Privé-informatie op internet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Privé-informatie op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:56

Het valt me steeds meer op: mensen die hun hele hebben en houden zomaar op internet zetten.
Nu vind ik dat gewoon stom als het om echte namen, telefoonnummers en adressen gaat, maar goed, dat moet je zelf weten, krijg je er problemen van, dan heb je dat zelf aangehaald.

Maar ik lees ook zeer persoonlijke verhalen, in een topic wat ik pasgeleden tegenkwam, staat zelfs een heel verhaal van een meisje dat is misbruikt door haar stiefvader, met alle (smerige) details erbij, rechtstreeks of vrij gemakkelijk tussen de regels door te lezen. Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of ik nu de enige ben, die dit op zijn zachtst gezegt uitermate vervelend vindt. Ik kan niets met dit verhaal, ik voel met het meiske mee, maar tegelijkertijd bekruipt mij een zekere ergernis.
Het wordt zomaar in mijn gezicht gegooid, ik heb er niet om gevraagd, er is in het topic ook niet om gevraagd, het is een maatschappelijke discussie. Goed, die gaat dan over pedofielen, dus zo neutraal is het uiteraard niet, ik kan me voorstellen dat zulke onderwerpen emoties oproepen, maar is het nu werkelijk nodig om je hele verhaal erbij te vertellen? Het is ongelooflijk persoonlijke informatie, waar je niet zomaar over praat met onbekenden. Het is heel vertrouwelijk, heel privé, en toch....... staat het er zomaar, open en bloot.

Ik weet inmiddels veel meer dan ik wil weten, ik weet veel meer dan ik nodig heb om met mensen te kunnen communiceren.
Ik vraag me af: komt het dan wel in je hoofd op dat mensen er misschien geen behoefte aan hebben om alles te weten? Misschien zit er wel een meisje van 11, 12 jaar op Bokt, die dat ook leest, waarbij het ontzettend veel oproept, die gaat piekeren en tobben........ Zou het niet eens tijd worden om daar rekening mee te houden, dat zulke verhalen met anderen ook wat doen, dat niet alleen jij je verhaal kwijt bent, maar een ander daar misschien echt moeite mee kan hebben?

Is het nu echt nodig om alles maar aan de grote klok te hangen, zonder er ook maar even over na te denken wat dat met iemand doet?
Ik heb echt geen behoefte aan al die persoonlijke informatie. Ik kan er niets mee, ik kan de persoon niet helpen, maar ondertussen weet ik het allemaal wel, en maakt het mij machteloos.
Mag het allemaal wat minder? Kunnen we terug naar een beleefde, goede discussie, zonder persoonlijk te worden, zonder allerlei irrelevante details? Ik zou het zo graag zien, dat discussieert zoveel prettiger.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:28

Ten eerste: het is op Bokt niet toegestaan om persoonlijke gegevens zoals adressen en telefoonnummers openbaar te maken. Dat kan je hier nalezen. Moest je zoiets tegenkomen in een topic, dan is het handigste dat je even een TEM plaatst, zodat wij dit kunnen verwijderen.

Daarnaast is er iets wat heel veel Bokkers vergeten: Bokt is een openbaar forum. Dit betekent dat praktisch iedereen alles wat wordt geplaatst, kan lezen - lid of geen lid. Ook als je Googlet, kom je erg vaak uit op Bokt. Er zijn heel veel mensen die dit vergeten en dan maar hun diepste, meest persoonlijke geheimen hier op het forum plaatsen, zonder te beseffen dat (bij wijze van spreken) je buurman of broertje ze ook kan lezen.

Wat nu jouw punt betreft: we kunnen erg moeilijk gaan modden op de argumenten in een discussie. En we kunnen moeilijk verbieden dat mensen hun persoonlijke problemen voorleggen in de hoop wat steun te hebben aan andere gebruikers met dezelfde ervaring. Maar er moet natuurlijk wel rekening worden gehouden met het feit dat Bokt voor jong en oud is, en dat inderdaad sommige dingen niet echt voor kinderogen zijn. In zulke gevallen is het nog altijd het beste dat je dmv een PB of TEM een mod van het desbetreffende forum hier even op attendeert en dan bekijken wij het verder.

Maar in het algemeen geldt: als gebruiker van Bokt moet je er rekening mee houden dat dit een groot, openbaar forum is met erg veel meelezers. Denk dus 2 keer na voor je daadwerkelijk zulke gevoelige, persoonlijke informatie openbaar maakt.

Anoniem

Re: Privé-informatie op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:39

't Is ook niet zozeer dat ik graag wil dat jullie erop gaan modden, dat begrijp ik.

Ik wil wel graag dat mensen nadenken voordat ze iets op internet zetten. Ik hoef gewoon van mensen niet te weten of ze verkracht zijn, misbruikt, wat dat ook........ net als dat ik geen behoefte heb om te weten wat iemand in haar leven allemaal uitgehaald heeft.

Ik vind dat heel persoonlijk en vertrouwelijk, dat zeg je niet in het openbaar.

Verder is het zo dat deze gebruiker er al meerdere malen op is aangesproken, omdat ze zo ongeveer in elk topic dat over pedofilie gaat, het nodig vindt om weer hetzelfde verhaal te vertellen. Bokt is geen lotgenotensite geloof ik......... en ook geen therapiesite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:51

Ik ben het wel met je eens Yamcha...valt mij ook op. Vaak jonge meisjes die Bokt als een dagboek gebruiken en op een later tijdstip lopen 'piepen' dat hun dagboek op straat ligt mét sleutel dr naast.
Ik denk dat het met leeftijd te maken heeft. Van mij zal je weinig tot niets vinden hier, hooguit mn profielfoto's maar geen gedetailleerde zaken van mn prive leven.
Ik denk altijd maar zo, schrijf nooit wat je voor jezelf wilt houden, en waarvan jij wilt dat het niet op straat komt te liggen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:07

Volkomen begrijpelijk, ik vraag me namelijk precies hetzelfde af. Ik ben op dit moment bezig met mijn afstudeerscriptie die hier ook over gaat. Hoe, wat en waarom zetten mensen persoonsgevoelige informatie op het internet? Hoe doen ze het, wat zetten ze er neer en wat drijft ze dit te doen? Bokt is niet minder openbaar dan de gemiddelde online krant, dus heel Nederland kan die berichten lezen.

Ik zit nog in de literatuurfase van mijn studie, dus ik het hét antwoord nog niet voor je. Bokt wordt wel gebruikt voor mijn studie, dus als het even kan zet ik de resultaten ook op Bokt neer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:09

Mientjeuh schreef:
En we kunnen moeilijk verbieden dat mensen hun persoonlijke problemen voorleggen in de hoop wat steun te hebben aan andere gebruikers met dezelfde ervaring. Maar er moet natuurlijk wel rekening worden gehouden met het feit dat Bokt voor jong en oud is, en dat inderdaad sommige dingen niet echt voor kinderogen zijn.

Ik vind dit een hele lastige waar je niet zo maar kan stellen dat je iets *niet* kan verbieden. Dan maak je je er te gemakkelijk vanaf. Ik vind dit zelf best wel een "dilemmaonderwerp".

In de eerste plaats omdat Bokt een *paardenforum* is. Ouders verwachten waarschijnlijk, dat dit forum over *paarden*-zaken gaat. Ik kan me voorstellen dat het voor veel ouders een verrassing is, als blijkt dat hier werkelijk álles ter sprake komt. (Pilgebruik, eerste keer, ONSs, misbruik, verkrachting etc etc.) Dit forum heet "bokt.nl" en geen: "levensproblemen.nl". Een doorsnee-ouder zal bovengenoemde onderwerpen écht niet verwachten, bij het zien van het paardenlogootje aan de bovenkant van de site...

Ten tweede zitten we aan het *begin* (jawel!) van een Internettijdperk. Veel ouders van jeugdigen kennen zélf het fenomeen "fora" niet. Hun kroost loopt dat hier te ontdekken, zónder dat pa-moe enig idee hebben van de "Internet-cultuur". Je kan jezelf als forum "eraf maken", door het laten invullen van een formulier: "Heb je toestemming van je ouders - ja -klaar". Je kan ook kiezen, voor een stukje verantwoordelijkheid in relatie tot het bij punt 1 genoemde argument ( Paardenforum, en dat is iets anders als levensproblemenforum).

En ten derde denk ik dat -zeker de jongere generatie onder de 18- best wel hier en daar tegen zichzelf beschermd mag worden. Wat nú geschreven wordt, staat over 20 jaar nog steeds zichtbaar op Internet. De pubertijd is een hele verwarrende tijd en ik kan me heel goed voorstellen, dat persoonlijke dingen die nú geschreven worden, na 20 jaar confronterend kunnen zijn... Heeft Bokt een post-verwijder-beleid op bijvoorbeeld het LZP-topic??? Is dat iets om over na te denken? Want als het wérkelijk om "steun-zoeken" gaat ( zoals jij noemde Mientjeuh), dan zie ik géén dilemma, om dit soort topics na een half jaar te wissen.

Ik noem maar wat hoor. Maar ik vind de huidige ontwikkelingen net als Yamcha zeker een discussie en *zorgvuldige* afweging waard.
Wat jij post Mientjeuh, vind ik wel heel simpel en kort-door-de-bocht, als ik eerlijk ben :o .

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:39

Heel toevallig heb ik een paar dagen geleden iets heel persoonlijks op i net gezet
na een hele dag nadenken of ik het wel of niet zou doen

Mijn beweegreden : hopen dat iemand wat aan mijn verhaal heeft

Echter weet ik heel goed wat ik wel neerzet en niet (ook door schande en schade trouwens)
Ik kan ook de concequentie's daarvan inzien omdat ik weet dat ik het dan ook net zo goed naar het landelijk dagblad kan sturen

Ik ben van mening dat veel jongeren niet weten tot in hoeverre je alles kan terugvinden en dat het je kan blijven achtervolgen
Ik vind dit idd een punt waarop jongeren gewezen mogen worden , meer kan je niet doen denk ik
het blijft eigen verantwoordelijkheid

Of ik er behoefte aan heb om het van anderen te lezen ?
Ach soms wel en als ik geen zin heb dan klik ik het weg
Soms vind ik een persoonlijke tint aan een discussie helemaal niet erg het laat ook andere kanten zien of waarom iemand zo denkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:51

Ik snap ook wel wat de ts bedoeld. Er staat zoveel ellende van mensen op die je mi niet wilt delen met de rest van Nederland. Nu misschien, maar niet meer over 2,10,20 jaar...
Ik denk idd dat veel jongeren niet beseffen hoe lang alle informatie/dagboekverhalen je jarenlang kunnen blijven achtervolgen, het is geen kwestie van profiel wissen en alle tekst gewist.. Ik vind dat jongeren daar best wat meer op gewezen mogen worden.

Er is over mij vrij veel te vinden, ben wat dat betreft open en qua foto's etc mag je van mij zien wat je wilt, maar dit zijn wel dingen waarvan ik het nu en over tig jaar prima vind dat ze op internet terug te vinden zijn, wat ik ook iemand bv in de kroeg kan vertellen of op mijn werk..

Wat Bokt betreft vind ik het prima als je even je hart kan luchten wanneer je ergens mee zit, maar vind het idee van een mogelijkheid tot verwijderen van topic en tekst wel een goede. Denk dat je op die manier veel mensen, vooral jongeren, voor zichzelf kan beschermen..

Mientjuh, vind het makkelijk gezegd dat ieder verantwoordelijk is voor zichzelf en zijn eigen teksten,uiteraard, maar de mogelijkheid om hierbij hulp te bieden in de vorem van mogelijkheden tot tekst wissen lijkt mee een goede.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:00

_rosita_ schreef:
Mientjuh, vind het makkelijk gezegd dat ieder verantwoordelijk is voor zichzelf en zijn eigen teksten,uiteraard, maar de mogelijkheid om hierbij hulp te bieden in de vorem van mogelijkheden tot tekst wissen lijkt mee een goede.

Dat is ook mogelijk :) Als een gebruiker ons een PB'tje stuurt dat ze graag een topic van bv. een jaar terug verwijderd wil hebben omdat dit voor hem/haar niet zo handig is, dan doen wij dat ook (mits een goeie verantwoording natuurlijk). Wij houden de dingen zoveel mogelijk in de gaten, maar het is ook handig als gebruikers ons op "gevarentopics" wijzen (per TEM of PB).

Het is ook per geval verschillend. Het handigste is nog altijd als gebruikers ons erop attenderen, zodat wij het onder de mods kunnen bespreken en dan kijken wat we ermee aanvangen. We proberen er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden dat Bokt inderdaad heel erg veel jonge (12-15 jaar) gebruikers heeft en dat sommige topics niet voor die leeftijden geschikt zijn.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:03

@ Mientjuh, dat wist ik dus niet. Het enige wat ik meerdere malen gelezen heb is dat verwijderen niet mogelijk is, omdat geplaatst geplaatst is. Dit vind ik dan idd wel netjes dat die mogelijkheid er is.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:07

Ik denk dat jij het over iets anders hebt :) Er zijn sommige gebruikers die hun account + al hun berichten verwijderd willen hebben (omdat ze Bokt beu zijn of omdat ze om persoonlijke redenen niet meer op Bokt willen komen). Dàt is niet mogelijk.

Maar bv. één of enkele posts, een vervelend topic (bijvoorbeeld: gebruiker opent topic over een erg persoonlijk probleem, legt dit uitvoerig uit en krijgt pakweg een jaar nadien spijt dat deze informatie over haar op internet staat) verwijderen, dat doen we wel. Maar natuurlijk mits er een gegronde reden is etc.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:31

Geplaatst is geplaatst omdat er op zo'n verhaal ook weer reacties van anderen komen. Als ik een verhaal vertel waar anderen op reageren en ik laat vervolgens mijn verhaal verwijderen, slaan die reacties ook nergens meer op. Dus vallen er gaten in het forum.

En oke, nu heeft iemand een verhaal verteld over haar persoonlijke problemen wat ze toch graag verwijderd wil hebben. En ik heb eeb verhaal verteld over mijn verzorgpaard met artrose. Dat paard wordt verkocht en nu wil ik ook graag mijn verhaal eraf hebben. Daarop wil weer iemand anders z'n verhaal kwijt waarin zij scheld op de manege houder en vervolgens is het hek van de dam. Een forum als een gatenkaas en geen touw meer te trekken op de oudere topics. Maar iedereen roept vervolgens wel "gebruik de zoekfunctie!"

Mensen moeten gewoon echt meer nadenken over wat ze online zetten en als je mensen altijd maar overal voor beschermd leren ze het ook nooit. Dat is net als met paarden, mijn paard is bang voor de zweep dus gebruik ik geen zweep, foute oplossing, juist een zweep erbij en leer hem wennen aan de zweep. Leer mensen wennen aan internet.

Enneh, het feit dat er persoonlijke verhalen geplaatst worden... tja, mijn mening, als je het niet wil lezen lees dan niet...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:35

Berdien schreef:
Volkomen begrijpelijk, ik vraag me namelijk precies hetzelfde af. Ik ben op dit moment bezig met mijn afstudeerscriptie die hier ook over gaat. Hoe, wat en waarom zetten mensen persoonsgevoelige informatie op het internet? Hoe doen ze het, wat zetten ze er neer en wat drijft ze dit te doen? Bokt is niet minder openbaar dan de gemiddelde online krant, dus heel Nederland kan die berichten lezen.

Het is veilig (of voelt veilig). Denk niet dat een persoon zich realiseert dat iedereen het kan lezen omdat jij alleen het leest (jij zit alleen achter je computer, dus ervaart het als alleen bezig zijn). Bovendien geeft het je de mogelijkheid om je anders voor te doen, je in een andere habitat te bewegen. Interessant is namelijk ook de vraag: in hoeverre is het waar wat er op bokt staat? Er is geen controle, het kan ook allemaal verzonnen zijn (hypothetisch gezien..)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:32

Ik heb ook pas een vrij persoonlijk topic geplaatst en ik weet best dat anderen mijn verhaal zelfs via google kunnen vinden maar ik heb niets verteld waar ik mij voor schaam of vreselijk vind als een ander dat weet. De reden dat ik het erop gezet had is gewoon omdat het mij dwarszat en ik het van mij af wilde schrijven. En natuurlijk is het fijn als je er reacties op krijgt.

Kijk, dat jij en sommige anderen het niet prettig vinden om hele persoonlijke verhalen te lezen kan ik mij voorstellen maar dan moet je heel logisch gewoon wegklikken als je het té persoonlijk vind worden. ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:51

@Bellatrix: en waarom schrijf jij het van je af via i-net en niet in een dagboek? Gewoon een vraag uit pure nieuwsgierigheid :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:06

Omdat ik graag wilde weten of er andere bokkers in soortgelijke situatie gezeten hebben of zitten en wat hun er aan doen of de reden weten waarom ze er niets aan doen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:14

Bellatrix schreef:
Kijk, dat jij en sommige anderen het niet prettig vinden om hele persoonlijke verhalen te lezen kan ik mij voorstellen maar dan moet je heel logisch gewoon wegklikken als je het té persoonlijk vind worden. ;)

Helemaal gelijk.

Daarnaast kan je denk ik een persoonlijk verhaal, zo persoonlijk maken als je wilt.
( snappen jullie het nog ? :+ )

Een gebeurtenis kan je van je afschrijven , en soms kunnen reacties of meningen van anderen je goed doen.
Dan kan je nog zo'n ingrijpend verhaal vertellen, maar als jij zorgt dat je verder niet onder je eigen naam/gebeuren bekend bent, valt er weinig te achterhalen lijkt mij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:43

Een handige stelregel is dat je niks op Bokt moet plaatsen, wat je ook niet op de voorpagina van de krant terug wil zien. Het probleem is dat wat je niet op de voorpagina terug wil zien per persoon verschillend is. Daarom is het voor ons als mods heel moeilijk om een grens te trekken wat wel en wat niet kan. Op het moment dat een bokker met een goede reden komt, gebeurt het regelmatig dat wij een topic verwijderen. Maar "ik wil mijn paard verkopen en ik wil niet dat de koper over alle problemen van mijn paard leest" valt daar niet onder. In zo'n geval vinden wij bijvoorbeeld de informatieplicht van Bokt belangrijker dan het belang van de verkoper.
Daarnaast komen wij soms topics tegen waarvan wij denken dat het niet verstandig is. In het geval van een jonge bokker nemen wij dan de "verantwoordelijkheid van de ouders" over en verwijderen het topic met een uitleg aan die bokker waarom wij dat doen. Bij oudere bokkers doen wij dat niet, maar dan gaat er een PB'tje uit of het niet verstandiger is dat wij het topic verwijderen? In overleg wordt het topic dan vaak alsnog verwijderd. Ik denk dat wij op deze manier een vrij gebalanceerde afweging maken tussen privacy en de mogelijkheid je verhaal te plaatsen.

Wat het verschil tussen Bokt.nl en levensproblemen.nl betreft. We houden er rekening mee dat niet overal topics over gemaakt mogen worden, dus daar zitten zeker grenzen aan. Maar aan de andere kant is Bokt voor de meeste bokkers meer dan een onpersoonlijk forum waar iets over paarden op staat. Het is een plek waar ze zich veilig en beschermd voelen en waar ze dus gemakkelijker met hun problemen naartoe gaan, dan naar een ander en hun onbekend forum. Daar proberen we ook rekening mee te houden en die mensen de ruimte te geven. Al houdt dat niet in dat wij alles dus toestaan en we soms ook topics weghalen omdat hier jonge kinderen komen. Maar ook daar proberen we weer een balans in te vinden, Bokt is tenslotte geen kinderforum en het gros van de leden is volwassen en daar willen we ook rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:39

Bellatrix schreef:
Ik heb ook pas een vrij persoonlijk topic geplaatst en ik weet best dat anderen mijn verhaal zelfs via google kunnen vinden maar ik heb niets verteld waar ik mij voor schaam of vreselijk vind als een ander dat weet. De reden dat ik het erop gezet had is gewoon omdat het mij dwarszat en ik het van mij af wilde schrijven. En natuurlijk is het fijn als je er reacties op krijgt.

Het ligt er ook aan hoe. Het verhaal in kwestie was niet alleen heel persoonlijk, maar ook gedetailleerd, en verder stond het vol met wraakacties die ze zou willen uithalen..... Dat wordt mij gewoon te veel.
Jij typte dat je weer graag contact wilde met je vader, dat is ook heel persoonlijk, maar dat verhaal bevat geen details die mij aan het kotsen maken, en je verhaal is ook niet doorspekt met haat- en wraakgevoelens. Verder heb je bij mijn weten nooit vunzige details op internet gezet.

Dat mensen steun zoeken op internet begrijp ik. Maar: verhalen waarbij de privacy van een ander ook in het geding komt, kan ik niet waarderen, echt niet. Verhalen waarbij misselijkmakende details beschreven worden, ook al niet, ik vind dat vulgair en ordinair.

Verder: als je een topic op internet plaatst, met een duidelijke titel, die mij al min of meer vertelt waar jouw topic over gaat, heb ik idd de mogelijkheid om dat topic gewoon niet te lezen. Maar in dit geval kon ik er niet helemaal omheen, was het rode kruisje beslist niet afdoende, omdat het een topic betrof op NM, met een interessante maatschappelijke discussie, die ik graag wilde volgen. Dit topic:

[NM] Pedofielen, wat moet een maatschappij doen om ze te stoppen?

En daar stonden toch een paar verhalen in, die heel persoonlijk waren, ik vond dat absoluut niet gepast in dat topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:10

Ik heb dat topic niet gelezen, maar ik kan me voorstellen dat het nogal wat emoties oproept bij de meeste deelnemers van de discussie. Ook kan ik me indenken dat mensen hun persoonlijke ervaringen delen om hun argumenten kracht bij te zetten. Dus of het dan irrelevante informatie is, daar zullen de meningen over verschillen.

Veel details voegen wellicht niks toe, maar misschien kan je in zo'n geval een PB-tje naar een mod sturen zodat die kunnen beoordelen of een post aangepast moet worden.

Het moet me toch even van het hart dat jouw posts, TS, op me overkomen alsof slachtoffers van seksueel misbruik/verkrachting niet over hun ervaringen mogen praten. Dat je de woorden 'vunzig' en 'misselijkmakend' gebruikt vind ik ook niet echt handig, dat kan het (onterechte!) gevoel van 'vies' zijn dat veel slachtoffers hebben bevestigen. Ik denk dat je dat niet zo hebt bedoeld, maar toch.
Bovendien hebben slachtoffers niks om zich voor te schamen, de daders moeten zich schamen. Ja, het gaat om erg persoonlijke informatie maar ik vind dat het gedeeld mag worden als iemand daar behoefte aan heeft. Er rust al zo'n taboe op waardoor veel mensen er over zwijgen terwijl lotgenotencontact of gewoon je verhaal kwijt kunnen en feedback krijgen zo veel kan helpen. En internet kan daar een goed medium voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:34

Dan moet je naar een lotgenotensite gaan. http://www.seksueelgeweld.nl is best een heel goede. Bokt is daar niet voor.

Vanmij mag iemand daar best over praten, maar ik hoef echt de details niet te weten. Kan me voorstellen dat je je smerig voelt met zoiets, dat je je vernederd voelt, weet ik wat al...... echt. Maar je kunt je gevoelens benoemen (waar imo niets mis mee is) en details vertellen.
Misschien kunnen lotgenoten daar wel wat mee, ik niet, en ik wil er niet mee geconfronteerd worden als ik een neutrale discussie wil voeren. Als ik een topic aanklik waarin iemand een incest- of verkrachtingsverhaal vertelt, hoor je mij niet klagen, dan zoek ik dat zelf op.

Ik wil absoluut de gevoelens van slachtoffers niet bevestigen, dat is idd heel mijn bedoeling niet, maar is het nu nodig om zúlke info zo op internet te zetten? Je kunt ook zeggen dat je slachtoffer bent, en dat zoiets idd diepe sporen nalaat in je leven.
Dat is net zo duidelijk, alleen wel iets fijngevoeliger naar anderen toe.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:41

Ik zit ook in topic wat gaat over misbruik, wat is daar mis.Ik vind het fijn om anderen tot steun te kunnen zijn wat is daar mis mee?
Als jij het niet wil lezen lees je het gewoon niet.
Daarnaast is het fijn om te weten dat je niet de enige bent die een soortgelijk verleden heeft.
Daarnaast ben ik 36 dus oud en wijs genoeg om zelf te bepalen wat ik op interent zet.

En waarom fijngevoelig zijn?Heel veel mensen steken nog steeds hun kop in het zand als het om misbruik/incest of verkrachting gaat.
Dan zouden wij onze gevoelens en ervaringen niet kunnen uiten om anderen niet voor het hoofd te stoten.
Laatst bijgewerkt door Florale op 25-12-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:43

hittepit_12 schreef:
Als jij het niet wil lezen lees je het gewoon niet.

_/-\o_ amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:45

Vind ik een kúl-argument. Jij moet nadenken over wat je schrijft, en rekening houden met anderen, en dat doen een aantal in dat topic in het geheel niet.

Gooi het dan niet op NM, maar maak je eigen topic op LZP. NM is niet voor persoonlijke verhalen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:45

Yamcha schreef:
Dan moet je naar een lotgenotensite gaan. http://www.seksueelgeweld.nl is best een heel goede. Bokt is daar niet voor.

Wie zegt dat Bokt daar niet voor is? Wij hebben al tal van SA's goedgekeurd voor Bokkers die dergelijke verhalen kwijt willen.