Wat voor een processor heeft welke voordelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Wat voor een processor heeft welke voordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 18:47

In het kort mijn vraag, ik sta voor de beslissing om een nieuwe processor en toebehoren aan te schaffen! Kan iemand mij wat dingen ophelderen!
Ik loop een beetje vast bij de diversiteit in het aanbod!
Wat is bijvoorbeeld het verschil in Intel celeron, Intel pentium?
Wat is het verschil in amd athlon en amd sempron?
En het liefst zoveel mogelijk los van persoonlijke opvattingen over de producenten ed. Waar onderscheiden genoemde producten zich van elkaar, behalve in prijs Haha!!
Dat onderscheid kan ik zelf namelijk nog wel maken!
Bij voorbaat dank.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:47

Tja.... celeron is het kleine broertje pentium. Pentium is sneller en heeft een hogere cache geheugen. Daarmee wordt de pentium duurder maar wel sneller.

En met AMD is het net zo...Atlon is "De Pentium" en Sempron is "De Celeron"

Wat wil je er mee gaan doen? Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:08

wb celeron of pentium; het ligt er een beetje aan wat je budget is en wat je wilt gaan doen met de cpu. zoals SD aangeeft celeron is gewoon trager en dat merk je eigenlijk in elke verwerking. als je je pc hebt voor wat browse- en andere internet zaken, tekstverwerken, etc. dan zal je best met een celeron aan de slag kunnen. als je multimedia gaat draaien, video-, foto- of muziekbewerking wilt gaan doen, dan is een pentium echt wel prettiger (stiekem raad ik je een pentium aan).

over AMD; ik heb zelf ook een tijdje een AMD Athlon gehad en dat ging best goed. toch raad ik altijd Intel aan. waarom? ik heb er meer vertrouwen in gewoon. bleek wel terecht want mijn Athlon is pas geleden uitgefikt (geen oververhittings-bescherming op Athlon van toen).

kijk even wat je budget is en wat je wilt gaan doen. verder kan ik je momenteel Dell als leverancier aanbevelen (nee, geen aandelen). 3 jaar nextday onsite garantie is wel heel prettig en ze hebben scherpe prijzen goede hardware en het ziet er gelikt uit.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:10

Het verhaal wat SuperPepeijn hierboven schrijft, is mij ook verteld door enkele andere mensen die 'er veel verstand van hebben'.
Exact hetzelfde verhaal met dezelfde voor- en nadelen.
Ik heb sinds een week een nieuwe Dell Dimension met Pentium 4 HT en die bevalt mij geweldig.
Ook de service van Dell is super (ook ik heb geen aandelen Knipoog) en het hele proces (van kiezen / bestellen / versturen / installeren etc.) verloopt heel handig.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 21:48

Even kort wat toelichting! ik doe geen spectaculaire dingen met mijn pc, als in geavanceerde spellen ed. Mijn huidige computer is het moederbord van kapot! nu twijfel ik zo'n beetje over alles! Of ik alles nieuw koop, of nieuwe onderdelen in mijn oude kast laat "bouwen", maar ook dus wat voor een processor ik me aan moet gaan wagen!
Zijn er nog verschillende gebruiksdoeleinden waar je danwel beter een intel, danwel beter een amd processor voor kan gebruiken?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:28

Erm voor zover ik weet is de Sempron niet het kleine broertje toch? Dat is naar mijn weten de Duron...
Maargoed, ik zou persoonlijk voor een Pentium 4 gaan, aangezien deze snel is op programma's zoals Office etc, maar ook aardig overweg kan met games (mocht je die ooit nog willen spelen). AMD is eigenlijk naar mijn mening voor de die hard gamers. De prestaties van de AMD liggen nog steeds hoger dan een P4 op het gebied van games. Alhoewel de AMD wel wat goedkoper is dan de Pentium 4, maar wel weer op het software gebied snelheid verliest tenopzichte daarvan.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:46

rr, als ik jou was zou ik een nieuw systeem kopen en niet gaan rommelen met wat je hebt, tenzij je echt strak gebudgetteerd bent. dan ben je gelijk helemaal up to date wb hardware. inmiddels is je apparatuur "versleten" (in ict termijnen dan Haha! ) en loont het denk ik over te stappen naar nieuwe componenten. als je kijkt, zoveel meer betaal je relatief niet voor een compleet systeem. ik zie hier al een heel mooi systeem met lcd screen: http://www1.euro.dell.com/content/produ ... l=nl&s=dhs

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:23

De Intel en AMD processoren zijn in gebruik vrijwel precies hetzelfde, er zitten wat (erg kleine) verschillen in b.v. het uit kunnen voeren van 'floating point' bewerkingen (werken met breuken zeg maar) of de hoeveelheid data die een processor richting geheugen kan sturen.

Als je geen spectaculaire dingen doet dan maakt het erg weinig uit wat voor een processor je neemt, kijk wat je budget is en zoek daar een leuk systeem bij. Ik zelf ga eigenlijk altijd voor AMD aangezien je daar meer waar voor je geld krijgt maar ik ben dan ook arme student Haha! Blijf trouwens sowieso weg bij de nieuwste modellen processoren, die zijn echt ongeloofelijk duur in vergelijking met de iets oudere processoren, kijk maar eens goed naar de verhouding tussen prijs en snelheid in de prijslijsten. IMO kan je beter een wat mindere processor kopen en dan wat extra geheugen dan een wat snellere proc met minder geheugen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:32

Zoals hier al eerder aangegeven. Als je niet al te spectaculaire dingen doet maakt het niet veel uit.

Ik zelf heb een P4, ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik veel programmeer en ook aan grafisch programmeren doe. Een Celeron vind dat echt niet leuk en een AMD wordt gewoonweg te warm.

Mijn vriend heeft een AMD en die is er meer dan tevreden mee. Als ik daar mijn werk op doe dan kan die machine na een uurtje of 2 prima fungeren als grill-plaatje Haha! (ondanks zeer goede koeling)
Op mijn zusjes pc (Celeron) kan ik het helemaal niet.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 14:11

Ok, ik ben net ff wezen orienteren en er komt toch een nieuw iets! Bij een winkel hadden ze een ding van fijutsu siemens voor ong 850 euro! Is dat een beetje betrouwbaar merk? Een andere zaak hebben we een offerte gemaakt en die kwam ook uit rond dit bedrag! dan had ik ook iets waar ik weer jaren mee vooruit kon, volgens die verkoper dan Knipoog. Nog handige tips of suggesties?
Ik ga nu even bij Dell kijken.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:25

Ruiter...koop dan een Dell...dat zijn oersterke pc's

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:35

voor 850 euro heb je een erg mooie dell ook. leg de specs dan eens naast elkaar en hoe is hun service geregeld?