'Sorry, ik heb dyslexie!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

'Sorry, ik heb dyslexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 00:24

Haai!

Het valt mij de laatste tijd héel erg op dat er veel mensen zijn met 'dyslexie'.
Tuurlijk spreekt -laat ik het hopen- de meerderheid de waarheid.
Maar bij sommige denk ik echt Verward dat is pure msn taal wat je nu neer zet, en als ik (of andere) iets zeggen over de spelling krijg ik 9 van de 10 keer te horen 'ja sorry ik heb dislexie.'

Goed zoals ik al eerder zei, de meeste zullen het wel echt hebben. Maar ik krijg écht het gevoel alsof er een aantal bij zitten die 'het maar gewoon zeggen'.

Weet niet of dat nou alleen mij opvalt? (laten we het hopen van niet Nagelbijten / Gniffelen )Maar kan me er soms best aan ergeren Bloos
Vaak omdat het gewoon msn taal is, en er dan zo'n 'smoes' wordt gebruikt...
Laatst bijgewerkt door Waikiki op 10-12-07 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

margareth

Re: 'Sorry, ik heb dislexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:26

haha ik heb het ook en het is dyslexie Clown ( toch Vork ) Tong uitsteken

maar je hebt gelijk ja!!

groetjes
Laatst bijgewerkt door margareth op 10-12-07 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Re: 'Sorry, ik heb dyslexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 00:27

Heb het even veranderd Bloos

Overigens wil ik niet de personen aanvallen die het wél hebben. Lachen

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:30

casperrr schreef:
Heb het even veranderd Bloos

Overigens wil ik niet de personen aanvallen die het wél hebben. Lachen

Haha weet ik wel maar ik moest gewoon even lachen Tong uitsteken.

Tja ik leer gewoon alle woorden uit mijn hoofd.
Als ik niet weet of iets met d / dt enz moet dan maak ik de zin zo dat ik het wel goeD heb . Dat probeer ik dan.

tAls je het eenmaal hebt * zucht* Tong uitsteken .

Groetjes
Laatst bijgewerkt door margareth op 10-12-07 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:32

Ik vind altijd dat zoveel mensen op bokt zeiken over je spel fouten. Ik probeer het vaak wel te veranderen voor ik het plaats maar ik typ gewoon te snel dat ik wel een fouten maak. Maar dat mensen zeggen dat ze dyslexie hebben is me nog niet heel erg opgevallen. Ja msntaal is een ander verhaal

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:33

De laatste tijd? Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Clown

Het is wel heel jammer dat een aandoening zo gebruikt wordt om laksheid te verbergen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:35

Ik vind niet dat je mensen kunt veroordelen op deze manier. Je weet nooit helemaal zeker of iemand wel dyslexie heeft of niet, dus wie wil je hier nou mee beschuldigen? Ik weet niet uit m'n hoofd hoeveel procent van de Nederlanders dyslexie heeft, maar ik denk dat het meerendeel hier op bokt daar niet over gaat zitten liegen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:37

Het valt mij inderdaad ook op! Zoizo dat er veel mensen zijn die het zijn.. Tong uitsteken

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:38

Nog iemand die het opvalt, laatst heb ik het ook al ter sprake gebracht in een topic wat over de laksigheid qua spelling ging.

Oke, ik typ ook niet perfect. Ben ook maar uit de Zeeuwse klei getrokken, dus ik maak ook fouten.
Maar als ik een tikfout maak is het meestal echt een tikfout en geen smoes of wat dan ook.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:46

Ik geloof dat dyslexie voorkomt bij 1 op de 10 mensen. Best vaak dus. Dyslexie is er in veel gradaties van licht tot zwaar.

En idd als je vooral MSN taal gebruikt wil dat niet zeggen dat je dyslectisch bent Knipoog

Mijn beide zoons zijn in redelijk lichte mate dyslectisch.
Vaak zie je het aan verkeerd gebruiken van au/ou, v/f, ij/ei, ch/g en het vergeten van een extra medeklinker bij de meervoudsvormen. bijv. zitten wordt ziten etc.
Laatst bijgewerkt door Bar op 10-12-07 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:47

Haha ik ben een Limburger en maak dus geregelt fouten.
Maar het valt wel op ja dat er mensen zijn die de boel belazeren. Ik vind het al sneu genoeg voor de mensen die ht echt hebben.
Msn taal heefd niks met dyslectie te maken.
Laat ik zo zeggen , ik vind het knap van de mensen die het hebben, het toch goed neerschrijven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:48

Ik word er echt doodmoe van. Heb zelf dyslexie en zorg toch echt dat ik netjes schrijf.
Volgens mij misbruiken veel mensen het om laksheid te verdoezelen en daarbij is het tegenwoordig met een spellingcheck ook niet meer nodig.

margareth: jouw berichten zouden al veel fijner te lezen zijn als je gewoon leestekens en hoofdletters zou gebruiken.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 01:17

ja mij valt het ook veel op.

trouwens zullen degenen die dit als excuus gebruiken, ook wel weten wat het betekent/wat het is?

Niet aanvallend bedoeld voor degenen die het hebben hoor.

( trouwens zelf weet ik heel goed wat het is hoor)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 01:33

ninja2 schreef:
Ik vind altijd dat zoveel mensen op bokt zeiken over je spelfouten. Ik probeer het vaak wel te veranderen voor ik het plaats maar ik typ gewoon te snel zodat ik wel eens fouten maak. Maar dat mensen zeggen dat ze dyslexie hebben is me nog niet heel erg opgevallen. Ja msntaal is een ander verhaal

Ik vind dat snel typen geen excuus is om een bericht vol spelfouten te plaatsen. Zelfs als je snel typt (en daarbij een aantal tikfouten hebt gemaakt) kun je je bijdrage op zijn minst een keer doorlezen voor je hem plaatst.
Dat er dan af en toe een fout blijft staan kan gebeuren, maar soms zi eje tda mense nhun tekst vol hbeben staan met verkeerd geplaatste spaties of omgewisselde letters.

(Die onleesbare regel is bewust geplaatst als voorbeeld van het genoemde.)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 01:49

Bar schreef:
Ik geloof dat dyslexie voorkomt bij 1 op de 10 mensen. Best vaak dus. Dyslexie is er in veel gradaties van licht tot zwaar.

En idd als je vooral MSN taal gebruikt wil dat niet zeggen dat je dyslectisch bent Knipoog

Mijn beide zoons zijn in redelijk lichte mate dyslectisch.
Vaak zie je het aan verkeerd gebruiken van au/ou, v/f, ij/ei, ch/g en het vergeten van een extra medeklinker bij de meervoudsvormen. bijv. zitten wordt ziten etc.

Het verwisselen van au/ou, ei/ij of ch/g is iets wat in ABN volgens mij gemakkelijker gebeurt dan in een aantal dialecten of streektalen. In het ABN worden de genoemde klanken namelijk (bijna) hetzelfde uitgesproken, terwijl er in veel dialecten een duidelijk verschil te horen is.

Als voorbeeldje noem ik het dialect zoals dat hier (omgeving Breda) gesproken wordt. De "au" wordt hier vaak uitgesproken als "aa(u)w" en zal daardoor niet snel verward worden met de "ou". Hetzelfde geldt voor de "ei", die hier vaak klinkt als "aai", en ook niet zomaar verward wordt met de "ij". De befaamde "zachte g" zorgt er in het zuiden des lands voor dat er in de uitspraak van woorden een duidelijk verschil zit tussen de "g" en de "ch".

Ook in andere dialecten zijn er duidelijke verschillen in de uitspraak van bijvoorbeeld de "ei" en de "ij". In grote delen van de oostkant van Nederland wordt volgens mij de "ij" uitgesproken als "ie", terwijl de "ei" ongeveer klinkt zoals in het ABN.

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 02:13

Mijn moeder is dyslectisch(spelling?) en op msn en sites zoals bokt praat ze ook met een bepaalde msnmanier. Dit omdat ze zo minder onzeker is van haarzelf, ze probeerd al jaren haar spelling te verbeteren maar het lukt niet..door haar dyslexie. Sommige mensen gebruiken de msntaal dus alleen omdat ze zo alsnog duidelijker zijn dan zodra ze proberen de spelling goed onder controle te houden. Wat niet weerhoud dat het soms ongeloofwaardig overkomt, ook ik heb dat wel eens.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:45

oOoKellyoOo schreef:
Haha ik ben een Limburger en maak dus geregelt fouten.

Ik zie het verband niet Verward Ik ben Zuid-Hollands, maar maak ook fouten hoor...

Maar dit viel mij ook op, en is niet iets van de laatste tijd.
Toen ik me aanmeldde op bokt viel het aantal mensen met dyslexie me al op...
Ik ga niet oordelen of iemand het echt heeft maar zou het zeer triest vinden als mensen
zouden liegen over zoiets.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:25

Falling schreef:
Mijn moeder is dyslectisch(spelling?) en op msn en sites zoals bokt praat ze ook met een bepaalde msnmanier. Dit omdat ze zo minder onzeker is van haarzelf, ze probeert al jaren haar spelling te verbeteren maar het lukt niet..door haar dyslexie. Sommige mensen gebruiken de msntaal dus alleen omdat ze zo alsnog duidelijker zijn dan wanneer ze proberen de spelling goed onder controle te houden. Wat niet voorkomt dat het soms ongeloofwaardig overkomt. Ook ik heb dat wel eens.

Voor jou zal MSN-taal misschien duidelijker zijn, maar ik vind dat je er niet vanuit kunt gaan dat iedereen dat beheerst. Bovendien wordt die MSN-taal vooral door mensen uit een bepaalde leeftijdsgroep (<18?) gebruikt. Als je altijd MSN-taal gebruikt, zal je door velen (misschien onbewust) aangezien worden voor iemand uit die leeftijdscategorie, en mogelijk minder serieus genomen worden.

Als je gewoon ABN probeert te spreken en door dyslexie af en toe fouten maakt, zul je mij er niet over horen klagen zolang je wel je best doet. (behalve wanneer je taalfouten gaat maken op een topic dat juist over taalfouten gaat, want dan weet je dat er extra op gelet wordt) Wanneer je MSN-taal gebruikt komt dat over alsof je geen moeite doet om correct Nederlands te schrijven, en dat valt inderdaad onder die laksheid die al eerder genoemd werd.

Bovendien zijn de Bokt-regels heel duidelijk omtrent het gebruik van MSN- of "breezah"-taal.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:33

Ook mij valt het al langere tijd op Ja
Hoe banketstaaf het ook kan overkomen ik reageer vaak niet als een post vol spel of taalfouten staat.
Wanneer iemand dyslexie heeft is dat ontzettend vervelend, maar het lijkt mij een kleine moeite om een stukje te typen in Word zodat het niet meer bomvol spelfouten staat wanneer je het op bokt plaatst.

Ik ''betreur'' het dan ook dat wanneer iemand niet weet of er sprake is van d/dt/t het meteen op dyslexie gegooit wordt, jammer voor de mensen die daadwerkelijk last hebben van dyslexie en jammer voor de Nederlandse taal.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:36

Als het al nodig is, dat je met je attest moet zwaaien voor mensen je geloven is het erg. En soms ben ik bang dat dit de toekomst van bokt is.

En ik heb gekozen om niet meer in word te gooien, omdat bokt voor mij ontspanning is. Gewoon hard mijn best doen is genoeg.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 10-12-07 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:38

oomens maar wat nu als de meerderheid van mensen met dyslexie de vorm hebben waarmee je dus msntaal lijkt te spreken, soms bewust soms onbewust, en ze blijven allemaal de waarheid te spreken? Want je hebt gelijk die taal lijkt ongeloofwaardig, maar mijn moeder liegt toch echt niet. Wat dan? Dan zijn we nu dus mensen aan het beschuldigen, ookal noemen we geen namen. Ik heb dan ook liever dat er een beetje geholpen wordt met de spelling (en dan per pb niet in het topic) dan dat er zo'n topic geopend wordt. Ik heb trouwens al eens zo'n topic voorbij zien gaan..

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:40

Het valt mij ook op, uiteraard kan dit komen door het hoge aantal leden. Op mijn kleine forum valt het heel erg op als er een persoon tussen zit die dyslexie heeft, hier valt het op omdat het er zoveel zijn. Ik maak ook fouten met d/t niet met dt (meestal niet in ieder geval), volgens taaldeskundigen hebben Amsterdammers meer moeite met d/t omdat het hetzelfde klinkt Knipoog

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:40

katiavl daar heb je echt gelijk in. Zodra er spelfouten in het bericht van een TS zit wordt deze niet meer serieus genomen en gaat het meerendeels daarover. Mensen blijven in herhaling vallen; let op je spelling!, Let op je spelling..let een beetje op je spelling etc etc. Dan denk ik, de TS heeft best wel wat nuttigs te vertellen, waarom kijk je daar dan niet naar?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:41

Katja schreef:
Ik word er echt doodmoe van. Heb zelf dyslexie en zorg toch echt dat ik netjes schrijf.
Volgens mij misbruiken veel mensen het om laksheid te verdoezelen en daarbij is het tegenwoordig met een spellingcheck ook niet meer nodig.

margareth: jouw berichten zouden al veel fijner te lezen zijn als je gewoon leestekens en hoofdletters zou gebruiken.

Sorrie hoor Katja
Maar ik heb ok dislexi en jij als echte disleect moet dan toch echt wel weten
dat een spellincheck alles behalve zaligmakend is
Niet alles haalt hij er uit en niet alle woorden kent die
En soms geeft hij ene keer aan goed andere keer fout , letter voor letter kan je zitten checken
en zelfs dan lees je er domweg overheen , daarom vind ik het zo irritant dat sommige mensen altijd roepen van ja maar ik lees het altijd nog ene keer door zou jij ook moeten doen
(doe ik ook maar dat is een ander verhaal )
dat is imo het gerootste probleem van dislexi
OVER JE EIGEN FOUTEN HEEN LEZEN
en NEE spellingscontrolle haalt er zeker niet alles uit
en is dodelijk vermoeiend in gebruik

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:42

katiavl schreef:
Als het al nodig is, dat je met je attest moet zwaaien voor mensen je geloven is het erg. En soms ben ik bang dat dit de toeomst van bokt is.

En ik heb gekozen om niet meer in word te gooien, omdat bokt voor mij ontspanning is. Gewoon hard mijn best doen is genoeg.

Ik begrijp dat bokt voor jou ontspanning is, maar moet ik (om maar even puur voor mezelf te spreken) mij gaan inspannen omdat andere moeite hebben met de spelling? Vervelend inderdaad dat je er ''niets'' aan kunt doen, maar nogmaals het lijkt mij een kleine moeite om in Word te typen wanneer je weet dat hard je best doen niet voldoende is.

Overigens doel ik nu niet op kleinere spelfoutjes die er bij iedereen in kunnen sluipen, ik heb het nu echt over zinnen vol met fouten waardoor het gewoon vervelend/lastig te lezen is.

Moet zeggen dat het me bij jou nog nooit is opgevallen OK dan!