[Dienstmededeling] Veranderingen op de creatieve fora

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

[Dienstmededeling] Veranderingen op de creatieve fora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:54

Enige tijd geleden kwam er in topic op [FZ] naar voren dat sommigen gebruikers ontevreden waren met de creatieve fora [UK]/[CB].

Eerder kwamen we al met oplossingen om het gebruik van de creatieve fora gemakkelijker en prettiger te maken. Dit was toen een oplossing waar we denk ik allemaal plezier van hebben gehad. Bokt is daarna weer flink gegroeid. Meer gebruikers, meer creativiteit. Dat heeft er voor gezorgd dat er weer een aantal knelpunten naar boven kwamen. Naar aanleiding van het topic op [FZ] is er een poll geopend op UK. Hier in kreeg je de mogelijkheid om je mening over ideeën kenbaar te maken. Daarnaast zijn we specifiek rond gaan vragen bij een aantal Bokkers die zeer actief zijn op de creatieve fora en als moderators hebben we nog eens kritisch naar de fora gekeken. We zijn tot de conclusie gekomen dat naar aanleiding van de groei van Bokt.nl een aantal nieuwe aanpassingen en veranderingen zeker niet verkeerd zouden zijn.

De afgelopen periode hebben we dan ook bekeken wat we met de creatieve fora konden doen om ze weer te optimaliseren. Wegens drukte van diverse kanten heeft dit helaas iets langer op zich laten wachten dan eerste instantie de bedoeling was. Gelukkig hebben we het toch af kunnen ronden en vanaf vandaag zijn de creatieve fora niet meer het zelfde.

De grootste verandering is het opnieuw splitsen van de creatieve fora. Daar waar we eerst een splitsing maakten op leeftijd, maken we nu het verschil tussen fotografie en alle andere kunst uitingen. Zo komen we tot een nieuwe naam voor één van de creatieve fora: [FK] Fotokunst. Het 2de deel van de creatieve fora zal de naam [UK] Uit de Kunst dragen.
Hopelijk stimuleert deze nieuwe verdeling de creativiteit bij iedereen. Ongeacht je leeftijd mag je nu in beide fora’s posten. Waar je post hangt alleen nog maar af van je eigen interesses.
Beide fora's vind je nu onder het tabblad Algemeen.

Naast die grote verandering hebben we nog een reeks kleine veranderingen doorgevoerd. Zo mag iedere gebruiker maximaal één topic per week openen. Dit zal je stimuleren om zelf zeer kritisch naar je werk te kijken alvorens je iets plaatst. Daarnaast ook niet geheel onbelangrijk; iedereen krijgt even veel kans om reacties op zijn/haar werk te krijgen. Voorheen sneeuwde veel topics onder omdat er enorm veel nieuwe dingen geplaatst werden. Heel erg leuk natuurlijk, maar niet meer te overzien.
Alle andere nieuwe of veranderde regels zijn te lezen in de charters van de creatieve fora.

Daarnaast hebben we nieuwe richtlijnen toegevoegd. Graag zien we dat iedereen kan en wil leren van commentaar en tips. Je houding daarin tegenover de gebruikers die reageren op je werk kan daar heel erg veel aan doen.
Ook zien we zeer graag dat iedereen actief TEMt.. Meestal zijn het steeds dezelfde gebruikers die TEMen. Dat is heel erg fijn, maar wanneer iedereen wanneer hij/zij iets ziet wat niet is zo als het hoort even op de TEM knop drukt kunnen de moderators nog meer doen op de creatieve fora. Per dag worden er zoveel nieuwe berichten geplaatst dat het helaas onmogelijk is voor moderators om al die berichten te lezen. 50 gebruikers hebben meer ogen dan 1 moderator.

Een ander probleem zijn ook de steeds terugkomende vragen als bijvoorbeeld ‘hoe teken ik een paard?’. Hiervoor hadden we altijd een lijst met tutorials die jullie zelf aan konden vullen. Helaas zijn deze bijvoorbeeld met de zoekmachine slecht terug te vinden, mits je weet op welk woord je precies moet zoeken.
Eerder hebben we Bokt al uitgebreid met een enorm handig en vooral informatieve BoktWiki. Het lijkt ons dan ook vanzelfsprekend om de BoktWiki ook te gaan gebruiken voor de creatieve fora.
Graag zien we dat de BoktWiki door jullie aangevuld zal worden met objectieve, informatieve en paardgerelateerde artikelen. Dit geeft de mogelijkheid om onderling te discussiëren over bepaalde punten, gezamenlijk een artikel te controleren en om artikelen gemakkelijk te archiveren.
Er is een start gemaakt met BoktWiki artikelen over hoe je het beste een paard kunt fotograferen. Nieuwe artikelen zouden kunnen gaan over het tekenen van paarden in de juiste verhoudingen of over het maken van zweetdekens.
Wanneer je een artikel wilt schrijven kun je hiervoor terecht op [WZ] Wikizaken. De BoktWiki moderators bekijken welke artikelen in aanmerking komen om toegevoegd te worden en of de artikelen goed gearchiveerd worden.
Hopelijk kunnen we over een tijdje een aantal artikelen gebruiken om een hoop vragen van gebruikers te kunnen beantwoorden!

Tot zo ver een samenvatting van de veranderingen. Hopelijk voegen deze veranderingen iets toe aan de kwaliteit van de creatieve fora. Naast de nieuwe regels en richtlijnen zijn jullie als gebruikers natuurlijk zelf ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van de fora. Het is de bedoeling dat de combinatie nieuwe regels en richtlijnen en creatieve gebruikers met het oog op deze regels en richtlijnen uit zal draaien op plezier en leren voor iedereen! :)

Tivoli

Re: [Dienstmededeling] Veranderingen op de creatieve fora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:04

Ik vind het fantastisch!!! Hyper!
Het is nog te jong om er echt wat over te zeggen,
maar ik vind het al super dat er goed naar gekeken is.
*Gaat heerlijk tussen de teken en schilderwerkjes snuffelen*

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:33

Zag het net ja! Wat een goed idee Lachen!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:06

Super! Haha!
Nu kun je zelf kiezen waar je wilt kijken, en hoef je niet bladzijdes af te zoeken op zoek naar een van de verloren (teken)topic's.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:21

Geweldig! Haha!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:29

Helemaal goed Ja

Niet meer op zoek naar een topic.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:36

*doet dansje Go jij! Go jij!

Nagelbijten / Gniffelen weinig onderbouwde reaktie maar geeft goed weer hoe ik erover denk Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:04

Hier ook geen onderbouwde reactie, maar dit lijkt me een prima oplossing! Mooi overzichtelijk! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:24

Geweldig, ik heb een nieuw favoriet forum Haha!

Wel even nog een vraagje: ik had je een tijd terug een voorstel gemaild voor "verzameltopics" op de creatieve fora. Helemaal nu je inderdaad max. één topic per week mag openen, denk ik dat dat echt een toevoeging zou kunnen zijn. Hebben jullie dit nog in overweging genomen? Wat was de uitkomst van 't voorstel? Willen jullie het eventueel alsnog overwegen? Clown

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:52

Ik zag het idd gisteravond al. Super OK dan!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:22

Ik denk al ik mis toen ik net op zoek ging naar Creabea Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:22

Super OK dan!
Dit maakt zeker UK veel toegankelijker, en zo kunnen alle geinteresseerden in foto's kijken op FK.

Zeker ook de regel van maximaal 1 topic per week vind ik heel goed, zo voorkom je ook een overspoeling. Voor mij zeker een aanleiding om weer de moeite te nemen goed te kunnen reageren op de creatieve fora Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:28

Lijkt me een prima oplossing zo, ik denk dat dit veel meer overzicht geeft in de creatieve fora Ja

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:05

Ha,... het viel me net op Clown
Ik dacht heey... Fotokunst Lachen
Handig zo Ja vooral voor de TEK,SCH & ART Haha!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 21:10

Nouks schreef:
Geweldig, ik heb een nieuw favoriet forum Haha!

Wel even nog een vraagje: ik had je een tijd terug een voorstel gemaild voor "verzameltopics" op de creatieve fora. Helemaal nu je inderdaad max. één topic per week mag openen, denk ik dat dat echt een toevoeging zou kunnen zijn. Hebben jullie dit nog in overweging genomen? Wat was de uitkomst van 't voorstel? Willen jullie het eventueel alsnog overwegen? Clown

Dit voorstel hebben we meteen samen met alle andere verander ideeen bekeken. Ook gedacht hoe dat er uit zou kunnen zien op de nieuwe creatieve fora (UK/FK). We waren het toen eens dat het ook dan niet echt een goed idee zou zijn. Ook vanwege de zelfde argumenten die ik je eerder heb gegeven voor wanneer het op UK/CB zou staan. Lachen

Fijn om te horen dat jullie tot zo ver enthousiast zijn. We zijn zeer benieuwd hoe het gebruik van deze 2 fora de komende maanden zal verlopen! Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:13

Mij lijkt dit ook een hele mooie oplossing voor de creatieve fora. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:14

Mireille schreef:
Ook vanwege de zelfde argumenten die ik je eerder heb gegeven voor wanneer het op UK/CB zou staan. Lachen

Moet je me even helpen... Volgens mijn PM-box heb je me daar helemaal nog geen tegenargumenten op gegeven, enkel iets als "Ik ga het bespreken maar kan je er nu nog niets over zeggen"...... En ik denk nog steeds dat 't een prima toevoeging zou zijn Lachen

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 21:25

In dat geval ben ik abuis met wat er in de discussie achter de schermen is gezegt. Kan heel goed, inmiddels is het al even geleden. Lachen

Even een samenvatting van Nouks haar bericht ook voor alle anderen, zo dat zij weten waar we het over hebben.
Nouks kwam met het idee om verzameltopics in bepaalde mate toe te staan. Zo zouden er bijvoorbeeld thematische topics's kunnen zijn (winter, herfst, kerst, paarden, etc.) en verzameltopics waar je je perongeluk maar toch best leuke (bij bijvoorbeeld foute instellingen) foto's in kwijt kunt.

Onze ervaring is dat meerdere verzameltopics ergenissen opwekken. Ze sneeuwen normale topics van gebruikers onder, zo krijgen ze minder aandacht en minder commentaar. Daarnaast hebben we inmiddels ook gezien dat het in verzameltopics heel aantrekkelijk is om gewoon wat te plaatsen, zonder echt naar het werk van anderen te kijken of commentaar te geven. Op andere forums zou het goed kunnen werken, maar we waren het vanwege eerdere bevindingen wel eens dat dit geen optie is voor Bokt. Dergelijke verzameltopics op Bokt zou enkel uitnodigen tot het blijven plaatsen van 'wel leuke' foto's. Terwijl we met deze nieuwe veranderingen streven naar meer kwaliteit: kritischer zelf naar je werk kijken en daarbij verwachten dat anderen commentaar geven waar je iets aan hebt. Dat staat een beetje in strijd met elkaar, daarom hebben we er voor gekozen niet voor dit soort verzameltopics te gaan. Lachen

Sorry Nouks, ik dacht dat ik het inmiddels naar je gecommuniceerd had. Bij deze dus als nog. Hopelijk legt dit voldoende uit waarom we het niet zien zitten. Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:43

Ik vind de nieuwe creatieve fora echt super! Ik denk dat dit voo rbijna alle gebruikers een veel fijnere opzet is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:53

Helemaal te gek gaaf Haha! Haha! Lovers

Werd helemaal vrolijk toen ik het zag Haha!

Aan alle modjes: Super fijn dat jullie de tijd hebben genomen om naar ons te luisteren, en voor ons alles aan te passen OK dan! OK dan! Lovers

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:18

Ik kan me wel vinden in de mening van Mireille en andere mods in verband met de verzameltopics. Ik ben er ook niet zo'n voorstander van. Over het algemeen heb ik de indruk dat je dan nog minder commentaar/tips/kritiek op je werk krijgt, dan wanneer je gewoon zelf een topic aanmaakt hierover. Zo vind ik het camera- en objectieventopic ook al minder interessant, er komt 110 keer hetzelfde terug, en op andere zaken komt dan soms geen reactie..

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:36

Ik vind het een prima verdeling zo! Ja
Hopelijk gaat het allemaal goed uitpakken!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:29

Super!

Ik vind het een prima verdeling! Lachen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:15

Prima verdeling, nu nog hopen dat er wat meer onderbouwde reacties komen. Maar goed. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:54

Hoewel ik in eerste instantie erg enthousiast was, begint dat enthousiasme nu toch wat weg te ebben.... Het valt me op dat topics, hoe simpel of nietszeggend de foto's vaak ook zijn, nu echt vol staan met opmerkingen als "Wauw, wat mooi", "Ik ben dol op zulke foto's", "ik heb er geen verstand van maar ik vind het mooie foto's" en "best knap met zo'n camera". Ik heb net een stuk of 10 willekeurige topics op FK geopend en heb in stuk voor stuk echt alleen enthousiaste oneliners gezien. Onderbouwde, kritische reacties zijn ver te zoeken....

Wat gaan we hier aan doen?