Discussie: Minder ruzies, betere sfeer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Discussie: Minder ruzies, betere sfeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 12:30

Uit vraag 25 blijkt heel duidelijk dat de sfeer/ruzies e.d. veruit de grootste ergernis is op Bokt. Iedereen heeft dit wel eens zien gebeuren, een hoop mensen hebben er wel eens mee te maken gehad. Wat denken jullie dat de beste manier is om hier iets aan te doen? Hoe zou je de sfeer kunnen verbeteren? Hoe kan je het gekat en geruzie verminderen? Hoe zorg je dat mensen minder negatief doen tegen anderen?

Hier dus een keer geen discussie of er problemen zijn met de sfeer maar puur en alleen de mogelijke oplossingen... Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:33

Misschien sneller ingrijpen van de moderators?
Ik vind dat er soms nog wel eens te lang gewacht wordt met ingrijpen. Heb daar overigens ook zelf mee te maken gehad.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:35

Ik weet niet of het een zinvolle oplossing is maar misschien kun je een extra moderator in dienst nemen die niet echt van 1 bepaald forum is maar op heel het forum kijkt of er topics uit de hand lopen.

De ruziemakers een waarschuwing geven en wanneer ze er een aantal hebben ze dan blokkeren van bokt. (ookal kunnen ze dan zo een nieuw account maken)

Zomaar een idee hoor.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:37

Ik denk dat je dat altijd blijft houden.
Er zijn heel veel verschillende mensen, met verschillende ideeen, verschillende opvattingen, verschillende interresses,

Ik vind over het algemeen dat het de laatste tijd een stuk gezelliger is.
Mensen proberen hun berichten positievere te schrijven en niet er gelijk volledig in te hakken. Opbouwende kritiek, dat wordt veel gebruikt, dat heb ik weleens anders gezien.
Ook heb ik het idee dat de wat jongere bokkers met vragen die al tien keer voorbij gekomen zijn, beter benaderd worden.
Ik snap dat het voor de bokkers die hier al een hele tijd komen, soms wat moe worden van altijd weer dezelfde vragen, maar ik denk altijd maar, tja, ik heb het zelf ook ooit moeten leren. Je kunt het ze niet kwalijk nemen dat ze het niet weten en niet altijd gelijk naar de zoekfunctie grijpen (zeker niet als ze er voor het eerst zijn)
Nee, ik vind het reuze positief de laatste tijd.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:40

zie ook mijn reactie in het andere topic (reacties).

Verder zou je een aantal bokkers kunnen aanwijzen als anonieme 'redacteurs' (hulpmoddies) die zaken signaleren bij moddies. En idd tijdig ingrijpen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:55

ik merk ook dat de sfeer verbeterd is. er worden minder topics gesloten. het sneller ingrijpen vind ik niet zo'n goed idee, omdat dan vaak goede topics gesloten worden. topics die zonder die ene reactie misschien wel weer waardevol waren. misschien reacties verwijderen ofzo, ik weet het niet.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:32

Je kan inprencipe niet alles goed hebben aan je forum,
wel kunnen we gewoon met z'n allen er aan werken dat het gezellig blijft (moddie's waarschuwen als er ruzie is of dreigt te komen)
Het idee van Fleury vind ik eigenlijk niet zo'n heel slecht idee

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:54

Ik geloof niet dat daar echt wat aan te doen is.
Iedereen is anders, iedereen heeft een andere mening en zo krijg je weleens conflicten. De meningsverschillen eindigen vaak in geruzie in topics, niet te voorkomen imo.

Wat ik wel vervelend vind is dat kleine meningsverschillen vaak eindigen in persoonlijke aanvallen via pb. Ik heb dit al een aantal keren meegemaakt. Ik kan me er flink aan irriteren als er via pb gescholden word ipv dat het op een normale manier uitgesproken word.
Zo ben ik ook aan een aantal ruzies hier gekomen, voor mods en beheerder niet te zien natuurlijk maar het gebeurt wel.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:59

Ik denk dat Lielle wel een goed idee heeft.
Een soort 'vertrouwensbokker(s)/hulpmoddie' waar bokkers mee heen kunnen met ruzie die of onder water/boven water, of per pb heen kunnen gaan.
Tijdig ingrijpen en naar beide kanten onbevooroordeelt luisteren.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:14

Ben het eens met orri en Lielle en de mogelijkheid om een topic waar iets mee verkeerd is gegaan (hetzij ruzie, hetzij verkeerd geplaatst, hetzij het niet naleven van bepaalde regels) makkelijker door te geven aan de desbetreffende moddie. Door bijvoorbeeld een link "Meld dit topic aan de moderator van dit forum" onderaan elk topic te zetten.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:21

maar dan iets korter Lachen
idd een goed idee. ik vrees wel dat bep moddies overspoeld gaan worden met zo'n meldingen van bezorgde bokkers, terwijl het eigenlijk nog best goed kon verderlopen.
misschien het forum eens helemaal cleanen? alles weg en opnieuw beginnen, en van het forum nu een archief maken?

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:37

Eigenlijk is het natuurlijk te zot voor woorden dat we overal moddies neer moeten zetten omdat bepaalde gebruikers niet zo goed weten hoe ze zich moeten gedragen. Maar goed, het is nu eenmaal zo. Ik denk wel dat je op moet passen dat we de moddies niet gaan overspoelen met werk. Tenslotte is het voor hen ook geen betaalde baan.

Ik heb al gezien dat het ook niet helpt als gebruikers elkaar aanspreken op bepaalde opmerkingen. Dat loopt ook regelmatig uit de hand.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:40

Het idee van een 'vertrouwensbokker' klinkt helemaal niet zo verkeerd Lachen

In eerdere topics heb ik aangegeven dat het ook 'de kunst van het kritiek geven en kritiek ontvangen' is. Lijkt mij dat een 'vertrouwensbokker' daar ook op moet letten (zit de storing bij de ontvanger of bij de verzender).

Wordt er ook kritiek gegeven wanneer dat gewenst is? Commentaar bij ITP terwijl iemand het nieuwe shabrakje wil showen is minder op zn plaats als commentaar bij RT of VMR om maar eens een voorbeeld te geven.

Tenslotte: het blijft internet. Je moet het doen met het geschreven woord. Het is een zekere kunst om zaken goed te verwoorden. De een is daar wat handiger in als de ander.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:02

Ook ik vind een vertrouwensbokker ofzoiets een leuk idee (en stel mezelf meteen beschikbaar Haha! ) Daar stel ik me dan iemand bij voor die op zich geen moddie rechten op de forums hoeft te hebben, maar bijvoorbeeld wel toegang tot MP om daar de dingen te kunnen melden, waarop de echte moddies in kunnen grijpen...
Wat ook genoemd was in een ander topic is een vertegenwoordiger per subforum. Misschien kan je daar ook iets mee met die vertrouwens-bokkers...
is natuurlijk allemaal maar een idee...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:33

dj_jacksel, lijkt me niet echt nodig. Daar zijn moderators ook al voor. En bovendien is er nooit iemand die echt onpartijdig is... Scheve mond Daarnaast is het zo dat moderators ook de mogelijk moeten en mogen krijgen om gewoon op andere fora dan die van hun zelf dingen te verwijderen of veranderen als er iets is wat echt weg kan oid. Te vaak krijg ik bij het melden van crossposts oid, melding dat de moderator die ik gepb't heb (omdat de 'originele moderator van dat forum op het moment niet online is) het door zal geven aan de betreffende moderator. Waardoor het getokkel in het topic gewoon doorgaat en er soms ruzies ontstaan waarom het nou nodig is om bijv het topic te verplaatsen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:25

Syp dat gebeurd al hoor.
Topics die uit de hand lopen daar grijpt iedereen meteen in.
alleen een verkeerd geplaatst topic is geen 'spoed'dat kan een half uur later ookwel door de moddie van het forum zelf verplaatst worde.
Misschien vond de moddie van het forum wel dat het topic nog open kon blijven en heeft zij/hij diegene al een pb gestuurd die even wat midner aardig was in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:02

Lielle schreef:
Verder zou je een aantal bokkers kunnen aanwijzen als anonieme 'redacteurs' (hulpmoddies) die zaken signaleren bij moddies. En idd tijdig ingrijpen.


Dat is helemaal geen verkeerd idee natuurlijk. Maar laten we ook niet eraan voorbij gaan dat iedere user die iets tegen komt wat twijfelachtig is, dit kan melden bij een van de moderators. Dat is juist heel erg welkom en daardoor wordt het ook veel makkelijker, 2 lezen meer dan 1, dat is nu eenmaal zo. Een topic melden omdat er iets niet helemaal goed gaat, wordt niet gezien als klikken of verraden of iets dergelijks, we vinden het juist heel erg netjes als dingen gemeld worden. Zoals Nimber ook al aangeeft, wordt er ook altijd iets mee gedaan met het doel dat een topic niet op slot gezet of verwijderd hoeft te worden.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:26

Ruzie is nooit leuk, maar ik denk dat de mensen het krijgen als ze hun mening geven en waar anderen dan (felle) kritiek op hebben.
Zo wordt de 1 pissig en zo gaat het maar door.
Ruzie is nooit leuk maar je ontkomt er niet aan.

Ik denk gewoon dat we elkaars mening moeten respecteren en geen kritiek er over heen smijten maar dat wat lovely zegt vind ik ook wel goed.
Ik denk eerder dat iedereen dat wel kan doen.
Als je iets raars, niet netjes, discriminerts ziet dan zeg je dat gewoon tegen de moderator van het forum en anders bij bartvb of heike.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:29

Net als Lovely en Nimber al aangeven is het nu natuurlijk ook al zou dat elke bokker een pbtje kan sturen als er in een topic iets mis gaat of dreigt te gaan.
Als ik voor mezelf spreek, bekijk ik altijd eerst mijn pb's als ik online kom. Zie ik daar een pb staan over een bepaald topic, dan ga ik dat meteen even bekijken.
Natuurlijk kun je ook nog anonieme hulpmoddies inschakelen, want zoals Lovely al zei twee zien meer dan één. Maar ik denk wel dat bokkers zelf ook een pbtje kunnen sturen als ze zien dat iets niet loopt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:55

Zeg Mickey hoe zouden ANONIEME hulpmoddies ingeschakeld moeten worden Knipoog Dan weet niemand wie het is Tong uitsteken

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:04

De anonieme hulpmoddies zouden door het modteam in geschakeld kunnen worden.
Daarnaast kan er eventueel een soort van vertrouwenspersoon worden aangesteld die een luisterend oor kan bieden bij conflicten tussen bokkers. En die eventueel in overleg het modteam inschakeld.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 03:13

Een soort bokt-relatietherapeut in dienst nemen! Knipoog

Maar serieus; ik vind de sfeer op Bokt best okay hoor. Ik ben nog nooit persoonlijk aangevallen op iets en het heeft er grotendeels mee te maken hoe je jezelf op Bokt presenteert en hoe je met kritieken omgaat. Het hoeft echt niet allemaal supersoft en lief te worden hoor.....het is ook wel eens goed om met elkaar in discussie te gaan!!! Maar als er dan vanuit zo'n discussie ruzie of onenigheid ontstaat is dat heel naar. Meestal lost het zichzelf wel weer op en dat is eigenlijk net als in de échte wereld....het hoort er gewoon bij. Het continue vermijden is ook niet goed.....spanningen en ergernissen komen er dan wel weer ergens anders uit! Er zijn altijd wel andere bokkers die te hulp schieten. Mocht het echt uit de hand lopen dan kunnen we toch gewoon een moderator waarschuwen?!!

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:38

Ik weet niet of mijn idee er al bij staat, want ik heb niet alles gelezen..
Maar ik denk dat het ook zou helpen, als de bokkers zelf ook een beetje opletten.
Zoals Yentl laatst in een topic over jim of jamai.. daar ontstond een meningsverschil-ruzietje en toen begon Yentl wat te sussen, dat is ook belangrijk, op een vriendelijke manier te horen krijgen dat je geen ruzie moet maken.

Verder lijkt zo`n bokt-vertrouwenspersoon o.i.d me geen slecht idee.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:17

Tja, d'r komen veel verschillende mensen hier op bokt. En dat een fikse discussie af en toe uit loopt in ruzie kan gebeuren. Dat gebeurd irl ook. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad op dit gebied. Maar als er ruzie is hebben er 2 schuld, dus als men beter op z'n woorden let is er ook al minder snel wat aan de hand.
Ik vind eigenlijk dat er weinig hoeft te veranderen. Modie's moeten gewoon blijven ingrijpen als het drijgt fout te gaan.

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:17

Het er af en toe gewoon eens over hebben Schijnheilig , zet volgens mij al de nodige Bokkers aan het denken. Dat helpt al weer een beetje.

Verder gewoon de moddies hun werk laten doen.
Vooral iets feller ingrijpen op EA .