Welkom bij de laatste BNB van dit jaar. De eerste sneeuw is alweer gevallen, het glibberen naar en op stal is begonnen, en ook de kou is niet mis te noemen. Maar het zorgt ook voor mooie plaatjes, zo hebben we heel wat Amerigo topics mogen bewonderen de afgelopen tijd. Het BNB kent deze keer een paar nieuwe rubrieken, naast aandacht voor Bokkers in de media en het kunstwerk van de maand gaan we ook aandacht schenken aan hoe het verder gegaan is met schaduwaccounts. De redactie heeft daarmee ook versterking gekregen, Sans6, Delerium en Jans zullen zich over deze rubrieken ontfermen. Heb je suggesties hiervoor, laat het ons gerust weten op nieuwsbriefBokt@gmail.com .
Statjes zijn dit keer niet gelukt, hopelijk kunnen we die in januari wel bieden. Maar één statje is wel het vermelden waard, Bokt is inmiddels de grens van 150.000 leden gepasseerd, kort voor het tienjarig bestaan in januari.
De redactie wenst jullie fijne feestdagen en een geweldig 2011.
Bellatrix, Delerium, Lielle, Nadia, Sammie, Yasmine
Algemene informatie
De nieuwsbrief van november is hier terug te lezen.
De BNB is een afgeleide van het BBB. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen; ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor of rond de eerste van de nieuwe maand te reageren. Alle reacties worden gewaardeerd. Zo kun je ons ook suggesties voor '...' van de maand toesturen, maar ook je vermoedens voor wie het teamlid van de maand is.
Highlights van de afgelopen maand
Nieuws
Ook in november haalde Totilas nog regelmatig de voorpagina, onder andere met zijn nieuwe ruiter Matthias Alexander Rath. Het gouden Nederlandse team werd genomineerd voor de titel Sportploeg van het jaar, maar wist deze niet te winnen. Andere opvallende zaken de afgelopen weken waren het Belgische voorstel om tot paardenfokquota te komen en het toetreden tot het NOCNSF bestuur van Tineke Bartels. De branden waarbij paarden omkwamen in Den Bommel en Kaatsheuvel waren minder leuk nieuws, wel hartverwarmend was de hulp die er geboden werd.
Topic van de maand
Zoals al vermeld waren er diverse Amerigo topics, bijvoorbeeld bij een APK keuring en de beloofde appel. En ook het Pennypaard vinden we het vermelden zeker waard. Een ander opvallend topic gaat over kissing spines, dit vervelende probleem wordt met duidelijke foto’s toegelicht.
Maar de titel topic van de maand gaat naar een heel klein hummeltje:
Frost werd geboren om ongeveer 1.45 in de morgen van 11 december 2010. De temperatuur was -16, wat een overgang voor zo'n lijfje vanuit het warme moederlijf.
Zo begint het verhaal van de klein Frosty, geboren op een koude winterdag in december. En bij deze temperaturen moet zo'n kleintje wel warm blijven, de oplossingen kan je hier lezen.
Discussie van de maand
Een kerstborrel hier, een oudejaarsfeest daar, voor velen zal de decembermaand niet alcoholvrij (of zelfs alcoholarm) voorbij gaan. Maar hoe gewoon is het om je door de feestdagen, de pubertijd, of zelfs je leven heen te drinken? In dit topic kun je daarover van gedachten wisselen met anderen.
Nieuwstopic van de maand
Deze ereplaats is voor iemand die vijftien jaar lang met hart en ziel heeft gestreden voor gestolen paarden. Adrienne Hauquier heeft in die tijd heel wat wanhopige eigenaars geholpen bij het terugvinden van hun dieren.
Kunstwerk van de maand

Valentino Rossi op Acryl 140 x 100 canvas - Door Duke
Het kunstwerk van de maand is een nieuwe terugkerende rubriek in het BNB. Er wordt met grote regelmaat fantastisch werk gepost op Uit de Kunst, en het leek ons leuk er een paar te selecteren om hier te noemen. De keuze deze maand was lastig, want de kunstwerken zijn zo uiteenliggend. Technisch gezien vonden we deze een hele lieve uitstraling hebben, [UK] [TEK] Discovery of Gold US en dus het vermelden waard.
Aangezien dit de eerste maand is geweest, zonder aankondiging, is deze keuze gemaakt door Jans en Neej. Graag willen we jullie uitnodigen jullie keuze door te PB'en naar of Jans of Neej!
Meer over de opvallende kunstwerken op UK lees je hier.
Communitynieuws
Bokt nu ook op Facebook
Bokt had al een Hyves-pagina, en via de BoktNieuws Twitter was je natuurlijk al direct op de hoogte van het laatste nieuws uit de paardenwereld. Om het trio compleet te maken, is Bokt sinds kort ook op Facebook te vinden. De links vind je hier:

Bokkers in de media
Heb je dat ook wel eens? Lees je de Paardensport, of de Hoefslag, en er staat een artikel in dat je interesseert. Dan denk je wellicht soms: "Zou diegene ook op Bokt zitten?"
Of je staat met een artikel in de krant, omdat je een kampioenschap hebt gewonnen.
Misschien kom je wel op tv omdat je een actie voor Brooke Hospital hebt georganiseerd!
Leuk, dat wil je misschien wel zo veel mogelijk mensen laten weten!
Daarvoor is deze nieuwe rubriek Bokkers in de media bedoeld.
Sta jij nou in een tijdschrift/krant of kom je op tv (paard-gerelateerd uiteraard), kun je mij even een PB of email ( sans6@bokt.nl ) sturen, dan zorg ik ervoor dat het de volgende keer ook in het BNB staat!
Dit keer hebben we alvast aandacht voor [KS-ITP] Portfolio van Penny's next topmodel: Flo 0-6 mnd
Quotes van de maand
Geen heel schokkende quotes dit keer, wel twee die toch voor een glimlach zorgen.
Citaat:Helaas, ik had er echt maar 2 en iedereen wil mijn ballen
Ik heb wel een MOJO voor honden maar das zo zonde qua verzendkosten
Citaat:Vooral je hangzakje klinkt goed PM!
Hartekreten
Eén verlate hartekreet deze maand:
Dribbel schreef:Ik wil deze bokker een hart onder de riem steken: [MW] Mijn kleine meid,, Om je kind ziek te zien lijkt me iets verschrikkelijks en om dan ook nog af te moeten wachten op resultaten van verschillende testen lijkt me helemaal naar. Bij deze wil ik kiara04 heel veel sterkte wensen en beterschap voor haar kindje.
Als je graag iemand een hart onder de riem wil steken, succes wil wensen of zomaar iets liefs kwijt wil, stuur dan een PBtje aan Bellatrix.
Schaduwaccounts in de spotlight
Bijna iedereen is weleens een aangrijpend topic tegengekomen, geplaatst onder een schaduwaccount. Een kwestie van helpen in het "hier en nu", maar hoe is het verder afgelopen? In deze nieuwe rubriek kun je lezen hoe het verder is verlopen met verschillende mensen die op deze wijze hun probleem hebben kunnen bespreken. Als dankwoord naar degenen die hen geholpen hebben, als hart onder de riem voor mensen die in een vergelijkbare situatie zitten, om te laten zien dat hoe groot problemen ook kunnen zijn het kunnen bespreken ervan een grote hulp kan zijn...
Deze maand het verhaal van Lente01....
Heb je ook ooit een goedgekeurd SA gekregen en wil je ook een (anonieme!) update geven; stuur dan vrijblijvend een PB of email naar delerium.
Inleiding
Soms zijn er dingen waarover je graag wilt praten, of advies over wilt hebben. Dat is in sommige situaties echter niet vanzelfsprekend, je kunt je schamen voor het probleem, er kan een groot taboe op liggen, het kan zelfs gevaarlijk zijn. Dan is er de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden een schaduwaccount aan te vragen zodat je anoniem jouw verhaal kunt doen.
Het verhaal van Lente01
Lente01 opende begin dit jaar dit topic; [LZP] Ik heb iedereen bedrogen..
Hieronder haar verhaal, hoe het verder is gegaan...
lente01 schreef:Ongeveer 2 jaar geleden had ik pas bewust door dat ik dingen deed die niet hoorden. Dat ik dingen deed die ook niet goed voor mij en mijn omgeving waren. Ik probeerde daarover te praten met mensen die ik vertrouwde, maar dat durfde ik niet. Als ik dat zou doen zou ik immers hun vertrouwen ernstig beschadigen, en dat risico wilde ik niet lopen. Om toch mijn verhaal kwijt te kunnen, besloot ik bijna een jaar geleden dat ik het op Bokt kwijt wilde.
De rest van haar verhaal lees je hier.
Het virtuele bloemetje
Vorige maand heeft een dronken automobilist een dodelijk ongeluk veroorzaakt, een 17-jarige jongen is daarbij overleden. Een 16-jarige jongen uit Bergentheim raakte gewond, hij is het broertje van M_aaike. Om haar en haar hele familie een hart onder de riem te steken, krijgt zij van ons het Bloemetje van de Maand. Het hele verhaal is hier te lezen.
Het virtuele zonnetje
Ook dit is een nieuwe rubriek, bedoeld voor Bokkers die belangeloos voor anderen klaar staan, te bedanken.
Dit eerste zonnetje is voor Aaike, Beertje1983 en Naaltje die na de noodoproep van Zooist onmiddellijk hebben geholpen om de trailer veilig aan een nieuwe auto te koppelen.
Wikinieuws

LMS Magic Bambi Love 2e plaats Bokt merrieveulen 2010.
Afgelopen maand is er weer hard aan de Wiki gewerkt. Momenteel zijn de Wikimoderators druk bezig met het behandelen van de ingezonden sollicitaties van vorige maand.
Er is door de Wikischrijvers weer een aantal nieuwe artikelen geschreven. Het bestand van beroemde paarden is weer verder uitgebreid met: Andretti, Almiro en Sir Sinclair. Verder is er een artikel aangemaakt over Slipjacht en Gulltoppr.
Er is een aantal artikelen met uiteenlopende onderwerpen uitgebreid met nieuwe informatie: Wielkopolski, Vitamine D en Lusitano. Er zijn pagina's van beroemde paarden en personen uitgebreid: Uphill, Bretton Woods, Rubinstein, Willem Greve en Emmelie Scholtens. Verder is er een groot aantal artikelen over de westernsport nog eens nagekeken, hier zijn een aantal foutjes uitgehaald.
Deze maand zijn er weer diverse foto's aan de Wiki toegevoegd. We hebben hieruit een kleine selectie gemaakt: Christa en Sjak Laarakkers met Uphill, 4e plaats Bokt hengstveulen 2010, het Kentucky Bokt logo, trailer laden en standfoto van Uphill.
Persoonlijkjes
Wist je dat..?
Imre is druk op jacht naar een leuk IJslands paard en hoopt als de volgende BBB uitkomt een nieuw vriend(innet)je voor Jónas in de wei te hebben staan.
Neej bijna klaar is met de stage, en ondertussen druk is met puberhond Ollie, die voor de rasvereniging beste pup van het jaar is geworden! Ook is ie geslaagd voor de cursus Gehoorzame Huishond, nu moet ie zich er natuurlijk nog wel naar gaan gedragen

Rock heeft niet van de pepernoten en chocoladeletters kunnen genieten. Haar amandelen zijn eruit gehaald. Als plagerij werd er door de overige mensen in huis vooral veel AMANDELmarsepein en AMANDELstaaf gegeten

Iris82 heeft een paar weken waarin werkelijk alles tegen zat (ziek, auto kapot, scooter kapot, computer gecrasht, telefoon kwijt) maar gelukkig lijkt het tij gekeerd! Ze verwacht dat 2011 een topjaar wordt.
Nadia zondag vlak voor een Sinterklaasmeeting haar kerstboom heeft opgezet...scheef. En omdat een tak afzagen lastig is, staat de pot nu scheef waardoor de boom weer recht staat
Leo maakt drukke tijden door met twee banen, haar poownie en haar vrijwilligerswerk. Gelukkig is het jaar bijna af, zodat ze weer met frisse moed verder kan.
Dribbel thuis al wel een kerstboom heeft staan, maar nog niet de moed heeft gehad om te beginnen. Vooral vanwegen de enorme knoop snoeren van de lampjes. Iets wat elk jaar weer een probleem vormt.
Lielle heeft Wisconsin by night gezien toen ze door de sneeuw niet kon landen in Minneapolis. De vijf uur durende busrit door de sneeuwstorm in het holst van de nacht zal haar nog lang heugen.
Testrecept

Boeuf bourguignon van Paula
Het testreceptverslag, met grote dank aan Brittol:
Brittol schreef:Nou, daar is hij dan, het nieuwe concept van het testrecept.
Eind oktober hebben we het eerste nieuwe testrecept topic geopend.
We hebben niet één testrecept meer, zoals we altijd gewend waren, maar we hebben nu een thema.
Iedere bokker kan nu een recept insturen die gerelateerd is aan dat thema. Zo krijgen we een mooie verzameling van veel lekkere gerechten!
Om het op het begin een beetje simpel te houden, hebben we gekozen voor een breed en voor de hand liggend onderwerp, namelijk de herfst.
Er zijn een aantal lekkere recepten binnen gekomen, die ik even kort samenvat en opsom. Het is mischien even wennen, maar we hopen dat het nieuwe concept een succes wordt!
Lees hier meer over de gerechten uit de keuken van Bokt.
Het thema voor december is "Een typisch kerstrecept met een twist"! We kijken uit naar alle inzendingen!
Het verhaal van ….. Stephanie
We hadden twee inzendingen deze keer, maar de juiste persoon is niet geraden.
Wikimoderator Stephanie bleek te knuffelen met het veulen.
Martie schreef:Goed verstopt achter die pet maar is het misschien Heike?
Groetjes,
Martie
banjer schreef:Hey daar,
Mag ik als ex-teamie meedoen?
Ik denk dat het Iris81 is, die zo lief met het veulentje staat te kroelen J
Groetjes
Vera (Banjer)
Het verhaal van Stephanie

Het paardenvirus sloeg bij mij al heel jong toe. Zolang ik mij kan heugen ben ik dol geweest op deze viervoeters. Mijn vreugde kon niet op toen mijn penny droom eindelijk uitkwam: een eigen pony. Mijn keuze viel op een 3-jarige Shetland merrie die mogelijk drachtig zou zijn. 9 maanden heb ik in spanning afgewacht. Mijn hoop op een eigen veulentje werd steeds meer werkelijkheid.
Lees hier de rest.
Nieuwe foto december

Wie is dit teamlid?
Uiteraard zal er ook volgende maand weer een paardenverhaal van één van de teamleden verschijnen. Maar tot die tijd is het aan jullie om te raden welk teamlid hier te paard zit.
Denk jij het antwoord te weten of wil je een gokje wagen? Stuur je antwoord dan op naar nieuwsbriefbokt@gmail.com