Spelfouten in titels corrigeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Spelfouten in titels corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 11:11

Is het misschien mogelijk dat moddies echt enorme taalblunders corrigeren?

Ik zie nu op RT toch weer zo'n fout en het irriteert me vreselijk.
"waarom hoofT omhoog gooien" om maar een voorbeeld te noemen.

Ik heb er de laatste tijd wel meer gezien en snap best dat de moddies dit niet allemaal bij kunnen houden maar ik wil er best wat PB'tjes aan besteden (aan Moddies) want ik vind sommige titels ongelooflijk knullig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:15

Bokt wemelt van de spelfouten. Je kunt een moddie een pb sturen, maar je kunt ook degenen die de fout heeft gemaakt een bericht sturen. Als die het zelf niet meer aan kan passen, dan kan een moderator dat doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:16

ja daar wil ik me wel bij aansluiten. Ik begrijp de achterliggende gedachte van het niet kunnen wijzigen, maar erger me wel aan die spelfouten (of aan mijn eigen over het hoofd geziene typfoutjes).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 13:05

Spelfouten in een titel komen vaak voorbij als je langs de forums gaat, dat maakt ze snel al wat irritant.
spelfouten of fouten in de grammatica zijn te overzien, tenzij het msn-taal en/of bar slecht taalgebruik betreft.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 13:56

Je moest eens weten in hoeveel titels ik een d in een t verander enz *LOL*
Sommige fouten zijn ook fouten die je zelf meteen ziet als je je titel nog een keer zou overlezen.
Voorbeeldje (niet bestaand voorbeeld) "Pony gooit hofd omhoog"
Dat moet je toch zien als je het zelf overleest neem ik aan.
Ik denk aan de ene kant dat het handig is als moderators het wel doen, omdat bokt dan een stuk netter lijkt, aan de andere kant loop je het risico dat mensen denken 'ach, ik zie wel of het klopt en anders wordt het wel veranderd'.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:18

Moet er toch maar een spellingchecker komen! Lijkt mij wel heel handig! En zo haal je de (typ)fouten er ook gelijk uit. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:46

Daar ben ik het wel met Cody eens en daarom zeg ik ook dat als je iemand aan wil spreken, doe dat dan bij degene die de fout heeft gemaakt, dat heeft het meeste effect.
Overigens krijg ik vaak genoeg pb's met de vraag of ik iets wil veranderen in een post, het is natuurlijk geen enkel punt om dat even te doen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:54

Daarentegen zijn er ook mensen die het absoluut niet waarderen als je iets aanpast in hun post, hoe groot de fout c.q. blunder ook is.

Maar goed, in 99% van de gevallen (die ik constateer) handel ik net als Cody, en ik krijg ook regelmatig PB's met de vraag of ik iets wil aanpassen. Ook stuur ik zelf wel eens een PB naar een medemod als ik een titel op zijn/haar forum constateer die op de een of andere manier 'niet in de haak' is.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 22:13

Dus als ik het goed begrijp, mag ik nu Lovely een PB sturen met de vraag of zij op RT hoofT in hoofD wil veranderen Tong uitsteken

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:15

Ach maakt dat nou uit, zolang je het maar kan lezen hoor. Zijn belangerijkere dingen waar je je druk om kan maken denk ik Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:28

Tuurlijk joh, maar er zijn altijd belangrijkere dingen, waar houdt het dan op?

Foutloos schrijven (of iig laten zien dat je daar je best voor doet) vind ik persoonlijk een teken van respect voor de lezer. Maar dat is mijn mening.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 22:42

En die van mij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:50

Fitzroy schreef:
Dus als ik het goed begrijp, mag ik nu Lovely een PB sturen met de vraag of zij op RT hoofT in hoofD wil veranderen Tong uitsteken


Volgens mij is het nuttiger om degene die de fout maakte een pb te sturen; die steekt er misschien weer wat van op. Dan hoor ik wel weer hoe of wat.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 23:41

Ach moddies hebben het al vrij druk, en om alles te veranderen, dan is het voor hun ook geen hobbie meer......

Kijk ergens ligt een grens, je kunt niet alles perfect laten lopen....is ook niet nodig vind ik.....

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:25

Topics met als onderwerp bijv IK ZOEK... vind ik ook nogal storend Scheve mond

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:34

Uit de Bokt-regels:

Citaat:
Denk even na voordat je een topic plaatst. Zorg ervoor dat je het in het juiste forum plaatst en zorg vooral voor een duidelijke titel. Topics met titels als 'Morgen ga ik ...', 'Vraagje' en 'HELP!!!' worden meteen verwijderd of veranderd door de moderators.

Machie

Berichten: 16002
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:46

mmm, ik snap dat jullie je eraan storen. Maar ik heb dyslectie (hoe schrijf je dat Verward) En maak vrij veel d/t en ei/ij fouten.
Ik wordt hier vaak op afgerekend, en dat vind ik ook niet kunnen.
en ik weet wel wat voor reacties je krijgt op fouten.

bv.
HoofD het is met een D hoor, ben je blond ofzo? ENz. enz. Dat vind ik ook niet kunnen Lachen
Kunnen jullie mij ook begrijpen?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:22

Ik kan je best begrijpen. Maar soms lijkt het wel of bijna alle bokkers dyslexie (zo schrijf je dat dus, ik heb het even opgezocht, maar je kan natuurlijk ook "woordblindheid" schrijven, want dat is een gemakkelijker woord Knipoog ) hebben. Dat zal ook wel komen omdat er veel erg jonge mensen op bokt zitten.

Ik denk dat een eenvoudige spellingchecker wel goed zou zijn.
Ik heb heel vaak dat als ik een berichtje geschreven heb, en ik heb juist op 'plaatsen' gedrukt, dat ik dan net voor het beeld wegspringt nog een schrijffout zie. Ik wijzig die dan wel als het bericht geplaatst is, maar dat gaat dan meestal heel traag.

Verder kan ik gewoon iedereen aanraden zijn of haar berichtjes altijd even na te lezen.
Soms, als ik gehaast ben, doe ik dit niet en dan merk ik achteraf dat ik nog heel wat typfouten heb laten staan. (shame on me! Knipoog )
Maar ik struikel echt niet over een foutje hier en daar. Ik maak constant schrijffouten. Al zit ik vaak op Bokt met de elektronische Van Dale erbij!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:37

Idd, ik stoor me er soms erg aan.. Een klein typfoutje hier en daar, no offence! Maar vooral die msn-taal daar stoor ik me mateloos aan..
Ik snap best dat hier dyslextische mensen zitten, heb ik alle respect voor. Maar met hoofdletters e.d schrijven is ook er moeilijk opeens..
Ik denk ook, als het zou kunnen tenminste, dat een spellingchecker erg handig zou zijn!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 08:37


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:53

Oscar schreef:
[AM] Andere 'dingen' op Bokt behalve een forum?

In dit topic heb ik ook al om een (eenvoudige) spellingchecker gevraagd, imo. nog steeds een handig hulpmiddel om grote schrijffouten te voorkomen.


Er schijnt alleen een Engelse spellingchecker voorhanden te zijn die bovendien niet geweldig werkt. Schiet dus ook niks op? Verward

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:17

Dat was een voorbeeld, om te zien wat wij(de Bokkers) ervan vonden. Als Bart nog eens tijd heeft komt die er misschien wel eens Knipoog.