Schijfopruiming

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Schijfopruiming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 13:59

Mijn computer thuis wordt de laatste tijd slomer en slomer. Wat soms tot erge irritatie werkt. Schijnheilig
Nou dachten ik en me moeder erover om door middel van schijfopruiming meer schijfruimte te creëren waardoor hij hopenlijk sneller wordt.

Maar er staan ook dingen op van mijn ouders op die er absoluut niet af mogen, blijven die ook staan bij zo'n schijfopruiming??? Wat verwijdert die dan wel en je opgeslagen bestanden gooit hij die dan ook weg??

Ik ben erg benieuwd, als je iets weet laat maar horen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:01

Schijfopruiming kun je volgens mij zonder problemen uitvoeren. Gooi ook regelmatig je coockies en tijdelijke internetbestanden (ook de offline items!) weg. Configureren wil ook nog wel eens helpen, maar dat duurt heeeeeel lang.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 15:46

Oké, ik ga het thuis proberen.

Maar hoe gooi je die cookies en tijdelijke internetbestanden weg?? (zo computertechnisch ben ik niet Haha!)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:49

Bovenin je browser:

Extra --> Internet-opties --> tabblad 'Algemeen'

Daar zie je halverwege 'Cookies verwijderen' en 'Bestanden verwijderen'. Als je die uitvoert, ben je al een eind op weg.

Maar dan heb je het alleen nog maar over je internetbestanden. Misschien handig om eens iemand mee te laten kijken die er verstand van heeft, en dan samen allemaal bestanden en programma's weggooien die je niet meer nodig hebt? En vergeet ook niet je schijf te defragmenteren, dat kan ook schelen in snelheid.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:50

Extra -> internetopties -> coockies verwijderen en bestanden verwijderen

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:51

Cookies en tijdelijke bestanden kan je weggooien via Internet Explorer > Extra > Internet-opties. Als het goed is zie je dan wat knoppen 'cookies verwijderen', 'bestanden verwijderen' en 'geschiedenis wissen'. Deze kun je allemaal veilig indrukken zonder dat er dingen verloren gaan.
Schijfopruiming kan je idd ook toepassen en misschien zou je hem ook eens kunnen defragmenteren, dat scheelt vaak ook een hoop.
Daarnaast zou je de map 'Temp' leeg kunnen maken. Deze staat op de vaste schijf (meestal C:), onder 'Windows'.
Als je dit allemaal doet zal je computer waarschijnlijk al een stuk sneller zijn.

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:52

Haha! Drie computernerds die allemaal tegelijk antwoorden! Da´s nog eens service! Knipoog Haha!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:54

ook in je windows map kijken naar de map tijdelijke bestanden dus tmp-bestanden. Die moet je ook heel regelmatig verwijderen. Die kunnen nl ook de boel heel erg vertragen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:57

BTW bij die internet opties kan je ook aangeven hoeveel tijdelijke bestanden IE aan mag maken. Standaard staat dat op een bepaald percentage van je disk en dat is op de nieuwe (grote) schijven echt bizar veel. Iets van 50MB is echt meeeeeeeeer dan voldoende. Soms staan die dingen dik op de 300MB, dan heb je dus 300MB aan hele kleine bestandjes die je PC idd niet echt veel sneller maken Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:59

MootjeH schreef:
Haha! Drie computernerds die allemaal tegelijk antwoorden! Da´s nog eens service! Knipoog Haha!


Haha, deze wijsheid heb ik allemaal van mijn vriendje hoor, die is bij ons de nerd... Tong uitsteken

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:03

Karin"]
[quote="MootjeH schreef:
Haha! Drie computernerds die allemaal tegelijk antwoorden! Da´s nog eens service! Knipoog Haha!


Haha, deze wijsheid heb ik allemaal van mijn vriendje hoor, die is bij ons de nerd... Tong uitsteken
[/quote]

Ja, maar dan nog. Je moet het maar net weten... Knipoog Haha!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:27

Heel erg bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!!
Ik denk wel dat als ik dat allemaal heb gedaan dat ik weer een stuk sneller kan bokken Haha!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 19:50

Nog even over die map: 'temp' die kan ik gewoon helemaal leegmaken?? Of moeten er toch bepaalde dingen blijven staan?? (Die staat trouwens wel vol bijna 13 mb....)

Tinus19
Berichten: 269
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:14

Temp kan leeg ja Lachen

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:15

Gewoon via internetopties je cookies en tijdelijke internetbestanden verwijderen (die tijdelijke internetbestanden staan in de map temp, dacht ik)
Het enige gevolg wat je ervan merkt is dat je overal opnieuw in moet loggen en je wachtwoorden weer op moet slaan op sites volgens mij..

Hmm, 300 MB maar Bart? Ik heb een computer van 3 jaar oud en bij mij staat het op 1789 MB... (standaard dan)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:38

prullebak leegmaken wil ook nog wel eens helpen....(kan soms wel 10 gb schelen Bloos ik heb een goed excuus )

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 11:51

Oké, dan gooi ik binnenkort ook gewoon de map: temp leeg! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:57

Open "deze computer" ga naar "lokaal station", rechter muisknop "eigenschappen" en dan zie je vanzelf "schijfopruiming" (ruimt in één keer alles op, cookies, temps, prullebak enz.). Onder het tabje "extra" zit dan oa "defragmenteren" wat ook nog wel eens wil helpen als je computer traag is Knipoog

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:13

Defragmentatie wil ook nog wel eens helpen, die zorgt er voor dat je bestandjes bij elkaar gezet worden. Als alle bestanden bij elkaar staan, heeft de computer minder tijd nodig om iets te openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:46

BartVB schreef:
BTW bij die internet opties kan je ook aangeven hoeveel tijdelijke bestanden IE aan mag maken. Standaard staat dat op een bepaald percentage van je disk en dat is op de nieuwe (grote) schijven echt bizar veel. Iets van 50MB is echt meeeeeeeeer dan voldoende. Soms staan die dingen dik op de 300MB, dan heb je dus 300MB aan hele kleine bestandjes die je PC idd niet echt veel sneller maken Lachen

vindt je die bij "internet options" dan "general" dan "temporary internet files" dan "settings"???
Daar staat bij mij rond de 600..dat kan je dus veranderen?

En waar vind je de map Temp presies???? Zit die daar ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:42

niemand??

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:54

Dat kan je inderdaad wel eens een heel stuk kleiner maken Knipoog.
Er zit als het goed is bij de opties ook een knop om de bestanden in je map te verwijderen chiqa.