PDF-file / Acrobat ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

PDF-file / Acrobat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 23:23

Ik vraag me af... ik wil graag de factuurtjes die ik opmaak in Excel
(vanwege het automatisch berekenen van het totaalbedrag , lekker makkelijk ) op een andere manier opslaan en als bijlage met een mailtje kunnen versturen.

Reden : regelmatig hebben mensen geen Excel op de PC en kunnen het factuurtje dus niet openen...dan moet ik het weer omzetten naar een .jpg plaatje ofzo ...tobben dus Lachen

Ook is zo'n Excel bestandje niet zo netjes eigenlijk met al die vakjes die veranderd kunnen worden , het is meer een opzetje dan een "af" formuliertje om te zien.

Ik vraag me af of ik .pdf files van Excel files kan maken , dat ziet er allemaal echt als een keurig formulier uit en men kan er niks aan veranderen

Maar zit er standaard Acrobat Reader op alle PC's ?

Ik heb het idee dat er meer mensen een pdf-file kunnen openen dan een Excel file....

En is Acrobat Reader het enige programma dat pdf-jes kan openen ,
of bestaat er nog iets soortgelijks dat een mooi formuliertje kan maken van een Excel-file , dat door vrijwel elke PC geopend kan worden ?

Ik heb nu even niet de tijd om me erin te verdiepen met een internet-zoektocht ,
misschien dat iemand me een tipje kan geven Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:32

Wanneer je zelf niet alleen Acrobat-reader, maar ook Acrobat zelf op je pc hebt staan, kun je zelf pdf-files maken (alleen zou ik niet weten hoe, toen ik dat een keer gerbuikt had, heeft mijn vader het voor me omgezet).
Acrobatreader staat inmiddels al op heel veel pc's en is anders heel makkelijk te downloaden (kijk op een gemiddelde site waar ze gebruik maken van pdf-files maar eens, staat altijd een link bij om acrobatreader te downloaden). Je kunt dus zelf met je mailtjes een link meesturen waar men acrobatreader kan downloaden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:22

Als er mensen zijn die Excel niet op hun pc hebben staan, dan schrijf Acrobat maar af. Excel is een 'algemener' programma dan Acrobat...

Marije: veel mensen - en vooral bedrijven - hebben er geen trek in om eerst vanalles te downloaden, met nog een kans op virussen ook...

Kopieer je excelbestandjes naar Word?

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:43

Als mensen geen exel hebben, dan hebben ze ook geen word over het algemeen ( men mist dan het office pakket).

Ik denk dat je toch het beste je facturen kunt omzetten naar jpg. Dat heeft hetzelfde effect als een pdf bestand, maar het is veel kleiner, en jpg kan standaar op een pc geopend worden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:44

Maar Word-bestanden kun je wel converteren naar Wordpad, en dat staat standaard op een pc.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:45

Wordpad?

Weg opmaak Scheve mond

Je kan bij elke meeltje een link naar acrobat reader erbij doen Lachen

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:51

Of een linkje meesturen waar je een excel viewer kan downloaden.

edit: wazige wartaal
Laatst bijgewerkt door Ranja op 03-09-04 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:51

Uitprinten en met de bestelling meesturen?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 20:07

Ik wil inderdaad niet dat mensen vanalles moeten doen voordat ze die factuur kunnen lezen... maar wil het voor mezelf natuurlijk ook graag zo makkelijk mogen maken Lachen

Dus alles omzetten naar .jpg ... nee dank je.

Of er moet een handigere manier voor zijn dan met printscreen Tong uitsteken

Ik ben er wel van overtuigd dat veel meer mensen Word hebben dan Excel !

Dat had ik zelf ook , op een standaard PC zit vaak wel Outlook en Explorer en Word , maar geen Excel enzo , de meer zakelijke echt "office" dingen Lachen

Omzetten naar Word zou ik op zich ook fijn vinden ,
alleen lukt me dat niet op een simpele , snelle en nette manier met behoud van dezelfde opmaak Lachen

Uitprinten deed ik tot nog toe , maar vaak wijzigen mensen op het laatst iets en dan zit je weer in de stress van het verzendklaar maken en nog iets moeten wijzigen en weer een factuur uitprinten...

Bovendien MAIL ik de factuur nog voor het versturen van de bestelling door zodat mensen even kunnen bekijken of de gegevens die ik heb , kloppen , en het is dus bovendien een factuurtje aan de hand waarvan de betaling over gemaakt kan worden waarna de levering plaats vindt.

Dus digitaal versturen doe ik sowieso altijd Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:13

Als je de cellen kopieert en plakt in Word zou je opmaak moeten blijven staan hoor...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 16:53

Verdraaid , het kan echt !! *LOL*

Ik had het al eens geprobeerd met goede hoop ,
maar het werd toen een zooitje...zoals als je iets uit een documentje naar een mailtje probeert te plakken....

Nu probeer ik het met een *grmmpf* nog eens en doet hij het ineens keurig , wat gaaf !! Haha!

Bedankt zeg , ik had dat echt nevernooit meer geprobeerd nog eens Bloos

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:09

Mocht je nog wel eens een factuur in excel willen versturen, het is mogelijk om de cellen te beveiligen zodat je klanten geen gegevens kunnen veranderen... Dat probleem heb je nu in Word ook nog steeds. Maar, misschien dat dat in Word ook kan, dat zou ik zo even niet weten.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:04

Word kan dat ook, met alleen-lezen. Zal ff opzoeken hoe precies...

- Extra
- Document beveiligen
-> bijhouden wijzigingen geeft wijzigingen aan in rood
-> opmerkingen zorgt er voor dat er helemaal niets gewijzigd kan worden (geloof ik)
-> formulieren weet ik niet wat die doet.

Gewoon ff wat proberen dus. Zou er wel een wachtwoord aan koppelen, zodat ze de beveiliging er niet zomaar af kunnen halen.