WAARSCHUWING: jdbgmr - HOAX!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

WAARSCHUWING: jdbgmr - HOAX!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 16:00

Hoi allemaal,
Dit zal hier wel niet horen maar ik word er behoorlijk gek van op het moment, dus wie weet voorkom ik zo nog het 1 en ander.

Op het moment gaat er een mail rond met het volgende...

Citaat:
Aan iedereen in mijn adresboek,
Ik heb net ontdekt in een mailtje van een contactpersoon dat er een virus
automatisch via mijn adresboek doorgegeven wordt.
Het zit in mijn C: schijf. Omdat jouw email-adres in mijn adresboek staat, heb je het virus waarschijnlijk ook in jouw computer.

Het virus: jdbe.exe, ...wordt automatisch doorgestuurd naar alle adressen in je adresboek, of je nu mailt of niet.

Het virus heeft een teddybeer icoon! met de naam: jdbgmgr.exe of zonder
exe

(en nog meer over hoe je de file vind en de waarschuwing doorsturen)


Mensen, dit is NEP! Die file is gewoon een onderdeel van je Java op de pc, het hoort daar te zitten, iedereen die Windows gebruikt heeft 'm en is GEEN virus. Stuur de email niet door (naar je hele adresboek iets doorsturen moet je trouwens hoe dan ook niet doen) en reply naar degene van die je het kreeg met de mededeling dat het een hoax (gemene internetgrap) is.

Als je virusmeldingen krijgt, scan dan altijd eerst je computer met een goede up-to-date virusscanner. Zoek op het internet naar de virusnaam. Vraag iemand die er meer van weet. Maar voer nooit klakkeloos instructies uit zoals die in deze mail.

Hier staat overigens meer over deze hoax, hij bestaat al jaren:
http://www.stiller.com/jdbgmgr.htm

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:00

Ja ik heb m ook eens gehad. Op m'n werk.
Toen heb ik t idd verwijderd, was systeembeheer niet zo blij mee! Clown

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:02

deze is al enorm oud... het is vorig jaar zelfs op het nieuws geweest dat dit onzin is ...

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:12

Eingelijk nooit geweten dat ik een teddybeer icoon had. Ben hem dus even opgaan zoeken. Leuk icoontje en deze blijft lekker op mijn computer staan. Ik reageer eigenlijk nooit op de inhoud van zulke e-mails. Planet houdt mij via e-mail op de hoogte als er een nieuw schadelijk virus ontdekt is en ik scan mijn computer dan een keer extra (ik scan zowieso 1 keer per week mijn hele computer).

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 16:12

Weet ik. Ik kreeg 'm te zien op m'n moeders' computer en er gingen gelijk belletjes rinkelen. Bleek dat ik 4 (!) jaar geleden hier iets over opgevangen had van m'n toenmalige vriend.

Helaas doet het mailtje toch weer de rondte nu, en een hoop goedgelovige mensen tuinen erin omdat het van een bekende komt "die het wel zal weten"

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:29

Ik verplaats dit topic naar FZ Knipoog

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:35

heb hem nog niet gehad.maar bedankt dat je het heb gezegd dan weet ik dat Knipoog

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:09

Wij kregen dit mailtje een paar maanden geleden ook, mijn vader heeft dat beertjes-ding toen verwijderd en de pc doet het nog steeds hoor Verward

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:33

Deze hoax is de meest bekende van allemaal en is al een aantal jaren oud. Helaas blijf je toch blijven dat die hoaxes rond blijven gaan en er blijven mensen intrappen. Op dit moment heeft het topic misschien zin, maar als hij weer weggezakt is, zullen er weer mensen intrappen. Helaas Boos!

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:43

Annetje schreef:
Wij kregen dit mailtje een paar maanden geleden ook, mijn vader heeft dat beertjes-ding toen verwijderd en de pc doet het nog steeds hoor Verward

Ja bij mij ook! Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:58


Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:19

Ik heb het mailtje vorig jaar ook gehad en als computerleek het bestand verwijderd Clown Totdat ik een mailtje kreeg dat het een hoax was Boos!
Als ik nu weer van die mailtjes krijg, zoek ik eerst maar eens even uit of het een hoax is of niet Clown

MrMysterio

Berichten: 62
Geregistreerd: 08-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:41

Hij doet het vaak nog wel je pc, maar zal vaker voor problemen zorgen, doordat JDBE een java debugger is.. Die vooral op het internet veel dingen doet...

Ik reageer altijd terug zovan.. NIET DOEN Tong uitsteken meer zeg ik niet;)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:47

Hoe vervelend het ook is voor sommige mensen, ik vind dit soort hoaxes wel echt de grap van de eeuw.. Doet me denken aan het belgische virus..
Of gij de mail aan iedereen in het adresboek door wilde sturen en vervolgens de harde schijf wilde wissen Knipoog

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:49

Hoe vaak heb ik DIE al niet gehad??
Ik stuur elke keer braaf terug dat het een nepmailtje is....
De aanhouder wint.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:50

vorig jaar kreeg ik dat mailtje ook heel vaak, maar mn pa wist gelukkig al dat het niet waar was Lachen en anders zijn er een aantal sites waar je het bestandje weer kan downloaden dus...

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:42

WHELP het TEDDYBEERvirus

Hebben we deze weer....Ik word echt boos als een van onze gebruikers dit meteen doet. Ik ben dus zo iemand die op de afdeling automatisering werkt en wordt soms inderdaad wel moedeloos van dit soort mensen.... Sommige vragen nog wat ze er mee moeten doen (is nog niet zo erg), maar andere die voeren het meteen uit Afbeelding
En ook meteen uit je prullenbak verwijderen, als je iets verwijderd moet je het ook goed doen Boos!

jdbgmgr.exe is een java debug manager en staat standaard geinstalleerd in Windows.

Maar dank je wel ArwenLune!! OK dan! Er zijn altijd nog mensen die dit niet weten....

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:34

Weet iemand ook waar je het kun downloaden, want ik heb het er dus wel afgegooid...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:38

ik heb het er ook een keer afgegooid, maar de computer deed het daarna prima hoor....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:41

mijn andere pc is ie ook vanaf gegooid, ja door mij Bloos Blond
maar die doet het beter dan deze pc die alles nog heeft, dus waarvoor heb je dat beertje eigenlijk?

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:56

ja, ik merk er ook helemaal niets van..

BayjaJarig

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:13

Haha, ja komt me bekend voor! Vorig jaar heb ik het ook bij mijn vorige werk verwijderd. Was de systeembeheerder bij mij ook niet zo blij mee. Alleen wist hij zelf ook niet dat het nep was. Dat heeft mijn broer me toen verteld.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:15

Het is inderdaad niet zo'n ramp als je dit bestand hebt weggegooid. Windows draait 9 van de 10 keer gewoon door. Tenzij je erg met java bezig bent, dan merk je het wel. (developers b.v.)

Waar het mij vooral om gaat, is dat er gebruikers zijn op mijn werk die dit soort email klakkeloos uitvoeren....Vaak levert dit voor ons ongevraagd werk op, en daar zitten we niet op te wachten.

Dus als je zo'n soort email krijgt, kun je er vanuit gaan dat het een HOAX is. Zoek in google op het desbetreffende bestandje en je zult zien of het om een hoax gaat of dat het een virus is.