zilver gen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicmist

Berichten: 3339
Geregistreerd: 10-09-05

zilver gen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 10:18

Ik heb een vraag. Wordt het zilvergen altijd doorgegeven.
Ik begreep dat het op vos niet zichtbaar is.
Mijn merrie is palomino met zilver gen.
De hengst die we op het oog hebben is vos. Met grijze manen.
Ik weet dat de kansen 50% vos en 50% palomino zijn.maar hoe zit dat met zilver uiting?
Alvast bedankt

Jayney

Berichten: 845
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:28

Zilver gen kan ze doorgeven aan de nakomeling echter zul je dit op vos (en palomino) niet zien in het uiterlijk. Dan zou je beter kunnen zoeken naar een hengst die geen vos gen draagt. Als je merrie dan zilver doorgeeft toont het wel.

Want zowel op zwart als bruin is zilver zichtbaar.

Edit: zilvergen word niet altijd doorgegeven gezien ik er vanuit ga dat jou merrie heterozygoot is ervoor. Is dus 50% kans.

tengeltje11
Berichten: 7162
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: zilver gen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:39

Idd, als een ouder zilver draagt, heb je 50% kans dat het veulen zilver zal dragen

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:19

tengeltje11 schreef:
Idd, als een ouder zilver draagt, heb je 50% kans dat het veulen zilver zal dragen


Waarbij het opnieuw niet zichtbaar zal zijn (net als bij je merrie) ongeacht of het veulen vos of palomino zal zijn als je een vos als hengst kiest.

Maw, als je 50% kans op een (zichtbaar) zilver veulen wilt hebben, zul je een hengst moeten kiezen die EE is (een geen roodfactor dragende bruine of zwarte of verdunde bruine of zwarte) om zeker te zijn dat het veulen géén vos wordt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-05-24 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

FieOla1619
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:24

Is de palomino merrie kleur getest?
Je geeft namelijk zelf al het antwoord, zilver toont niet op vos, een palomino is ook gewoon een vos (met crème erover) dus zal het ook niet zichtbaar zijn.
Maar als ze kleur getest is en ze het draagt, dan heb je 50% kans op doorgeven. Al ga je er niks van zien als er een palomino of vos veulen uit komt.
Wat mijn voorganger al zei, dan moet je een hengst hebben die bruin of zwart doorgeeft wil je zilver gaan zien..

nessinator
Berichten: 1796
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: zilver gen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:56

Als je vos een zilvergen draagt dan krijg je zweetvos toch? Zoals bij haflinger? In het Engels flaxen?
Maar als een van de ouders al palomino is dan heb je inderdaad kans dat je het niet ziet

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: zilver gen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:17

Hou er ook rekening mee dat zilver x zilver risico op een oogafwijking kan geven. Heb dat helaas al eens meegemaakt.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:21

Volgens mij zijn zilver en flaxen twee verschillende kleuren.

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:23

nessinator schreef:
Als je vos een zilvergen draagt dan krijg je zweetvos toch? Zoals bij haflinger? In het Engels flaxen?
Maar als een van de ouders al palomino is dan heb je inderdaad kans dat je het niet ziet

Nee hoor zilver is weer heel iets anders. Dat zie je niet op vos.

Picopico
Berichten: 896
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:26

nessinator schreef:
Als je vos een zilvergen draagt dan krijg je zweetvos toch? Zoals bij haflinger? In het Engels flaxen?
Maar als een van de ouders al palomino is dan heb je inderdaad kans dat je het niet ziet

Flaxen en zilver zijn zeker niet hetzelfde. Flaxen maakt van een vos een zweetvos. Het gen hiervoor is nog niet gevonden. Zilver (silver dapple in het Engels) is nooit zichtbaar op vos (of palomino, dat is namelijk een vos met crème gen), alleen op zwart, bruin, valk, etc.

Ts, indien je merrie heterozygoot is voor zilver (waar ik vanuit ga gezien homozygoot gelukkig niet veel voorkomt) heb je 50% kans dat je merrie het doorgeeft aan een veulen. In combinatie met een vos hengst zul je hier echter helemaal niets van zien. De grijze manen van de hengst worden waarschijnlijk veroorzaakt door sooty.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:54

Op vosbasis zie je zilver inderdaad niet tot uiting komen. Dus met vos x palomino heb je nooit een zichtbare zilver als nakomeling.

Waar je wel even alert op moet zijn: Op vosbasis is het kleureffect niet zichtbaar, maar het negatieve effect op de gezondheid van de ogen gaat wel gewoon door.
Heterozygoot zilvers hebben lichte afwijkingen die niet tot last zouden moeten leiden, homozygoot zilver is echt schadelijk voor de ogen.
Ik weet niet hoe vaak zilver voorkomt in het ras waarmee je fokt... maar het is dus voor de gezondheid wel relevant om even uit te sluiten dat de hengst niet ook nog verborgen zilver heeft, want dan heb je dus uiteindelijk kans op een nakomeling zonder het 'speciale' kleurtje maar inclusief de oogafwijking.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:02

Zilver wordt doorgegeven. Maar zowel op vos als op palomino zal het niet tonen.
Dus geen vos hengst kiezen als je het zilver zichtbaar wil hebben. Vosxpalomino zal altijd een vos-basis veulen geven. Dus geen zilver zichtbaar.

Karina

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: zilver gen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:53

Als je kiest voor deze rood x rood combinatie zul je alleen na DNA test weten of het veulen het zilvergen mee heeft gekregen, 50% kans. Je ziet er inderdaad niks van maar als hij/zij het draagt kan het ook weer op dezelfde 50% kans basis doorgegeven worden. Als je het zilver interessant vindt en ook graag zou zien dan zou ik persoonlijk een homozygoot zwarte / bruine hengst kiezen.