tenen, dat kan natuurlijk ook nog.

gelukkig heb ik nog nooit met iemand problemen gehad en ik meng me ook niet zo snel in discussie's. Het is natuurlijk wel een feit dat mensen gewoon een verschillende mening hebben en ieder wil zijn mening laten
horen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:55

Barb schreef:
gelukkig heb ik nog nooit met iemand problemen gehad en ik meng me ook niet zo snel in discussie's. Het is natuurlijk wel een feit dat mensen gewoon een verschillende mening hebben en ieder wil zijn mening laten
horen.


zeg barb, hoe kom jij dan aan zo'n hoog mesthoop percentage? Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:11

nog iets wat me te binnen schiet. Misschien kun je wat bokkers aanwijzen als 'mentoren' voor nieuwelingen. Die kunnen dan reageren op newbies vragen, wellicht de regels nog eens uitleggen en ook reageren op hun eerste topics zodat ze zich niet zo buitengesloten voelen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 00:06

Ach valt toch wel mee met de ruzie's hoor! Lachen Als je het aantal topic's en het aantal ruzie's bekijk valt het rezue mee, vwerder vind ik het best leuk om te lezen hoor! Lachen

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 01:26

Kayla schreef:
zeg barb, hoe kom jij dan aan zo'n hoog mesthoop percentage? Tong uitsteken


Volgens mij ben jij nog altijd degene die (actief) het hoogste mesthooppercentage heeft, en zich daarom Queen of the $hitpile mag noemen Haha!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:17

euh.....Syph je hebt het hier toch wel over Kayla he,
ik ben mijn duistere verleden in de stapmolen namelijk
vergeten Schijnheilig

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:19

Tssssssssk ik ben toevallig wel van ruim 50% naar nu nog maar 28% toegegaan hoor Boos!
En daar wil ik nog even aan toevoegen dat Geral en Teun beide tegen de 65% aan zitten, dus het valt best wel mee met mij



*kuch* maar naar het aantal posts op de MH moet je dan niet kijken Clown

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:22

Barb schreef:
euh.....Syph je hebt het hier toch wel over Kayla he,
ik ben mijn duistere verleden in de stapmolen namelijk
vergeten Schijnheilig


helaas liggen de bewijzen er nog steeds }>

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:24

ssssst zeg nou niet te hard, ik probeer mijn imago een beetje
op te vijzelen wie weet maak ik dan nog wel kans om
vertrouwenspersoon te worden op bokt Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:26

jij?
Ik dacht dat ik dat al werd *LOL*
Ik heb namelijk nooit woorden met iemand, en ik ben altijd lief Schijnheilig

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:49

Net als ik.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 21:39

Mijn idee is gebaseerd op iets wat ik mee maakte een tijdje terug op 1 van mijn topics, wat ongetwijfeld veel mensen hebben gevolgt!

Ik denk dat er eerder gereagereerd mag worden door de moddies, wanneer er gevraagt wordt een topic te sluiten, hoe interesant t topic ook is, vind ik persoonlijk dat daar naar geluisterd moet worden!
Dat zou al een hoop geruzie en een hoop vervelende dingen voorkomen!

Verder zou iets als een vertrouwens persoon wel een goed idee zijn, alleen hoe wordt zo iemand gekozen? Hoeveel komen er dan?Je zal er dan meerdere aan moeten stellen want niet iedereen kan met elkaar op schieten.

Verder denk ik dat er beter gelezen moet worden, er zijn veel topics waar dingen in gevraagt worden, maar er altijd mensen zijn die totaal offtopic, of wel het topic omdraaien of het zo'n draai geven dat t toch on topic is maar totaal niet meer op de vraag slaat!
Mensen worden te snel veroordeelt!
En Tuurlijk je krijgt dit er niet zo snel uit.. want iedereen heeft zo zijn mening, maar ik denk dat als er wat strenger wordt gereageerd vanuit de moddies met bv een prive waarschuwing wanneer iemand off topic gaat of een totaan nutteloze reactie ergens op geeft..

(snappen jullie t nog :S:S:S?)

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:58

[edit:BartVB]Volledige quote van het bericht hierboven verwijderd[/edit]

Ben ik het helemaal mee eens .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:14

Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is. Bedoel ik mee, na zo'n jaartje bokt, heb ik voor mij zelf "typetjes" in mijn hooft bij de namen.

Dan lees ik een reaktie van iemand en die past dan ook precies bij de persoon. Soms denk ik wel eens bij een bepaald topic, O jee, hier komt een stroom van kritiek op en dan mis ik wel eens bep. bokkers met hun voorspellende reakties. Hierdoor heeft bokt ook een eigen karakter gekregen en is het wat persoonlijker geworden. Blijkt dat iemand stelselmatig word afgezeken door steeds dezelfde anders denkende bokkers, kinderachtig. Maar daar prikken we toch allemaal wel doorheen? Daar hoeven toch geen hulptroepen voor te worden aangestelt? Sorry hoor, maar dan gaat bokt mij te puberaal worden, te schools.

Wordt er iemand afgekat en bokkers storen zich aan die kat, katten we even terug. Vind dat dat moet kunnen. Blijken er nieuwe bokkers te komen die dit een leuk spelletje vinden, zijn ze snel uitgespeelt, als wij als "ervaren" bokkers er niet verder op reageren.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, maar ik vind het overdreven en kinderachtig om hier speciaal mensen voor aan te gaan stellen.

Wel eens opgevangen dat er bokkers zijn die nare/scheld pb's sturen. Dat gebeurt achter de schermen en dat vind ik ontoelaatbaar. Maar met een mailtje naar de moddie kan dit toch "stilletjes" worden opgelost? Blijkt dit door bokkers gedaan te worden die dit normaal vinden, dan horen ze niet thuis op dit forum en dan gewoon "bannen".

Iemand die zich gekrenkt voelt, kan zich door een pb richten tot de moddie en dat lijkt mij voldoende.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:19

russel schreef:
Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is. Bedoel ik mee, na zo'n jaartje bokt, heb ik voor mij zelf "typetjes" in mijn hooft bij de namen.



yep.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 10:12

russel schreef:
Blijkt dat iemand stelselmatig word afgezeken door steeds dezelfde anders denkende bokkers, kinderachtig. Maar daar prikken we toch allemaal wel doorheen? Daar hoeven toch geen hulptroepen voor te worden aangestelt? Sorry hoor, maar dan gaat bokt mij te puberaal worden, te schools.

Tja, maar wie is 'we'? Dat zijn de mensen die al langer op Bokt zitten en weten wat ze van bepaalde mensen kunnen verwachten en die weten dat ze sommige mensen minder serieus hoeven te nemen. Mensen die maar soms een keer op Bokt komen of nieuw zijn staan met hun mond vol tanden als er weer iemand afgezeken of afgebrand word.

Citaat:
Wordt er iemand afgekat en bokkers storen zich aan die kat, katten we even terug. Vind dat dat moet kunnen. Blijken er nieuwe bokkers te komen die dit een leuk spelletje vinden, zijn ze snel uitgespeelt, als wij als "ervaren" bokkers er niet verder op reageren.

Klopt. Als Haha!
Maar dat zie ik niet gebeuren. En als een aantal 'ervaren Bokkers' die persoon negeren dan heb je altijd wel anderen die er wel op ingaan.

ALs iemand het nodig vind iets of iemand af te zeiken dan is er IMO gewoon geen plaats voor die persoon op Bokt. Als een persoon het niet op kan brengen op een normale manier in discussie te gaan of op een normale manier met mensen omgaat dan kan er een waarschuwing gegeven worden en daarna is het afgelopen. Ik zie niet echt wat een dergelijk persoon toe zou voegen behalve wat (negatieve) spanning en sensatie Verward

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 10:40

Citaat:
Tja, maar wie is 'we'? Dat zijn de mensen die al langer op Bokt zitten en weten wat ze van bepaalde mensen kunnen verwachten en die weten dat ze sommige mensen minder serieus hoeven te nemen.


Tuurlijk, leer je bokkers kennen en weet je wat voor een reactie je kan verwachten van bepaalde personen.
Maar waar ik wel eens van heb staan kijken is een opmerking in de trant van "als ik jou was zou ik maar een beetje indimmen, want je hebt pas 50 (noem maar een klein getal) berichten geplaatst dus je hebt nog geen recht van spreken'

Dan gaan mijn haren dus overeind. Wie bepaalt wanneer je wat mag zeggen?? Heb je na het plaatsen van X berichten meer rechten om je mond open te doen? Wordt je dan door de 'oud bokkers' serieuzer genomen? Ik mag hopen dat dat hier niet zo werkt en dat iedereen om zijn eigen bijdrage en mening (hoe klein dan ook) gewaardeerd en gerespecteerd wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:35

Bart en Dimple, zulke reakties heb ik idd ook wel eens gelezen. Maar misschien heb ik het idee dat het best wel meevalt. Ik lees nooit alle postings. Voor velen is bokt ook niet meer anoniem vanwege de vele boktmeetings. Krijg je daardoor dan niet een groepscultuur? Een dergelijke cultuur is altijd moeilijk te doorgronden voor buitenstaanders. Geniet je aanzien en populairiteit binnen een bep. groep en zijn cultuur, zul je ook makkelijker wat zeggen met het idee dat je mogelijk wel bijval zult krijgen.

Soms bezoek ik wel eens andere forums uit nieuwsgierigheid. Daar is de sfeer en toon toch echt wel anders dan op bokt.

Misschien heb ik het idee dat het te incidenteel is ipv struktureel doordat ik niet alle onderwerpen doorspit, dus mij teveel ontgaat.

Maar.... als je ziet hoeveel gebruikers er zijn, dan is bokt toch behoorlijk populair en dat zegt toch ook wel wat van de sfeer die het uitstraalt. Zou wel eens willen weten wat het populairste forum op internet is, bokt zal dan toch niet slecht scoren.

En.., mijn ervaring is dat paardenmensen toch niet de makkelijkste mensen zijn. Althans in real life toch de nodige onplezierige sfeertjes meegemaakt.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:59

russel schreef:
Geniet je aanzien en populairiteit binnen een bep. groep en zijn cultuur, zul je ook makkelijker wat zeggen met het idee dat je mogelijk wel bijval zult krijgen


Dat ben ik met je eens. Is het ook niet zo dat in sommige topics gewoon weinig wordt gereageerd omdat het hiet niet gaat om een 'oud bokker', een bekende??
Waarschijnlijk wordt de zoekfunctie regelmatig gebruikt om postings vriendinnen en vrienden te zoeken Haha!

Je houdt het toch dat bepaalde mensen naar elkaar toetrekken, en dat is niet meer dan normaal. Ik vind dat prima, maar het zou soms wel prettig zijn als deze 'groepen' wat meer zouden openstaan voor nieuwe(re) bokkers
Dat zou de sfeer wel ten goede komen, denk ik Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 09:15

Dimple, ook daar heb je weer gelijk in. Ik denk dat we het met z'n allen stiekum heel goed snappen.

Maar er is ook een grote groep jonge bokkers, jong in leeftijd en ook nog niet zo lang op bokt. Zij reageren wel op elkaars berichtjes.

Als je via de zoekfunktie gaat kijken, kun je dan nog een slimme vraag stellen? Alles is toch al uitgekauwd? Logisch dat je dan soms reakties krijgt van, zoekfunktie!, oud topic!. Maar het mag idd wel eens wat vriendelijker gezegt worden.

Volgens mij zijn er 2 groepen op bokt. Grote groep jonge bokkers en een kleinere groep oudere bokkers met meer ervaring op paardengebied en beter van de tongriem gesneden. Zit de voetangel dat die 2 groepen elkaar wel eens bijten? Dan natuurlijke de allergrootste groep die tussen de 2 groepen heen gaan. En dan kom je automatisch weer op het dilemma groepscultuur uit. Wil je tot een vaste clan gaan horen, zal dat niet altijd makkelijk gaan.

Ik denk best goed dat dat eens onder de loep genomen kan worden, zodat een ieder zich bewust is dat dat een rol speelt. Dat we niet hoeven te groeperen, uit te sluiten of ons hoeven te bewijzen via een forum.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 14:17

Dimple"]
Je houdt het toch dat bepaalde mensen naar elkaar toetrekken, en dat is niet meer dan normaal. Ik vind dat prima, maar het zou soms wel prettig zijn als deze 'groepen' wat meer zouden openstaan voor nieuwe(re) bokkers
Dat zou de sfeer wel ten goede komen, denk ik Ach gut
[/quote]

vandaar dit voorstel van mij:

[quote="lielle schreef:
nog iets wat me te binnen schiet. Misschien kun je wat bokkers aanwijzen als 'mentoren' voor nieuwelingen. Die kunnen dan reageren op newbies vragen, wellicht de regels nog eens uitleggen en ook reageren op hun eerste topics zodat ze zich niet zo buitengesloten voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:57

een discussie-forum openen? als er een discussie is die een beetje uit de hand gaat lopen, verplaats je die gewoon naar dit forum. Laat ze het dan maar lekker zelf uitvechten!