Part-time mods?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Part-time mods?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:24

Hmmm, ik loop al een tijdje rond met dit idee...

Heel veel mods stoppen vanwege tijdgebrek en heel veel enthousiaste zwarte Bokkers geven zich toch maar niet op als potentiële kandidaat omdat ze het er misschien wel te druk voor hebben. Is het niet een idee om part-time mods in te gaan zetten? Let's say, het forum wordt onderverdeeld in de "hoofdonderwerpen":

- Informatief: Algemeen
- Informatief: Vraag maar raak
- Informatief: Disciplines
- Kantine: Algemeen
- Kantine: Rassenpraat
- Algemeen: Algemeen
- Algemeen: Techneuten
- Algemeen: Gezellig
- Algemeen: Andere interesses
- Young Riders
- Eenmaal Andermaal
- Nieuws

Voor ieder onderdeel wordt één part-time mod aangesteld (grotere, drukkere onderdelen + wellicht de onderdelen met subfora waar versterking nodig is misschien twee).

Part-time mods doen dan bijvoorbeeld wanneer ze er tijd voor hebben of wanneer het nodig is (of bijvoorbeeld ca. een half tot een heel uur per dag) relatief simpele werkzaamheden als oneliners richting mesthoop verplaatsen, topics verplaatsen wanneer ze verkeerd staan, tags toevoegen aan titels of eventueel gebruikers aanspreken op nutteloze posts of slotjes voor overleg plaatsen als het uit de hand dreigt te lopen.

Tijdrovendere klussen en de "simpele" werkzaamheden wanneer een part-time mod ze niet voor was, worden gedaan door mods die daar meer tijd voor hebben.

Met een dergelijke constructie zouden misschien wel een hoop mods die de laatste tijd afscheid hebben genomen best mod kunnen blijven, maar dan part-time. Als ook duidelijk wordt gecommuniceerd wie part-time mod is en wie "gewone" mod, zal je daarbij ook voorkomen dat leden gaan klagen dat een bepaalde mod zo weinig online is.

Plus dat het misschien een goede manier is om sommige mods wat te ontzien. Ik noem even een willekeurige situatie; Pietje is even in zijn eentje mod op HAW want de rest is ermee gekapt wegens tijdgebrek. Dan wordt tegen de part-time mod op Kantine - Algemeen gezegd: "houd HAW even wat meer in de gaten want Pietje is voorlopig even alleen".

En als mods dan tijdelijk minder beschikbaar zijn, bijvoorbeeld door bevalling, nieuw werk, stage, afstuderen, overleden oma's of weet ik veel, dan kunnen ze misschien tijdelijk even part-timer worden zodat ze niet direct helemaal uit beeld hoeven.

En misschien is part-time ook wel een leuke manier van inwerken; eerst de gemakkelijkere handelingen en als je geschikt blijkt, meer tijd beschikbaar krijgt of misschien tijdelijk even een "gewone mod" zult vervangen, lijkt me dat lekker makkelijk doorstromen.

Idee?

Daihyo

Re: Part-time mods?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:38

Op zich wel.
Maar is dit niet vergelijkbaar met de submods die een tijdje zijn geweest? Dat bleek ook niet altijd goed te werken en deze zijn uiteindelijk weer afgeschaft.
Daarbij weet ik niet of het gaat werken.

Als ik kijk naar mezelf, ik ben net gestopt vanwege tijdgebrek. Ik heb geen tijd meer om elke dag te bokken. Ja, even in mijn pauze op het werk. Maar meer niet. En dan zit ik ook niet altijd achter de pc. Dat zelfde geldt voor het weekend of 's avonds. Dan heb ik ook niet altijd tijd/zin om achter de pc te kruipen. Daarom ben ik gestopt.
Dus dan vraag ik me af, zou het als parttime mod wel werken? Er gaat hoe dan ook nog best wat tijd in zitten. Parttime of fulltime.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:40

Ik denk dat het wel zou kunnen werken ja!
Wel een goed idee, ik dacht er laatst zelf ook nog over.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:42

Maar om een fulltime baan te vullen heb je meer parttimers nodig, waardoor een groot team ontstaat en goed communiceren erg lastig wordt, zeker aangezien het allemaal over internet gaat. Maar het lijkt me wel de moeite waard om te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:43

De submods hadden toch eigenlijk geen rechten dacht ik? Plus dat die submods voor veel specifiekere fora waren, volgens mij zelfs per subforum een submod... Als je part-time mods meerdere subfora geeft, zijn ze wel breder inzetbaar dan dat.

Verder zou het dan misschien voor jouw situatie niet werken, maar voor een ander misschien wel. En als part-time mod zou je naar mijn idee ook moeten kunnen aangeven als je genoeg Bokt hebt gezien of als je geen tijd meer hebt. Gewoon een simpel "jongens sorry, ik ben niet voor niks sub-mod, ik ben pleite". Ben je er zelf bij hoe veel tijd je er in steekt lijkt me, maar dan hóeft het in ieder geval geen 2 uur per dag te zijn Knipoog

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:43

Ik ga mee met Amanda, ik denk dat óók parttime modden nog behoorlijk wat tijd vraagt. Daarbij denk ik dat de drempel voor parttimers lager wordt om maar even 'een dagje over te slaan'. Verder ben ik bang dat het de overzichtelijkheid en structuur in het team niet echt ten goede gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:45

Redrumfox schreef:
Maar om een fulltime baan te vullen heb je meer parttimers nodig, waardoor een groot team ontstaat en goed communiceren erg lastig wordt, zeker aangezien het allemaal over internet gaat. Maar het lijkt me wel de moeite waard om te proberen.

Ik hebt het over ca. 15 mensen extra. Is misschien veel, maar het is denk ik ook een overweging. Bokt lijkt al een tijdje met een behoorlijk modtekort te zitten en veel mensen haken af of beginnen er niet eens aan vanwege de tijd die het ze kost. Tis lijkt me maar de vraag wat beter is: mods die eigenlijk te druk zijn, mods die eigenlijk te veel hooi op hun vork nemen, mods die afhaken vanwege tijd tekort, of een groter team.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:47

Mas schreef:
Ik ga mee met Amanda, ik denk dat óók parttime modden nog behoorlijk wat tijd vraagt. Daarbij denk ik dat de drempel voor parttimers lager wordt om maar even 'een dagje over te slaan'. Verder ben ik bang dat het de overzichtelijkheid en structuur in het team niet echt ten goede gaat komen.

Dat moet toch ook kunnen, lijkt me. Je bent niet voor niks part-timer. Stel, je bent alles wat een goede mod zou moeten zijn, maar je hebt eigenlijk maar 4 dagen in de week tijd. Dan is het toch mooi meegenomen voor zowel Bokt als jijzelf dat je je die vier dagen desondanks wel voor Bokt kunt inzien? Zie het als een extra hand hulp in plaats van als iemand die er niet is als ze nodig is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:48

Nouks: is fijn dat je meedenkt. En op zich is het geen verkeerd idee.
Maar een onderverdeling zoals jij maakt is echt veel werk met alleen tems afhandelen en slotjes zetten Ja
Ik had 6 fora, verspreid over Kantine en Informatief. En was soms al een uur kwijt met alleen tems sluiten, slotjes zetten en verplaatsen. Met een onderverdeling zoals jij maakt heb je ook wel 6 fora. En dus een vergelijkbare drukte. Dan ben je geen parttime mod meer.

Dan zouden de submods per forum een betere oplossing zijn denk ik. Voor de drukke fora submods die voor 1 forum die taken doen. Dat kun je parttime doen Ja

En is ook beter voor de communicatie en taakverdeling.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:49

Ik vind het best een goed idee. Ik heb er wel nagedacht om mod te worden, maar vanwege tijdgebrek niet gereageerd. Misschien als het part time is dat het dan wel lukt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:51

Nouks schreef:
Dat moet toch ook kunnen, lijkt me. Je bent niet voor niks part-timer

Het onhandige lijkt me dan dat niemand dan eigenlijk weet wanneer welke parttimers online zullen zijn en wanneer ze dus mee kunnen helpen. Misschien zijn er dagen dat de parttimers het allemaal even een dagje laten afweten, terwijl de vaste mods rekenen op een handje extra... dan blijft er toch een hoop werk liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:53

Amanda schreef:
[***]: is fijn dat je meedenkt. En op zich is het geen verkeerd idee.
Maar een onderverdeling zoals jij maakt is echt veel werk met alleen tems afhandelen en slotjes zetten Ja
Ik had 6 fora, verspreid over Kantine en Informatief. En was soms al een uur kwijt met alleen tems sluiten, slotjes zetten en verplaatsen. Met een onderverdeling zoals jij maakt heb je ook wel 6 fora. En dus een vergelijkbare drukte. Dan ben je geen parttime mod meer.

Dan zouden de submods per forum een betere oplossing zijn denk ik. Voor de drukke fora submods die voor 1 forum die taken doen. Dat kun je parttime doen Ja

En is ook beter voor de communicatie en taakverdeling.

Je ziet één ding over het hoofd denk ik.

Dat een part-timer TEMs afhandelt, verplaatst, oneliners deletet enzo, wil niet zeggen dat de "gewone" mod dat niet meer hoeft te doen. Het is dus niet in plaats van. Het is gewoon een stukje werkverlichting op plekken waar het nodig is. Neem mijn voorbeeld met Pietje als enige mod op HAW. Dan kan tegen Jantje (submod) worden gezegd, "wil jij even een extra oogje in het zeil houden op HAW, dáár is jouw hulp nu even nodig". Als Jantje dan op HAW meerdere keren per week even een uurtje de tijd neemt om een hoeveelheid topics die niet voldoen aan de nieuwe regels te sluiten, dan hoeft Pietje DIE topics al niet meer te doen. Wil niet zeggen dat er geen werk over blijft voor Pietje én het wil niet zeggen dat Jantje ondertussen ook alle ITP-fora, VVDD, MA en MHK moet doen.

Oftewel: een extra handje hulp, niet iemand die alle TEMs over minimaal 6 subfora afhandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:57

Mas schreef:
Het onhandige lijkt me dan dat niemand dan eigenlijk weet wanneer welke parttimers online zullen zijn en wanneer ze dus mee kunnen helpen. Misschien zijn er dagen dat de parttimers het allemaal even een dagje laten afweten, terwijl de vaste mods rekenen op een handje extra... dan blijft er toch een hoop werk liggen.

Er blijft nu toch ook een hoop werk liggen? Ik heb een tijd terug nog eens een mailwisseling gehad met een hoofdmod over een andere mod omdat TEMs op een bepaald subforum altijd een kleine week bleven liggen. De mod in kwestie was slechts 2 a 3 dagen in de week online, kwam bij lange na niet aan die 2 uur per dag (denk aan halve uurtjes) en deed in haar eentje een subforum. Niet raar dat er dan wat blijft liggen.

Bij zulke situaties zou de part-time mod er dus voor kunnen zorgen dat TEMs bijvoorbeeld zo veel mogelijk worden afgehandeld binnen een dag of 3, terwijl het zonder part-time mod standaard een dag of 5 tot 8 duurde.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:00

Nouks schreef:
Je ziet één ding over het hoofd denk ik.

Dat een part-timer TEMs afhandelt, verplaatst, oneliners deletet enzo, wil niet zeggen dat de "gewone" mod dat niet meer hoeft te doen. Het is dus niet in plaats van. Het is gewoon een stukje werkverlichting op plekken waar het nodig is. Neem mijn voorbeeld met Pietje als enige mod op HAW. Dan kan tegen Jantje (submod) worden gezegd, "wil jij even een extra oogje in het zeil houden op HAW, dáár is jouw hulp nu even nodig". Als Jantje dan op HAW meerdere keren per week even een uurtje de tijd neemt om een hoeveelheid topics die niet voldoen aan de nieuwe regels te sluiten, dan hoeft Pietje DIE topics al niet meer te doen. Wil niet zeggen dat er geen werk over blijft voor Pietje én het wil niet zeggen dat Jantje ondertussen ook alle ITP-fora, VVDD, MA en MHK moet doen.

Oftewel: een extra handje hulp, niet iemand die alle TEMs over minimaal 6 subfora afhandelt.

Ja, op die manier.
Maar dan denk ik toch dat voor het overzicht 1 submod op 1 fora duidelijker is.
Denk zeker wel dat het een mooie aanvulling kan zijn Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:03

Amanda schreef:
Ja, op die manier.
Maar dan denk ik toch dat voor het overzicht 1 submod op 1 fora duidelijker is.
Denk zeker wel dat het een mooie aanvulling kan zijn Ja

Maar dan heb je dus 76 part-time mods nodig.

- Hoe vind je 76 mensen die je geschikt acht en je de verantwoordelijkheid toe kunt/wil vertrouwen?
- Wie gaat er 76 mensen inwerken?

Plus, het voordeel van "overkoepelend" leek me juist dat ze op meerdere plekken inzetbaar zijn. Even meer hulp nodig op MW = parttimer vragen om meer op MW te letten, gaat er een LZP-mod weg en is er een nieuw iemand gevonden voor MW, dan gaat de focus richting LZP zonder dat daarbij direct rechten op MW verloren gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:05

Nee, niet voor alle 76 fora.
Maar voor de drukke.
Zoals LZP, HAW, ITP bijvoorbeeld.
In principe is er voor alle fora een back-up mod die in tijd van vertrek, ziekte of wat kan bijspringen. Dus verloren gaan doet het niet helemaal.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:39

Het slotjes zetten of topics verplaatsen is meestal het werk niet, dat kost meestal een kwartiertje max. Dat is niet echt een belasting (tenminste, hoe ik het ervaren heb) en ik heb ook niet het gevoel dat dat de werkdruk zou verlichten. Sterker nog, het is juist een hele fijne afwisseling tussen al het andere gedoe, als je een x aantal tems hebt gesloten zie je tenminste dat je wat gedaan hebt (dat gevoel ontbreekt weleens als je weer eens 20 pagina's ergens moet lezen omdat mensen elkaar in de haren vliegen vond ik Bloos)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:39

Weet je zeker dat je zelf geen mod wilt worden, Nouks? Knipoog

In theorie klinkt dit me als een goed idee in de oren, al was het alleen maar om mensen die echt bergen werk verzetten te ontlasten. In zie alleen niet helemaal hoe we dat in de praktijk gaan kunnen uitvoeren. Ik zal het eens in de groep gooien Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:48

Zwartwitje schreef:
Weet je zeker dat je zelf geen mod wilt worden, [***]? Knipoog

Heel zeker, en ik vermoed ook dat ik niet de enige ben die van mening zal zijn dat dat een heel verstandige beslissing is Clown
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet best af en toe wil meedenken over de toekomst van Bokt Knipoog

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:32

Ik vind het wel een goed idee, zeker je laatste opmerking over inwerken als parttime-mod. Het is best goed om als nieuwe mod eerst de kleine klusjes op te knappen en samen met een meer ervaren mod de grotere zaken op te lossen. Later, als je wat meer ervaring hebt als moddie...dan kan je steeds meer taken krijgen, net als 'in het echte leven' Nagelbijten / Gniffelen
Of het haalbaar is, is een ander verhaal...dat kan ik niet beoordelen. Maar het idee vind ik niet verkeerd Haha!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:44

Vind het niet zo'n goed idee. Want als je 10 mod's hebt die alleen maar online zijn als ze tijd hebben kan het ook voorkomen dat ze misschien wel allemaal even geen tijd hebben. Dan krijg je comminicatiestoornissen, chaos en onduidelijkheid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:23

Het is altijd positief als mensen meedenken hoe het beter kan, maar ik zie wel wat haken en ogen aan het plan.

We hebben ondertussen een flink team en dat betekent dat er continue mensen zullen verdwijnen en nieuwe bij zullen komen. Levens veranderen nu eenmaal en op het moment dat mensen te weinig tijd hebben, dan is het parttime onbetaalde baantje wat mod eigenlijk is, meestal het eerste wat afgestoten wordt. En hoe groter het team is, hoe vaker dat zal gebeuren.

Op dit moment is het al zo dat een nieuwe mod niet gelijk volop meedraait, maar eerst ingewerkt wordt. Alleen het inwerken gaat wel iets verder dan het sluiten of verplaatsen van topics. Dan gaat het er veel meer om in te kunnen schatten of iets sanctiewaardig is, of dat je het kan afhandelen met een moderatoropmerking of een PB. Hoe ga je om met een bokker die niet openstaat voor wat jij duidelijk probeert te maken etc. etc. Dat leer je niet door topics te verplaatsen of slotjes te zetten.

Slotjes en verplaatsingen zijn ook niet de tems die de meeste tijd kosten. Dat zijn juist de tems waar je bij terug moet gaan lezen wat er allemaal precies speelt, waar je na moet gaan denken over hoe de situatie wilt gaan aanpakken en het navolgende werk wat er meestal uitkomt.

Op dit moment is het ook al zo dat we als mod op een tabblad met elkaar meedenken en dat we werk van elkaar overnemen als iemand het druk heeft of tijdelijk geen tijd om te modden.

Ik heb zelf als mod ook niet het gevoel dat iemand die de simpele tems wegwerkt mij echt zal ontlasten. En dan zit ik met LZP toch op een forum waar dagelijks veel topics verplaatst moeten worden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:18

Een reactie in het kader van 'beter laat dan nooit'... Heb dit topic helemaal gemist :o

Voor het grootste deel wat Karl zegt. Er zijn idd wat gaten in het moderatorteam maar die worden op het moment opgevuld en we gaan hier vooral ook wat beter op letten en eerder op reageren. Op dit moment is het soms wat lastig om het overzicht te houden, zeker met zo'n groot team en zoveel forums.

De 'part-time mods' zijn een soort van submods wat we een tijd geprobeerd hebben. De submods zijn ingesteld op het moment dat het modteam echt te klein was (of Bokt te groot, maar net hoe je het bekijkt :+). Op dat moment konden we kiezen voor het fors uitbreiden van het toenmalige team (ongeveer 40 mensen dacht ik) of kijken of we een soort van '1e lijn' op konden zetten om de moderators (2e lijn) te ontlasten. Uiteindelijk zijn we er achter gekomen dat het heel moeilijk is om een significant deel van het modereerwerk over te dragen naar submods of part-time mods. Vooral omdat het overgrote deel van de tijd zit in het bijlezen, beoordelen, uitzoeken wat er in het verleden is gebeurd, overleggen, discussieren, etc. Het sluiten van topics, verplaatsen, etc is op zich niet heel veel werk maar het grootste probleem is dat dit simpele dingen lijken maar uiteindelijk vaak niet zijn. Ik kan redelijk wat verplaatsingen van topics oplepelen die uiteindelijk geleid hebben tot flink wat protest/discussie.

Ander groot probleem waar we tegenaan liepen is dat een groot team zorgt voor meer communicatie en meer communicatie geeft problemen... Zeker als je wil zorgen dat iedereen op ongeveer dezelfde lijn zit en consequent modereert.

Plan voor de komende tijd is iig zorgen dat we dus sneller ingrijpen als er ergens gaten vallen en daarnaast zorgen dat de moderators betere technische tools krijgen zodat ze het simpele werk sneller kunnen doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:55

Ok, alsnog bedankt voor je reactie, Bart Lachen