[Dienstmededeling] Resultaten evaluatie HAW`

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[Dienstmededeling] Resultaten evaluatie HAW`

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 15:34

Later dan gehoopt, maar in dit topic vind je een samenvatting van de evaluatie van de veranderingen op het HorsesAtWork fora.

We hebben voor de zomer de regels op het forum ingrijpend veranderd aangezien er veel klachten over het forum waren. Het belangrijkste doel van de veranderingen was het verbeteren van de sfeer op het forum (sneller ingrijpen bij 'afzeiktopics' bijvoorbeeld). Daarnaast was het ons doel om van HAW een leerzamer forum te maken en harder op te treden tegen herhalingen en oneliners. En we wilden mensen een plaats te geven waar ze ook rijfoto's 'zonder commentaar' kunnen plaatsen: op ITP.

Op Forumzaken kwamen veel klachten binnen van mensen die de hele veranderingen drie keer niets vonden. We hebben om meer meningen te krijgen een enquête geopend, het beeld wat daaruit naar voren kwam was genuanceerder. Een meerderheid van de mensen die gereageerd heeft, was in ieder geval over een deel van de veranderingen positief. Vooral de toelichting bij de foto's en het minimum aantal van 5 foto's/maximum van één topic per week werden gewaardeerd. Maar: een aantal veranderingen werden vooral negatief beoordeeld. Zo gaven veel mensen aan dat ze het vervelend vinden dat topics op slot gaan als de openingspost niet klopt en dat reacties zonder rijtechnisch commentaar verwijderd worden. Ook vonden veel mensen de sfeer van het forum verslechterd: het was niet gezellig meer en werd ITP onoverzichtelijk door de rijfoto's.

De resultaten van de meerkeuze zijn hier te zien: vraag 1 vraag 2 en vraag 8. Let op: dit zijn grote afbeeldingen (800 x +-2000 pixel).

De moderators zelf vinden de veranderingen op de meeste punten geslaagd: we zien veel topics waarin mensen leerzame tips krijgen en waarin leuke discussies ontstaan over de foto's. Het rijtechnische karakter van het HAW forum is wat ons betreft zo een stuk duidelijker zichtbaar dan voor de veranderingen. Ook merken we dat we minder waarschuwingen hoeven uit te delen wegens geruzie en dat topics minder snel uit de hand lopen. Maar: we begrijpen ook dat veel mensen niet op deze veranderingen zaten te wachten en gewoon een relatief 'regelluwe' plek willen om hun foto's te laten zien, en dat ITP hiervoor op dit moment te onoverzichtelijk is. Ook begrijpen we dat de moderatie van het forum als streng beschouwd wordt (het sluiten van topics die niet aan de regels voldoen) maar helaas is hier in verband met de drukte op het forum niet op een andere manier mee om te gaan.

Om aan de kritiek/tips tegemoet te komen zullen we hetvolgende veranderen:
  • We verplaatsen HAW naar het tabblad informatief, waar dezelfde regels als nu zullen blijven gelden. Om het rijtechnische karakter van het forum duidelijk te maken zal dit in de naam terugkomen: RT-HAW.
  • In de kantine open we een nieuw fotoforum: 'Rij-itp' waar dezelfde regels gelden als op de overige 'ITP' fora. Wel raden we mensen aan om de regels voor de startpost van HAW als richtlijn te gebruiken.
  • de fora op het tabblad kantine zullen wat worden verschoven: alle fora zoals Springen-Itp en Aangespannen Rijden-ITP komen onder ITP te staan.

Dan wil ik nogmaals benadrukken dat het nóoit verboden is geweest om complimenten te geven op HAW, als deze maar onderbouwd zijn. Dat betekent dat 'Wow, dat ziet er goed uit zeg' inderdaad verwijderd werd, maar dat ''Wow, je kan echt zien dat er aan die middendraf gewerkt is, je paard loopt al veel meer gedragen en in balans, van mij zou je een 9 krijgen" altijd gewoon is toegestaan.

Als laatste wil ik iedereen bedanken voor de input, eerst in het vragentopic op HAW, later in de enquête: hier hebben we veel aan gehad Lachen
Laatst bijgewerkt door Eline op 20-11-08 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: afbeeldingen van de resultaten toegevoegd.

Sani

Re: [Dienstmededeling] Resultaten evaluatie HAW`

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:37

Ik denk dat die RIJ-ITP een goed plan is.
Ja

Ik kom wel is waar niet vaak op HAW, maar merkte idd de verbetering maar ook dat er mensen zijn die vanuit het voorgaande verhaaltje meer begrip tonen voor bepaalde situaties/beelden...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:39

lijken mij fijne oplossingen Ja

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:41

Goede oplossingen Ja
Vooral rij-itp, want als je geen commentaar wilt op het rijden kan je het daar neer zetten zondar dat itp onoverzichtelijk word

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:27

Eline ik mis toch de specifieke opmerkingen van de westernruiters die met toevallig een dressuurzadel naar HAW/ITP algemeen worden verplaatst of die zonde tuigage naar ITP algemeen worden verplaatst.

Is daar nog iets mee gedaan?
Want de westernfoto's zijn volkomen versnipperd geworden door deze keuzes.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:28

Foutje.
Kom er vanavond op terug.
Laatst bijgewerkt door Bluem op 17-11-08 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:29

Anya schreef:
Eline ik mis toch de specifieke opmerkingen van de westernruiters die met toevallig een dressuurzadel naar HAW/ITP algemeen worden verplaatst of die zonde tuigage naar ITP algemeen worden verplaatst.

Is daar nog iets mee gedaan?
Want de westernfoto's zijn volkomen versnipperd geworden door deze keuzes.

Inderdaad, ben ik ook erg benieuwd naar!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:31

Goh, wat is er imo slecht geluisterd naar de bokkers. Om het nog eens extra onoverzichtelijk te maken wordt er een nieuw forum geopend, namelijk RT-HAW.

Ik vind het erg teleurstellend dat de huidige regels blijven gelden. Zeker omdat hier juist zo'n onvrede over heerst.

Ik blijf bij mijn standpunt dat HAW gewoon ongezellig(er) is geworden, en ITP onoverzichtelijker. Dit verbeterd met de huidige aanpassingen imo ook niet. Daarnaast is klaarblijkelijk dat er te weinig naar goede oplossingen is gegrepen, die door veel bokkers is aangereikt. Blijkbaar vinden de mods het zo wel fijn gaan, en daarom veranderd er ook inhoudelijk weinig. Erg jammer, ik vind de veranderingen drie keer niks.

Juist de kritiek op de nieuwe HAW regels, daar is niks mee gedaan.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:59

ik vind dit wel goed !!
alle itp bij elkaar alleen jammer dat haw weer helemaal verplaatst word !! verderr wel beter ,, hoop dat de leuke sfeer terug komt ipv de afzeiktopics ... Tong uitsteken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:28

Ik denk dat er wel goed naar de verschillende meningen geluisterd is en ook oprecht geprobeerd is een gulden middenweg te vinden in die uiteenlopende meningen. Zoals Eline nu al noemt: de één vind het huidige HAW 'drie keer niks' en anderen kunnen er wel weer mee overweg.
Bokt is zó groot en druk geworden dat het imo gewoonweg onmogelijk is om echt iedereen tevreden te stellen.

Met deze oplossingen worden echter de grotere ergernissen (onoverzichtelijk ITP, onoverzichtelijkheid ITP subfora) worden weggenomen. Er zullen altijd mensen zijn die het met aangeboden oplossingen niet eens zijn, maar ik vind dat mods en beheer toch een goede poging hebben gedaan om alle partijen tegemoet te komen,
OK dan! top dus!
Laatst bijgewerkt door Mars op 17-11-08 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:30

Sorry hoor ik kan me er helemaal niet meer in vinden weer een sub-forum...

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:13

Wel, ik vind het een heel goed iniciatief OK dan! Ik vind het vooral fijn dat jullie voor 'de gulden middenweg' gekozen hebben waar imo meer voordeel uit kan gehaald worden dan nadelen. Super! Lachen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:53

tita schreef:
Sorry hoor ik kan me er helemaal niet meer in vinden weer een sub-forum...

Idd, liever gewoon weer zoals het was. Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:10

In feite is het nieuwe rij-ITP dus net als het oude HAW?

Ik vind het prima dat er de rijfoto's weer apart van de gewone ITP komen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:25

Er is geen nieuw subforum in de zin van RT-HAW gekomen, maar HAW is dus van plaats verhuisd van het tabblad Kantine naar het tabblad Informatief als subforum van RT. Daarnaast heeft het dus een naamsverandering ondergaan voor de duidelijkheid. Dit omdat er op RT-HAW dus ook duidelijk gevraagd wordt om zinvolle en onderbouwde tips waar iemand iets aan heeft.

Op RIJ-ITP kunnen nu alle algemene rijfoto's komen waar je geen specifiek rijtechnisch commentaar wilt, maar wel graag gewoon even wilt laten zien. Die kunnen nu dus op RIJ-ITP om het gewone ITP te ontlasten Lachen

@ Anya en Nielsd. Dit was ook een HAW-evaluatie, geen WN-ITP evaluatie Lachen Daarnaast kun je WN-ITP vergelijken met de andere discipline subfora. Op AR-ITP mogen bijvoorbeeld ook alleen maar gewone menfoto's geplaatst worden die iemand wilt laten zien. Bij SGW-ITP hetzelfde verhaal, met name fotoverslagen van wedstrijden of trainingen staan daar. Ook daar geldt dat de gewone ITP-foto's zoals je menpaard of SGW-paard in de wei, op ITP zelf thuishoren, en niet op het SGW-ITP of AR-ITP. Voor WN-ITP gaat dus in principe het zelfde op, de gewone rij en trainingsfoto's van westernruiters horen op WN thuis, maar de overige algemene fototopics horen op ITP of KS-ITP thuis Lachen

Daarnaast verwoordt Mas het wel mooi, we hebben geprobeerd om een gulden middenweg te vinden. En dat is best lastig, je kan niet iedereen volledig tevredenstellen, want wat de een graag wilt, wil de ander absoluut niet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:26

Ik wil de oude HAW weer...
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 17-11-08 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:33

Maya schreef:
Er is geen nieuw subforum in de zin van RT-HAW gekomen, maar HAW is dus van plaats verhuisd van het tabblad Kantine naar het tabblad Informatief als subforum van RT. Daarnaast heeft het dus een naamsverandering ondergaan voor de duidelijkheid. Dit omdat er op RT-HAW dus ook duidelijk gevraagd wordt om zinvolle en onderbouwde tips waar iemand iets aan heeft.

Op RIJ-ITP kunnen nu alle algemene rijfoto's komen waar je geen specifiek rijtechnisch commentaar wilt, maar wel graag gewoon even wilt laten zien. Die kunnen nu dus op RIJ-ITP om het gewone ITP te ontlasten Lachen

@ Anya en Nielsd. Dit was ook een HAW-evaluatie, geen WN-ITP evaluatie Lachen Daarnaast kun je WN-ITP vergelijken met de andere discipline subfora. Op AR-ITP mogen bijvoorbeeld ook alleen maar gewone menfoto's geplaatst worden die iemand wilt laten zien. Bij SGW-ITP hetzelfde verhaal, met name fotoverslagen van wedstrijden of trainingen staan daar. Ook daar geldt dat de gewone ITP-foto's zoals je menpaard of SGW-paard in de wei, op ITP zelf thuishoren, en niet op het SGW-ITP of AR-ITP. Voor WN-ITP gaat dus in principe het zelfde op, de gewone rij en trainingsfoto's van westernruiters horen op WN thuis, maar de overige algemene fototopics horen op ITP of KS-ITP thuis Lachen

Daarnaast verwoordt Mas het wel mooi, we hebben geprobeerd om een gulden middenweg te vinden. En dat is best lastig, je kan niet iedereen volledig tevredenstellen, want wat de een graag wilt, wil de ander absoluut niet.

Nee, maar het is wel opvallend dat sinds de veranderingen in de foto-fora er zijn er heel veel topics verplaatst moeten worden terwijl er vroeger weinig modereerwerk was in WN-ITP. Lijkt mij dat dat ook niet handig is...
Plus dat de leuke sfeer weg is op WN-ITP. Het begint steeds meer op de andere itp's te lijken, en dat is niet positief... Scheve mond

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:38

Nee Maya: die vlieger gaat niet op. Er is ons vanaf de start van de rare nieuwe regels op WN-ITP aangegeven dat dit zou worden meegenomen in de gehele HAW evaluatie.

Dus hier kom je volgens mij echt met smoesjes Ja Knipoog

Feit blijft dat die heel kleine community van westernruiters behoorlijk uit elkaar gegooid is door het gros op één hoop te gooien met IPT. Feit blijft dat je dit in essentie ook doet met andere kleine subfora.

En feit blijft dat er helemaal niemand wakker van zou liggen als dat soort foto's weer gewoon zouden staan waar ze horen. Op die kleine subfora.

En dat is geen gulden middenweg. Dat is echt het volkomen negeren van de toch zeer breed gedragen tegenstand tegen het 'opknippen' van foto's op WN.
En het volkomen negeren van het feit dat veel mensen nu maar geen foto's meer plaatsen, of maar wat in een HK-topic zetten. Want tja.. de lol van je nieuwe quarter/westernpaard presenteren op ITP algemeen, is er heel gauw af. Zeker als de mensen waar je het voor plaatst er niet komen kijken.

Dus in essentie hebben jullie ervoor gekozen een stukje WN bewust te laten doodbloeden omdat het op de andere kleine fora ook niet mag. En dat vind ik kortzichtig en niet passen bij deze tijd waarin juist communities het web levendig houden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-11-08 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:42

Ik ben ook niet zo happy met de uitslag eigenlijk, heb ook het idee dat er maar heel weinig gedaan is met de reacties. Nog een subforum. Komt er ook "boktplan" uit over een paar weken? Want ik vind mijn weg al een lange tijd niet meer op bokt. Die tabbladen vond ik een goed idee, de subforums ook nog mits het niet overdreven werd. Maar ITP heeft inmiddels 11 sub-forums. Ik bedoel... Een fotoforum met elf subforums? Kom op zeg....

Nee, ik snap er helemaal niets meer van, eigenlijk hadden jullie die enquete net zo goed niet kunnen doen...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:49

Rij-ITP is een goed idee Lachen
Maar nu zie je op springen-ITP ineens allemaal topics met alleen een linkje naar Youtube, wat ik ook niet fijn vind
De titels bij SPR-ITP vind ik vaak ook niet zo grappig, kijk maar eens daar, 'Shet springt 1.10m' 'Hafje over 1.30m!' 'Tinker ... springt over 1 meter!'
Xcuse me, maar dat irriteert af en toe. Natuurlijk kan het niet iedereen naar het zin zijn Lachen

Ooit voor als er weer iets gewijzigd wordt, wedstrijd-ITP?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:56

Ha, ik was HAW al kwijt net ROFL
Lijken me zeer goede oplossingen en ik ben heel benieuwd hoe dit gaat werken en ontvangen wordt. Lachen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:08

Ik onderschrijf Anya's bericht voor de volle 100% Ja OK dan!

Heel heel heel heel heel graag foto's van grazende, gelongeerde, frisgetoiletteerde, in de stal staande, veulens aan de voet hebbende westernpaarden weer op WN!!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:33

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:47

En nu snap ik er helemaaaaaaaal niks meer van.... Te veel regeltjes en subforums... Met andere woorden, geen foto's meer van mij kant, ik snap het gewoon niet meer, ik post ze wel gewoon in mijn HK topics Vork

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:49

Idd overal zijn weer andere regeltjes steeds meer subforums, niks aan. Haha!