Friezen die een bruine vacht krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EireenXO

Berichten: 1
Geregistreerd: 28-03-17

Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 12:20

Mijn Fries keijgt door de zon een bruine vacht!
Heeft iemand tips om deze een beetje zwart te houden??
Een deken hebben we al geprobeert maar dit werkte niet..
X Eireen!❤

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:23

Mijn Fries wordt ook bruin, maar bij hem is het genetisch, zijn zomervacht is gewoon bruin. In de zomer wordt het wel nog meer.
Ik laat m lekker bruin zijn :)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:12

niet in de zon zetten

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:17

Gillbo schreef:
niet in de zon zetten

:j

Je hebt volgens mij ook wel UV dekens maar die werken voor geen meter.
Mijn Friezen hebben geen deken nodig in de zomer dus die ga ik dan ook niet op doen puur zodat ze niet bruin worden. Dan maar een bruin paard hoor.

Wat voor keuringen nog wel eens wordt gedaan is het zwart verven van de vacht en manen (gewoon met haarverf voor mensen), mag officieel niet maar zie dat maar eens te bewijzen := lijkt me alleen niet heel goed voor de huid..

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:18

goed het zweet uitspoelen na elke keer dat hij gezweten heeft.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:19

TerraHowrse schreef:
Gillbo schreef:
niet in de zon zetten

:j

Je hebt volgens mij ook wel UV dekens maar die werken voor geen meter.
Mijn Friezen hebben geen deken nodig in de zomer dus die ga ik dan ook niet op doen puur zodat ze niet bruin worden. Dan maar een bruin paard hoor.

Wat voor keuringen nog wel eens wordt gedaan is het zwart verven van de vacht en manen (gewoon met haarverf voor mensen), mag officieel niet maar zie dat maar eens te bewijzen := lijkt me alleen niet heel goed voor de huid..


dat deden wij idd vroeger, toen het nog mocht :D , wel. met gewone haarverf. al krijg je de echt bruine paarden daar ook niet diepzwart mee, ze worden wel donkerder..

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:20

Zon in combinatie met zweten doet veel Friezen (zwarte paarden in het algemeen bedoel ik eigenlijk) bruinig verkleuren.
Afsponzen/spuiten na het rijden en zomers onder vliegendeken met hals zetten helpt doorgaans goed.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:21

Deken op en afspoelen na het rijden. Zweet bijt ook flink in de vacht.

En bij sommige paarden ga je het echt niet tegen... De een heeft nu eenmaal een zwartere vacht dan de andere... 50 tinten zwart zullen we maar zeggen ;)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:21

Buiten de tips om van het zweet en de vliegendeken: Gewoon lekker bruin laten worden... waarom zou je daar wat aan willen doen?!? Zo gaat dat nou eenmaal met hun vacht, ga svp niet met je paard lopen kloten voor "de mooi".

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:28

Mijn fries krijgt koolstof voor haar chronische diarree, sinds ze dat krijgt blijft ze in de zomer pik zwart. Maar ik zou er niet mee aan lopen klooien gewoon lekker bruin laten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:39

GamblersCup schreef:
Buiten de tips om van het zweet en de vliegendeken: Gewoon lekker bruin laten worden... waarom zou je daar wat aan willen doen?!? Zo gaat dat nou eenmaal met hun vacht, ga svp niet met je paard lopen kloten voor "de mooi".
Mee eens. :j

Onze Fries blijft diepzwart vanwege haar eczeemdeken, maar ik zag haar veel liever bruin en zonder deken.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:44

Mijn zwarte (Shetland) merries hield ik tot de keuring zwart door ze na het werk altijd af te spuiten. Zweet verbleekt enorm.
Ik hield ze niet helemaal gitzwart, maar ook zeker niet helemaal verkleurd bruin.
Na de keuring werd ik er wat makkelijker mee.

Nu heb ik juist weer een vos-roan die ik altijd goed afspoel, maar nu ivm gevoeligheid voor vliegen (die toch meer op bezwete paarden afkomen dan op af gespoelde paarden is mijn ervaring).

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:59

Hier ook een Friese merrie die elke zomer bruinig wordt.
Ach, ik ga haar geen deken op doen als het niet hoeft. Heb wel eens een vliegendeken geprobeerd omdat ze toen ook lek werd gestoken maar die blijft niet lekker liggen helaas.
Ik deed afgelopen zomer elke keer na het rijden lekker afspoelen, opdrogen in de paddock waar altijd schaduw is en dan lekker weer de wei in zonder deken en met een hoop vliegenspray.. Ik moet wel zeggen dat dat erg goed werkt, in de zomer daarvoor deed ik dat niet en werd ze ook bruiner :)
Maar voor de rest wil ik mijn paard het niet aan doen om een deken te dragen omdat ik wil dat ze zwart blijft.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:06

die van mij heeft ook niet een deken op om zwart te blijven, maar om enigszins koel te blijven (voor zover dat mogelijk is) als t erg heet is. Dan is zwart zijn en niet veel schuilmogelijkheden hebben niet handig...

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:30

Volgens de vorige eigenaren van onze fries, was ons paard bruin, omdat ze op het moment van aankoop werd afgespoeld door een tuinslang. Daar werd ze bruin van :=

Nu ons paard paard net haar zomervacht aanmaakt, is ze weer git zwart. Maar die gaat verkleuren omdat ze gewoon de hele dag in het zonnetje staat. Je kunt er ook voor kiezen om ze alleen in de nacht naar buiten te laten of met dekens aan de slag te gaan. Maar ik vind bruine friezen juist leuk om te zien. Ze zijn dan gewoon zomer-zwart :j

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:38

Mijn fries is altijd zwart...die staat toch ook vaak in de zon,hij is nog nooit bruin geweest en zijn manen zijn ook gitzwart, geen rode punten ofzo .Geen idee hoe dat kan...en ik woon in zuid frankrijk,zon schijnt hier best wel

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:46

geerke schreef:
Mijn fries is altijd zwart...die staat toch ook vaak in de zon,hij is nog nooit bruin geweest en zijn manen zijn ook gitzwart, geen rode punten ofzo .Geen idee hoe dat kan...en ik woon in zuid frankrijk,zon schijnt hier best wel


Sommige hengsten geven ook een ander zwart door...
En als je hengsten hebt, die blijven vaak ook zwarter dan ruinen. Iets met hormonen geloof ik.

Maar je kan het in afstammelingenrapportages lezen hoe zwart de nakomelingen van een bepaalde hengst zijn. Nouja, op de indexmeter dan... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:52

Het is inderdaad genetisch bepaald. 1 van mijn friezen wordt ook bruin, de ander blijft git zwart. Ze staan in de zomer 24/7 buiten zonder dekens en werken evenveel. Niks aan te doen, het paard wordt er niet minder lief of minder mooi van ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:32

Ik heb inderdaad een hengst,misschien ligt het daar wel aan!

Anoniem

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:50

Mijn zwarte is een merrie, maar ik ken ook zat bruine merrie's. Mijn eerste zwarte fries die niet bruin werd was een ruin, mijn ruin van nu wordt wel bruin. Ik denk dus het eerder van genen afhankelijk is dan van het geslacht, al zullen hormonen inderdaad ook wel een rol kunnen spelen (met hengsten heb ik dan weer geen ervaring).

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:58

Hier op het moment 2 merries maar in het verleden ook wel hengsten erbij gehad. Hier werden zowel merries als hengsten bruin, en een paar bleven mooi zwart. Ligt meer aan genen dan aan geslacht is mijn ervaring.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:01

Je hebt verschillende ondertonen in het zwart. Een paard dat echt gitzwart is wordt niet bruin.
Hier in de omgeving staan wel wat friezen en de ene wordt zowat lichtbruin en de andere donker bruin en dan heb je de echte nog die blijven zwart ondanks de zon en zweten.
Ik zou zeggen gewoon accepteren. Mijne blijft ook niet zwart.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:48

Shanna schreef:
Mijn zwarte is een merrie, maar ik ken ook zat bruine merrie's. Mijn eerste zwarte fries die niet bruin werd was een ruin, mijn ruin van nu wordt wel bruin. Ik denk dus het eerder van genen afhankelijk is dan van het geslacht, al zullen hormonen inderdaad ook wel een rol kunnen spelen (met hengsten heb ik dan weer geen ervaring).


Vorig jaar hadden we een team met 6 friezen waarvan 3 hengsten, de 3 hengsten bleven zwart... Mijn ruin blijft redelijk zwart en een andere ruin is gewoon hartstikke bruin... Dus zeker niet alleen genen hoor :n

Anoniem

Re: Friezen die een bruine vacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:51

Dat kan je pas zeggen op het moment dat je de hengsten laat castreren. Als ze dan bruin worden weet je of de hormonen echt een grote rol spelen/ hebben gespeeld of dat het toch in de genen zit.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:55

Shanna schreef:
Dat kan je pas zeggen op het moment dat je de hengsten laat castreren. Als ze dan bruin worden weet je of de hormonen echt een grote rol spelen/ hebben gespeeld of dat het toch in de genen zit.


Gaan we dat volgend jaar ofzo zien, hier ook twee jonge hengsten, de hele zomer op het land en gitzwart...

Ik meen ook dat er wel een wetenschappelijke verklaring voor is, heb 'm zo even niet voor je. Maar ik weet vrij zeker dat hengst of ruin verschil maakt.