Kleurenvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chavalli
Berichten: 290
Geregistreerd: 20-01-06

Kleurenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 22:43

Ja ik weet dat er al veel topics bestaan, maar ik snap er nog steeds niets van.
Kunnen een schimmel merrie en palomino vader een valk veulen krijgen? Blijft het veulen dan valk?

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kleurenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:49

Ja dat kan en nee dat hoeft niet. Alles hangt af van de basiskleur van de schimmel, of die homo- of hetrozygoot voor schimmel is en of de palomino agouti bevat.

Ibbel

Berichten: 49077
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:34

Het hoeft niet eens af te hangen of de palomino agouti draagt. Als de schimmel bruingeboren is, kan het veulen 1x agouti en 1x zwart van de moeder krijgen, en is daarmee bruin. Verdunning komt van de vader, en je hebt valk.

Wat betreft of het veulen gaat schimmelen: daar heb je in ieder geval 50% kans op.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:07

Chavalli schreef:
Ja ik weet dat er al veel topics bestaan, maar ik snap er nog steeds niets van.
Kunnen een schimmel merrie en palomino vader een valk veulen krijgen? Blijft het veulen dan valk?


Is dit de merrie van je broer die vorig jaar een valk gekleurde veulen heeft gekregen met een bruine hengst?
Zo ja dan draagt de merrie het creme gen en zijn er veel meer kleuren combinaties te krijgen.

Weet je de geboorte kleur van de merrie in kwestie? Veulens worden niet schimmel geboren.

Kabayo

Berichten: 13903
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:24


RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kleurenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:32

Weet je of de merrie agouti draagt?

De hengst is hetrozygoot schimmel, dus 50% kans dat schimmel wordt doorgegeven. Zijn vader is bruin, dus agouti kan aanwezig zijn. Moeders kant is zo te zien allemaal schimmel, weinig duidelijkheid over de basiskleur dus.

De merrie is palomino, dat geeft 50% kans op doorgeven van het crème gen. Palomino's zijn homozygoot vos, dus ook 50% kans dat er vos wordt doorgegeven.
Al die kansen zijn ook weer door elkaar mogelijk, dus voor een goede berekening zou ik zo'n calculator gebruiken :)

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:34

Ik denk dat het handiger was geweest een vraag te stellen in een eigen topic.
Maar toch even:
50% kans op schimmel door vader (heterozygoot schimmel)
50% kans op crème door moeder
De basiskleur kan ik niets over zeggen omdat ik de basiskleur van de hengst niet kan vinden.

Nog even aanvulling op Rianne; merrie geeft 100% vosgen door, het ligt alleen aan de hengst of er ook kans is op een vos veulen. Wanneer de hengst heterozygoot is heb je inderdaad 50% kans op vos en 50% zwart (dat al dan niet bruin wordt door agouti).

Kabayo

Berichten: 13903
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:37

Kan ik niet ergens in de afstamming terug kijken of ze agouti draagt. Dit weet ik nu niet.

Dus het is of schimmel, of palomino of vos? Tenzij dus agaouti, dan kan bruin nog. Of ben ik nou blond

Hoezo een eigen topic ,het is bijna dezelfde vraag :o

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:38

Ohhh sorry, ik liet me even meeslepen door mn eerder 50%-en :o Moeders geeft inderdaad vos door, de werkelijke kleur zal bepaald worden door wat vaders doorgeeft.

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:41

Wat er mogelijk is ligt aan de basiskleur van de vader die nu onbekend is.

Is de vader zwart of bruin is er in principe kans op zwart, bruin (met zwarte vader alleen als je merrie agouti draagt) en vos (zolang hij heterozygoot is). En dus smoky black, valk en palomino. Met daarop 50% kans dat het veulen schimmel is.

Is de hengst vos basis dan heb je kans op vos en palomino, weer met 50% kans op schimmel.

Kabayo

Berichten: 13903
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Kleurenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:43

Het is dus gewoon een grote verassing :D

Duidelijk mooney!

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kleurenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:47

Wel spannend :D

Ik verwacht niet dat hij Vos van zichzelf is, gezien het een vrij donker paard is. Je kan voor de zekerheid nog eens horen bij de hengstenhouder in welke kleur hij geboren is? :)
Maar als hij donker (zwart of bruin) als basiskleur heeft weet je eigenlijk nog weinig, want daaronder kan nog altijd dat ene recessieve vosgen zitten. Het blijft een verassing denk ik :)

Als ik mag gokken, verwacht ik dat het een valk schimmel wordt. Maar dat is puur een gok. Ben benieuwd wat eruit komt :D

Kabayo

Berichten: 13903
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:54

RianneH schreef:
Wel spannend :D

Ik verwacht niet dat hij Vos van zichzelf is, gezien het een vrij donker paard is. Je kan voor de zekerheid nog eens horen bij de hengstenhouder in welke kleur hij geboren is? :)
Maar als hij donker (zwart of bruin) als basiskleur heeft weet je eigenlijk nog weinig, want daaronder kan nog altijd dat ene recessieve vosgen zitten. Het blijft een verassing denk ik :)

Als ik mag gokken, verwacht ik dat het een valk schimmel wordt. Maar dat is puur een gok. Ben benieuwd wat eruit komt :D

Het word pas in 2018 geboren! Ze is nu drachtig van een bruine :D

Maar gokken mag tegen die tijd altijd!

Erg leuk, bedankt. Ik zal de hengstenhouder ook nog even vragen

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:01

Op basis van dit filmpje zou ik stellen dat hij donkerbuin is, het is wel belabberd beeld dus het zou ook nog een verkleurde zwarte kunnen zijn. Moeder geeft ook vossen, dus het is mogelijk dat hij het vosgen draagt.
https://www.youtube.com/watch?v=CDK_2-JXKJ0&t=6s

Nu ben ik weer klaar met detective spelen :')

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:00

Vader's kant:
De hengst Marajj is E? Aa gg ... dus heterozygoot voor Agouti ... wat betekend dat ASE Marajo ook 'a' draagt.
In de moederlijn van ASE Marajo zit ook veel vos.
Adhv de video 'zou' kunnen gokken dat ASE Marajo EeAaGg is of EeaaGg of EEaaGg.

Moeder's kant:
Er zit idd veel vos in, weinig bruin/bay, maar moeder van moeder is een smokey black dus weet je dat Cisco ?a is,
Dus moeder kan zijn: ee Aa CCr gg of ee aa CCr gg of (maar denk het niet) ee AA Ccr gg.

Uit deze combinatie kan alles komen:
zwart,
bruin,
vos,
met of zonder schimmel
met of zonder creme (palomino, valk, smokey black)
Jammer zou zijn als je een 'creme'-schimmel zou krijgen ... wat kleur betreft.