"gewone" bruine of toch niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

"gewone" bruine of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 10:01

Ik had mijn vraag ook al gesteld in het appaloosa verervingstopic, maar misschien is het beter als ik het algemeen stel, want ik zou graag willen weten wat voor kleur deze mini heeft, aangezien mijn merrie met wat geluk volgend jaar een veulentje van hem krijgt:

Het betreft een NMPRS hengstje die als "bruin" op papier staat. Hij komt uit 2 shabrakbonte appaloosa ouders (beide bruin als basiskleur). Hij wordt dit jaar 3 jaar oud. Ongeschoren viel alleen op dat hij met name op zijn achterhand stekelharig leek te zijn. Nu is hij afgelopen week (niet heel netjes, wordt nog hersteld) geschoren en kwamen er toch wat onverwachte dingen naar voren.

Ik ben gisteren nog eens bij hem geweest en heb hem eens nader bekeken.
- Op zijn lippen en als je zijn mond open doet ook aan de binnenkant van zijn lippen heeft hij allemaal kleine donkere vlekjes in zijn huid.
-Zijn hoefjes zijn effen zwart, niet gestreept
- zijn ogen lijken "gewoon", al twijfel ik soms wel, soms laat hij wel oogwit zien maar dat kan ook komen door de manier waarop hij kijkt
- zijn geslachtsdeel zelf is effen donker, maar er omheen heeft hij witte vlekken (zijn vacht)
- hij heeft op zijn bips, aan zijn flanken, op zijn neus en aan zijn achterbenen erg veel witte haren (lijkt nu stekelharig)
- de lichte vlekjes die je op de foto's ziet zitten op zijn hoofd, hals, nek, borst, onder zijn buik en ook achteraan maar daar iets minder goed zichtbaar.
- om zijn ogen heen heeft hij een wat lichtere vacht, een soort brilletje.

Het scheren is nu een kleine week geleden en de vlekjes zijn er nog net zo, ik betwijfel of dit wel van broei zou komen, dan zou het met name moeten zitten op plekken waar een paard snel zweet en niet zo zeer aan zijn gezicht en onder zijn buik denk ik. Het zal even aankijken zijn hoe het haar nu weer groeit en wat er dan tevoorschijn komt.

Waarom ik erg graag wil weten wat voor kleur hij heeft, is omdat mijn merrietje door hem is gedekt en ik benieuwd ben naar de kleurkansen. Mijn merrie zelf is zwartbont tobiano schimmel. Dus er zou wel iets leuks uit kunnen komen en het zou natuurlijk helemaal verrassend zijn wanneer er ook nog kans is op appaloosa of zelfs pintaloosa.

Het stekelharige voor het scheren:
Afbeelding

vreemde vlekjes en stippen aan de hals:
Afbeelding

Afbeelding

voor de borst:
Afbeelding

Onder de buik:
Afbeelding

Totaalplaatje (samen met mijn merrie)
Afbeelding

en alleen
Afbeelding

Wat ik graag zou willen weten is of er een mogelijkheid is dat hij toch appaloosa is en of er een mogelijkheid is dat hij roan of bont kan zijn (aangezien shabrakbonte ouders wel "bont' zijn toch?)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:29

Shabrakbont heeft niets te maken met het 'gewone' platenbont of andere bontpatronen zoals overo etc. Bont is gewoon een oude term voor iets met witte markeringen, vandaar dat het ook wordt gebruikt in appaloosa patronen zoals panterbont, marmerbont en shabrakbont. Deze patronen zijn dus echt gewoon appaloosa genen aan het werk, niet appaloosa + bont/wit genen.

Vanaf de foto's en jouw informatie blijf ik erbij dat het onwaarschijnlijk is dat hij LP positief is. Met appaloosa ouders zou er natuurlijk eventueel nog een PATN1 verstopt kunnen zitten, maar daar heb je niets aan als zowel merrie als hengst geen LP bezitten.

In mijn ogen dus sowieso geen appaloosa of bontpatroon. Stekelharigheid of roan kan ik niet beoordelen vanaf de foto, maar zeker in het geval van roan had 1 van zijn ouders dit dan ook moeten hebben. Dus wellicht kan je nog even zijn afstamming in duiken.

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: "gewone" bruine of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 10:44

Ah, dat wist ik niet dat appaloosa bont niets met "gewoon" bont te maken had, dank je. Ik zal nog eens kijken in zijn afstamming of ik daar meer in kan vinden. Maar ik vraag me wel af hoe hij aan al die vlekjes en stippen kan komen, dat is niet "effen" zoals je bij een normale effen gekleurde hebt. Ik heb het tenminste nog niet eerder gezien nadat ik een paard heb geschoren. Ik had al op google gezocht of er net als bij bont ook iets bestaat als minimal appaloosa maar dat lijkt niet zo te zijn.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: "gewone" bruine of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:46

Die stipjes komen van broei van de wintervacht, had onze shet ook elk jaar

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: "gewone" bruine of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:51

Die vlekjes komen door verstikking in de wintervacht. Smetbroei noemde mijn dierenarts het.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110669
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: "gewone" bruine of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:53

Onze zwarte en bruine hadden ieder jaar exact hetzelfde na het scheren.

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: "gewone" bruine of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 11:22

Kijk dan zou dat verklaard zijn, maar even kijken hoe de vacht teruggroeit. Ik heb het zelf nog niet eerder gezien maar het zou best kunnen! Dan wil ik nog uitzoeken hoe het zit met dat stekelharig.