Loggen van de Boktchat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 10:58

Hum, Bart.

Lijkt me niet erg wenselijk als de Googlebot ook de chatlogs indexeerd. De reden daarvoor weet je inmiddels.


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:03

Dat is precies de reden dat ik nu over ben naar MSN. Jammer van de chat. Ik hoop dat Bart nog eens wil nadenken over de Boktlog en daar eventueel wat beperkingen aan wil leggen (alleen toegankelijk voor moderators of bokkers bijvoorbeeld. Niet langer dan 24 uur bewaren oid).

Chatters: ik ben wel op de chat, maar zal daar niets inhoudelijks meer melden. Mensen die mij willen spreken kunnen dat via MSN doen (gezellig met zn allen in 1 gesprek via MSN).

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:24

Bart, als je het niet erg vind (aangezien jij nu zelf ook dit topic hebt gemaakt op FZ) dan zet ik hier enkele van de PB'tjes neer die ik in eerste instantie aan jou gestuurd heb.

Dan komt de hele discussie in de openbaarheid en kunnen mensen zelf besluiten of ze nog gebruik willen maken van de chat of niet.

De overweging om de logs alleen toegankelijk te maken voor Bokkers juich ik toe. Graag zie ik ook een beperking van houdbaarheid van de logs.

Overigens vind ik ook dat de gebruikers van de chat voorgelicht moeten worden over de Boktlog. Denk dat de meeste chatters nog niet geheel op de hoogte zijn van de gevolgen van de Boktlog.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:31

De discussie over de Boktlog boeit mij nogal. Bij deze het eerste PB-tje wat ik aan Bart heb gestuurd over de Boktlog:

Hoi Bart,

Wat is de achterliggende gedachte achter Boktlog?

Ik vind het wat gevaarlijk om zomaar open en bloot op internet hele logs van chatgesprekken te bewaren (denk aan zoekmachines als Google endergelijke). Ook kunnen mensen die verder nooit op de chat komen onbeperkt de boktlog inkijken. Lijkt me niet echt wenselijk.
Het verschil tussen een forum en een chat wordt hierdoor teniet gedaan.

(als voorbeeld: als ik op de chat ga overleggen wanneer ik iemand ga meeten dan is daar normaal gesproken niet zoveel mee aan de hand. Met de Boktlog in mn achterhoofd zal ik dat dus niet meer doen. Idem met 'dommige' vragen over paarden die ik nu niet op Bokt zet. Zo kan ik nog wel even doorgaan.)

Groet,

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:32

Volgende PB-tje:

Hoi Bart,

Heb al gelijk het eerste voorbeeld te pakken van iets wat ik niet meer kan zeggen op de chat:

Ik wou blij roepen dat ik komend weekend een weekendje weg ben en waarnaartoe. Dat kan dus niet meer. Beetje handige internetter leest de Boktlog: zoekt op wie ik ben, waar ik woon
en voila: huis leeg.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:36

De volgende:
(ik heb voor het gemak even de namen van de bokkers weggehaald. Hoewel ik dat eigenlijk niet had hoeven doen: beetje zoeken op de boktlog...)


Hoi Bart,

Ik snap dat je een log wilt bijhouden van de chat, maar in principe heb je die al omdat jij altijd aanwezig bent (weliswaar in niet zo'n handig vormpje als de boktlog, maar als er echt lastige zaken gebeuren dan kun je dat wel lezen).

Roddelen gebeurt altijd en overal: irl, op een pensionstal, in PB's, via een prive-chat: noem maar op. Dat kun je niet tegengaan met een Boktlog. En waarom zou je daar toezicht op willen houden? Kan het niet via de chat dan zien mensen elkaar wel op een meeting en gebeurd het alsnog. Je kunt niet overal tegelijk zijn (en des te harder je iets tegen gaat: des te hardnekkiger wordt het probleem).

Wat valt voor mij onder vertrouwelijk?
- laatst met X hele discussie gehad over haar prive situatie waar nog 1 ander persoon zich mee bemoeide (en dus niet geschikt voor prive chat)
- op de chat met Y en Z mijn wedstijd besproken: wat ging er fout, wat kon beter. Verder over wedstrijden in de regio (weer niet voor prive-chat)
- een weekendje weg: mensen van de chat mogen dat best weten, maar verder niet (allemaal apart benaderen?)
- met A en B afspreken wanneer ik ze eindelijk eens ga meeten.
- ik heb laatst een paard gekocht: dit heb ik op de chat al 'voorbesproken' nu kan dat niet meer (stel dat de verkoper dat leest).

Komt er eigenlijk op neer dat ik niet meer inhoudelijk kan reageren op de chat. Dat is jammer.

Overigens: als C en D zaken over hun opleiding bespreken kan dat niet veel kwaad op een paardenchat: maar wel als anderen dat ook kunnen lezen.

Idem voor ongeveer alle inhoudelijke zaken die besproken worden.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:40

BartVB schreef:
Tja, privacy op Internet is sowieso iets dat amper bestaat. Voor hetzelfde geld zit je baas mee te kijken met alles dat je richting internet stuurt.

Maar goed. Zo'n chat is gewoon een 'publieke' ruimte. IMO dien je dus sowieso op te letten met wat je daar zegt, ook al wordt er niet expliciet gelogd...

Verder gok ik dat het gros al erg goed weet dat er gelogd wordt en de rest ziet dat denk ik ook wel aan de user 'boktlog' op de chat die je ook vertelt dat ie aan het loggen is als je tegen hem gaat praten Haha!


Dat is waar, maar dan nog is er enige vorm van privacy wetgeving. Mijn baas moet bijvoorbeeld van tevoren vertellen dat hij mn internet gebruik gaat monitoren.
Verder sprak ik meerdere 'vaste' chatters die wel zagen dat er gelogd werd maar die nog niet de volledige impact hiervan door hadden (dat het onbeperkt, oneindig, voor iedereen, beschikbaar blijft).

Enige voorlichting hierover was mi gepast geweest.

Overigens ben ik blij dat we nu in een dialoog zitten ipv in een monoloog Haha!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:42

Maar weer even een PB erbij gehaald over het verschil tussen een forum en een chat. Een chat is behalve sneller ook vooral een stuk tijdelijker.

Hoi Bart,

Ik heb begrepen dat je de boktlog in prinipe onbeperkt wilt bewaren. Ik snap je idee van 'roddel terugdringen'. Nu vraag ik me echter af of het middel niet erger is dan de kwaal. Vanuit privacy oogpunt zou het mogelijk zijn als je enige beperkingen aan de Boktlog zou leggen?

Bijvoorbeeld:
- log niet meer dan 24 uur bewaren
- log alleen toegankelijk voor moderators (of desnoods: alleen toegankelijk voor bokkers)

Met een log zo open en bloot toegankelijk voor heel internet wordt de chat erg gevaarlijk.

Kan bijvoorbeeld ook op de chat niet meer vertellen dat er iets mis is gegaan tijdens een buitenrit (als er dan na 2 maanden iemand een buitenrit bij onze manege wil bestellen en wat gaat zoeken op het net...).
Kan ook niet meer vertellen dat er bijvoorbeeld iets niet goed gaat met mn paard: dat krijg je op bokt drie dubbel en dwars terug.
Kan ook niet vertellen dat ik op vakantie ga (kom terug en mn huis is leeggehaald)

Overigens werkt in bepaalde gevallen de chat juist de-escalerend. Toen de springclinic bij Sjuim ondanks de vogelpest toch doorging zijn er eerst wat foto's via een link op de chat bekend gemaakt. De betrokkenen konden toen zelf kiezen of ze de foto's (voor het grote publiek) op Bokt zouden zetten. Een dergelijk topic direct op Bokt openen had een hoop gerommel opgeleverd.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:46

Tot slot nog een stukje uit een PB waaruit mi blijkt dat bij de meeste chatgebruikers de impact van de Boktlog nog niet duidelijk is:

Als je op de log even het stukje opzoekt van 21-5 iets na 2100u dan heb je mijn argument te pakken waarom ik vind dat de chat best gelogd kan/mag worden maar alleen voor een beperkte tijd en beschikbaar voor beperkt publiek.

Z vertelt over zijn/haar ziek zijn endergelijke. Het publiek is beperkt (niet veel mensen op de chat en degene die er zijn zijn redelijk bekend). Lijkt me voor hem/haar niet fijn als dit tot in de eeuwigheid voor iedereen beschikbaar is om te lezen. Op dit moment is het dat wel.

Beetje alsof er in je stamcafe/studentenvereniging/sportclub een camera hangt die alles opneemt. De tapes daarvan kunnen vervolgens door heel nederland door iedereen gezien worden.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:53

BartVB schreef:
Mensen weten dat iedereen het na kan lezen en dat dingen die ze zeggen tegen ze gebruikt kunnen worden (als ze over anderen lopen roddelen).


Wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.... Ga er maar vanuit dat dit zal gebeuren. Niet alleen als het over roddelen gaat, maar ook over andere zaken. Die mensen wel in een 'bekend' gezelschap op de chat zullen zeggen, maar niet in het openbaar.

Er zijn IMO andere manieren om de chat de reguleren. Meerdere operators die een oogje in het zeil houden. Een Bot die let op bepaalde woorden/zinnen (en dan mensen kickt). Ik denk dat er dan al heel snel een zelfregulerend systeem komt waardoor de chat aardig leefbaar wordt.

Kijk bijvoorbeeld maar naar #koffie, #digi of #dutch. Dit zijn al langlopende chatkanelen die goed gereguleerd worden.


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 15:00

BartVB schreef:
Er zijn IMO twee opties.. Of er wordt gelogd waardoor het geroddel en getrap binnen de perken blijft of de chat gaat er helemaal uit zodat we ook geen problemen meer hebben met de chat Haha!


Begrijp me goed, ik heb niets tegen een log. Technisch gezien had jij zelf altijd al een log, dit heeft mij nog nooit tegengehouden om wat dan ook op de chat te zeggen (aangezien jij toch de enige was die dat kon lezen).

Boktlog kan best, maar dan met wat beperkingen. Bewaar je het 24 uur en operators kunnen het lezen (krijgen ze bij toerbeurt 'leesbeurt') is er m.i. niets aan de hand. Mijn chatgedrag zal in dat geval voor geen millimeter veranderen.

Bij de Boktlog in huidige vorm krijg ik toch wel een sterk 'big brother' gevoel (meer : 'big brothers' ). Als je deze in huidige vorm handhaaft zal het heeeeeel stil worden op de chat en kun je dus net zogoed de hele chat eruit halen. Dan heb je idd geen problemen meer met de chat

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 23:18

SD: hier kan ik altijd en op elk tijdstip kijken in de chatlog. Niet alleen als ik in de chat zit. Een wezenlijk verschil mi.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 29 bezoekers