Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:24

Ik ben blij dat ik het hier nu lees. Had het bericht nog niet gezien. Mijn paard staat in de buurt van Arnhem en is toch wel prettig om te weten. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn paard en de rest van stal. Zijn rare figuren.
Interessanter voor mij dan inderdaad iemand in Amerika. En lijkt mij wel degelijk paardgerelateerd genoeg.
Verder ben ik het Ibbel eens.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:27

Sja, en toen ik een nieuwsbericht instuurde van een ongeval met een menwagen waarbij kinderen en paard verdronken waren, kreeg ik niet eens een reactie terug. Dat zal ook wel "niet nieuwswaardig" geweest zijn. Ik snap de beweegredenen dus totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:30

Gini schreef:
Ibbel schreef:
Als paarden voeren een bijkomstigheid is, is het nieuws over wespen op de hei ook niet paardgerelateerd. Dat er met een paard een fotoshoot werd gedaan heeft geen barst te maken met op een wespennest trappen. Dat kan je als wandelaar ook overkomen.


Bij het verhaal over de wespen is het paard protagonist. In het verhaal over de vrouw die met een bijtende stof overgoten wordt is het paard louter figurant, misschien zelfs maar decor. Tenzij uit later onderzoek naar voren komt dat het paard wel een belangrijkere rol speelt en dan kan je van Bokt wel verwachten dat ze het bericht publiceren.

Bij het door mij genoemde bericht over die Amerikaan is het paard zelfs geen figurant. Er zijn wel ergens paarden in het decor, ver weg :') .
Bij de vrouw die de paarden ging voeren zijn ze figurant. Anders zou het een vrouw in of bij een wei (waar toevallig paarden staan) zijn geweest.

Het lijkt mij ook prettig om op de hoogte te zijn als je daar in de buurt staat ja. Omdat ze nog niet gepakt zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:32

Gini schreef:
Ibbel schreef:
Als paarden voeren een bijkomstigheid is, is het nieuws over wespen op de hei ook niet paardgerelateerd. Dat er met een paard een fotoshoot werd gedaan heeft geen barst te maken met op een wespennest trappen. Dat kan je als wandelaar ook overkomen.


Bij het verhaal over de wespen is het paard protagonist. In het verhaal over de vrouw die met een bijtende stof overgoten wordt is het paard louter figurant, misschien zelfs maar decor. Tenzij uit later onderzoek naar voren komt dat het paard wel een belangrijkere rol speelt en dan kan je van Bokt wel verwachten dat ze het bericht publiceren.


Het paard is de reden dat deze mevrouw op regelmatige basis op een redelijk afgelegen plek is. Dus ik vind het paard toch wel van belang in dit verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:33

Haarbal schreef:
Sja, en toen ik een nieuwsbericht instuurde van een ongeval met een menwagen waarbij kinderen en paard verdronken waren, kreeg ik niet eens een reactie terug. Dat zal ook wel "niet nieuwswaardig" geweest zijn. Ik snap de beweegredenen dus totaal niet.

Waar en wanneer was dat dan? Is dat onlangs geweest?

anjali
Berichten: 15320
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:34

Of iets nieuwswaardig is of niet kan men ook ter beoordeling aan de lezers overlaten.Alles waar op een of andere manier paarden bij voorkomen ,of paardenmensen,kan toch gewoon geplaatst worden. Als het iemand niet interesseert hoeft die het niet te lezen. Ik lees ook lang niet alle nieuwsitems. Maar die mogen er wel staan,een ander kan ze wel lezenswaardig vinden.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:36

Marie_Anne schreef:
Haarbal schreef:
Sja, en toen ik een nieuwsbericht instuurde van een ongeval met een menwagen waarbij kinderen en paard verdronken waren, kreeg ik niet eens een reactie terug. Dat zal ook wel "niet nieuwswaardig" geweest zijn. Ik snap de beweegredenen dus totaal niet.

Waar en wanneer was dat dan? Is dat onlangs geweest?


Maand of 3 geleden geloof ik. Het was een buggy met (uit mijn hoofd) 4 kinderen van de Amish, ze zijn te water geraakt in een rivier. Buggy en paard zijn weggespoeld, 1 kind heeft het overleefd. Maar ja, Amerika, dus dat zal wel niet interessant genoeg geweest zijn.

Als je wil kan ik de link denk ik nog wel terugvinden?

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:40

Marie_Anne schreef:
Gini schreef:

Bij het verhaal over de wespen is het paard protagonist. In het verhaal over de vrouw die met een bijtende stof overgoten wordt is het paard louter figurant, misschien zelfs maar decor. Tenzij uit later onderzoek naar voren komt dat het paard wel een belangrijkere rol speelt en dan kan je van Bokt wel verwachten dat ze het bericht publiceren.

Bij het door mij genoemde bericht over die Amerikaan is het paard zelfs geen figurant. Er zijn wel ergens paarden in het decor, ver weg :') .
Bij de vrouw die de paarden ging voeren zijn ze figurant. Anders zou het een vrouw in of bij een wei (waar toevallig paarden staan) zijn geweest.

Het lijkt mij ook prettig om op de hoogte te zijn als je daar in de buurt staat ja. Omdat ze nog niet gepakt zijn.


Dat bericht had dus ook niet per sé gepubliceerd moeten worden van mij.

Maar waarom lijkt het je prettig op de hoogte te zijn? Van wat je ben op de hoogte? Is het paard een gemeenschappelijke factor en moeten alle paardenvrouwen in de buurt bang zijn? Of was dit een afrekening tussen twee ruziemakers waarbij de ene partij uiteraard een aantal dagen het slachtoffer in het oog houdt om te zien wanneer die op haar zwakst is (helemaal alleen op een afgelegen wei)?

Als Bokt dit bericht zou plaatsen, dan zou je eigenlijk al insinueren dat het het eerste is. Pas op, iemand heeft het op paardenvrouwen gemunt. Terwijl je dat dus helemaal niet weet. De paarden kunnen echt puur toeval zijn.

Ach ja kijk, mijn mening. Ik begrijp waarom de Nieuwsredactie het niet geplaatst heeft. Had ik het erg gevonden als het wel geplaatst was? Ook niet.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27535
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:45

Dit soort vragen zouden niet nodig zijn geweest als gebruikers gewoon een reactie zouden krijgen als ze een tip naar de nieuwsredactie sturen.
Onlangs heb ik ook wat tips doorgestuurd naar de nieuwsredactie gestuurd en nooit reactie gekregen en de berichten zijn ook niet geplaatst, erg jammer want een reactie was wel wel welkom geweest en zoveel moeite is dat nu ook weer niet.

De laatste tijd zie ik alleen nieuwsberichten van drie regels met een doorverwijzing naar Horses of De Hoefslag, terwijl bij Horses en De Hoefslag de bron staat waar vandaan gewoon het hele nieuwsbericht geplaatst kan worden.
Voor mij hebben de nieuwspagina's op deze manier weinig meerwaarde meer, ik kijk tegenwoordig gewoon rechtstreeks op Horses voor het paardennieuws.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:47

Dat is inderdaad nog iets anders en dat vind ik ook wel jammer, dat je niet het volledige artikel kan lezen op Bokt. Maar dat zal zijn omdat er afspraken met Hoefslag etc. gemaakt zijn dat enkel de intro gepubliceerd mag worden. Wat heel logisch is natuurlijk, want als Hoefslag-journalist wil je dat de artikels op jouw website gelezen worden.

anjali
Berichten: 15320
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:48

een gewaarschuwd mens telt voor twee. En ook zoekt de politie nog getuigen. Ik weet niet of het een wei is waar paarden van andere eigenaren ook staan, die hebben misschien iets opgemerkt.Als dit een afrekening was zoals Gini suggereert dan zou de vrouw de daders kennen en zouden ze al gepakt zijn.Ik vind dit best een naar verhaal want als paardenvrouw ben je vaak alleen met je paarden ergens op een afgelegen plek.Waar je echt niet heen zou gaan als het niet voor je paard was.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27535
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:54

Maar het is niet nodig. Bij zowel Horses en De Hoefslag staat de orginele bron bij het artikel waar ze naar doorlinken en vaak zijn dat bronnen waarvan je het hele nieuwsbericht zo mag plaatsen.

Bovendien zijn er met wat zoekwerk genoeg nieuwsberichten over paarden te vinden. Soms moet je dan wel wat vertalen, maar daar ben je nieuwsredactie voor.

Gini schreef:
Dat is inderdaad nog iets anders en dat vind ik ook wel jammer, dat je niet het volledige artikel kan lezen op Bokt. Maar dat zal zijn omdat er afspraken met Hoefslag etc. gemaakt zijn dat enkel de intro gepubliceerd mag worden. Wat heel logisch is natuurlijk, want als Hoefslag-journalist wil je dat de artikels op jouw website gelezen worden.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:56

Tja, nieuwsredactie, leuk titeltje. Maar eigenlijk is er op Bokt nooit een echte nieuwsredactie geweest. Je kan niet verwachten dat een handjevol vrijwilligers doen wat betaalde journalisten bij Hoefslag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:57

Gini schreef:
Maar waarom lijkt het je prettig op de hoogte te zijn? Van wat je ben op de hoogte? Is het paard een gemeenschappelijke factor en moeten alle paardenvrouwen in de buurt bang zijn? Of was dit een afrekening tussen twee ruziemakers waarbij de ene partij uiteraard een aantal dagen het slachtoffer in het oog houdt om te zien wanneer die op haar zwakst is (helemaal alleen op een afgelegen wei)?
.

Dat weet je niet nee. Maar dat vind ik geen reden om het niet te plaatsen.

Daarnaast is het niet aan jou om voor een ander te bepalen of iemand op de hoogte moet willen zijn van zoiets en hoeft men zich daar niet voor te verantwoorden. Ik kan me persoonlijk goed voorstellen dat je als je daar in de buurt staat met je paarden, je misschien je dochter van 13 even niet alleen wil laten gaan. Of dat je zelf als je laat gaat iemand mee vraagt. Maar zoals ik al zei: niemand is jou daarover verantwoording schuldig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-20 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:59

Kijk, dat je gebruikt maakt van je community en mensen tips laat insturen is een prima idee. Maar doe er dan ook wat mee. Want als ik helemaal geen reactie krijg dan ben ik de volgende keer niet geneigd weer iets in te sturen.

Of je moet de hele nieuwsfunctie maar helemaal schrappen en een link naar hoefslag bovenaan de pagina zetten.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:02

Marie_Anne schreef:
Gini schreef:
Maar waarom lijkt het je prettig op de hoogte te zijn? Van wat je ben op de hoogte? Is het paard een gemeenschappelijke factor en moeten alle paardenvrouwen in de buurt bang zijn? Of was dit een afrekening tussen twee ruziemakers waarbij de ene partij uiteraard een aantal dagen het slachtoffer in het oog houdt om te zien wanneer die op haar zwakst is (helemaal alleen op een afgelegen wei)?
.

Dat weet je niet nee. Maar dat vind ik geen reden om het niet te plaatsen.



Dat is juist dé reden om het niet te plaatsen. Want als je het als paardenforum als paardennieuws plaatst, dan maak je als forum dus wel die connectie. Je speculeert en in ernstige gevallen kan het zelfs paniek zaaien: er zijn zotten die rondlopen die het gemunt hebben op vrouwen die alleen naar hun paard gaan. Ah ja, want waarom zou een paardenforum anders dat nieuws brengen? En huppakee, 13-jarige paardenmeisjes worden al thuisgehouden, terwijl je echt 0,0 weet over de omstandigheden van de aanval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:51

Gini schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat weet je niet nee. Maar dat vind ik geen reden om het niet te plaatsen.


Dat is juist dé reden om het niet te plaatsen. Want als je het als paardenforum als paardennieuws plaatst, dan maak je als forum dus wel die connectie. Je speculeert en in ernstige gevallen kan het zelfs paniek zaaien: er zijn zotten die rondlopen die het gemunt hebben op vrouwen die alleen naar hun paard gaan. Ah ja, want waarom zou een paardenforum anders dat nieuws brengen? En huppakee, 13-jarige paardenmeisjes worden al thuisgehouden, terwijl je echt 0,0 weet over de omstandigheden van de aanval.

Over speculeren gesproken zeg, jij kunt er wat van. Jij vindt dus eigenlijk dat Bokkers tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen, omdat ze hier wel niet goed mee om zullen gaan. Wie ben jij om dat te bepalen voor anderen? Wat een vreemde gedachtengang. Het is daarnaast gewoon te lezen bij de NOS en bij andere media :? .

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38814
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:51

Het is altijd een overweging of een stuk nieuws iets is voor op Bokt of niet. In deze is ervoor gekozen om het niet op Bokt te plaatsen. Zoals een aantal hier al schreven, soms is het onderwerp paard zo'n klein stukje van het verhaal dat deze keuze hier is gemaakt. Achteraf blijkt altijd pas of het een juiste keuze is geweest. Wanneer het dan een onderwerp van de vraag is, zoals nu hier, is het interessant om te lezen wat andere erover denken en dat men het wel kan waarderen als het stukje paard in een nieuwsbericht van een heel klein kaliber is, maar ook dat stuk is natuurlijk al een discussie waard, voor de ander kan die rol veel groter zijn dan hoe de NR er naar heeft gekeken.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:54

Marie_Anne schreef:
Gini schreef:

Dat is juist dé reden om het niet te plaatsen. Want als je het als paardenforum als paardennieuws plaatst, dan maak je als forum dus wel die connectie. Je speculeert en in ernstige gevallen kan het zelfs paniek zaaien: er zijn zotten die rondlopen die het gemunt hebben op vrouwen die alleen naar hun paard gaan. Ah ja, want waarom zou een paardenforum anders dat nieuws brengen? En huppakee, 13-jarige paardenmeisjes worden al thuisgehouden, terwijl je echt 0,0 weet over de omstandigheden van de aanval.

Over speculeren gesproken zeg, jij kunt er wat van. Jij vindt dus eigenlijk dat Bokkers tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen, omdat ze hier wel niet goed mee om zullen gaan. Wie ben jij om dat te bepalen voor anderen? Wat een vreemde gedachtengang. Het is daarnaast gewoon te lezen bij de NOS en bij andere media :? .


Waar zeg ik dat Bokkers tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden?
Probeer op zijn minst een beetje te begrijpen wat ik zeg, je hoeft het niet met me eens te zijn om toch een beetje proberen te zien wat ik bedoel. Ik bepaal niks en ik roep niemand tot verantwoording. Ik geef alleen mijn visie op deze specifieke kwestie.

senna21

Berichten: 11947
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:15

Wat mij de laatste tijd opvalt,is dat het nieuws grotendeels bestaat uit gekopieerde berichten van Horses.
Daar zie ik het nut vaak niet van in.Meestal zie ik daarbij ook geen bijzondere aanleiding voor bokt-relevantie.
Wat m.i. wel een meerwaarde is, wanneer relevante berichten van bijvoorbeeld regionale sites worden gedeeld en berichten over recreatie paardensport, etc..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41955
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:29

senna21 schreef:
Wat mij de laatste tijd opvalt,is dat het nieuws grotendeels bestaat uit gekopieerde berichten van Horses.
Daar zie ik het nut vaak niet van in.Meestal zie ik daarbij ook geen bijzondere aanleiding voor bokt-relevantie.
Wat m.i. wel een meerwaarde is, wanneer relevante berichten van bijvoorbeeld regionale sites worden gedeeld en berichten over recreatie paardensport, etc..

Dat vind ik zó schijtirritant he, die nieuwsberichten van 1 alinea waarbij je dan vervolgens naar een andere site moet om de rest te lezen.

Echt waardeloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:30

Gini schreef:
Marie_Anne schreef:

Over speculeren gesproken zeg, jij kunt er wat van. Jij vindt dus eigenlijk dat Bokkers tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen, omdat ze hier wel niet goed mee om zullen gaan. Wie ben jij om dat te bepalen voor anderen? Wat een vreemde gedachtengang. Het is daarnaast gewoon te lezen bij de NOS en bij andere media :? .


Waar zeg ik dat Bokkers tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden?
Probeer op zijn minst een beetje te begrijpen wat ik zeg, je hoeft het niet met me eens te zijn om toch een beetje proberen te zien wat ik bedoel. Ik bepaal niks en ik roep niemand tot verantwoording. Ik geef alleen mijn visie op deze specifieke kwestie.

Dat is toch echt hoe ik jouw bericht zie, ik kan er niets anders van maken, sorry. Je voorziet speculatie, paniek en meisjes die worden thuis gehouden, en vindt dat blijkbaar een goede reden om het niet op Bokt te plaatsen. Jij noemt dit zelf allemaal. Ik ervaar dat als betuttelend.
We gaan het hier niet over eens worden in ieder geval, dat is duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:54

Ibbel schreef:
Jullie halen nieuwswaarde en voorwaarden door elkaar.

Of iets uit betrouwbare bron komt, of het actueel is en of het voor '(zo goed als) heel bokkend Nederland' interessant is zijn voorwaarden. Dat is geen níeuwswaarde. Mist één van die drie, dan zou je sowieso niet moeten plaatsen. Waarmee Kim Jong Un dus niet meer geplaatst wordt. Geen betrouwbare bron :+

De nieuwswaardebepaling zit in je andere punten. Op zo'n punt moet je dus minimaal ook een vinkje hebben.

Dat maakt dat je dus in ieder geval (als je dit lijstje wilt hanteren), 4 criteria moet scoren, waarvan er 3 vast staan.

Dit inderdaad..betrouwbaar, actueel en voor een brede groep interessant. Dat zou gewoon elk nieuwsbericht moeten zijn. Niet of .. of..

Ik ben absoluut niet van de paardennieuws volgen. En zelfs ik zie vaak hier nieuwsberichten langskomen dat ik denk: dat was vorige week. Plaats het dan gewoon niet meer, als je te traag was.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:00

Marie_Anne schreef:
Gini schreef:

Waar zeg ik dat Bokkers tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden?
Probeer op zijn minst een beetje te begrijpen wat ik zeg, je hoeft het niet met me eens te zijn om toch een beetje proberen te zien wat ik bedoel. Ik bepaal niks en ik roep niemand tot verantwoording. Ik geef alleen mijn visie op deze specifieke kwestie.

Dat is toch echt hoe ik jouw bericht zie, ik kan er niets anders van maken, sorry. Je voorziet speculatie, paniek en meisjes die worden thuis gehouden, en vindt dat blijkbaar een goede reden om het niet op Bokt te plaatsen. Jij noemt dit zelf allemaal. Ik ervaar dat als betuttelend.
We gaan het hier niet over eens worden in ieder geval, dat is duidelijk.


Dat voorbeeld van meisjes die worden thuisgehouden heb ik letterlijk van jou overgenomen. Dus waarom is het betutteling als ik het zeg, maar niet als jij het zegt?
Met dat laatste ben ik het wel eens: let's agree to disagree.

anjali
Berichten: 15320
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:39

Als mijn paard op het desbetreffende weiland zou staan,dan zou ik hem er nu weghalen en op een goedbewaakte pensionstalling zetten,minstens totdat de daders gepakt zouden zijn en in de gevangenis zouden zitten.